BikeshopCanyonHelkamaContinentalGasGasAlltricks
Sivu 43 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 41 42 43
Näyttää tulokset 1.261 - 1.281 / 1281

Aihe: Teltta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ajatus olisi kokeilla riippumattoilua telttailun sijaan. Tai pikemminkin tuleva retki laavuihin osittain tukeutuen siten, että makuualustan ja -pussin lisäksi mukana olisi riippari, hyttysverkko & tarppi. Koska mahdollisen laavunukkumisen vuoksi on mukana jokatapauksessa makuualusta, niin riipparin alavilttiä ei olisi mukana. Laavuista ei aina voi olla ihan varma niin joku majoite on hyvä varalta olla.

Silti nyt kun katsellut tuota tavaramäärää ja painoa niin olen todennut, että taitaa telttailu olla yksinkertaisempaa. Ainakin sellaisessa tapauksessa, että teltta menee pienempään tilaan ja painaa vähemmän kuin riippari+tarppi+hyttysverkko. No hyttysverkon voisi ehkä jättää poiskin. Riippari toki antaa vapausasteita leiripaikan valinnalle.

Itse vierastan kettujen, mäyrien ja hiirien juoksemista naamalla, muutenhan riittäisi toki makuupussi, makuualusta ja tarppi.

Onko joku toinen vertaillut riipparin ja telttailun välillä ja minkälaisiin loppuratkaisuihin tullut?
    Lähdin mökiltä noin 2020 juhannuksena extempore "yhden yön reissuun" ja olin melkein viikon. Cyclon kuormankantokyky on aika pieni ja ei mitään pikkutelttaa mökillä ole niin otin reilun kilon riipparin hyttysverkolla ja tarpilla.
    Eka yö oli aika tuskaa mutta sen jälkeen olikin pelkkää juhlaa, harvemmin olen niin hyvin nukkunut eikä tarvinut etsiä tasaisia paikkoja teltalle. Ei ollut makuualustaa niin meinasi kesäpussissa olla vilpoisaa
    mutta pikkuinen taukountuvatakki korjasi tilanteen. Ei tainnut juurikaan sataa, en osaa sanoa miten sit olisi mennyt.

Smo muokkasi tätä : 08.06.2023 at 16.24

Onko kellään kokemuksia kevyistä pyramiditeltoista Lapin avotuntureiden tuulissa ja hyttysparatiiseissa? Hyvä teltta on nytkin, mutta keveys ja sisätilan korkeuden lisääminen kiinnostaa.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Onko kellään kokemuksia kevyistä pyramiditeltoista Lapin avotuntureiden tuulissa ja hyttysparatiiseissa?
    Tämähän on se alkuperäinen kaikenkestävä malli, tietenkin puuvillasta.: https://amundsen.mia.no/en/resource/...uth-pole-tent/
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Tämähän on se alkuperäinen kaikenkestävä malli, tietenkin puuvillasta.: https://amundsen.mia.no/en/resource/...uth-pole-tent/
    Hieman modernimmat oli tällä kertaa mielessä
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Mulla on ollut Zpacksin Altaplex kaytössa kolmella tunturivaelluksella ja sinänsä se kestää aika hyvin tuulta, eikä sisällä ollessa tule sitä fiilistä, että mahtaako kestää. Isoin ongelma kovassa tuulessa on jumalaton pärinä tiukaksi pystytetyssä teltassa. Matalampi pystytys auttaa vähän, mutta sitten taas se kankaan liike on varvikon/maan ja telttakankaan välissä, jolloin kangas kuluu turhan nopeasti. Metsäsillä alueilla Altaplex on loistava yhdenhengen teltta, kiiloineen se painaa vähän alle puoli kiloa. Pyöräillessä lisäpainoa tuo tietenkin keskisalko.

Minäkään en allekirjoita kuvausta ruumisarkusta ja tällaiselle yksin reissaavalle on ollut erittäin hyvä ratkaisu, hyvin kulkee mukana pyöräillessäkin. Täältä esim. voi lukea tuotearvostelun ja kokemuksia https://mujo.fi/esittelyssa-hilleber...n-versio-enan/.

Tuli tehtyä uusi hankinta. Syksy-talvi-alkukevätkaudelle kotateltta. Olen tällaista monta vuotta miettinyt mutten ole raaskinut ostaa. Enkä nytkään ollut ajatellut mutta sitten sattui silmiin ranskalaisen aventure nordiquen hyvä -40 % tarjous juuri siitä mallista jota olin eniten miettinyt.

https://www.xxl.fi/filespin/d8617e84...341567442d539e

Nyt ostin vain tuon päälikankaan + keskisalon. Joko pelkkä pohjakangas (jossa avattava aukko keittimille/nuotiolle/kamiinalle) tai sitten ihan sisäteltta pohjakankaalla myöhemmin ehkä lisäksi myös ostettava. Toki voi asustella siellä vain ihan maan päällä tai jollain kevytpressulla / toisen teltan maavaatteella lattiaa rakentaa.

Mutta kylmälle kostealle kaudelle pitäisi vielä jotain lämmitintä/tunnelmanluojaa miettiä myös. Täysiverinen kamiina on iso, painava ja kallis. Pieni risupoltin ehkä vähän vajaatehoinen ja edellyttää tietty kovaa pilkkeiden pilkkomista ja jatkuvaa täyttöä. Pienen nuotionkin tähän (tosin vain 4-6 hlö malliin) voisi kai sytyttää. Savuttaminen vähän siinäkin saattaa olla ongelma jos puu ei ole tosi kuivaa ja kipinöiden sinkoilua pitää myös varoa pienehkössä kodassa.
    Kenties paras ratkaisu olisi Juuvi-poltin joka polttaa vähän kosteahkoakin puuta tehokkaasti ja siten suht savuttomasti. Mutta tuo hinta on tosi suolainen.
    https://www.juuvi.fi/products/tuote/juuvi-puupoltin/

Tuon Helsportin kodan kangas ei kestä pitkää auringon paistetta. Reikiäkin siihen palaa hyvin ja kytee myös jos käyttää kaminaa.
    Voi myös tehdä(puoli) pohjan itse, 4m kangasta, leikkaa sopivaksi, ompelee sivut ja laittaa lenkit nurkkiin. Maapohja puolelle voi levitellä Helinoxsit, nuotiot sun muut.
    Puolipohja on siitä kätevä ettei rötväänny koko lattia. (eikämaksapaljon)

Joo jotain kommentteja auringonkestosta luin. Joku oli pystyttänyt kodan useammaksi viikoksi kesällä pihalle niin haalistunut oli. Mä luulen, että mulla käyttöä tulee eniten syys-talvi-kevätkäytössä ja/tai sadesään käytössä jolloin kodasta on ehkä eniten hyötyä. Isompana lämmitettävänä, tuulen ja sateen suojalta olevana oleskelupaikkana. Kun iltaa tarkenee istua ongelmitta myös ulkona ja on poutaista (eli todennäköisimmin silloin kun aurinkokin päivät paistaa) lähden liikkeelle varmaan pienemmällä perusteltalla. Nämä eivät ole niin kuumia (voin pystyttää vaikka vain sisäteltan) ja niissä on myös tehokkaampi ötökkäesto ötökkäkaudella.
    Mutta kyllästysainetta sadetta ja aurinkoa vastaan suojaamaan vois kyllä varmaan laittaa jossain kohtaa. Uutena sen tyylistä ainetta siinä luulisi olevan mutta lisäisin sitten vaikka vuoden-kahden kuluttua.

Tuo maavaateasia on ihan totta. Jos olen yksin tai vaikka vain koiran kanssa reissussa niin puolikaskin maavaate eli ihan mikä tahansa pressu riittää. Sitten jos tulee pari lasta vaikka mukaan niin täysmittainen maavaate olis kätevä.

Kipinäreiät katossa tulee tietysti olemaan varmaan ongelma jota ei voi välttää. Ja vesipisaroitahan sitten sieltä kovaalla sateella alkaa myös sitämyöten tippumaan. Eikai auta kuin läiskiä paikkalappuja pahimpiin kohtiin. Ja koivua olis varmaan syytä olla poltettavan puun.

Jos siellä koittais ihan nuotiota polttaa tai Juuvissa tai risukeittimessä puuta niin jonkinlainen alustakin olis hyvä olla. Tällainen osui silmiin. Painoa ja kokoa jälleen lisää mutta tää alkaa nyt selvästi olemaan vain sellainen autolla aivan viereen majoituksen kokonaisuus. Jolloin parikin reissua siitä autolta majoituspaikalle ei ole ongelma. https://www.puuilo.fi/piha-ja-puutar...BoCPHIQAvD_BwE

Mitenkähän tuollaiset pienet telttakaminat toimii, vaikka tämmöinen edullinen malli: https://www.erikoistukku.fi/product/...-ennakkotilaus
    (ja tähän perinteinen vastuun välttely: ei ole tuttu tuote eikä kauppa)

Erilaisia virityksiä on näkynyt retkeilykanavilla, osa syö niin pientä puuta että pienimisessä on kyllä kovasti hommaa.

Ihan Helsportin omaa kallista kamiinaakin on moitittu huonosta laadusta. Saumat vain pistehitsattu ja vuotavat. Sieltä kulkee siis liikaa korvausilmaa ja palaminen saattaa olla liian tehokasta. Jotain muutakin negaa oli eli hintakaan ei takaa kaikkea.

Mutta tuon linkin sivuilta osui silmiin tällainen palonsuojakangas jonka tyylistä olin kyllä myös jo vähän pohtinut. Risukeittimen alle tai tuollaisen ylempänä linkittämäni nuotioalustan alle. Eli vaikka itse teltan pohjakankaassa onkin aukko tulisijan kohdalla niin toisaalta sitten maakosketusta kipinöiltä ja kuumuudelta voisi suojata tällaisella https://www.erikoistukku.fi/product/...amatto-98x80cm. Kai joku vanhasta kodin sammustuspeitteestä itse leikattu sopiva palakin olisi ehkä ihan käypänen. Mulla on yksi ylimääräinen peitto himassa ollut odottamassa jos sille jotain käyttöä keksisin. Miettinyt sitä joskus vaikka makuupussin jalkaosan päälle suojaksi jos nukkuu avolaavulla jalat nuotioon päin.

Tuosta lämmittimen ja vastaavan puun syöminen on toki joo myös jonkinlainen ongelma. Yöksi lämpöä en missään nimessä näistä mistään vaihtoehdoista ajattele edes. Yön on pärjättävä teltassa / kodassa tarpeeksi lämpimän makuupussin ja hyvän makuualustan turvin. Iltaa istuessa sitten taas sitä puuta jaksaa toki lisäillä suht tiheäänkin. Mutta jatkuvaa pientä pilkkomista risukeittimet ja vastaavat tietty edellyttävät. Tässä mielessä pienemmät risukeittimet ovat varmaan erityisen työläitä. Tai miettinyt tuota moottorituulettimella varustettua Juuvia. Olis hyvä puhtaan palamisen (vähän savunmuodostusta) kannalta mutta eikö se samalla tarkoita nopeampaa palamista. Ehkä tilaan Juuvin koekäyttöön kun sellainen kerran on mahdollista. 12 euron postikuluilla saa laitteen koekäyttöön mikä on erittäin hieno asia.

edit. Tilasin juuvin koekäyttöön. Sen saa 10 euron postikulujen hinnalla viikoksi testiin. Hain myös tuollaisen puuilon nuotioalustan. Oli kyllä hiton painava. Juuvin alle ennemmin pelkkä palosuojamatto tai muu kevyempi ratkaisu. Mutta tuo nuotioalusta on sitten hyvä jos ihan nuotion sytyttäisi.
    kauris muokkasi tätä : 28.03.2024 at 10.31

Olen itse käyttänyt Alux mega horn 2h sisätelttaa, paras olisi puoli sisätelttaa tai 3/4 osa sisäteltta.
    Joku tulineuvo on sateisina rogulipäivinä mukava seurustelukumppani. Itsellä oli Gstove, luxsusta ja laatua, mutta bikepacking laitteeksi aika iso. Kulkee tosin bobyakissa ja kota myös.
    Olen myös sitä mieltä että kodan tulee olla Iso, 6h kota soolokäyttöön, parisuhteessa 8-10 h kota ja seisomakorkeutta paljon.

Hmm. Gstowe olisi isossa alessa näköjään. https://www.erikoistukku.fi/product/...-telttakamiina Lisäksi tarttisi ainakin lisäksi kyllä 70 euron piipunsuojaosan teltan katon läpiviennin kohdalle.https://www.erikoistukku.fi/product/...amposuoja-50cm
    Tällöin yhteishinta olisi sama kuin Juuvin pro-mallissa.
    Esim Juuviin verrattuna kamiinassa ei ole mahdollisuutta makkaran tulella (hiilloksella) grillailuun ja sellainen tulilla istumisen tunnelma puuttuisi vaikka lasiluukku tuossa mallissa onkin.
    Paino ja koko tietysti myös paljon suurempi mutta ei tämä kodan ja lämmityslaitteen yhdistelmä tosiaan rinkassa kannettavaksi ole tulossa.
    Isoin etu tuossa kamiinassa nuotioon tai Juuviin verrattuna on se ettei kipinöitä lentele teltan sisällä ja kattoon ja savunmuodostus on lähes nollissa. Juuvissakin on taas perinteiseen nuotioon verrattuna ilmeisen vähän savunmuodostusta. Mutta kai niitä kipinöitä silti lentelee/nousee kattoon koivuakin polttaessa.

Kotateltta on testattu. Kyseessä siis Helsport Varanger camp 4-6. Ostin siihen lisäksi erillisen pohjakankaan. Meitä oli yöpymässä 2 aikuista ja kaksi n. 150 senttistä lasta. Tuo ihmismäärä vielä juuri meni niin ettei oviaukon edessä maannut kukaan. Oviaukosta katsottuna yksi takana poikittain, yksi vasemmalla sivulla pitkittäin ja kaksi keskisalon oikealla puolelle pitkittäin ja toisiinsa nähden siis vierekkäin. Rinkat jätimme ulos vaikka kai ne olis jotenkuten mahtuneet sisäänkin. Jotta tämä kokoonpano pystyy nukkumaan edellyttää se sitä ettei keskisalon lähellä ole tulisijaa saati että se olisi käytössä. Kamiinan kanssa nukkujia voi mielestäni olla enintään 3. Takaseinällä yksi poikittain, kummallakin sivuilla yhdet pitkittäin mahdollisimman lähellä seinää. Ja kamiina sitten siinä keskisalosta ovea kohden eli siihen pohjakankaasta avautuvassa aukossa.

Kotona retken päätyttyä tuli sitten havaittua kotateltan yksi hankala ominaisuus. Paitsi että se on iso ja painava pakkauksessaan (vaikkei tämä ole suinkaan suurimpia kotia), niin onhan se iso myös yrittää ripustaa kotona kuivumaan. Pitäis jolla joku lato sitä varten

Kamiinaa minulla ei vielä ollut mukana vaan testissä oli Juuvi-poltin. Vaikka hieno kotimainen innovaatio onkin niin totesin ettei se ole minun tarpeisiini paras. Ne keikat joilla otan kotateltan mukaan voin ottaa ison ja painavan kamiinankin. Niissä kun auto on parkissa lähellä ja parikin keikkaa autolle tavaroiden hakemiseksi onnistuu. Jos taas kävelyä tulee vähänkin enemmän jätän kodan kotiin ja kamiinat ja vastaavat kotiin ja lähden kevytteltalla ja pelkällä sellaisella keittimellä joka ei ole tarkoitettu majoituksen vaan vain ruuan lämmittämiseen. Juuvi olisi siis pieni ja kevyt ja se myös lämmittää tehokkaasti ison roihuavan tulen voimin. Huonoja puolia taas se avotuli ja kipinöinti (joka riippuu toki poltettavasta puulajista). Jos kota ei ole mahdottoman suuri tai väkeä on kokoon nähden paljon (ja/tai lapsia tai koiria), tuollainen Juuvi poltin tuntuu hieman turvattomalta. Kamiina vaikka onkin kuuma on kuitenkin turvallisemman tuntuinen.

Kamiina-asiasta vielä. Tuo ylempänä linkitetty 200 euron alennuksessa oleva ja siten "vain" 299 maksava Gstowe tulee yllättävän kalliiksi listahintaan nähden kun enemmän tai vähemmän pakolliset lisävarusteet ottaa mukaan. Päästään helposti viiteen sataan. Aivan pienen pientä kotaa lukuun ottamatta joudut nimittäin ostamaan pari jatkopalaa putkeen, kamiinan alle on hyvä ostaa palosuojamatto, piipun päähän kipinäsuoja teltan kattoa ja ympäristöä suojelemaan, teltan katon läpivientiin eristeputkenpätkä ja palamista säätämään vedonsäädöllä oleva putkenpätkä (toimii toisena lisäpidennysputkena toki samalla).

Siinäpä (@kauris) hyvin kansantajuinen tuhti tietopaketti kotateltasta lisävarusteineen. Tuo info kelepais vaikka Retki-lehteen

Kiitos. Nyt on uusi kamiinakin saapunut kotiin ja koepoltettu takapihalla. Ties vaikka viikonloppuna lähtisin kokeilemaan sitä kodan kanssa. Hommasin myös häkävaroittaminen. Ehkä vähän liioittelua kun kotateltta on kyllä suunniteltu tulen pitämiseen ja kamiina veti tosi hyvin. Toisekseen tuota häkävaroitinta ei ole tarkoitettu ulkoköyttöön mutta käyttölämpötila on -10 - +40 eli kai se toimii. Säilytyksessä kuitenkin aina sisällä kuivassa.

Itse tein Gstove en läpimeno lämpösuojan Jeremias kaminanputkesta 1m, 100mm Puuilo. 70cm pitkä kustanti 35€. Kipinäsuojan piipunpäähän voi myös tehdä itse, esim. kertakäyttökrillin verkosta. Näitä on rannat täynnä. Alusmatoksi käy pieni sammutuspeitto 8€. Piippuuntuleva "räppänäputki" myös hillitsee kipinöitä.
    Mukava kodassa on viettää aikaa kaminaa kanssa.
    Kesän ovat minun käytössä kestäneet, sitten on reikiä täynnä ja aurinko hapristanut kankaan.
    Siksipä olenkin noita Nord markka 6 kotasia käyttänyt halvimmillaan ollut 120€.
    Hyvin on kestänyt 15m/s tuulet.
    Kuivumaan voi laittaa korkeaan puun oksaan, tuuli kuivattaa.

Kamiina testissä. Yhden jatkopalan piippuun vielä jatkossa lisään.
    Huomiona,.että tosi kuumaksi tuli tuo piipun läpiviennin suojakin. Pelkäsin polttaako kangasta niistä kohdista mihin osuu mutta onneksi ei. Lämpötilaa nosti epäilemättä ötökkä/sadesuojarinkula joka tulli lieriön sen yläpäästä. Jatkossa koitan ilman sitä. Ei sieltä paljoa sadetta pääse välistä ja kamiinan päälle ne osuu (haihtuu jo matkalla ehkä).

^ tuosta puutu muutako sauna

Nimittäin kerrallisella Hossan reissullain törmäsin telttasaunalla varustettuun leiriin. Kalastusporukat asialla ja vermeet rahdattu veneessä ko leiriin. Tämä tapahtui hieman ennen kuin Hossasta tuli kansallispuisto. Juu, sauna tuli testattua ja hyväksi havaittu

https://goo.gl/photos/bgDMkTSmMnXmc6oX9

Tuollaista olis kyllä hauska kokeilla!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •