Sivu 1 / 10 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 300

Aihe: Uusi maantiekypärä - vaikea valinta

Nuoli Uusi maantiekypärä - vaikea valinta

Kiertelin tänään katselemassa uutta maantiekypärää itselleni. Nykyinen kypäräni on parin vuoden takainen Giro Monza, joka on parin vuoden käytön aikana ottanut vastaan koko joukon pieniä kolhuja, joten vaihtoonhan se menee. Ohessa valittuja havaintoja M-kokoisista kypäristä hintaluokassa 100-200 euroa.

Giro Monza
    + Perushyvä kypärä.
    + Edullinen, sikäli kun unohdetaan, että olet maksanut melkein sata euroa palasta styroksia.
    - Ajolaseja vaikea saada istumaan kunnolla (sangat osuvat kypärän remmikiinnikkeisiin). Giron omilla ajolaseillako tätä pitäisi käyttää?
    - Peruskypärän näköinen.

Monza on siis nykyinen kypäräni. Ostaisin varmaan uuden samanlaisen, jos ei olisi tuota ajolasiongelmaa.

Giro Prolight
    + Tuntui tosi, tosi kevyeltä (175 grammaa).
    - Ei lainkaan niskasäätöjä! Säätöruuvi korvattu elastisella pannalla, eikä se tuntunut yhtään hyvältä.
    - Kallis.
    - Ruma. Pienet tuuletusaukot saavat kypärän näyttämään halvalta ja vanhanaikaiselta.

Pettymys, en suostuisi ajamaan tämä päässä.

Giro Atmos
    + Professionaalin näköinen.
    + Istuu paremmin kuin Monza.
    + Tuntuu kevyeltä (240 g).
    - Sama ongelma ajolasien kanssa kuin Monzassa. Sangat ottavat kiinni.
    - Kallis.

Tämä olisi ollut ehdoton ykkösvalintani ilman tuota Monzasta tuttua ajolasiongelmaa.

Bell Volt
    + Professionaalin näköinen tämäkin.
    + Erinomainen istuvuus. Oikeastaan istuvin kypärä mitä olen missään kokeillut.
    + Ajolasit asettuivat Voltin kanssa ongelmitta.
    - Kallista hintaa ei voi selittää erityisillä hipo-ominaisuuksilla (ei hiilikuitua) saati keveydellä (300 grammaa).

Tämä yllätti. Löi istuvuudellaan Girot selvästi laudalta.

Bell Sweep
    + Sama istuvuus kuin Voltissa eli erinomainen.
    + Ajolasit asettuivat myös Sweepin kanssa ongelmitta.
    + Melko edullinen.
    - Näyttää halvemmalta kuin Volt.

Hintalappua tarkastellessa tämä olisi selvästi järkevämpi valinta kuin Volt, mutta Voltin ulkonäkö viehätti enemmän.

Lopullinen valinta vielä tekemättä, mutta Voltin suuntaan olen vahvasti kallistumassa. Minkälaisia kokemuksia teillä on muista kypärävalmistajista - MET, Specialized, Lazer, Spiuk, BBB ja mitä kaikkia niitä nyt on?

Mihin unohtui Giro Ionos, ostin sellaisen hiljattain alennusmyynnistä 149€. Viime vuoden malleja löytyy ainakin vielä kotimaastakin alennuksesta:
    http://www.rtechsuspension.fi/index....225_30_119_273

Catlike Whisper on myös hauskan näköinen:
    http://www.bike24.com/1.php?content=...=101;menuid1=5

Vaikka ovathan nuo tietysti törkeän kallista styroxia ja mainosmuovia.

Itselläni on Lazerin Genesis ja se on ollut todella hyvä. Kypärässä on semmoinen panta jolla kypärä kiristetään päähän. Tämä systeemi toimii erinomaisesti. Muutkin säädöt ja remmit on ihan ok kypäräss.Mielestäni Genesis on vieläpä hyvännäköinenkin.
    Olin itse aikoinaan ostamassa Sweep R:ää mutta eipä ole harmittanut kun vaihdoin Genesikseen.

itse päädyin monzaan. probikekit toimittaa kotiin 70e hintaan. perus kypärä suht edullisesti. bell jäi kauppaan kun näyttivät niin valtavan kokoisilta päässä

Giron Atmos ja Ionos ovat ulkoisesti aika lähellä toisiaan mutta oman kokemuksen mukaan Ionos istuu päähän huomattavasti mukavammin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaho Katso viesti
    Itselläni on Lazerin Genesis ja se on ollut todella hyvä. Kypärässä on semmoinen panta jolla kypärä kiristetään päähän. Tämä systeemi toimii erinomaisesti. Muutkin säädöt ja remmit on ihan ok kypäräss.Mielestäni Genesis on vieläpä hyvännäköinenkin.
    Samaa mieltä Jahon kanssa. Itsellänikin on käytössä Genesis ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Istuu todella hyvin päähän ja säätömekanismi on toimii hyvin.

Moi,
    samoin ettimässä uutta kypärää. Onko kellään kokemusta Specialized S-Worksistä?

Tuota olen ajatellut vaihtoehdoksi, toinen olisi ehkä Giro Ionos.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Bell Volt
    + Professionaalin näköinen tämäkin.
    + Erinomainen istuvuus. Oikeastaan istuvin kypärä mitä olen missään kokeillut.
    + Ajolasit asettuivat Voltin kanssa ongelmitta.
    - Kallista hintaa ei voi selittää erityisillä hipo-ominaisuuksilla (ei hiilikuitua) saati keveydellä (300 grammaa).

Tämä yllätti. Löi istuvuudellaan Girot selvästi laudalta.

Bell Sweep
    + Sama istuvuus kuin Voltissa eli erinomainen.
    + Ajolasit asettuivat myös Sweepin kanssa ongelmitta.
    + Melko edullinen.
    - Näyttää halvemmalta kuin Volt.
    Itse ostin viime keväänä lukuisten kypärien sovittamisien jälkeen sini-valkoisen Bell Volt vm. 2009. Istui päähäni täydellisesti ja ihastuin kovasti sen ulkonäköön. Istuvuus oli vielä hieman parempi kuin tuossa Sweep. Ei hilikuitua? Ainakin minun Voltissa ovat ilmanottoaukkojen välit vaaleaa hiilikuitua . Itseasiassa kuituinen spyder-rakenne kiertää koko kypärän tehden siitä todella vahvan. Just punnasin Voltin, painoi 313g. Painoa ei kuitenkaan ollenkaan tunne ajossa ja kypärä on yksinkertaisesti todella laadukaan näköinen ja tuntuinen. Bellin patentoima niskasäätö on mielestäni toiminnaltaan markkinoiden paras.

Kypärän istuvuus on täysin henkilökohtainen asia. Tärkeintä että ostaa omaan päähänsä parhaiten istuva malli ja joka vielä miellyttää silmää. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.

Omaan Voltiin olen kyllä supertyytyväinen. En tajua kuinka kypärä voisi parempi olla.
    PHI muokkasi tätä : 24.03.2010 at 11.45

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaho Katso viesti
    Olin itse aikoinaan ostamassa Sweep R:ää mutta eipä ole harmittanut kun vaihdoin Genesikseen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mtok77 Katso viesti
    Samaa mieltä Jahon kanssa. Itsellänikin on käytössä Genesis ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Istuu todella hyvin päähän ja säätömekanismi on toimii hyvin.
    Mä oon pari kesää ajanut Lazerin Genesiksen kanssa ja hyvin pitkälle samoilla linjoilla olen kuin Jaho ja mtok77:kin. Istuu pirun hyvin ja helppo säätää ajossakin. Tosin mulla säätömekanismi alkoi jo viimekauden lopulla reistaamaan (ei toiminut enää niin sujuvasti) vaikka pyrin pitämään kypärän aina puhtaana. Ja lämpimimmillä keleillä mä koin Geneziksen hyvinkin kuumaksi. Jopa työmatkakypärä (MET Testagrossa) tuntui välilä viileämmältä. Nyt mulla Genesis jää kakkos-/viileänkelin kypäräksi.

Hyllyssä odottaa "kesähelteitä" Spessun S-Works, jonka pitäis arvostelujen mukaan olla "hyvin ventiloitu" ja ainakin aukkojen perustella luulis olevan viileämpi, kevyempi ainakin on. Spessun remmit ovat hyvin ohutta/kevyttä matskua ja tuntuvat hyviltä. Kirraussysteemi muuten ei todellakaan pärjää Genesikselle, mutta itselleni uskottelin, että eihän sitä ajossa kypärää jatkuvati tarvii säätää. Varmaa tietoa tuuletuksesta voin kertoa vasta kesän jälkeen. Istuvuus Spessussa on lähes Genesiksen tasoa.
    Tommaso Primavera - Pannuhuoneen Fausto Coppi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmile Katso viesti
    Mihin unohtui Giro Ionos, ostin sellaisen hiljattain alennusmyynnistä 149€. Viime vuoden malleja löytyy ainakin vielä kotimaastakin alennuksesta:
    http://www.rtechsuspension.fi/index....225_30_119_273
    Ionos oli minullakin mielessä, mutta näemmä se pitäisi bongata jostain ylivuotisena tai sitten tilata ulkomailta. Jonkun kauppiaan puheista ymmärsin, että maahantuoja on korvannut valikoimissaan Ionoksen Prolightilla.

Kovin vanhaa mallia Ionoksesta ei ilmeisesti kannata ostaa, sillä ulkomaan foorumeilla valitetaan, että ensimmäisissä tuotantoerissä on ollut jotain laatuongelmia (niskan takaa menevä kiristyskisko irtoaa tai jotain semmoista).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Ei hilikuitua? Ainakin minun Voltissa ovat ilmanottoaukkojen välit vaaleaa hiilikuitua . Itseasiassa kuituinen spyder-rakenne kiertää koko kypärän tehden siitä todella vahvan.
    Okei, sitten tein tutkimustyötä vähän huolimattomasti, kun jäin ymmärrykseen, ettei Voltissa olisi mitään rakenteellista hiilikuitua.

Itse olen tyytyväinen METin käyttäjä. Sopivat hyvin päähäni, joten ei ole tullut tarvetta vaihtaa merkkiä. Käytössä Stradivarius sekä vanha halpis-Scatto.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
    ______polkuliikunta.blogspot.fi

MET Veleno on ollut hyvä, siinä on tosin XC-lippa. Varjostaa kivasti auringolta. Lazerin Genesis oli valittaessa kova ehdokas mutta siitä ei löytynyt oikeaa kokoa, ketkä Suomessa myyvät Catliken Whisperiä? En pitänyt Bellien ulkonäöstä ja Giroilla oli juuri tuo ongelma lasien kanssa joka mainittiin ensimmäisessäkin viestissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0pa Katso viesti
    itse päädyin monzaan. probikekit toimittaa kotiin 70e hintaan. perus kypärä suht edullisesti. bell jäi kauppaan kun näyttivät niin valtavan kokoisilta päässä
    Giro Monza löytyy täältäkin ja istuu tähän nuppiin erinomaisesti Giro linja jatkuu myös metsässä. Molemmat kypärät istuvat siis hyvin päähän ja ne saa tuettua hyvin, eivät pääse heilumaan. Lasien kanssa en ole huomannut mitään ongelmia.
    Still rides with 26er

Icebreaker Guest
    Kukas pääkaupunkiseudulla myy Lazerin kypäriä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Icebreaker Katso viesti
    Kukas pääkaupunkiseudulla myy Lazerin kypäriä?
    Omani ostin (v.2008) Suomen Urheiluaitasta Annankadulta.
    Tommaso Primavera - Pannuhuoneen Fausto Coppi

Urheiluaitta myy joo. Mutsi osti sieltä Genesis RD:n ja kaaduttuaan sen halki hommas tilalle XC:n. Olikohan se nyt viime touko- vai kesäkuussa kun kyselin siellä omassa 59,5:n koossa olevaa eikä löytynyt enää.

Kävin Rtechissä Tampereella katsomassa Giron Proliteä hinta oli 249€. Muutoin olisi ollut oiva peli.

Jari

Kaksi kertaa olen päätynyt Bellin Alcheraan pitkän kokeilurumban jälkeen. Toisella kerralla huomasin, mikä kypärä on kyseessä vasta sitten kun ilahtuneena totesin löytäneeni viimeinkin sopivan. Ainoa sopiva kypärä minulle.

Kannattaa sovittaa ja ottaa mukavin ja istuvin. Sehän on myös turvallisin. Ulkonäöllä ei ole merkitystä, muuthan sitä joutuvat katselemaan.

Bellin Alchera myös täällä, hyvin istuu tässä vesimelonissa.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Itellä valkonen Giro ProLight ja minusta venyvä niskapanta on paremman tuntunen ku Ionoksen niskasysteemi, muutenkin Prolightin remmit on paremmat ku paksut ionoksen... Ionos ehkä rahtusen siistimmän näkönen, mutta prolight on kyllä tajuttoman kevyt ja sopii omaan päähäni hyvin Ulkomailta ostettuna maksoi 129€
    www.pellossalo.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kapo Katso viesti
    Itellä valkonen Giro ProLight ja minusta venyvä niskapanta on paremman tuntunen ku Ionoksen niskasysteemi, muutenkin Prolightin remmit on paremmat ku paksut ionoksen... Ionos ehkä rahtusen siistimmän näkönen, mutta prolight on kyllä tajuttoman kevyt ja sopii omaan päähäni hyvin Ulkomailta ostettuna maksoi 129€
    Nettihintakin näkyy olevan muualla 130etietämillä. Rtecille on varmaan tullut arviointivirhe hinnoiteluun
    Jari

Tai sit maahantuoja pitää omaa hintaa 180:ssa.

Limarin Ultralight Pro 104 on kanssa aika veikeä tapaus: Laatikon kun ottaa hyllystä niin heti ei voi olla varma, onko laatikossa tosiaankin jotain No, onhan siellä 170 gramman kypärä. Aika isot tuuletusaukot siinä on ja hyönteisverkko noissa etupuolisissa tuuletusaukoissa. Niskan pikakiristyskappale tuntui ihan asialliselta. Hintaa en muistanut kysyä.

Bellin Volt suojaa omaa kupoliani, täytyy myöntää että todella hyvä on ollut, painoa tai sen eroa esim vanhaan Giron Atmokseen tai E2:een en huomaa käytössä. Suosittelen!

Lazerin Genesis saa multakin puoltoäänen. Kevyt, hyvin ilmastoitu ja mukava, jos ei kiristä pantaa liian tiukalle (aluksi mulle kävi usein niin ja sitten lenkin kuluessa sai oikeasti kokea sen jo intin palikkatesteistä tutun "tunnetko vanteen kiristävän päätäsi"-tunteen). Limarin taannoinen huippumalli oli edellinen potta ja siitä pelkkää hyvää sanottavaa myös. Istuu mukavammin ainakin mun kupoliin, mutta oli vähän heikommin tuuletettu (mikä nyt ei Suomessa kovinkaan usein ole ongelma).

Good judgment is based on experience. Experience is based on bad judgment.

Mulla on toi Limar 104. Ostin sen intersport puhoksesta. Hyvä peli. Hinta oli reilu 100e.
    Sydänhymiömies vartioi vierelläsi

Samoin, Viime syksynä lähti Treeltä intersportin alesta reilulla satasella Limar matkaan. Olen ollut varsin tyytyväinen, vanhaan muovipottaan verrattuna ei enään huomaakkaan onko kypärää päässä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •