Sivu 1 / 82 1231151 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 2432

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

mutanaama Guest

Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Huomasin tuossa aamulla vanhan threadin, kun muistelin vuoden takaisia painolukemia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Paino 27.12.2008 91,6
    Paino 2.1.2009 89,4
    Paino 4.1.2009 88,3
    Paino 10.1 2009 87.6
    Paino 21.1.2009 86.9
    Paino 30.1.2009 85.6
    Paino 31.1.2009 85.4
    Paino 23.7.2009 85.0
    Paino 30.10.2010 82.6
    Paino 2.2.2013 85,8
    Paino 30.7.2014 84,6
    Paino 11.8.2014 83,8
    Paino 21.8.2014 83,2
    Paino 27.8.2014 82.1
    Paino 15.09.2014 81.8
    Paino 8.4.2015 85.9
    Paino 31.8.2015 84.9
    Tällä hetkellä paino on 83,5 kg, ja tavoite edelleen päästä maagisen 80kg rajan alle.
    Paino jatkaa putoomistaan. Raejuusto ja mustikkalinja jeesa

Nyt helmikuussa 2013 ollaan edelleen 85 kilon korvilla.

Vuonna 2014 Elokuun paino 21.8 alkaa jo näyttää hyvältä, edellinen kunnon ajo oli 3 päivää sitten, edellisenä päivänä tuli syötyä hiukan huonosti, mutta en nyt nälässäkään ollut. Ei siis huono ollenkaan.
    Loppukuusta alkoi olla jo useamman kerran 82:lla alkavia lukemia, tänä aamuna (27.8) uusi ennätus 82,1 kg. Taitaa olla ainakin kymmenen vuotta kun viimeksi olen näin vähän painanut.
    mutanaama muokkasi tätä : 31.08.2015 at 07.22

Hienostihan tuo on laskenut tasaiseen tahtiin. Itsellä on painon kanssa aina ollut tarkkailtavaa, herkästi on kertynyt ylimääräistä, jos ei ole tarkkana syömisten ja liikkumisen suhteen. Viitisen vuotta sitten paino huiteli 96kg paikkeilla ja nyt ollaan 79kg:ssa. Viisi vuotta sitten 50m kävely oli saavutus, henki pihisi kuin vuoristoilmassa. Nyt on tilanne hivenen toinen...
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Mää löysin kaapin kätköistä hyvän painonhallintaindikaattorin: v.1974 ostettu vyö. Keväällä reiät eivät riittäneet, mutta nyt on taas käytössä
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    ...tavoite taas päästä maagisen 80kg rajan alle.
    Tutkin hieman tuota sun tilastoa... Äkselin trendi näyttäisi siltä, että tällä tahdilla maaginen alitus tulee tapahtumaan marras-joulukuussa 2011. Jos taas ottaa huomioon ainoastaan viimeiset 4 punnitusta (aleneminen hidastunut, tulee lihasta) niin sitten joulukuu 2013.

Tervetuloa

mutanaama Guest
    Hmm.. jos sitä sitten yrittäis vielä jatkaa tällä ruokavaliolla.

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Ruotsissa painonvartijoiden slogan aika hyvä; syö kuin lintu ja paskanna kuin norsu.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Peukalo ylös Karkki- ja salaattipäivä(t) auttavat

Iso peukku täältäkin wanhalle vyölle Kesällä laihduin tavanomaiseen 70 kg:n lenkkikuntoon (painoindeksi 23), ja nyt talvella massa lisääntyy varmaan taas 3-4 kg (ind. 24)... vaikka olen "rehulinjalla" (= kasvisruoalla) ollut jo pitkään... Vyön rei'istä tosiaan hyvin näkee, miten laihdutus etenee/ ei etene...

Aikuisia(kin erityisesti) voisi auttaa lapsilta tutun karkkipäivän käyttöönotto, ts. nauttia korkeintaan kerran viikossa jäätelöä, pizzaa, olutta, makeisia, leivoksia jne. Samoin työpaikkaruokailussa tulisi olla vähintään yksi (miel. 2-3) salaattipäivä(ä).

-- BTW: Viimeisin kuulemani laihdutuskeino on pitää jääkaappi mahdollisimman tyhjänä mutta hedelmävati mahdollisimman täytenä

J.k. Kätevä laihdutusvinkki t. -nyrkkisääntö on muistaa rasvojen (sekä pehmeiden että kovien, kuten myös piilorasvojen, joita on mm. kekseissä ja leivonnaisissa, ja vähän näkyvämmin juustoissa, leikkeleissä jne.) olevan kaksinkertaisia energiasisällöltään hiilareihin verrattuna.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 42 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

Paino hallitsee mua

Noi kalorithan ilmoitetaan käsittääkseni sen perusteella paljon aineksesta vapautuu energiaa poltettaessa ja itse en ole havainnut paskantavani tuhkaa, joten suhtaudun pienellä varauksella noihin ilmoitettuihin kalorilukemiin. Voisin kuvitella että rasvat kulkeutuu helpommin elimistön läpi imeytymättä verenkiertoon kuin esimerkiksi sakkaroosit. Eli mun (täysin maallikko)mielipide on, että rasvat ei ole vertailussa hiilareita vastaan niin pahasta kuin mitä puhtaiden kaloriarvojen vertailu voisi olettaa.

Itse olen korvannut karkinsyöntiä paljon hedelmillä, mutta yllättävän paljon niissäkin sokeria on (esim viinirypäleet).

Aika hyvin itsellä toiminut vähän sama ajattelu mitä herra Sirkiä mainitsi. Eli katson että syön energiani mahdollisimman pitkälle hiilareiden ja proteiinin muodossa. Rasvoja vältellen. Vielä kun sisäistää, oikeasti ajatuksen että pitää energian saannin, kulutukseen nähden keskimäärin tietyllä tasolla niin paino muodostuu sen mukaan.

Jos esim tietyn pituinen ihminen syö keskimäärin 3000 kaloria päivässä (liikuntaa ei ollenkaan) hän painaa vaikka 100 kg. Sama ihminen kun syö keskimäärin 2000 kaloria hän painaakin 85 kg (hatusta vedetty esimerkki) . Kun sitten ottaa kuvioon mukaan pitkät pyörälenkit niin voi syödä tietysti enemmän ja kuitenkin painaa sen 100 kg tai 85 kg. Tämähän on ja kuullostaa itsestäänselvyydeltä mutta kun sen ajatuksen oikein sisäistää niin homma toimii. Mulla mennyt puolessatoista vuodessa painoa 107 kg -> 91-92 kiloon tällä tavalla. Vyötäröstä suhteessa enemmän koska lihasmassaa varmaan tullut lisää aktiivisen fillaroinnin takia.

Ja joo. 90 luvulla ostettu nahkavyö menee taas päälle hyvin.
    Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring.

Paino pysyy ittellä kurissa syömällä kahden tunnin välein ja joka toinen kerta lämmin ruoka... kyllä tietenkin näissä töissä energiaa kuluu pikkasen enempi kuin jossain tietokone päätteellä varmaan päiväkulutus on 4000 kalorin luokkaa....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Paino pysyy ittellä kurissa syömällä kahden tunnin välein ja joka toinen kerta lämmin ruoka... kyllä tietenkin näissä töissä energiaa kuluu pikkasen enempi kuin jossain tietokone päättellä varmaan päiväkulutus on 4000 kalorin luokkaa....
    Pitää paikkansa. Minäkin olen siltä osin muutannut ruokatottumuksia. Jos päästää itsensä liian nälkäiseksi niin sitten ahmii ja ahmii eikä kylläiseksi tule millään.
    Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring.

Mä olen ranskalaisen ruokailurytmin kannalla: aamupala klo 7:30-8:30, lounas 12:30-13, päivällinen 20-22 (ajat riippuen päivästä). Siis kolme kunnon ateriaa, pääsääntöisesti ei välipaloja. Joskus ennen illan lenkkiä voi syödä esim. jogurtin tai banaanin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Voisin kuvitella että rasvat kulkeutuu helpommin elimistön läpi imeytymättä verenkiertoon kuin esimerkiksi sakkaroosit. Eli mun (täysin maallikko)mielipide on, että rasvat ei ole vertailussa hiilareita vastaan niin pahasta kuin mitä puhtaiden kaloriarvojen vertailu voisi olettaa.
    Kyllä ne rasvat imeytyvät aika tehokkaasti. Niiden metabolia on vaan paaaljon hitaampi kuin hiilareiden. X rasvakaloria pitää siis potentiaalisesti näläntunteen kauemmin poissa kuin X hiilarikaloria.

Se huono yhdistelmä on rasva nautittuna nopeasti liukenevien hiilareiden kanssa. Silloin näläntunne tulee heti, kun veren sokeria nostavat hiilarit on kulutettu ja sokeritaso romahtaa, vaikka rasvasta olisikin energiaa vielä tarjolla.

Mun oma dieettinyrkkisääntöni on aika yksinkertainen: syö hiiilareita niin paljon kuin liikkumalla kulutat. Fillaristille tuo antaa luvan melkoiseen mussutukseen ja sohvaperunalta se kieltää hiilarit lähes täysin. "Tyhjäkäyntienergia" kannattaa hankkia hiilareita hitaammista energianlähteistä, kuten proteiineista ja rasvasta.

Minä olen yrittänyt päästä pysyvästi 80kg rajan yläpuolelle käymällä punttisalilla, mutta ei tässä tunnu aika oikein riittävän siihen (varsinkin, kun se on niin helvetin tylsää hommaa). Pyörällä tulee ajeltua kesällä niin paljon, että talvella kerätty läski katoaa jo ennen kesäkuuta. Tänä kesänä paino ei onneksi ole laskenut alle 78kg alle kertaakaan, kuten viime kesänä kävi.

T: BMI 19.8
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Noi kalorithan ilmoitetaan käsittääkseni sen perusteella paljon aineksesta vapautuu energiaa poltettaessa ja itse en ole havainnut paskantavani tuhkaa, joten suhtaudun pienellä varauksella noihin ilmoitettuihin kalorilukemiin. Voisin kuvitella että rasvat kulkeutuu helpommin elimistön läpi imeytymättä verenkiertoon kuin esimerkiksi sakkaroosit. Eli mun (täysin maallikko)mielipide on, että rasvat ei ole vertailussa hiilareita vastaan niin pahasta kuin mitä puhtaiden kaloriarvojen vertailu voisi olettaa.
    Olettaisin että viimeisten sadan vuoden aikana on tehty aika monta tutkimusta eri ravintoaineiden imeytymisestä. Tuollainenhan ei ole kauhean vaikea toteuttaa: ruokitaan parin viikon ajan koehenkilöitä tarkasti suunnitellun ruokavalion mukaisesti, otetaan jätökset talteen ja mitataan paljonko niissä on imeytymättömiä ravintoaineita. Tuloksia löytänee jostakin.

Kannattaa myös muistaa että kuitu ei hajoa eikä imeydy ihmisen ruoansulatuselimistössä, vaan tulee melko sellaisenaan läpi.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Tämä sellainen aihepiiri jossa on monta totuutta. Pääasia että löytyy se itselle sopivin tapa. Itse en ole ikinä ollut enkä tule olemaan ns "dieetillä" eli jomkun tietyn ohjeen mukaisella syö tota mutta ei tota. Olen vaan muuttanut tapaani suhtautua ruokaan.

Vierastan myös sitä ajattelua että rasvaton/matalakalorinen = terveellinen. Vaikka hedelmä sisältää paljon sokeria niin ovat kuitenkin terveellisempiä kuin karkit (lisäeineet, sokerin laatu) Oikea rasva parempi kuin teollinen light-rasva (lisäineet ja mömmöt jolla saadaan se näyttämään normaalilta). Syön voita, käytän ruokaöljyä mutta kohtuus kaikessa. Vältän aina light tuotteita kun vaan voin. Niistä ei tule kuin huonolle tuulelle. Eli ehtaa tavaraa ja mahdollisimman "epäteollista".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.F Katso viesti
    Vältän aina light tuotteita kun vaan voin. Niistä ei tule kuin huonolle tuulelle.
    Ainakin makunsa ja koostumuksensa puolesta lähinnä kumia muistuttavat kevytjuustot ovat minusta aika turhia tuotteita. On hyvän leivän pilaamista läntätä moista tuotetta siihen päälle.

Kunnon juustossa pitää olla makua - tällöin sitä riittää pienikin määrä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Mulla oikeestaan sama syönkö roskaruokaa vai en, ei paino muutu juuri mihinkään( sama 70kg +- 2kg ollu jo kymmenisen vuotta..) Mutta eipä myöskään paino kehity kovin helposti lihasmassankaan puolella.
    Vauhti korjaa ajovirheet.. Useimmiten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Mä olen ranskalaisen ruokailurytmin kannalla: aamupala klo 7:30-8:30, lounas 12:30-13, päivällinen 20-22 (ajat riippuen päivästä). Siis kolme kunnon ateriaa, pääsääntöisesti ei välipaloja. Joskus ennen illan lenkkiä voi syödä esim. jogurtin tai banaanin.
    pikkasen eri mieltä... yölläkin voi ja kannattaa syödä jos on nälkä... ittelle sopii semmonen klo 22 raskas iltaruoka, mutta jos alkais laihduttaan niin ehkä sen vois jättää pois aamulla klo 7 ei monesti oo hirvee nälkä niin riittää iso kuppi kahvia ja pari ruisleipää paistetulla kanamunalla...

Minulla on pudonnut noin 14 kilo siitä kun olin raskaimmillani. Vielä on paljon -elikkä ehkä noin suurinpiirtein yhtä paljon- pudotettavaa.
    Tähän olen päässyt syömällä huomattavasti vähemmän, mikä onkin loistava metodi!

Yli puoli vuotta ollut sairaslomalla, massaa tullut liikaa, masennatte!

Minulla on nyt paino hallinnassa. Enää ei ole noussut, vaan viimeinen vuosi meni tasan samoissa lukemissa kuin ennen. Tästä on hyvä miettiä miten saadaan painoa alenemaan. Ruokailutottumuksia en ole muuttanut mihinkään, vaan pelkästään on tullut liikuntaa lisää. Ehkä sitä hienoisella säädöllä ruokapuolessa saisi painoakin putoamaan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Painonhallinta. Hallitsenko minä painoni vai hallitseeko painoni minua?

Nyt näyttää siltä että paino hallitsee minua, se kun ei suostu laskemaan...
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.F Katso viesti
    Tämä sellainen aihepiiri jossa on monta totuutta. Pääasia että löytyy se itselle sopivin tapa. Itse en ole ikinä ollut enkä tule olemaan ns "dieetillä" eli jomkun tietyn ohjeen mukaisella syö tota mutta ei tota. Olen vaan muuttanut tapaani suhtautua ruokaan.

Vierastan myös sitä ajattelua että rasvaton/matalakalorinen = terveellinen. Vaikka hedelmä sisältää paljon sokeria niin ovat kuitenkin terveellisempiä kuin karkit (lisäeineet, sokerin laatu) Oikea rasva parempi kuin teollinen light-rasva (lisäineet ja mömmöt jolla saadaan se näyttämään normaalilta). Syön voita, käytän ruokaöljyä mutta kohtuus kaikessa. Vältän aina light tuotteita kun vaan voin. Niistä ei tule kuin huonolle tuulelle. Eli ehtaa tavaraa ja mahdollisimman "epäteollista".
    Samoilla ajatuksilla mennään. Lihavoin tuosta kaikista parhaimman konstin ennaltaehkäistä turhaa paisumista. Syödä voi mitä vain, kunhan pysyy kohtuuden rajoissa. Eikä monipuolisuuskaan haitaa, ettei mässytä vain yhtä ja samaa aina. Pyrin myös syömään mahdollisimman epäteollista ruokaa. Poissa ovat lämmitettävät valmisruoat, mikropikaruoat ja light-tuotteet. Uskoisin että ihmiselle luontaisin ruokavalio pohjautuu kivikauden aikoihin ennen maanviljelyn aloittamista, eli (satunnaista) liharuokaa ja kasvisruokaa. Ei ole paljon ollut pastaa, riisiä, perunaa tai viljatuotteita ennen tehomaanviljelyn aloittamista. Nekin toki kuuluvat nykyään ruokavalioon, mutta lautasmallin perusta pitäisi olla kasviksilla ja lihalla.

Minun pitäisi vielä lisätä kasvisten määrää ja pienentää lautaskokoa niin saisin varmasti viime vuosina tulleet muutaman lisäkilon poies. Muutama vuosi sitten liikunta vähentyi radikaalisti, mutta söin entiseen malliin, joten lisäkiloja kertyi eivätkä ne ole vieläkään kaikki lähteneet vaikka liikunta on palannut päivittäiseen arkeen.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Kannattaa myös muistaa että kuitu ei hajoa eikä imeydy ihmisen ruoansulatuselimistössä, vaan tulee melko sellaisenaan läpi.

No ei se nyt ihan näinkään ole. Kuitu on (mm.) paksusuolen bakteerien ravintoa.

Hyviä ajatuksia monellakin. Oma painoni pääsi kevyesti ryöpsähtämään käsistä töissä ollessa. Yötyö ja pitkät päivät -> huono ja epäsäännöllinen ruokavalio. Painoa tuli melkein kymmenkunta kiloa lisää.
    Nyt olen sitten pikkuhiljaa sitä pudotellut pois ja siinä suurena apuna on ollut laihdutuskirja . http://www.bookdepository.com/book/9.../Racing-Weight

Fitzgerald rikkoo muutaman vanhan laihdutustabun ja lisäksi katsoo tuota painonhallintaa enemmänkin kestävyysurheilijan kuin kroonisen laihduttajan näkökulmasta. Eri ruoka-aineet ja muut vastaavat käydään läpi ja esitellään tapoja kuinka painonpudotus saadaan käymään yhteen harjoittelun kanssa.

Voin suositella, ei maksa paljoa ja ainakin minulle selkiytti asioita paljon.

Suositusten mukaan saatavasta energiasta ~60% pitäisi saada hilareista, ~20% rasvasta ja ~20% proteiineista. Nuo kun saa enemmän tai vähemmän oikeille uomille, pelaa se oma aineenvaihduntakin paljon paremmin ja painonhallinta helpottuu entisestään.

Täältä liputetaan iltasyömistä vastaan! Nimenomaan hiilihydraattien syömistä paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Unen laatu säilyy paljon parempana, kun vatsa ei joudu koville. Proteiinipitoisia iltapaloja on hyvä napsia ennen nukkumaanmenoa, jos hiukoo. Mutta jokainen tavallaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikkol82 Katso viesti
    Suositusten mukaan saatavasta energiasta ~60% pitäisi saada hilareista, ~20% rasvasta ja ~20% proteiineista. Nuo kun saa enemmän tai vähemmän oikeille uomille, pelaa se oma aineenvaihduntakin paljon paremmin ja painonhallinta helpottuu entisestään.

Täältä liputetaan iltasyömistä vastaan! Nimenomaan hiilihydraattien syömistä paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Unen laatu säilyy paljon parempana, kun vatsa ei joudu koville. Proteiinipitoisia iltapaloja on hyvä napsia ennen nukkumaanmenoa, jos hiukoo. Mutta jokainen tavallaan.
    Samaa mieltä tosta ilta syönnistä mutta usko on edelleen monella vahva luulevat ilta syönnin lihottavan... päinvastoin se voi jopa laihduttaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Olettaisin että viimeisten sadan vuoden aikana on tehty aika monta tutkimusta eri ravintoaineiden imeytymisestä. Tuollainenhan ei ole kauhean vaikea toteuttaa: ruokitaan parin viikon ajan koehenkilöitä tarkasti suunnitellun ruokavalion mukaisesti, otetaan jätökset talteen ja mitataan paljonko niissä on imeytymättömiä ravintoaineita. Tuloksia löytänee jostakin.
    Näinhän se on. Nuo 4 kcal/g (hiilihydraatit, proteiinit) ja 9 kcal/g (rasvat) ottavat huomioon sekä sen, poltetaanko 100 % (hiilihydraatit ja rasvat) vai jääkö käyttämätöntä energiaa (proteiinien -NH2 osio), sekä keskimääräiset imeytymiset. Toisaalta kyseessä on keskiarvoja: kaikissa kolmessa on suuriakin vaihteluita tarkan kemiallisen koostumuksen mukaan, sekä oletetaan esim. keskimääräistä kuitumäärää ateriassa.

Ja tuo mukanaan jonkin verran muita "polttoaineita".
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •