Sivu 1 / 5 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 127

Aihe: Iskarin Puslien vaihto

Iskarin Puslien vaihto

Huomasin että on iskarin alapään puslat väljistyneet. Täytyykö minun siis vaihtaa iskarin silmässä oleva teräs holkki, vai riittääkö pelkkien alumiini puslien vaihto? Toisinsanoen, vaihdetaanko tuo teräsholkki aina kun puslat ovat väljät?
    "Hän jarruttaakin nenällään"

-Muumipeikko ja pyrstötähti-

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    Huomasin että on iskarin alapään puslat väljistyneet. Täytyykö minun siis vaihtaa iskarin silmässä oleva teräs holkki, vai riittääkö pelkkien alumiini puslien vaihto? Toisinsanoen, vaihdetaanko tuo teräsholkki aina kun puslat ovat väljät?
    Jos eivät ole kuluneet, niin miksi pitäis vaihtaa. Toisaalta kun eivät juuri mitään maksa, niin miksei samalla nekin menis uusiksi.

Joudut kuiteskin tilaamaan osia. Ota holkit samalla, nekin ovat kulutuskamaa.
    Siinä teräs holkissa pitäis olla teflon tai jokin muu liukas pinnoite.

Mikä iskari?
    Fox käyttää puslina Glacierin 08DU08 tai 08DP08 mallisia, joita voi etsimällä löytää halvalla. Edit: Hiomo K. Isokangas hankki Vaasassa mulle noita.
    Eikö niitä puslia kuitenkin yleensä vaihdella ennen reduusereita? Ainakin mä oon tehnyt näin. Tietysti jos molemmat löytyy samasta paikasta niin voi ottaa molemmat.
    Patrik muokkasi tätä : 29.03.2009 at 19.55 Syy: lisäys
    Att inte cykla är att gå för långt

Puslia ei tarvitse välttämättä vaihtaa, vai iskarin silmät. Eli just ne iskarin reiissä olevat osat. Niiden vaihtaminen vaatii hieman näppäryyttä, jos et omista työkalua millä silmät saa lyötyä pois. Mutta varovaisuutta noudattaen homma hoituu kyllä vaikka ruuvimeisselillä ja vasaralla.
    P o po ni jopo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti megapython Katso viesti
    Puslia ei tarvitse välttämättä vaihtaa, vai iskarin silmät. Eli just ne iskarin reiissä olevat osat. Niiden vaihtaminen vaatii hieman näppäryyttä, jos et omista työkalua millä silmät saa lyötyä pois. Mutta varovaisuutta noudattaen homma hoituu kyllä vaikka ruuvimeisselillä ja vasaralla.
    Pusla on iskarin silmä,ne alumiinit on reduserit ja sen silmän saa helposti 10mm räikkäavaimen holkilla ruuvipenkkiä apuna käyttäen poistettua.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Mulla on hieno viritys vaihtoon, Bilteman satulatolpan pikalinkusta ja parista hylsystä kehitetty systeemi.
    Vielä kun muistaisi missä ne puslat sitten taas onkaan, vasta ostin pussillisen....

Toisinsanoen, vaihdetaanko tuo teräsholkki aina kun puslat ovat väljät?
    Yleisohjeena voisi pitää, että laakereissa kannattaa vaihtaa samalla molemmat osapuolet. Parinahan ne siellä töitä tekee. Mutta tietysti jos sen puslan sisäpinnassa oleva pinnoite on ehjä, niin eihän sitä sitten kannata vaihtaa. Mutta jos se alumiiniholkki on kulunut väljäksi, niin luulisi että se puslan pinnoitekkin on saanut kipeää.

Kuulin tuossa että sitä laakerointia ei saisi voidella, voiteluaine voi pilata sen pinnoitteen. Uteliaana kysyi sitten "voitelun ammattilaisilta" että voiko tuo pitää paikkaansa. Ja kyllä kuulemma voi, on sellaisia pinnoitteita joihin on imeytetty voiteluaine valmiiksi ja rasvaaminen pilaa sen koko idean. Kasasin siis oman Foksini kuivana, katsotaan miten käy...
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Riippuu varmaan ihan fillarista/jousitusratkaisusta/huollosta kuinka nuo kuluu. Mutta ainakin omissa fillareissa nuo reduuserit eivät ole kuluneet samaa tahtia kuin nuo puslat. Lisäksi reduusereista pyydetään hirvittävää hintaa. Taitaa olla luokkaa 30€/satsi.

Ja ne puslat tosiaan on ihan standardikamaa ja saa laakeri/autotarvikeliikkeistä. Tuossa ylempänä tulikin jo tuo Foxin käyttämä malli esille.

Jos antaa kulua monen millin välyksen osiin ennen kuin alkaa funtsimaan huoltoa ja vielä paskaa pääsee väliin syömään lisää. Niin varmasti on tällöin parasta vaihtaa puslat ja reduucerit samalla kertaa. Mutta jos heti vaihtaa kuluneen puslan kun pieni klappi alkaa tuntumaan niin saa ajella pitkään samoilla reduucereilla. Sitten kun vanha reduuceri painuu uuteen puslaan kuin "vahaan", kannattaa vaihtaa myös reduucerit uusiin.

Vinkkinä, että jos ei halua nähdä vaivaa kiikuttaa iskaria paikalliseen, niin toistaiseksi edullisin paikka mistä vaihtopuslia olen löytänyt on ebay.com. Allaolevien linkkien myyjän kanssa tein kaupat puslista, vaihtotyökalusta ja reducereitakin sattui löytymään silloin vaikkei määrissä niitä myykään. 1/2" osat:

DU bushings: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=300295267037

Vaihtotyökalu: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=300295266795

Työkalulle tuli hintaa 25e posteineen, ja puslille 14e (=1.75e/kpl, tulivat samassa paketissa työkalun kanssa). Mielestäni kohtuullista kun vertaa liikkeiden hintoihin (puslienvaihto = 10e/kerta). Mutta ennenkaikkea voin nyt huoltaa kaluston itse vaikkapa sunnuntai-iltana klo 21 aikaan illalla, eikä tarvitse olla kiikuttamassa filoa moisen pikkujutun takia minnekään. Vaihdossa kestää noin 10-15min sis. iskarin irroittamisen ja kiinnittämisen.

Nimeltämainitsemattoman paikallisen liikkeen sivuilla reducereille mainitaan hinnaksi 15e. Tämä olisi ryöstöä jo parihinnaksikin, mutta ilmeisesti kyse on kappalehinnoittelusta kuten edellisestäkin viestistä voisi ymmärtää? Jenkeissä Fox:n virallinen liike myy samaa osaa hintaan 5$/kpl. Nykyisellä kurssilla se kääntyy noin vajaaksi 4 euroksi. Että sillä tavalla. Sama juttu puslissa: suomessa 6e/kpl erikseen ostettuna, jenkeissä tuon yllämainitsemani 2.50$/kpl välikäden kauttakin. Myös Mojo pitää minusta turhan suolaista hintaa paketille vaihto-osia.

Suoraansanottuna v*tuttaa tämä suomalainen osien hinnoittelupolitiikka. Kuka niitä haluaa täältä enää ostaa ku ovat ihan sfääreissä tuollaisille pikkuosille? Vaikka eiköhän se kaikennäköisten fillariosien virta suomeen ole jo pitkään ollutkin tuolta sumujen saarilta tai günterlandiasta. Ja kauppiaat kyllä tietää sen.
    banderol muokkasi tätä : 05.04.2009 at 14.03

Mikä toi Foxin virallinen liike on, ja saako sieltä tilata suoraan? Ainakaan täällä ei näkynyt puslia tai reduusereita.
    TFT vaihtoi mulle iskarin alapäähän Heavy duty kitin, jonka pitäis kestää kauemmin kun alkuperäset. Laittoivat myös mukaan ylimääräsen puslan jossa on uusi koodi: 08IB08. Pusla on tasan samannäköinen kun DU. Tulikin mieleen, että onko DU:ssa ja DP:ssä muuta eroa kun väri? Olin huomaavani että DU (musta pinnoite) kului punaista DP:tä nopeammin, mutta ajotunnit ja olosuhteet saattaa hämätä.
    Att inte cykla är att gå för långt

Luulisin, että Foxilta ei saa(eikä kannata vaikka saisi) suoraan tilattua puslia tai redusereita. Taitaa Rtechin reduseritkin olla ihan omaa tuotantoa...

Tuo Foxin ja monen muunkin käyttämä puslasysteemi on kyllä ihan /c:stä. En oikeen jaksa ymmärtää miksi tuollaista rakennetta käytetään, kun se on niin kulumisherkkä. Esim itsellä oli reducerit, pusla vaihtoväli noin 2-3kk kun ajoin fillarilla paljon. Samaa olen kuullut muiltakin paljon ja vaihtelevissa olosuhteissa ajavilta. Harmittavaa, että muutoin hienosti toimissa iskareissa on tämmönen "pikku-ongelma", jota ei edes yritetä parantaa.

Itse olen kokeillut puslien sijasta myös tälläista systeemiä. Neulalaakeroinnin ikä osoittautui noin 5~6 kertaiseksi vrt. pusliin. Hintaa setillä on ~3x enempi, kuin mitä pusla + reducerit maksaisi. Menee rahallisesti siis lähes samoihin, mutta eipähän tarvitse vaihtaa puslia joka toinen lenkki. Jos laakeroitua iskaria huollattaa "suomalaisessa fox-huollossa", niin kannattaa laakerointi-kitti ottaa siksi aikaa pois. Ainakin omassa tapauksessa iskari tuli huollosta laakerointi rikottuna. Korjasivat kyllä reklamoinnin jälkeen...

Jah niin omien kokemuksien perustaalla pusla ja reduserit kannattaa vaihtaa samalla kertaa. Pelkän puslan vaihtamista voi kokeilla. Puslahan maksaa vain noin 3€, mutta yleensä puslan vaihto auttaa vain hetken ja sitten on taas väljä.

Kannattaa muuten näitä palikoita vaihdellessa tarkistaa myös muiden perän laakerien kunto. Jos perän laakerit on väljät, niin pusla/reduserit kuluu samantien väljäksi.
    .....0..........
    .._/<,........
    ..(*)(*).....

bos:in takaiskareissa on käytettykkin neulalaakereita liukulaakerien sijaan.

siis tämmöistä mutta pienemmässä koossa -> http://blog.hemmings.com/wp-content/...axle%20brg.jpg

ja esim ina tekee nuo sopivan kokoiset laakerit (prässää vain sen liukuholkin pois iskarista ja käyttää alkuperäistä liukutappia laakerin vastakappaleena)
    http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/HK..-2RS
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KariV Katso viesti
    Tuo Foxin ja monen muunkin käyttämä puslasysteemi on kyllä ihan /c:stä. En oikeen jaksa ymmärtää miksi tuollaista rakennetta käytetään, kun se on niin kulumisherkkä. Esim itsellä oli reducerit, pusla vaihtoväli noin 2-3kk kun ajoin fillarilla paljon.
    Mistä pyörästä tässä esimerkkitapauksessa on kysymys?

Kiinnostaisi tietää millaiset runkoratkaisut syövät puslia ja mitkä eivät - osaa sitten vaikka ohjailla omaa ostokäyttäytymistään tulevaisuudessa. Nykyinen keinuhevoseni (SX Trail) tuntuu olevan varsin immuuni puslien kulumiselle, toki semmoiset löytyvätkin vain iskarin yläpäästä jonka liikerata on todella pieni ja paikka puhdas - eikä kulumisesta ole merkkiäkään.

- Tomi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
    Mikä toi Foxin virallinen liike on, ja saako sieltä tilata suoraan? ...
    En tiedä, joku paikallinen edustaja varmaan siis vaan. Tai vaikka ei olisikaan niin ainakin osat olivat edullisia ja oikeita.

Itsellä specialized stumpjumper fsr, jossa iskarin yläpäässä on reducerit ja pusla, ja alapäässä pusla ja semmoinen teräsmokkula, jonka on tarkoitettu kestävän ilmeisesti ~pitkään. Yläpää on hyvin suojassa, ja liike pientä, joten redukoita ja puslia ei sinne tarvitse juuri koskaan vaihtaa. Alapää taas saa kuraa ja loskaa päällensä, joten puslat ovat kulutustavaraa. Parempi kuitenkin näinpäin, koska ne ovat melko edullisia ostaa, ja helppo itsekin vaihtaa.

Kaverin Giant Anthemiin, jossa iskarina maniska, tuli klappia juurikin noihin laakeripusliin. Sorvailin uuden laakerin alumiinipronssista (JM 3 kauppanimike) ja uudet redut alumiinista. Tuo yhdistelmä ei toiminut, leikkaaantumista jossa pehmoisempi alu antoi periksi. Seuraava kokeilu, laakeripusla edelleen JM3 ja redut polyamidista (POM) toimi ja toimii edelleen moiteettomasti. Ajettu koko -08 kesä eikä yhtään välystä.
    Omassa Jamiksessa samoja kulumisoireita. Kokeilen tuohon samaa kombinaatiota, mutta teen nuo redut teflonista ihan testimielessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    bos:in takaiskareissa on käytettykkin neulalaakereita liukulaakerien sijaan.

siis tämmöistä mutta pienemmässä koossa -> http://blog.hemmings.com/wp-content/...axle%20brg.jpg

ja esim ina tekee nuo sopivan kokoiset laakerit (prässää vain sen liukuholkin pois iskarista ja käyttää alkuperäistä liukutappia laakerin vastakappaleena)
    http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/HK..-2RS
    Ei vaan onnistu kuin 6mm ruuvin kanssa, tohon 14mm laakeriin tarttet myös sisäholkin jolloin ainoastaan 6mm pultti onnistuu, olen jo vuosia sitten noita pähkäillyt. samoin pallo laakeri joka olisi paras tarvii suuermman silmän reijän joka ei onnistunykyisissä iskareissa. Tuopallo laakeri kestäisi paraiten kosk nuo suorat laakeri holkia eivät salli vääntöä jota noissa perissä väkisinkin tulee. toisekseen itse olen 13vuotta ajellut noilla erilaisilla täpäreilläja olen redusoreja vaihtanut vain muutaman kerran , olen nuo välykset säätänyt sellaisiksi että pitkän redusorin jaksaa helposti painaa laakerista läpi. Pedroksen vaseliinit väliin ja ajojen jälkeen suihkaus aseölyä redusorin ja iskarin saumaan, laakeri holkit vaihdan n,kerran vuodessa kulut n.2€ , heti kun vähäänkään rupeaa välystä tulemaan laakeri vaihtoon. Milli mitalliset laakeri holkit löytyy laakeriliikkeestä ja tuumaset FoxCompista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    ...redut polyamidista (POM) ...
    Polyamidi eli nylon, lyhenne PA.
    Ja POM taasen on polyasetaalia.
    Molempia käytetään liukulaakereissa, mutta yleisesti POM taitaa ko. käyttöön parempaa olla.
    Kerran luulin notta olin vääräs, mutta sitte huomasinki notta erehryyn.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Mistä pyörästä tässä esimerkkitapauksessa on kysymys?

Kiinnostaisi tietää millaiset runkoratkaisut syövät puslia ja mitkä eivät - osaa sitten vaikka ohjailla omaa ostokäyttäytymistään tulevaisuudessa. Nykyinen keinuhevoseni (SX Trail) tuntuu olevan varsin immuuni puslien kulumiselle, toki semmoiset löytyvätkin vain iskarin yläpäästä jonka liikerata on todella pieni ja paikka puhdas - eikä kulumisesta ole merkkiäkään.
    Mulla fillarina on Spessun "vanhan mallinen" -06 Stumpjumperi. Mun fillarissa oli uutena iskarin alapäässä teräsakseli puslien sijasta. Se kulu sisäänajonaikana ~5kk:ssa ihan pskaksi. Niitä kseleita ei mistään saanut, joten joutu vaihtamaan puslat tilalle. Iskarin yläpään puslat taitaa mullakin olla vielä originaalit. Alapään sälät on vaihtunu jotain 6-7 kertaa - ehkä enemmänkin....
    .....0..........
    .._/<,........
    ..(*)(*).....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KariV Katso viesti
    Mulla fillarina on Spessun "vanhan mallinen" -06 Stumpjumperi. Mun fillarissa oli uutena iskarin alapäässä teräsakseli puslien sijasta. Se kulu sisäänajonaikana ~5kk:ssa ihan pskaksi. Niitä kseleita ei mistään saanut, joten joutu vaihtamaan puslat tilalle. Iskarin yläpään puslat taitaa mullakin olla vielä originaalit. Alapään sälät on vaihtunu jotain 6-7 kertaa - ehkä enemmänkin....
    Itellä samaa vuosikertaa Stumpy, R-techissä sorvasivat mulle uuden teräsakselin oikealla pituudella 2007, kun hyllyssä ollut oikeaa kokoa. Samalla vaihdettiin muutkin sälät. Näillä mennään...
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Punapää Tymiä kysymyksejä

Olin piitkään ihmetellyt klappia fillarissa, kunnes ajotoveri sen hetkessä paikallisti. Eli iskarin kiinnitys kulunut väljäksi. En jaksanut reagoida tähän harmittomaan vaivaan paljoa, kunnes se rupesi kitisemään joustaessa. Avasin, putsasin (mustaa mönjää), voitelin paksulla vaseliinillä ja laitoin nippuun. Natina loppui - klappi tietenkin vain paheni. Eikä auttanut lainkaan, kun laitoin steariinia täytteeksi (yllätys? ).

Nyt soittelin parit täkäläiset liikkeet läpi, jos heiltä löytyisi hyllystä puslia tahi reducereita. Toinen ei tiennyt onko ja toinen sano, että pitää tilata euroopasta ja siinä menee ehkä viikko. Jäi sitten saamatta tähän hätään.

Pusla täytyy varmasti vaihtaa ja vähän epäilen, että toi alu reducer on myös vaihtokunnossa.

Lisää kuvia

1. tyhmä kysymys: Mistä mä noita puslia käyn hakemassa? Joku sanoi, että vakiokamaa autotarvikeliikkeessä. Biltema? Motonet? Laakerikauppa? Ei netistä meinaa löytyä...

2. tyhmä kysymys: Miksi helvetissä noi reducerit pitää tehdä alumiinista? Eikö vaikka rosterista tulisi kestävämpi? Onko tämä sitä grammanviilausta? Meinasin, jos sorvauttaisi ite paremmat. Eikä muuten R-Techillä ollut nettikaupassa Radoniin sopivia. Kok.leveys 11mm ja 8mm reikä.

Ois kiva saada nopiasti kuntoon.

Muistaakseni se redujen leveys mitataan parina, eli minulla Jamiksessa se on 22 mm, eli todennäköisesti samat kuin Radonissa. Reikä on kyllä 6 mm pultille. Mutta sen reijän voi helposti sorvissa painaa 8 mm kokoiseksi, jos sinulla se iskari tosiaan on kiinni M8 pultilla.

Omani tuli R-techiltä, redut ja puslat. Mutta niitä ei kuulema pitäisi voidella, se kestovoideltu pusla kestää pidempään, kun sen pitää kuivana ja puhtaana.
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Muistaakseni se redujen leveys mitataan parina, eli minulla Jamiksessa se on 22 mm, eli todennäköisesti samat kuin Radonissa.
    Ahaa! Aivan, näin sen täytyy olla. Olinpa taas tyhmä.
    Reikä tosiaan on 8 milliä paksulle tapille.

Vielä jos joku kertoo, että miksi en sorvauttaisi teräksestä noita reducereita, niin olisin tosi kiitollinen.

Oletettavasti sen takia, että alumiinista tehtynä tuo pulsa itsessään kuluu eikä kuluta muita osia ympäriltään. Toimii sulakkeena.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mc_Mursu Katso viesti
    Vielä jos joku kertoo, että miksi en sorvauttaisi teräksestä noita reducereita, niin olisin tosi kiitollinen.
    Eiköhän se onnistu. Itse ainakin ostin täältä tuommoiset "Strong bushes":it, joissa siis reducer on terästä. Toiminnasta en osaa sanoa mitään, koska ruuvasin ne paikoilleen noin tunti sitten

Myös tuolta löytyy jämäkämpää vaihtoehtoa...
    http://www.tftunedshox.com/catalogue...11b4aa5&page=1

Eilen tuli tftuned heavy dutu setti + työkalu.

http://www.tftunedshox.com/info/moun..._bushings.aspx

Varsinaista käyttökokemusta ei vielä ole mutta asiallisen oloinen setti. Rohkeasti mittaamaan omasi ja tilaamaan, valmiita kokoja löytyy melkonen määrä ja pikkuisella lisähinnalla tekevät speciaalikokoja.

Heavy duty kit sisältää teräsakselin, nailon puslan, 2 tiivistettä ja alumiiniset sovitin renkaaat. Samassa paikassa on myynnissä työkalu jonka avulla puslien vaihto sujui leikiten ruuvipenkissä.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

-- mtbSeikkailu 2016 --

Puslat irtoaa helposti parilla sopivalla kupariputken pätkällä ja ruuvipenkillä. Toiselle puolelle tarvitaan isompi vastakappale ja sitten puslaan sopiva. Ei muuta kuin puristamaan pois. Reducerit lähtee yleensä irti pihdeillä ilman suurempaa väkivaltaa.

Radonissa (QLT Race) ainakin puslat ovat 22,2/8 mm.

Uusissa rokkareissa (Monarch ainakin) on samankokoiset puslat kuin Foxissa. Erona vain se, että ovat huomattavasti tukevammat. Rakenne on niissä sama kuin noissa TFTunedin myymissä HD-versiossa.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Reducerit lähtee yleensä irti pihdeillä ilman suurempaa väkivaltaa.
    Mulla ne putosi jo ihan itsestään.

Radonissa (QLT Race) ainakin puslat ovat 22,2/8 mm.
    Siis tarkoitatko nyt sitä liukuholkkia mikä lyödään iskarinsilmään vai niitä alumiini reducereita(heloja?).
    Mulla noiden redujen yhteisleveys on 21,95 mm, mutta ton .05 mm ne on saattanut jo ihan kuluakin.

Ei viitsisi alkaa tilailemaan, kun haluan ton kuntoon nyt. Kuulemma Foxcompilta sais kummatkin ja se selvinnee tänään. Jos ei, niin sitten tilaillaan ja oikeastaan voisi muutenkin tilailla varalle lisää puslia ja redun.

Käväsin Foxcompilla. Vaihtoivat uuden liukupuslan iskariin ja myivät vielä yhden varalle. Tämä kaikki tuli maksamaan 12 e. Reduista sanoi, että vähän siinä ja siinä meneekö uusiks, mutta asettuivat kuitenkin niin tiukasti puslan sisälle, että eivät jaksaneet sorvata sopivaa.

Just äsken tulin 1½ tunnin hämärärymistelyseikkailuprivalenkiltä ja hyvin toimii eikä klappaa! Veikkaan, että 500 km kuluttua alkaa pieni klappi jo löytymään, jos ei ole originaalia parempi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •