Sivu 73 / 73 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73
Näyttää tulokset 2.161 - 2.189 / 2189

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Kyllähän jäykkiksilläkin vauhti pelottaa, siihen ei vaan tarvi aivan niin paljon vauhtia

Toki toki, mutta tosiaan ei tunnu että liian hyvä pyörä. Onhan noi, mutta mulla on aina ollut. Ei luonto riitä ajamaan jollain alkuaikojen Kuwaharalla elastomeerikeulalla, joka varmaan olis ihan riittävä edelleen mulle.

Mitä mieltä tästä pyörästä ensimmäiseksi maastopyöräksi gravelin rinnalle? https://diamondbikes.fi/p38407/whyte-905-v3 Onko tarpeeksi jousitusta trail ajoon ja kevyeen parkkiin?

Olen vastaavanjoustoisella plussa hootella parkkia ajanut. Jykevämpiä kumeja tai inserttejä suosittelen jos ei halua että kehät heti mutkalla Muuten ihan jykevän oloinen paketti.

Kellään kokemuksia ridemoren kauppaamasta Devinci Kobainista kokemuksia? Alle 2k hinta houkuttelisi ja hyvät osat pl jarrut, mutta itseltä löytyisi paremmat.

Saatavuus näytti ainakin olevan vasta elokuun lopussa.

Sepä. Mutta olisi aikaa speksata.

Edellinen Kobain oli perus trail jäykkäperä. Keulakulma (67°) ei ehkä riittävän loiva ollakseen "Allmountain". Painoa saisi mielestäni olla vähemmän. Ihan toimiva pyörä. Mahtuu 27.5"x3" rengas taakse.

Malli on uudistunut 2021, Geo ja Komponentit ovat muuttuneet sen verran, ettei kokemuksia varmaan kellään.
    Uudessa keula näyttääkin loivemmalta (65.5°). Ja 29" kiekotkin.

Siksipä tuo uusi mahtuu varmaan kategoriaan ja olisi kiinnostava.

Vertasin geoa omaan jack flashiin ja muutama huomio M koossa: Kobainissa reach ja top tupe 0,5cm ja 1cm pidempi, mutta wheelbase 3cm lyhyempi = perän täytyy olla lyhyt. Tietäjät korjaa, mutta nähdäkseni tämä tuo leikkisyyttä ja vähentää kovan vauhdin vakautta. Keskiö on Kobainissa 1 cm korkeammalla kun Jackissä, missä se ei ole mikää kauhean matala myöskään. MBR-lehti hehkuttaa alle 30 cm BB korkeutta ja tässä on noin 32cm. Ei lyö kammet kiviin, mutta parkissa tms. voisi kai olla matalampikin.

Nämä heitettyäni korostan että ainakin oman kokemukseni mukaan fillari on enemmän kun geon summa. Joku jännä ero on välillä lähes identtisten geojen pyörässä.

Mun silmiin akseliväli on molemmilla sama M-koossa 1191mm? https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXJF...-mountain-bike
    Ihan ei mene 1:1 loogisesti mitat tosiaan. Kobainin chainstay 435mm, Jackin 445mm. Näinhän se on tietääkseni juuri on, lyhyt perä tuo ketteryyttä mutta vie vakautta.

^Ei hitto, mähä katoin largesta ton.. mut anysways, on tos vähän lyhyempi perä ja pitempi vaaka.

Näkisin että paperilla ihan pätevän oloinen peli suomalaiseen polkukaahailuun.

Tulipa tuossa hankittua Marin El Roy, mennee helposti tämän ketjun kategoriaan. En ole modernilla, loivakulmaisella jäykkäperällä ajanutkaan, pl. jäykkäkeulainen Taiga, joka on kuitenkin erityypin pyörä. Minulla on sähkötäpäri loivahkolla keulalla ja kohtalaisilla joustoilla. Siinä minua häiritsee tuntuma takarenkaan päällä istumisesta, satulaputken kulma on melko tavanomainen 74.5 astetta, joten kiikarissa oli joko juuri tämä Marin tai vaihtoehtoisesti Taival taikka Hello Dave. Taivalta ei taida valmiina olla saatavilla ja HD:n tilaamisessa Englannista vaikutti olevan omat kiemuransa. Kenties evotin mutta en löytänyt tullin sivuilta tietoa, paljon tullit yms. kulut kokonaiseen pyörään olisivat. Pelkkään runkoon ei minulla ole osien luovuttajaa ja uusien osien saamisessa lienee hankaluutta näinä aikoina. Joten kun Marinia sai valmiina pyöränä, valinta oli harvinaisen helppo.

Olen pari lenkkiä ehtinyt ajaa olen varsin tyytyväinen pyörääni. Arvosteluissa sitä on moitittu hiukan painavaksi kiekkojen osalta ja sen allekirjoitan. Tilanne korjaantunee, kun vaihdan siihen varsin oleellisesti kevyemmät renkaat ja jätän sisurit pois. Ajettavuus hitaassa, teknisissä paikoissa on mielestäni huomattavasti parempaa kuin pitkäjoustoisessa (160/150mm) täpärissäni. Nousukykyä on kehuttu ja kehun minäkin. Alamäkiosuuksien testausta hiukan jarrutti piikkipolkimet. Yleensä ajan kesällä lukoilla ja talvisin piikeillä mutta tällä testasin nyt piikkejä vaan lukkoihin siirryn.

Taigaan hankin taivutetun SQlabsin tangon, jonka laitan tähän ja jatkan samalla tangon kannatinta hiukan. Olen melko pitkä ja vakiokannattimilla ajoasennot tahtovat jäädä pystymmiksi kuin haluaisin mutta eiköhän tuo tuosta korjaantune. Taiga oli suurinta runkokokoa ja tämä on kahdesta koosta se suurempi.

Parissa testissä moitittiin, että taakse päin pyöritettäessä ketjut tippuvat vaihteilla. Itse totesin saman kun asiaa testasin mutta huomasin myös, että paketista otettuna vaihtajan kitkalukko oli auki. Ajoasennossa ei tipu ketjut edes suurimmalta takarattaalta. Muutoin vaihteet toimivat erinomaisesti. Jarrut ovat äkäiset ja purevat, yksi sormi riittää miltei kaikissa tilanteissa. Tällaiset jarrut ovat itselleni mieleen.

Kyllä tuosta ihan pitopyörä vaikutti tulevan, jää nähtäväksi, joutaako sähkäri myyntiin…

^omaan makuun Hello Daven chainstay oli liian pitkä lenkkiajoon, ja oikeastaan akselivälikin liian överi kannonkiertoon. Marin tai Honzo esd taitavat olla juuri sopivasti lyhyempiä.

Tuo Marin on myös makea, mutta arvon onko liian överi kulmien suhteen jo. Siksi tuo Kobain omalla listalla hieman ylempänä. Taival kun on koettu jo ja hyvänä pyöränä pidin, toki pidemmällä lenkillä kulmat alkoi tuntumaan jo hieman raskaana mutta taisi olla rengastus enemmän kompastuskivenä.

Mä odotan koko ajan, että mikä merkki pistää vitosella alkavan keulakulman... kyllä sekin nähdään, jossei ole jo jossain.

Oon mä muistaakseni sellaisen jo nähnyt. En vaan muista missä.

Pinkbiken läpällä tekemän Grim Donutin keulakulma oli 57 astetta, tosin täpäri kyseessä.

https://youtu.be/-5cVPy2NbL4

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Hardtail party videoilla saa ehkä hieman käsitystä pyörien välisistä eroista. Kannattaa katsoa itseä kiinnostavat mallit ainakin.

^ht party on kova! Saa nähdä kaunko kestää äijän kantti/lompakko tehdä rehellistä oman näkemyksen mukaista arviota. Joku kapitalisti pilaa tämänkin vielä..

No, onhan ne vähän ylistäviä ollu kaikista mitä itse katsonut mutta on kyllä sanonut jos jokin ei mielytä. Arvokkaana pidän just tuota vertailua toisiin malleihin ominaisuuksien ja ajettavuuden kannalta. Eikai se ainakaan omasta lompsasta noita maksele.

Ei varmasti maksele ja joutuu kovasti tekemään työtä, että pärjää youtube tuloilla, jos edes pärjää.

Kunhan ei mene gcn tasolle, jonka tarkoitus on vain luoda ostotarve.

457 päivää tilauksesta, Marino Custom Geo HT, Polkukyrpiäinen v2 runko olisi valmis. Seuraavaksi lähetys Perusta Suomeen. Katsotaan miten saaga jatkuu...
    routaisten peltojen pehtoori

Hieno. Pistä speksit.

Nyt on pari sataa tullut Marinille mittariin ja olen hyvin tyytyväinen pyörääni. Olen tehnyt aiemmin mainitsemani muutokset ja pyörä sopii minulle erinomaisesti. Renkaiksi tuli 2.25-leveät Mitakset, Kratos eteen ja Scylla taakse. Miksi nämä? Koska niitä lähikaupan hyllyssä sattui olemaan.. Kannattimia ei meinannut löytyä mutta huomasin nurkissa pyörimässä jonkin käytetyn, arviolta 90-millisen Bontragerin, jossa on varmaan kymmenkunta astetta kulmaa. Laitoin sen ala-asentoon mutta saatan kokeilla sitä ylöspäin käännettynäkin.

Pyörä muuttui huomattavasti herkemmäksi, jyrkissä soranousuissa pyrkii vähän ruopimaan mutta sellaisia on minun reiteilläni lopulta aika vähän, en niiden vuoksi viitsi ajella raskailla renkailla. Märillä juurilla nuo Mitakset eivät pidä mutta luultavasti mikään noin matalilla nappuloilla oleva ei pidä. Kesäaikaan en märällä kelillä ajele, joten asia ei juurikaan haittaa. Syksymmällä, kun maa on märkää sateesta riippumatta, laittanen alkuperäiset takaisin syksy-, kenties talvirenkaiksikin. Edessä pidän painetta 1.4bar ja takana 1.8. Kokeeksi ajoin reilun kahden sekä kahden ja puolen paineilla mutta ei rullaavuus paremmaksi asfaltilla muuttunut, joten voin ns. maastopaineilla ajella koko ajan.

Bike Radarin arvostelussa hiukan kritisoitiin pystyn satulaputken vaikutusta poljettavuuteen tasaisella ja loivissa nousuissa. Itse olen tästä vahvasti eri mieltä, etenkin pidemmän stemmin kanssa. Minusta tuollainen ajoasento on aivan optimaalinen. Kun foorumilla muutama vuosi sitten kovasti spekuloitiin Pole Taigan ajettavuutta juuri pystyn satulaputken vuoksi, testailin asiaa omilla silloisilla pyörilläni työntämälla satulat niin eteen kuin ne kiskoillaan vain menivät ja sekä paksupyörä että xc-täpäri olivat selkästi parempia satulalta ajettavia.

Minusta pyörä on erinomainen ajaa sekä helpoilla neulaspoluilla että hitaassa ja teknisessä maastossa. Mielakassa kävin testaamassa eräänä iltana mutta oli vielä monin paikoin niin märkää, että siitä kokeilusta ei juuri viisastunut. Täytyy käydä joku kerta uudestaan.

Olin ehkä hiukan laiskistunut sähkötäpärillä ja nyt on ilo käyttää voimaa. Ei tuntunut luontevalta simuloida jäykkäperäluomua pitkäjoustoisella sähköpyörällä.

Mun Marino on kans toimitusta vaille valmis. Kerääköhän ne jonkin suomi-kasan valmiiksi ja lykkää ne laivaan?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

^kiinnostaisi tietää millä perusteella olette päätyneet tuohon runkoon kaikkien muiden ja varmaan helpommin saatavissa olevien sijaan ?
    Ei ainakaan kovin helposti tule toista samanlaista vastaan ...

Mun piti alunperin tilata kaksi runkoa. Yksi pieni tyttärelle, koska sopivaa ei ollut irtorunkona (osat tähän oli valmiiksi). Tämän tilauksen peruin koska valmistuminen alkoi siirtyä ja sain kuitenkin ok rungon toisaalta.
    Oman rungon tilauksen mä kuitenkin pidin. Siinä ei ole mitään super ihmeellistä, olisin voinut ottaa vaikka Bardinon. Mutta tällä ei mun kohdalla ole kiire. Alkuperäinen toimitusaika on tähän mennessä ylittynyt noin parilla kuukaudella.

Ja mun mielestä oli kyllä mielenkiintoista speksata runkoja mittoineen kaikkineen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •