hip angle on se taikasana, jota optimoidaan, koska sillä merkittävä vaikutus tehon tuottoon.
hip angle on se taikasana, jota optimoidaan, koska sillä merkittävä vaikutus tehon tuottoon.
Olen kuukauden päivät venytellyt illalla takareisiä ja samalla alaselkää.
Nyt kun ajelee maastopyörälläkin siirtymää tekee mieli laittaa kyynärvarret tangolle kun siitä tuntuisi hyvältä polkea.
...ja olen aina tykännyt laittaa satulan niin eteen kuin vaan saa, vaikka toiset sanoo että satulan paikka määräytyy polven ja poljin linjan mukaan.
Jes, hyvä idea, täytyypä kokeilla. Just meinasin laittaa uudet teipit maantiepyörään, niin siitä jää varmasti pätkä maasturiinkin.
Näytti tarvitsevan 70cm/puoli. Piti roskiksesta kaivaa varuilta vanhat nauhat![]()
Jatketaan täällä ajoasennosta vääntämistä. Kaveri linkkasi videon Intermarché-Wanty Gobert tiimin uudesta cubesta, jossa näkyy juurikin se mihin nykyiset asennot ovat muuttuneet.
https://www.youtube.com/watch?v=x7HyEJqak80
Nolla-tolppa ja satula vielä eteen. Tosi komean näköinen 140/38cm integroitu hytti. Minkähän valmistajan tekemä tuo itseasiassa on. Tahtoisi saman itselle.
Tuo herätti ajatukseni satulan fore/aft asetuksen suhteen eli hyvänä lähtökohtana on pidetty sitä asetusta jossa luotilangan linja menee ilmeisesti polvlumpion takaa polkimen akselille. Mikään pakollinen sääntöhän tuo ei ole vaan sitä on pidetty joskus hyvänä lähtökohtana ja kieltämättä tulee mieleen että tuollaisessa ajoasennossa jossa satula on mahdollisimman eteen säädetty kuten esim tuossa kuvan Cubessa niin ei taida tuolla KOPS jutulla enää suurtakaan painoarvoa olla vai kuinka hyvin KOPS säätö täyttyy fillarissa jossa satula on viety mahdollisimman eteen ja vielä pidemmällä stemmillä?.
Eiköhän tuo HOPS ole unehdettu jo ajat sitten.
KOPS on tosiaan kyllä haudattu humpuukkina kuoppaansa jo tovi sitten. Mikään suora naru ei kerro oikeasta asennosta ja kropan anatomiasta yhtikäs mitään.
Nykyään taitaa moni ammattilais-säätäjä puhua niin sanotun "kaatumis"testin puolesta. Pitäisi pystyä polkemaan normaalisti kaatumatta eteenpäin kun nostat kädet pois tangolta ja ns. soittaa pianoa.
^Eikö tuo ole kiinni keskivartalon lihaskunnosta ja miksei myös ylävartalon painosta (rimpula/lihaskimppu)
Siis tehty ammattilasipyörälijöille, täysrimpula yläosa ja tiukka core.
toki, mutta haetaan tasapainoa suhteessa satulaan ja polkimiin. tangostahan pitäisi olla mahdollisimman rento ote, kädet taivutettuina ja rentoina iskareina. silloin käsille ei juuri painoa tule.
Alaphilippe ja Quin Simmons. Hieno kuva, jossa kaksi eri mittasuhteilla olevaa kaveria ajaa rennosti Tirreno-Adriaticoa.
Voisiko tuossa olla mallia.
(Alaphilippe 173 cm ja ajaa spessun 52:lla. Satula 71 korkealla ja ja 5 cm keskiöstä, stemmi 10 ja droppi vajaa 10
Simmons 182 cm. Ohjaamo on pitkä/stemmi 140. Emonda varmaan koossa 56)
https://www.velonews.com/gallery/gal...onda-slr-etap/
pelkän kuvan linkittäminen ei näköjään onnistunut, jutun viimeinen kuva
Täytyypi tänään tehdä trainerissa pientä testiä satulan fore/aft sekä korkeus säädöllä ja katsoa mistä löytyy se tasapainoisin asento, jos lantion kulma osuu samalla oikeaan haarukkaan niin aina parempi.
Mulla bike fitissä satula siirtyi taaksepäin ja asennosta tuli paljon vakaampi ja mukavampi, ja samalla polkemistaloudellisuus parani mitattavasti. Tuon tunsi selvästi parantuneena pyörityksenä. Vähän sellainen "hallelujaa, tältähän sen pitää tuntua" hetki.
Tämä on juuri näin. Aloittelijan ajoasento-ongelma voikin olla liian korkealla oleva ohjaustanko, mistä aiheutuu hartiavaivoja ja käsien puutumista tms. kun tanko "työntää vastaan" alhaaltapäin.
Synnyin latvaan ja droppasin alas
Aika korkealla saa tanko olla, että se alkaa aiheuttaa ongelmia hartioissa.
Paljon todennäköisemmin käsi- ja hartiavaivoja aiheuttaa
1) liian korkea satula. Kaikkrin yleisin ongelmien aiheuttaja
2) liian pitkä reach. Jos tangolle pitää kurottaa, niin paskoo hartiat takuuvarmasti
3) liian leveä tanko. Pakottaa levittämään kämmenet sivuille outoon asentoon, joka puuduttaa kädet.
Ilmeisesti aika moni ajaa liian leveällä tangolla. Mullakin pitäisi kai olla 40-42cm, vaikka mun hartialeveys ei todella ole sieltä kapeimmasta päästä. Mutta luuston mukaanhan se mitataan.
Maksimi satulan korkeus ja reach on asioita, joihin on vaikea adaptoitua, mutta työllä ja tuskalla niitä voinee muuttaa hieman. Tangon korkeus on asia, johon adaptoituu yhdellä lenkillä. Liian matala alkaa kyllä aiheuttaa ongelmia, liian korkea pitäisi varmaan olla jo reilusti yli satulan.
Toki tangon korkeus voi vaikuttaa lantion kulmaan ja siten satulan kulmavaatimukseen, eli jos laitat kahteen pyörään saman satulan kulman ja merkittävästi eri tangon korkeudet, niin toinen pyörä voi tuntua aika väärältä.
Hytin pituudella, eikä mataluudella ole minusta paljoakaan merkitystä, jos se asento pysyy kasassa ja kannattelee painoa oikein.
Jos kahvoja siirtää 5cm eteen tai alas, niin sehän muuttaa vain kyynärvarsien kulmaa, eli ei merkitystä.
Ohjaamon paikka ei kuitenkaan saa rajoittaa asentoja joilla haluaa ajaa. Liian korka tai lyhyt hytti tekee tuon. Tuota huotah tässä varmaan justiinsa haki. Eli jos se hyvä asento on löytynyt, niin liian korkealla oleva stonga kinnnaa vastaan.
Pari omaa viimeaikaista huomiota ajoasennosta ja sen säätämisestä
Pienillä selän, olkapään ja kyynärvarren kulman muutoksilla pystyn sopeutumaan useamman sentin muutoksiin ajoasennon pituudessa ja mataluudessa, mutta
mitä pidemmäksi/alemmaksi yritän saada ajoasentoa, niin reach tulee helpommin vastaan ja ohjaamon mitoitus tulee tärkeämmäksi, kun omilla kulmilla on vaikeampi pelata
Tätä ei ehkä pitäisi myöntää, mutta inseam on perhanan vaikea mitata yksinään, mulla piteni jalat viime viikolla 2 cm ja satula nousi reilusti, tuntuu ja myös näyttää paremmalta. Ja ohjaamo on tietenkin sloupattu, mutta hyvin tuohonkin taipuu.
Saman huomannut inseamin mittaamisessa että yksin mittaillessa tarkkuus saattaa kärsiä. Yleensä mennyt niin loppu säätämisestä tapahtuu satulassa istuen. Korkeutta olen säätänyt niin että juuri ylettää kantapäät polkimelle. Jotta tuokaan olisi liian suoraviivaista niin sen olen myös huomannut että aikansa pyöräultyä kun lihakset ovat lämmenneet niin jalat saattaa ylettyä polkimille paremmin kuin ns. kylmiltään mitattuna.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kun aikaisempaa kokemusta ei ole niin siihen alunperin laitettuun istuinkorkeuteen sopeutuu näköjään hyvin kunhan se ei aivan metsässä.
Olen kokeillut myös aiemmin nostaa istuinta, mutta silloin yhdistin jalan suoristumisen aiheuttaman tunteen "yliojentumiseksi/dead spotiksi" ja lopetin kokeilun parin minuutin jälkeen, kun laskennallisesti aiempi istuinkorkeus oli kuitenkin se "oikea".
Se on justiinsa noin. Sitten kun hierotaan sitä aeroasentoa kuntoon, niin tosi pienet muutokset merkkaa, että kahvat on justiinsa oikealla kohdalla. Kannattaa kokeilla kahvojen kulmien säätämistä vähän joka suuntaan. Olen itse yrittänyt saada säädöt niin, että saan nätisti sormet hoodien alapuolelle. Pelkästään hoodien nokista kiinni pitäminen on vaarallista. Nimimerkillä lapaluu katki![]()
Minähän tuon kerroin jo aiemminkin. Ajoin vuosia melkein 3cm liian matalalla satulalla. Lihakset tottuu kyllä tuottamaan tehoa tuostakin. Ainoa minkä huomasin oli etureisien jumit siinä polven yläpuolella. Nämä ovat vähentyneet paljon.
Ehkä lyhyitä tehoa tulee nyt myös helpommin penkistä, mutta tämä pelkkää mutua.
Eli jotain tällaista? https://youtu.be/SZhWVZq2qUc
Itse ymmärsin tämän joskus katsoessani siten, että otteen tangosta voi hellittää mikäli polkimilla on kyllin painetta ilman, että lantio kovin siirtyy eteen päin. Mikäli testin läpäisy käy ylettömän helposti olisi syytä korjata asentoa siloinkin.
Mielestäni tämän voi havaita silloinkin kun painetta polkimille laitetaan runsaasti: ajamisen pitäisi olla hauskaa ja käsille tulevan paineen käytännössä kadottava.
1) Liian korkea satula. Tätä näkee paljon useammin kuin liian matalaa satulaa. Varsinkin kaupungilla näkee silloin tällöin aika uskomattomia varpailla kurotteluja, harrastajalla harvemmin yhtä räikeitä tapauksia. Luulen että monet aktiiviharrastajan satulavaivoista johtuvat liian korkeasta satulasta. Satulan vaihto tuskin ratkaisee mitään jos se on sentin, pari liian korkealla. Eli ensin satulan asento kohdalleen, sen jälkeen voi miettiä satulan vaihtoa, ei toisinpäin.
3) Liian leveä tanko. Tämä menee samaan näennäistieteen kategoriaan kuin KOPS. Viimeksi kun tarkistin asian niin ihminen hengittää pääasiassa pallean avulla. Vanhan Totuuden (™) mukaan mun pitäisi ajaa 45cm tangolla ja kapeampi tanko haittaa tehokasta hengitystä. Kuitenkin 40cm tanko on tuntunut passelilta heti alusta lähtien ja henki tuntuu kulkevan ihan hyvin.
Mä en ole maantiepyöräilijän mitoissa, pituus kävisi, mutta painoa on aivan liikaa: tällä hetkellä noin 90 kg, eikä kaikki ole vatsassa. Mitä tulee tuohon "kaatumis-testiin", niin ymmärrän sen siten, että satula on sellaisessa paikassa suhteessa polkimiin, että reippaasti polkiessa kohdistuva paine riittää pitämään kädet irti tangosta.
Jos jaloilta tuleva tuki ei ole riittävä, niin mielestäni millään keskivartalon lihaksilla ei asentoa saa pidettyä.
juuri noin olet tasapainossa satulan ja polkimien suhteen ja tietenkin ajaessa. vähän tulee tietty käsille. ja kyllähän se maantiefilon juttu on sekin, ettei hanurillekaan tule hirveästi painoa kuten mummonmallissa.
Kops sääntöä itsekkin käytin kun aloittelin pyöräilyä. Tuon takia luulin että satula tulisi olla todella takana koska reidet ovat hyvin pitkät verrattuna muuhun kroppaan. Pikkuhiljaa satulaa säädellyt eteenpäin kuitenkin kun ajoaikaa on kertynyt.
Kokeilin äskettäin säätää vielä enemmän eteenpäin mutta heti alkoi kädet puutumaan ja satula alkoi hiertämään, en tiedä vaatisiko tuo sitten pidemmän stemmin, ajan 70mm stemmillä kun jalat on niin ylipitkät.
Säädin satulan takaisin totuttuun asentoon, kiskojen puoliväli ja 20mm setback tolppa. Ylä-pk:ta ajaessa kädet voi helposti nostaa tangosta ja tuntuu muutenkin tasapainoiselta turha tuota kai koittaa enää parannella.
Kirjanmerkit