Black IceGiantElectrobikeShimanoHuntteriCanyon
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 131

Aihe: Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.

Hybrid View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti

Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.

Hei,

Ajattelin ottaa ensimmäistä kertaa maastopyöräni mukaan pohjoiseen kesämökilleni parin viikon lomareissua varten ja ajella siellä tuntemiani reittejä sekä sora- ja metsäautoteitä.

Itselleni päänvaivaa aiheauttaa pyörän kuljettaminen junassa ja matkahuollon linja-autoissa. Haluaisin kysyä näistä jos jollain on kokemusta näistä.

Suurimman osan siirtymämatkasta taitan junalla; joko vanhemman mallisessa yöjunassa joisaa ainakin ennen oli erilliset vaunut rahdille/isommalle tavaralle tai sitten IC/IC2 -junilla. Kuinka hyvin noihin saa maastofillarin kyytiin ja tarviiko pyörää pakata/suojata matkaan ettei osat tai pyörä hajoa/ota vastaan ikäviä iskuja yms? Toinen itselleni täysin tuntematon alue on fillarin kuljetus matkahuollon busseissa. Onko näistä kellään mitään kokemusta?

Olen selvittänyt maksut mm. junassa kuljettamisessa ja sen tarvitsemista varauksista, mutta tarve pyörän suojaamiselle junassa tai bussissa on hieman kysymysmerkki. Matkahuollosta vakuuttivat että pyöriä kuljetetaan päivittäin ja että ne pakataan siten että ne myös tulevat ehjinä perille.

Jos jollain on kokemuksia tai vinkkejä niin ottaisin niitä mielelläni vastaan

Jos junassa on tavaravaunu, ei sillon pitäis olla mitään ongelmaa kuskata fillaria. Jos kyseessä on sitten IC, niin kannattaa matkalippua varatessa kattoo junan tiedoista( siellä missä ne universaalit merkit näkyy), että on fillarin kuljetusmahdollisuutta kyseisellä IC: vuorolla. Kaikissa nimittäin ei välttämättä ole.
    Sit kun löytyy sopiva juna, ni suosittelen varaamaan lipun mahdollisimman ajoissa, IC:n fillaripaikalle kun mahtuu maks 3 fillaria. Ittelleni meinas käydä huonosti..

Ja lippu on sen 9 erkkiä.

Ja IC:ssähän on sellaset koukut, mihin se nostetaan tangosta roikkumaan, ei tarvi suojata mitenkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Haku?
    Hakua olen käyttänyt aika ahkeraankin, mutta aivan tyydyttävää vastausta en ole löytänyt, siksi uusi postaus. Mutta kiitos linkeistä, yksi oli hyödyllinen ja aikaisemmin itseltäni huomaamatta jäänyt.

Itselläni taitaa olla sinänsä hyvä tilanne että pohjoiseen menevistä yöjunista (1 vuoro per suunta per yö -muistaakseni) on juuri tuollainen vanhemman malllin pikajuna joissa on tuo tavaravaunu. Luulen että ajotan matkani niihin, sujuu pidempi matka muutenkin helpommin nukkuessa.

Itse en vain kuollaksenikaan muista millaisia ne tavaravaunujen häkit/kiinnitykset yms. ovat, eli miten pyötä sitten siellä keikkuu. Vanhat junat mielestäni heijaavat esim. IC ja pendolino junia enemmän, liekö vain kuvitelma). Mutta eiköhän asia selviä ja pyötä saada perille ehjänä.

Busseista muistan itsekkin että aika liberaalisti siellä on itse päässyt pakkailemaan, ja jo vakuuttivat että ehjänä pitäisi mennä.

Kiitos kaikille vastauksista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kyprok Katso viesti
    Itse en vain kuollaksenikaan muista millaisia ne tavaravaunujen häkit/kiinnitykset yms. ovat, eli miten pyötä sitten siellä keikkuu. Vanhat junat mielestäni heijaavat esim. IC ja pendolino junia enemmän, liekö vain kuvitelma). Mutta eiköhän asia selviä ja pyötä saada perille ehjänä.
    Pikajunissa ("sinisissä junissa") on paria eri sorttia tavaravaunuja (Fot ja EFit(i)), ensiksimainittu on kokonaan tavaravaunu, viimeksimainituissa puoli vaunua tavaravaunua ja puolet päivävaunua. Molemmissa tyypeissä IIRC vaunun reunoja kiertää kaiteet, joihin pyörän saa pultattua kiinni U-lukolla tai vaijerilla. VR:n vaunukuvastosta voi vilkuilla, ja VR vastaa kyllä sähköpostiinkin muistaakseni hyvin. En suoriltaan osaa sanoa, kumpaa vaunusorttia nykyään käytetään, pohjoisen reissuni tapahtuivat ennen uutta juna-aikaa.

Busseista muistan itsekkin että aika liberaalisti siellä on itse päässyt pakkailemaan, ja jo vakuuttivat että ehjänä pitäisi mennä.
    Busseissakin kannattaa muuten varmistaa etukäteen, että pyörä mahtuu mukaan. Nimim. meinasi jäädä pyörä Hotelli Valtatie 1:n viereen pysäkille, onneksi bussissa oli juuri tilaa. Toista pyörää ei olisi enää mahtunutkaan. Tämä erityisesti Matkahuollon rahtia kuljettavissa pikavuoroissa. Eikä edes mikään ruuhka-aikavuoro, pika Tku-Hki arkiaamupäivänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvo Katso viesti
    Pikajunissa ("sinisissä junissa") on paria eri sorttia tavaravaunuja (Fot ja EFit(i)), ensiksimainittu on kokonaan tavaravaunu, viimeksimainituissa puoli vaunua tavaravaunua ja puolet päivävaunua. Molemmissa tyypeissä IIRC vaunun reunoja kiertää kaiteet, joihin pyörän saa pultattua kiinni U-lukolla tai vaijerilla. VR:n vaunukuvastosta voi vilkuilla, ja VR vastaa kyllä sähköpostiinkin muistaakseni hyvin. En suoriltaan osaa sanoa, kumpaa vaunusorttia nykyään käytetään, pohjoisen reissuni tapahtuivat ennen uutta juna-aikaa.
    Kiitos, kokeilen lähettää VR:lle sähköpostia, mutta muistaakseni fillarin saa lukittua varsin hyvin. Itse kuljen todennäköisimmin yöjunalla, jossa ainakin ennen on ollut koko vaunun käsittävä tavaravaunu. Mutta eiköhän se siellä kulje.

Busseissakin kannattaa muuten varmistaa etukäteen, että pyörä mahtuu mukaan. Nimim. meinasi jäädä pyörä Hotelli Valtatie 1:n viereen pysäkille, onneksi bussissa oli juuri tilaa. Toista pyörää ei olisi enää mahtunutkaan. Tämä erityisesti Matkahuollon rahtia kuljettavissa pikavuoroissa. Eikä edes mikään ruuhka-aikavuoro, pika Tku-Hki arkiaamupäivänä.
    Tuo on hyvä pointti, jonka myös itse selvitin kun otin yhteyttä liikennöitsijään. He ohjeistivat että edellisenä päivänä kun ilmoittaa että on tulossa fillarilla tiettyyn vuoroon niin lupasivat että sitten sille vuorolle otetaan vähemmän rahtia että pyörä varmasti mahtuu mukaan.

Stypid Guest
    Ite oon IC junissa pyöriä kuskaillu tässä Oulu-Helsinki välillä ja jtn voi sanoa. Eli paikka on ahdas ja tosiaan jos pyörä on taimmaisena, niin se voi olla vaikea saada pois, joten ite olen yleensä asemilla seurannu, että koska pyöriä tulee kyytiin ja kysynyt kavereilta, että koska ne jää pois. Sit on siirrelty pyörät niin, että ne saa hyvin ulos. Usein vain sinne sekaan tungetaan pyöriä ihan omalla jalustimellaan seisoskelemaan, ko ei jakseta alkaa tunkeen koukkuihin ja usein tämä on konnarinkin mielestä ok.

Viimeisimmällä kerralla maastopyörää tuodessani ei tuo nostokoukku oikein sopinut maastopyörän paksumman stemmin/tangon liitoskohdan kanssa yhteen, joten pyörää piti tukea paperilla, jotta välttäis isoimmat hankaumat. Oli muuten joku välillä sit lastenvaunutkin tunkenu tuonna pyöräpaikalle ja vähän jo kattelin, että paljonko on mun pyörää väännelly ne.

Yleisesti lippuja on saanut hyvin, kun on min. edellisenä päivänä käyny hakemassa. Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin pyrkivät myymään istumapaikan samaan vaunuun, kuin missä pyörä on. Samassa vaunussa on muuten kans lasten leikkipaikat ja invapaikat, joten siksi ehkä noista lastenvaunuista on riesaa.

Linja-autoissa kuljettaminen on ilmeisesti ihan liikennöivästä firmasta kiinni. Osa sano, ettei ota maksua ollenkaan ja osilla se on joku kiinteä summa. Toisilla firmoilla vastaavasti on auton perään kiinnitettävät pyöräkoukut, joilla pyörä saadaan kyytiin, vaikka auto olisikin täynnä. Itse en ole näitä vielä alkanu kokeilemaan. Pääsääntönä olen pitänyt sitä, että mikäli linja-auto lähtee lähtöpaikastaan pyhäpäivänä, ei se tule kuljettamaan rahtia, eli silloin on tilaa viedä pyörä. Tällaisista esimerkkinä kuski mainitsti sunnuntai-iltana Helsingistä Rovaniemelle menevän Express bussin, joka ajaa ilman lastia koko matkan, koska asemat eivät ole auki välillä. Vastaavasti maanantain puolella olevassa autossa olisi jo lastia.

Toivottavasti auttaa asiaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvo Katso viesti

Pika Tku-Hki vuoroilla otetaan rahtia niin paljon kuin mahtuu,koska se on suoraan tulloa firmalle.Onnibus vie sitten matkustajat..näemmä.Tämän vuoksi kannattaa ennakkoon tiedustella,että onko tilaa.Itse olen n. vuoden aikana kerran kuljettanut pyörän tällä välillä,maksu 4 euroa.

Hakua olen käyttänyt aika ahkeraankin, mutta aivan tyydyttävää vastausta en ole löytänyt, siksi uusi postaus. Mutta kiitos linkeistä, yksi oli hyödyllinen ja aikaisemmin itseltäni huomaamatta jäänyt.

Itselläni taitaa olla sinänsä hyvä tilanne että pohjoiseen menevistä yöjunista (1 vuoro per suunta per yö -muistaakseni) on juuri tuollainen vanhemman malllin pikajuna joissa on tuo tavaravaunu. Luulen että ajotan matkani niihin, sujuu pidempi matka muutenkin helpommin nukkuessa.

Kiitos kaikille vastauksista.
    Bussissa maksaa fillarin kuljetus 4 euroa,matkan pituudesta riippumatta.Mikäli fillari lähetetään rahtina,maksaa 30 kg mukaan.Joo ei fillarit paina 30 kg,mutta jonkun mukaan vievät sen edestä tilaa.Ja sääntönä on ,jos ruumassa on tilaa,näin muistaakseni.

Kontti Guest
    Jos junista pikavuoron jostain löydät, niin kannattaa käyttää mielummin sellaista. Ne IC:n telineet on hanurista, eikä oikein mikään pyörä sovi telineeseen.

Lisäksi on sellainenkin mahdollisuus, että sulla on takareuna paikka, ja edessäkeskellä on lukittu pyörä, joka estää sun pyörän poisottamisen, ja pyöränomistaja on jossain ihan muualla kun sun pitäisi jäädä pois.

Se on uskomattoman hieno keksintö tuo pikajunien "tyhjä tila" konnarivaunussa. IC junissa kun kaikille asioille on juuri niille muotoiltu paikka, johon sopii vain ja ainoastaan standardin muotoinen esine.

Bussit toimii hyvin. Itse yleensä saa laittaa pyörän tavarasäilöön ja ottaa pois. Mukava ja toimiva systeemi.

VR - tilan tuhlaajat eivät ole miettineet hommia loppuun asti. Seinille yksinkertaiset telineet, max 15€/kpl, alapäähän ehkä joku tuollainen takapyörän mentävä rako, ja samaan tilaan mahtuisi pyöriä vähintään tuplaten. Onko siellä VR:n päässä kukaan koskaan kuljettanut omaa pyöräänsä junassa?

Mikä fiksaatio VR:llä on lukuun kolme? Tanan pahvit.
    Halloo halloo muokkasi tätä : 15.07.2013 at 19.42

Toi IC:n lukittava telinehärveli on todellakin varsin typerä. Parempi vaihtoehto olisi simppelit ripustuskoukut ja seinään ehkä vielä joku teräskaide, mihin saa halutessaan pyörän omalla U-lukolla kiinni.

Lisäksi pyörän kuljettaminen maksaa liikaa.

Itse ostin lipun kesä-heinäkuun vaihteessa tarjouksesta ja silloin myytiin pyörille vielä niitä vanhoja ripustuspaikkoja numeroinnista päätelleen (333, 555 tms). Hinta 5 euroa/suunta, eli aikaisempaa edullisempi. Onhan paikoista laskennalliset kustannuksensakin, joten en pidä nykyhintaa pahana.

Sveitsissä just katselin, että siellä oli IC-junassa ainakin katossa koukku/alhaalla seinässä teline raoilla -tyyppinen ratkaisu, joka ei hirveästi vienyt tilaa välikössä. Tosin ei siinä ollut pyöriä malliksi silloin.

Miten Virossa saavat juniin mahtumaan 12 pyöräpaikkaa kahteen vaunuun, kun Suomessa tuohon huoneeseen 3? Miksi 3? Miksei edes 4?

Ruotsissa ei ollut mitään mahdollisuutta saada mihinkään junaan pyöriä matkalle Örebro-Tukholma. Ainoa tapa olisi ollut pakata pyörä matkalaukkuun, niin ettei siitä ilmene sisältö. Tätä varmisteli useampi taho usealla eri puhelulla. Kaikki kyllä muistivat mainita, miten asiat oli ennen paremmin. Lopulta pyörän sai tuotua bussilla Örebrosta Tukholmaan, mutta sekin onnistui vain erikseen sopimalla ja sittenkin ko. bussikuski kieltäytyi ja suostui vasta neuvoteltuaan toimiston kanssa.

Juttelimme keskenämme siitä, miten ennen vanhaan Suomessakin oli busseissa ulkopuolella koukut, mihin sai pyörät ripustettua. Olisi kyllä erittäin kätevät edelleen.

Kaiken tämän jälkeen VR:n telineet oli kyllä aivan parhautta. Tietysti kannattaa valita junailut niin, ettei satu pahimpiin ruuhka-aikoihin, jos valita voi.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

Kai tuo teline on jonkinlainen nopea tilapäisratkaisu, seuraavassa isommassa remontissa tilalle toivottavasti tulee jotain järkevämpää. Tosin VR:n hallinnon tapauksessa järjenkäyttöön pitää toki yleensä suhtautua lähinnä iloisena yllätyksenä.

(Pari viikkoa sitten onnistuin vihdoin käyttämään sitä IC-junien pystymallista telinettä melkein oikein, mitä nyt maantietangon toinen pää tuli väliseinän väärälle puolelle. Bonuksena tuolla tavalla se lukkokin toimi niin, ettei stonga enää lähde hampaiden välistä irti. Onkohan siinä tullut joku mittavirhe tai jotain?)
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.

Voi jeesus, miten erinomainen ajatus onnistuttiin taas pilaamaan noin surkealla toteutuksella.
    Mistähän muuten voi antaa VR:lle palautetta? Jokin aika sitten tongin heidän nettisivujaan enkä löytänyt sellaista kohtaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asetyylikoliini Katso viesti
    Voi jeesus, miten erinomainen ajatus onnistuttiin taas pilaamaan noin surkealla toteutuksella.
    Mistähän muuten voi antaa VR:lle palautetta? Jokin aika sitten tongin heidän nettisivujaan enkä löytänyt sellaista kohtaa.
    http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspal..._yhteytta.html
    http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspal...utelomake.html

Kiitos. Noloa etten noita silloin löytänyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asetyylikoliini Katso viesti
    Kiitos. Noloa etten noita silloin löytänyt.
    Ilo olla avuksi, etenkin tässä asiassa. Kuten sanottua, en ymmärrä mikä viehtymys VR:llä on kolmen kimppaan. Ehkä sivuilla olevat tilat on tarkoitettu fateille ja muille telineeseen sopimattomille pyörille. Mites levarit, mahtuuko telineeseen?

Alkuviikosta pakkasin kaksi filoa ja bob yakin onnibussin alakertaan, fillarit päällekkäin. Meni maksutta. Kuski oli vähän nyreissään kun ei ollut saanut ennakkoilmoitusta, jonka tarpeesta minä en ollut tietoinen, sillä aikaisemmin olin yhtä fillaria kuljetellut. Mutta hyvin päästiin Hesaan ja nyt Haapsalussa miettimässä Vormsin lauttatilannetta, kun nettivaraus väitti seuraavan olevan täynnä tai sihen ei ainkaan myyty, viiden tunnin päähän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti via Katso viesti
    Alkuviikosta pakkasin kaksi filoa..
    Uteliaisuudesta kysyn, miten nää yleensä kannattaa pakata tavaratilaan? Kuplamuovia ostamaan? Onko busseissa mitään kiinnikkeitä tavaratilassa ja kulkeeko pyörät naarmuitta perille?
    ~Betonireisi~

En ole ainakaan käyttänyt mitään suojia (vähän vaikea olisikin kun useimmiten on tullut käytettyä bussia maantielenkin jatkeena), ei ole ikinä käynyt mitään. Kiinnikkeitä ei ole, mutta kannattaa käyttää järkeä pyörän sijoittelussa (vaihteet ylöspäin ja niin ettei pyörä pääse liikkumaan ihan miten sattuu).
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

Itseasiassa lastadin kaksi filoa päällekkäin ja Bob Yakin kärryonen kasseineen sinne sekaan. Neljä tuntia olivat siellä, näkyviä vaurioita ei ilmaantunut, nyt poljettu kyseisen tapahtuman jälkeen 550 km. Ensi viikolla on tarkoitus toistaa mainittu "pakkaaminen".

Itse olen tämän kesännyt kuljettanut mukanani useita kertoja fillaria Turku-Salo-Turku-väliä. Kertaakaan en ole varannut paikkaa etukäteen ja yhtä kertaa lukuun ottamatta fillari on otettu mukaan mukisematta. Tuona yhtenä kertana varsinainen bussi oli mennyt rikki ja käytössä oli paikallisliikenteen bussi, jossa ei ole alhaalla varastotilaa. Kuski oli asiasta ilmiselvästi pahoillaan, mutta ei kyennyt ottamaan fillaria mukaan. Muulloin 4 euron maksu fillarista on pääsääntöisesti otettu, parilla kerralla on otettu pelkkä matkustajamaksu. Homma on siis toiminut kaikin puolin mainiosti.
    http://www.hhcmb.fi
    https://www.facebook.com/hhcmb

Eilen matkustin IC junassa maantiepyörän kanssa. Samaan junaan tuli myös nainen jolla oli normaali naistenpyörä. Oma konkeli meni telineeseen vallan mainiosti, mutta tämä daamin pyörä ei meinannut mennä millään ilveellä. Tässäkin tapauksessa kolmas pyörä olisi ollut aivan liikaa, ei olisi todennäköisesti mahtunut siihen telineeseen.

Oman pyöräni sain lukittua siihen masiinaan aivan normaalisti, koska siinä oli se avain paikallaan, mutta tämän naisihmisen telineessä sitä ei ollut, joten se roikkui siinä telineessä aukinaisena. Jouduimme vaihtamaan junaa välissä, ja sama homma oli siinäkin.

Jos en olisi saanut omaa pyörääni lukittua siihen telineeseen, niin olisi pitänyt varmaan joka pysäkillä mennä kyttäämään ettei sitä kukaan vie.

Itse ostin nyt viimeksi liput netistä, enkä siinä kiireessä tajunnut, että istumapaikan olisi voinut valita erikseen. Istuin siis molempiin suuntiin parin vaunun päässä pyöräpaikoista. Onneksi toiseen suuntaan oli reunapaikka, jossa fillarin saa kiinni alhallaalla olevaan kaiteeseen, ja toiseen suuntaan keskipaikan kolikkolukko (kumma kyllä) toimi.

Takaisin tullessa kolmas fillari ei ollut mennyt telineeseen, mutta oli ihan siististi pysynyt jalan varaan pysäköitynä paikalla ja sain omani irti tätä pyörää siirtämällä, ei ollut onneksi kiinni siinä kaiteessa. Jäin pois väliasemalla, ja olin jo pakannut pyörän ja laukut valmiiksi ennen asemalle tuloa, kun paikalle ilmestyivät kahden muun fillarin omistajat laukkuineen. Vähän jo hiki kihosi otsalle, että nyt tulee tosi ahdasta eteisvälikössä, mutta onneksi jatkoivat seuraavaan pysähdykseen asti.

Yhden etapin verran jouduin pakkautumaan fillarin kanssa myös bussiin, ja se meni taas kerran erittäin mukavasti. Kuski oli tosi rento, ei ottanut edes maksuakaan fillarista ja matkailuvinkkejä & huumoria tuli kaupan päälle.

IC-junassa kuskasin pyörää pari viikkoa sitten. Ei ongelmia.

Mutta miten Pendolinoissa, ootteko kuskanneet fillaria niissä? Mulla on kyseessä maantiepyörä ja pienikin se on, muttei taittopyörä Pyörälaukkua en voi ottaa mukaan, koska määränpäässä en voi raahata sitä mukana.
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

Intercity, x-tupakkakoppi. Kopista oli jonkun ottama kuva liikkeellä, tässä lisää.

Miten se IC pyörätelineen kolikkosysteemi onkin osattu suunnitella niin että lukkoa avatessa kolikko sinkoutuu kopin peränurkkaan?

Bussissa en ole itse pyörää kuljettanut, mutta kalastaja Linkola näyttää kuljettavan pyöränsä Expressbussilla Sääksmäeltä Helsinkiin kun siellä päin liikkuu. Positiivisesti kuskit ovat ainakaan hänen "matkatavaraansa" suhtautuneet.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •