Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 35

Aihe: Astma ketju!

Astma ketju!

Täällä on yksi astmansa kanssa ihmettelevä, diagnoosin sain vihdoin tammikuussa pitkän prosessin jälkeen. Lääkitys on nyt kuitenkin ihan hukassa ja varmaan tulee olemaankin jonkun aikaa, itse en oikein vielä ymmärrä kehoni vinkkejä joten opettelemista on, etenkin kun kovin montaa tervettä päivää en ole nähnyt sitten viime kevään. Nyt olisi kiva kuulla muiden astmaatikkojen mietteitä ja miten teillä vaikuttaa katupöly, siitepöly ja miten huomaatte että lääkitystä pitää nostaa ja miten pyöräily onnistuu. Jännityksellä odottelen noita kahta kun huonepöly, eläinpöly ja about kaikki muukin ahdistaa.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Pitkäkestoiseen liikuntaan pitkäkestoista ennalta ehkäisevää lääkitystä aamuin illoin. Itsellä on sykemittari liikkuessa ja sen lukemia omiin tuntemuksiin vertaamalla selviää paljon. Toisekseen PEF-mittari kotona voisi olla kätevä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Mulla ollut lapsuudessa astma joka parani murrosiässä. Nyt todettu rasitusastma. Kortisoni inhalaattoria aamuin illoin jolla pysyy hyvässä kurissa. Avaavaa en tarvitse. Oma PEF mittari jolla mittailen silloin tällöin. PEF lukemat pysyvät tällä lääkityksellä n. 100-140l/min paremmalla tasolla aikaan ennen lääkitystä. Avaava ei paranna enää lisää juurikaan. Ennemminkin haittaa lievän sykkeen nousun myötä. Flunssan tullessa sen tuntee kyllä heti keuhkoissa eri tavalla kuin ennen lääkitystä. Tai sitten kuvittelen tuntevani ja samoin tuntemus on myös, että liman irtoaminen kestää kauemmin.

Minulla astma on atooppista, joten siite- ja eläinpölyt on myrkkyä. Mutta katupöly on vielä kamalampaa, se saa veren maistumaan suussa ja yksikin lenkki huonoissa olosuhteissa yskityttää vielä parin päivän päästäkin ja lääkitystä joutuu melko nopeasti lisäämään. Olenkin ottanut tavaksi suunnitella lenkit niin, että pahimmat katupölypaikat kierrän ruuhka-aikaan. Ja jos täytyy ruuhka-aikaan kulkea jalan tai pyörällä katupölyalueesta läpi, niin hengittelen buffin läpi, se suodattaa edes vähän. Onneksi oma harrastus on maastopainotteista, niin tuota katupölyä pääsee paremmin karkuun.

Lääkitykselle kannattaa alussa antaa aikaa toimia ja avaavaa lääkettä pitää aina mukana. Sykkeitä ja omia tuntemuksia seuraamalla lenkille ja jos tuntuu olo hankalalta, niin sykkeitä heti alemmas ja lisää lääkitystä vähäksi aikaa. Kunnon lämmittelyt aina ennen kovempia lenkkejä, ikinä ei kannata lähteä kylmillä keuhkoilla revittelemään, ei edes kesähelteillä. Talviaikana PK-lenkkienkin alussa kannattaa ottaa ainakin vartin verran rauhallisemmin samasta syystä. Jossain vaiheessa omaan taudin oppii tuntemaan ja sitten hoito onkin jo ennakoitavampaa ja hengitystä pystyy jossain määrin kontrolloimaan.

Minulla on flunssasta toipuessa pitänyt olla tarkempi kuin ennen diagnoosia, astma pahenee flunssan aikana ja kestää jonkin aikaa ennen kuin tasoittuu, jälkitauditkin on normaali riesa. Mutta muuten astma ei ole ollut este, eikä normaalisti edes hidaste. Se on vähän niinkuin huono näkö, vaatii jossain tilanteissa vain vähän varautumista.
    -Heli

"You have reached the final page of Internet. Now go out and play."

Ja täältä nousee seuraava käsi. Mulla rasitusversio ja lääkitys sekä avaavaa että symbicorttia. Mulla tauti iskee tasaisen epätasaisesti noin 3kk välein ja pahentaa erityisesti noita päiväkodista kulkeutuvia flunssia. Toipuminen kestää aina viikkoja ja sekös syö miestä. Välijaksoilla taasen ei mitään oireita. Otan Symbicorttia hyvällä jaksolla pikkasen ja kohti kevättä ja siitepölyjä säännöllisesti ja avaavaa vaan sitten kun se taas/aina iskee, eli melko helpolla pääsee ainakin toistaiseksi. PEF- mittari löytyy kotoa, normipuhalluksella heilahtaa tappiin mutta ongelmajaksolla ei.

Mä oon yleensä odotellut tuon pahimman pölyjäkson yli ennenkuin olen aloittanut maantiekauden. Toimisikohan joku sellainen suodatin, ei ehkä ihan se raksaversio mutta sellanen esim. hiihtäjille tehty?

Mun tauti on siitä epämääräinen että PEF:ssä ei näy juurikaan mitää ja nyt vasta on alkanut kaiken maailman pölyt ahdistelemaan omaa hyvinvointia, diagnoosin saamisessa meni melkeimpä 9 kuukautta. Tosiaan, itelläni on lääkitys vielä ihan hakusessa, ensin se oli 800 mikrogrammaa päivässä, sitten nostin 1200 mikrogrammaan joka ei vieläkään riittänyt ja nyt kuukauden säirastelun jälkeen nosto 1800 mikrogrammaan ja toivottavasti alkaa auttamaan. Hilpeää tämä tämmöinen, kiitos noista tipseistä ajamisen suhteen!
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Ensin on aina hoitovaiheen lääkitys ja sitten tulee toiminnan ylläpitoon soveltuva annostus, joten säätäminen tulee jatkumaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Mulla on muksuna tutkittu ja todettu astma, rasitus-mallinen. Hämärästi muistan ne lukuisat sairaalakäynnit ja testaukset. Ko. vaiva on vanhenemisen myötä kadonnut enkä ole lääkitystä tarvinnut kohta 20 vuoteen (ikää nyt 38).
    Nykyään maastofillaria ja juoksua treenatessa ei tunnu olevan mitään jälkeä ko. vaivoista.
    Nyt tosin on tämä jokakeväinen riesa taas alkanut, eli siitepölyt ym. kukka&mehiläishommat. Antihistamiinia menee ihan nyt joka aamu ja nenäkannu sekä hoitava nenäsuihke ovat myös käytössä.

Eipä siinä, kun on lääkitys kohdallaan, homma toimii enkä ole huomannut suorituskyvyssä mitään eroa.
    Sama astman suhteen eli kun lääkitys on sopivalla tasolla, treenaaminenkin sujuu eikä ongelmia juuri pitäisi olla.

Astmasta kärsin ja vuosia etin oikeaa lääkitystä.
    Lenkeillä ei uskaltanut hengästyttää itseään ja keväällä oli turha yrittääkkään urheilemaan.
    Lääkäreillä oli lähinnä tapana lisätä hoitavaa lääkitystä ja käskivät ottamaan avaavaa ennen lennkille lähtöä. Kevääksi määräsi vahvat allergialääkkeet.

Lähinnä ärsytti se hirveä lääkkeiden imeminen itteensä ja avaavastakin tuli vaan tärinä ja unettomuutta.

Kävin 3 vuotta sitten ihan "oikealla" lääkärillä enkä missään yleislääkärin puheilla ja määräsi Symbicortia.
    Toimii loistavasti. Se on pitkävaikutteista avaavaa + hoitavaa samassa. Loppui ongelmat siihen paikkaan eikä keväinen pölykään häiritse oikeastaan lainkaan.
    Avaavan Bicanylin olen pystynyt unohtamaan lähes tyystin. Ehkä 3-5 annosta on ollut tarvetta vuodessa ottaa.
    Tuo on toki huomattavasti kalliimpaa kuin nuo pelkät hoitavat, mutta elämänlaatu parani huomattavasti. Eikä se niin pahasti kirpaise kun on kelan korvaus noihin.

Vinkkinä: Pidä aina se avaava mukana. Ihan aina. Vaikka kuinka olisi hyvä olo ja pölytön ympäristö.
    Cycling El Burro
    Hitaasti mutta epävarmasti.

Tärkeä ketju.

Itse olen opetellut jo monta vuotta elämään (onneksi melko lievän) rasitusastaman kanssa. Muutamia havaintoja:

Itsensä tarkkailu on tärkeää, pelkät lääkkeet ei auta.

Nyt pärjään sillä, että huuhtelen nenän nenäkannulla aamuisin, niin henki kulkee. Pöly- ja siitepölyajaksi olen ottanut taas käyttöön astamalääkkeen (Pulmicort, siis kortisoni, 400 ml krt. 2/vrk). Siitepölykautenikin alkaa aikaisin, joten antihistamiinit käytössä. Ne voinen jättää kesäkuun alkupuolella. Samoin astmalääkkeen. Takana on siedätys koivulle, joka tuntui auttavan. Ainakaan viime kevät ei ollut kovin paha, vaikka koivun kukinta oli runsas.

Olen suosiolla siirtynyt käyttämään hengityssuojainta (joku FFP 2 -luokka, tunnistaa pienestä venttiilistä). Se suojaa pölyltä ja siitepölyltä. Ja toki, yritän välttää pölyisimmät paikat ja ajat, sillä on suuri merkitys.

Kotona on tähän aikaan suodattimet tuuletusikkunoissa. Pyykit kuivatetaan sisällä. Iltalenkin jälkeinen suihku poistaa myös suuren osan siitepölystä. Siitepölyaikaan olen myös tarkempi ruoka-aineallergioiden (ja siis syötävän) suhteen.

Astma on aika yksilöllinen, ja vaatii paljon itsehoitoa. Astma- ja allergialiiton ohjeista on ollut minulle paljon hyötyä.

Tulehdusta poistavaa lääkitystä itsellä keuhkoihin 365pv/vuosi (montelukast krka), avaavilla ei todettu vaikutusta ja kesäisin heinälääkitykset (heinix/nasofan) .. Näistä kuurit aloitin kuun alussa ja tiepölystä huolimatta tuntuis tukkosuus helpottavan. Näillä mennään varmaan tääkin kesä, kun ei paremmasta tiedä
    -- not fast but furious --

Minulla on ajottainen astma, joka ei kuitenkaan vaivaa lenkeillä normaalisti. Vain flunssan jälkeen pari kolme viikkoa. Siksi meni tämä kevään hiitokausi hukaan kun oli kaksi flunssa ja yhteensä näiden astmajaksojen kanssa meni 1,5 kuukautta ilman lenkkejä. Kahvakuulaa kiskoin kyllä koko ajan.
    Ehkäisevänä keinona käytän akupunktiota, jota otan kuureina pari kolme kertaa vuodessa kerran viikossa. Flunnssan uhatessa alan ottaa Symbicotia. Nyt on työpaikalla sisäilmaongelmia ja astma vaatii jatkuvaa lääkkeen käyttöä.

Parasta hoitoa astmaan minulla ovat pitkät hitaat pk-lenkit. 3-5 tuntia kerrallaan pari kertaa viikossa pitää astman loitolla jos noita flunssia ei tule niin ja sitten tuo akupunktio.
    Jos et aja et voi ottaa!

Astmaa on liikkeellä. Sain lääkityksen helmikuussa ja sen jälkeen ei ole flunssaa ollut (aikaisemmin koko ajan), mutta lääkkeitä on ihan hirveä määrä ja yritän niistä löytää sopivaa kombinaatiota.

Symbicort Mite on käytössä joka päivä 2 x 2 ja jos unohtuu ja jää väliin, niin kummallinen limainen olotila iskee heti. Limaisuutta lisää myös maito ja vehnä ja niitä olenkin yrittänyt välttää. Heinä aiheuttaa myös flunssaista olotilaa ja nuha vaivaa ympäri vuoden. Moninainen tauti ja tämän kanssa vaan pitää tulla toimeen.

Hyviä vinkkejä tullut tässäkin ketjussa!

Punapää kansantauti

Astmaa on todella nykyisin liikkeellä mitä enenevissä määrin. Olen miettinyt onko ympäristötekijöillä vaikutusta?

"Montelukast" on yksi hassuimmista lääkkeen nimistä mitä olla voi. Mulle tulee mieleen vaan joku muu asia kun astma tai allergia
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Sain asthman parikymppisenä kissa- ja koira-altistuksen takia. YTHS:llä hommaa ei jotenkin otettu ollenkaan tosissaan. Testiajan saanti venyi kesälle ja sattui kai lopulta hyvään päivään. Jouduin sitten sinnittelemään 10 vuotta omilla rahoilla. Nyt vihdoin työpaikan lekurissa saatiin tuloksia ja elämä helpottunut niin, etten edes koko ajan käytä lääkkeitä. Kylminä päivinä (varsinkin kelien muuttuessa kevät/syksy) pitää muistaa ottaa Symbicorttia niin ei mene heti piippuun. Pari kertaa erehtynyt lähtemään kiireessä ilman mitään ja se kyllä kostautuu. Buventolin (kortisoni) olen huomannut aiheuttavan kivualiaita paiseita ja pakko yrittää välttää.

Olen joutunut nukkumaan ikkuna auki jo pitkään, muuten nenä menee ihan tukkoon. Nyt vasta hoksasin (paikallisen sanomalehden artikkelista), että makuuhuoneessa lymyilevät viherkasvit olivat näköjään osasyyllisiä, sillä niiden mullassa selkeästi homeen hajua, kun niitä kasteli. Alkuviikosta nostin kasvit pois ja heti huomasin nukkuneeni paremmin ja ikkunankin sain sulkea.

Itsellä kehitty töissä viime vuoden aikana astma,eli vielä tarvii opetella elämään sen kanssa. Mites on muilla astmaatikoilla vaikuttanut tauti kylmällä kelillä ajamiseen /liikkumiseen? Nää ekat pakkaset tuntuu itsellä ottavan aika koville ihan vaan kävellessäkin

Sent from my C5503 using Tapatalk 2
    Gravity, what a heartless bitch.

Kun ilmat alkaa viiletä ensin alle +5 ja siitä alaspäin, niin on ainakin pitänyt ottaa lisäannoksia Symbicortia tai ottaa avaavaa ennen lenkkiä. Lenkille kun lähtee, jos pakkasta reilusti, niin hyvä lämmittely on ainakin minulla se kaikkein tärkein asia eli alussa 15-20 min hyvin rauhallisesti että hengityselimistö tottuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Itsellä kehitty töissä viime vuoden aikana astma,eli vielä tarvii opetella elämään sen kanssa. Mites on muilla astmaatikoilla vaikuttanut tauti kylmällä kelillä ajamiseen /liikkumiseen? Nää ekat pakkaset tuntuu itsellä ottavan aika koville ihan vaan kävellessäkin
    Kuiva pakkaskeli on myrkkyä astma-keuhkoille, varsinkin kun pakkanen menee alle -15C. Siinä kohtaa lopetan normaalisti ulkoliikunnan, koska keuhkot ei toimi tyydyttävästi millään lääkityksellä. Ja juuri kuten sanoit, ekat pakkaskelit tuntuu pahimmilta. Hidas aloitus hiihtolenkillä tms. tuntuu olevan paras toimintatapa. Kun kone on ns. käynnissä ja lämpimänä, niin hengityskin sujuu paremmin.

Ilman avaavaa lääkettä on kuin olisi muovipussi päässä, se toinen auttaa myös paljon ja esimerkiksi nukkuu paremmin kun muistaa ottaa lääkkeet säännöllisesti, mutta kun se kurkkua kuivattaa niin ikävästi kaikesta kurlauksesta huolimatta, niin luvattoman helposti välillä unohtuu.

Verkkaista tahtiahan kylmällä joutuu pitämään ja ilmaa joutuu vetämään kypärähupun läpi, kun muutoin on liian raakaa.

Lääkkeiden vaikutus mulla on sellainen, että voin jopa tuplata 20km lenkkikierroksella keskinopeuden. Ilman lääkkeitä käden nostaminen ja seisomaan nouseminen tuntui kovalta työltä.

Pöhköintä ehkä on, että sen huomaa vain tuosta huonosta suorituskyvystä, ei mulle tule sellaista tunnetta ettei ilmaa saisi kunnes tiukan mäen päällä, siitä pääsee aika hyvin eroon lääkkellä.

Avaavaa pitää ottaa kaksi settiä ennen lenkkiä, jotta toimii keuhkot täysillä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Astman kanssa eläminen on kuin olisi alien kehossa, että astmaa oikein hoitava ei paljastu edes kuntoileville henkilöille olevansa kroonisen keuhko-olion viaton uhri. Että kun syntymästä asti. Olisi ollut reilumpaa saada edes mahdollisuudet elää kehossa jota voi pilkata huonoilla elämäntavoilla. Tai saada sitten vahingossa yleisiltä paikoilta tunnelmaa luovista suitsukkeista harmiton keuhkoahtautuma, tai jostain muusta asenteesta johtuvasta..Joo tota...

Avaavaa. Säännölliset puhallukset. Hengitysharjoituksia venyttelyn yhteydessä.
    skeptinen realisti

Joskus aikaisemmin olen huomannut, että vehnä lisää limaisuutta ja astmaoireita ja sen vuoksi päätinkin tehdä testin ja olen nyt ollut kaksi viikkoa lähes kokonaan ilman viljatuotteita, kaurapuuroa olen syönyt pari kertaa ja olo on yllättävän hyvä. Muutamana päivänä olen jopa unohtanut ottaa lääkkeen (Symbicort) ennen treeniä ja hoksannut sen vasta illalla. Taidanpa jatkaa tällä linjalla. Tosin hiukan on pitänyt keksiä korvikkeita aamu- ja iltapalalle, mutta kyllä niitä on vaan sitten pikkuhiljaa alkanut löytymään.

Kuinka paljon astmaatikolla vaikuttaa pakkanen sykkeisiin? Rauhallinen eteneminen onnistunee, mutta entäs jos koittaa nousta mäkeä reilummalla vauhdilla?
    Kuinka isoja eroja on jaksamisella eri päivinä? Onko isoja heittelyitä?

edit: Onko tuttua, yläselässä lapojen alapuolella pieni kipeä alue, johon ei venyttelyt eikä hieronta auta tippaakaan?
    Jöpöttäjä muokkasi tätä : 01.02.2014 at 15.23

Itselläni ei vaikuta, kunhan olen ottanut lääkkeet ja muistanut lämmitellä noin 15-20 min. Ei ole yläselän kipu tuttua.

Suoranaisesti ei minullakaan vaikuta sykkeisiin kylmä keli, mutta kuiva pakkasilma on raskaampaa hengittää, kun vetää röörin tukkoon. Joten joskus puuskututtaa jo pk-sykkeillä.

Yläselän kipukohta on tuttu ja joskus jonkun kanssa spekuloitiin sen johtuvan astmaatikon taipumuksesta hengittää selän puolelle varsinkin tukkoisina hetkinä, joka taas huonontaa ryhtiä. Rintaranka ei tätä jaksa ja siksi jumittaa. Tennispallo tai vastaava jumikohdan ja lattian tai seinän väliin ja kevyttä pyörittävää liikettä ja rintarankaa avaavat jumppaliikkeet voivat auttaa.

Mulla löytyi mykoplasma joka on ikävä buusteri astmalle. Tuo yläselän kipu liittyy juurikin ajankohtaan kun on se tukkoinen aikakausi.
    Tuo tennispallo menee kokeiluun. Kiitokset!

Lapsesta saakka ollut astma ja hoidot ovat kehittyneet paljon vuosikymmenten mittaan. Nykyään tavoittena on oireettomuus, jota voi seurata vaikka avaavien lääkkeiden tarpeella. Hyvää tietoa astmasta voi lukea 'Käypä hoito' suosituksista, google auttaa löytämään.

Hyvin hoidettu astma ei haittaa kuntoilijaa, kilpatasolla hoito voi olla haastavampaa. Ja ollaan varovaisia flunssien yms. Kanssa.

Tämä meikäläisen tauti alkaa jo naurattamaan, meinaan nimittäin unohtaa ottaa lääkkeeni säännöllisesti, kun mitään oireita ei enää ole.

Viljattomuutta nyt reilun kuukauden verran ja nyt on olo ihan käsittämättömän hyvä, juoksulenkit ulkona ja eilen hiukan reippaampikin juoksulenkki, eikä mitään oireita. Myös lenkillä niistäminen vähentynyt huomattavasti, kun aikasemmin piti olla koko ajan niistämässä ja räkimässä.

Minulla ei ole koskaan ollut tilannetta, että lääkitystä voisi vähentää. Olen sitä vähentänyt puoleen ja mitään avaavia en enää ole käyttänyt kuukauteen. Miten paljon tuota säätämistä voi tehdä omin päin?

Umpimähkä; lääkitystä kuuluukin säädellä oireiden mukaan, minusta vaihteluvälin voi turvallisesti katsoa reseptistä. Mutta yhteys hoitavaan lääkäriin kannattaa tehdä aina, kun on epävarma. Netin ohjeisiin ja kokemuksiin ei kannata sairauksien hoidossa kovin paljoa luottaa, jokaisen tauti on erilainen. Myös yleinen kysymys lääkityksen määrästä on mahdoton vastata, mikä lääke jne.

Astman kulku vaihtelee ja oireettomassakaan vaiheessa lääkityksen lopettamista ei kannata omatoimisesti tehdä.

Mulla on aina ollut oireita, eikä ole koskaan jaksanut tutkituttaa. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, et jos näin vähillä lääkkeillä pärjää, niin ei välttämättä kannata lähteä varsinaista diagnoosia tekemään. Juuri kävin uusimassa symbicort- ja ventoline-reseptit. Aika hyvin on pärjännyt itseään kuuntelemalla: aloittamalla ekat 45min kevyesti ja himmaamalla suosiolla mäissä tai kiritaisteluissa, jos tuntuu että menee rikkaalle.
    Ich bin ein Berliner.
    - - - - - - - - - - - - -

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •