Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 99

Aihe: Kantakalvon tulehdus

Kantakalvon tulehdus

Onko kenellekään tuttu vaiva plantaari faskiitti, eli kantakalvon tulehdus? On kuulemma hyvin yleinen tulehdus, eli otaksun, että täällä forumissakin on vaivasta kärsiviä tai sen joskus sairastaneita.
    En ole vielä käynyt lääkärissä, mutta siitä kuulemma saattaa parantua ihan kotikonsteinkin jos vaiva ei ole ollut kovin kauan, eikä kovin paha.
    Kipu esiintyy kantapäässä ja jalan ulkosyrjässä. Netistä katsoin, että akillesjänteen säännöllinen venyttäminen (n. 2xpäivässä 10min kerrallaan) auttaisi asiaa tai sitten tennispallolla hierominen. Itse olen vasta aloittanut tuon hieromisen ja siitä on ainakin hetkellinen apu.

Mulle tuo vaiva tuli kun aikoinaan taloa rakentaessa joutui roikkumaan tikkailla. Sitä lääkittiin kortisonipiikeillä ja venytyksillä ja vaikka millä pillereillä ja salvoilla. Lopulta tuli talvi ja vaivat katosivat kuin itsestään muutaman hiihtolenkin jälkeen. Ilmeisesti se potkussa tarvittava jalkoterän liike venytti noita jänteitä ja kalvoja oikealla tavalla.

Aamuisin tuo vaiva oli kaikista paskamaisin, sillon tuntui ettei pääse edes kävelemään.

Okei, eli sulla oli hiihto hyvästä... Katselin nettikeskusteluja aiheesta, ja joltakin potilaalta lääkäri oli nimenomaan kieltänyt hiihdon Mutta uskoisin itsekin, että tuo hiihtoliike voisikin olla hyvä apu. Sehän on tavallaan akillesjänteen venytys liike.
    Täytyy kehitellä joku hiihtämistyyliä jäljittelevä venytys liike - sillä minähän en hiihdä!

mutanaama Guest
    Todennäköisesti mulla oli sama vika jalassa, pääsyynä liikkumaton nivel. Ja samasta syystä venyttely ei oikein toimi.
    Sain avun kertalaakista Helppiksestä Juha Parikalta 0207 590 940. Tuntee vaivan pyöräilijänä hyvin. Ei siis puukkoa, buranaa tai liikuntakieltoa.
    Ja ei, suurin osa hierojista ei osaa auttaa vaivaan ollenkaan.

edit: venyttelyllä sen saa pidettyä poissa
    mutanaama muokkasi tätä : 20.01.2010 at 14.06

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Virpi Katso viesti
    ...akillesjänteen venytys liike....
    Tätä on vaikea selittää ilman kuvia, mutta yritän...

1. Asetu seisten lähelle (työ-/ruokapöydänkorkuisen) pöydän eteen ja nosta toinen jalka pöydälle siten, että varpaat ja päkiä ovat pöydällä ja kantapää on tyhjän päällä

2. ota molemmilla käsillä tukeva ote kantapäästä (siitä jalasta joka on pöydällä )

3. nojaudu eteenpäin koukussa olevaa jalkaa vasten ja samanaikaisesti painat kantapäätä alaspäin. Pidä venytys muutaman sekunnin ajan.

4. toista vaikkapa 3x10

...minähän en hiihdä!
    Hullu

Riittää muuten matalampikin pöytä ja toimiva versio on myös,että ottaa varpaista kiinni.
    Päivittäin tällaset venyttelyt yhdessä muun lihashuollon kanssa jeesaa varmasti.
    Auttaa myös iskias tyyppiseen pakaran/lonkan puutumis ja kipu ongelmaan.(jota esim.mulla ollu pyöräillessä ja pidemmillä automatkoilla)
    nimim:"kokemusta on"ja "hiihtämättä jo vuodesta-88"
    Pidetään ketju kireällä,ei pinna

Kiitos venyttelyohjeesta! Ihan selkeä ohje oli. Sama liike on varmaankin se kun seisoo portailla niin, että kantapää jää ilmaan. Siitä sitten omalla painolla painaa kantapäitä alaspäin.

Samaa vaivaa parantelen parasta aikaa. Buranaa on tullut nieltyä muutama paketti -> ei sanottavaa vaikutusta, samoin kipugeeliä lotrattua, se ehkä vähän helpottanut pahinta särkyä.

Aamuin illoin tehtävät venyttelyt tuntuvat nyt vähän auttavan. Tärkeintä ymmärrykseni mukaan on kohdentaa venytys pohkeen alaosaan. Itse teen sitä mm. vyön tai pyyheliinan avulla: vyö/liina päkiän alle ja siitä jalka suoraksi niin että työnnät kantapäätä itsestä pois päin. Teen makuultaan lattialta tai tv:tä katsoessa nojatuolissa jalka rahilla. Kuulostele, missä venytys tuntuu. Venytykset lyhyitä ja esim. 20 toistoa.
    Eikä kannata heti liian lujaa venyttää. Mikä on liian luja - no, jos alkaa kuumottaa kipeässä kohdassa niin silloin on
    Jos liikaa vedät käsillä ja jännität niskahartiaseutua, kohta on jumia myös siellä.

Liian korkeita JA liian matalia kenkiä kannattaa välttää. Hankintalistallani on geelityynyt kantapäiden alle.

Pirun pitkällinen vaiva, mutta en aio antaa sen invalidisoida. Kiitos hyville seurakavereilleni oivallisista neuvoista ja myötätunnosta

PS. Pitkällinen istuminen näyttöpäätteen äärellä on, muuten, pahentanut vaivaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MsBandMe Katso viesti
    .
    PS. Pitkällinen istuminen näyttöpäätteen äärellä on, muuten, pahentanut vaivaa
    Kyllä, istuminen pahentaa vaivaa, tosin en ymmärrä miksi. Itsekin teen näyttöpäätteen edessä työtä ja olen huomannut asian. Yritän sitten pyöritellä nilkkoja ja muutella jalkojen asentoa usein, sekä käydä jaloittelemassa tasaisin väliajoin. Se hieman auttaa.
    Täytyykin heti kokeilla itselle sopivat venyttelymuodot. Ei olekaan ihan helppoa löytää sitä oikeata kohtaa. Venytys tuntuu helposti vähän liian korkealla pohkeessa.
    Tosin eipä venyttely pohkeillekaan pahaa tee...

Kyllä, istuminen pahentaa vaivaa, tosin en ymmärrä miksi. ....
    Tosin eipä venyttely pohkeillekaan pahaa tee...

Ilmiö on kai sama kuin autoa ajaessa, että pitkällä matkalla koivet väkisinkin puutuu... ja jos/kun esim. pohkeet ovat valmiiksi tukossa, tilanne vain pahenee.
    Koen, että vaiva on seurausta huonosta lihashuollosta, tunnustan

Unohdin mainita, että paras kivun rauhoittaja on kylmä. Geelipussia tai hernemaissipaprikaa kantapään alle iltaisin!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Todennäköisesti mulla oli sama vika jalassa, pääsyynä liikkumaton nivel. Ja samasta syystä venyttely ei oikein toimi.
    Sain avun kertalaakista Helppiksestä Juha Parikalta 0207 590 940. Tuntee vaivan pyöräilijänä hyvin. Ei siis puukkoa, buranaa tai liikuntakieltoa.
    Ja ei, suurin osa hierojista ei osaa auttaa vaivaan ollenkaan.

edit: venyttelyllä sen saa pidettyä poissa
    Onko tämä Juha Parikka joku fysioterapeutti? Kävitkö siellä jossain hoidoissa, vai miten vaivaa hoidettiin?

mutanaama Guest
    Jalka kun alko syksyllä vaivaamaan, niin kärvistelin muutaman kuukauden, kunnes pyöräily alko olla jo tuskaa. Tilasin sitten Juhalta ajan, ja tunnin verran oli kantapää käsittelyssä. Ja kertalaakista vaiva helpotti. Samalla sai hyvät ohjeet, miten vaivan saa pidettyä poissa.

Lainattu Helppiksen sivuilta:

Juha Parikka, fysioterapeutti
    manipulatiinen ft (erik) maitland-concept

Tuttu vaiva.
    Mulla syntyny tuo vaiva kahtena vuonna peräkkäin ja aina pakkasten kovetettua tiet ja lenkkiurat. Mulle tulee juostessa tuo vaiva.
    Mulla on epätavallisen korkeakaarinen jalan rakenne, siis en oo lättäjalaka.
    Vaiva syntyy, kun jännekalvoa venytetään liiallisesti.
    Liika äkillinen reenin lisäys, alustan muutos kovempaan, huono kenkä jne.
    Ei käyny ilimi, että ootko tehny muutoksia reeniohjelmaasi.
    Istumisessa kipeyttää lisää, koska oletan, että ,istut kantapää korkemmalla, kuin jalkaterä. Jänteet pääsee supistumaan lisää. Plantaari faskiitti vaivaa enemmän aamulla, kuin illalla, koska jänteet pääsee supistumaan yön aikana. Iltaa kohen vaiva helepottuu jänteitten mobilisoitumisen takia.

Hoitona oon käyttäny tennispalloa, mutta parempi on ollu pullo, joku koskispullon tapainen ois sopiva. Merkki ei vaikuttane lopputulokseen.
    Kannattaa muokata lisäksi käsillä niin löytyy tarkat kipukohat.
    Kylymä/kuuma -hoito vuorotellen. Oon jäähyttäny jalan kipeästä kohasta puutuneen tuntuseksi ja sitten lämmintä heti perään. Kaurapussi mikrossa kuumaksi ja geelipussilla kylymäksi. Lisäksi oon jäähyttäny jalan aamuin illoin niin kylymäksi, että puutuu. Buranaa vielä kitusiin.
    Kaikenlainen venyttely kuuluu kuvioihin. Varpaita alas/ylös, pohkeita unohtamatta ja sitä rataa.
    Viheliäs vaiva. Mulla tuppaa vielä sirtymään kantapäästa päkiän ulukoreunalle.
    Kenkien vaihto on hyvä. Helepottanu nytki. Jalakapohjan kaaren lisätuki pohjallisella on hyvä.
    Vaatii kovasti töitä tuommosen hoito.
    -Ei se pituus, vaan matkan määrä.-

Kiitos venyttelyohjeesta! Ihan selkeä ohje oli. Sama liike on varmaankin se kun seisoo portailla niin, että kantapää jää ilmaan. Siitä sitten omalla painolla painaa kantapäitä alaspäin.
    Piti testata saunassa tuota.
    On aivan eri liike.

Jalka suorana portaalla tehdessä venyttää pohjelihasta, jolloin auttaa lihaskireyden aiheuttamaan vaivaan.
    Polvi koukistettuna kuvatusti tehtynä vaikuttaa nivelen liikkuvuuteen, jos on siinä ongelmia.
    Molempia siis kannattaa harrastaa.

Tänään olen hieman hämmentynyt. Sain nimittäin toisen näkökulman vaivaan, mikä selittäisi (ehkä) tämän, ainakin maallikkojärkeeni se tuntuisi sopivan:

Kyllä, istuminen pahentaa vaivaa, tosin en ymmärrä miksi....
    Nimittäin jos kantapäässä tuntuva kipu johtuukin iskiashermosta eli siis kireydestä pakarassa ja alaselän alueella? Itselläni ainakin on alaselkä juntturassa ja po. hermokin kiukuttelee, mutta mikä on syy, mikä seuraus, on vaikea hahmottaa äkkiä.

Kivut alkoivat syksyllä, kun siirryin sisäpyöräilyyn. Pyörä on erilainen, mihin olen tottunut - siis spinningissä - ja tietysti myös erilainen verrattuna omaan maantiemenijään. En vain tunnu pääsevän pyörän kanssa sinuiksi, enkä myöskään osaa jäljittää, mistä menee pieleen. Ajoasennon hakemisessa ym. ei pitäisi olla vikaa...

Mitä tulee tuohon kylmä/kuuma -yhdistelmään; ei kai tulehdusta pitäisi kuumalla hoitaa? Tosin edustan sitä koulukuntaa, että jos jokin toimii itselle niin sitä käytetään sitten.

Luulen, että itselläni tuo vaiva on tullut yht´äkkiä lisääntyneestä kävelystä kovalla pohjalla. Tein syksyllä pitkiä kävelylenkkejä "ei pitkiin kävelyihin" tarkoitetuilla kengillä. Sitten tuli fudistreeneissä juostua kovalla ja jäisellä pohjalla.
    Mun olis aikanaan pitänyt aloittaa aivan vakituinen venyttely koska liikun todella paljon. Mutta ei sitä tule tehtyä ennenkuin näitä vaivoja alkaa tulla.
    Nyt olen sitten muutaman päivän ajan venytellyt aamuin ja illoin. Kantapää on ehken oireillut vähemmän, mutta aamuisin se on kipeä ensimmäisiä askeleita otettaessa ja myös tässä koneen ääressä istuessa kipeytyy selkeästi.
    Olipas hyvä saada aiheesta keskustelua ja neuvoja, koska olen ollut tämän vaivan kanssa aika epätietoinen.

jostain tommonen tuli ittelle kanssa ja lähtikin... ilmeisesti pohkeiden venytys auttoi? kantapää oli arka aamusin ettei meinannut sänkystä aamulla noustessa jalka "kantaa"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -XC- Katso viesti
    Viheliäs vaiva. Mulla tuppaa vielä sirtymään kantapäästa päkiän ulukoreunalle.
    Kenkien vaihto on hyvä. Helepottanu nytki. Jalakapohjan kaaren lisätuki pohjallisella on hyvä.
    Vaatii kovasti töitä tuommosen hoito.
    Nyt varmuuden vuoksi korostan, että en ole alan asiantuntija. Olen vain koettanut opetella tuntemaan oman kehoni reaktioita mahdollisimman hyvin. Jotenkin tuntuu, että tuo kivun heijastuminen päkiän ulkoreunaan viittaisi nimenomaan iskiashermoon, se kun kiertää molemmin puolin kantapäätä aina sille päkiän ulkoreunalle saakka... Eli se varsinainen pinne onkin siellä pakaran seutuvilla??

Itse olin eilen hieronnassa, jossa alaselän lukot aukesivat aika hyvin, ja tänään kantapääkin tuntuu rauhallisemmalta. Kun alaselän lukot napsahtivat auki, kireys iski lapoihin, missä on nyt pinne, joka säteilee koko käteen. Kireyksien heijastevaikutukset tuntuvat olevan monesti ne kipeimmät kohdat, johon huomio kiinnittyy. Pitäisi siis osata paremmin seurata polkua varsinaiselle sylttytehtaalle...

Tämmösiä mietin. Sanokaa te, joilla on fysioterapian erityisosaamista, jotain.

Minulta hieroja, jolla en ollut ennen käynyt, kysyi hieroessaan vasenta pohjetta, että onko ongelmia oikeasssa kantapäässä.
    Siihen on diagnosoitu plantaarifaskiitti 2v sitten. Pysyy aisoissa ankaralla venyttelyllä ja hieronnalla. Pahenee suunnistus kaudella ja jos käy lentopallolla 3krt/vko.

Nyt hierottiin vasen pohje kunnolla auki ja oikea kantapää on ollut hyvä.
    Samalla hieronnalla aukesi pahat alaselkä ongelmat kun poistettiin 5v. kestänyt kova jumi oikean jalan sivu reidestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MsBandMe Katso viesti
    Nyt varmuuden vuoksi korostan, että en ole alan asiantuntija. Olen vain koettanut opetella tuntemaan oman kehoni reaktioita mahdollisimman hyvin. Jotenkin tuntuu, että tuo kivun heijastuminen päkiän ulkoreunaan viittaisi nimenomaan iskiashermoon, se kun kiertää molemmin puolin kantapäätä aina sille päkiän ulkoreunalle saakka... Eli se varsinainen pinne onkin siellä pakaran seutuvilla??

Itse olin eilen hieronnassa, jossa alaselän lukot aukesivat aika hyvin, ja tänään kantapääkin tuntuu rauhallisemmalta. Kun alaselän lukot napsahtivat auki, kireys iski lapoihin, missä on nyt pinne, joka säteilee koko käteen. Kireyksien heijastevaikutukset tuntuvat olevan monesti ne kipeimmät kohdat, johon huomio kiinnittyy. Pitäisi siis osata paremmin seurata polkua varsinaiselle sylttytehtaalle...

Tämmösiä mietin. Sanokaa te, joilla on fysioterapian erityisosaamista, jotain.
    Ei oo iskiashermon vaiva mulla tuo. 100-varma.
    Korkeakaarinen jalan rakenne sen mulle tekee. Kengän ja alustan pitää olla hyvä mielellään.

Kuva selittä enemmän ku miljoona sanaa.

Mulla ku kipeytyy tuo jalakapohja niin askellus muuttuu juoksussa samontein, ja kipukohta siirtyy siinä samalla. Se on iso jänne ja sen tulehtuessa ei kipu välttämättä oo just kantapän kohalla.
    Venyttely on kaiken A ja O. Siinä oon käyttäny mielikuvitusta , että tulee mahollisimman kattavasti venyteltyä. En oo venytelly pelekkiä pohkeita, vaan jalakaa ja varpaita myös. Kuvasta näkyy jänne niin eiku sitä singuttelemaan.
    -Ei se pituus, vaan matkan määrä.-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -XC- Katso viesti

Kuva selittä enemmän ku miljoona sanaa.

...Kuvasta näkyy jänne niin eiku sitä singuttelemaan.

Tämä näissä keskusteluissa on mukavaa, kun itse kukin kertoo tietojaan ja kokemuksiaan, saa asiasta kuin asiasta monipuolisemman kuvan kuin yksin pähkiessään. Ja silti jokainen probleema on aina yksilökohtainen ja vaatii omaa hoksaamista. Kiitos!

Meinasin jo aloittaa uuden topicin, kun ei löytynyt oikeaa hakusanaa tälle, mutta löytyihän se: "kantapää"

Tässä on parina aamuna kärvistelty kantapääkivun kanssa. Aiemmin en muista ko. oireita olleen. Piti ihan tarkistaa, ettei mitään lasia tms. ole mennyt kantapäähän. Onneksi taloudesta löytyy alan ihminen, joka, ironista kyllä, on juuri tekemässä eräänlaista tutkielmaa aiheesta. Plantaarifaskiitti siis. Mitään muutosta liikunnassa ei ole ollut, kuin helteiden myötä pitempiä maantielenkkejä ja paljon kävelyä sandaalit jalassa. Kyllähän on aamun ensimmäiset askeleet kipeitä, onneksi helpottaa iltaa kohden. Pitää ottaa käyttöön täällä olleet venyttelyohjeet ja konsultoida puoliskoa. Toivottavasti ei tule pitkäaikaista riesaa.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Tervetuloa vaan plantaarifaskiittikerhoon vaikka tuskin sinne vapaaehtoisesti halusit . Kerron vain tässä, että kantapohja vaivaa edelleen. Tosin nyt on ollut päiviä, että kipu ei juuri tunnu. Olen tietoisesti välttänyt pidempiä kävelylenkkejä.
    Mä hommasin apteekista sellaiset silikoniset "kantapääpehmusteet". Ovat olleet nappiostos. Käytän niitä kaikissa kengissä ja niissä kengissä missä ne ei pysy, niin ne kengät olen jättänyt pois käytöstä.
    Venyttely, jalkaterien pyörittely, ne auttavat hetkellisesti, vaan eivät poista vaivaa. Nyt vain odottelen, että minun kärsimykseni alkaa kohta olla loppusuoralla ja pääsen vaivasta eroon. Kai tämäkin riesa joskus loppuu.

Olen tietoisesti välttänyt pidempiä kävelylenkkejä.
    Itsehän olen vältellyt kävelylenkkejä ennen tätäkin vaivaa... Koira tosin vie välillä pidemmälle kuin itse oli suunnitellut.

Noinniinkuin yleisohjeena: Kävelkää paljain jaloin mahdollisimman paljon. Ja sitten kun kestää, niin varovaisia juoksulenkkejä myös paljain jaloin. Lihakset kehittyy siihen jamaan mihin ne on luotu ja vaivat vähenee. Tuet, pehmusteet ja jäykisteet ovat pahan akseli. Koitan olla enempää meuhkaamatta barefoot-ideologiasta vaikka olenkin siihen täysin juuri hurahtanut .

edit: juoksulenkit paljain jaloin ~ juoksulenkit kengillä joissa ei kantavaimennusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Noinniinkuin yleisohjeena: Kävelkää paljain jaloin mahdollisimman paljon. Ja sitten kun kestää, niin varovaisia juoksulenkkejä myös paljain jaloin. Lihakset kehittyy siihen jamaan mihin ne on luotu ja vaivat vähenee. Tuet, pehmusteet ja jäykisteet ovat pahan akseli. Koitan olla enempää meuhkaamatta barefoot-ideologiasta vaikka olenkin siihen täysin juuri hurahtanut .

edit: juoksulenkit paljain jaloin ~ juoksulenkit kengillä joissa ei kantavaimennusta.
    Useasta paikastaa saa Vibram Fivefingers-merkkisiä varvastossuja ja sen lisäksi kotimainen Feelmax tekee tossuja ohuen ohuella taipuisalla kevlarpohjallisella. Noilla on helpompi päästä alkuun (ja jatkoonkin). Ei tarvitse huolehtia lasinpaloista jne. mutta tuntuma on melkein sama.

Jonkin verran alkaa olla ihan tutkimustulostakin mutu-tuntuman lisäksi tuon paljasjalkaisuuden puolesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Useasta paikastaa saa Vibram Fivefingers-merkkisiä varvastossuja ja sen lisäksi kotimainen Feelmax tekee tossuja ohuen ohuella taipuisalla kevlarpohjallisella. Noilla on helpompi päästä alkuun (ja jatkoonkin). Ei tarvitse huolehtia lasinpaloista jne. mutta tuntuma on melkein sama.

Jonkin verran alkaa olla ihan tutkimustulostakin mutu-tuntuman lisäksi tuon paljasjalkaisuuden puolesta.
    Ja jos haluaa kannustusta ennenkuin sijoittaa setelin naurettavan näköisiin (mutta ihan hiton hyviin) fivefingerseihin, niin kannattaa lukea Born to run. Käännytti ainakin minut.

Born to run

Tunnin verran Barefoot Tedin höpinöitä

(hyvä luento mutta aika pitkä, työajalla hyvä kuunnella )

Nuo on varmaan kuitenkin niitä ehkäiseviä keinoja, taidan käydä kuitenkin hakemassa arvauskeskuksesta tulehduskipulääkekuurin ja sen jälkeen suunnitella venyttelyä ja jalkineita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Nuo on varmaan kuitenkin niitä ehkäiseviä keinoja, taidan käydä kuitenkin hakemassa arvauskeskuksesta tulehduskipulääkekuurin ja sen jälkeen suunnitella venyttelyä ja jalkineita.
    Totta.

Surullinen kipulääkkeen ja kortisonin voima

Arvatkaa vain, moniko , ei-urhelija, uskoo noita konservatiivisia keinoja, että ne muka auttavat!?. Kun venyttely ja liikuttelu SATTUU => siihen pitää saada kipulääkettä ja kortisonipiikki. Kortisonipiikkihän on semmoinen taikapiikki, että kun se laitetaan; kas, kaikki vaivat häviää ja heti pääsee liikkumaan.

Ihan muissakin asioissa, jos vaikka näyttää sopivia venytys- ja jumppaliikkeitä, niin ne menee vähän "ohi silmien". Joo joo, on noita ennekin neuvottu ei ne mitään auta.

Kyllä minä sen tulehduskipulääkekuurin kirjoitan, ja laitan joissain tapauksissa kortisonia ( en kyllä laita urheilijalle, saa mennä urheilulääkärille..) mutta en lupaa että niillä se sitten lähtee.
    Vähän sama kun niskalihasjännityskivussa. Lähtee hieronnalla ja omajumpalla, mutta ei kipulääkkeillä. Enemmän kuitenkin potilaat valitsevat kipulääkkeet kuin hieronnan, ikävä kyllä. Kun se hieronta maksaakin...

Lisäys: Luin mpesu:n kommentit paljain jaloin juoksusta tms. Aikoinaan juoksin paljain jaloin jokusen kerran, kun oli rakkoja, mutta aika vaikeata on löytää semmoista alusta, paitsi ehkä rata?, jossa voisi turvallisesti tepastella paljain jaloin. Varmasti on muuten hyväksi! ja tuommoiset mainitut tohvelit ovat varmasti hyvät. Lapsenahan me oltiin melki aina paljain jaloin kesällä maalla!
    "Ennen vanhaan" lenkkarit olivat aika kepeitä ja ohutpohjaisia, mun mielestä hyvät juosta ( siis hölkätä) mutta yhdessä vaiheessa kaikkiin tossuihin tuli jos jonkinlaista tukea, vaimennusta ja paksua pohjaa, enkä löytänyt enää omalle tassulle sopivia. Tosin, väittävät että jalkavaivani tulivat nimenomaan ohutpohjaisilla, jopa kumitossuilla, juoksemisesta. Tiedä sitten...
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •