Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 79

Aihe: Pyörävarkaus mitä tehdä (ohje)

Pyörävarkaus mitä tehdä (ohje)

Fillarivarkauksia on ilmeisemmin taas enemmän. Tässä jotain pientä ohjeistusta mitä tehdä, kun "vahinko" on sattunut. Tähänhän voisi kerätä myös kokemuksia korvauskäytännöstä ja vakuutuksista yleensä

Rikosilmoitus netissä
    http://www.poliisi.fi/poliisi/home.n...rikosilmlomake

MUISTA kohdat
    1. Jos tarvitset ilmoitusjäljennöksen esim. vakuutusyhtiötä varten, se tulee merkitä lomakkeelle. Rikosilmoituksen kuitin tuloste ei ole vakuutusyhtiön tarkoittama ilmoitusjäljennös.
    2. Vaadi tekijälle rangaistusta raksi
    3. runkonumero, muut tuntomerkit (naarmut, erikoisosat yms.)

Vahinkoilmoitus

Aktiavahinkovakuutus
    http://www.aktiavahinkovakuutus.fi/e...usvakuutukset/

IF
    http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiak...s/default.aspx

Lähivakuutus
    http://www.lahivakuutus.fi/FI/kotija...t/default.aspx

Nordea
    http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asi...et/905662.html

Pohjola
    https://www.pohjola.fi/pohjola?id=313511&srcpl=3

Tapiola
    http://www.tapiola.fi/www/Yksityisas...ko/etusivu.htm

Jos joku moderaattori tai aktiivinen kävijä copy pastettaa tämän oman threadinsä alle niin voisi olla helpompi kerätä tähän ekaan viestiin uusia linkkejä ja tehdä muutoksia.
    weakman muokkasi tätä : 21.09.2009 at 19.40

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SykkeListi Katso viesti
    Omat kokemukset, opetukset:

Jos on kiire, tee rikosilmoitus livenä Polliisiasemalla, säästät viikon. Netissä tehtynä ei oo noppee...
    Oma kokemus tältä kesältä oli että Tampereella tehty sähköinen rikosilmoitus meni käsittelyyn seuraavana päivänä. Riippuu varmaan paljolti paikkakunnasta ja ajankohdasta, mutta oon itse erittäin tytyväinen Reinikaisten toimintaan.

Pyysin lisäksi ilmoitusjäljennöksen sähköisesti, PDF tipahti sähköpostiin hetimiten ja kelpasi printattuna Fennialle.

Fennia muuten vaatii pyörän vahinkoilmoitukseen lukon molemmat avaimet, joten se ilmoitus on pakko pistää snail-mailina.

Kokemus vuodelta 2007. Pyörä pöllittiin duunista, vaijerilukoin telineeseen kiinnitettynä. Sähköinen r-ilmoitus, ilmoitus vakuutusyhtiöön (tapiola). Pyörän hankinta hinnasta ja ostopäivämäärästä haluttiin kuitti(kopio), osapäivitykset joita ei ollut paljoa, mittari, polkimet ym. pientä riitti summat. Avainten olemassaolosta riitti ilmoitus, ja 8pv. kuluttua oli rahat tilillä ja 2,5xkalliimpi pyörä kotona. Erotuksen joutui tosin itse maksamaan. Noin kuukausi myöhemmin poliisit soitti että pyörä oli löytynyt, kerroin saaneeni jo vakuutusrahat, jonka jälkeen kyseltiin vain rangaistusvaatimuksesta.

Mielenkiintoinen seikka muuten että monissa nykylukoissa on 3xavainta, ja 2 pitäisi löytyä!?
    Ville Ilves

Sitä mä oon aina miettiny, että mitä tapahtuu pyörille jotka löydetään, mutta jotka v-yhtiö on jo korvannut?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    Sitä mä oon aina miettiny, että mitä tapahtuu pyörille jotka löydetään, mutta jotka v-yhtiö on jo korvannut?
    Poliisi huutokauppaa ne.
    Canyon Neuron CF SLX 9.0 LTD 2020 - Canyon Inflite CF SLX 2018 - Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 - Master CX Columbus -90 luvulta

Eli ne ei mene minnekkään vakuutusyhtiön suureen holviin talteen...kukas ne rahat saa? Valtio vai vakuutusyhtiö?

Ilmeisti ainakin osa vakuutusyhtiöistä tarjoaa rahan sijasta uutta "vastaavan tasoista" pyörää tilalle? Onko kellään kokemusta mitenkä tällaisissa tapauksissa menetellään omavastuun kanssa: jos omavastuu esim. on 100 euroa, niin tarjotaanko 1000 euron pyörän tilalle 900 euron pyörää?

Onko ihmisillä kokemuksia itse kootun pyörän varkauksista. Oletteko itse laittaneet hinta-arviot vai aina hakeneet kaupasta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoS Katso viesti
    Ilmeisti ainakin osa vakuutusyhtiöistä tarjoaa rahan sijasta uutta "vastaavan tasoista" pyörää tilalle? Onko kellään kokemusta mitenkä tällaisissa tapauksissa menetellään omavastuun kanssa: jos omavastuu esim. on 100 euroa, niin tarjotaanko 1000 euron pyörän tilalle 900 euron pyörää?
    Itse sain uuden pyörän Fenniasta Hankintapalvelun kautta. Fennia antaa toimeksiannon Hankintapalvelulle, jotka sitten ottaa yhteyttä suhun. Hankintapalvelulla on sopimukset tiettyjen pyöräkauppojen kanssa, saavat melko hyvät alennukset pyöristä. Eli siis pyörän listahinta ei ole sama jonka sinä/vakuutusyhtiö/Hankintapalvelu maksaa. Käyt sitten katsomassa liikkeestä sopivan pyörän ja maksat omavastuun ja vanhan pyörän hinnaneron uuteen pyörään.

Sitä en osaa sanoa että mitä tapahtuu omavastuulle jos valitset uudeksi pyöräksi vanhaa edullisemman mallin. Mutta kukas nyt niin tekisi?

...by the way. Vakuutusyhtiön korvaamat filot ovat vakuutusyhtiön omaisuutta, joita poliisi ei huutokauppaa. Poliisin huutokauppaamat konkelit ovat löytöpyöriä/ ritsattuja pyöriä, joille ei ole löytynyt omistajaa.

...eli edelleenkin olen tietämätön mitä näille filoille sitten tapahtuu? Heitetäänkö ne mereen vai huutokaupataan/annetaan vakuutusyhtiön johtajan kersoille joululahjoiksi?

Tikkurilassa on ainakin yks pulju, joka kauppaa vakuutusyhtiöiden lunastamaa/korvaamaa tavaraa. Joskus siellä ollut fillareita, mutta ainakin ne yksilöt on ollut silkkaa romua. Tosin joukossa ollut muutama merkkipyöräkin. Silkka arvaus; kauppaa henkilökunnalle/myy joppareille edulliseen hintaan.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    ...eli edelleenkin olen tietämätön mitä näille filoille sitten tapahtuu? Heitetäänkö ne mereen vai huutokaupataan/annetaan vakuutusyhtiön johtajan kersoille joululahjoiksi?
    EsaJ vastasi jo sinulle eli ne pyörät, jotka päätyy poliisin käsiin huutokaupataan. Tottakai poliisi tarkistaa jokaisen pyörän ja jos löytyy rikosilmoitukseen kirjattu pyörä(runkonumero) se palautetaan omistajalle.
    Still rides with 26er

Ihanko totta? Omistaja kuitenkin lienee vakuutusyhtiö, jos alkuperäiselle omistajalle on jo korvattu filon hinta/annettu uusi pöörä. Vai pitäisiköhän tässä vielä odottaa korvauksen lisäksi, jos vaikka fillarikin vielä köytyisi, niin pääsisi kunnon korvauksille...
    Mistäs poliisi tietää mikä pyörä on korvattua ja mikä ei?

Silloin kun oma Trek 6000 lähti varkaiden mukaan poliisi setä sanoi, että tutkivat kaikista haltuun saaduista pyöristä runkonumerot ja jos omistaja löytyy rikosilmoituksen perusteella se palautetaan omistajalle eli ilmeisesti henkilölle joka rikosilmoituksen on tehnyt. Mun tapauksessa Pohjola sitä ei tehnyt vaan minä itse. Toisaalta enhän minä varsinaisesti mitään tiedä, koska ole vain yksi ihminen muiden joukossa pyörittämässä tätä oravan pyörää.

En siis oikeasti tiedä miten noiden korvattujen pyörien kanssa tapahtuu, mutta jos poliisi nyt luovuttaa kadun tallaajalle tämän varastetun pyörän takaisin niin rehellinen kansalainen ilmoittaa asiasta vakuutusyhtiöön. köh köh...

EDIT: vai meneekö se sit niin, että poliisi ensimmäisenä tarkistaa kaikista vakuutusyhtiöstä nämä runkonumerot? Jos se menee näin, niin vakuutusyhtiön omistamat kappaleet huutokaupataan suoraan.
    Still rides with 26er

Siitähän voisi melko helposti jäädä fakkiin
    Paha sanoa kun ei ole kokemusta petoksen tekemisestä/kiinnijäämisestä.
    Still rides with 26er

Itseltä ja avokilta lähti Felt Q520 fillarit turkkusex messujen yhteydessä. Olivat 3 h messukeskuksen oven edessä 30 m pääovelta, vartijoiden edessä niin siitä lähtivät. Pyörät lukossa + kettingillä yhdessä. Siinä on varkailla ollu pokkaa ku kantaneet pois, sillä autoa ei siihen saa viereen ja ihmisiä pirusti.

Vakuutusyhtiö If ja rahat tilillä 4 päivän kuluessa varkaudesta. Itse vakuutuspäätöksen saamiseen meni 15 minuuttia kun aikasempi sähköposti jossa oli kopio rikosilmoituksesta, kuitesta ja takuutodistuksista oli kadonnu mystiseen bittiverkkoon.

Elikkäs kiitos siitä iffille ja eivät vaatineet mitään lisäselvityksiä ku tein selkeän mailin hintoineen yms. Olen siis erittäin tyytyväinen palveluun!

Noista vakuutusyhtiön korvaamista pyöristä: Velipojalta aikanaan varastettiin pyörä ja vakuutus korvasi. Neljän vuoden päästä varastettu pyörä löytyi ja velipojalle soitettiin löytötavaratoimistosta, että täällä on sulle kuuluvaa tavaraa. Meni hakemaan sitä tavaraa sitten (tässä vaiheessa hän ei tiennyt, että kyseessä on se pyörä) ja tiskillä sanottiin mistä tavarasta on kyse ja samalla alettiin kysellä, onko vakuutusyhtiö maksanut korvauksen. Veljeni ei kokeillut, tarkastavatko poliisit asian jostain vaan myönsi että vakuutusyhtiönhän se pyörä on. Poliisi soitti vakuutusyhtiöön, jonka edustaja koetti kaupata veljelleni pyörää, joka oli uutena noin 500 euron arvoinen ja joka oli jossain rosvon säiliössä kokenut vähän kovia. Oli pinnoja poikki, penkki rikki ja jotain kosmeettista vikaa. Kun veljeni ei halunnut ostaa sitä, vakuutusyhtiön edustaja soitti tunnin kuluttua ja tarjosi pyörää ilmaiseksi. Se kelpasi veljelleni. Voisin kuvitella, että vaikkapa 5000 euron arvoisen pyörän yhtiö voisi jo myydä eteenpäinkin, kun tuostakin koettivat tehdä kauppaa alkuperäisen omistajan kanssa.

Kusetus ei kannata. Seuraukset voivat olla nimittäin aika tylyt. Naamataulu ja muut henkilökohtaiset tiedot poliisin arkistogalleriaan, jotka voivat vaikuttaa jatkossa esimerkiksi työnhaussa - firmat kun teettää nykyisin mielellään turvallisuusselvityksiä firmaan hakevista tyypeistä. Voitte arvailla minkälaisen painoarvon turvallisuusselvitys saa arvioitaessa hakijan luotettavuutta yms.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Perugia Katso viesti
    Kusetus ei kannata. Seuraukset voivat olla nimittäin aika tylyt. Naamataulu ja muut henkilökohtaiset tiedot poliisin arkistogalleriaan, jotka voivat vaikuttaa jatkossa esimerkiksi työnhaussa - firmat kun teettää nykyisin mielellään turvallisuusselvityksiä firmaan hakevista tyypeistä. Voitte arvailla minkälaisen painoarvon turvallisuusselvitys saa arvioitaessa hakijan luotettavuutta yms.
    Jep, samaa mieltä. Petos kun ei ole kovin iso meriitti poliisin kautta saatavassa "CV:ssä". Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää...
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Omakohtaisia kokemuksia

Pyysin rikosilmoituksesta postitse ilmoitusjäljennöksen. Viikossa napsahti jäljennös.

IF vakuutusyhtiön toiminnasta. Vastaus käsittelyyn otosta ja lisätieto pyyntö tuli heti maanantaina (tein vahinkoilmoituksen pe iltana). Korvauspäätös tuli viikon päästä. 3vuotta vanhasta pyörästä ikävähennystä kahden vuoden osalta yht.18% . Ilmeisesti tätä ei olisi tullut jos olisi ollut esittää huoltokuitteja yms.
    (vakuutus laajennettu kotivakuutus, avaimia tai kuitteja ei tarvetta lähetellä)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti weakman Katso viesti
    3vuotta vanhasta pyörästä ikävähennystä kahden vuoden osalta yht.18% . Ilmeisesti tätä ei olisi tullut jos olisi ollut esittää huoltokuitteja yms.
    Ei taida vakuutusehdoissa olla mainintaa huoltojen vaikutuksesta pyörän arvoon.. Tosin tiedä sitten, miten ottavat huomioon jos "huollossa" on laitettu uutta palikkaa (kevennysosaa?) riittävästi..
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

KaisaTheKissa Guest
    Polkupyörän ainoa oikea säilytyspaikka on joko keittiö tai eteinen. Hyvin on tähän saakka toiminut eikä yhtään pyörää ole varastettu. Muunlainen kokeileminen voi tulla kalliiksi eli jos pyörä on vaikka kolme vuotta vanha, niin siitä sitten about 30% arvosta pois ja sitten vielä käsiraha. No, kahden tonnin fillarissa tämä tarkoittaa, että itse joutuu maksamaan 700 euroa jotta saa samanlaisen pyörän tilalle joka on kyllä tuhottoman paljon, varsinkin jos ajattelee asian niin, että ei olisi vaihtamassa uuteen lähiaikoina.

Toisaalta, tässä valossa vakuutuksien arvonalennuksesta on vähän turha marista koska kyseisestä pyörästä saisi myymällä huomattavasti vähemmän massia, oli miten hyvässä kunnossa tahansa joten se varastetuksi tuleminen on sitten vähän kuin taivaanlahja. Ja vähän mitä olen välillä katsellut kaikenlaisia varastettu-palstoja, niin tuntuu, että jotkut jättää niitä pyöriään ja vekottimiaan tahallaan sellaisiin paikkoihin josta ne vietäisiin vakuutusrahojen toivossa. Ja kun tämän tempun toteutumistodennäköisyys on hesassa 100% niin aika varmaa massia eikä oma "tyhmyys" ole rangaistavaa. Toisaalta Mikkelissä ei toimi. Oma CC-pyörä oli koko kesän lukitsemattom ana kerrostalon edessä lukko auki (siis vahingossa).

KaisaTheKissa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Jep, samaa mieltä. Petos kun ei ole kovin iso meriitti poliisin kautta saatavassa "CV:ssä". Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää...
    Tämäkin on varmaan hyvin tapauskohtaista. Samahan se on luottotietojen kanssa että voihan luotonantaja antaa lainaa vaikka on miten tiedot viturallaan. Ei ne mitään automaattisia hylkäysperusteita ole. Ja mitä poliisilta saataviin listauksiin tulee, niin ei niissä näy läheskään kaikki rikokset joita on aina tehnyt koska osa jutuista vanhenee jo rekistereissäkin ja selvitykseen tulee muutenkin vain tarpeelliset tiedot. Vanhentuneita tietoja saa käyttää jos tähän on erityisen painava syy mutta en usko että vakuutuspetos nyt kuitenkaan on erityisen vakavaa verrattuna esimerkiksi johonkin muihin rötöksiin joita saattaisi elämänsä aikana tehdä.

Kuitenkin on melko iso ero onko kaveri pettänyt vakuutusyhtiötä opiskelijana 300 euron arvosta vai kusettanut varastorakennuksen palossa 150 000.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Ei taida vakuutusehdoissa olla mainintaa huoltojen vaikutuksesta pyörän arvoon.. Tosin tiedä sitten, miten ottavat huomioon jos "huollossa" on laitettu uutta palikkaa (kevennysosaa?) riittävästi..
    12 vuotta sitten kun joku ryökäle varasti(oli kahdella lukolla, mutta sahas kaiteen poikki jossa oli rungosta kiinni) mun 6v vanhan maasturin niin sain mielestäni ilman ikävähenyksiä. Oli osottaa vuosihuollot lähes vuosittain nyt kun on tullut itse rempattua ainakin tuota kakkosfillaria niin ei ollut huoltokuitteja

tosin tämäkin on saattanut muuttua vakuutusehdoissa ja "manuaaliahan" ei lueta

Suosin kanssa fillarin säilytyspaikkana eteistä ja työhuonetta . Käyttöfillarikin pitää olla minkä voi jättää kaupan, urheiluhallin yms. eteen (mut ne *ulkvistit vie nekin)

Olen ostamassa käytettyä polkupyörää. Miten suojaan fillarin varkaudelta? Eli pyydänkö myyjältä kuitin vai pitääkö olla alkuperäisiä todistuksia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pontus_ Katso viesti
    ...Miten suojaan fillarin varkaudelta? Eli pyydänkö myyjältä kuitin vai pitääkö olla alkuperäisiä todistuksia?
    Ei ne kuitit ja todistukset varkautta estä

Varkauden uhkaa hillitsee pyörän säilyttäminen kunnolla lukitussa tilassa ja/tai kunnolla lukittuna johonkin kiinteään rakenteeseen.

Suojataksesi itsesi varastettuun tavaraan ryhtymisestä pyydä edes nähdäksesi alkuperäinen ostokuitti. Tarkista runkonumero.

Joo, eli tarkoitus oli kysyä vakuutuksen kannalta noista asioista. Ei oikein viesti välittynyt ruudulle.

vanha nopsan 'harjoituskilpapyörä' vietiin. uuden samanlaisen hinnaksi arvioin 800,-. noin pari kuukautta ja vakuutusyhtiös (tai siis pankki, aktia) ilmoitti, että ei korvausta, kun on niin vanha. buu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Onko ihmisillä kokemuksia itse kootun pyörän varkauksista. Oletteko itse laittaneet hinta-arviot vai aina hakeneet kaupasta?
    Kaverin TREK päivitettiin paremmilla osilla vaihtajat,jarrut ja vanteet ja jotain pientä,jo rupes varkaille kelpaamaan.

Korvaus oli kohtuullinen ja BB:stä uutta mentiin hakemaan .
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KaisaTheKissa Katso viesti
    Oma CC-pyörä oli koko kesän lukitsemattom ana kerrostalon edessä lukko auki (siis vahingossa).
    Kuka varas nyt CC-pyörän huolisi ? Hankalat kippurasarvet, varmaan lukkopolkimetkin ja kova satula. Omaani olen kyllä lukossa monesti pitänyt, mutta Bilteman kolmen euron vaijerilukko on siihen aivan riittävä - melkein jo liiottelua.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •