Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 113

Aihe: Pyöräilyvaatteiden pesu ja pesuaineet

Pyöräilyvaatteiden pesu ja pesuaineet

Pesin tuossa pyöräilykamoja assoksen housujen mukana tulleella näyteaineella ja lopputulos oli sangen miellyttävä. Mietinkin millä noita kuteita voi hyvillä mielin pestä, kun assos-pesuaine maksaa n 1e/pesukerta?

Tavallista kirjopesuainetta on tullut käytettyä tähän asti mutta jotenkin mietityttää sen sopivuus kyseisille vaatteille.

En tiedä onko tuossa pesuaineessa jotain joka voisi tuhota vaatteita, mutta huuhteluaine sen ainakin voi tehdä. On olemassa myös pesuainetta jossa on huuhteluaine mukana, enkä ole käyttänyt sitäkään urheiluvaatteille varmuuden vuoksi.

Kirjopesuaine, 30 astetta lyhennetyllä ohjelmalla ja ylimääräiset huuhtelut on meikäläisen vakioresepti pyöräilykamoille. Osan saisi pestä 40 ohjelmallakin, mutta en jaksa eritellä kun meidän perheessä niin harvoin saa pesukoneesta vuoron.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

yleinen ohjeistus kaikille "teknisemmille" materiaaleille on se, että käytettäisiin nestemmäistä pesuainetta ja suhteellisen vähän. 40 astetta ja ei huuhteluainetta tai mitään valkaisuja.

Muutenkin pesemistä kannattaa rajoittaa. Monen vaatteen kanssa huuhtelu käytön jälkeen pidentää pesuväliä eikä heikennä materiaalin ominaisuuksia niin paljon kuin jatkuva peseminen.

Joihinkin materiaaleihin tuntuu haju tarttuvan jotenkin niin tiukkaan, ettei huuhteluilla ja hienovaraisilla pesuilla tule puhtaan tuntuista vaikka vaate käytännössä olisikin puhdas. Tällöin kannattaa kokeilla pakastamista! Huudeltu esim. urheilukerraston paita minigrip-pussiin ja pakkaseen päiväksi.

Tällaisia ohjeita on matkanvarrella tarttunut.
    hyötypyöräilyn puolesta!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zykkeli Katso viesti
    Joihinkin materiaaleihin tuntuu haju tarttuvan jotenkin niin tiukkaan, ettei huuhteluilla ja hienovaraisilla pesuilla tule puhtaan tuntuista vaikka vaate käytännössä olisikin puhdas. Tällöin kannattaa kokeilla pakastamista! Huudeltu esim. urheilukerraston paita minigrip-pussiin ja pakkaseen päiväksi.
    Mä komppaan eritoten urheilukerrastojen kohdalla pakastamista. Vielä kun kerraston materiaali on merinovillaa, niin se pysyy oikeastikin puhtaana tosi hyvin tuolla tavalla. Mä tosin pakastan aina yön yli, en vain tuntia.

Mikä noissa huuhteluaineissa on haitallista?

Huuhteluaineet haurastuttavat elastaania. Eli se kankaan joustaminen loppuu ja kangas repeää käytössä helposti.

Ihan vaan MiniRisk:illä ja 40C keinokuituohjelmalla olen Candyssä noita kledjuja pyörittänyt. Puhtaaksi tulevat, siinäpä ne enimmät muutokset ennen/jälkeen pesun tilanteissa. Jos ei vaate kestä 40C keinokuituohjelmaa, tuskin se kestää kuumassa auringossa hikoiluakaan. Villaneuleet tietenkin sitten oma juttunsa.
    ..makes Jack a dull boy...

Vaatteista löytyy pesulappu, jota noudattamalla ei yleensä voi mennä vikaan. Vaatevalmistajan testaama metodi, joka pitää vaatekappaleen kunnossa pitkään. Pesuaineena tosin kannattaa käyttää neutraaleja aineita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Pesin tuossa pyöräilykamoja assoksen housujen mukana tulleella näyteaineella ja lopputulos oli sangen miellyttävä. Mietinkin millä noita kuteita voi hyvillä mielin pestä, kun assos-pesuaine maksaa n 1e/pesukerta?

Tavallista kirjopesuainetta on tullut käytettyä tähän asti mutta jotenkin mietityttää sen sopivuus kyseisille vaatteille.
    Oliko pesuaineen kyljessä tuoteselostetta? Kiinnostaisi. Oliko nestemäistä pesuainetta?

Itse käytän tavallista nestemäistä, hajustamatonta kirjopesuainetta ja pesen 40 asteessa lähes joka käytön jälkeen. Mutta en ostakaan Assoksia vaan halvempia kamoja.

Huuhteluainetta ei missään nimessä!! Menee kuidut pilalle.
    Festina lente

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MikeM Katso viesti
    Mikä noissa huuhteluaineissa on haitallista?
    Huuhteluaineet myös tukkivat teknisten vaatteiden huokosia sekä huonontavat niiden hengittävyyttä ja kosteudenpoistoa.
    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

Hajuongelmia oli varsinkin talvihanskoissa, mutta tältä phoorumilta opin että etikkaliotus ennen pesua toimii. Hikiset paidat yleensä vain huuhdon kylmällä vedellä lenkin jälkeen. Sen kyllä huomaa kun huuhtelu ei enää riitä.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Mä olen käyttänyt huuhteluainetta sumeilematta ja vuosia, eikä spandexit ole paukkuneet. Poikkeuksena kuitenkin Gore ja Gore WS asut joihin eeeei saa käyttää mitään lisäaineita koska ne tukkivat hengittävät huokoset.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Nuo odourit saa alusasuista pois kuivattamalla ja tuulettamalla pyykin ulkona

PikaSerto 750 ml

Urheilutekstiilien ja kevyesti likaantuneiden vaatteiden tehokkaaseen pesuun
    Serto-pesuainesarjan uutuus lisää vauhtia pyykinpesuun. Täysin uudentyyppinen nestemäinen PikaSerto puhdistaa tekstiilit tehokkaasti jo pikapesu-, vajaatäyttö- ja säästöohjelmilla, matalassakin lämpötilassa (30–60 °C). PikaSerto pesee hellävaraisesti esimerkiksi treenivaatteet sekä tuulta ja vettä hylkivät ulkoilupuvut, kuten Gore Texit. Herkät tekniset kuidut ja -kalvot eivät vahingoitu! Samoin puhdistuvat kevyesti likaantuneet työvaatteet toimistolta. Raikas ja mieto tuoksu sopii hien hajun neutralointiin.
    Säästät aikaa, energiaa, vettä ja vaatteiden kuituja. PikaSerto jättää pyykin pehmeäksi, joten se soveltuu erinomaisesti urheilu- ja ulkoiluvaatteille, joiden kuiduille ei voi käyttää huuhteluainetta.
    Kotimaiset Sertot ovat helliä myös ympäristölle.
    PikaSertolla vaatteet puhdistuvat nopeasti ja tehokkaasti:
    • pesee ja raikastaa hellävaraisesti urheilutekstiilit ja ulkoiluvaatteet
    • puhdistaa myös pika- ja vajaatäyttöohjelmilla, joten lempifarkut voi pestä vaikka yksinään
    • sisältää värisuojan
    Leijona

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Mä olen käyttänyt huuhteluainetta sumeilematta ja vuosia, eikä spandexit ole paukkuneet.
    Komppaan tätä, mun vanhimmat ajohousut lienevät 90-luvulta ja ovat vielä pinkeät ja joustavat huolimatta lukemattomista pesuista ties millä aineilla. Pöksyt on kovin kuluneet mutta kun ovat niin mukavat ettei raski heittää pois.

GeeTee -takit ja muut kuorivaatteet on pesty oikeilla aineilla mutta niissäkin tulee jossain vaiheessa rajat vastaan - lopulta ulkokangas kuluu semmoiseksi etteivät ne kyllästettynäkään pidä kangasta kuivana kuin hetken (kalvo alla kyllä toimii niiltä kohdin joissa on ehjä).

Sertoa...

...olen käyttänyt teknisten kamojen (juoksu, hiihto, pyöräily ym.) pesuissa, myös Gore Texille. Tuntuu toimivan ja pullo maksaa alle 4 e marketeissa (esim. Prisma).

Komppaan sertoa.

Viitaten huuhteluainemiehiin. Kyllähän huuhteluainetta voi käyttää, eikä se välttämättä vaikuta vaatteisiin mitenkään. Se on vain vaatevalmistajan suositus. Tällä pestään kädet pois siitä, että jos vaate meneekin piloille, niin se on oma syysi, eikä vaatevalmistajan.

Tällä viestillä en kannusta kokeilemaan tai käyttämään huuhteluainetta. Jokaisella oma tapansa.

Olen pessyt luontaistuotekaupasta saatavilla pesupähkinöillä kaverin vinkin perusteella.

Pesen pääsääntöisesti kaiken urheilukaman kolmessakympissä ihan tavallisella pesuaineella. Huuhteluaineiden käyttöä nyt en ymmärrä yleensä muutenkaan. Selkeästi jotkut kokevat siitä jotain hyötyä, kun pohtivat niiden käyttöä teknisissä kamoissa vasten valmistajan eksplisiittistä suositusta. Ei kuitenkaan kannata välttämättä kalliilla kamoilla lähteä temppuilemaan turhan päiten. Sitten harmittaa kun joku menee pieleen.

Pinttyneen hien pahimmanhajuiset osat ovat erilaisia thioleja, jotka saa kemiallisesti hajotettua millä tahansa miedolla hapolla. Etikka on ehkä se halvin ja helpoiten saatava ratkaisu. Se toimii erittäin hyvin, pieni määrä etikkaa riittää, kunhan saa vaatteen kasteltua siinä kokonaan ja antaa liota tunnin tai pari.

Pelkkä vesi ei ole lähelläkään samaa asiaa kuin pesuaineella pesu. Erityisesti housujen kanssa tuollaisessa syntyy hygieniariski.

Luulin että meillä pyörii pesukone paljon, mutta ei ole sentään tilanne niin paha että ei pesukonevuoroa saisi.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

Muutenkin pesemistä kannattaa rajoittaa. Monen vaatteen kanssa huuhtelu käytön jälkeen pidentää pesuväliä eikä heikennä materiaalin ominaisuuksia niin paljon kuin jatkuva peseminen.
    Eiköhän se ole päinvastoin. Kankaaseen jäävä hiki aiheuttaa enemmän haitaa, kun oikein tehty pesu. Ja kyllähän hikiset / likaiset vaatteet voivat aiheuttaa helpommin hiertymiä yms ongelmia. Itse pesen kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet lähes joka lenkin jälkeen. Eli meikeläisen vaatekaapilla se tarkoittaa noin yhtä koneellista viikossa.
    Aika monessa koneessa on nykyään urheilutekstiileille sopiva n 30 min lyhytohjelma.
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Mä olen käyttänyt huuhteluainetta sumeilematta ja vuosia, eikä spandexit ole paukkuneet. Poikkeuksena kuitenkin Gore ja Gore WS asut joihin eeeei saa käyttää mitään lisäaineita koska ne tukkivat hengittävät huokoset.
    Coolmax ja muut siirtävät materiaalit eivät myöskään tykkää huuhteluaineista. Hyvähän se on että vaatteet eivät kestä ikuisuuksia. Saa ostaa uusia.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Huuhteluaineiden käyttöä nyt en ymmärrä yleensä muutenkaan.
    Huuhteluaineen tehtävä on tehdä pyykistä pehmeämpää ja vähentää sähköisyyttä, ettei jokainen karva ja nukka tartu päivän aikana esim. paitaan kiinni. Eli sillä tehdään vaatteesta vain miellyttävämpi pitää. Urheiluvaatteissa sitten eri juttu ja siihen en ota kantaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Eiköhän se ole päinvastoin. Kankaaseen jäävä hiki aiheuttaa enemmän haitaa, kun oikein tehty pesu. Ja kyllähän hikiset / likaiset vaatteet voivat aiheuttaa helpommin hiertymiä yms ongelmia. Itse pesen kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet lähes joka lenkin jälkeen. Eli meikeläisen vaatekaapilla se tarkoittaa noin yhtä koneellista viikossa.
    Aika monessa koneessa on nykyään urheilutekstiileille sopiva n 30 min lyhytohjelma.
    Riippuu materiaalista ja vaatteesta.

Jos materiaali on luonnollisempaa tavaraa eli villaa tai silkkiä, eikä siis ihan pelkkää muovia niin jatkuva peseminen on turhaa ja liikaa asusteita kuluttavaa. Luonnonkuidut kun puhdistavat itse itseään.

Mitä sitten vaatteeseen tulee niin ajopaita menee meikäläisellä useamman kierroksen pelkällä huuhtelulla, mutta kalsarit pesuun joka kerran jälkeen

Silleen terveellä järjellä vedellen.
    hyötypyöräilyn puolesta!

Luonnonkuidut kun puhdistavat itse itseään.
    Paitsi puuvilla

Mites muuten pesette kypärän? Ne pehmusteet ja hihnat kuitenkin ryytyy.
    Olen itse upottanut nestemäistä pesuainetta sisältävään veteen muutamaksi tunniksi.
    Etikkakylpy taitaisi sopia kypärällekin?
    Take the Long Way Home - Supertramp

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leijona Katso viesti
    PikaSerto 750 ml

Urheilutekstiilien ja kevyesti likaantuneiden vaatteiden tehokkaaseen pesuun
    Serto-pesuainesarjan uutuus lisää vauhtia pyykinpesuun. Täysin uudentyyppinen nestemäinen PikaSerto puhdistaa tekstiilit tehokkaasti jo pikapesu-, vajaatäyttö- ja säästöohjelmilla, matalassakin lämpötilassa (30–60 °C). PikaSerto pesee hellävaraisesti esimerkiksi treenivaatteet sekä tuulta ja vettä hylkivät ulkoilupuvut, kuten Gore Texit. Herkät tekniset kuidut ja -kalvot eivät vahingoitu! Samoin puhdistuvat kevyesti likaantuneet työvaatteet toimistolta. Raikas ja mieto tuoksu sopii hien hajun neutralointiin.
    Säästät aikaa, energiaa, vettä ja vaatteiden kuituja. PikaSerto jättää pyykin pehmeäksi, joten se soveltuu erinomaisesti urheilu- ja ulkoiluvaatteille, joiden kuiduille ei voi käyttää huuhteluainetta.
    Kotimaiset Sertot ovat helliä myös ympäristölle.
    PikaSertolla vaatteet puhdistuvat nopeasti ja tehokkaasti:
    • pesee ja raikastaa hellävaraisesti urheilutekstiilit ja ulkoiluvaatteet
    • puhdistaa myös pika- ja vajaatäyttöohjelmilla, joten lempifarkut voi pestä vaikka yksinään
    • sisältää värisuojan
    Ehdottomasti täydet pisteet tälle, tyytyväinen käyttäjä jo pitemmän aikaa.
    -Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mandello Katso viesti
    Olen itse upottanut nestemäistä pesuainetta sisältävään veteen muutamaksi tunniksi.
    Noin upottamalla minäkin pesisin. Sitten huuhtelu runsaalla vedellä.

Etikasta en osaa sanoa, liuotinhan se ei ole, joten kypärälle siitä tuskin on haittaa?

Mukana suihkuun. Pehmikkeet on jo entiset, eikä niitä tarvita muutenkaan, sen verran luonnonkuitua päässä vielä on.

Juuri tuossa aamulla kun tulin töistä, niin tuli pestyä pehmusteet ja hihnat lämpimällä vedellä ja fairylla. Sen jälkeen vain runsas huuhtelu Hyvin lähti kaikki sonta ja vesi muuttui mustaksi. Nyt pehmusteet ja hihnat tuoksuu sitruunalle
    Still rides with 26er

Silleen terveellä järjellä vedellen.
    Juu, ehdottomasti. Minä tarkoitin nimenomaan näitä nykyaikaisia muovijohdannaisia.

Noita luonnonkuituja pitäisi varmaan käsitellä varovaisemmin. Minä vaan olen niin tyytyväinen näihin nyky-hömpötyksiin, että liikunnassa / retkeilyssä käytän pelkästään niitä...

Ja kypärän olen pessyt suihkussa shampoolla.
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •