Kynsien vastakkainen hammaskehä kulahtanut?
Kynsien vastakkainen hammaskehä kulahtanut?
Ei pitäisi tietenkään kulua noin haipakkaan. Mutta jos muutaman kerran antaa pedaalia siinä kohtaa, kun hampaat eivät ole vielä loksahtaneet paikalleen, saattaa hammaskehästä lähteä kulma leviämään tai palaa pois. Ja tämä voi johtaa kierteeseen, että alkaa paukkua yhä useammin.
En tiedä, kunhan heitin ilmoille.
Veto päällä, ei esiinny muuten. Mutta ihan kevyt pyörittely riittää, ei tartte laittaa tosissaan watteja.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Mulla olevat G1800-kiekkojen vapari varmaan paukahtelee säännöllisesti, vaparin (laakerivika) uusinnan jälkeen en ole aivan varma, sillä on aika vähällä käytöllä juuri nyt.
Toista voiteluainetta vois kokeilla ja sitäkin todella ohuesti.
DT:n omaa rasvaa kannattaa noissa ehkä kokeilla. Ja lyhyesti voi toki kokeilla ilman rasvaa, johtuuko se siitä.
^Ok, mulla ei kyllä tunnu mitään pykältämistä laakereissa. Se laakerien välinen holkki pitää olla justiinsa keskellä, ettei se aiheuta pykältämisen tunnetta.
Käyn näyttämässä kiekkoa paikallisessa huomenna, jos he keksisivät jotain aiheesta.
Bas shopissa käyty. Päämekaanikko ei sattunut olemaan paikalla ja muut eivät keksineet mikä vois olla pielessä. Kaikki näytti ehjältä.
Eli takas vaan nippuun ja voitelin samalla muutkin paikat. Jatketaan testejä. Jos vieläkin mekkaloi niin vaihdan kynnet ja käytän DTSwissin omaa liukastinta.
Jatkan yksinhöpinöitä. Lauantain ajossa sama kolina jatkui. Hain uudet kynnet ja liukastelin ne DT:n omalla rasvalla. Sunnuntain lenkillä ylimääräisiä kolinoita kuului edelleen mutta äänimaailma oli vähän muuttunut. Nyt se oli enempi sen tyyppistä kuin kynsi ei olisi tarrannut oikein.
Kynsiä paikoillaan pitävästä jousirenkaasta sellainen havainto, että uudessa leikkauskohta oli n. 1mm päällekäin kun taas vanhassa on 1mm rako. Liekö tuolla vaikutusta asiassa.
Nyt on Bas-shopin päämekanikkokin ihmetellyt asiaa eikä hänkään löydä navasta tai vaparista mitään näkyvää vikaa. Saan sieltä halutessani lainaan toisen vaparin mutta niitä ei ole saatavissa kuin kuukauden tms päästä. Ei taida oma kasetti kestää sinne asti.
Aloin jo miettimään, että jos tuon vaihtaisi ratchettiin. Sitähän ei pysty tekemään itse ilman erikoistyökaluja?
Ei pysty ei.
Eikun mä olen kyllä ollut samassa käsityksessä, että 370 napaa ei pysty noin vain päivittämään 350 sarjan ratchetteihin.
Ratchettejä pystyt sen sijaan vaihtelemaan helpommin eli päivittämään esim tiuhempaan rällätykseen.
^ 370 taitaa olla oma rätsettinsä (ratchet LN)
https://www.bike-components.de/en/DT...chet-LN-p84197
Totta. Minä tosin tarttisin rätsetin ja kynsimallin kalut. Ja mun kilsoilla ja ajoympäristöllä huoltotarve olis useiden vuosien välein niin aika pitkä kuoletusaika olis kaluilla.
Bas shopin jamppa lupaili vaihtoa parilla kolmella kympillä, niin siihen vois (tarvittaessa) tarttua. Osien saatavuudesta ei ole käryä.
Jos kiekot ovat muuten ehjät niin mielestäni tuo kannattaa kyllä.
Tutun kuuloista? :
Videolla esim. kohdassa 11-12s tuleva kolahdus on samankaltainen kuin minulla mutta en saa sitä samalla tavalla aikaiseksi käsin pyörittämällä. Mulla ääni on ilmennyt tasaisesti ja suht kevyesti eteenpäin pyörittäessä. En muista olisko kolinoita esiintynyt koskaan silloin, kun on kunnolla laittanut watteja.
On kiekko muuten kunnossa. Olisko nyt joku 800km ajettu. Se tietty, että jos mun vika onkin muualla navassa ja rätsettiin vaihtaminen ei korjaa sitä.
En löytänyt yhtäkään kauppaa, jossa olisi ollu LN konversiokittiä 11s vaparille hyllyssä. En Suomesta enkä utomlands.
Larun pyörästä näyttäisi löytyvän kolmen kynnen vaparia hyllyssä. Sillähän se olis testattu onko vapari syyllinen. Vatuttaa vaan omaan piikkiin testailla takuunalaista vikaa...
^kävin illalla vähän naksuttelemassa 370-napaa: pyörityksen suunnan vaihdoissa käy toisinaan niin, että kynnet tuntuisivat ottavan kiinni hammaskehän hampaisiin ja siirtyvän sitten kilahtaen hampaiden pohjallle. Myös sellainen onnistui, että kynsi tuintui tarttuvan aivan hammaskehän hampaan huippuun ja lipsahtavan sitten yli. Vapaaratason aika uusi, mutta napa jo tunsammin ajoa nähnyt.
En toisaalta ole antanut satunnaisten vaparin kynsien paukahdusten ajoa haitata.
En muista, onko muissa kynsivapareissa ollut samaa, mutta työmatkakrossarissa oleva Hope Pro 4:n ei ole koskaan tainnut paukahdella, vaan kytkee vedolle varmasti.
^Joo, voihan olla, että minunkin napa/vapari on ihan kunnossa. Se vaan naksuu ja paikkuu silloin tällöin.
Ajoin aamulenkin Fulcrumin halpiskiekolla (DB900 Racing mikä lie). Kyllä sekin pari kertaa naksahti 60km aikana mutta ei lähellekään niin äänekkäästi kuin 370.
Ratchet kiinnostelis. Ehkäpä teen konversion, jos vaan löytyy osat.
Konversio tehty. Kummallista kyllä, Suomen maahantuoja ei pidä konversiokittiä tuontiohjelmassaan, joten suomalaisista liikkeistä osaa ei löydy.
Mutta Italiasta löytyi ja vaikka Fedex yritti ryssiä toimituksen, sain osan ja sain kitin jo asennutettuakin. Kohta kiekko alle ja testaamaan.
Tässä välissä olen ajellut Fulcrumin halpiskiekolla ja alun parin napsautuksen jälkeen sen vapari on ollut äänetön.
Tämä keissi on nyt tosiaan ratkaistu vaihtamalla kynnet ratchettiin. Ainakin eka 60km oli täysin kolinavapaa.
Vähän on metka tän hinnat alkaen rätsetin äänimaailma. Vapaalla rullatessa rallatus ei ole tasaista vaan se wouaa (taajuus muuttuu?) Mutta eipä se mitään haittaa.
Eikä tämä hinnat alkaen rätsetti tunnu jaloissa eroavan mitenkään 3 kynnestä. Yhtä hidas/nopea nappaamaan kiinni. Vissiin tarvitaan se 54 tms malli, jotta eroa on.
Joo kyllä itekki huomaa ratchetissa että se ääni vähän "aaltoilee". Varsinkin kun on se 30+ vauhtia. Tämä siis myös 54T ratchetilla, ihan normaalia tuo ääni. Se jousi siellä varmaan nopeudesta riippuen värähtelee vähän muuttuvalla taajuudella.
Mikä neuvoksi kun Mavic ITS-4 -navan välyksen säätö löystyy lähes joka lenkillä?
Ihmettelen miksi konelaakerinavassa ylipäätään on välyksen säätö. Miksi sitä pitää voida säätää?
^Joku c-rengas ei ole urassaan?
Fulcrumeissa on samaa. Aika susi keksintö normaalien konelaakereiden kanssa. Mielestäni tuo on Fulcrumilla jäänne paremmista cup/cone navoista, eli laitettu konelaakerit helposti sisään akselia muuttamalla.
Ajattelin itse laittaa seuraavaksi angular laakerit sisään. Nuo ovat tarkoitettu päittäin kirittäväksi.
Niin ja jos välys ei pysy, niin jokin kohta ei ole täysin linjassa. Ne angular, eli viistokuula laakerit auttavat tuohonkin.
Kirjanmerkit