Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 64

Aihe: Kammen pituuden vaikutus

Kammen pituuden vaikutus

Olen ajanut ainoastaan 172,5 mm kammilla. Vaihtoehtojahan on ainakin 170 ja 175 mm em. lisäksi. Pyörien teknisiä tietoja selaillessa huomaan, että yleensä suuremman runkokoon myötä kampien pituus myös kasvaa.
    Onko noihin kampien pituuksiin mitään suositusta ja kuinka pituus vaikuttaa ajotekniikkaan? Onko pidemmät kammet ikäänkuin voimapolkijalle ja lyhyemmät kiivaan frekvenssin pyörittäjille?
    Pakko kysyä, kun en näistä mitään ymmärrä. Itse olen 177 cm pitkä, 83 cm jalalla. Runkokoko pyörissä on minulle 54/56 aikalailla, ehkä 54 passelimpi. Monissa pyörämerkeissä kampi vaihtuu juuri tuossa koossa 170 mm:stä 172,5 mm:iin.
    Onko tuolla tuumalla siis mitään väliä?

mutanaama Guest
    se on 2,5mm, ei tuuma. Mulla vaihtu just polkimet 175mm 170mm, ja en voi sanoa, että hirveätä eroa olis. Ehkä ottaa reisiin vähän enemmän.

Mulla taas on kokemus, että 5 mm kammessa huomaa selvästi. Jotkut väittää, että jalan pituus olisi yhteydessä kammen pituuteen, siitä on oikein laksukaavojakin- Toiset taas väittää että ei niin paljo merkitystä. Itsellä kuitenkin kokemus, että jos meikä tappikoipi (76 cm haara) ajaa 175 kammilla tulee polvet kipeiks. Tuommosen 170 kammen olen parhaaksi itselle testannut, myös 165 kammilla olen ajanut hyvän tovin.

Niin tietenkin, eihän siinä tuumaa eroa ole. Minä tyhmä!!
    Voiko tuolla kärpäsen kokoisella erolla olla merkityistä, miksi elämä tehdään aina liian vaikeaksi? Kumpaan suuntaan mutanaamalla kammet muuttu, pidemmäksi? Miksi, vaihtuiko pyörä samalla?

Minä kallistuisin Sheldon Brown -vainaan kannalle:
    Kammen pituuden kanssa ei ole niin tarkkaa, kunhan ei ole niin pitkät että polvet alkaa kärsiä.

Periaatteessa lyhemmillä on helpompi ylläpitää kovaa kadenssia ja pidemmillä on helpompi runtata voimalla (kunhan ne polvet kestää...).

mutanaama Guest
    Lyhyemmäks, pyörän vaihdon yhteydessä. IMO Pidemmät kammet ottaa vähemmän polviin. Lyhyemmissä joutuu painamaan kovempaa saman voiman saamiseksi keskiöön. Mutta sitten taas kun kammet on pidemmät ne kolisee maastossa vähän helpommin.

Tuomo O:n mitat ovat hyvin lähellä omiani. On taulukko jossa suositellaan juuri 172,5 mm kampia meille. Ajan nyt 175 mm kammilla krossaria, tällaiseen seka-ajoon pidemmät sopivat hyvin eikä ero ole iso 170 mm kampiinkaan, joita aiemmin käytin. Lihakset kuittaavat aika nopeasti vaihtumisen jälkeen eron. Rauhoittaako?

Rauhoittaa, kiitos TERU. Ja näillä tasamaalakeuksilla lienee erot vielä vähäisempiä kuin vuoristo-oloissa. Ajan nimittäin pääasiassa Oulun ympäristön asfaltteja.

Minäkin olen ajanut enimmäkseen 172,5 kammilla. Pituutta on 176 ja koiven sisämitta 81 senttiä. 170 kammilla pidän paremmin kierroksia kun taas 175 ja pidemmillä saan enemmän vääntöä.
    Nyt kun ikää on tullut lisää olen huomannut että pidän enemmän 170 mm kammista sekä maantiellä, maasturissa että sinkulassa. On helpompaa pitää kierrokset korkeammalla ja polvet tykkää siitä. Olen jopa harkinnut kokeilla 165 sinkulassa, kun nyt sattuu olemaan sellaiset kammet valmiina hyllyssä.
    Kun ajokunto oli hyvä kokeilin aikaajopyörässä 175 kampia mutta totesin että sain paremmat ajat 172,5 kammilla.
    Mutanaaman kommentti paremmasta maavarasta lyhyimmillä kammilla pitää paikkaansa!
    Mulla oli maasturi rospuuttopyöränä johon vaihdoin 170 kammet 175 tilalle ja oikein ihmetytti miten väheni polkimien kosketukset tienpintaan kaarteissa pelkästään sillä -5 mm kampipituutta. Ja mun eteneminen maastossa ei kärsinyt lyhyimmillä kammilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Mulla taas on kokemus, että 5 mm kammessa huomaa selvästi. Jotkut väittää, että jalan pituus olisi yhteydessä kammen pituuteen, siitä on oikein laksukaavojakin- Toiset taas väittää että ei niin paljo merkitystä. Itsellä kuitenkin kokemus, että jos meikä tappikoipi (76 cm haara) ajaa 175 kammilla tulee polvet kipeiks. Tuommosen 170 kammen olen parhaaksi itselle testannut, myös 165 kammilla olen ajanut hyvän tovin.
    Persjalkainen olen(76cm haaramitta) ajan 175mm kammilla (neljässä pyörässä) ja polvet kipeytyy vain, jos istuin säädetty liian eteen.Kerran on polvet kipeytyny, mutta asia korjautui siirtämällä istuinta taaksepäin käyttämällä sitä luotilankasysteemiä apuna(löytyy pyöräkirjoista ajoasennonsäätökohdasta).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuomo O Katso viesti
    Olen ajanut ainoastaan 172,5 mm kammilla. Vaihtoehtojahan on ainakin 170 ja 175 mm em. lisäksi.
    Tuotannon tehostaminen on johtanut siihen, että lyhyet pyöräilijät ajavat liian pitkillä kammilla ja pitkät liian lyhyillä, kun tuotanto pitää rajoittaa kolmeen-neljään yleisimpään pituuteen. Sulle yhden teorian mukainen optimi olisi vähän alle 170mm, joten ei sun ainakaan 175-milliseen kannata lähteä. Kyllä sitä kokeilla kannattaa. 170-millisiä kampia kuitenkin löytyy vielä hyvin edullisesti.

Onko kukaan muuten törmännyt pyöränkokolaskuriin, joka ottaisi huomioon kammen pituuden, tai edes kertoisi, mille kammen pituudelle antamansa geometria olisi pätevä?

Terveisin: 182.5mm kammet?
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Joskus aiemminkin olen palstalla kertonut, että minulla on fiksissä 165, rossarissa 170 ja maasturissa 175. Ikään kuin kadenssin mukaan. Kaikki mitat toimivat eivätkä polvet kipeydy meikäläisen tuntimäärillä. Eli ei se oikeasti ole niin nuukaa. Paitsi jos maastossa olisi 165 ja fiksissä 175...

Neidon fiksissä on 155 junnukammet, sen jo alkaa huomata.

Kyllä se kampien pituus menee jalan pituuden mukaan jos tarkkoja ollaan. Lyhyet jamppa ei voi ajaa ylipitkillä kammilla mutta pitkä voi periaatteessa ajaa liian lyhyillä ilman haittaa.

Lisäksi kammen pituus vaikuttaa myös satulan korkeuteen sekä myös satulan paikkaan pituus suunnassa. 170 - 175 kammet niin pitää periaatteessa satulaasäätää.
    Olli-Pekka Manninen muokkasi tätä : 15.02.2010 at 11.28
    Mikkelin Miguel Indurain

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hepe Katso viesti
    Persjalkainen olen(76cm haaramitta) ajan 175mm kammilla (neljässä pyörässä) ja polvet kipeytyy vain, jos istuin säädetty liian eteen.Kerran on polvet kipeytyny, mutta asia korjautui siirtämällä istuinta taaksepäin käyttämällä sitä luotilankasysteemiä apuna(löytyy pyöräkirjoista ajoasennonsäätökohdasta).
    Kuten tuossa aiemmin oli kammen pituus vaikuttaa satulan paikkaan ja pitkillä kammilla on "polvet hampaissa" eli polvikulma tulee liian jyrkäksi yläasennossa. Oletko koskaan kokeillut lyhempiä kampia, kun on sama sisämitta? Lyhyet antaa paljon mukavamman ajoasennon.

Pienistä eroista puhutaan yleisimpien 170-175 millisten kesken. Käyttöhybriidiin kun vaihdoin suoraan 170:sta 175:iin, eron jo huomasi. Onhan poljinten kulkeman kehän läpimitassa jo sentti eroa. Tehoa tuntui olevan pienellä kadenssilla "töppyröissä" enemmän käytössä, mutta kierrosten ylläpitäminen vaati harjoittelua. Nyt kun olen polkenut talven traineria 175 pitkillä kammilla, aion keväällä vaihtaa maantiellekin 172,5:t 175:iin. Mulla on kyllä pituutta 188, mutta jalat ei oo mitkään kaikkein pisimmät. Pitäis joskus mitata tuo jalan pituus. Miten mitataan? Nivusesta kantapään alle jalka suorana vai?
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EePee Katso viesti
    Pitäis joskus mitata tuo jalan pituus. Miten mitataan? Nivusesta kantapään alle jalka suorana vai?
    Seisot selkä seinää vasten, laitat jokakodin kartaston jalkoväliin, nykäset REIPPAASTI ja rohkeasti ylöspäin ja mittaat yläreunan etäisyyden lattiaan.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Ratapyörässä 165, aika-ajoon käytettävässä 172,5 ja työmatkapyörässä 175 kammet, itse olen vähän vajaamitteinen 6' ja jalan sisämittaa en nyt muista mutta aika persjalkainen. Kyllä aina pyörää vaihtaessa eron huomaa, mutta siihenkin tottuu ja ajoasentohan säätyy kuitenkin pyöräkohtaiseksi. Suurin merkitys kampipituudella on korkeimman kadenssin saavuttamiseen.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Fiksissä 165mm, maasturissa 175mm. Kyllä kai ne eri mittasta ympyrää piirtää, mutta ainakaan vielä ei ole tarvinnut omaa surkeuttaan selitellä kammen pituudella.

Kyllähän pidemmällä vääntövarrella (kammella) saadaan enemmän voimaa kuin lyhyellä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuomo O Katso viesti
    Itse olen 177 cm pitkä, 83 cm jalalla.
    Pyydä liikkeen laittamaan 172.5mm kammet oikeaan runkokokoon. 170mm on lyhyt sulle ja 175mm liian pitkä maantipyörässä.

Bike-Discountissa oltiin vähän sitä mieltä, että mulle sopis just hyvin 170mm kammet ja laittoivat semmoset, vaikka 175mm SLX:t tilasin.

Ei oikeen jaksais palauttaakaan, joten voisihan sitä ehkä kokeilla. Toisaalta ei huvittais laittaa yhteen fillariin erilaisia ja nämä oli vielä sinkulaan tulossa. Tekis sittenkin 9:n tai vaihtais 175mm kammet toisesta fillarista...

Sisämitta ~84 cm, pituus ~180 cm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Seisot selkä seinää vasten, laitat jokakodin kartaston jalkoväliin, nykäset REIPPAASTI ja rohkeasti ylöspäin ja mittaat yläreunan etäisyyden lattiaan.
    Tänks! Pitää kerätä ensin hieman rohkeutta, jos vaikka viikonloppuna pienissä kaljoissa...
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

Tämän alkuvuoden olen nyt ajellut 172,5 lla, ennen oli 175 set. Pituus on 185 ja jalat sen mukaiset joten varmaan pitäisi käyttää 175 set, mutta oikeasti olen ruvennut tykkäämään noista lyhyeistä. Mutu on että käytän pienenempiä välityksiä nykyjään. 53-15 menee päälle vasta kun vauhti alkaa olla 40 luokkaa ja lähellä 50 menee vielä ihan siedettävällä kadenssilla (myötätuulessa ja alamäessä :-) Polvet ehkä tykkää, ja alaotteella ajaessa ei alaselkä kipeydy niin pahasti kuin ennen.
    http://www.pellossalo.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ZeiZei66 Katso viesti
    Kyllähän pidemmällä vääntövarrella (kammella) saadaan enemmän voimaa kuin lyhyellä!
    Jalan/voiman kulmallakin lienee jotain vaikutusta asiaan, joten tuokaan ei loputtomiin pidä paikkansa polkiessa. Mutta liekkö tässä muutenkaan merkistystä? Ja saahan niitä välityksiä vaihtaa rattaillakin.

Vanhemmassa maantiepyörässä oli 165 mm kammet. Uuteen tuli 170 mm ja samalla vanhaan päivitettiin 170 mm. Laskin vanhan pyörän satulaa muutaman millin. Nyt tuntuu, että kadenssi olisi molemmilla pyörillä hiipinyt n. 5 pykälää korkeammaksi (ennen 90-95, nyt 95-100, myös kovemmat menee jouhevammin). Eli pyörittäminen olisi helpompaa ja kevyempää. Nopeus/syke tasot vaikuttavat samoille kuin viime vuonna. Kampien pituus kasvoi noin 3% ja kadenssin kasvu on samaa suurusluokkaa.

Pitäisikö asian olla toisinpäin; lyhyempi kampi -> korkeampi kadenssi? Voisiko tuntemuksiani selittää nykyisen systeemin parempi sopiminen itselle (170 cm ja 80 inseam, pyörien rungot 51 ja 52)? Vai vaikuttaakohan talven spinnitunnit, 1-2 kertaa viikossa noin tunnin VK:tä, lisääntyneenä tehona?
    BMC RM02, Force22, by Signaure 2017
    S-Works SL3 Tarmac, Force 22, by Signature 2013
    Gary Fisher Mendota
    Scott Team Racing, 26' maasturi

Kyllä noilla kammen pituuden milleillä on yllättävän iso merkitys. Ite olen totutellut 175 mm maastokampiin enimmän osan ajohistoriaa. Jonkun ohjeen mukaan päädyin maantiepyörään kokeilemaan varovasti lyhyempiä 172,5 mm kampia, kun oli vaihtotarvetta muutenkin välitysten keventämiseksi. No paljon paremmalta tuntui ja mullahan inseam vaan 79 cm. Läskiin ei ollut tarjolla tuota välimittaa ja ajattelin, että tavivaatteet kangistaa, joten mennään vielä lyhyempään 170 mm kampeen. Tässä pyörässä muuttujia tuli muitakin niin paljon, että kampien aistiminen erilleen on vähän vaikeaa, mutta ei ainakaan huonolta tuntunut. Paluu läskistä 175 mm kampiseen maasturiin olikin sitten pientä tuskaa nivelille ja kulmikasta muutenkin. Uuteen tavalliseen maasturiin päätinkin sitten rohkeasti ottaa myös 170 mm kammet myyjän ihmettelyistä piittaamatta. Kadenssi on nyt selkeästi nopeampi kuin pidemmillä kammilla ja ilman mittareita tuntuu, että kokonaisvoimantuotto on suurempi ja tasaisempi. Ylämäessä oikean vaihteen valinta on ehkä vähän tärkeämpää, kun väkisin survomiseen on inasen vähemmän momenttia tarjolla.

JPK:n kohdalla veikkaan spinnigillä olleen iso vaikutus kuntoon ja tekniikkaan. Mikä oli spinning-pyörän kammen pituus, eli mihin koko talven jalkojasi totutit?
    Vajosuon kalja-ajelu
    ==================================

JJ kiitos, hyvä pointti; Spinning pyörän (Body Bike) sivujen mukaan kammen pituus olisi 170 mm eli josko siellä olisi tottunut tuohon pituuteen. Mutta pääasia, että tuntuu pyörivän hyvin.
    BMC RM02, Force22, by Signaure 2017
    S-Works SL3 Tarmac, Force 22, by Signature 2013
    Gary Fisher Mendota
    Scott Team Racing, 26' maasturi

Musta tuntuu ettei sellaista asiaa kuin oikea kammen pituus ole olemassakaan. Wiggins ajaa 170mm kammilla, pituutta miehellä liki 2m. Maku- ja tottumiskysymys, ainakin pääosin. Aina on poikkeus joka vahvistaa tämänkin.
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Eski Guest

Cool

Tästä kampien pituudestahan oli hiljattain mielenkiintoista juttua Adam Hansenista kertovassa jutussa Fillari-lehdessä. Tämä Hansen on siis ammattipyöräilijä, joka on tehnyt mm. enkat ajamalla 16 perättäistä ympäriajoa ja on muutenkin legendaarisessa mainessa. Hansen oli ajanut amatöörinä 185mm kammilla, mutta ammattilaisena joutui siirtymään 180mm versioihin. Ilmeisesti ainakin Dura-acelta löytyy 180mm kammet. Hän hokasi, että wattikampien kalibroinnissa pitää ilmoittaa kampien pituus joten kampien pituudessa on merkitystä. Pituus vaikuttaa newtonmetrehin ja ne ovat taas yhtä kuin watit kertaa kadenssi. Siis mitä pidemmät kammet, sitä enemmän pystyt tuottamaan voimaa. Vertasi ideaa siihen, jos auton renkaiden vaihto ei onnistu lyhytvartisella rengasavaimella, niin pidempivartisella avaimella pultin vääntöön saa enemmän voimaa ja se aukeaa helposti... Juttu kannattaa lukea lehdestä kokonaan!

Itsekin päädyin kokeilemaan 175mm kampia entisten 172,5mm sijaan ja kyllähän niissä tuntuu eroa olevan. Selvästi noin pienelläkin erolla saa enemmän voimaa kampiin ja pystyy runttamaan pienemmällä kadenssilla kovempaa. Itse pidän enemmän voimalla runttaamisesta, kuin järkyttävän isolla kadenssilla sirkuttamisesta. Ajan aina 53T eturattaalla, vaikka onhan täällä Keski-Suomessa jokunen mäkikin ainakin pohjanmaahan verrattuna

Eski

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •