SumekoRideGiantMPmessut
Sivu 17 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 535

Aihe: Milloin renkaasi puhkesi viimeksi?

Lauantaina olin menossa kuvittelemalleni Espoon kuvarastipaikalle ja sieltä Tapiolaan mutta Matinkylä-Niittykumpu välillä alkoi takarengas tyhjentyä. Takana olikin työkalua irroitukseen kaipaava kiekko niin piti suunnata metroasemalle jonne melkein pystyi polkemaan paino tangon päällä. Pitkästä aikaa pääs ajamaan metrolla.

Juuri paikkasin.
    Pari päivää ajanut toisella ja nyt lähdin tällä (26x2.2), takarengas tyhjä, ulkorenkaan pinnasta ei mitään löytynyt vaan sisäpinnasta hyvin hyvin ohut terävä piikki keskeltä selkää, lasien kanssakaan ei erottanut eikä ulkoa päinkään tuohon tullut, saman tien katosi kun yritin poistaa, sisurin reikä oli niin pieni, että moneen kertaan sai tarkistaa jotta paikka sattuis. Asennusvaiheessa täytynyt jäädä, ei ollut omalla tukiasemalla tehty. Harvoin sattuu, mutta joka kerta spektaakkelin ensiesitys.😏

Mahtavaa,
    Helsinki Velotourissa 2019 ainokaisessa 33 km/h-ryhmässä noin 100 km jälkeen. Eturengas.
    Sieltä sitten se 50 km yksistään Olympiavelodromedaarille kiukutellen karmaani.

LET THERE BE A PUNCTURE (meta-Let There Be Rock)
    | PKK |
    Irma eksytti seuraajat, lenkillä laite näytti isoja lukuja. (11)

Lauantailenkillä. Kun olin ensin kaatunut lehtien aiheuttamaan liukkauteen, päätin kuitenkin vernevuodon vähyydestä ja yleisestä ok -fiiliksestä johtuen lenkin jatkamiseen ja olin jo viimeistä kahtakymppiä ajalemassa niin eturengas puhkesi. Syyksi osoittautui pieni sepelinmurunen joka oli tehnyt reiän. Renkaan vaihto oli hiukan tavallista hitaampaa kun piti varoa aiemmin kipeytyeitä sormia ja etenkin etusormen haavaa. Mutta onnistui kuitenkin. Lenkin viimeinen vaihe menee säikeeseen 'mitä pesit viimeksi'.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Tänään puhkesi. Kantatiellä oli iso kuoppa tiellä, jota en ehtinyt väistää. Keulaa sain nostettua etten lentänyt tangon yli, mutta takapää luonnollisesti osui monttuun ja rengas puhkesi. Nyt oli käytössä fillarissa vielä sisäkumillinen pyörä, mutta olisi tarkoituksena Tubelessiksi laittaa 650B 47 mm-pyörä.... Gravel-pyörä siis.

Ei suoraan aiheeseen liity, mutta kyselen kuitenkin, että jos ostaisin pienen kompuran noita renkaiden täyttöä varten. Esimerkiksi motonetista saa reilulla satasella 8 bar riittävää kompuraa ja se riittäisi meikäläisen paineille hyvin. Haaste onkin Presta-liitin. Onko jossain olemassa rengastäyttölaitetta, johon olisi tuo Presta-liitin valmiina? Adapteria ei jaksaisi aina ruuvailla paikoilleen näitä rengashommia varten.

Lauantaina. Joku oli leikannut orapihlaja-aitaa ja jättänyt oksat siivoamatta. Tuo noin 3 cm:n piikki meni pohjaan saakka 35-milliseen renkaaseen, kun oli noin hyvässä asennossa. Mielenkiintoista on, että vaikka kyseessä oli sisärenkaallinen Continental Cyclocross Speed, niin ilma pysyi sisällä kunnes nykäisin piikin pois renkaasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eraseri Katso viesti
    Ei suoraan aiheeseen liity, mutta kyselen kuitenkin, että jos ostaisin pienen kompuran noita renkaiden täyttöä varten. Esimerkiksi motonetista saa reilulla satasella 8 bar riittävää kompuraa ja se riittäisi meikäläisen paineille hyvin. Haaste onkin Presta-liitin. Onko jossain olemassa rengastäyttölaitetta, johon olisi tuo Presta-liitin valmiina? Adapteria ei jaksaisi aina ruuvailla paikoilleen näitä rengashommia varten.
    Laitoin tällaisen itse Ryobin akkukompuran letkuun entisen autontäyttöventtiilin tilalle.
    https://www.amazon.de/dp/B071FPDCXB/...740101_TE_item

Eilen..........
    Ei aika kulu; me kulumme.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Eilen..........
    ## sama täällä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eraseri Katso viesti
    Tänään puhkesi. Kantatiellä oli iso kuoppa tiellä, jota en ehtinyt väistää. Keulaa sain nostettua etten lentänyt tangon yli, mutta takapää luonnollisesti osui monttuun ja rengas puhkesi. Nyt oli käytössä fillarissa vielä sisäkumillinen pyörä, mutta olisi tarkoituksena Tubelessiksi laittaa 650B 47 mm-pyörä.... Gravel-pyörä siis.

Eikö sen adapterin voisi antaa olla paikallaan koko ajan ettei tarvi ruuvailla?

Presta ei tarvitse mitään adapteria. Jos käytät kompuraa vaan renkaan täyttöön. Normaali paineilmapistooli pienellä letkunpätkällä toimii.
    Minulla on sellaista sinistä vähän jäykempäää pneumatiikka letkua, kun tuota sattui töissä olemaan.

Joskus 6-7v sitten. Kilsoja tulee vuodessa jotain 6-8t km.

tempokisu Guest
    # tänään TAAS, ja tällä kertaa takarengas. Piti jatkaa lenkkiä kauppareissulla mutta ensin rengassulkeiset, kauppaan sitten autolla. Mä haluaisin kokokumiset renkaat, olkoon vaan raskaat mutta ei jatkuvasti näitä rengassulkeisia.
    Ja ajokilometrejä vuodessa tulee ehkä ...no jos kaksi tuhatta? en ilee edes laskea yhteen ajettuja kilometrejä.

No, olen kuitenkin kehittynyt tässäkin lajissa, eli renkaanvaihdossa. Sujuu jo tosi paljon nopeammin kuin pari vuotta sitten.

^ Onhan noita raskaasti pistosuojattu renkaita olemassa (Schwalbe Marathon Plus ja muut) ja samoin pistosuojausnauhoja (esim. omassa pyörässäni Zefal Z liner). Tai laittaa peräti molemmat. Vähentää ainakin todennäköisyyttä joutua rengasrikkoihin paljon.

tempokisu Guest
    ^ on semmoiset pistosuojatut. Eturenkaita on menny tosi paljon, eka kerta kun tämä takarengas meni ja toissatalvena ostettu ( vanne+takapakka+kumit) ostin jo kokonaan uuden eturenkaan ja sisärenkaita, epäilen että eturenkaitten nastat alkaa syödä sisägummia. Pistosuojanauhoista en olekaan ennen kuullu, kiitos tarvii kysellä joskus mutta varmaan on vaan erikoisliikkeissä ?

Omani hain Verkkokauppa.comista. Erilaisia pistosuojausnauhoja eri levyisille renkaille: https://www.verkkokauppa.com/fi/sear...=Zefal+z+liner . Täytyy katkaista sopivasti (itse hioin vielä hiomapaperilla katkaisukohdan pyöreämmäksi varmuuden vuoksi) ja asettaa sisä- ja ulkokumin väliin. Nuo Z linerit ovat kovaa muovia, mutta voihan sepeli yllättää vielä aivan renkaan sivuista. Ja ajotuntumaa/rullausta heikentävät toki.

tempokisu Guest
    ^ kiitos, se kauppa on tuossa vieressä - en tiennytkään että siellä on myös pyöräilytavaraa! tarvii käydä joskus.

^ Taitaa olla tilaustavaraa nuo pistosuojausnauhat tosin pääasiassa, ei siis hyllyssä. Mutta asiointi/yleispyöräilyssä ihan toimivat. Joskin muistaakseni Velogin jossakin videoraportissa jotkin toiset pistosuojausnauhat rikkoivat muutaman tuhannen kilometrin jälkeen sisäkumin. Itselläni ei vastaavia kokemuksia. Ja jotkin rengasvalmistajat eivät suosittele/sallisi pistosuojausnauhoja lainkaan, en tiedä miksi. Eli ei tämäkään aihe ole ihan helppo.

Weldtite Sureride näkyy olleen, mutta vastaavanlaisia kokemuksia on raportoitu muistakin. Ne joilla on kyseisistä merkeistä parempia kokemuksia näkevät mielellään syyksi asennusvirheet ja suosittelevat talkin käyttöä. mutta melko varmasti nauhojen materiaaleissa on eroja, samoin siinä miten paljon ne liikkuvat sisuriin nähden ja miten kovia reunat ovat

Mulla on pelkästään myönteisiä kokemuksia Proline Anti-Platteista. Helpot asentaa, ei tarvita saksia, nauhan päiden on tarkoituskin jäädä hieman limittäin. Riittää että valitsee oikeanlevyisen nauhan. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut, hankausjälkiä en ole havainnut.

Ajomukavuus ja -rullaavuus saattaa kärsiä, mutta toisaalta jos vaihtoehtona on joku raskaasti pistosuojattu rengas, voi jäädä silti voiton puolelle. Andekdoottina voin kertoa että kerran rupesin laittamaan uusia renkaita ja yllätyin että vanhojen alla olikin Anti-Plattit. Kaikkeen voi toki tottua, mutta jos nauhat kovin ikävää ajamisesta tekisivät. niin tuskin olisin niiden olemassaoloa unohtanut.

Tosin jos tempokisulla on nyt nastarenkaat, niin voi todella olla niin että rengasrikot johtuvat vinoon kääntyneistä ja sisäänpainuvista nastoista. Voi pistosuojanauha siihenkin auttaa, mutta siitä mulla ei ole kokemusta - siksikään etten pistosuojanauhaa ole nastarenkaiden kanssa katsonut tarvittavan.

PS Mulle on kertynyt ylimääräisiäkin Anti-Platteja, ja jos Tampere/Pirkkala olisi edes yhtä lähellä kuin Kerava tai Järvenpää, voisin käydä tuomassa. Mutta kun ei ole, niin on helppo sanoa että olisin voinut samalla asentaakin ne

tempokisu Guest
    ^ edessä on nastarengas, takana nastaton kuviorengas. Eikö ilmastointiteippi käy?

Torstaina töihin mennessä, sattui just metroaseman vieressä. Eka kerta kun litkutettu rengas puhkesi, en tiedä oliko vanha reikä vai uusi. Muutaman pumppauksen jälkeen pitää ainakin toistaiseksi.

tempokisu Guest
    ## ei päivää ilman rengassulkeisia. Takarengas taas. Katsoin ja tunnustelin jo viimeksi jos ulkorenkaaseen olisi jääny joku palanen kiinni, mutta ei ollu.
    Ajoin kotia, yritin vaihtaa toisen ulkorenkaan mutta ei menny ja tuli vaan iso lovi vasempaan peukaloon. Vaihdoin sisäkumin ja ajelin vielä 12km, äsken paikkasin rikkoontuneen sisäkumin.
    Tullu mieleen käykö joku kellarissa puhkomassa mun renkaita, kun mun koppi on ihan perällä ja olen pitäny pyörää käytävässä. Nyt laitoin koppiin.

Toi Naistenmatkan kelvi Rajasalmen silta on ELY Keskuksen hoitama ja niillä uusi sepelilaatu missä lasimurskaa joukossa niin ei siellä kestä mikään

Universal truths of cycling. Numero joku: Flats come in threes.

Voi mennä niin pitkään että unohtaa miltä tuntuu kun mukava meno katkeaa ja joutuu kesken lenkin tien laidalla tai polun varrella pysähtymään ja kaivamaan renkaanvaihtovälineet takataskusta tai satulalaukusta. Sitten tulee rengasrikko. Seuraavalla lenkillä toinen. Ja miltei heti perään kolmas. Tuntuu jo siltä että on rikkonut jotain pyöräilyn kirjoittamatonta sääntöä ja siitä nyt tällä tavoin rangaistaan. Voipa jopa ajatella että on ihan väärin että juuri minä joudun kärsimään kun toiset jotka eivät edes vaivaudu kiertämään pahimpia sepelipaikkoja tai nyppimään kivensiruja eivät joudu tihkusateessa vaihdettua rengasta pumpatessaan toteamaan että varasisurin venttiili onkin rikki eikä pida ilmaa.

Sitten jonain kauniina päivänä kun näkee jonkun kanssapyöräilijän tien laidalla renkaanvaihtohommissa tulee huomanneeksi ettei edes oikein muista milloin itse viimeksi...

Siihen en jaksa uskoa että kukaan viitsisi käydä puhkomassa renkaita - ainakaan niin ovelasti ettei rengas olisi tyhjä jo silloin kun pitäisi lenkille lähteä.

Sekin muuten tuntuu olevan joku lainalaisuus että silloin kun on hieno ilma ja on menossa jollekin odotetulle porukkalenkille ja on syystä tai toisesta pikkaisen myöhässä ja olisi kiire ajaa sovitulle lähtöpaikalle ja menee kellariin pyörää hakemaan, niin huomaa että takarengas on tyhjä vaikka oli edellisiltana tarkistanut rengaspaineet. Siinä sitä voi ihmetellä että mikä hitto sen nyt yön aikana tyhjensi? Ja miksei koskaan käy samoin silloin kun on menossa yksikseen omalle lenkille tai silloin kun keli on semmoinen ettei oikeastaan harmittaisi vaikka lenkkiä joutuisi ajanpuutteen vuoksi vähän lyhentämäänkin?

PS Se käykö ilmastointiteippi riippuu tietysti siitä mihin tarkoitukseen sitä haluaa laittaa. En lähde arvailemaan suojaisiko useampaankaan kertaan kierretty ilmastointiteippi teräviltä sepelinsiruilta, mutta voin suoraan sanoa ettei mulla varmaan riittäisi kätevyys eikä kärsivällisyyskään sen laittamiseen.

en minäkään usko että kukaan puhkoo pyörävajassa mutta tässäkin tapauksessa on ajettu Naistenmatkan kelviä ja siellä on tapana taluttaa pyöriä

tempokisu Guest
    ^ Firle ja izmo, vuosikausia sitten mummelit kävi kyttäämässä saunan oven takana, ja tulivat valittaan että heitän löylyä väärin ja tuhoan kiuaskivet, ja sitten heidän köyhien eläkeläisten pitää maksaa että kyllähän lääkärillä on rahaa....selvensin kyllä että olen peruspäivärahalla. Lopetin saunavuoroni ja sanoin että säästyyhän tämäkin kymppi kuukaudessa vaikka ruokaan.

On käyty myös tarkistamassa kellarikäytävää, ja tultu sanoon että pyörää ei saa pitää käytävällä kun on pelastushenkilöiden tiellä ( no ei ole kun fillari on käytävän perällä) että ei se mikään yllätys olisi jos...

Ja mä kävin eilen illalla kokeilemassa renkaiden tilannetta, myös nastarengas oli "kova". Nyt siis sileet kuviorenkaat, tuumasin tänä aamuna jos autotietä ajaisi niin voisi vaikka kesäpyörälläkin mennä.

ps. kun se yölenkkiporukkakin ajoi autotietä, niin aattelin että minäkin ajan ja tänään melkein koko matkan ajoin autotietä kun muuta liikennettä oli hyvin vähän.

tempokisu Guest
    jaha...taas on takarengas tyhjä, samoin toinen nastaeturengas. Löysin takarenkaasta sen ^ muotoisen sepelinpalan, vaihdoin uuden sisäkumin. Oli tarkoitus vaihtaa vanteelle ostamani uusi nastarengas. - great, onnistuin rikkomaan sisärenkaan, sekä hajoittamaan vanteen. En saany enää ulkorengasta pois enkä sisärengastakaan sieltä. Kädet ja sormet ihan verillä. Tarviin nyt kaveria avuksi.
    Paikkasin äsken 4 sisäkumia.

Toivon ja uskonkin että kaveri löytyy tai on jo löytynyt avuksi. Tosin joskushan sekin riittää että lopettaa touhun silloin kun on joutunut huomaamaan ettei mikään onnistu - ja sitten kun seuraavana päivänä aloittaa uudelleen paremmassa mielentilassa tai vain paremmalla tuurilla kaikki sujuu ihmeen hyvin. Kuitenkin edellisellä kerralla oli mielestään tehnyt aivan samalla tekniikalla, samoilla otteilla, samassa järjestyksessä ym...

PS Sitä hiukan ihmettelen miten ja millaisella työvälineellä saa renkaanvaihdon yhteydessä vanteen hajotettua. Muovisella rengasraudalla sen ei kai pitäisi edes olla mahdollista ja normaalin vanteen reunan vääntyminen vaatinee poikkeavan suurta voimankäyttöä?

PPS Muistan kyllä että yksi rengas- ja vanneyhdistelmä oli niin tiukka, että piti ottaa kolmaskin rengasrauta avuksi. Mutta siinäkin oli kyse enemmän voiman suuntaamisesta oikein kuin voiman lisäämisestä.

tempokisu Guest
    ^ mä lainaan kohta sun viestisi alkuosaa v-topicciin, just noin.

No mä saan vempaimen kun vempaimen hajotettua. Olin laittamassa ostamaani nastarengasta tyhjälle vanhalle vanteelle. Ehdin jo iloita että jees, täähän menee ja tuosta vielä loppuosa vanteelle....eipä mennytkään, otin muovisen rengasraudan ja se katkesi. Sitten metallinen, ja vanteeseen tuli pystysuora halkeema, ja tietty ihan uusi sisägummi pihahti samalla ( vaikka siellä oli vain vähän ilmaa ), mahtavaa. Eilen tuli vasempaan peukaloon reikä ja nyt oikea peukalo kärsi. Olisi pitäny vielä katsoa toinen varakiekko, jossa on nastarengas päällä ja sielläkin joku sepeli varmaan jossain kun oli tyhjentyny .
    Mutta ei jaksanu enää, peukalot verillä ja muutenkin ihan töötsis. Yksi nastarengasvanne jossa rengas edelleen "kova" ja takarenkaan ongelma hoitui kun sieltä löytyi se sepelinpala. Hyvä silti olla valmiina varakiekko, ja kun siis ostin uuden nastarenkaan.

Just suurta voimankäyttöä - tämmöisessä vajaa 42-kiloisessa ei ole mahdollista tuottaa mitään suurta voimaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    ^ mä lainaan kohta sun viestisi alkuosaa v-topicciin, just noin.
    Tee kuten tykkäät.

Onhan niitä ihmisiä joita ainakin joskus vituttaa kaikki ja ehkä kaikilla meistä on päiviä tai hetkiä jolloin vaikkapa kenen tahansa iloinen tervehdys tai vilpitön hyvän päivän toivotus tai vastaantulevan ihmisen katse - vaikka se kohdistuisi ohitsemme - koetaan jotenkin negatiivisesti, pilkkaavana tai vihamielisenä.

Just suurta voimankäyttöä - tämmöisessä vajaa 42-kiloisessa ei ole mahdollista tuottaa mitään suurta voimaa.
    Poikkeavan suurella voimankäytöllä tarkoitin luonnollisesti sitä että joku, olipa sitten 42- tai 92-kiloinen, käyttää hivenen jo renkaanvaihdon sujumattomuuteen hermostuttuaan suurempaa voimaa kuin mitä on normaalisti aiemmin samassa puuhassa käyttänyt. Kun en vieressä seurannut, en tietenkään voi sanoa tartuitko metalliseen - jollaista en muuten ole nähnytkään työvälineeseen niin sanotulla apinan raivolla, mutta mahdollistahan lienee silti että niin kävi?

PS Jos kyseessä oli jo monen monta talvikautta ajettu vannejarrukiekko, niin saattoihan hyvinkin olla että se oli jo loppuun ajettu ja lähellä sitä pistettä että vanne olisi hajonnut jo rengasta pumpatessa tai, mikä pahempaa, jossain ajaessa? Silloinhan tapahtunutta voisi pitää tavallaan onnellisenakin sattumana.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •