FenixBikeshopHuntteriElectrobike
Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 131

Aihe: Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.

Kokemuspohjaisesti voin nyt sanoa, että pyörien kuljetus YÖjunassa etelästä pohjoiseen ja takaisin sujui täysin ongelmitta ja palvelu oli ystävällistä. Tilaa konduktöörivaunussa olisi vaikka polkupyöräjoukkueen pyörille. Eli päiväjunissa kuljettaminen on kinkkisempää, mutta yöjunissa onnistuu.

Pyörällä Vaasasta Tikkurilan asemalle ja takaisin. Kuulostaa hienolta ja helpolta. No, en suosittele kenellekään edes yrittää saada IC-junaan XL runkoista ja plussarenkaista täpäriä. Pari huomiota listattuna.

1. Vaasasta kulkee vain 2 junaa päivällä jossa on ne 3 pyöräpaikkaa. Nämä junat siis lähtevät Vaasasta ja saapuvat Helsinkiin. Sama toisinpäin. Loput junat menevät Seinäjoelle josta pitää vaihtaa Rovaniemi-HKI junan kyytiin. Vaasa-Seinämäki junassa ei saa kuljettaa pyörää. Usein tämä juna on lähes tyhjä mutta silti kielto on ehdoton. Onko muillakin poikkiradoilla sama ongelma?

2. Varsinkin Tikkurilassa vaihtoaika on älyttömän lyhyt verrattuna siihen kuinka paljon siitä tulee ja menee väkeä (lentokenttä). XL kokoisen fillarin saaminen ulos tuosta väliköstä ottaa aikaa. Jos juna on myöhässä niin aikataulua otetaan kiinni lyhentämällä välipysähdyksiä.

Muutenkin tuo välikkö on aina täynnä hyökkäysvaunujen kanssa seilaavia lapsiperheitä jotka tunkevat yläkerran leikkipaikasta tuohon välikköön. Jos et ehdi ennen näitä avaamaan pyöränlukkoa ja laittamaan kamat kasaan, et pääse ajoissa ulos. Konnaritkaan eivät aina auta. Niitäkin on yllättävän paljon m*lkuja kuten oli viimeksikin.

3. Tikkurilasta junaan sisäänmeno on sekuntipeliä ja jos et löydä oikeaa vaunua heti, jäät laiturille fillarisi kanssa. Sitä pyörämerkkiä ei vieläkään ole päivitetty niin että sen näkisi ilman suurennuslasia. Miksi se ei voisi olla kuten HSL vaunuissa? Koko seinän kokoinen kuva.

4. Jos ja kun löydät sen oikean oven, akseliväliltään valtavan fillarin nostaminen sisään niiden lastenvaunujen takaa on tuskallinen operaatio. Siinä haahuilee yleensä porukkaa lentolaukkuineen ja se fillari oikeasti tukkii kaiken liikenteen siitäkohtaa. Varsinkin kun siinä on 2 muutakin pyörää ihmettelemässä miten tästä nyt mahtuu kääntymään.

5. Ns. päiväretki pääkaupunkiseudulle onnistuu fillarin kanssa ainoastaan jos asuu pääradan varrella. Poikkirata ei mahdollista pyöräkuljetuksia aamuisin eikä iltaisin joten samanpäivän aikana meno ja paluu on turha haave. Sinänsä outoa kun julkisia ja pyöräilyä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn ja näinkin yksinkertainen asia ei vain onnistu. Jos pyöräilyä halutaan kasvattaa, junassa pyörän kuljettamisen helpotaminen pitäisi olla aivan ensimmäinen toimenpide.

6. Unohda nuo koukut. Ne on tehty tuollaisille rimpuloille markettipyörille mitä tuossakin kuvassa näkyy. 23kg painolla kun tuo koukku hakkaa stemmiä ja tankoa vasten, niin onko riskin arvoista laittaa sitä sinne väkisin? MummoGT:n kromattu rautatanko tuskin siitä miksikään menee mutta nykyaikaiset tangot tuskin hyvää tykkää. Muutenkin tuon jammun näyttö estäisi tuon koukun käytön.

7. Älä laske sen varaan että konnarit auttaa. Viimeksikin eräs nainen tuskaili koukun kanssa ja konnari vain tuhahti ja lähti pois kun kysyi apua. Menin sitten itse auttamaan kunhan sain oman pyörän jotenkuten pois keskikäytävältä (vihaisten tuijotusten saattelemana).

Tuttu juttu...

Ei ole sen helpompaa bussilla. Yleensä bussiin ei voi varata pyörälle paikkaa, eli pääsee jos mahtuu? Itselle pitää kuitenkin ottaa lippu että pääsee, tai saa paljon halvemmalla. Kuka sen varaan voi laskea matkaansa?

Huvittavaa että pyöräretkeilijälle oma auto on lähes välttämätön juuri tämän takia.

Jossain vaiheessa oli niitä pyörähuoneitakin/ex tupakkahuone? Tosin ne oli junassa niin korkealla että mulle oli jo aika työ nostaa pyörä sinne. Ei mitään ratapihan tasolla olevaa jutskaa...

Tämän keskustelun sivulla 2 on kuvia, onkohan tuota vielä?

Sulla oli sentään vain yksi pyörä...

Mulla meinasi tunteet kuumota VRn kanssa viime keväänä, kun varailin paikkoja pyörille ja lapselle. Saimme koko järjestelmän solmuun ja löysin monta bugia tekstiviesti/appis/sähköpostisovelluksesta. Jokaisessa oli erilainen vaihtoehto istumapaikkoja ja pyörän sijaintia. Onneksi VR:n palvelusta lopulta ilmoitettiin että sekä pyörät että paikat ovat samassa vaunussa, luki lipuissa ihan mitä tahansa. Piti jo kysellä saattopalvelua lapselle pyörän kansaa kun olisimme olleet eri päissä junaa. Pyöräpisteitä voi olla niin vaunussa 2 kuin 4 IC junissa...

Mutta ajatuskin, että olisin yrittänyt sähköläskiä tuohon härveliin nostaa tai säätää matkatavaroita pois ja takaisin - päätin heti suosiolta jättää sen väliin. Käytännössä läski ei mahdu tuonne ja se matkustaa poikittain kaikkien tiellä siellä eteisessä. Tuli koettua ruuhkajuna-säätäminen matkalaukkujen kanssa seilaavien matkalaisten (ihan oikeasti vaunun numero on seinässä ja asemilla olevista näytöistä voi katsoa mihin oma vaunu pysähtyy, mutta siitä huolimatta osa matkaa pakaasien kanssa ympäri junaa). Mainitsinko jo humalaiset, jotka alkaa tivata pyörän speksejä ja hintaa seisoen esteenä ahtaassa eteisessä kun yrität saada palapelin pyörimään hiki pinnassa että edes yksi pyörä olisi suurinpiirtein oikeassa paikassa. Tuli aika voimallisesti käskettyä väkeä siirtymään vaan pois ja paikoilleen. Käytännössä itse matkaan pyörän/pyörien vieressä koko matkan, matkatavaroita ja pyöriä vahtien.

Ai niin, bonuksena olkoon viime kesänä ulkona helle, rikkoutunut ilmastointi vaunussa 4 eli sisällä sauna. Kiitokset kuitenkin VR:lle ilmaisesta kylmästä limusta. Mutta päästiin kuitenkin pyöräretkelle silloinkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti artzi Katso viesti
    Tuttu juttu...

Ei ole sen helpompaa bussilla. Yleensä bussiin ei voi varata pyörälle paikkaa, eli pääsee jos mahtuu? Itselle pitää kuitenkin ottaa lippu että pääsee, tai saa paljon halvemmalla. Kuka sen varaan voi laskea matkaansa?

Huvittavaa että pyöräretkeilijälle oma auto on lähes välttämätön juuri tämän takia.

Jossain vaiheessa oli niitä pyörähuoneitakin/ex tupakkahuone? Tosin ne oli junassa niin korkealla että mulle oli jo aika työ nostaa pyörä sinne. Ei mitään ratapihan tasolla olevaa jutskaa...

Tämän keskustelun sivulla 2 on kuvia, onkohan tuota vielä?
    Muistan itsekin nuo "tavaravaunut". Tupakkavaunu taisi olla erikseen se viimeinen vaunu. Tämä oli ennen tupakkakoppeja. Onko Turku-Tampere-HKI samanlaista sekoilua vai meneekö Turkuun pelkkiä IC-junia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Metsämuija Katso viesti
    Sulla oli sentään vain yksi pyörä...

Mulla meinasi tunteet kuumota VRn kanssa viime keväänä, kun varailin paikkoja pyörille ja lapselle. Saimme koko järjestelmän solmuun ja löysin monta bugia tekstiviesti/appis/sähköpostisovelluksesta. Jokaisessa oli erilainen vaihtoehto istumapaikkoja ja pyörän sijaintia. Onneksi VR:n palvelusta lopulta ilmoitettiin että sekä pyörät että paikat ovat samassa vaunussa, luki lipuissa ihan mitä tahansa. Piti jo kysellä saattopalvelua lapselle pyörän kansaa kun olisimme olleet eri päissä junaa. Pyöräpisteitä voi olla niin vaunussa 2 kuin 4 IC junissa...

Mutta ajatuskin, että olisin yrittänyt sähköläskiä tuohon härveliin nostaa tai säätää matkatavaroita pois ja takaisin - päätin heti suosiolta jättää sen väliin. Käytännössä läski ei mahdu tuonne ja se matkustaa poikittain kaikkien tiellä siellä eteisessä. Tuli koettua ruuhkajuna-säätäminen matkalaukkujen kanssa seilaavien matkalaisten (ihan oikeasti vaunun numero on seinässä ja asemilla olevista näytöistä voi katsoa mihin oma vaunu pysähtyy, mutta siitä huolimatta osa matkaa pakaasien kanssa ympäri junaa). Mainitsinko jo humalaiset, jotka alkaa tivata pyörän speksejä ja hintaa seisoen esteenä ahtaassa eteisessä kun yrität saada palapelin pyörimään hiki pinnassa että edes yksi pyörä olisi suurinpiirtein oikeassa paikassa. Tuli aika voimallisesti käskettyä väkeä siirtymään vaan pois ja paikoilleen. Käytännössä itse matkaan pyörän/pyörien vieressä koko matkan, matkatavaroita ja pyöriä vahtien.

Ai niin, bonuksena olkoon viime kesänä ulkona helle, rikkoutunut ilmastointi vaunussa 4 eli sisällä sauna. Kiitokset kuitenkin VR:lle ilmaisesta kylmästä limusta. Mutta päästiin kuitenkin pyöräretkelle silloinkin.
    Sama juttu tuon tilauksen kanssa. Se menee solmuun heti kun sinne laittaa fillarin. Esim. jos laitan Vaasa-Seinäjoki-HKI, niin se ei anna valita istumapaikaa koska pyöräpaikka valittu...

Kieltämättä nuo tilanteet ovat äärimmäisen stressaavia ja seuraavan reissun teen suosiolla omalla autolla. Se niitä ilmastotalkoista

Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Sama juttu tuon tilauksen kanssa. Se menee solmuun heti kun sinne laittaa fillarin. Esim. jos laitan Vaasa-Seinäjoki-HKI, niin se ei anna valita istumapaikaa koska pyöräpaikka valittu(
    Näin softa-ammattilaisena oikein pyörittelen silmiä, miten joku on generoinut tuonne logiikan, jolla automaatti valitsee istumapaikan oletuksena eri vaunuun pyöräpaikan kanssa, vaikka samassa vaunussa olisi vaikka miten paljon tilaa. Voi miksi, miksi ihmeessä...

En nyt todellakaan väitä että fillarin kuljettaminen kaukojunissa olisi yhtä juhlaa, ei todellakaan. Mutta korjaillaan nyt muutama kohta. Myönnetään toki heti alkuun, että mulla junassa on yleensä kulkenut cyclo, läskin kuljettamisesta ei ole kokemusta. Ja ei, en ole VR:llä töissä.

1. Vaasasta kulkee vain 2 junaa päivällä jossa on ne 3 pyöräpaikkaa.
    Katsoin nyt pisto-otannalla muutaman Vaasan IC-junan. Niissä oli kaikissa sekä EDO- että ainakin yksi EDFS -vaunu, joissa molemmissa on pyöräpaikkoja. Niitä paikkoja on siis ainakin 5, ei 3. (En ole ihan varma onko joissakin EDOissa kolmea pyöräpaikkaa, mutta ainakin kaksi). IC-junia näyttää lauantaisin menevän tuo kaksi, kaikkina muina päivinä neljä.

Jos juna on Pendolino, niin sinne ei fillareita saa ottaa.

2. Varsinkin Tikkurilassa vaihtoaika on älyttömän lyhyt verrattuna siihen kuinka paljon siitä tulee ja menee väkeä (lentokenttä). XL kokoisen fillarin saaminen ulos tuosta väliköstä ottaa aikaa. Jos juna on myöhässä niin aikataulua otetaan kiinni lyhentämällä välipysähdyksiä.
    Itse olen kyllä toteuttanut tapaa, jossa käyn nostamassa sen filllarini kiikusta jo hyvin ajoissa ennen asemaa. Tällöin poistuminen asemalla ei vie sen enempää aikaa kuin normaalistikaan. Hyvin olen ehtinyt, vaikka mun usein pitää fillarin ulostamisen jälkeen mennä sisältä hakemaan vielä peräkärry.

3. Tikkurilasta junaan sisäänmeno on sekuntipeliä ja jos et löydä oikeaa vaunua heti, jäät laiturille fillarisi kanssa. Sitä pyörämerkkiä ei vieläkään ole päivitetty niin että sen näkisi ilman suurennuslasia. Miksi se ei voisi olla kuten HSL vaunuissa? Koko seinän kokoinen kuva.
    Kuvake voisi kieltämättä olla paljon isompikin, mutta kyllähän polkupyöräpaikan vaunu on jo etukäteen tiedossa. Ja laiturinäytöistä voi päätellä mihin kohtaan se vaunu suurinpiirtein pysähtyy.

6. Unohda nuo koukut. Ne on tehty tuollaisille rimpuloille markettipyörille mitä tuossakin kuvassa näkyy. 23kg painolla kun tuo koukku hakkaa stemmiä ja tankoa vasten, niin onko riskin arvoista laittaa sitä sinne väkisin? MummoGT:n kromattu rautatanko tuskin siitä miksikään menee mutta nykyaikaiset tangot tuskin hyvää tykkää. Muutenkin tuon jammun näyttö estäisi tuon koukun käytön.
    EDO-vaunun polkupyöräpaikat eivät ole koukkumallia, vaan niihin fillari tulee ns. normaaliin asentoon. Nyt en sitten mene takuuseen, että meneekö siihen hahloon läskipyörän rengas, voi hyvin olla ettei mahdu. Ottaa junalipun VR:n puhelinpalvelun kautta, niin voi pyytää fillaripaikkaa juuri tuohon EDOon. Ja EDO on siis tuttavallisemmin ohjausvaunu, kulkee Vaasan junissa aina vaununumerolla yksi.

Toi koukun käyttö kieltämättä aiheuttaa ensimmäisillä kerroilla hämmennystä, mutta pienellä kokemuksella menee nykyään aika nopeasti. Monelta jää näköjään huomaamatta, että koukku liikkuu kyllä varsin alas, pyörää ei tarvitse nostaa ylös.

Näin softa-ammattilaisena oikein pyörittelen silmiä, miten joku on generoinut tuonne logiikan, jolla automaatti valitsee istumapaikan oletuksena eri vaunuun pyöräpaikan kanssa, vaikka samassa vaunussa olisi vaikka miten paljon tilaa. Voi miksi, miksi ihmeessä...
    Syy lienee se, että se fillaripaikat sisältävä vaunu on samalla myös lastenvaunu. Arvelen siis, että Koodaaja-Pentti on ajatellut sijoittaa ilman kakaroita matkustavat aikuiset lähtökohtaisesti johonkin toiseen vaunuun. Ei ole tietenkään mikään selitys sille miksi Pentti ei voisi ajatella myös fillaristin matkaavan mielellään samassa vaunussa rakkaan konkelinsa kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Auvo Katso viesti
    En nyt todellakaan väitä että fillarin kuljettaminen kaukojunissa olisi yhtä juhlaa, ei todellakaan. Mutta korjaillaan nyt muutama kohta. Myönnetään toki heti alkuun, että mulla junassa on yleensä kulkenut cyclo, läskin kuljettamisesta ei ole kokemusta. Ja ei, en ole VR:llä töissä.

Katsoin nyt pisto-otannalla muutaman Vaasan IC-junan. Niissä oli kaikissa sekä EDO- että ainakin yksi EDFS -vaunu, joissa molemmissa on pyöräpaikkoja. Niitä paikkoja on siis ainakin 5, ei 3. (En ole ihan varma onko joissakin EDOissa kolmea pyöräpaikkaa, mutta ainakin kaksi). IC-junia näyttää lauantaisin menevän tuo kaksi, kaikkina muina päivinä neljä.

Jos juna on Pendolino, niin sinne ei fillareita saa ottaa.
    Ok, en ole perehtynyt vaunutyyppeihin. Se mitä näen on varausjärjestelmä ja omat kokemukset. Ongelmahan on se, että noihin Vaasa-Seinäjoki juniin ei oteta fillareita. Kerran yritin ja konnari kertoi että älä edes kuvittele (olikohan tämä sitten se Pendolino? kuten mainitsit). Otin siis 2 erilistä lippua ja kokeilin onneani (varausjärjestelmä menee solmuun jos molemmissa junissa ei ole pyöräpaikkaa). Olen myös yrittänyt asiakaspalvelusta selvittää mutta vastaus on selkeä: ei pyöräpaikka = ei pyörää junaan.

Nuo IC:t ovat helpoimpia koska lähtöasema on Vaasa ja pääteasema Helsinki. Sama toiseen suuntaan. Mutta haaste on se, että ne menevät ja tulevat keskipäivällä ja iltapäivällä. Jos haluaa aamulla lähteä ja illalla saapua, se ongelmakohta on aina Seinäjoki koska se väli on iltaisin ja aamuisin 3 vaunun "perusjuna" joissa ei todellakaan ole muuta kuin tyhjiä penkkejä.

Itse olen kyllä toteuttanut tapaa, jossa käyn nostamassa sen filllarini kiikusta jo hyvin ajoissa ennen asemaa. Tällöin poistuminen asemalla ei vie sen enempää aikaa kuin normaalistikaan. Hyvin olen ehtinyt, vaikka mun usein pitää fillarin ulostamisen jälkeen mennä sisältä hakemaan vielä peräkärry.
    Tämän opin viimekerralla kantapäänkautta. Käytävä täyttyy lentokentälle menijöiden laukuista ja lastenvaunuista jo hyvissä ajoin.

Kuvake voisi kieltämättä olla paljon isompikin, mutta kyllähän polkupyöräpaikan vaunu on jo etukäteen tiedossa. Ja laiturinäytöistä voi päätellä mihin kohtaan se vaunu suurinpiirtein pysähtyy.
    Jep. Kyllähän se numero siinä valotaululla näyttää mihinkohtaan se ko. vaunu suurinpiirtein pysähtyy. Käytännössä näet junan vaunun numeron vasta kun kävelet kohdalle koska se on vain jotain 10x10cm kokoinen ruutu. Sitten kun näet sen numeron, pitää päätellä kummassa suunnassa on pienemmät ja suuremmat numerot. Lähdet väärään suuntaan niin kyllä siinä alkaa tuskanhiki nousta otsalle.

EDO-vaunun polkupyöräpaikat eivät ole koukkumallia, vaan niihin fillari tulee ns. normaaliin asentoon. Nyt en sitten mene takuuseen, että meneekö siihen hahloon läskipyörän rengas, voi hyvin olla ettei mahdu. Ottaa junalipun VR:n puhelinpalvelun kautta, niin voi pyytää fillaripaikkaa juuri tuohon EDOon. Ja EDO on siis tuttavallisemmin ohjausvaunu, kulkee Vaasan junissa aina vaununumerolla yksi.

Toi koukun käyttö kieltämättä aiheuttaa ensimmäisillä kerroilla hämmennystä, mutta pienellä kokemuksella menee nykyään aika nopeasti. Monelta jää näköjään huomaamatta, että koukku liikkuu kyllä varsin alas, pyörää ei tarvitse nostaa ylös.
    En kyllä mitään hahlopaikkoja noissa junissa ole nähnyt. Tiedän kyllä ne ja btw ei mahdu kun markettirimpula (vrt. kauppojen pihoilla olevat vanteenvääntäjät). Olen kyllä nähnyt noita joissain junissa ja olisihan se koominen näky kun siihen laittaisi XL koon täpärin. Tukkisi koko käytävän

Tuossa lataamassani kuvassa olevista koukuista 2 oli väännetty epäkuntoon ja osasta puuttui avain. Ja kuten todettu 780mm ohjaustangolla varustettu pyörä mahtuisi juuri ja juuri keskimäiseen mutta veisi silloin koko tilan. Ei se kokonaisleveys paljon ole tuossa välikössä. Sanoisin metrinverran. Tuollaisen 23kg pyörän nostelu ahtaassa välikössä ei muutenkaan ole mitään herkkua vaikkei siinä muita ihmisiä pyörisikään ympärillä.

Ihan oikeasti tuo pyörä on kooltaan valtava. Sen huomaa vasta kun sitä liikuttelee sisätiloissa. Tiedän eron ihan käytännössä kun joka päivä nostelen tallissani tuota täpäriä ja hybridiäni. Hybridin saa vaikka yhdellä kädellä pystyasentoon. Tuota monsteria kun nostat takapyörän varaan pystyyn niin se on jo vaarallista sekä itselle että muille.

Toivotaan että kaukojuniin tulee jokupäivä samanlaiset systeemit mitä HSL käyttää. Voisi vaikka ajaa sisään ja ulos. Ei kyllä kannata pidätellä hengitystä odotellessa VR:n tietäen.

Mun mielestä myös on toiminut ihan ok näin, vaikka sen kerran kun matkustan junalla, on mukana yleensä myös sivulaukkuja, telttapussukkaa yms. Siihen välikköön änkee monta muutakin ihmistä, osa pyörineen yms. eikä siinä ole erityisen tilavaa tai viihtyisää, mutta mukavaa juttua on joskus myös kanssamatkustajien kanssa. Usein tavarat saa samassa eteisessä olevaan säilytyslokeroon matkan ajaksi.

Itse myöskin luulen, ettei junaan ajoissa pyrkivää matkustajaa kovin herkästi jätetä kyydistä, vaikka stressaajana tälläistakin jännittää, ennen kuin pääsee junaan. Jokunen vuosi sitten odotin Kokkolassa yöllä junaa, joka oli myöhässä. Mitään laiturinäyttöjä ei ollut toiminnassa, ja vaunun numerokin oli 23, eli pitkä juna tiedossa.

Jäin siihen kohtaa laituria, missä muukin popula oli, ja aika hyvin osui. Tupakalle pyrkinyttä matkustajaa konnari ohjeisti sanomalle, että juna lähtee kyllä heti, kun saadaan tämä pyörä kyytiin, kun ei olla aikataulussa. Mutta auttoi ystävällisesti pyörän kanssa, kun tässä ei ollut niitä pyörätelineitä vaan tavaravaunu, jonka sivusta fillari nostettiin junaan.

Mulla on etulaukkuteline kiinni ohjaustangossa, eikä koukku oikein toimi sen kanssa, mutta osan matkaa nousee sentään ja on siinä pysynyt reissun ajan. Tylsimmillään on joku laittanut oman pyöränsä maksamalleni paikalle ja konduktööri kohautteli hartioitaan, mutta näistä huolimatta edelleen koen junan aika mukavaksi tavaksi lähteä/palata lomalta. Matka taittuu ihan eri tahtiin kuin itse vääntäen .

Ok, en ole perehtynyt vaunutyyppeihin. Se mitä näen on varausjärjestelmä ja omat kokemukset. Ongelmahan on se, että noihin Vaasa-Seinäjoki juniin ei oteta fillareita. Kerran yritin ja konnari kertoi että älä edes kuvittele (olikohan tämä sitten se Pendolino? kuten mainitsit). Otin siis 2 erilistä lippua ja kokeilin onneani (varausjärjestelmä menee solmuun jos molemmissa junissa ei ole pyöräpaikkaa). Olen myös yrittänyt asiakaspalvelusta selvittää mutta vastaus on selkeä: ei pyöräpaikka = ei pyörää junaan.
    Kyse ei ole siitä mihin se juna on matkalla, vaan kalustosta jolla sitä ajetaan. Vaasasta aamun neljän ensimmäistä junaa ajetaan Pendolinolla, ja niissä ei fillaripaikkoja ole. Eli pyöräilijän kannalta kyllä ihan haitarista. Mutta esim. 13:42 lähtee IC-juna, jossa siinäkin on etelää kohden jatkettaessa Seinäjoella vaihto, ja siihen kyllä pyörän mukaan saat.

Sitten kun näet sen numeron, pitää päätellä kummassa suunnassa on pienemmät ja suuremmat numerot. Lähdet väärään suuntaan niin kyllä siinä alkaa tuskanhiki nousta otsalle.
    Sen vaununumeroinnin suunnan kyllä näkee laiturinäytösta. Pääradalla (ja Vaasan radalla) tuo on vielä helppo muistaakin, numerointi alkaa aina junan Helsingin puoleisesta päästä. Sama logiikka pätee kyllä muillakin radoilla, mutta lisäksi pitää tietää onko juna matkan varrella vaihtanut tai vaihtamassa kulkusuuntaa.

En kyllä mitään hahlopaikkoja noissa junissa ole nähnyt.
    IC-junan vaunusta 1 tällaisen aika isolla todennäköisyydellä löytää. Mutta saattaa hyvinkin olla täpärille kelpaamaton, pitääkin vilkaista kun seuraavan kerran junalla matkustaa.

Ruuhkasuomen vuoroista täytyy kyllä sen verran todeta, että esim helsingin tai tampereen päähän saapuessa ei ole mahdollista säätää näppärästi esim pyörälaukkujen kanssa junien eteisissä. Nuo junat ovat aamuisin ja iltaisin loppuunmyytyjä, porukkaa jää näillä asemilla matkatavaroiden kanssa niin paljon pois että eteiset täyttyy odottajista jo paljon ennen asemaa. Asemat ovat kaaosta ihmisten säntäillessä joka suuntaan eli ymmärrän sinänsä satunnaisempia matkailijoita. Heillä ei ole käsitystä, missä vaunut pysähtyvät (tosin aina välilä kyllä kuskikin parkkeeraa vaunun 1-2 vaununmittaa väärin) tai mihin suuntaan numerot kasvaa. Näytöt on pimeinä vähän väliä. Esim Turku, Jyväskylä tai Pori ovat suorastaan tyhjiä vuoroja... pohjoiseen menevät junat ovat erityisesti loppuviikosta sillipurkkeja.

Näin satunnaisen viikonloppu/kesäreissaajan näkövinkkelistä on niin, että se vartti säätämistä ja odottelua kansoitetussa eteisvälikössä ei oo mikään loman kohokohta, mutta aina toistaiseksi oon päässy kyytiin ja kyydistä siellä missä pitikin ja tavaratkin pysyneet mukana. Tilaa on tehty pyydettäessä sen verran että pääsee lokerolle ja saa fillarin koukusta yms.

Lentäminen pyörän kanssa on mun mielestä hankalampaa eikä ookaan nyt tullut lähdettyä esim. Saksaan, vaikka vois olla taas kiinnostusta. Laivaan on mukava ajaa, mutta siinä on pitkät jonotukset eikä se autokansikaan niin viihtyisä ole... joten itelle juna ehkä ykkössuosikki kumminkin. Myös busseista hyviä kokemuksia etenkin ystävällisen palvelun osalta, mutta niihin ei taida saada netistä pyöräpaikkoja varmistettua.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Käytyäni Euroopassa pyöräreissulla ja turvauduttuani kahdesti myös junaan täytyy antaa varovaiset kiitokset VRn appseille. Saksassa ei esimerkiksi IChen voi ostaa lippua online - tai ainakaan minä en onnistunut. Sain lipun itselleni, mutta sitten lähtöpäivänä selvisi asemalla, että pyörälippu pitää ostaa päivää ennen. Regionaalit junat olivat sitten pelastus, mutta siinä meni oman lipun rahat. Vaikka en ole lukenut saksaa koulussa, totesin virkailijalle että "sie haben schaisse system". Hän ymmärsi vitsin. Ja pointin. Toisessa pyöräily-ystävällisessä maassa Tanskassa ostaessani lippua itselleni ja pyörälleni automaatti antoi puhelinnumeron, johon piti soittaa. Luurin päässä palveltiin englanniksi (tusen tack!) ja annettiin koodi, joka piti sitten syöttää viereiseen automaattiin. Tämä siis vuonna 2019. Ruotsi on aivan oma lukunsa. Yrittäkääpä saada selville ihan millä tahansa välineellä miten saada pyörä junassa (tai bussissa) Malmöstä Tukholmaan. Minun koulutukseni, älyni ja kärsivällisyyteni loppui kahden illan selvittelyn jälkeen. Sukulaisenikin kotimaassa nosti kätensä ylös.

Olen käyttänyt itse paljon niin matkailun kuin työmatkojen yhteydessä VR Mobiili-sovellusta. Aivan kuten edellä todettiin, tässä kyllä onnistuu myös pyörälipun ostaminen, mutta kone on monta kertaa arponut minulle paikan, jota junassa ei oikeasti ole. Pari kertaa juna on ollut täynnä ja ravintolavaunuun on täytynyt mennä sitten nauttimaan olutta lohdutukseksi. Neljäs kerta taisi olla liikaa ja suutahdin konduktöörille, joka tottuneesti totesi että ongelma tiedetään. Hillitsin tunteeni ja menin ravintolavaunuun. Kesällä 2018 sama juttu. Tällä kertaa konduktööri sanoi, että häntäkin tämä raivostuttaa ja soitetaanpa koodarisedällä. Hän haukkui systeemin ensin itse ja sitten minä. Koodari sanoi, että ongelma ei ollut tullut hänen tietoonsa. Voi p-e. En ole systeemiä käyttänyt tämän jälkeen, mutta nyt VRltä tuli uusi appi. Siinä ei ole ollenkaan pyöräoptiota. Kirjoitin heti annettuun osoitteeseen ja sieltä myös vastattiin, että tiedossa on ja että tulossa on. Kiitin yllättyneenä, siitä että viestini luettiin ja siihen myös vastattiin viitaten muiden maiden kokemuksiini. Tähänkin vastattiin. Pyrin pitämään realistisen optimismin ensisijaisena elämänasenteeni, joten toivon pikaista muutosta. Liikun toisinaan kevyesti ja miehittämättömien asemien varrella iPhonen ollessa ainoa kytkökseni VRn lippupalveluihin

Summa summarum. Tässä rakkaassa maanosassamme, ja kenties vielä rakkaammassa kotimaassamme, pitää ilmeisen monta bittiä vielä virrata ennen kuin saadaan tämäkin ilmeisen helppo asia ojennukseen.

Paikallisjunien pyöräpaikoista:

Tulipa kuljetettua useammallakin junalla pyörää ihan viime päivinä. Käytin paikallisjunia (Hki-Riksu) ja peruspuksutinta (Mänttä-Tre). Junien pyöräpaikat olivat hyvin täynnä, varsinkin kun sinne änkesi myös joku muu matkustavainen.

R-junien toisessa päässä oli vain kaksi paikkaa (mielestäni aiemmin kolme). Samaan tilaan täytyy mahtua myös lastenvaunut, joten tiivistä oli. Selvisin kuitenkin.

Mänttä-Tre välillä ei kyllä selvinnyt, mihin pyörät oli tarkoitus laittaa, joten törkkäsin sen (pyörän merkillä varustetun) vaunun eteiseen. Mahduin sinnekin, mutta ihmettelin kyllä, mihin pyörät olisi tarkoitus laittaa. Pyörälippu siihen kyllä myytiin.

Loma-aika selittii osittain runsaat matkustaja- ja pyörämäärät, mutta olin kyllä yllättynyt, miten arkipäivänä keskipäivällä oli niin matkustajia kuin pyöriäkin. Hyvä sinällänsä, mutta lisää paikkoja kyllä tarvittaisiin.

Aiemmin paikallisjunat olivat mielestäni mukavampia pyöränkuljetuksessa kuin IC. Nyt ne käyvät vaan kovin ahtaiksi.

Saako IC:issä kuljetettua mitenkään pehmeää pyörälaukkua (Evoc) turvallisesti? Pitäisi olla vielä jokin turvallinen paikka eikä käytävällä kaikkien saatavilla, kun puhutaan viisinumeroisista summista. Tekisi mieli ottaa maantiepyörä mukaan Turku - Oulu, mutta taitaa olla turha luulo saada tälläistä järkkäytymään ilman, että lähtee itse autolla?

Itsekin kokeilin lähijunaa välillä Hämeenlinna - Tampere (mulle riitti pyöräily yhteen suuntaan...). Ruuhkaisessa lauantaijunassa oli pyöriä ja lastenvaunuja enemmän kuin laki sallii. Samalla tuli kyllä huomattua, miten pieniä ja näppäriä ovat maantiepyörät niin leveydeltä kuin pituudeltaan. Tässä junassa oli periaatteessa vanteenväännin kahdelle pyörälle. Sain ujutettua oman läskini just ja just kaiteen & leimauspäätteen ja laihan maantiepyörän väliin. Onneksi uusissa hesan pään lähijunissa on tajuttu, että keskelle eteistä oleva leimauslaite ei ole kätevin liikkumisen kannalta etenkään jos tilassa on vaikka joku muukin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Saako IC:issä kuljetettua mitenkään pehmeää pyörälaukkua (Evoc) turvallisesti? Pitäisi olla vielä jokin turvallinen paikka eikä käytävällä kaikkien saatavilla, kun puhutaan viisinumeroisista summista. Tekisi mieli ottaa maantiepyörä mukaan Turku - Oulu, mutta taitaa olla turha luulo saada tälläistä järkkäytymään ilman, että lähtee itse autolla?
    En tiedä turvallisuudesta, mutta jos se on siinä silmien edessä niin eikös se riitä? Seuraava kommenttini on lapsipulasta kamppailevassa Suomessa ilmeisesti poliittisesti arveluttava, mutta minkä takia lastenvaunuja saa olla rajoittamaton määrä junassa? Ja eikös pyöriäkin saa olla, kunhan ne vain ovat vaikkapa tuollaisessa Evocissa...

En nyt ihan lähiaikoina ole matkustanut IC junalla, mutta muistelisin ettei penkkien lähellä ole mitään sopivaa aukkoa tuon kokoiselle laukulle? Lähinnä tulee mieleen, että siinä vaunun aulassa sisääntultaessa saattoi olla isompia välikköjä vaunoille ynm, mutta ne ei ole enää jatkuvasti valvovan silmän alla ja lasiovikin välissä. Siis ennen kuin mennään istumaosastolle.

Viime syksynä kysyin konnarilta Tre-Kemijärvi matkalle pyörälle paikkaa. Junassa oli pyöräpaikat, mutta ei kiinnostanut jättää kuitutäpäriä siihen vaijerilukon varaan ja mennä itse toisaalle. Konnari antoi pistää pyörän talteen heidän omaan vaunuunsa, johon muilla ei ole asiaa. Homma toimi loistavasti. Kemijärveltä sitten bussilla Pyhälle. Sekin sujui loistavasti. Ei valittamista, kiitos VR ja bussi pohjoosen päässä.
    Ja sama toiseen suuntaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jos ei ole kova kiire niin Saksassa pyörän kanssa junailu on ongelmattominta paikallisjunilla. Päivälipulla saa matkustaa yksittäisessä osavaltiossa arkisin klo 9 alkaen seuraavaan yöhön klo 2 saakka, viikonloppuna ja juhlapyhinä jo vuorokauden vaihduttua. Pitemmillä etapeilla jokin pätkä saattaa olla sellaisella junalla jossa pyörille on vähän paikkoja, ja arkipyhinä ja viikonloppuisin saattaa olla melkoinen tungos ja kaaos kun on myös lastenvaunuja sekä istumamatkustajia jotka eivät osaa lukea että tietty osa on varattu ensisijaisesti pyörille/lastenvaunuille. Joskus vaihdot ovat vain muutaman minuutin, mutta vielä kertaakaan en ole missannut yhtään vaikka olen kulkenut Hampuri-München välin muutaman kymmenen kertaa. Jos jää asemalla jonottamaan hissiä niin myöhästyy. IC-liput ovat kalli
    ita jos ei osta muutama päivä etukäteen, ICE-junissa en ole vielä pyörääni kuljettanut. Minusta näyttää että IC-juniin varataan enemmän paikkoja kuin oikeasti matkustetaan, ehkä varauksia ei vaan hyvitetä jos peruttaa. Tuloksena on sitten joskus ollut loppuunmyyty vaunu johon olen saanut viimeisen paikan, ja puolet pyöräpaikoista ei ole missään vaiheessa käytössä. Kaukoliikenteen busseissakin kuljetetaan pyöriä, mutta en ole kokeillut. Joka tapauksessa pyörän kanssa matkustaessa on syytä varautua Saksassakin yllätyksiin, esim. kerran minulle oli myyty lippu junaan jossa ei ollut matkatavaravaunua. Totesin konduktöörille että on yksin DB:n ongelma että minne pyöräni laitetaan, ja löytyi paikka. Apseja ym en ole käyttänyt, asemien automaateista voi ostaa kortilla ja rahalla lippuja.

Ruotsissa normaali pyöränkuljetus lakkasi toimimasta SJ:n junissa noin 20 vuotta sitten, ja sitä ennenkin oli muutama eeppinen kokemus miten homma ei kuitenkaan oikein toimi. Joskus vuosituhannen alkupuolella EU antoi direktiivin että pyöränkuljetus pitää olla mahdollista kaukoliikenteen junissa, ja muutamana kesänä oli joihinkin yhteyksiin hyvin byrokraattinen varaussysteemi ja pyörä olisi pitänyt tuoda vuorokautta aikaisemmin. Nyt voi kuljettaa pyöriä normaali matkatavarana kunhan se on laatikossa ja junassa on tilaa. Toimii varmaan jos menee pyörän kanssa lentokentälle tai palaa reissusta, kunhan perillä on paikka kuljtuslaatikolle tai lentofirma sallii pahvilaatikon. Muuten ei. Bussissa on onnistunut kahdesti ilman etukäteisvarausta ja paketointia, jälkimmäisellä kerralla olin valinnut arkipäivän keskellä viikkoa. Kokemukseni mukaan Ruotsi on kaukoliikenteen pyöränkuljetuksessa ehdottomasti Euroopan pohjanoteeraus. Sekä Saksassa että Ruotsissa auttaa ongelmatilanteissa paljon jo toisen osapuolen asenteeseen jos osaa kommunikoida paikallisella kielellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Veivaaja Katso viesti
    Mänttä-Tre välillä ei kyllä selvinnyt, mihin pyörät oli tarkoitus laittaa, joten törkkäsin sen (pyörän merkillä varustetun) vaunun eteiseen. Mahduin sinnekin, mutta ihmettelin kyllä, mihin pyörät olisi tarkoitus laittaa. Pyörälippu siihen kyllä myytiin.
    Ne on ilmeisesti tarkoitus tunkea siihen pyörillä merkatun vaunun ikkunan viereen vasten kaidetta. Tai ainakin siihen junankuljettaja mun pyörän on laittanut, kun on ollut auttamassa kyytiin noustessa. Niistä kaiteista löytyy usein kiinnityslenkkejä valmiina.

Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Päiviö Pollari Katso viesti
    Sekä Saksassa että Ruotsissa auttaa ongelmatilanteissa paljon jo toisen osapuolen asenteeseen jos osaa kommunikoida paikallisella kielellä.
    Tässähän se onkin. Ei pitäisi nimittäin vaikuttaa - etenkään ulkomaalaisen ja usein epätietoisen matkustajan kohdalla. Kaikkia pitäisi (tässäkin asiassa) kohdella tasa-arvoisesti riippumatta onko konduktööri herännyt krapulassa vai onko hän onnensa kukkuloilla. Ensisijaisesti olen kyllä kohdannut tapauksia, joissa konduktööri on nimenomaan venynyt systeemiä enemmän. Myös oma asenne vaikuttaa luonnollisesti.

Ja jos jotakin olen jäänyt kaipaamaan niin niiden vanhojen meikäläisten sinisten junien tavaravaunua. Sinne sai laittaa vaikka valaan. Pyörien lisäksi junissa näyttää olevan Euroopan tasollakin yllättävän paljon ihmisiä/perheitä, joilla on mittava arsenaali tavaroita mukana.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    VR ei salli autojunassa vetokoukkuun kiinnitettävää pyörätelinettä, vaikka suurin sallittu leveys ei ylittyisikään. Perusteena on pelko heiluvan pyörän osumisesta muihin autoihin. Toki vetokoukkutelineitä on monenlaisia, mutta ainakin Thulen mallistossa on telineitä, joissa pyörät ei pääse heilumaan ja ehkä muissakin on pyörät mahdollista sitoa kiinni. Toki tavanomaisen autopaikan pituus 5,05 m ylittyisi herkästi, mutta pieni lisähinta ylityksestä olisi siedettävissä nykytilaan verrattuna.
    Itse koeponnistin tätä asiaa Kolarin rautatieasemalla viime lauantaina, pääteasemana Pasila. Vetokoukussa Thulen Euroclassic 3:lle fillarille, telineessä 1 Specialized merkkinen maastopyörä. Olin kyllä henkisesti varautunut pieneen sanailuun ja kuljetukseni purkukäskyyn vaan vielä mitä, ystävällinen henkilökunta ystävällisesti ohjeisti ajamaan avovaunun ylätasolle ja toivotti hyvää matkaa. Olin kyllä varmistanut että paketin kokonaispituus jäi juurikin tuohon 5,05metriin mutta eipä tuo mittailukaan ketään kiinnostanut.

Mielenkiintoista, muutama vuosi sitten tuli ehdoton stoppi ajaa tuollaista kuormaa autojunaan. Sen jälkeen olen nöyrästi taluttanut pyörät konduktöörin vaunuun. Onkohan VR:n linja muuttunut vai oliko henkilökunta kesämielellä. Aikoinaan itse jatkoin sanailua VR:n pääkonttorin kanssa ja sieltä kuljetuskielto silloin vahvistettiin.

Ehkä sesonkiajan ulkopuolella ja varsinkin Kolarissa osataan joustaa. Tänä kesänä kysyin mahdollisuutta kuljettaa kajakkia katolla, mutta asiakaspalvelusta ei siihenkään lupaa tullut. Pitää kai pakata kajakki suksipussiin, kun sen kuljettaminen on sallittua. Kesällä suksipussi oli katolla, mutta yhtään paria suksia ei siellä ollut. Samanlainen tavaratilan jatke se oli, kuin monilla suksiboksi. Piti vaan laittaa pohjalle lauta jäykistämään pussia, jotta sen sai sidottua ja pysymään ryhdissä.

Pyörät olen ottanut sisään autoon. Kiekot ja satula irti, pyörien lukumäärästä riippuen myös tarvittaessa ohjaustanko rungon suuntaiseksi. Yksi aikuisten ja yksi lasten pyörä menee suht vähällä survomisella täyteen pakattuun keskiluokan farkkuun.

Viimeksi vuosi sitten kysyin asiaa ja vastaus kuului:
    "Kiitos yhteydenotostasi. Tiedustelit pyörän ja autoon kiinnitettävän pyörätelineen kuljetusmahdollisuutta autovaunussa.

Pasilan autojuna-aseman henkilökunnan mukaan pyörät on jätetty telineeseen kiinni mikäli ne ovat mahtuneet määriteltyyn autopaikan mittaan, eivätkä ole aiheuttaneet turvallisuushaittaa. Pyörän uloimmainen poljin ja sen ulottuvuus määrittää auton pituuden. Auton ja polkupyörän/telineen yhteispituus ei saa ulottua lastausalueen ulkopuolelle.

Mukavaa kesän jatkoa toivottaen

Tuula"

Tuolloin en sitten kuitenkaan testannut miten olisi onnistunut. Mutta ilmeisesti VR:n vastaukset ovat aivan ihan tahansa riippuen siitä kuka asiakaspalvelija sattuu olemaan vastausvuorossa ja ratapihan henkilöstö sitten käyttää maalaisjärkeä tilanteen mukaan. Eli kannattaa kokeilla jos omistaa kunnollisen kuljetustelineen eikä paketin kokonaispituus rivosti ylitä sitä 5,05m maksimia. Ja muistaa henkisesti valmistautua siihen että fillarit saattaa silti joutua taluttamaan sinne konnarivaunuun.
    Jos tuosta nykymenosta alkaa protestoimaan VR:lle syystä että joku muu pääsi kyytiin ja minä en, niin todennäköisimminhän sen maalaisjärjen käyttö kielletään välittömästi ja ehdottomasti.

Tuollainen sähköpostivastaus paperille tulostettuna kannattaa ottaa mukaan, jos joutuu aiheesta keskustelemaan. Mutta hienoa, että pientä ehdollisuutta on siinä firmassa havaittavissa. Ehkä Lapin matkailupuolen kaverit ovat olleet yhteydessä ratapuolen kavereihin. Onhan tavoite jatkaa sesonkia hiihtokauden ulkopuolelle tuottanut jo tulosta ja se varmasti vaikuttaa lipunmyyntiin junissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    En nyt ihan lähiaikoina ole matkustanut IC junalla, mutta muistelisin ettei penkkien lähellä ole mitään sopivaa aukkoa tuon kokoiselle laukulle? Lähinnä tulee mieleen, että siinä vaunun aulassa sisääntultaessa saattoi olla isompia välikköjä vaunoille ynm, mutta ne ei ole enää jatkuvasti valvovan silmän alla ja lasiovikin välissä. Siis ennen kuin mennään istumaosastolle.
    Pyörätuolipaikat sisältävän vaunun alakerrassa on sopiva tila. Kun varaa ajoissa ja tulee sisään ennen lastenvaunujen kanssa tulevia, niin pääsee istuman vaikka kosketusetäisyydelle pyörälaukusta. Tosin kannattaa huomata, että VR:n maksimimitat pyörälaukulle on selvästi pienemmät kuin mitä tahansa muuta tavaraa sisältävälle laukulle, joten jos sisältö näyttää kovin ilmeiseltä, sitä kannattanee vähän naamioida...

Itsekin kokeilin lähijunaa välillä Hämeenlinna - Tampere (mulle riitti pyöräily yhteen suuntaan...). Ruuhkaisessa lauantaijunassa oli pyöriä ja lastenvaunuja enemmän kuin laki sallii. Samalla tuli kyllä huomattua, miten pieniä ja näppäriä ovat maantiepyörät niin leveydeltä kuin pituudeltaan. Tässä junassa oli periaatteessa vanteenväännin kahdelle pyörälle. Sain ujutettua oman läskini just ja just kaiteen & leimauspäätteen ja laihan maantiepyörän väliin. Onneksi uusissa hesan pään lähijunissa on tajuttu, että keskelle eteistä oleva leimauslaite ei ole kätevin liikkumisen kannalta etenkään jos tilassa on vaikka joku muukin...
    Tultiin kaverin kanssa Härkätien reissulta ja ajettiin tämä sama väli lähijunalla. Juna lähti klo 16:00, joten loma-ajasta huolimatta laiturilla oli 7-8 ihmistä pyörien kanssa meidän lisäksi. Kun lähijuna saapui yllätys oli melkoinen, kun se koostui vain kahdesta vaunusta. Koska junassa oli jo muutama pyörä sisällä, niin oli melkoinen vääntäminen että saatiin kaikki fillarit kyytiin. Jouduttiin seisomaan kaverin kanssa koko matka oviaukossa, kun omia fillareita piti pitää pystyssä ja tehdä tilaa poistuville ihmisille. Oli kyllä halpa kyyti muuten ja pyörästä ei menny lisämaksua

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •