Sivu 268 / 270 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 168218258266267268269270 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.011 - 8.040 / 8072

Aihe: Talvipyöräily

^ No, palaute tuli kyllä oraalisessa muodossa jälkikäteen mutta väittäisin että molemmat olimme varmasti onnellisempia kuin autoissaan nuokkuvat kollegat. Harmi sinänsä kun cycloilijat siirtyvät autoon jos keli menee huonoksi. Sähkötäpärillä ei tarvitse miettiä minkälainen keli on. Siitä minä tykkään ja sen ei pitäisi muille olla mitenkään haitaksi.

Ei mulla mitään cycloja vastaan ole ja itsekin samankaltaisella ajan paremmilla keleillä joten hiiltymisesi ehkä vähän ylireagointia. Tiedän kyllä että sähköpyörät aiheuttavat kateuden lisäksi suoranaista raivoa muissa pyöräilijöissä. En tiedä miksi mutta aivan sama oikeastaan.

Minulle on tärkeintä päästä töihin ilman mitään tunnin raivokasta taistelua. Jotkut siitäkin tykkää eikä se mulle kuulu mitenkään.

Mähän yritin juuri ystävällisesti neuvoa että älä yritä kuvitella mitä joku toinen tuntee tai ajattelee!

Ei minulla ollut minkäänlaista syytä hiiltyä yhtään mistään eivätkä sähköpyörät aiheuta minussa sen enempää kateuttta kuin raivoakaan. Usko tai älä. Enkä muuten pidä itseäni siinä suhteessa mitenkään poikkeuksellisena cyclo- tai muuna muuna pyöräilijänä.

^^Kuvaamasi kulkuneuvo ei ole sähköpyörä, vaan mopo. Liikennesääntöjä noudattavat mopoilijat tuskin herättävät raivoa. Luvatta kelvillä kikkaile mopoilija taas voi olla hyvinkin ärsyttävä ilmestys.

Ja ei, ärsytyksen syynä ei ole kateus moposta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    ^ No, palaute tuli kyllä oraalisessa muodossa jälkikäteen mutta väittäisin että molemmat olimme varmasti onnellisempia kuin autoissaan nuokkuvat kollegat. Harmi sinänsä kun cycloilijat siirtyvät autoon jos keli menee huonoksi. Sähkötäpärillä ei tarvitse miettiä minkälainen keli on. Siitä minä tykkään ja sen ei pitäisi muille olla mitenkään haitaksi.

Ei mulla mitään cycloja vastaan ole ja itsekin samankaltaisella ajan paremmilla keleillä joten hiiltymisesi ehkä vähän ylireagointia. Tiedän kyllä että sähköpyörät aiheuttavat kateuden lisäksi suoranaista raivoa muissa pyöräilijöissä. En tiedä miksi mutta aivan sama oikeastaan.

Minulle on tärkeintä päästä töihin ilman mitään tunnin raivokasta taistelua. Jotkut siitäkin tykkää eikä se mulle kuulu mitenkään.
    Rajoitettu on minun pyörä, ja en välttämättä näe tarpeelliseksi sitä poistaakkaan. Tänä aamuna tilanne hieman sama, eilisen sateen jäljiltä dyynejä siellä täällä mutta se ei menoa haitannut. Tällä perällä (Länsi-Lappi) on kuitenkin pyöräily sen verran epäsuosittua että melkeen ilman koululaisten ohituksia lukuunottamatta saa mennä melko yksin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mähän yritin juuri ystävällisesti neuvoa että älä yritä kuvitella mitä joku toinen tuntee tai ajattelee!
    Mutta itse voit tehdä sitä koko ajan

Mutta kumpi on onnellisempi perillä? Kumpi tuntee päivän päätteeksi kokeneensa ja saaneensa pyöräilystään enemmän?
    Itse olen ainakin ihan yhtä onnellinen ja koen saaneeni pyöräilystä ihan tasan yhtä paljon olen ajanut sen lenkin sitten sähkötäpärillä, gravelilla, fätillä, 29'erilla tai fättitäpärillä. Olen alkanut taipumaan siihen käsitykseen ja uskoon, että se onnellisuus kumpuaa monesta muusta asiasta kuin siitä ajovehkeestä.

---
    Sen verran aiheeseen, että lunta tässä jo kipeästi odotellaan tänne Helsinkiinkin. Alkaa puuduttaa nämä märässä metsässä kurasumussa ajelut.

^Olet väärässä. Onnellisuus on suoraan verrannollinen ajovehkeen hintaan ja statukseen tällä foorumilla
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Mutta itse voit tehdä sitä koko ajan
    Siinä tapauksessa sinun lienee helppo antaa esimerkkejä.

Sinun on kuitenkin syytä muistaa että sekin on mahdollista että se mitä luet voi joskus olla mitä haluat lukea tai että et välttämättä aina osaa, halua, tahdo, jaksa tai viitsi lukea sitä mitä joku tosiasiallisesti on kirjoittanut.
    Firlefanz muokkasi tätä : 12.11.2019 at 12.39

^^Sähkärithän toki täyttää tuon ensimmäisen kriteerin aika kevyestikin ja pesevät helposti mennen tullen vintage-gravelin, jolla lähinnä käyttöarvo. Mutta ilmeisesti onnellisuus on noiden kahden tekijän tulo eikä summa. Statushan on sähkiksillä kai negatiivinen, joten ei sillä kovin korkealle ponnisteta.

Voihan se olla summakin, jos sähkiksillä on negatiivinen... näiden osa-alueiden pisteytys on sitten täysin kunkin ketjun hallitsevan alfa-yksilön varassa. Hän sanelee mikä on pakollista missäkin pyöräilyn osa-alueessa ja hänen oma vaikutusvaltansa on myötäilijöiden summa kerrottuna omalla uskottavuudella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Olet väärässä. Onnellisuus on suoraan verrannollinen ajovehkeen hintaan ja statukseen tällä foorumilla
    ai että, kyllä se vaan hianolta tuntui kun olin tulossa Valkeakosken lenkiltä kesäkurapyörällä kera takaviipperän ( se irroitettava takalokasuoja) ja tuulitakissa, Säijässä oli joku tempo meneillään ja niin sitä vaan menin muutaman tempoilijan ohitte ja erityistä mielihyvää tuotti kun ohitin naispuolisen tempoilijan jolla oli hienot tempovarusteet. Ei näyttäny kovasti auttavan ne varusteet.
    ( onneksi muutaman kilometrin päässä oli risteys jossa mun lenkkireitti erkani temporeitistä )
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Itse olen ainakin ihan yhtä onnellinen ja koen saaneeni pyöräilystä ihan tasan yhtä paljon olen ajanut sen lenkin sitten sähkötäpärillä, gravelilla, fätillä, 29'erilla tai fättitäpärillä. Olen alkanut taipumaan siihen käsitykseen ja uskoon, että se onnellisuus kumpuaa monesta muusta asiasta kuin siitä ajovehkeestä.
    Akkurat sanoisi norjalainen.

Jos luit siteeraamasi kohdan niin että väitin tai kuvittelin että luomupyöräilijä tai underbikingin ystävä olisi onnellisempi kuin (rajoittimellinen tai rajoittimeton) sähköpyöräilijä tai kokemuksellisesti, elämyksellisesti tai miten tahansa "voitolla" overbikingin harrastajaan nähden, niin se oli oma tulkintasi. Nehän olivat sellaisia toisen näkökulman avaamiseksi tehtyjä ja omakohtaisen, kenties vähän avaramman ajattelun pohjaksi eli kai hienommin sanottuna filosofisessa mielessä esitettyjä kysymyksiä. (Tai niin kuin se raflaava kuvateksti murrosikäisten koululaisten elämänkatsomustuntien oppikirjassa...)

Sen verran aiheeseen, että lunta tässä jo kipeästi odotellaan tänne Helsinkiinkin. Alkaa puuduttaa nämä märässä metsässä kurasumussa ajelut.
    Niin Ilmatieteen laitoksen kymmenen vuorokauden ennuste kuin YR:n langtidsvarsel näyttävät meidän lunta kaipaavien silmissä yhtä ankeilta: lisää pelkkää harmautta eikä kosteudestakaan päästä eroon vaikkei sateita suuremmin olekaan luvassa.

Eikä sekään että me helsinkiläisetkin saimme muutaman päivän ajan nauttia siitä miten lumi valaisee ja pehmentää maiseman marraskuista synkkyyttä oikeastaan paremmin kuin jostain pilven raosta esiin pyrkivä aurinko - ja toisin kuin aurinko myös hämärän laskeuduttua - helpota tämän ajan kestämistä.

Mutta iloitaan edes siitä että lajinmukaisen cyclocrossin harrastajilla on varmasti hauskaa! Eivätkä tosikovat gravelpyöräilijät toisenlaisessa kunnossa olevien hiekkateiden perään itke eivätkä haikaile!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ei lunta kiitos, muuttuu työmatkojen tahkoaminen sen verran tuskaisiksi auraamattomilla/huonosti hoidetuilla kelveillä. Paljon mieluummin "kurasumussa".

^Ehkä täsmälunta metsiin ja ulkoilureiteille?

^ei helevetissä, menee ajoreitit hiihtäjille ja joutuu taas kohtaamaan muita ihmisiä, etenkin autoilijoita, ei kiitos.

Olen kovin vähän pyöräillyt talvella ja tätä foorumia seuranneena ihmetellyt mitä se tappajasepeli on. Tänään tuli termi erittäin tutuksi. Litkutettu takarengas, WTB ByWay oli rei'itetty oikein kunnolla. Ainakin 5 reikää löytyi, toiset isoja toiset pieniä. Jäin vähän miettimään kannattaako litkujen kanssa ajella talvella ja/tai kannattaisiko ulkorengas vaihtaa vähemmän sileään. Tuo ByWay on ihan slicksi keskeltä.

Aika hiljaista talvipyöräilyn suhteen kun eilen ja tänään lämmöt pyörineet 7-9C tienoilla. Onneksi on kahdet kiekot, niin pääsee käden käänteessä nastoista eroon
    -L.

Linnatuulen huuhtoma perse

Onneksi on kahdessa pyörässä nastat, niin talvipyöräily jatkuu vaikka lämpötila olisi mitä. Ei ole hiljaista ajaa.

Kylmemmässäkin pääsee ajamaan kun lähtee liikkeelle tarpeeksi aikaisin - ja onhan ainakin minusta tällainen marraskuinen 7-9 °C ilma ihan erituntuista kuin vielä se lokakuun alkupuolen lämpötilaltaan samanlainen sää jossa saattoi vallan mainiosti ajaa PK-lenkkinsä vaikkei ollut antanut pukeutumisessa periksi kuin pitkähihaisen paidan, tuuliliivin ja irtolahkeiden verran.

Mutta tappajasepeliin: sitä vastaan voi taistella (1) nappularenkailla, (2) nappularenkailla jotka on erityisesti pistosuojattu tai (3) nappularenkailla ja erikseen asennettavilla pistosuojanauhoilla. Ja tietysti sillä että yrittää muistaa tarkistaa ja noukkia pois sirut jotka ovat kaivautuneet renkaan pintaan. On kiistatta olemassa tappajasepelin siruja jotka löytävät tiensä minkä tahansa läpi ennen kuin pyöräilijä kerkiää kissaa sanoa, mutta harventaahan mainitulla konstilla niitä kertoja kun joutuu tien päällä tyhjenneen renkaaan takia pysähtymään.

Mutta tappajasepeliin: sitä vastaan voi taistella (1) nappularenkailla, (2) nappularenkailla jotka on erityisesti pistosuojattu tai (3) nappularenkailla ja erikseen asennettavilla pistosuojanauhoilla. Ja tietysti sillä että yrittää muistaa tarkistaa ja noukkia pois sirut jotka ovat kaivautuneet renkaan pintaan...
    Ilmiselvä ratkaisu jäi tästä listasta, eli tuo yllä sivuttu tubeless-renkaistus. Oman kokemukseni perusteella erityisesti näin sepeliaikaan satunnaisesti rengaspaineista 1-2baria katoaa, mutta tämän huomaamiseksi pitää yleensä saapua määränpäähän. Tappajasepeli? Vähän provosointia, mutta olisiko kuitenkin pääosin varustautumisen puutetta kuin (tappaja)ympäristön vaikutusta?

EDIT: Piti käydä ihan lukemassa tätä ikivanhaa säiettä todetakseni, että kaupunkien välillä on oltava eroja. JKL:ssä on pakko olla jotain pyöreäreunaista sepeliä, tai sitten sitä on tänäkin vuonna levitetty niin paljon että 28mm schwalbe pro onet ui hiekan seassa pehmeästi kuin pallomeressä.
    -ei oo pakko, jos ei taho-

Kiitokset Firlefanz ja m e r k s vinkeistä! Vähän kaduttaa, että tuli hankittua Gravel-pyörä 650B-rengaskoolla. On nääs rengasvaihtoehdot tosi vähissä. Jos jossain vaiheessa tuohon piikkipyörät laitan niin Tubeless on poissa vaihtoehdoista kun semmoisia pyöriä ei kaupasta löydy. 47 mm-levyinen rengas mahtuu vielä fillarissa pyörimään.

Varmaan se on mietittävä josko 33 TPI Gravdalit laittais ja jonkinlaisen suojanauhan.

Ilmiselvää ratkaisu oli tarkoituksella jätetty listasta siitä yksinkertaisesta syystä että neuvot tai kommentit oli suunnattu renkaansa litkuttaneelle pyöräilijälle. (Olisi toki ollut paikallaan lainata alkuun kyseinen viesti. Mun moka, ei siinä mitään.)

Ja tosiaan tappajasepelistä ei ehkä kannata tulla puhumaan jos ei siitä ole omia kokemuksia eikä oikein usko sellaista olevan olemassakaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti m e r k s Katso viesti
    ...kaupunkien välillä on oltava eroja. ...
    Onhan niissä. Alueilla, jossa hiekkaa ja soraa on halvoilla kustannuksilla saatavissa käytetään niitä. Mutta muualla käytetään mursketta, joka on aina kivilajista riippuen enemmän tai vähemmän särmikästä ja terävää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eraseri Katso viesti
    Kiitokset Firlefanz ja m e r k s vinkeistä! Vähän kaduttaa, että tuli hankittua Gravel-pyörä 650B-rengaskoolla. On nääs rengasvaihtoehdot tosi vähissä. Jos jossain vaiheessa tuohon piikkipyörät laitan niin Tubeless on poissa vaihtoehdoista kun semmoisia pyöriä ei kaupasta löydy. 47 mm-levyinen rengas mahtuu vielä fillarissa pyörimään.

Varmaan se on mietittävä josko 33 TPI Gravdalit laittais ja jonkinlaisen suojanauhan.
    Mä olen ajanut pari paria ohuempirunkoisia Gravdaleja loppuun sisureiden kera ilman ainoatakaan sepelin aiheuttamaa puhkeamista ja WTB Nanot olen todennut sepelille immuuneiksi neljän-viiden talven kokemuksella, sisureilla nekin (*koputtaa puuta). Paneet n. 2,5 bar molemmissa aina.

Onko 47 mm mitattu vai valmistajan ilmoittama maksimileveys? Valmistajan ilmoittamissa on yleensä marginaalia aika reilusti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Nastarenkaat ovat tunnetusti ikään kuin vähän terästetyt nappularenkaat ja lienee yleinen kokemus että vaikkeivat ne sepelille immuuneja ole (nekään) antavat ne kuitenkin jonkinlaisen lisäsuojan tappajasepeliä vastaan. Mutta nastarenkaat nyt muutenkin kuuluvat olennaisesti talvipyöräilyyn (ellei ole elämäntapapyöräilijä joka ajaa kesät talvet samoilla renkailla tai ellei pysyttäydy vain sopivilla väylillä ja sopivissa keleissä).

Mutta alemman rengaspaineen hyödyllisyydestä tässä suhteessa unohdin mainita! Mulla kesti kauan ennen kuin hyväksyin sen tosiasian että korkeampi paine itse asiassa lisää rengasrikon todennäköisyyttä - vaikkei mulla ollut muuta perustetta olla uskomatta kuin se että pidin esitettyä analogiaa ilmapallosta ja neulasta virheellisenä ja vähän typerinä...

Stenun mainitsema rengas lienee tämä: https://www.wtb.com/collections/tire...ducts/nano-40c ?

Onko kellään havaintoja aamun liikenteestä, onko eilisillan peilijäätä vielä Espoon ja Vantaan alueella (Kehä III:n tasalla) ? Vai onko se sulanut tai haihtunut? Lämpötilahavainnot ovat juuri tuossa nollan kieppeillä, eli niistä ei voi päätellä mitään. Ja kotipihani kuuluu eri ilmastovyöhykkeeseen, eli sekään ei kerro mitään.

Tuo illan luistelukeli tuli ainakin minulle kyllä aivan puskista, tai pilvestä. Väärin varustautuneena (kesäkumit) luovutin ja taluttelin. Ylikulkusillalle ei meinannut päästä kävellenkään ylös. Onneksi keksin sitten kiertävän hiekkatiereitin.

Yhtä liukasta aamulla kuin illalla, ainakin Kehäkolmosen ja Leppävaaran välimastossa. Silti aamulla slikseillä liikenteessä, varovaisesti sai kyllä ottaa.
    Muutaman kerran oli lähellä, mutta töissä voikin pistää pyörimään "Elton John - I'm Still Standing tai Bee Gees - Stayin' Alive" riippuen kuinka pahasti oli lähteä fillari alta
    Leppävaarasta etelään ja itään ihan kuivaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Onko kellään havaintoja aamun liikenteestä, onko eilisillan peilijäätä vielä Espoon ja Vantaan alueella (Kehä III:n tasalla) ? Vai onko se sulanut tai haihtunut? Lämpötilahavainnot ovat juuri tuossa nollan kieppeillä, eli niistä ei voi päätellä mitään. Ja kotipihani kuuluu eri ilmastovyöhykkeeseen, eli sekään ei kerro mitään.

Tuo illan luistelukeli tuli ainakin minulle kyllä aivan puskista, tai pilvestä. Väärin varustautuneena (kesäkumit) luovutin ja taluttelin. Ylikulkusillalle ei meinannut päästä kävellenkään ylös. Onneksi keksin sitten kiertävän hiekkatiereitin.
    Pyörällä päästään pyörälle päästään

Etelä-Espoo Kivenlahdesta Keilaniemeen täysin jäätön, samoin Helkkarin puoli. Maxxiksen 40mm Re-Fuset ehdin jo melkein tuomita heitettäväksi mereen, mutta nyt kun kelvit on kylvetty monin paikoin tappajasepelillä, olen todennut ne aivan loistaviksi. Ja tietty kun ehti kokeilla viikon verran nastarengaskauden riemua, rullaavuuskin tuntuu oikein hyvältä. Jatketaan siis näin ainakin tämä viikko.
    -L.

Linnatuulen huuhtoma perse

Tänään oli kunnon loskakelit Lahdessa. Lähdin ohut(nasta)kumisella GG/hybridillä ja urat veivät yllättävästi. Olispa huomenna sama keli, niin voisi testata maasturin, mutta vissiin sataa vettä.

No aamulla olikin vielä loskakelit. Lähdin noin 2" nastoilla varustetulla maasturilla, joka voitti tämän erän liehuvin lipuin. Testit jatkuvat kun tulee eri talvikelejä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •