Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Stani suihkuaa kaaressa läpi kunnes paineet on tippuneet 3bar luokkaan. Paineita taas lisättäessä muodostunut tulppa lähtee helposti liikkeelle ja taas suihkuaa nesteitä ulos.
Esim. Orange ja Caffelatex pysäyttää vuodon nopeammin korkeammassa paineessa, eikö paineet välttämättä kerkeä pahemmin laskea.
Jos etsii partikkeleilla ja muulla vastaavalla terästettyä, niin Magic Milk Hi-Fibre kannattanee tutkailla. Maantiepaineista mulla ei tosin ole kokemusta.
Mun käytössä on toiminut riittävästi ja nykyään laimennan tuota perus-Magic Milkillä, niin on vähän notkeampaa.
Edit: tosin valmistajan ilmoittamat määrät ovat vähän niukkoja ja itse lorautan selvästi reilummin litkua renkaaseen.
Mulla oli ajatus että tulppaan reiän, sellaisen syntyessä, Stanin Dartilla ennen pumppaamista.
Onko kellään kokemusta miten litkut käyttäytyy jos pumppaa renkaan co2 -patruunalla? Jollain pyöräilyn nettisivustolla mainittiin että patruunasta tuleva kylmä voi pilata litkun käyttökelvottomaksi. Onko mätäkuun juttuja vai löytyykö todellisia kokemuksia?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Venttiili ylöspäin suhautettaessa ja nesteet alhaalla ei ole ollut ongelmaa, ei ole tarvinnut vaihdella nesteitä ennen kuivumista.
Jos se jääkylmä suihku osuu suoraan nesteeseen (täyttö venttiili alhaalla) niin kai se on ihan mahdollista. Mahdollista varmaan muutenkin, mulle ei ole osunut vajaaseen 10 vuoteen.
Dartit muuten maksaa osapuilleen vitosen laaki, olen laittanut vasta jos vuoto ei tyrehdy nopeasti kun rengasta heiluttelee reikä alaspäin, tai aukeaa uudestaan pumpatessa.
Omat kokemukset on että jos esim orange paikkaa reijän ja kestää pumppauksen niin se kestää muutenkin hyvin. Erinomainen keksintö kyllä tuo dart.
^Hyvää infoa, kiitokset.
Nyt on maantiepyörästä prestat vaihdettu Fillmoreihin. Pumppaaminen sujui niillä kyllä tosi sukkelasti. Litkuja en vielä ruutannut sisään vaan jätin sen keväämmälle kun alkaa ajot.
edit: Ja hyvin näyttää onnistuvan paineen mittaus erillisellä mittarillakin, vaikka joku jossain netin syövereissä sitä epäilikin.
zort muokkasi tätä : 18.03.2023 at 20.39
Usean vuoden käyttänyt ja siksi kysyin miten paikkaa muilla kun yhtään vuotoa itsellä en ole havainnut. Tai ehkei ole edes reikiä ollut.
Noin se tekee. Vaihtaa sielun kerran kesässä niin ongelmia ei tule.
Noin se tekee. Kiinteä aine jää pohjalle. Reipas ravistus, kepillä irrottaa pohjasta ja uusi ravistus niin pohjalla ei ole oikeastaan mitään kun purkki on tyhjä.
https://www.prisma.fi/tuotteet/10007...B&gclsrc=aw.ds
Tuollainen tai vastaava paikkavaahto kannattaa napata taskuun tai satulalaukkuun. Paikkaa suhteellisen isotkin reiät ja ei tarvitse pumppailla, vaan tuo hoitaa samalla sen homman. Itse pidän tuollaista nykyään aina mukana maantiellä/gravelilla ja maastossa. Kamelinpaskaa en ole ikinä tarvinut ja en oikeastaan tuota zefalin vaahtoakaan, mutta vaahdon olen nähnyt 2 kertaa tositoimissa ja molemmissa tapauksissa paikkasi ison reiän mikä ei orangen litkulla paikkautunut ja piti paineet koko lenkin ajan.
Oma setuppi on siis tubeless asennetut renkaat, zefalin paikkavaahto + pankkikortti taksia varten, jos noilla ei saa kuntoon. Gravelin laukussa taitaa olla lisäksi kamelinpaskakin, kun sen kanssa tulee välillä oltua sen verran erikoisissa paikoissa mihin ei taksit pääse. Sisäkumeja en ole jaksanut kantaa mukana lenkeillä enää vuosiin.
Pirellin litkuissa maantierenkaille tarkoitettu P Zero sopii käytettäväksi CO2-patruunan kanssa. Kyseinen litku sisältää ammoniakkia ja lateksia ja paikkaa ilman painerajoitusta.
Pirellin Cinturato/Scorpion (molemmat samoja litkuja, eri pakkauskoko) ei suositella CO2-patruunan kanssa käytettäväksi. Tämä litku ei sisällä ammoniakkia eikä lateksia. Valmistaja antaa sille suositelluksi maksimipaineeksi 7 Bar.
Edit lisäys: Stanin litkuissa suositeltu maksomipaine 2,7 Bar (lukee purkin kyljessä)
Ok, jos Stania ei suositella kuin noin alhaisille paineille niin ehkäpä se sitten on laitettava bontragerit maantiepyörään. Sitä vartenhan toi puteli minulle pyörän oston yhteydessä annettiinkin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko kukaan oikeesti onnistuneesti laittanut venttiilistä litkua inserttien kanssa? Ihan sama mitkä kanavat ja portit venttiilissä niin ei sinne kyllä mitään mene. Nyt käytin vielä tommosia e-thirteen kunno litkun lisäykseen tarkoitettuja missä iso putki ja virtaukset jne mut eih.. ei ainakaan cushcoren kanssa.. pitää kokeila vielä tuota cushcoren omaa venttiiliä..
Pinkki pepin nuudeli, mcarbonin kiekot ja insertille tarkoitettu venttiili missä ne sivureiät litkulle. Venttiilistä yritin ja meni sen verran mitä sinne prestan putkeen mahtuu. Sitten otat letkun pois, niin saat ulos ne mitä sinne prestan putkeen mahtuu. Lisään nykyään aina renkaan kylkeä vähän avaamalla ja sellaisella ohuella ruiskulla, niin menee varmasti litkut sinne mihin kuuluu.
Kerran elämässäni saanut lisättyä venttiilistä, mutta insertti oli niin iso renkaan sisälle, että litkut oli kaikki insertin ja vannekehän välissä. Tosi hyödylliset siellä![]()
^Juuri näin se tuntuu menevän, tein vielä reiän inserttiin ventiilin kohdalle. Noh pullo melkein tyhjeni, pitää toivoa, että jotain meni renkaaseenkin. Niin työläät renkaat saada vanteelle tuon insertin kanssa, että ei tohdi oikein kyljestäkään laittaa litkuja.
Ite oon pudottanut molemmat puolet hyllyiltä pois, painellut reunat vanteen keskiuraan. Sitten vähän varovasti kahdella rengasraudalla avannut toiselta puolelta ja sieltä tuutannut ruiskun kärjen insertin ohi renkaan pohjalle. Toi on hyvä taktiikka. Ennen litkuken laittoa olen varmistanut vielä, että rengas nousee kotikonstein hyllylle tuolta keskiurasta.
Ton verta jätin laittamat vanteelle sit vähä raotin ja litkut sisään. Samalla muistin et pepin kanssa tämä ei toiminutkaan, koska noodeli oli niin iso, että täytti melkein koko renkaan ja varsinkin kun rengas ei ollut vielä hyllyllä niin renkaan ja noodelin väli oli mahottoman tiukka. Onneksi cushcoren kanssa tämä ei ollut ongelma, vaan meni hienosti sisään eikä missään vaiheessa pursunut mistään ulos, melkein epätodellinen tunne. Sit rengasta muovilla ventiilin kohilta hyllylle ja lattiapumpulla nosto ongelmitta
![]()
Alkaa umpikumirenkaat olla jo lähellä…
Näillä cushcoreilma huomattavasti vähemmän kuin noodeleilla![]()
Ite oon samalla taktiikalla nykyään laittanut, että rengas melkein vanteelle. Stanin ruiskun letku renkaan ja vanteen välistä ja litkut sisään. Oli nuudeli tai ei. Vähemmän sotkuista puuhaa kuin venttiilistä yrittää tuutata, vaikka ei nuudelia oiskaan.
Jos palailet vielä nuudeleihin tai vastaaviin insertteihin, niin kannattaa hommata tämmöinen setti. Tuolla ohkasella kärjellä pääsee jokaiseen väliin. Itselleni tuo ajautui yhden pyörän mukana missä dt:n kalliimman pään kiekot ja tuollainen tubelesskitti oli tullut kiekkojen mukana. Saa varmaan ostettua ihan irtonaisenakin jostain(en ole googlannut, koska on jo tuollainen itselläni).
Tuo mun käyttämä litku ei noin pienestä pillistä varmaan virtaa, mut voishan sitä nykyään kun renkaat kestää, niin käyttää jotain muutakin litkua. Muodon vuoksi se tuntuu renkaassa nykyään olevanJoku neularuiskusetti olis kyllä kätevä, nyt kun mulla on siinä insertissäkin reikä ventiilin kohdalla.
^Juu tuo on hyvä kitti myös ei inserttirenkaiden litkujen täyttöön, kun mahtuu prestaventtiilin putken sisäpuolelle. Ei ole ollut enää sotkuja lattialla![]()
Kaikilla pepisin inserteillä aina laittanut venttiilin kautta stanin ruiskulla. Venttiili johonkin muualla kuin ala-asentoon, sitten pari kolme kertaa ruiskun mäntää eestaas niin ei juuri valu ulos. Jos ruiskuun tulee mäntää ulos liikuttaessa pelkkää ilmaa niin ei litkut sieltä enää irrottaessa ulos juuri tule. Ja pääasiassa eri kiekoissa on pepisin uusin insertille tarkoitettu venttiili, jossa kanava ilmalle/litkulle lähes 360 astetta josta ilma ja litku pääsee siis melkein joka suuntaan. Litkusuihkulähteen saanut aikaiseksi ainoastaan normiventtiileillä joskus aikanaan koittaessa kun insertit olivat vielä uusi juttu. Eli sanoisin että tuo hiukan eestaas pumppailu ruiskulla ja hiukan kiekon pyörittely auttaa asiaan parhaiten.
Minulla tuntuu huono tuuri alkavan aina siitä, jos litkut laittaa sisään ennen kuin rengas on hyllyllä. Siinä vaiheessa rengas tuntuu heittäytyvän itsekkääksi, eikä millään tahdo enää nousta paikalleen.
Viikonloppuna 50mm Goodyear Connector nousi ensimmäisellä napsautuksella toiselta puolelta kohdalleen mutta toinen kylki jäi vielä hieman vajaaksi. Tokasin että laitetaanpa vaan litkut sisään ja napsauttimella ilmaa perään niin homma on kunnossa ja kas - napsautinta täyttäessä Lezynen pumpun venttiili napsahti juuresta poikki! Hetken kiroilun, pohdinnan ja pääkaupunkiseudun Lezyne-myyjien selailun jälkeen päätin kaivella mittarin kierteen rippeet pois ja tukkia mittarin paikan kuumaliimalla, joka osoittautui riittävän pitäväksi. Hieman vaan lisävaivaa mittailla painetta erillisellä mittarilla aina pumppausten välillä.
Varaosamittari maksaisi 15€, mutta toimituskulut 20€, eli harkitaanpa vielä.
Rimpactin insertit ja Rimpactin venttiilit niin hyviin menee venan kautta Stansit pikkupullolla ilman sotkua. Käytin ennen Stansin ruiskua, mutta toi pikkupullo on kyllä paljon kätevämpi.
Mä vaihdoin perus stanista raceen ja se ei tullut sitten millään samasta ruiskusta läpi. Recordin ruiskua käytän, niin siinä on ihan hyvän kokoinen kuitenkin se kärki![]()
Onko tuo race noin jäykkää, vai onko viallista kamaa? Ravistin kyllä hyvin ennen käyttöä...
Kirjanmerkit