ShimanoCanyonBikeshop
Sivu 76 / 77 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 66 74 75 76 77 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.251 - 2.280 / 2286

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Ja tuo ajelu ottaa sen aikansa että siihen loivuuteen tottuu. Ensimmäisessä taisi mennä 6kk, nyt uudelleen taas opettelemassa. Jos nyt hyppää tuon läskin ohjaimiin jossa kulma taitaa olla 68.5° niin pelottaisi pitää samoja vauhtia polulla mitä tuolla Polella.. Toki läski kääntyy paikallaan vs Pole,mutta tuon kääntyvyyden kanssa oppii elämään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Niin liittykö tuo tarina nyt keulakulmaan? Tuskin tuossaa primalissa ollut liian loiva, 2019 mallissa 66 astetta. Sama kulma näyttäis olevan myös uusimmassa.
    Juu en tiedä millä keulan pituudella toi 66 on annettu, mutta varmasti niitä luokkia 150mm keulalla. Kun esim monessa Polessa keula on vielä huomattavasti loivempi niin ei varmaan käänny sen herkemmin. Tottumis kysymyshän se varmasti on ja kääntyvyyteen/käytökseen vaikuttaa moni muukin asia.
    Pistänyt vaan silmään että keulakulma on se mitä katsotaan ja mitä loivempi sen parempi.

Loivalla oppii ennakoimaan ja kiertämään suht nopeeta. Yhden kauden jälkeen menee niin polut kuin alamäet.
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

Ei ole tarvinnut opetella loivaa kulmaa varten mitään, enkä myöskään hahmota yhtään mihin viittaatte kääntymisongelmilla, en tunnista ongelmaa Tosin jäykkäperää mulla ei enää ole, paitsi jyrkkäkeulainen dirtti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Missä vaiheessa keulakulma on liian loiva?
    Mulla oli joku vuosi sitten dartmoor primal ja ostin sen kun jäykkäperäiset oli in ja ajattelin sen olevan oiva yleispyörä. Bike parkissa ei tullut käytyä ja perus poluilla ajeluun primal ei kääntynyt kuin oli XC vehkeissä tottunut. Täpäriin tottuneena reidetkin oli kovilla vaikka loiva keula alamäessä kiva olikin.
    Mitä loivempi, ei tosiaankaan tietenkään automaattisesti parempi. Testasin joskus Hello Davea joka on esimerkki "more is better"-tyylisestä ajattelusta mitä tähän aiheeseen liittyy ja se oli aika karsea pyörä ajaa missään muualla kuin hissipyöräillessä ja sielläkin tuntui että olisi kaivannut tarkempaa ohjausta. Olisi toiminut tosi hyvin maailmalla jossa ränni on 5km pitkä ja bermit loivia ja nopeita mutta ei niinkään härmäläisessa 200m laskettelurinteessä.

Olen tehnyt vahingossa myös pientä empiiristä tutkimusta klassisesta trailajosta kun olen ajanut useasti yhtä XC/trail tyyppistä 25km MTB reittiä lähikansallispuistossa (hyvin klassinen sisäsuomalainen reitti joka sisältää vähän kaikkea mitä suomalainen luonto tarjoaa polkujen ja pinnanmuotojen puolesta) tällä omalla all mountain pyörällä ja kaverin puhdasverisellä XC pyörällä (jonka keulakulma lienee 69 pintaan) ja jälkimmäinen oli paljon parempi taas siinä hommassa. Loivasta keulasta ja pitkästä rungosta oli lähinnä hyötyä vaan niissä alamäkiosuuksissa jotka on perussuomalaisella traililla jotain kämäisiä 10-50m pitkiä ja ne voi ihan yhtä hyvin ajaa yhtä kovaa millä vaan XC pyörällä jos osaa yhtään ajaa. Loput tasamaan kivikkojuurakkopoluista eli about 80% kokonaisuudesta taas oli paljon miellyttävämpää vetää jyrkkäkeulaisella XC pyörällä koska ohjaus on tarkka laittaa kivin välistä sekä paljon nopeampi keskari johtuen kevyestä ja rullaavasta pyörästä.

Käyttötarkoituksensa kaikilla pyörillä ja geoilla. Kannattaa miettiä missä ja mitä lajia oikeasti ajaa eikä specsata pyörää sosiaalisen median tai jonkun oman ideaaliminän mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Mitä loivempi, ei tosiaankaan tietenkään automaattisesti parempi. Testasin joskus Hello Davea joka on esimerkki "more is better"-tyylisestä ajattelusta mitä tähän aiheeseen liittyy ja se oli aika karsea pyörä ajaa missään muualla kuin hissipyöräillessä ja sielläkin tuntui että olisi kaivannut tarkempaa ohjausta. Olisi toiminut tosi hyvin maailmalla jossa ränni on 5km pitkä ja bermit loivia ja nopeita mutta ei niinkään Härmäläisessa 200m laskettelurinteessä. Olen tehnyt vahingossa myös pientä empiiristä tutkimusta klassisesta trailajosta kun olen ajanut yhtä XC/trail tyyppistä 25km MTB reittiä lähikansallispuistossa useasti tällä omalla all mountain pyörällä ja kaverin puhdasverisellä XC pyörällä (jonka keulakulma lienee 69 pintaan) ja jälkimmäinen oli paljon parempi taas siinä hommassa. Loivasta keulasta ja pitkästä rungosta oli lähinnä hyötyä vaan niissä alamäkiosuuksissa jotka on perussuomalaisella traililla jotain kämäisiä 10-50m pitkiä ja ne voi ihan yhtä hyvin ajaa yhtä kovaa millä vaan XC pyörällä jos osaa yhtään ajaa. Loput tasamaan kivikkojuurakkopoluista eli about 80% kokonaisuudesta taas oli paljon miellyttävämpää vetää jyrkkäkeulaisella XC pyörällä koska ohjaus on tarkka laittaa kivin välistä sekä paljon nopeampi keskari johtuen kevyestä ja rullaavasta pyörästä.

Käyttötarkoituksensa kaikilla pyörillä ja geoilla. Kannattaa miettiä missä ja mitä lajia oikeasti ajaa eikä specsata pyörää sosiaalisen median tai jonkun oman ideaaliminän mukaan.
    Aamen.

Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä mä lisään tohon vielä ultimaattisena ja absoluuttisena totuuna että "Down country"-pyörä on, typerästä nimestään huolimatta, Etelä-Suomeen paras pyörätyyppi. Piste.

Jo on "todisteet", aamenet ja halleluujat. Kannattaa kokeilla loivaa ja pitkää omiin ajoihin, ja tehdä sitten johtopäätökset.

Omissa kokeilussa 69 asteinen XC pyörä sopi lähinnä kuntoradoilla ajeluun. Poluilla niin kiikkerä kampe että lähti myyntiin eka kesän jälkeen. Kaiken minkä tuollaisella ajaa voi ajaa ihan hyvin jo cyclolla.
    -J.Kani

Tärkeintä kait tässäkin ketjussa on provokaatio ja mielensäpahoittaminen...

Parin viime vuoden aikana ajanut samoja polkuja patarautasinkulalla, "moderneilla" jäykkäperillä (alu ja teräs), XC- ja DC-täpäreillä, Levolla, sähköfätillä ja enduromopolla ja yhä vaan mua jaksaa huvittaa nää "menee puoli vuotta totutella kun vaihtaa pyörää" tai "tällä tai tolla keulakulmalla ei voi ajaa siellä tai täällä"-läpät. Siihen liittyen toi edellisen viestin komppaus.

Mun mielestä hyvin erilaisilla pyörillä on hauska ajaa eikä koskaan ole tullut tilannetta että pyörän epäsopivuuden takia olisi jäänyt lenkki kesken. Silti mä olen todennut että mun ajoihin Etelä-Suomessa sopii parhaiten DC-tyylinen pyörä joten ajan yleensä sillä.
    Eikä se tarkoita etteikö pyörätyyppien välillä olisi todellisia eroja ja kyllähän mäkin esim Sappeessa ajan mieluummin Summumilla kuin jäykkäperällä (sitäkin on pari kertaa tullut koitettua).

Nää on mun absoluuttiset totuudet tällä hetkellä. Kuka tietää mitä ne on huomenna...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joni Kani Katso viesti

Omissa kokeilussa 69 asteinen XC pyörä sopi lähinnä kuntoradoilla ajeluun. Poluilla niin kiikkerä kampe että lähti myyntiin eka kesän jälkeen. Kaiken minkä tuollaisella ajaa voi ajaa ihan hyvin jo cyclolla.
    Tämä nyt oli ihan älytön liioittelu. Jos nykyaikainen ja laadukas XC pyörä on kiikkerä polulla niin kannattanee hakeutua lääkäriin sisäkorvaoireiden vuoksi.

Sit on toki niitä, jotka syyttää aina kalustoa jos ajo ei suju.

XC-tyylisiä otb-koneita ihannoivat löytää varmaan ihan itse oman topiccinsa. Takki ja ovi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    XC-tyylisiä otb-koneita ihannoivat löytää varmaan ihan itse oman topiccinsa. Takki ja ovi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ja niistä suurin osa ei ole edes kokeillut muita, kun "ei niillä tee mitään"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti GKC Katso viesti

Taitaa olla kyse siitä että kun luulee olevansa "kova jätkä" ja tietävänsä kaikesta kaiken ja joku onkin eri mieltä.

Ei siinä mitään, kyllä tänne itkut mahtuu...
    -J.Kani

Matalan budjetin runko Octane One Sour. Muutama yksityiskohta odottaa vielä osia viimeistelyä varten, mutta ei hidastanut vauhtia testilenkiltä.

Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla

Taitaa itselläkin nyt pyöräprojekti käynnistyä jäykkäperän muodossa sähkötäpärin kaveriksi.

Hankintalistalla:
    Runko Orangen P7 29
    Keula 140mm Revelation/Pike
    Deore M6100 12s pakka, vaihtaja, kammet
    XT BSA keskiö
    XT M8100 jarrut
    Jarruadapterit 203mm (PM/PM+IS/PM)
    Shimano MT500 dopperi vipu I-spec EV
    203 centerlock jarrulevy
    Vaijerikuoria + vaijerit
    Joku simppeli ISCG05 ketjuohjuri, esim XLC CR-A14

Valmiina löytyy nurkista:
    Shimano XT M8120 29" etukiekko
    DT swiss M1700 27,5" takakiekko 203 jarrulevyllä ja MS 36t vaparilla
    Shimano SLX 12s I-spec EV vaihdevipu
    Canyon Iridium 150mm dropperi
    Canyon:ON 50mm stemmi 35mm tangolle
    Canyon:ON HB0056 35mm Riser bar
    Canyon SD:ON satula
    Grippejä moneen makuun
    Shimanon 12 ketjuja
    Renkaita moneen makuun

Lähtökohtana tässä on, että hyödynnetään nurkissa lojuvia osia ja samalla mahdollisimman samoja osia kun sähkötäpärissä, joten esim talvikiekot voi mennä pyörästä toiseen tarvittaessa.

Kammiksi kannattaa ostaa slx eikä deore. Hintaero pieni, painoero siihen nähden iso. Tämä ulkomuistista mutta kannattaa googlata.

Ja direct mount ratas SLX vs Deore...

Fillaritoria katellut jos löytyis semi edullinen trail/Enska jäykkis. Heikolta näyttää. Orbea kiinnostaisi eniten. Yksi siellä olisi mutta ylihintainen

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Ainakin 6120-1 on direct mount.

Ja painosta ja hinnasta:

Deore 76,95€ 870g (Bikester)
    SLX 125,05 649g (R2-Bike)

Oishan tossa vähän varaa. Tosin hintaaki sit tulee.

Tässä aika budjetti edellä mennään. Noilla osilla + mitä omasta takaa lojuu nurkissa alle 1400€ jää hintaa tälle projektille. Runko jo kotiutettu ja huomenna keula.

Noniin, eka koeajo suoritettu ja kaikki tuntuu pelaava hyvin. Sain valmiiksi klo 22. En malttanu olla kokeilematta ja kävin kodin nurkilla pyörimässä, vähän myös polun puolella kun ne tossa vieressä on.

Olihan siinä säätöä kun ei oo ikinä pyörää alusta asti kasannu. Eka kerta keskiön asennus, jarruletkujen poikassu ja kiinnitys. Meinasin kytkee etu ja takajarrun ristiin, onneksi tajusin ajoissa ja ei tarvinnu uutta oliivia.

Vielä puuttuu takanavan end cap ja metallipalat jarruihin. Kuvassa nastat alla, ne kun voi vaihtaa ristiin sähkötäpärin kanssa. Henkilövaaka kikalla painoksi noin 15,5kg noilla kiekoilla (DT H1900) ja nastoilla.

https://dartmoor-bikes.com/hardware/...ornet-pro-2022

Varmaan aika jäykkää kyytiä. 1.8 tuuman kaulaputkella keula, erikoinen valinta.

Ei kyllä omaan silmään kovin kauniskaan.

No ei kyllä todellakaan hivele myöskään omaa silmää . 3.1 kg painoa 27.5 rungossa varmaankin M-koossa (pienin), joten luulis tuolla amuliinimäärällä kestävän
    vähän kovempaakin röykkyytystä

Ihan karmeen näköinen!!

Silmiä särkee moinen kötöstys. Varmaan suunniteltu saunan lauteilla!

Hyi saaaa Hiukan tollanen haibiken muotoilu mut ilman sähköjä.

Ois kyllä mielenkiintosta tietää miten on päädytty vanhasta Hornetista tuohon. Se oli ihan hieno pyörä kuitenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rndm Katso viesti
    Ois kyllä mielenkiintosta tietää miten on päädytty vanhasta Hornetista tuohon. Se oli ihan hieno pyörä kuitenkin.
    https://dartmoor-bikes.com/hardware/enduro/hornet-2022

Tässä normi hornet, toi hornet pro on eri rungolla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •