BikeshopHuntteriShimanoElectrobike
Sivu 31 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 29 30 31
Näyttää tulokset 901 - 923 / 923

Aihe: Levyjarrut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Palautuksen tuntuma on jokseenkin löperö. Toinen kahva sen sijaan napsahtaa terhakkaasti takaisin asemiinsa. Milläköhän säädöllä tai muulla toimenpiteellä tuon löperyyden saisi pois?
    Kahva/vipu jarruissa yleensä palautuu sillä männänpalautusjousella.Tässä mallissa sillä vivulla on vielä oma "Inboard spring" lisäksi.Joko jousi on huonosti tai nivelpisteessä vaan likaa ...
    Sivulla 25 tuosta on kuva ;https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...._d_english.pdf

Minä olen hakenut parempaa jarrutehoa maasturiin ja vihdoin se tuntuu löytyneen. Pyörässä oli alunperin Sramin Guide R pysäyttimet joihin olin siis hieman pettynyt. Ostin sitten Canyonin tarvikealesta Shimanon alamäkisarjaan kuuluvat Zeet. Ei vieläkään mitään mullistavaa. Sitten uusin myös jarrulevyn eteen (slx/zee jarrulevy) ja edelleen olin hieman pettynyt. Mutta nyt sitten hankin eteen ja taakse EBC:n punaiset palat ja suoritin tänään sisäänajon. Ja johan tuntuu toimivan! Tosin tein niiden palojen sisäänajon edellisistä alkuperäisistä paloista poikkeavalla tyylillä ja tiedä nyt siitä sitten vaikuttiko sekin. Olin nimittäin alkuperäiset Guidet ja ne Zeen palat sisäänpolttanut tekemällä samantien pitkässä jyrkähkössä mäessä useita perättäisiä kovia jarrutuksia niin, että jarrut ja levyt kuumenivat oikein kunnolla. Sain levynkin vaihtamaan värisävyä. Nyt lueskelin eri ohjeita ja osa suosittelikin useita tasaisella tai vain loivassa mäessä tehtyjä kevyempiä jarrutuksia ja siten ettei pysäytä vauhtia aivan kokonaan. Näitä kevyitä ja hiljalleen kertojen myötä vähän tehoa lisäten tehtyjä tein sitten sen noin viitisentoista kpl kummallekin päälle.
    Varsinkin se ongelmallisempi etujarru puree nyt erittäin hyvin. Yksi ohikulkenut pikkupoika kun alkoi kyselemään, että mitä mä siinä ees taas ajelen niin kerroin syyn ja päätin näyttää miten takapyörä nostetaan jarrulla korkealle. Olin lähellä mennä yli

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Kahva/vipu jarruissa yleensä palautuu sillä männänpalautusjousella.Tässä mallissa sillä vivulla on vielä oma "Inboard spring" lisäksi.Joko jousi on huonosti tai nivelpisteessä vaan likaa ...
    Sivulla 25 tuosta on kuva ;https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...._d_english.pdf
    Pitää jatkaa tutkimuksia. Pyörä on uusi, vain pari viikkoa ollut ajossa. Tuo löperyys oli kahvassa heti tuoreeltaan, kun pyörä tuli paketista.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Minun kokemus on se, että pito-ongelmiin auttaa yleensä enemmän levyn kuin palojen vaihto ja en vain tajua miksi?? Eli jos jarru ottaa epämääräisesti eikä parane puhdistuksella ja uusilla paloilla, niin sitten vaihtamalla levyt homma alkaa käydä hienosti.

Miksi eri metallilevy muka menisi sellaiseksi ettei se pidä eikä sitä saa puhtaaksi? Hiekkapaperia ja brakecleaneria on testattu ja edelleenkin paras tulos tulee, kun ostaa uudet levyt ja ajaa niillä. Palojakaan ei tarvitse useinkaan vaihtaa, kunhan levyt vain ovat kunnossa. Ja sen levyn kunnon toteaminen mitenkään muuten kuin vaihtamalla uuteen ei ole minulle mahdollista, eli mitään silmällä näkyvää eroa toimivan ja toimimattoman levyn välillä en näe.

Siis minun mielipide on se, että levyt menevät useinkin vaihtoon, minä en vain tajua miksi

timo
    Minunkin Maguran jarrun ongelma hävisi lennosta kun vaihdettiin eteen uusi jarrulevy. Levyn käsittely ei auttanut.

Mää oon joskus oikein kovien pakkasten jälkeen pion kadottua hieronu asetonia ja hiekkapaperia vasten ,ja lopuksi kun ei ole auttanu, poltellu semivarovaisesti tuommosella palat ja levyt.
    Autto joskin voi olla että kovin kriittiisiin tilanteisiin joutuvalla mankelilla ei kannata jos vaikka joku paikka heikkenee oleellisesti.

Toi on kyllä perin mystistä miten tarkotukseen tehty metallilevy jossa ei ole liikkuvia osia voi mennä "rikki" vaikka ulkoisesti näyttää samalta.
    Ainoa mahdollisuus mun mielessä on kiderankenteen muuttuminen mutta toisaalta luulis että moiset levyt suunnitellaan niin että kiderakenne ei muutu normaalikäytössä.
    Jos kyseessä on karkeneminen niin sitten levyn pitäis pystyä päästämään lämpökäsittelyllä. Ei näistä voi varma olla tietämättä minkälaista seosta se levy on.

Eiköhän siinä ole vain kyse rasvasta metallin huokosissa. Ja se ei lähde vähän lämmittämällä vaan tarvitsee useamman sata astetta. Hiukan kun tulee levyyn rusketusta niin on puhdas, siniseksi ei tarvi lämmittää.

Tästä värikarttaa lämmittämiseen:

Cyclocrossiin pitäisi hommata tehokkaammat jarrut nykyisten Promax DSK-300 tilalle. Onko jarrutehossa eroa Avid BB7 ja TRP spyren välillä?

Morjes, projektina olis asennella levyjarrua maasturin keulaan. Keulana toimii käytettynä ostettu Marocchin dirt jam pro, josta löytyy jonkunlainen IS-PM adapteri. Oon nyt jokusen aikaa koittanut selvitellä millasta jarrusettiä tohon nyt sitte hankkis ja tuli samalla mieleen että mistähän sen nyt sit tietää minkä kokonen jarrulevy tohon adapteriin sopii, ainoat merkinnät adapterissa on 74-30 A mut tätä en osannut yhdistää mihinkään. Pystyykö sen mittaamaan jotenki tai vastaavaa vai pääseekö helpommalla vaan tilaamalla samalla uuden adapterin?

Ja mites, onko jotain suosituksia jarrulevysetistä? Pyöränä toimii kaverilta ostettu Kona caldera varmaan vuodelta -05 tai -06 ja sitä tässä askarrellut maastokäyttöön, kun keula aikoinaan lähtenyt pitkäkyntisen matkaan. Etukiekoksi tulossa Mavicin crossride FTS-X jos sillä merkitystä.

Onks tohon ihan selkeä ehdoton sääntö kumpaan suuntaan jarrulevyn kuuluu pyöriä menosuuntaan? Ko. aparaatissa on tavallinen pyörien mekaaninen levyjarru ja jarrulevy, mutta takajarrusatula on rungon "väärällä" eli oikealla puolella, jolloin tuon jarrulevyn pyörimissuuntamerkintä ei välttämättä päde? Pitääkö tuota jarrulevyyn merkittyä, ilmeisesti etenemissuunnan osoittavaa nuolta noudattaa, eli tässä tapauksessa asennuspuolesta johtuen levy käännetään?

https://photos.app.goo.gl/DNGLg61PAGxqWoLQ8

Ei ole mun mielestä suuremmin merkitystä tuollaisessa levyssä.

Kiitos pikaisesta vastauksesta. Nappasin levyn paikalleen nurinpäin, eli nuolen suunnan mukaisesti.

Tällainen mekaaninen uutuus sattui silmään: https://bikerumor.com/review-growtac...rakes-bicycle/

Hinta on suolainen ja saatavuutta ei taida vielä olla EU:n alueella. Mielenkiintoista noissa on toimintaperiaate, josta valmistajan sivuilta (https://growtac.com/en/products/mdcs/) löytyy hyvä selvitys.

I will get right to the point. These are the strongest cable-actuated disc brakes I have ever ridden to date

Kuulostaa hyvältä. Trekk kaipaisi uusia jarruja, eikä hydrot oikein kiinnosta, koska uusin vasta kahvat tuohon.

Eikun ei kuulostakkaan hyvältä enää.

Price
    Flat mount?USD 365.00
    Post mount?USD 405.00

Mä olen harkinnut nykysuuntauksen mukaisten vähän paksumpien ( 2 mm) jarrulevyjen kokeilemista. Lisäävät aavistuksen painoa mutta ovat tehokkaammat ja kestävät lämpöä paremmin (lämpö ei Suomessa alamäissäkään ongelma). Lisäksi kahvan vapaaliike olis lyhyempi mutta hankaavat helpommin jos levy ei keskitetty täydellisesti tai jos se on vähänkään vino tai välissä kuraa. Muuten jo tilaisin mutta hinnat ovat vähän kovia ja vanhat levyt vielä käyttökelpoiset. Onko muilla kokemuksia?

Esim Sramin paksummat: https://www.bike24.com/p2554927.html?sku=1900249

Arvostelu: https://m.pinkbike.com/news/review-s...s2-rotors.html

Jarrujen sinksutusta viimeisen vuoden aikana on esiintynyt harvinaisen vähän, ehkä yhden kerran olen joutunut säätämään. Johtuneeko siitä, että jarrupalat on kuluneet ohuemmiksi? Fillarin alkuperäisillä 4 vuotta vanhoilla mennään.

Miksei muuten kehitetä jarrusysteemiä, jossa palojen etäisyys levyyn on selkeästi isompi ja kahvassa/ tai jossain on systeemi, joka huomioi/säätää vapaaliikkeen nopeammaksi tai vähemmän kahvan liikuttamista vaativaksi. Lie nestejarruilla vaikeaa, vaijeritoimisella voisi olla jonkinlainen epäkeskovipu...?
    - pelle peloton

Löperön tai tahmeatoimisen kahvan "korjaus"
    https://www.youtube.com/watch?v=c2i3cNzBzpg
    Onko tuossa kahvan teippaamisessa järkeä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ...
    Miksei muuten kehitetä jarrusysteemiä, jossa palojen etäisyys levyyn on selkeästi isompi ja kahvassa/ tai jossain on systeemi, joka huomioi/säätää vapaaliikkeen nopeammaksi tai vähemmän kahvan liikuttamista vaativaksi. Lie nestejarruilla vaikeaa, vaijeritoimisella voisi olla jonkinlainen epäkeskovipu...?
    - pelle peloton
    Shimanolla: https://bike.shimano.com/en-EU/techn...ve-action.html

Itse hommasin tälle kesälle 180mm levyt BB7:n periksi Salsaan 160mm levyjen tilalle. Käsittääkseni noin 15% enemmän tehoa.

Kevyemmillä kuskeilla ei varmaan mitää tarvetta mutta kun laskeskelin mikä on oma ruho+pyörä+lapsi+lapsikärry-yhdistelmän paino niin totesin että vähän paremmin saisi jarruttaa.

Sanoisin että on parempi.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

^^Kuronen, eikös tuo ole vannejarrulle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Kuronen, eikös tuo ole vannejarrulle?
    No ei todellakaan ole.

Shimano on kyllä tiedostanut ongelman. Toi servo wave on jo monissa kahvoissa, mutta nyt uusissa duran satuloissa luvataan taas lisää clearancea.

Hopen nelimäntäisiä mainostetaan myös paremmiksi tämän ostalta. Onko näistä muuten nyt kenelläkään kokemusta? Kiinnostelevat edelleen, mutten ole vieläkään uskaltanut ostaa.

Edit: Tuo isompi clearance on myös uusissa ultegran satuloissa. Ne ovat vain normaalisti kaksiosaiset, ja paljon halvemmat.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •