Giant
Sivu 1 / 41 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 1272

Aihe: Tee Itse

Hybrid View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti

Hymy Tee Itse

Täällä foorumilla on aika näppärää porukkaa. Kaikenlaisia tekeleitä näkee, luovia virityksiä tarpeen sanelemina tai sitten vaan jotain tavallisempaa itse tehtynä. Niitä on näkynyt topikeissa siellä täällä. Pyörätelineitä, rihtauspukkeja, työkaluja, kiekkoja ym.ym. Aina ei kannata ostaa valmista, aina ei halua ostaa valmista, aina valmista ei ole edes olemassa.
    Voisi kerätä omatekoisia vehkeitä tänne, omaan topikkiin. Ei aina viitsi kaivaa jotain vanhaa topikkia ja lisätä sinne, että teinpäs tällaisen.

Aloitan itse vaatimattomasti, niin ei ole korkea kynnys jatkaa Tuollaisen laakeripuristimen väkersin sorvilla ja pätkästä 12mm kierretankoa. Sillä on jo onnistuneesti ja oikeaoppisesti asennettu yksi laakeri kaverin runkoon. Ei kai niitä nyt omilla osilla testata
    Antakaas palaa! Kaikki itsetehty fillarijutska käy.
    Kaar ittelles vaa

Hieno ! Itse joskus samankaltainen mutta vain kierretanko , mutterit ja tukevat latikat ...

mutanaama Guest

Peukalo ylös Hieno on

Hiphistelyä, ja niin pitääkin

usko juntunen muokkasi tätä : 12.05.2009 at 22.35

Hyvä topiikki ja hieno avaus!

Jahas. Pitäsköhän munkin laittaa DIY-laakeriprässistä kuva joskus. Se on kuitenkin tehty 12 mm kierretangosta, muttereista, aluslaatoista ja vanerilapuista. Onnistuneesti olen asentanut sillä jo kaksi Kingiä ja jonkun muun. Prässännyt paria muutakin osaa ja käyttänyt ulostyöntimenä. On hankkinut hintansa jo (vein osat kotoo ilmatteeksi )

Tässä on vielä kuva noista Uskon tekemistä titaaniakseleista asennettuina. Ne tulivat siis kuvan vasemmapuoleiseen Eggbeater 3ti -pariin, josta katkesi alkuperäinen akseli. Moitteettomasti ovat Uskon akselit kestäneet lähes päivittäistä käyttöä kelissä kuin kelissä, tosin tällä hetkellä nuo polkimet eivät ole käytössä, kun vatkaimen lenkki napsahti poikki jokin aika sitten. Ajotunteja noilla polkimilla on jo takana "kauheesti".

DVD-kotelosta tehty karttateline on osoittautunut käytännössäkin toimivaksi, ainakin mun omissa pikku eksyilyreissuissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ttr Katso viesti
    DVD-kotelosta tehty karttateline on osoittautunut käytännössäkin toimivaksi, ainakin mun omissa pikku eksyilyreissuissa.
    Kiva oivallus!

Uskon tekemät akselit on yksinkertaisesti
    Montako kaljaa pitää Kammarissa tarjota että teet Dura-Aceen vastaavat?
    Kaar ittelles vaa

Joskus -80 luvun lopulla värkkäsin vapaan rullakon. Runko huonekaluputkesta, rullat miehekkäästi 90mm saumattomasta ja tasapaksusta kuorma-auton kardaaniputkesta.. jotka kokoonpanon jälkeen vielä sorvasin heitottomaksi laakeripesien varassa. "Turbo" kumirullasta jonka sisään vulkanoin akselin. Propelin siivet pellistä, hitsaus napaan ja kehän sorvaus. Turbon voi kytkeä tarvittaessa pois päältä löysäämällä pari ruuvia. Turbo päällä ei muuten ajeta 70km/h nopeuksia, on senverran vastusta ja lähteehän tuo värkki jo sladiin siinä vauhdissa..

edit: Rullakko on lojunut ullakolla vuosikymmen käyttämättömänä, kerran tässä joskus kokeilin ottaako tuo selkäänsä...sori vaan mutta sisälajit ei ole minun juttu.

http://picasaweb.google.fi/usko.junt...Nq2lNKPh76iqgE#
    Näissä TSI jutuissa on huomioitava että kaikilla ei ole mahdollisuus toteteuttaa hienoja ideoita vaikka oivallusta sekä taitoa löytyisi. Itsellä nyt sattuu työn takia olemaan mahdollista joskus tehdä firapeliä.
    usko juntunen muokkasi tätä : 16.05.2009 at 22.47

Vaikkei omaa kädenjälkeä olekaan, niin tuolta löytyy hyviä vinkkejä ja vakuuttavaa jälkeä

Olipa kerran ylimääräistä kanttiputkea ja bilteman säilytysteline...
    Tuommoinen siitä tuli. sanokaas toimiiko tuo dropboxista linkitetty kuva?

Kuva näkyy
    Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.

Rihtauspukki EVO1

Väsäilin uuden rihtauspukin, siitä ekasta ei viitsinyt edes kuvaa aikanaan laittaa, oli mallia Ajaa Asiansa. Tässä on vähän käytännöllisyyttä helpotettu kun on ollut aikaa miettiä kehitysversiota. Pystyvarret kääntyy pystyakselinsa ympäri kun löysää hiukan lenkkiavaimella M10 muttereita tuolta ison neliöputken päistä. Siten väli muuttuu 100-130mm, ei tarvi mitään sovitusholkkeja tms. Aika monen kokoisen kiekon rihtaus pitäisi onnistua myös, edellinen oli vain 28" 135mm napakin menee väliin aika helposti.
    Pekka L muokkasi tätä : 27.05.2009 at 22.50
    Kaar ittelles vaa

Peukalo ylös

..nuo taustalla näkyvät "pyyhkeet" on varmaan tarkotettu kiekkojen kiillotukseen!
    usko juntunen muokkasi tätä : 28.05.2009 at 22.58 Syy: pyyhkeitä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    ..nuo taustalla näkyvät pyyhkeet on varmaan tarkotettu kiekkojen kiillotukseen!
    Ai, hyvinkö teillä siellä Iisalmessa patjat taipuu kainalokuoppiin?
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Ai, hyvinkö teillä siellä Iisalmessa patjat taipuu kainalokuoppiin?
    Tämä purskautti iltapalan näppiksille..
    ..Savolainen rotu on tunnettu laajoista kainalokuopista, ei ne millään tavan pyyhkeellä kuivu..piällysmiesten varsinkaan..

On topic: Rispektiä niille TSI tekijöille jotka rakentelee jotain aivan muita härveleitä kuin mitä tekevät leipätyökseen. Meinaan kun itse teen päivät pitkät lähes samoja töitä mitä noissa postauksissani olen esitellyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    ..nuo taustalla näkyvät pyyhkeet on varmaan tarkotettu kiekkojen kiillotukseen!
    Ei kyllä nuo näyttää istuinpehmusteilta.. Niitä voi sitten vaihdella kuivempaan kun rihdatessa hikoaa..
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Vinski Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Ei kyllä nuo näyttää istuinpehmusteilta...
    Ultramatkojen padeja. Etummaiset mantereita ylittäville.

Mike Estonian Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Väsäilin uuden rihtauspukin...[/IMG]
    Metallimiehenä totean että näyttää hyvältä ja tarkoitukseen sopivalta laitteelta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mike Estonian Katso viesti
    Metallimiehenä totean että näyttää hyvältä ja tarkoitukseen sopivalta laitteelta
    Kuin myös!

Kyllä minä tuohon aitaan pari kerrosta petsiä laittaisin.

Toki pöytäkin näyttää aikansa eläneeltä, eikä noi pehmusteetkaan täytä fengshuin kriteerejä.
    Kävellen olis jo perillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pavel Katso viesti
    Toki pöytäkin näyttää aikansa eläneeltä
    Pöytä on todellakin aikansa elänyt. Tee-itse-mies jatkaa tästä tänään, jahka kotiutuu töistä. Ruskeaa höylättyä painekyllästettyä 148x48 lankkua ostoslistalla + vähän muuta sekä ruuveja, niistä tehdään "hiukan" tukevampi pöytä ulos.
    Kaar ittelles vaa

herra happosen sivut herättivät uinuvan kotikeksijän, kiitos tuosta!

.W
    I wonder if uniball has ever thought of getting lance armstrong to sponsor their pens

Arvon Pekka. Huomaatko, että osa meistä kärsii niin suuresta alemmuuskompleksista, että pitää alkaa puhumaan istuinpehmusteista ja kainalokuopista, vaikka kuvassa näkyy mitä mestarillisin teos ja osoitus loistokkaasta mielikuvituksesta.

Olen erinomainen esimerkki. En erota vasaraa alasimesta ja olen täysin hämilläni tässä katoavaisessa kädentaidon maailmassa, kun joku kykenee tekemään moisia viritelmiä. Oikeastaan parhaillaankin imisin peukaloani, jos vain löytäisin sen kämmenestäni.

"Katajainen kansa, joka itsesäälissä hyörii ei mittaa särki.."
    (äh..hitot..ei musta ole muusikoksikaan, lähden terassille.)
    Kävellen olis jo perillä.

Sanperi Guest
    Aion väsätä itse Formula oroihin ilmaussetin. No ruiskut ja letkuthan löytyy, mutta se kierteellinen holkki pitäisi vaan väsätä. Tietääkö kukaan mikä/minkä kokoinen kierre löytyy tästä osasta? Jos saisin sen selville, voisin hommata samankokoisen pultin ja porata siihen reiän. En ole varma, mutta mahdollisesti myös tämänkaltainen osa voisi korvata kierteellisen osan (nopeampi asettaa paikallee kuin kierteellinen, tiivistymisestä en ole ihan varma, mutta koittamisen arvoista). Toivottavasti joku tietää niin pääsee väsäämään, ja sitten voi laitella kuvaakin siitä pultista tänne

Nostetaas tätä hienoa ketjua tällä vaatimattomalla virityksellä.

Karttatelineet pyöräsuunnistusta ja muutakin polkurymistelyä varten maksavat maltaita. Halvin pyörivä taitaa olla suunnistajan kaupan malli, jonka hinta on melkein 50 eur. Oman väkertäminen tuli siis ajankohtaiseksi. Nettiä selattuani, Eesti-poikien viritelmästä keksin kameran kolmijalan sopivan muotonsa puolesta hommaan melko mainiosti. Laatikosta löytyi melkein käyttämätön matkamallin kolmijalka, jolla on korkeutta 15 senttiä.

Etolan myymälästä kävin hakemassa hukkapalalaatikosta 2mm polykarbonaattilevyä, kilohintaan 8 eur. Ostamani pala maksoi reilut 2 euroa. Sahasin palan 25cm x 25cm kokoseksi ja porasin keskelle reijän. Tässä en ollut tarpeeksi varovainen, vaan onnistuin halkaisemaan levyä hieman reijän ympäriltä. Levy on kovaa, taipuisaa ja hyvinkin kestävää, mutta sahaaminen ja poraaminen murtaa sitä suhteellisen helposti.

Kamerajalustaan sopivaa mutteria joutui metsästämään muutamasta paikasta, koska kyseessä on 1/4 tuumakierre. Mutteri olisi saanut olla matalampi, mutta n. 6mm korkea menee myös. Levy vaan jalustaan mutterilla kiinni ja muovitasku ilmastointiteipillä päälle. Jätin reunaa reilusti sille puolelle josta tasku on auki, jolloin sen voi taittaa levyn alapuolelle.

Tuloksena pyörivä karttateline, jossa levyn kulmaa voi myös säätää. Levyn pystyy kiristämään jalustasta pyörimättömäksi, tai irrottamaan kokonaan jalustasta. Levyn kokona 25cm x 25cm on mielestäni melko hyvä. A4 sopii pari senttiä yläpäästä taitettuna levylle ja pyörän ajaminen onnistuu vaikeuksitta.

Kiinnitys tankoon hoituu teipillä suht hyvin, mutta suunnitelmissa on jonkinlaisten kiinnikkeiden lisääminen jalustan jalkoihin. Lisäksi pienen kompassin voisi kiinnittää levyn ylälaitaan.

Kuvia

Kas, tämä oli nostettu. Asiallinen teline, tosiaan vähän miettimistä vielä kiinnitykseen niin hyvä tulee

Laitetaan tosi simppeli juttu. Tuollaisia sahailin muutaman kuviosahalla vanerista ja mätkin ne parilla naulalla kylmän varaston kattotuoliin kiinni vieri viereen. Yhteen saa roikkumaan kiekkoparin, eikä puu naarmuta alumiinia, eli ei vaadi mitään muoveja kuten metalliset koukut. Oikea koukku vähän kulmikas...
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oka Katso viesti
    Karttatelineet pyöräsuunnistusta ja muutakin polkurymistelyä varten maksavat maltaita...
    Samasta ideasta lähdin itsekin vuosi sitten liikkeelle. Minun tekeleelle taisi tulla hintaa parinkympin verran mutta mitään ei ollutkaan valmiina...

http://users.jyu.fi/~haatsaho/fillarit/karttateline.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti o.j. Katso viesti
    Samasta ideasta lähdin itsekin vuosi sitten liikkeelle. Minun tekeleelle taisi tulla hintaa parinkympin verran mutta mitään ei ollutkaan valmiina...

http://users.jyu.fi/~haatsaho/fillarit/karttateline.html
    Tuostahan puuttuu tuopin säilytysreijät Muuten hyvä pöytä..

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •