Sivu 21 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11192021
Näyttää tulokset 601 - 620 / 620

Aihe: Napadynamot + valaisimet

Saksan kaupoista löytyy mun mielestä useammastakin ihan hyvin vaihtoehtoja, esim: https://www.bike24.com/p2290862.html...tter+precision
    Ite kasaaminen silti mukavaa puuhaa.

Esim. r2-bike.com kasaa kiekkoja valituista komponenteista kohtuulliseen hintaan ihan kokemukseni mukaan laadukkaasta. Tosin vain yhden fat-bike kiekkosetin kokemuksella. Löytyy myös monenlaista napadynamoa.

https://r2-bike.com/Wheel-Building-Service
    "Every time I commute, I commute so fiercely my legs will cry"

Edellinen takakiekko r2-bikessa kasattu (nykyinen itse kasattu, i9 napa ja mavic open pro tubeless vanne) ja napa dynamokiekko on Poisonin kautta. Saa valita haluaman navan, pinnat, vanteen ja nippelit. https://www.poison-bikes.de

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Eipä sitten ollut pitkä ilo tästä Lumotec IQ-X:stä. Lakkasi yllättäen kokonaan toimimasta. Ajelin nyt kolmena perättäisenä päivänä 1-1,5h sateessa. Maanantaina tuli jo räntää, mutta ei mennyt pakkasen puolelle. Tuon pyörän aina sisälle ja viimeisellä kerrallakin jäi normaalisti stand light päälle, kun pyörän eteiseen jätin. Myöhemmin illalla pyöräytin rengasta, mutta eipä tullut enää valoa. Voikohan olla kondensaation aiheuttamaa hyytymistä? Lampun lasi oli sisältä päin huurussa, mutta olen lueskellut, että tuo on ihan normaalia. Lampun alaosassa on pieni reikä, josta kosteuden pitäisi päästä kuitenkin ulos. Lamppu ei myöskään ole minkään suoran vesisuihkun edessä, vaan roikkuu stongan alla ja pyörässä lokarit. Eli tuo reikä ei ainakaan mitenkään määrättömästä vettä ime sisäänsä, jos ollenkaan. Reikähän on vielä tässä malissa pidikepannan suojassa, jonka takapuolella on pieni ura tätä reikää varten.

Dynamo (SP PD-8) toimii edelleen ja tuottaa virtaa. Kokeilin usb-adapterin kanssa.

Laitoin lampun yöksi lämpöpatterin päälle, josko kosteus haihtuisi ja alkaisi taas pelittämään. Kastuneen kännykän olen joskus näin pelastanut. Eipä valo syttynyt.

En usko, että asialla on vaikutusta, mutta dynamossa ei ole erikseen "maata" ja toisaalta lampussa toinen johto on maa-johto. Jos lamppu reilut 300km toimi hyvin, niin lienee ollut oikein kytketty?

Lampussa olleet takavalon johdot eivät olleet kytketty mihinkään, mutta ohjeiden mukan eristetty toisistaan eli eivät ole voineet koskettaa toisiaan myöskään.

Ei kai näiden lamppujen pitäisi näin herkkiä säälle olla? 2000 km Ruska-brevettejäkin näillä ajettu. Itsellekin mm. brevet-käyttöön hankittu, niin toivoisi olevan hyvin luotettava. Mitähän ihmettä. Sunnuntaikappale? Saatoinko tehdä jotain väärin?

Aika huonolta tuurilta kuulostaa, mut ei toi IQ-X mun mielestä rakenteeltaan kovin vakuuttava ole. Onneks kai takuuasiat pelaa B&M:n kanssa hyvin.

^^On noista B&M:n lampuista - mulla 2 IQ 2 Luxos:sta - sanottu, että jos esim. sattuu jättämään pyörän maahan vaakaan sateella niin saattaa vesi mennä strategisiin paikkoihin piirillä. Mulla toinen - vanhempi - ei lataa ja seisontavalokin sammuu kun pyöritys loppuu, mutta muuten valaisee kyllä. Jouduin juottamaan takavalon liittimien korvakkeet uusiksi ja ehkä siinä urakassa eksyi joku tinahitunen väärälle puolelle. Pitäisi avata tutkia, mutta rouvan, joka ei niin paljoa ajele ja tarte latauksia yms., se haukkuu hommansa.

Toi IQ-X:n rakenne kyllä näyttää kuvista vähän paremmalta kuin Luxoksen että luulisi pitävän nesteetkin paremmin ulkona.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Jep, laitoin reklamaation menemään bike24:ään. Luulis takuuseen menevän ja toivottavasti tulee uusi tilalle. Ainakin mitä arvioita netistä luin, niin pitäisi olla ihan luotettava valo sateeseenkin. Esim. tää (vaikkei kirjoittaja monista muista asioista lampussa tykännytkään): https://www.darkerside.org/2017/02/b...dlight-review/

Sillä tavalla tämä vähän luottamusta nakersi, että en pelkästään tämän lyhdyn varaan uskalla pidemmillä lenkeillä/reissuilla laskea. Onhan se varavalo muutenkin hyvä olla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker Katso viesti
    Jep, laitoin reklamaation menemään bike24:ään. Luulis takuuseen menevän ja toivottavasti tulee uusi tilalle. Ainakin mitä arvioita netistä luin, niin pitäisi olla ihan luotettava valo sateeseenkin. Esim. tää (vaikkei kirjoittaja monista muista asioista lampussa tykännytkään): https://www.darkerside.org/2017/02/b...dlight-review/

Sillä tavalla tämä vähän luottamusta nakersi, että en pelkästään tämän lyhdyn varaan uskalla pidemmillä lenkeillä/reissuilla laskea. Onhan se varavalo muutenkin hyvä olla.
    Ikävä kuulla, että sulla on ollut tuon kanssa ongelmani.

Mulla on sama lamppu kestänyt hyvin jo muutaman vuoden ja välillä olen ajellut mm. työmatkaa sateessa edes-takas viikon putkeen ja sama lamppu on myös ollut käytössä Norjan reissulla, jossa ajettiin ainakin n. 500km sateessa (3-4 päivää.

Mulla on siis edelleen kova luotto lamppuun, toivottavasti saat takuusta uuden.

Tälle ei toki taideta mitä varsinaista IP-luokitusta antaa, mutta kyllähän tuollaisen kiinteän pyörävarusteen pitää nyt perus sateet kestää ongelmitta.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Luxoksen ja yleisemminkin B&M:n valojen ongelma on, että sisään pääsee helposti vettä. Akuutein ongelma on, jos käyttää valo on suoraan renkaan päällä eikä käytä lokasuojaa. Minulla on nyt käytössä kolmas Luxos U, kaksi on haukannut vettä vuosien varrella. Ensimmäisen hankin vuonna 2013. En ole oikein sen parempiakaan valoja vielä nähnyt, että voi B&M:ia edelleen suositella.

Pari vuotta kesti mulla tommonen B&M cyo senso lamppu. Yhtäkkiä vaan lakkas toimimasta. Siirryin bilteman versioon hinta/laatusuhteen takia.

Mites tuo SON Edelux II -lyhty? Monilla tässä ketjussa kirjoittaneella on ollut käytössä. Vaikuttaa luotettavalta ja vedenpitävyyttä luvataan? Saanee varmaan kytkettyä helposti myös SP:n dynamoon?

Maanantaina laitoin IQ-X:n menemään takaisin saksan maalle. Josko siitä saisi vaikka arvolleen lahjakortin hyvityksenä ja sitten voisin tilata Edeluxin. Ei haittaa, vaikka on arvokkaampi.

Kaksi Edelux II:sta ollut käytössä lähinnä pitkillä breveteillä. Toisen myin juuri pois tarpeettomana ja se ollut työkaverilla päivittäisessä käytössä. Kummassakaan ei ole mitään ongelmia ollut ja valotehoa jo yhdessäkin aivan riittävästi. Itselläni on SP:n dynamo ja helpostihan tuon siihen kytkee, ainakin jos edes välttävästi osaa kolvailla lyhyen jatkopalan koaksiaalista lattakaapeliin. Omat kokemukset B&M:n lyhdyistä rajoittuvat kahteen IQ-premium -akkuvaloon. Näistä kahdesta yksilöstä on jo muodostunut oma mielipiteeni - täysiä susipaskoja. Mekaniikka aivan ala-arvoista ja toinen hörpännyt vedet sisälleen.
    www.club15k.com/SR

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _ava_ Katso viesti
    Kaksi Edelux II:sta ollut käytössä lähinnä pitkillä breveteillä. Toisen myin juuri pois tarpeettomana ja se ollut työkaverilla päivittäisessä käytössä. Kummassakaan ei ole mitään ongelmia ollut ja valotehoa jo yhdessäkin aivan riittävästi. Itselläni on SP:n dynamo ja helpostihan tuon siihen kytkee, ainakin jos edes välttävästi osaa kolvailla lyhyen jatkopalan koaksiaalista lattakaapeliin. Omat kokemukset B&M:n lyhdyistä rajoittuvat kahteen IQ-premium -akkuvaloon. Näistä kahdesta yksilöstä on jo muodostunut oma mielipiteeni - täysiä susipaskoja. Mekaniikka aivan ala-arvoista ja toinen hörpännyt vedet sisälleen.
    Ok. Selvä pelihän se sitten Edeluxin puolesta on.

En omaa kolvia enkä ymmärrä sähköasioista paljon mitään. Löytyyköhän tuolle Edeluxin pään laattakaapelille jostain valmista "pistoketta", josta voisi vetää johdot SP:hen? Tai jos katkaisisi lampun johdosta laattakaapelin pois ja tuikkaisi johdot sellaisenaan SP:n pistokkeeseen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker Katso viesti
    Ok. Selvä pelihän se sitten Edeluxin puolesta on.

En omaa kolvia enkä ymmärrä sähköasioista paljon mitään. Löytyyköhän tuolle Edeluxin pään laattakaapelille jostain valmista "pistoketta", josta voisi vetää johdot SP:hen? Tai jos katkaisisi lampun johdosta laattakaapelin pois ja tuikkaisi johdot sellaisenaan SP:n pistokkeeseen?
    Sitä liityntäsysteemiä kannattaa miettiä. Viime kesän PBP:ssä SP:n holkki lennähti renkaan vaihdon yhteydessä nurmikkoon ja meitä oli aamuyöllä neljä henkeä etsimässä pitkän tovin. Siihen olisi loppunut dynamovaloilu ja -latailu, onneksi löytyi.

Maalasin sittemmin holkin punaiseksi ja laitoin vielä liitoksen haarukkaan. Puristettava lattaliitin kutistesukalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mgcc Katso viesti
    Tämä on ollut toimiva ja halb ratkaisu: https://www.bike-discount.de/en/buy/...33-disc-701357
    Kuinka tämä on nyt vuoden jälkeen pelittänyt?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Onkos noi dynamo+lamppu vermeen standardi mallisia että ovatko keskenään yhteen sopivia? Tekis mieli vaihtaa etulamppu erinlaiseksi ku siinä on niin hankala on/off nappi

Kyllä ne taitaa nykyään kaikki pukata ulos 3W tehoa ja 6V AC jännitettä, joten ainakin etuvalojen osalta noiden pitäisi sopia hyvin yhteen.

Takavalot on kai sitten hieman ronkelimpia, ainakin osa niistää vaatii tietyn merkkisen/tyylisen etuvalon kaverikseen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hub_dynamo

https://nabendynamo.de/en/tech/son-28-vs-sondelux/
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lammy Katso viesti
    Kuinka tämä on nyt vuoden jälkeen pelittänyt?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
    On toiminut ihan normaalisti. Talvella ja pakkasella en ole ajanut ja säilytys sisätiloissa, joten en tiedä miten säätila vaikuttaa tuon dynamon toimintaan. Talvipyörässä on myös shimanon dynamo ja sama B & W -valaisinlaite edessä ja takana, toiminta on ollut normaalia, ei vuotoja sisään.
    I have never said that you are not good at what you do. It’s just that what you do is not worth doing.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Kyllä ne taitaa nykyään kaikki pukata ulos 3W tehoa ja 6V AC jännitettä, joten ainakin etuvalojen osalta noiden pitäisi sopia hyvin yhteen.

Takavalot on kai sitten hieman ronkelimpia, ainakin osa niistää vaatii tietyn merkkisen/tyylisen etuvalon kaverikseen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hub_dynamo

https://nabendynamo.de/en/tech/son-28-vs-sondelux/
    Okei kiitti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Kyllä ne taitaa nykyään kaikki pukata ulos 3W tehoa ja 6V AC jännitettä,
    Juu, 6 volttisia taitaa olla kaikki, shimanolla tosin tuon 3W:n rinnalla on myös 1,5W ja 2,4W versiotkin.
    https://bike.shimano.com/en-EU/compo...ub-dynamo.html

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •