Liivihän on ihan must. Monella on se käsitys, ettei (osittain) tuulen pitävän takin kanssa voi enää käyttää liiviä, mutta itse teen tuota tosi paljon lämmön säätelyssä. Toimii esim perfeton kanssa tosi hyvin kylmillä ja sateisilla keleillä.
Liivihän on ihan must. Monella on se käsitys, ettei (osittain) tuulen pitävän takin kanssa voi enää käyttää liiviä, mutta itse teen tuota tosi paljon lämmön säätelyssä. Toimii esim perfeton kanssa tosi hyvin kylmillä ja sateisilla keleillä.
Ei tietenkään.
Jos asunnossa on sisältä katsottuna ensin höyrynsulku, sitten lämpöeristys ja viimeisenä tuulensuojalevy.
Niin itse olen pitänyt kuorivaatetta automaattisesti tuulensuojalevynä, sen idea on pitää se viima ulkona. Mutta Stenun ajattelumallissa kuorivaate onkin se höyrynsulku. Se kalvo joka pitää eristeen kuivana, ja siksi untsikka kalvon päälle eikä alle.
Minulle tuo oli ihan uusi ajatus miettiä kerrospukeutumista tuolla tavalla. Olenkin aina ihmetellyt alusvaatteita missä on windstopper-kalvo. Ja tuumannut että mikä järki siinä on. Mutta nyt Stenun ansiosta tajuan sekin asian uudella tavalla.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.
Windstopper wifebeater on talvella maastohiihtäessä ihan ykköskampe. Ehkäisee mukavasti tuulen tai laskuviiman vaikutusta keskikroppaan ja kun mitään kalvoja ei muuten talvella tarvitse hengittävyyttä haittaamaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tää on nyt offaria aika rajusti, mutta keskimäärin kevytuntuvatakit ei hirveän hyvin pidä tuulta ainakaan siinä määrin, mitä tunturituulessa ja kovassa pakkasessa tarvii, joten sen välissä olevan kuorivaatteen funtio on kaksisuuntainen.
Windstopper-kalsarit on hyvät keski-ikäistyvän herrashenkilön eturauhasvaivojen välttämiseksi, kun sellaiset pukee lyhyiden säämiskäbibsien ja pitkien säämiskättömien bibsien väliin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Josko sitä viimein siirtyisi ketjujen "voitelussa" kuumavahaan, pullovahan sijasta.
Joko olisi työmatka-ajoon sittenkin sähköpyörän aika https://www.ibksport.eu/vado-sl-40-u...e/p?skuId=7940
Stenu puhuu asiaa.
^Pukeutuminen talvella hyvin yksilöllistä, ei taida olla ainoaa oikeaa.
Ei niin mutta silti on riippuen aktiviteetista, joitamia nyrkkisääntöjä joilla pärjää. Niitä soveltaen pääsee pitkälle. Tai haluamaansa.
Joo meinasin jos se vielä olisi ollut elossa ja puhdas, kierrätyskeskuksessa osa vaatteista menee ilmaislaariin
En tiiä mikä on perfetto.. mä käytän lämmön säätelyyn t-paitaa, aluspaitaa ja kesäshortseja![]()
Pitäs varmaan kitjoitella talvipyöräily/vaatetopiikkeihin vielä kun on lunta maassa
--
Viimeisin harkinta oli pitäskö lähteä fillarilla hiekkateille mutta sade tuli ja sitä aiempaan aikaiseen heräämisharkintaan olisi pitänyt vastata toisin niin olisi ehtinyt käymään aamulla ennen sadetta
yöpakkasen kovettamilla reiteillä.
^En myöskään omistanut milloinkaan liivejä, en ajo- enkä toppaliivejä ja henkilökohtaisesti kuuluvat kategoriaan tarpeettomat kamat.
Tietenkin aivan oma mielipide ettei kenenkään tarvi pahastua.
Itsekään en ole koskaan kokenut tarvitsevani liivejä. En ole edes kokeillut. Sama koskee myös esimerkiksi puhelimella tai älykellolla maksamista, ei edes kiinnosta koko homma, hoituu ihan hyvin kortilla enkä jaksa panostaa sen vertaa, että selvittäisi mitä tuo minulta vaatii vaan maksan onnellisena kortilla, vaikka kellot ja puhelimetkin on aina mukana. En myöskään pidä räp-musiikista, vaikka varmasti siinäkin genressä on hyviä ja jopa erinmaisia artisteja.
Kyllä oli tänä aamunakin Fjellun kevyttoppaliivi hyvä Fjällrävenin takin alla. Aamulla on vielä nollakelit.![]()
^ Oletitko ihan tosissasi että joku tuuliliivejä kerrassaan oivallisena pyöräilyvaatekappaleena pitävä pahastuisi siitä että joku ei ole nähnyt niitä edes kokeilemisen arvoisiksi (tai ei ole tullut sisäistäneeksi miksi ne tosiaan voivat olla niin mainiot)?
No, sovitaan että minä pahastuin niin syvästi että katsoin tarpeelliseksi valistaa sinua siitä millaisissa tilanteissa ei ole niiden voittanutta:
- kun lenkin aikana lämpötila vaihtuu merkittävästi (esim. viileästa aamusta aurinkoiseen päivään tai illan jo viiletessä)
- kun ei ole muuten niin viileää ettei kropan tuottama lämpö riittäisi, mutta avoimilla paikoilla tuuli puhaltaa ilkeästi
- kun aurinkoisen kesäpäivän katkaisee sadekuuro, mutta kastuminen ei varsinaisesti kylmettäisi
Tietysti jos ei tee pitkiä lenkkejä tai ei aja kuin keskipäivällä tai jos ajaa sellaisella teholla että tuuliliivin sijaan voi laittaa niin sanotusti ylimääräisen kerroksen, oli se sitten toinen paita, ajotakki tai sadetakki.
Harkitsen itseasiassa kovastikin heräisinkö kuvarastiharrastajana Ruususen unesta ja hakisin Helsingin rastin.
Puhelimella maksamista kannattaa mielestäni ainakin harkita, aiheen mukaisesti. Korttitiedot pysyvät hyvin suojassa, kun fyysistä korttia ei tarvitse esitellä missään -erityisen kätevää ulkomailla liikkuessa, mutta miksei myös kotimaassa. Vaikka mä en enää ole aivan nuori, niin pienen selvittelyn jälkeen korttien lisääminen puhelimeen oli todella helppoa.
Harkitsin äsken tuuliliivin ostamista erään hankinnan yhteydessä. En kuitenkaan pitänyt juuri siitä (väri) vaikka sopiva olikin. Voisin kyllä hankkia, mutta haluan sovittaa. Missähän niitä pk-seudulla olisi? Asuispa Lontoossa tai Berliinissä niin olis helppoa... senku astuis sisään, sovittais ja ostais.
kesällä Hurissalon Salella näkemäni partanama gravelpyörällä käytti oikeaoppisesti jotain itse tuunattuja enomiesliivejä. Oli tyylikkään ja gravelretkeilyyn sopivan oloinen dumbo. Mutta eihän noita voi hankkia, ne pitää tehdä.
^perholiivit -vois laitella taskuihin pähkinöitä ja työkaluja yms.?
Te ette nyt puhu tuuliliivistä vaan Spessu/Fjällräven utility vest -tyylisestä.
https://www.partioaitta.fi/fjallrave...m-navy-f22042/
^^Perho/metsästysliivit toimisi, saa kaikki kamat taskuihin. Eka perusteltu liivi!
^Sama juttu, en vaan ole keksinyt mitään yhtälöä ko. asusteen käyttöön, siis välttelen turhia hankintoja kun entisestäkin noita ajovaatteita riittämiin.
Tarkoittanet vastaavia joita myydään myös fotoliivin nimellä, tämäntapainen? https://www.rituwear.net/tuotteet.html?id=14/558140 tai https://www.us-eagle.fi/armyja-ulkoi...ec/p/10701004/
Tulin vielä tähän ketjuun tarkentamaan, että en vieläkään ole keksinyt mitään käyttöä jonkun toisen ostamalle varusteelle.
Mutta joo, ei mitään Fjälravenin kallista hipsteripaskaa, mieluummin vaikka Raphaa. Kunnon liivit toki kelpaisi.
![]()
No ei tietystikään - kuten varmaan arvasitkinSiinä vain kävi niin että sivun avaamisen ja viimeisimmän (eli nuren) viestin lukemisen jälkeen oli tullut kaksi uutta viestiä. Olisi pitänyt tsekata vastauksen lähettämisen jälkeen ja lisätä tarvittava määrä sirkumfleksejä
Aloittelevana maantiepyöräilijänä pukeutumisen oppi niin sanotusti kantapään kautta: kun huomasi olevansa väärin tai ainakin vähemmän sopivasti puettu kuin ajokaverit, katsoi tarkkaan miten he olivat pukeutuneet. (Vaikka kuinka sanotaan että olemme lämmön ja tuulensuojan tarpeen erilaisia, olen vankasti sitä mieltä että muiden kokemuksista ja näkemyksistä voi oppia.)Olen kokeillut ja monesti, lähinnä ihmettelin ääneen että missä on vika kun en osaa käyttää niitä oikein.![]()
^Mistä sen tietää että toiset on oikeassa? Pukeutuminen on hyvin yksilöllistä, esim. niissä asuissa missä itse ajoin talvet niin moni jäätyisi...
No kyllä sen huomaa, jos itsellä on kylmä tai kuuma, että minkätyyppisellä vaatetuksella kollegalla ei ole. Kuuluisa normaalijakauma pätee tähänkin, toki keskuudessamme on harvoja poikkeusyksilöitä jotka eivät sovi 95% enemmistöön, vaan sijoittuvat sinne normaalijakauman häntiin.
Kirjanmerkit