Sivu 1 / 12 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 338

Aihe: Aloittelijan ajoasento-ongelma

Aloittelijan ajoasento-ongelma

Tervehdys kaikki.

Hankin tuossa jokin aika sitten Focus Mares Comp -cyclocrossarin ja oon ajanut sillä nyt viitisensataa kilometriä. Alusta asti ongelmana ovat olleet kipeytyvät yläselkä ja hartiat. Olen laskenut satulaa, katsonut vatupassilla, että se on suorassa ja siirrellyt sitä edestakaisin etsiessäni oikeaa kohtaa. Alan tottua ajoasentoon, mutta hartiakivut eivät hellitä. Nyt viimeisimpänä kipeytyivät kyynärpääni.

Voisiko ongelmaani auttaa stemmin kääntäminen, niin että tanko nousisi vähän ylemmäs? Eli kannattaisiko minun yrittää muuttaa ajoasentoa vähän takaisin siihen suuntaan mihin markettihybridilläni ajellessani totuin ja sitten ehkä myöhemmin laskea tankoa takaisin? Vai jatkanko nykyasennolla ajamista kivuista välittämättä uskoen ja toivoen, että kyllä kroppa jossain vaiheessa tottuu ajoasentoon ja ehkä ne yläselän ja hartioiden lihaksetkin aikanaan vahvistuvat?

olen aloittelija itsekin, mutta paljonko sulla on korkeuseroa satulan ja stongan välillä?

Hae satulalle ensin oikea paikka jalkojesi pituuden mukaan luotilankaa apuna käyttäen. Pane se vaakasuoraan ja suosituskorkeudelle n. 0,885x haaramitta keskiön keskeltä satulan pintaan. Sitten voi ryhtyä miettimään ohjaustangon korkeutta ja etäisyyttä. Aluksi tanko voi olla vain jonkun sentin alle satulatason, myöhemmin varmaan lasket sitä alemmas. Etäisyys onkin jo vähän hankalampi suositella. Monesti vakiona on sentin pari liian pitkä stemmi, sen vaihtaminen lyhyempään voisi olla vaivoja vähentävä. Ajamasi matka on vielä lyhyt, kilometrien kertyessä säädöt löytävät paikkansa ja ajosta pääsee nauttimaan.

Hartiat ja niskat kipeytyvät alussa ja alaselkä myös.
    Oikeiden säätöjen lisäksi:
    Ajatko kädet suorana ja kyynärpäät lukossa?
    Venytteletkö?
    Teetkö mitään treeniä ylävartalolle!
    Suosittelen kahvakuulia.
    Jos et aja et voi ottaa!

Korkeuseroa satulalla ja stongalla on n. 6 cm.

En aja kädet suorina vaan aina vähän kyynärpäästä joustaen. Ala-asennosta en ole pystynyt ajamaan kuin ehkä noin kilometrin pätkiä kerrallaan. Käytännössä pidän käsiä koko ajan jarrukahvojen päällä. Alaselkä mulla ei ole kipeytynyt ollenkaan.

Oon yrittäny muistaa vähän verrytellä selkää ja hartioita lenkkien puolivälissä oikein pysähtymällä pyörittelemään käsiä ja olkapäitä ja muutenkin. Kotona venyttelen myös. Mitään varsinaista treeniä en kyllä ole selälle tehnyt.

Pitääkin vielä tarkistaa satulan korkeus tuon TERUn ohjeen mukaisesti.

Nopean mittauksen perusteella mulla on satula pari senttiä liian alhaalla. Mutta olettaisin, että sen nostaminen pahentaisi hartiakipuja entisestään.

Eipä kannata vielä huolestua noilla kilometreillä. Itsellä meni viime kesä ajoasennon hakemisessa. Kolotuksia ja puutumista oli alaselässä ja ylävartalossa. Menee jonkin aikaa ennenkuin vartalo tottuu.

Kaikenlaista kokeilin. Loppujen lopuksi itselle paras ajoasento taitaa olla aika tavalla oppikirjojen mukaan säädetty. Satulan korkeus siten, että jalka vähän koukussa polkimen ala-asennossa, kengät kärjellä yltää maahan, mutta ei koko jalkapohja. Sitten satulan paikka suhteessa polkimiin, ohjeet löytyy googlella hakemalla. Vaakaputken + stemmin pituus myös ohjekirjan mukaan siten, että yläotteella vanteen keskiosa peittyy stongan alle kun katsoo alas. Nyt pystyy jo ajamaan yli 100km päivälenkkejä ilman mitään kolotuksia.

Mä aloitin harrastuksen keväällä niin, että stonga oli samalla korkeudella kuin satula. Nyt eroa on noin 4,5cm.

Toki tässäkin neuvotut muut perusasiat pitää olla kunnossa: satulan korkeus, -asento ja -etäisyys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Coolhand Katso viesti
    Mutta olettaisin, että sen nostaminen pahentaisi hartiakipuja entisestään.
    Olettaisin, ettei välttämättä käy kuten oletat.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Ilmeisesti pyöräni stongan nostoon ei ole muuta helppoa (lisäosia vaatimatonta) tapaa, kuin stemmin kääntö: http://www.eurocycles.ie/app_user_fi..._marecomp3.jpg

Aion nyt nostaa satulaa sen pari senttiä, että se on suosituskorkeudella ja kääntää stemmin, niin että stongakin nousee sen muutaman (?) sentin. Huomenna selkä voisi olla taas siinä kunnossa, että voisi kokeilla lenkkiä. Mutta nyt rautakauppaan hakemaan kuusiokoloavainta, kun ohjainlaakerin, vai mikä lie onkaan, ruuvi ei aukeakaan samalla avaimella kuin muut ruuvit.

Hankin tuossa jokin aika sitten Focus Mares Comp -cyclocrossarin ja oon ajanut sillä nyt viitisensataa kilometriä. Alusta asti ongelmana ovat olleet kipeytyvät yläselkä ja hartiat. Olen laskenut satulaa, katsonut vatupassilla, että se on suorassa ja siirrellyt sitä edestakaisin etsiessäni oikeaa kohtaa. Alan tottua ajoasentoon, mutta hartiakivut eivät hellitä. Nyt viimeisimpänä kipeytyivät kyynärpääni.
    Liian pitkä ajoasento aiheutti ainakin meikäläisellä kireyttä lapojen väliin ja hartioihin. Yläselkä ja hartiaongelmat loppuivat, kun otin käyttöön lyhemmän kannattimen. Monesti myös leveämpi ohjaustanko helpottaa, itse ajan nyt 44 cm leveällä tangolla.

Ohjauskannattimen nosto ei auttanut mulla noihin hartiavaivoihin.

Ensin siis satulan paikka kuntoon pituus- ja korkeussuunnassa. Satulan kärkeä voi nostaa pari milliä ohi vaakatason jos paine tulee liikaa käsien päälle.
    Sitten vain sopivan pituinen kannatin. Mielummin siis liian lyhyt kuin liian pitkä.

Nostin satulaa reilun sentin verran (eli suosituskorkeudelle) ja käänsin stemmin, jonka seurauksena stonga nousi pari kolme senttiä. Kävin ajamassa 40km. Viimeisen vitosen aikana alkoi taas selkä ja hartiat puutua. Nyt oon venytellyt pitkään ja hartaasti ja yläselkä on kipeä. Eli ei suoranaisesti tuo asennon muutos ainakaan heti auttanut. Tosin 35km ilman kipuja on pidempään kuin aiemmin. Selän huominen kunto kertoo taas enemmän.

En halua pelotella mutta minusta kuulostaa kyllä siltä että jossakin muuallakin on ongelmia jos 40 km lenkillä tulee tuollaisia kipuja ja puutumisia. Oletko käynyt lääkärissä? Ettei selässä vain ole vaurioita jotka vaikuttavat hermotusten kautta käsiin ja muuallekin?

Ajoasento pikkuisen liian pitkä? Liian pitkälläkin asennolla voi ajaa kädet koukussa, mutta yläselkä/hartiat voi piilojännittää. Alkuvaiheessa lenkillä voi tehdä olkapäiden kohotuksia - olankohautuksia tyyliin - siinä alkaa huomaamaan aikaa myöten, pystyykö ajamaan ilman hartioiden 'piilokohoamista'. Stemii lyhyemmäksi jos tarvii. Lähtökohtaisesti normimatalassa koukuista ajon asennossa tai rennossa alaotteessa tangon yläotelinja peittää etunavan taakseen. Jos etunapa näkyy linjan takaa on asento pitkänpuoleinen ja sen kestää tiettyyn rajaan jos on kovin notkea. Jos etunapa näkyy selkeästi otelinjan takaa on asento lyhyt.

Ihminen on epäsymmetrinen, toispuoleinen. Siksi lähtisin penkin korkeudessa pitkälti silmämääräisestä säädöstä johon tarvii monesti toisen apua. Siis istumaan satulaan, kantapäät polkimille ja hidasta takaperin polkemista niin että polvi suoristuu, mutta lantio ei lähde yhtään keinumaan puolelta toiselle. Tällöin se on yleensä aika passeli klossit lukittuna. Toisaalta satulan pitäisi olla aika ylhäällä, että saadaan mahdollisimman laaja lihasmassa aktivoitua poljinkierroksella eikä tyyliin polvet koko ajan koukussa about pelkillä lonkan koukistajilla puoli kierrosta. Kolmaalta satulankorkeudessa pitää huomioida jalan/jalkaterän pituuserot. Ettei homma olisi niin yksinkertaista..

Oon yrittäny muistaa vähän verrytellä selkää ja hartioita lenkkien puolivälissä oikein pysähtymällä pyörittelemään käsiä ja olkapäitä ja muutenkin. Kotona venyttelen myös. Mitään varsinaista treeniä en kyllä ole selälle tehnyt.
    Minun on muistettava tehdä ENNEN liikkeelle lähtöä hartioita ja niskaa rentouttava pieni liikejakso. Lähes paikallaan juoksua siten että kädet, hartiat ja pääkin "tippuvat" rennosi alas. Jos tämän unohdan, alkaa hartiat jäykistyä lyhyehkön ajon jälkeen eivätkä rentoudu sen jälkeen helposti. Minuutti pari riittää. Välirentoutus ja loppurentoutus olisi hyvä tehdä myös, usen vaan pääsevät unohtumaan. Vaivat eivät taida riittävästi muistuttaa.

Näitä ohjeitahan voi kans kokeilla http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm.
    Ei muuta pyörän päälle, vitkalaukaisimella kuva, kuva koneelle ja printteristä ulos. Helppo vertailla kulmia astelevyn avulla.
    Veikkaisin tapauksessasi, että ajan myötä ongelmat loppuvat, kun kroppa tottuu.

Kävin polkemassa 35km vaikka selkä oli toissapäiväisestä edelleen kipeä. Verryttelin selkää tällä kertaa myös ennen lenkkiä. Eipä se paljon tuntunut auttavan, mutta mistä sitä tietää. Kyllä tuon 35km nyt pystyi ajamaan ja nyt selkä ei ole kovin kipeä, mutta huomenna aamulla sen todellisen kunnon vasta tietää.

Kokeilin myös Silveniuksen ehdottamia olkapäiden kohotuksia ajon aikana ja en huomannut että jännittäisin hartioita. Normaalissa ajoasennossani kädet jarrukahvojen päällä etunapa jää stongan taakse piiloon. Alaotteelta ajettaessa se näkyy stongan edestä.

appmotin linkki vaikuttaa testaamisen arvoiselta. Pitäis saada aikaiseksi kuvien ottaminen.

Romeo: En usko että mussa on muita rakenteellisia vikoja, kuin parinkymmenen kilon vararavintovarasto vatsan päällä. Se toki varmasti vaikuttaa selän kipeytymiseen, mutta siihen ongelmaan ei lääkäri auta. Ja aloittelija kun olen, niin 40km on mulle vielä ihan normaali lenkin pituus, ei mitenkään erityisen lyhyt.

Täytyy muistaa että aloittelijalla yksinkertaisesti kipeytyvät paikat jos vaikka kaksi tuntia ajaa. Näyttää siltä että neuvoilla on myös saatu hieman parannusta asiaan joten kannattanee jatkaa pientä tuunausta. Muista muuttaa aina vain vähän ja yhtä asiaa kerrallaan.

Vältä pitkiä pätkiä alaotteelta ja n. tunnin välein venyttele (tien sivussa jos ilman käsiä ajo on vielä epävarmaa). Paras "venytys" niskan ja hartioiden jännitystilan estoon ja laukaisuun on: vie kädet suorina selkäpuolelle, risti sormet, nosta ylöspäin selän takana pitäen keskivartalon suorassa.

Vanha juttu alaselän kipeytymisestä. Takareisien ja lonkan koukistajien kireys. Lantiokori menee väärään asentoon ja painaa alaselän hermoja.
    Eiku venynttelemään jalat ja koukistajat. Yleensä vaiva johtuu tottumattomuudesta ja ehkä siitä, että satula on liian takana ja matalalla tai harvemmin korkealla.
    Jos et aja et voi ottaa!

Alaselän kanssa ei siis mulla ole mitään ongelmia. Yläselkä (lapojen välistä) ja välillä myös hartiat ja kyynärpäät kipeytyvät. Alan uskoa, että asennossa ei ole mitään pahasti vialla. Vika on miehessä, kuten joku on noihin tageihin kauniisti asian muotoillut, ja korjaantuu ajan myötä.

Jep! Lihaskireyksistä on kysymys myös siellä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Itsellä hyvin samantyyppistä ongelmaa uuden fillarin kanssa kuin aloittajalla. Olen kokeillut kaikenlaista säätöä mutta se mikä taisi nyt todella auttaa oli satulan nostaminen hieman pystympään. Ei tarvinnut montaa milliä nostaa satulan nokkaa kun tilanne parantui huomattavasti ja pyöräilyn ilo löytyi taas

Selkä on ollut nyt viime päivät siedettävässä kunnossa. Kiitos vinkkejä tarjonneille, ainakin osasta on varmasti ollut hyötyä. Pidän nyt neljän päivän taukoa pyöräilystä (4km työmatkoja lukuunottamatta), että selkä palautuisi kunnolla. Sitten on helpompi sanoa, miten paljon lenkki pahentaa kipuja, kun ei ole valmiiksi lenkille lähtiessä selkä kipeänä.

Eilen kävin puntilla tekemässä kevyttä ala- ja yläselän treeniä ja sitä olisi tarkoitus jatkaa viikoittain koko talvikauden. Jos pyrkimyksessäni onnistun, niin eiköhän selkä ole viimeistään ensi keväänä tarpeeksi vahva pitkiinkin lenkkeihin. Vielä kun saisi pidettyä jalat kunnossa talven yli

Vielä kun saisi pidettyä jalat kunnossa talven yli
    Spinningiin vaan!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Romeo Katso viesti
    Spinningiin vaan!
    Siinä vaihtuu maisemat vähän turhan hitaasti mun makuun.

Tämän vuoksi ei käveleminenkään maistu!

Olen samaan tapaan aloittelijastatuksella ja viimekesän ajelut kipeeyttivät hartioita. Nyt olen hommannut vastuksen talviharjoitteluun, jonka kanssa olen säätöjä päässyt paremmin tekemään ja testailemaan. Vast'ikään koin ahaa elämyksen täältä löytyneen linkin avustuksella.

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Itsellä tuota reppua(lue vatsaa) on liikaa ja normimiasennosta tulee väkisin käsipainoinen. Otin satulaa reilusti taakseppäin ja hieman alaspäin, jolloin käsiä säästävä tasapaino alkoi löytyä. Uskoisin, että setback on nyt n. 7cm.

Minä ainakin olen joskus spinningissä nauttinut maisemista ja ollut kiitollinen siitä, että ne eivät ole vaihtuneet
    Jos et aja et voi ottaa!

Onko kukaan löytänyt syytä kyynärpään kipeytymiseen? Allekirjoittaneella vaivasi koko viime kesän ja nyt 10min trainerilla riitti kipujen alkamiseen.
    En aja käsivarret lukossa vaan vähän koukussa ja vaihdan otetta, mutta silti kivut saapuu. Kokeilin säätää stongan asentoa, aluksi tuntui tepsivän mutta 10min ja kipuilu jatkui. Maastofillarilla ajaessa ei ole mitään ongelmia, yksi mahdollinen tekijä vois olla 420mm levyinen stonga, vaikka ei se tunnu erityisen kapealta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mteebee Katso viesti
    Onko kukaan löytänyt syytä kyynärpään kipeytymiseen?
    Mikä ote vaiko kaikki?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •