Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 34

Aihe: kampia maasturiin

kampia maasturiin

kertokaas maastomiehet ja -naiset, mitä kampia käytätte maastureissanne?

tuota maastosinkulaprojektia väsätessä kerääntyi puoli fillaria osia ja vaikka sillä onkin todella hauska ajella, niin pakko se vaan on myöntää, että tuo 18" runko on vaan liian pieni minulle

nyt olenkin metsästämässä sopivaa GT:n runkoa mm. ebaysta ja kun se osuu kohdalle, niin teen pienen vaihto-operaation
    näiden, jo hankittujen osien, lisäksi tarvitsisin vielä kunnon kammet ja vaihtajat ja noita olenkin jo vähän pälyillyt fillarin ja ridefreen toreilta

mielenkiinnosta voisin testata SRAMin vaihtajia ja noita saman putiikin kampia (Truvativ) on ollut suhteellisen usein myynnissä
    mutta ilmeisesti syystäkin niistä halutaan eroon, sillä lukuisien arvostelujen perusteella niissä tuntuu olevan tyyppillisenä vikana löystyminen

pyörä on jäykkäperä ja sillä on tarkoitus ajella ehkä tuollaista XC, enduro-tyylistä ajoa

nyt kaipaisin hieman vinkkiä, kun noita kampiakin tuntuu olevan joka lähtöön

kiitos taas ajastanne ja vastauksistanne
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

Kyllä Shimanossa tuntuisi olevan paras hinta/laatu -suhde. Mulla on tällä hetkellä XT:n kammet, mutta oon myös ajatellut päivittäväni ne jossain vaiheessa hieman kevyempiin. XT olisi ainakin varma valita ja edullinen esim. Saksasta tilattuna. Truvativia olen myös itse katsellut, mutta se Noir kampisetti on aika samoissa hinnoissa XTR:n kanssa, mutta XTR on kevyempi. Houkuttaisi myös kokeilla jotain sellasta kampisettiä mikä olisi suunniteltu kahdelle eturattaalle. Esimerkiksi FSA K-Force.

http://www.bike-components.de/produc...lgarnitur.html
    http://www.bike-components.de/produc...dell-2010.html
    http://www.bike-components.de/produc...two-piece.html
    http://www.bike-components.de/produc...mit-Lager.html
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Kurkkaas muuten huuto.nettiin Siellä oli pari isoa GT:n runkoa kaupan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NKOTB Katso viesti
    Kurkkaas muuten huuto.nettiin Siellä oli pari isoa GT:n runkoa kaupan.
    Hys hys.. Ettei muut innostu Vinkkasin jo privaan nuo ja taitaa Jazzilla olla huuto toisessa..
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

XTR-toimii. Oon ollu tyytyväinen

Minulla on molemmissa maastureissa uuden mallin XTR-kammet

Toisessa 2-ratasta ja E13 bashring ja toisessa vain keskiratas ja bashring.

RaceFace Evolce + E13 ratas + Ultrakevyt BBG Rockring

noniin, ostinpa tuon alumiinisen GT:n rungon kuleksimasta tuolta huutonetistä
    nyt pitäis olla koko kohdallaan

pitää kai laittaa 18" pomminkestävä GT sinkula myyntiin, kun se jää nyt ylimääräiseksi

laitoin jo kyselyä noista torin LX / XT roippeista ja katsotaan laittaisinkohan jotain sellasta kuitenkin tuohon uuteen runkoon kiinni, vaikka olihan tuo maasturisinkulointi aika hauskaa touhua
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

on tääki... nyt pitäis vaan tietää meneekö noi uudet keskiöt kanssa runkoon kiinni
    kai ne menee, jos läpimitta ja leveys täsmää, vai mitä?

mut mites noiden kampien pituuksien kanssa?
    sanokaas fiksumpina onko paljon väliä onko kyseessä 170 mm vai 175mm kammet? aika minimaalinenhan toi pituusero loppupeleissä kuitenkin on...
    järki sanoo, että pidempi kampi = enemmän vääntöä, mutta myös vähemmän maavaraa... tuskinpa 175 millinen kampi kuitenkaan laahaa maata XL-kokosessa rungossa?

Oot vissiin aika pitkä? Jos nyt XL on sopiva koko niin älä ihmeessä laita 170mm kampia... Ihan suosiolla vaan ne 175 milliset.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

190cm, kai mä sit oon pitkä

cyclocrossarissa jopa 60 cm runko tuntu sopivalta, joten eiköhän toi XL, eli 55 cm maasturikin oo ihan sopiva

Joo, mä ajelen tollasella 18" maasturilla ja olen tällänen 174cm pygmi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kyllä Shimanossa tuntuisi olevan paras hinta/laatu -suhde. Mulla on tällä hetkellä XT:n kammet, mutta oon myös ajatellut päivittäväni ne jossain vaiheessa hieman kevyempiin. XT olisi ainakin varma valita ja edullinen esim. Saksasta tilattuna. Truvativia olen myös itse katsellut, mutta se Noir kampisetti on aika samoissa hinnoissa XTR:n kanssa, mutta XTR on kevyempi. Houkuttaisi myös kokeilla jotain sellasta kampisettiä mikä olisi suunniteltu kahdelle eturattaalle. Esimerkiksi FSA K-Force.

http://www.bike-components.de/produc...lgarnitur.html
    http://www.bike-components.de/produc...dell-2010.html
    http://www.bike-components.de/produc...two-piece.html
    http://www.bike-components.de/produc...mit-Lager.html
    FSA:n K-force light 29/42 (painoa 712g laakerin kans) kampisarjat molemmissa maastureissa pelittäneet hyvin, ajoa kolmisentuhatta kilometriä tänä suvena.Asennuksessa kannattaa käyttää momenttiavainta.

Olin ihan tyytyväinen XT (M770) kampiin tuossa vanhassa pyörässäni. Olen tosin ymmärtänyt etteivät SLX kammet paljoa painavampia olisi, eli ehkä hinta/laatu suhteeltaan vielä paremmat.

Kahdet Hone:t löytyy, bash versio ja kolmen rattaan versio. Lisäksi NC-17 ISIS Pro kammet. Kaikki olemassa olevat on 170mm ja 165mm kiinnostaisi kovasti maavaran lisäämiseksi marginaalisesti.

Missäs tilanteissa ihmisillä se vääntö loppuu vipuvarren lyhyyteen? Isossa kivikossa nollavauhtia etenemällä joutuu paikoitellen vääntämään täysillä ja silloinkin yleensä ongelmaksi tulee joku muu kuin liian lyhyt vipuvarsi. Näin itselläni ainakin. Mutta minä olenkin vain 174-175cm lyhyt, enkä vielä osaa ajaa kunnolla..
    ..makes Jack a dull boy...

Houkuttaisi myös kokeilla jotain sellasta kampisettiä mikä olisi suunniteltu kahdelle eturattaalle. Esimerkiksi FSA K-Force.
    FSA:n perään jos haikailee, niin kannattaa katsoa mihin hintaan On-One myy joitain malleja.
    Esimerkkinä tälläset kuitukieputtimet keraamisilla leekkereillä 159£, jos vain pituus natsaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti simojoki Katso viesti
    Esimerkkinä tälläset kuitukieputtimet keraamisilla leekkereillä 159£, jos vain pituus natsaa
    Ohhoh! Onpas edulliset. Epäilyttää vaan toi pituus ku oon 175mm kammilla tottunu ajamaan. Oon kyllä 174cm pätkä. Olisko jollain vielä jotain hyviä vinkkejä tähän kampien pituusongelmaan? Pystyykö noilla ajamaan?

EDIT: Toi näyttäisi olevan joku ATB-malli. Onko sillä jotain eroa verrattuna Bike-Componentsin myymään MTB-malliin? Ainakin näyttäisi painavan speksejen mukaan hieman enempi.

Shimano SLX tai Raceface Evolve xc. Jälkimmäiseen sopivat shimanon rattaat pienellä viilauksella, niin jälkikäteen ei tule ratasongelmaa.

xt putoaa hintakuoppaan ominaisuuksiinsa nähden... kuituisia en edes harkitsisi maastoon ellei ajo ole pelkkää pururataa
    (verrattuna xt->slx siis hassu 10g ero ja hinnassa ulkomailtakin tilattuna 40e).
    Vanha mutta lihava.

EDIT: Toi näyttäisi olevan joku ATB-malli. Onko sillä jotain eroa verrattuna Bike-Componentsin myymään MTB-malliin? Ainakin näyttäisi painavan speksejen mukaan hieman enempi.
    Eiköhän tuo liene sama asia. FSA puhuu välillä kotisivuillaan maastisosista ATB nimellä. Laita mailia On-Onelle, ne kyllä vastaa ja palvelee nopeaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti simojoki Katso viesti
    Eiköhän tuo liene sama asia. FSA puhuu välillä kotisivuillaan maastisosista ATB nimellä. Laita mailia On-Onelle, ne kyllä vastaa ja palvelee nopeaan.
    Pikaisen surffailun perusteella päädyin samaan lopputulokseen. Painokin heittelee eri sivujen välillä paljon, mutta light-bikes.de -sivustolta löytyi punnittu paino kuvan kanssa. Nyt vaan mietin, että uskaltaakohan sitä tilata 170mm pitkät kammet?

Nyt vaan mietin, että uskaltaakohan sitä tilata 170mm pitkät kammet?
    No tähänkin on voorumilla varmaan monen monta kiistelytopicia, mut kaipa se loppuen lopuks on tottumuskysymys (jos ei missään äärihuipulla keikuta). Ite (182cm) ajelin maastossa neljä vuotta tietämättä jotta mulla oli 170mm kammet, hyvin pyöri. Nyt on 175mm ja ihan jos alkaa miettimään, niin kyllä ne hieman pidempää kaarta pyörii. Toisaalta tämän efektin taitaa aiheuttaa se, kun toisesta mankelista löytyy 165mm kammet.

Taitaa olla tavan tallaajalle suht Simojoen lausunnon mukainen toi asia. Itsellä on 170 (fix) / 172,5 (rd) / 175 (ss ja cc) mm pituisia kampia ja kyllä hukkuu muihin asioihin toi kammen pituusero. No mä kyllä tiedä mistään muustakaan...

µ

Kannattaa kokeilla maastosinkulassa 180mm kampia, saattaa jopa tykästyä...

Pikaisen surffailun perusteella päädyin samaan lopputulokseen. Painokin heittelee eri sivujen välillä paljon, mutta light-bikes.de -sivustolta löytyi punnittu paino kuvan kanssa. Nyt vaan mietin, että uskaltaakohan sitä tilata 170mm pitkät kammet?
    Pyöriikö maantiellä 90-100 kadenssilla? Jos pyörii ilman ongelmia niin ei niistä 170mm kammista tule mitään tappioita pidempiin verrattuna, saapahan vaan paremman pyörityksen maastoonkin. Tai itselleni ei siis tullut, 175mm mullakin Trekissä alunperin oli ja ihan pelkkää plussaa oli kampien lyhentäminen. Polvikivutkin vähenivät. Tämän takia niin helposti siihen 165mm kampeenkin olisin menossa.

Tietenkin juuri sinä voit olla se joka kärsii siitä lyhemmästä kammesta..
    ..makes Jack a dull boy...

Kiitoksia vastauksista. Varmaan aika sama mulla onko 175 vai 170 milliset kammet. Ostan nuo 170 milliset ja kokeilen miltä tuntuu.

kannattaa harkita rotsausta...

En tiedä mitkä kammet GT:n rungossa on ollut alunperin, mutta jos Shimanot hankit niin kannattaa käyttää rungon keskiö liikkeessä rotsattavana ja pyytää erityisesti katsomaat että seinämät ovat suorat. Itse vaihdoin juuri Cännäriini XT kampisarjan alkuperäisen Truvativ / ISIS setin tilalle ja rotsauksessa lähti reilu milli vinoutta pois molemmilta puolilta. Oli OK ISIS-setille kun siinä laakerointi pyörii omana osanaan keskiön sisällä, mutta XT:n tapauksessa olisi luultavasti lyhentänyt elinikää huomattavasti. Tampereella rotsaus maksoi 20€ joten tuskin kaatuu hintaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TeRä Katso viesti
    Tampereella rotsaus maksoi 20€ joten tuskin kaatuu hintaan.
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä saa Mansessa tohon hintaan rotsauksen? Nippelissä olisi ollu 30 e kun kävin viime viikolla kysymässä.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Keskiö ja kammet (wannabe)sinkulaan

Vaihtelun vuoksi ajattelin kokeilla, kuinka konkeli kulkee vaihteitta... Taakse sinkulakitin jo asentelinkin ja eteen oli tarkoitus laittaa vanhoihin kampiin 32-piikkinen "sinkularatas". Ennen kuin sain projektia edistettyä niin pitkälle, huomasin Ongelmia: vasen kampi löystyy ajellessa ja keskiössä tuntuu klappia. Uutta kampisettiä metsästämään siis...

Arvon raadilta nyt kysyisinkin, kannattaisikohan hankkia esimerkiksi Shimanon SLX kampisetti ja nakata sen mukana tulevat rattaat hyllylle potentiaalisia vaihdevuosia odottamaan vai käännänkö katseeni suosiolla joihinkin sinkulakäyttöön oikeasti tarkoitettuihin tuotteisiin

Jotenkin houkuttelisi SLX 36-22T +bashguard setti (esim: http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=28019). Onko nuo pulttien paikat jotenkin standardoitu niin, että noihin kampiin saa 32-piikkisen rattaan kiinni?

vastauksista rohkaistuneena hankin nyt sitten Shimanon XT-kammet "uuteen" runkoon
    ja päätin samalla sijoittaa täydelliseen XT-sarjaan, niin onpahan ainakin yhteensopiva ja ei pitäis laadunkaan kanssa tulla ongelmia (ja heti siellä SRAM-miehet nosti päätään )

ei millään malttais odottaa että sais fillarin kasaan ja pääsis ekalle lenkille... niin, odottavan aika on pitkä

R-tech Suspension hoiti rotsauksen 20 eurolla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •