Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Vetoketjun korjaaminen

Vetoketjun korjaaminen

Onko jollain kokemusta vetoketjujen korjaamisesta? Minulla olisi kaksi muuten aika priimaa talvitakkia, mutta molemmista on eri tavalla vetoketju rikki.
    Löffleri on ulkoisesti täysin ehjän näköinen, mutta puolet eivät vain yhdisty/vetoketju purkautuu heti.

Jos on linkkejä, vinkkejä, tjsp. niin vastailkaa tähän aiheeseen.

Käytin omaa prätkätakkiani ihan ompelimossa jossa vaihtoivat vetoketjun uuteen ja hyvä tuli. Maksu kahdesta n. 25 senttisestä vetoketjusta ja työstä oli 35 euroa pari vuotta sitten ja nyt olis tarkoitus viedä Löfflerin windstopperi sinne vetoketjun vaihtoon.
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!

http://pd.kuvat.fi/

Itsellä on ollut ratkaisu: Uusi vetoketju, neula, lankaa, sakset, kädet.

70 luvulla oli muotia tiukat farkut, kun mutsi ei suostunut niitä kaventamaan, piti opetella tekemään itse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Onko jollain kokemusta vetoketjujen korjaamisesta? Minulla olisi kaksi muuten aika priimaa talvitakkia, mutta molemmista on eri tavalla vetoketju rikki.
    Löffleri on ulkoisesti täysin ehjän näköinen, mutta puolet eivät vain yhdisty/vetoketju purkautuu heti.

Jos on linkkejä, vinkkejä, tjsp. niin vastailkaa tähän aiheeseen.

Minulla on purjehdustakki, jossa on esiintynyt tuota puoliskojen yhdistymis/purkautumisongelmaa. Ongelmaa on helpottanut semmoinen konsti, että olen pienillä papukaijapihdeillä varovasti puristanut sitä sulkija/veto-osan runkoa kasaan. Tarvittava muodon muutos on ollut ehkä luokkaa kymmenesosamilli tai pari. Tempun jälkeen veto-osassa on pienempi välys ja se pakottaa vetoketjun puoliskot lähemmäs toisiaan sulkemisvaiheessa. Jos veto-osaa puristaa liikaa niin siitä tulee myös jäykempi käyttää.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

^"..70 luvulla oli muotia tiukat farkut, kun mutsi ei suostunut niitä kaventamaan, piti opetella tekemään itse. " ..pillifarkut ja vetskari sivussa,kätevää.
    Ompelimo ja jotkut suutaritkin vois tehrä,älä rupee ite tuhraa jos et ole ennen
    duunaillu, tulee kauheeta jälkee... ; )

Suosittelen kotimaisen työn tukemista ja takkien viemistä ompelimoon vetoketjun vaihtoon. Siten saa parhaan jäljen.
    Festina lente

Vetoketjun vaihto.
    Jos takki ei ole gore-texiä, niin ymmärtävä kotiompelija pystyy korjaamaan. Tai sitten ompelijalle, jos omat hermot ei kestä.

Ainoa (?) osaava paikka korjauttaa gore-texiä on Närpiössä oleva mesta. Sitä käyttää mm. Haglöfs ja Vandernet.

Gore-Tex Service Center,
    Klockartåget 44, 64200 Närpiö,
    puh. 06-2241801

Mulla on parista takista mennyt vetoketju rikki ja molemmissa syynä on ollut sen liikkuvan metalliosan kuluminen. Muovinen ketju, joka on ommeltu kiinni takkiin, on ollut kunnossa.

Olen vetänyt metalliosan yläkautta irti (ylhäällä on esteenä klipsi tai muovimötikkä, joka pitää ensin vääntää tai leikata pois). Sitten metalliosan kanssa kangaskauppaan, sieltä mahdollisimman halpa (siis lyhyt) vetoketju oikeaa leveyttä, siitä metalliosa irti, pujotetaan se takkiin kiinni, ja taas on vetskari toiminut.

Ompeluhommia ei ole tarvinnut tehdä muuten kuin parsimalla lopuksi pieni mötikkä ketjun yläpäähän, ettei se metallinen liikkuva osa pääse yläkautta irti. Fiksumpi kaveri olisi tietysti kokeillut ensin tuota Vilhelm V:n tapaa.

Jos vetoketju ei ihan viimeisiään vetele, vanha kikka on hangata ketjua kynttilällä. Vaha helpottaa vetoketjun puolien yhdistymistä toisiinsa.

Tikkurilassa on tämä paikka. Siellä on korjattu/vaihdettu tyttären ratsastussaappaat kuin haltin-takit. Ja jos ei tuolla pysty korjaamaan, niin neuvoa on saanut missä sen voi korjata. Niin ja samalla voi käydä Ajomiehessä....
    "Ei tarvitse tietää mihin on menossa, kun tietää mistä on tulossa" -Martti-

KAupan on myös vaihdettavia liukujia, yksi taisi olla zipclip (?) ja löytyi mm. Jostain ompelimosta Itäkeskuksessa. Harmi vaan ei ollut Milletin softshelliin sopivaa kokoa ainakaan viime vuonna.

Edit: ah Zlideon .. http://www.tikata.fi/tuotteet.html?id=49/

Kannattaa opetella itse ompelemaan, niin saa juuri sellaista jälkeä kun haluaa. (tai sattuu tulemaan)
    Omakohtaisia kokemuksia on.

Gore-tex on ihan yhtä lailla korjattavissa kuin muutkin kankaat. Esim. Shelbyltä (www.shelby.fi) löytyy tarvittavat saumateipit yms. kilkkeet.

Itse olen joskus hankaliin tapauksiin vaihtanut vetoketjun siten, että olen leikannut hajonneesta vetskarista vain spiraaliosan pois ja ommellut uuden vetoketjun vanhan "runkoon" kiinni. Ei tartte tehdä hankalia purkutöitä.

Takin vetoketjun vaihtaminen on useimmissa paikoissa törkeän kallista...

Omaan takkiin löytyi sopiva ZlideOn. Pelittää hyvin, vaikka mitat eivät osuneetkaan ihan täydellisesti taulukon vastaaviin.

Mulla oli takissa purkautuva vetoketju ja purkautui myös zlideonilla, purin vanhan vetoketjun ja vein takin ja uuden ketjun sukulaiselle, niin hyvä tuli.

Kävin joku vuosi sitten Kinaporin suutarissa vaihdattamassa Deuterin reppuun uuden vetoketjun ja hyvä tuli. Korjaavat myös takkien vetoketjut
    To ride or not to ride? There is no question.

www.youtube.com/user/haxcu www.vimeo-com/haxcu

Vaihtoon vaan. Kaikki ompeluhommat olen vienyt tässä kotikadullani olevaan pieneen ompelimoon, joka tekee hienoa jälkeä ja valoitukset ovat hävettävän pieniä. Urheiluasuista viimeksi vaihdatin Löffen WS ajohousujen vetoketjun keväällä, hintaa en tarkkaan muista, mutta oli luokkaa pari kymppiä. Paikka on Bike Companystä pari liikettä keskustaan päin Ruusulankadulla, olisko nimi Kikkatikki tms. Suosittelen!
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

Muija vaihdatti mun Luhdan viisvuotta vanhan toppiksen vetoketjun Luhdalla eikä maksanut mitään , olivt sitä mieltä että vetskarin täytyy kestää jos takkikin kestää.

Oikeasti hyvä topikki. Itselleni ei ole ikinä tullut vetoketjun vaihto edes mieleen.
    Sydänhymiömies vartioi vierelläsi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
    Muija vaihdatti mun Luhdan viisvuotta vanhan toppiksen vetoketjun Luhdalla eikä maksanut mitään , olivt sitä mieltä että vetskarin täytyy kestää jos takkikin kestää.
    Hyvää tuuria! Täytyy kuitenkin muistaa, ennekö lähtee kauppaan koko vaatekaappiaan palauttamaan:
    Monella valmistajalla/maahantuojalla takuut menee näin: vaikka takin taku olisikin enemmän kuin vuosi, vetoketjut ja muoviklipsit ovat usein silti vuoden takuun alaisia. Ymmärrettävää, sillä takista esim. vetoketjuja sitä eniten rassaa koko ajan. Maahantuojilla on kuitenkin usein käytössään myös ompelija/suutari, jota käyttävät/suosittavat.

Tikkurilassa samassa talossa kuin AJOMIES-pyöräkorjaamo on ompelukoneliike jossa korjataan edullisesti vetskarit itselle rakkaista takeista.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Jos omaa vähääkään teknistä osaamista, niin kyllä vetskarin vaihto sujuu siinä missä renkaan paikkauskin.

Minä hommasin Liiterin ompelukoneen, muistaakseni 75 €.
    Sillä on vetskarivaihtojen lisäksi syntynyt kaikkee muutakin, vaikkapa notskigrillille tommonen suojahuppu.

Muikkuja meren rannalla...

Enään en ota... new life!

Menee nyt hieman offariksi, mutta sallittakoon, sillä tein myös kaasugrillille hupun, vaikka se ei tuossa kuvassa näykkään...

Kuvassa valmistuu pyyntituoretta verkkosilakkaa (kylän torilta kalastajalta) kaasugrillissä. Verkkosilakkaa saa sunnilleen Juhannukseen asti ja on aivan omaa luokkaansa troolattuun, joka matkaa kaupantiskille muutaman päivän. Hinta huimat 2 €/kg!
    Viimekeväänä gillailin yhteensä 7 kg.

Tämän helpompaa ei valmistus voi olla:
    - Arinat kuumaksi ja pintojen voitelu öljyllä. Jos arinat ovat kunnossa (tai ei aivan tuliterät), ei tartu lainkaan.
    - Valutetut kalat ihan sellaisenaan arinoille (siivotuille kaloille ei tehdä mitään muuta)
    - Paiston jälkeen kastetaan lyhyesti liemessä, joka valmistettu:
    * Vettä
    * Etikkaa
    * Karkeata suolaa niin paljon kuin vaan saa liukenemaan
    - Lopuksi puristeltu sitruuna ja tillisilppu kruunaa kaiken

Etikan määrän voi sovitella makunsa mukaan, mulla ollut jotain omenaviini tms. suhteella about 1/4 veteen, joka ei vielä erotu maussa lainkaan.

Kalat ovat niin hyvä, että alta pois. Kylmänä aivan lyömätön päällinen ruisleipien päällä.

Olen kokeillut tehdä myös sähköuunissa grillivastus + kiertoilma. Onnistuu kyllä, mutta meillä heikon tuulettimen tähden tuli huusholliin käryä, joka aiheutti "hellasäröä". Saatoin käyttää ihan vaan liikaa lämpöä.

Jopo Juoppo muokkasi tätä : 27.11.2010 at 22.16

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    KAupan on myös vaihdettavia liukujia, yksi taisi olla zipclip (?) ja löytyi mm. Jostain ompelimosta Itäkeskuksessa. Harmi vaan ei ollut Milletin softshelliin sopivaa kokoa ainakaan viime vuonna.

Edit: ah Zlideon .. http://www.tikata.fi/tuotteet.html?id=49/
    Voi ihme, noinkohan toimii?
    Eli auttaa juurikin siihen peruspulmaan, että vetoketju avautuu liukujan jälkeen?

Thx linkistä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    Voi ihme, noinkohan toimii?
    Eli auttaa juurikin siihen peruspulmaan, että vetoketju avautuu liukujan jälkeen?

Thx linkistä!
    En osaa sanoa.. jollain tuossa ylempänä ei toiminut. Itse liukuja hajosi, pitää varmaan käydä katsomassa jos tuolta löytyisi sopiva kuitenkin tai jos virittäisivät vanhan. Ehkei se sit enää toimi jos vetoketjun hampaat on liian kuluneet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    Minulla oli tämä nimenomainen ongelma Santinin tuuliliivin kanssa. Vetoketju ei siis yhdistynyt kun veti liukujaa ylöspäin, mutta muutoin kaikki näytti ehjältä. Puristin varovasti liukujaa tiukemmaksi pihdeillä pystysuunnassa ja kappas, nyt vetoketju menee kiinni normaalisti. Varmaan on käytössä hieman väljentynyt tai vääntynyt tuo liukuja.

Olin jo henkisesti heittänyt suosikkiliivini roskiin, mutta nyt se on taas kuin uusi. Tämä ketju säästi minulta juuri tuuliliivin hinnan.

Olen käynyt suutarilla vaihdattamassa tuolla lailla toimimattomista repun ja pyöräilypuseron vetoketjuista lukon ja hyvin on taas pelittänyt. Lukon vaihto on kustantanut ihan muutaman hassun euron.

Moro,

Selkärepustani hajosi vetoketju ja haluaisin vaihdattaa sen kestävämpään. Haluatteko suositella suutaria, tai räätäliä, joka tekee Helsingissä, tai pääkaupunkiseudulla vetskareiden vaihtoa? Parista goretex takista pitää myös vaihtaa vetskari.

Kiitti vinkeistä.

Punapää kotiapu ja muotia..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.A Katso viesti
    Itsellä on ollut ratkaisu: Uusi vetoketju, neula, lankaa, sakset, kädet.

70 luvulla oli muotia tiukat farkut, kun mutsi ei suostunut niitä kaventamaan, piti opetella tekemään itse.
    Äitee on laittanu onneksi mun vetoketjuongelmat kuntoon.

Mutta minä muistan 70-luvulta että farkkujen lahkeet piti olla mahdollisimman leveet, jos ulottui kengänkärjen yli niin tosi hienot. Lisäksi oli muotia että farkkujen lahkeensuissa oli skottiruutunauha. Se tyyli tuli BCR-yhtyeeltä eli Bay City Rollers. Ja minä inhosin sitä yhtyettä, enkä halunnu mitään skottiruutukoristeisia farkkujakaan.
    Muuten äitee ompeli melkein kaikki vaatteeni, mutta farkut ostettiin ...ensin Kuljun Navetasta, ja se oli hivenen nöyryyttävää, vaikka ne farkut oli tosi kivat.
    Pillifarkut tuli paljon myöhemmin muotiin. Ne oli sitten mun veljeni ( 7v nuorempi) juttu.

Mutta farkkujen kavennukseen itekin jouduin, kun alkoi tuo paino alentua ja reidet ohentua.
    Enää ei ole sitä ongelmaa.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Vaihdoin viime keväänä mun Campagnolo-ajopaidan vetoketjun. En varsinaisesti kehtaa näyttää mitä siitä tuli. On se takki ja pysyy kiinni...

Pitää tuota Löffleriä yrittää paikata tulevaa talvea ajatellen. Se ei pysy enää yhtään kiinni. Sama vika yhdessä Prologin paidassa.

^ sama juttu, kyllä osaan neuloa uuden vetskarin, mutta ei se jälki ole maailman näteintä.
    Aika hyvin kumminkin kun olen korjannut jengoiltaan menneen 1/6 hameen vetoketjun. Pientä näpertelyä tovi jos toinenkin.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •