Sivu 1 / 19 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 550

Aihe: Karppaajakaverit

Karppaajakaverit

Taas uusi yritys päästä läskeistä.
    Viikko vähillä hiilareilla.
    Lenkit ovat mielenkiintoisia. Kun ei ole kovin paljon liahasglykogeeniä niin ATP-tuotetaan hapen avulla rasvasta. Kun yrittää ajaa hapettomasti niin siitäpä ei tulekkaan mitään. Meno loppuu hetkeksi. Aerobiset lenkin sujuvat mukavasti, mutta keskari tietenkin putoaa kun happivajeella ei voi ajaa.

96 oli painoa keväällä. Nyt 93 ja tavoite 85. Saas nähdä tuleeko taas pettymys. 20 vuotta olen laihduttanut ja lihonut olen sinä aikana 10 kiloa
    Eipä nyt voi lähteä soitellen sotaan, mutta yritetään.

Onko muuta karppaajakansaa foorumissa?
    Kokemuksia.
    Jos et aja et voi ottaa!

No itse en karppaa mutta olen tiedän kyllä muutaman. Mielestäni karppaus ei sovi laisinkaan pitkäkestoisempiin lajeihin lisukkeeksi. Toki satunnainen lyhyt pyrähtely ja salitreeni on varmaan jees mutta se fillari ei kyllä kulje sitten mihinkään.
    Itse huomasin tämän aika hyvin kesällä, kun tuli ihan sattumalta syötyä hiilareita hyvin vähän ja perään painettu lenkille. Ei kulkenut vaikka kuinka yritti. Jotten nyt kuitenkaan puhu läpiä päähäni niin nuo kokeneemmat pakkiksen karppaaja-sedät juttelevat kyllä, että kestää hetken aikaa sopeutua siihen ettei elimistössä olekaan samalla tavalla hiilareita ja tovin jälkeen pitäisi myös aerobisen liikunnan sujua eri tavalla.

Laihduttamiseen voisi kyllä johtaa helpommin ihan se perinteinen miinus kaloreilla pyöriminen. Laskee päivittäin kalorit ja jää noin 500 miinuksen puolelle. Jos ihan syömättä jättää niin keho vetää säästöliekille eikä silloin tapahdu mitään järkevää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeijei Katso viesti
    Laihduttamiseen voisi kyllä johtaa helpommin ihan se perinteinen miinus kaloreilla pyöriminen. Laskee päivittäin kalorit ja jää noin 500 miinuksen puolelle. Jos ihan syömättä jättää niin keho vetää säästöliekille eikä silloin tapahdu mitään järkevää.
    Ei skulaa mulla. Arvaa kuinka kauan olen ollut pisimmän aikaa miinuskaloreilla.
    Jos et aja et voi ottaa!

Karppaajakaveriksi en ryhdy, mutta jotain kokemuksia on. Ei ihan karppauksen kanssa, vaan paleo dieetista (paleo diet). Kai se on vähän samaa, paitsi hiilareita saa ja pitää syödä kunhan ne tulevat vihanneksista (paitsi papuja ja herneitä) ja hedelmistä. Leipä ja muut jauhotuotteet kuten makaronit ym. sekä riisi, perunat ym "tiiviit hiilarit" on kiellettyjä. Hirveästi pitää syödä ja puputtaa salaattia ja hedelmiä, kanaa, kalaa ym rasvatonta lihaa. Hyvin laihduin kyllä, vaikka ei ehkä ekalla viikolla, muistaakseni siinä menee jokin aikaa että homma rupiaa toimimaan. Lopetin koko touhun kun en jaksanut enää kantaa sankokaupalla eväitä työpaikalle, sen verran sielläkin kaloreita palaa. Kuten sanoin, hyvin lahduin silloin, mutta en tiedä johtuuko se low carbista vai ihan siitä että on käytännössä hankalaa tai mahdotonta syödä esim 2500 kcal normaalin elämän + 2000 kcal lenkkeilyyn tarvittavaa kalorimäärää jos ei saa leipää, pottua, riisiä, pastaa ym ym.
    Tsemppiä sinne yrittämään.
    http://www.pellossalo.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Karppaajakaveriksi en ryhdy, mutta jotain kokemuksia on. Ei ihan karppauksen kanssa, vaan paleo dieetista (paleo diet). Kai se on vähän samaa, paitsi hiilareita saa ja pitää syödä kunhan ne tulevat vihanneksista (paitsi papuja ja herneitä) ja hedelmistä.
    Tsemppiä sinne yrittämään.
    Kuulostaa ihan samalta kuin ns. hyväkarppaus. Sitä minäkin yritän.
    Kiitos kannustuksesta.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Ei skulaa mulla. Arvaa kuinka kauan olen ollut pisimmän aikaa miinuskaloreilla.
    Arvaa kuinka kauan olet laskenut väärin. Kaikki laihduttaminen perustuu siihen, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Syömisen vähentämiseen on sitten kaikenlaisia menetelmiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän eksoottisia.

Jokainen tulkoon dieetillään laihaiksi. Tai sitten ei.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Arvaa kuinka kauan olet laskenut väärin.
    Jokainen tulkoon dieetillään laihaiksi. Tai sitten ei.
    Mistäs minun laskutaitoni tiedät?
    Et nähtävästi ole karppaaja. (ja kaveri )
    Jos et aja et voi ottaa!

Kokeilin kerran, 12kg tais lähtee kahdessa kuukaudessa... Mutta kyllä ne tuli aika nopsaan takasin, kun siirtyi takaisin normaalille olut+pizza linjalle.

Mää tunnustaudun sellaiseksi hyväkarppaajaksi. Koitan välttää liikoja hiilareita, mutta jos joku nyt sushia tarjoaa, niin en sen riisin takia jätä syömättä. Ja aina kun mahdollista koitan valita sen terveellisemmän hiilarin. Salaattia ja wokkia menee niin että...munakkaita unohtamatta.

Paino laskenut "huipuista" sen 14 kg ja tavoitteena saada vielä 6-7 kg pois, että lukema olisi kaksinumeroinen ja alkaisi kasilla.

Kun aloittelin aikanaan, niin pari ekaa ritsalenkkiä meni niin, että en meinannut kotiin päästä. Niin loppuun meni energiat. Nyt menee jo sellainen 3-4h lenkkikin ihan OK. 90 min hölkkäkin menee OK, 60 min uinti (3 km ) ottaa lopussa aika tiukille energian kanssa. Juoda pitää ehkä enemmän kuin normaalilla ruokavaliolla.

Eli ajan kanssa tottuu erilaiseen energiantuottoonkin.
    Wannabe-mies monessa lajissa!
    http://www.vikunja.fi
    http://www.isannointiapteekki.fi
    http://www.lumileopardi.fi

Onko muuta karppaajakansaa foorumissa?
    Kokemuksia.
    Kas tässä. Menetin 75 kg karppauksella, mutta vähän on tullut takapakkia kesän aikana.
    IMO, pyöräretkeilyä on vaikea toteuttaa karppiruokavaliolla.
    No dogs, no masters

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henki Hieveri Katso viesti
    Kas tässä. Menetin 75 kg karppauksella,
    Vai lähtikö elämänkumppani ?
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Meillä karpattiin jonkin aikaa kun vaimokulta (turhaan) hurahti hommaan. En jaksanut mitenkään tehdä kunnon (4h+) pyörälenkkejä, loppui vaan energiat. Pakko oli alkaa vetää hiilareita, puuroa, pastaa ja perunaa ja leipää taas. Lopulta vaimokin antoi periksi ja syö itsekin "hyviä" karppeja.

Minun kokemukseni mukaan karppaus ei sovi kestävyysurheilijalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minun kokemukseni mukaan karppaus ei sovi kestävyysurheilijalle.
    Minä olenkin kestävyyelämätapailija. Katsotaan ja kokeillaan japäätetään sitten sopiiko minulle.
    Sevverran on kokemusta elämästä ja panttaamisesta, että nuorempana se toimi hyvin että söi vähemmän kuin tienasi. Nyt ei yli vuoden miinuskaloreilla tippunut kuin muutama kilo.
    Hiilareita tarvitaan, mutta jos syö sekaravintoa ja on miinuksella niin se on yhtä kärsimystä.(Nälkä on aina vieraana)Muutaman aikaisemman karppauskokemuksen mukaan nälkää ei tule, mutta en ole koskaan kokeillut vähähiilarista elämää tarpeeksi pitkään jotta elimistö tottuisi tuottamaan rasvasta ATP:tä helpommin kuin alussa.
    Lenkkeilyn tuskaisuus sai aina syömään hiilareita ja se oli aina menoa.
    Perinteistä miinuskaloridiettiä suosittelevat ovat yleensä henkilöitä, joiden aineenvaihdunta on nopeaa. Näin oli minullakin nuorena ja homma toimi.

Teoria ja käytäntö eivät kohtaa, joten nyt kokeilen käytännössä karppausta. Miinuskaloridiettiä olen siis jo kokeillut yli vuoden ja se ei sopinut minulle enää kun olen näin vanha. Vanha ei jaksa kärsiä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Itse olen aina saanut kalorit ja kilot alas vähentämällä nimenomaan hiilihydraatteja. Ei siis mitään karppaamista, mutta itselleni on ollut psyykkisesti helpointa tinkiä se 500-1000 kaloria päivässä hiilareista. Lihat ja muut pitävät mulla nälän poissa. Joka aterialla on kuitenkin vähän hiilihydraattia (ja yleensä paljon salaattia.)

Taitaa nuo laihdutushommat olla tosi yksilöllisiä monessakin mielessä (psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti.) Mulle vaikeinta on aina ollut motivaation löytyminen, koska oikeasti en juuri välitä, vaikka olisin pläski. Aina joskus kun motivaatio löytyy, itse laihduttaminen on mulle suht' helppoa.

Olet lääketieteellinen sensaatio jos paino ei tipu energiavajeella. Totuus on kuitenkin, että energiansaanti arvioidaan tai lasketaan lähes aina alakanttiin. Sen sijaan että alkaa kikkailla, niin Hannullakin lienee sen verran asiasta tietoa, että osaa tunnistaa omasta ruokavaliosta sen turhimman osan. Jättämällä tietyt jutut pois voi muutos olla isokin varsinkin jos ei korvaa sitä millään. Niitä ei tarvi olla kuin ehkä 2-3. Mitä ikinä se onkin. Pulla kahvin kanssa. Kalja illalla telkkarin ääressä. Metvursti leivän päällä jne. Jos se on päivittäistä, on muutos pitkällä aikavälillä iso.
    Hiilareita on turha syyttää, kaikkea tarvitaan.
    Kaar ittelles vaa

Jos ei vielä ole tuttu, niin karppaus.info -sivustoon kannattaa tutustua. Suht aktiivinen ja asiallinen keskustelufoorumi.

Itse kokeilin viime keväänä n. 7 viikkoa ja tuloksena -6 kg suht normaalista vartalosta. Pyörälenkeistä ei karppauksen aikana kokemusta, mutta juoksulenkit sujuivat aivan normaalisti. Alkuvaiheessa (ammattilaiset puhuvat kaiketi induktiovaiheesta) tietysti kesti hieman, että elimistö tajusi mikä on homman nimi.

Itsellä homma tyssäsi kuitenkin suht yksitoikkoiseen ruokavalioon; yleensä töissä eväänä aina salaatti kanalla/lihalla/kalalla. Alkoi siis tympiä. Nyt tosin miettinyt josko sitä taas aloittaisi.

Minä en arvioinut energiavajettani vaan pidin päiväkirjaa ja laskin tarkaan kalorit. Niin voi olla, että ikääntyessä peruskulutis pienenee ja kun kalorilaskurit ovat teoreettisia ja toimivat keskiarvokansalaisten kulutuksen mukaan, niin minun 500-1000 kalorin vaje ei ollut riittävä.

Toinen asia on se, että mulla oli aina nälkä. En tykännyt siitä, että elämä oli turhan askeettista.

Karppaamiskokemukset ovat mulla olleet aina positiivisia. Siksi koitan sitä nyt ja pitkään. Niin ja tiedän monia jotka vannovat karppaamisen nimeen. Miksi en kokeilisi. Yksi syy?
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JuPu80 Katso viesti
    Itse olen aina saanut kalorit ja kilot alas vähentämällä nimenomaan hiilihydraatteja. Ei siis mitään karppaamista, mutta itselleni on ollut psyykkisesti helpointa tinkiä se 500-1000 kaloria päivässä hiilareista. Lihat ja muut pitävät mulla nälän poissa. Joka aterialla on kuitenkin vähän hiilihydraattia (ja yleensä paljon salaattia.)

Taitaa nuo laihdutushommat olla tosi yksilöllisiä monessakin mielessä (psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti.) Mulle vaikeinta on aina ollut motivaation löytyminen, koska oikeasti en juuri välitä, vaikka olisin pläski. Aina joskus kun motivaatio löytyy, itse laihduttaminen on mulle suht' helppoa.
    Tästä vois antaa viisi vihreää! Näin on minunkin mielestäni.
    Lisäksi karppaamisella on selvä nopeuttava vaikutus rasvan palamiseen.
    Onhan se selvääkin, että jos ei ole muuta polttoainetta kuin rasvaa ja proteiineja niin nehän ne palavat. Lisäksi insuliinitasot pysyvät vakaina ja insuliini on varastohormoni. Aina kun se on koholla ja ruokailun jälkeen se on niin nautitusta energiasta aika suuri osa varastoituu rasvaksi kehoon.
    Jos et aja et voi ottaa!

Tuntuu, että jokainen taho osaa perustella ruokavaliosuosituksensa niin hyvin, että tavallinen tallaaja voi olla ihmeissään, että mitä tässä on uskominen. Mun maallikon järki sanoo, karppauksessa, kuten Heikkilän opeissa, on vinha perä. Liika hiilari voi olla useassa tapauksessa syynä niin diabatekseen kuin ylipainoon. Oma kroppa piti vähähiilaridieettiä hyvänä ja olo tuntui tasapainoiselta. Vaan urheilu ei maistunut moisen ruokavalion aikana... Heikkiläkin pitää urheilua "vaarallisena rehkimisenä" ja suosittelee vain kevyttä hyötyliikuntaa. Itse tarvitsen päivittäisen pasta- & leipäannoksen ja tuntuukin, että ne pitävät pyörät pyörimässä. Tähän asti paino on pysynyt hyvin kurissa. Tosin selvä syy-yhteys hiilari/proteiini/rasva-suhteella on omaan painoon ja rasvaprosenttiin. Siis se perinteiden bodaridieetti puree parhaiten: hiilarit alas ja kevyttä liikuntaa.

Vaan oletkos kokeillut painojen nostelua? Sillä on ihmeellinen vaikutus elimistöön. Vaikka pyöräilykin kuluttaa kaloreita ja antaa aika hyvin vapauden syödä silloin kun huvittaa, nostaa punttien kolistelu tätä vaikutusta selvästi. Enkä tarkoita mitään otsa rypyssä bodailua, vaan järkevää muuta liikkumista tukevaa & kroppaa ylläpitävää lihaskuntoharjoittelua. Kroppaa voisi verrata rekkaan: iso vetoauto (lihakset) kuluttaa tyhjäkäynnilläkin paljon, kun taas pieni vetoauto ja iso perävaunu (rasvat) vähemmän.
    M: Islabikes Cnocc 14", vitosella wanha teräksinen Tunturi Retki-Super runko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ville m Katso viesti
    Siis se perinteiden bodaridieetti puree parhaiten: hiilarit alas ja kevyttä liikuntaa.

Vaan oletkos kokeillut painojen nostelua? Sillä on ihmeellinen vaikutus elimistöön.
    9 vuotta kiertoharjoittelutyyppistä ja paikkaharjoittelua vähän liian raskailla painoilla. Tulos oli 5 kiloa lisää lihaksia yläkroppaan. Nyt olen käynyt vain satunnaisesti salilla ja repinyt vähän kahvakuulia silloin tällöin. Nii ja vedellyt TotalGymiä.
    Koetan saada kevyen puntteilun nyt säännölliseksi.
    Puntin nosto lisää kasvuhormonieritystä tehokaasti ja sehän taas toimii päinvastoin kuin insuliini - auttaa rasvanpoltossa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Oma mielipide tähän kutkuttavaan aiheeseen on zone-dieetin tyyppinen ruokavalio. 30%/30%/30% tyylisesti ja makroja priorisoiden, eli esim hh:t aamupalan ja ennen kaikkea treenin yhteyteen (metabolinen ikkuna) -->sugarit lihikseen, ei rasvaksi.
    Prodea ja rasvaa tasaiseen tahtiin. Vaikka Heikkilä ei käytä rypsäriä, niin se käy, niinkuin oliiviöljyt ym. Turha varmaan kuuluttaa kasviksista ja hedelmistä. Pitkällä aikavälillä koen tämän järkevimmäksi ruokavalioksi.

Itse asiassa juuri parhaillaan on luvussa Nutrient Timing. Keskittyy enemmän siihen milloin syödään, ei niinkään mitä syödään (tästä tietoa löytyy jo). Täysin tieteelliselle pohjalle tehty opus, käy myös kestävyysliikkujalle.

Edit: Nii juu piti vielä sanoa, että ilman muuta kannattaa kokeilla karppauksta. Jos ei muuta jää käteen, niin oppiipahan taas uutta kropastaan. Kyllähän tuolla jo niin vankka näyttö on, että kyllä luulisi tehoavan!
    pavel muokkasi tätä : 02.09.2009 at 21.41
    Kävellen olis jo perillä.

Tulos oli 5 kiloa lisää lihaksia yläkroppaan. .
    Ei kai tuota voi pitää negatiivisena asiana ?
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketju44 Katso viesti
    Ei kai tuota voi pitää negatiivisena asiana ?
    Hiihdossa pateista on tietenkin hyötyä, mutta ei Puijon huasteessa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pavel Katso viesti
    Oma mielipide tähän kutkuttavaan aiheeseen on zone-dieetin tyyppinen ruokavalio. 30%/30%/30% tyylisesti ja makroja priorisoiden
    Mihikäs se 10% - viinaksiin.
    Edit: Nii juu piti vielä sanoa, että ilman muuta kannattaa kokeilla karppauksta. Jos ei muuta jää käteen, niin oppiipahan taas uutta kropastaan. Kyllähän tuolla jo niin vankka näyttö on, että kyllä luulisi tehoavan!
    Jep! Näin tehdään.
    Jos et aja et voi ottaa!

Mun kroppaan toimii hyvin sellainen ruokavalio, jossa syön vain välimerihenkistä salaattia. Ei missään nimessä pelkkää vihreätä, vaan salaatti sisältää myös reilusti kalaa tai lihaa ja juustoa. Rasvaa tulee noista edellä mainituista ja oliiveista ja oliiviöljystä. Karppaamista tuo ei ole, koska tuoremehuja ja hedelmiä tulee nautiskeltua myös ihan tuntuvasti. Jotenkin tuo tuntuu olevan mulle kaikinpuolin parempi ruokavalio kuin perinteinen perunoilla itsensä täyttäminen. Olo on energisempi, fläsä katoaa, ilmavaivat vähenevät ja mun mielestä hyvä salaatti maistuukin oikein mainiolta. Monesti ihmettelen, miksi en kuitenkaan noudata tuota ruokavaliota koko ajan.

Isot hiilaripaukut olen myös jättänyt pois (peruna, riisi, vaalea leipä, pasta) ja kyllä paino tippui. Aamupalalle pekonia ja munaa. Nyt tulee syötyä jogurttia aamuisin ja välillä jotain moniviljaleipää joka ei ole ihan tummaa joten sitä hiilariakin vähän kertyy mutta ei samassa määrin kuin aiemmin. Epämääräiset turvotukset vatsan seudulta laski heti. Vähän pidemmän lenkin jälkeen mulla ainakin on sellainen hiilarinälkä joka kestää pari päivää. Silloin kyllä syön "paljon ja kaikkee" jotta jaksaa taas Muina aikoina yritän välttää hiilaripommeja jos mahdollista kun ne eivät pidä nälkääkään loitolla. Tää ainakin toimii mulla, osittainen dieetti
    <3

En tiedä ketään, joka olisi itsensä lihavaksi syönyt pihvilla ja kasviksilla. Liiallisilla hiilareilla itsensä turvottaneita tiedän useita mm. itseni. Kun vähennän hiilareita ja syön enemmän lihaa ja kasviksia niin painoni putoaa eikä tarvitse kärsiä nälkää. Suurin ongelma on se, että olen sitä ikäluokkaa, joka on lapsesta pitäen totutettu suomalaiseen ravintoympyrään, jossa on liikaa hiilareita. Nythän tuota suositusta ollaan ymmärtääkseni muuttamassa vähemmän hiilareita sisältävään suuntaan.

Jep, täälläkin ollaan syömäti : pottua,riisiä,pastaa... ja ruisleipää
    on aina syötykki. Vireystaso nousi ja närästykset lähti! paino ny
    ei oo pahemmin tippunu mut ...lisäämällä liikuntaa niin kaisekin siitä sit.
    Pihviä ja kasviksia, eihuono.

Jaaha, nyt täällä syytetään jo ravintoympyrää läskeistä. Samaan kotimaiseen ravintosuositukseen kuuluu perinteinen lautasmalli. Nyt lapaa pystyyn rohkeasti. Kuka on lihottanut itsensä syömällä lautasmallin suositusten mukaan?

Kaikki kunnia esim. Henki Hieverille että on päässyt takaisin elävien kirjoihin, mutta jos kuvittelen että mun pitäisi lihoa 75kg = 160kg, vaatisi se ruokavaliota jossa olisi HIUKAN muutakin korjattavaa kuin hiilarit. Tuolla lautasmallilla se ei onnistu. Ikinä.
    Kaar ittelles vaa

Jos ravintoympyrässä on ollut kaikki kohdallaan, miksi sitä ollaan muuttamassa? Ei kai sitä huonompaan suuntaan muuteta.
    Koska olen käynyt kouluni silloin kun oli Kekkonen, Neuvostoliitto ja kaksi tv-kanavaa, ja kaikki edellä mainitut olivat kuolemattomia ja ereytymättömiä, niin päähäni on iskotettu perunan ja leivän syönti. Lisäksi sellainen virheellinen käsitys tuolla peruskoulussa iskostettiin päähän, ettei leipä lihota vaan se mitä on sen päällä. Nyt aikuisena kun katselen mitä leipäpala sisältää kaloreita olen valmis väittämään, että liiallinen leipä lihottaa. Leivän päällä olevalla on marginaalinen merkitys, paitsi jos laittaa siihen paketillisen meetwurstia ja tuuman voita.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •