Sivu 1 / 6 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 180

Aihe: Kuntosaliharjoittelu

Kuntosaliharjoittelu

Minkäslaista treeniä jaloille kannattaisi pyöräilyn tueksi tehdä kuntosalilla?
    Nykyään koitan kehitellä yläkroppaa ja keskivartaloa salilla kerta viikkoon jotta talvella hiihdosta tulisi jotain. Jaloilla teen ainoastaan tangolla jalkakyykkyä 3 x 15 toistoilla.
    Sain kuitenkin vinkkiä toisenlaisista sarjoista pyöräilyn tueksi ja olen sen jälkeen koittanut etsiä lisätietoa sitä kuitenkaan löytämättä. Eli vinkkejä kaivataan.

Paha kyssäri. Varoitan heti alkuun. Kuulemma voimaharjoitelua ei tarvitse yli minuutin kestävissä pyöräilysuorituksissa. Internetissä luki näin.

µ

PS: Itse teen jälkaprässillä 50...360 kg perusvoimaa (toistot 20...5) ja taka- ja etureiskat tukiliikkeinä. Nämä kerran kaks viikkoon. En tiedä sun taustoista, mutta perus- ja maksimivoimaa kannattaa tehdä salilla. Lihaskestävyys sitten lajinomaisena filolla.

Itsellä näin huonokuntoiset jalat niin hellänä ettei viiti salila tehdä yhtään jalkareeniä Tuntuu että joku lihas kuitenkin fillaroinnissa tullut, joten eiköhän se tasapaino säily. Yläkroppaa tulee reenailtua, tosin tänäänkin jäi sisäpelikengät ja varusteet kotiin niin "huomenna" sitten...
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Itse teen jälkaprässillä 50...360 kg perusvoimaa (toistot 20...5) ja taka- ja etureiskat tukiliikkeinä. Nämä kerran kaks viikkoon. En tiedä sun taustoista, mutta perus- ja maksimivoimaa kannattaa tehdä salilla. Lihaskestävyys sitten lajinomaisena filolla.
    No ehkäpä juuri vinkkejä juuri näihin perus- ja maksimivoima treeneihin jotain lisävinkkiä. Niin ja mikä nämä kaksi erottaa.
    En usko, että erikseen enään mitään etu- ja takareiskoja alan treenaamaan. Pelkkää kyykkyä. Talvella ehkä.
    Taustoiltani olen narujalka mallia. Jalat hapottaa kaikissa mäissä.

Netistä löytyy paljon asiaa voimaharjoittelusta. Pätee myös pyöräilyyn ja tähän tapaukseen varsin hyvin. Vaikka tästä voi aloittaa: http://musclenet.fi.customer.axxion....aperusteet.php .

µ

sellaista vinkkiä olen itse saanut, että maksimivoima treeniä eli lyhyitä toistoja 12-3 välillä että loppu toisot menee viimesillä,näitä siis pitäisi tehdä talven aikana, ja kauden aikana 12-8 toistoja sellaisella tuntumalla että jaksaa tehdä suht sujuvasti loppuun asti, kuitenkin niin että vähän tuntuu, turhaa on tehdä yli 15 toistoja kaudella kun sitä kestävyyttähän tulee pyöriteltyä pyörän selässä

Sini09 puhuu asiaa. Luin juuri tutkimuksen siitä kuinka minunikäiseni (60) kannattaisi harjoitella. Vastaus oli maksimivoimaharjoittelu. Se aktivoi kaikki lihassolut, siis hitaat ja nopeat. 25 viikon aikana koeryhmä sai lisättyä lihasvoimaa 25% Verrokkiryhmänä ollut 30-40 vuotiaitten ryhmä sai prosentin enemmän.
    Näin siis.
    Jos et aja et voi ottaa!

Pyöräilijän ei tarvitse käydä punttisalilla...
    *** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sini09 Katso viesti
    sellaista vinkkiä olen itse saanut, että maksimivoima treeniä eli lyhyitä toistoja 12-3 välillä että loppu toisot menee viimesillä,näitä siis pitäisi tehdä talven aikana, ja kauden aikana 12-8 toistoja sellaisella tuntumalla että jaksaa tehdä suht sujuvasti loppuun asti, kuitenkin niin että vähän tuntuu, turhaa on tehdä yli 15 toistoja kaudella kun sitä kestävyyttähän tulee pyöriteltyä pyörän selässä
    Siis toistot 12-3 tarkoittaa mitä?

Mä ootan milloin tää ketju roihahtaa liekkeihin voimaharjoittelun tarpeellisuudesta pyöräilyssä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Siis toistot 12-3 tarkoittaa mitä?
    Toisto = yhden liikkeen tekeminen yhden kerran esim.nosto ja takaisin. 12-3 tarkoittaa, että toistoja tehdään sarjassa kahdestatoista ja kolmen väliltä.

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    Foorumilla pyörinee muitakin kuin maantiepyöräilyn ammattilaisia. En näe vääräksi kannustaa kuntokilpailijoita ja muita harrastajia monipuoliseen harjoitteluun, josta on niin monelle hyötyä.

µ

Toisto = yhden liikkeen tekeminen yhden kerran esim.nosto ja takaisin. 12-3 tarkoittaa, että toistoja tehdään sarjassa kahdestatoista ja kolmen väliltä.

µ
    Okei, näin ajattelinkin. Tarkistin vaan, ettei tällä tarkoiteta esim. 12 toistoa ja 3 sarjaa. No montakos sarjaa olisi sitten hyvä tehdä? Perinteinen kolme?

Itse olen tehnyt jalkaprässillä alkaen 100 kg:stä aina 50 kg:n kororuksilla noin kuusi sarjaa. Toistomäärät kahdestakypistä alkaen ja tippuu korotuksien mukaan lopuksi noin viiteen. Eli pyramidi-tyyppinen harjoitus.

Kolmesta viiteen näkyy olevan yleinen sarjojen suositus per liike.

µ

Itse olen tehnyt jalkaprässillä alkaen 100 kg:stä aina 50 kg:n kororuksilla noin kuusi sarjaa. Toistomäärät kahdestakypistä alkaen ja tippuu korotuksien mukaan lopuksi noin viiteen. Eli pyramidi-tyyppinen harjoitus.

Kolmesta viiteen näkyy olevan yleinen sarjojen suositus per liike.

µ
    Tuo voisi olla hyvä vaikkakin pikkusen pienemmillä painoilla.

Niin no, jos ajatellaan pyöräily kestävyyslajiksi: https://www.jyu.fi/ajankohtaista/ark...4-39-15-711451 tai http://jap.physiology.org/cgi/reprint/86/5/1527.pdf. Väittelijän seuraava työsarka löytyypi sitten tästä http://www.noc.fi/?x2008=3001832

*** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

Omasta mielestäni kuntosaliharjoittelu myös jaloille (kroppaa pitää aina tehdä, ja käsiä jos haluaa pullistella) kannattaa, jos perusvoimataso on alhainen. Mutta ennenkuin kyselee ja vastailee kannattanee perehtyä alan kirjallisuuteen, jota löytyy kirjastoista yms ja tunnistaa perustermistö kuten maksivoima-räjähtävävoima-nopeusvoima-nopeuskestävyys-hermostollinen harjoittelu-lihasmassaa lisäävä harjoittelu-jne. Oikein tehtynä voimaharjoittelu ei tuhoa pyöräilyominaisuuksia.

Shamuksen kommenteissa on nyt aimo annos sarkasmia, tiedoksi niille jotka sitä ei tajua.
    Kaar ittelles vaa

Tack! Tällaista etsinkin, mutta ei vaan millään hakuun tarttunut.

Silloin kun vielä kävin salilla, niin kyykky oli tärkein jalkaliike. Salitouhu oli talvikauden juttu ja aloitin lyhyemmillä sarjoilla siihen saakka, että tavoitepaino alkoi liikkumaan. Sitten pidin painot vakiona ja lisäsin toistoja niin, että maaliskuussa meni ~20 toistoa sillä painolla. Mä kävin salilla kaksi kertaa viikossa, kerta viikossa tuntui olevan liian vähän.

En tiedä oliko tosta mitään hyötyä, mutta tulipa tehtyä. Voisin kokeilla ensi talvena uudestaan kun kohtuullinen sali on alle kilometrin päässä. Nyt olisi ainakin yli viiden vuoden tauko salitreenistä ja jos siitä on merkittävää hyötyä, niin pitäisi huomata. Ainakin olisi jotain vaihtelua kovilla pakkasilla.
    6.7 WTF/kg

”World War III will be a guerrilla information war with no division between military and civilian participation” - Marshall McLuhan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Minkäslaista treeniä jaloille kannattaisi pyöräilyn tueksi tehdä kuntosalilla?
    Riippunee aika paljon siitä, että mistä pyöräilylajista on kyse?

Tämä luisuu nyt asian viereen... Luin kerran Pekka Koskelan (1000 m pikaluistelu) haastattelua, jossa hän kertoi vakiotreenikseen kyykyssä 100 toistoa 100 kg painolla (90 asteen kulmalla). Reidet hapottaa jo pelkästä ajatuksesta
    *** The Goat ***

Mitenkäs muuten se Columbian kovasti mainostama Core-treeni?
    Elikkäs jos olen oikein ymmärtänyt, niin vahvistetaan keskivartalon lihaksia, jotka ottavat vastaan jaloista aiheutuvat voimat muuhun kroppaan.
    Elikkäs jalka kun painaa alas, niin kroppa tahtoo mennä ylöspäin. Ja sitten taas toisinpäin.

Tätä pitivät mullistavana ja kauhean hyvänä. Millaisia liikkeitä ovat tehneet ja miten. Kenelläkään tietoa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villef Katso viesti
    Mitenkäs muuten se Columbian kovasti mainostama Core-treeni?
    Elikkäs jos olen oikein ymmärtänyt, niin vahvistetaan keskivartalon lihaksia, jotka ottavat vastaan jaloista aiheutuvat voimat muuhun kroppaan.
    Elikkäs jalka kun painaa alas, niin kroppa tahtoo mennä ylöspäin. Ja sitten taas toisinpäin.

Tätä pitivät mullistavana ja kauhean hyvänä. Millaisia liikkeitä ovat tehneet ja miten. Kenelläkään tietoa?
    Tällasta, mutta kahvakuulatreeni kehittää ihan samoin kun tekee riittävän isolla kuulalla.
    Jos et aja et voi ottaa!

Kuinka pyörällä treenataan lihaskestävyyttä?

Ostin tuossa uuden Hiihto -lehden, se kun vaikutti aika hyvältä numerolta. Siinä monessakin kohtaa puhuttiin lihaskestävyydestä ja sen treenamisesta rullasuksilla, ei kuntosalilla. Niin mitenkäs pyöräilijän pitäisi tätä kestävyyttä treenata?

Mäkitreeneistä monesti puhutaan, mutta sekin on vissiin taitolaji. Pelkkä päätön rynniminen ylämäkeen ei taida riittää...
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Muistan kun entisen työpaikan taukohuoneessa lueskelin jotain naistenlehteä jossa annettiin treenineuvoja mini-triathloniin joka sisälsi 20 kilometrin pyörälenkin. Yksi neuvo olikin että pitää mennä punttikselle hankkimaan voimaa että jaksaa ajaa raskaammilla välityksillä ja siten tuo 20 kilometriä menisi nopeammin kun on isompi tuuma käytössä.

Mullistava harjoitusmenetelmä.

http://www.facebook.com/video/video....2177998&ref=mf

Tai Facebookittomille http://www.youtube.com/watch?v=SAMRz55ytKg

Ei kuulema ole oikeita kyykkyjä kun ei mene vaakatason alle. Minä en tiedä muuta, kuin sen, että musta ei noiden painojen alla jäisi jäljelle kuin märkä tahra.
    6.7 WTF/kg

”World War III will be a guerrilla information war with no division between military and civilian participation” - Marshall McLuhan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    http://www.facebook.com/video/video....2177998&ref=mf

Tai Facebookittomille http://www.youtube.com/watch?v=SAMRz55ytKg

Ei kuulema ole oikeita kyykkyjä kun ei mene vaakatason alle. Minä en tiedä muuta, kuin sen, että musta ei noiden painojen alla jäisi jäljelle kuin märkä tahra.
    Kyllä nuo takakyykyt on ihan tarpeeksia puhtaita harrastelijoille.

Takakyykkyä/Etukyykkyä suosittelen minäkin prässin/etureisi/takareisi-koneiden sijaan kuntoilijan perusliikkeeksi. Tulee keskivartalon treeni siihen samaan pakettiin. Muita heilutuksia voi samaan treeniin sitten tehdä jos vielä on voimia jäljellä.

Komppaan tätä 110%.
    Vanha mutta lihava.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •