Ei kannata murehtia, perseelläkin vie aikansa totutella satulaan.
Ei kannata murehtia, perseelläkin vie aikansa totutella satulaan.
Tomsson - Jos nyt alapään hermotukset on yhtään elossa, niin kyllä normaali-ihmisellä pitempiaikainen perseen hankaaminen noin äkkiseltään aiheuttaa jotain tuntemuksia - ei siis syytä huoleen, ilmiö on ohimenevä. Kymmenien vuosien turhien satulakokeilujen ja lopulta "oikean polun" löytymisen jälkeen annan vain yhden neuvon satuloihin liittyen.
Hanki Brooks.
Erityisesti, jos olet isompikokoinen jamppa niin takapuolesi tulee olemaan sinulle ikuisesti kiitollinen.
Kuin kauan mahtaa tuo tottuminen ottaa? Mulla on nykysatulalla kilsoja takana jo noin tonni ja vieläkin on ongelmia. Outoa kyllä, mutta pelkän oikean puolen kanssa. Oikea pakara alkaa noin tunnin ajon jälkeen kiristämään ja kipu siirtyyy siitä pikkuhiljaa ristiselkään. Kipu tuntuu lähinnä pakaran alakiinnityskohdassa. 2.5h lenkki alkaa olla maksimi mitä voi järjellisesti ajella.Tämä siis maantiellä. Tämä vaivaa voi toki olla mahdollista seurausta reilu vuos sitten tapahtuneesta kaatumisesta. Vauhditonta pituushyppyä ja alastulossa ei jalka pitänyt ja suoraan siitä voimalla perseelleen maahan. Pari kuukautta pakara kipeä ja nyt jälkivaivana tämä. Saa nähdä tokeneeko. Satulan asentoa en ole viel koittanut muuttaa ku ei oikeen tiedä viel mihin suuntaan rupeis siiirtelemään.
Ei, mutta…
…Tässä vaiheessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan kokeilla eri satuloita.
…
Omalla kohdalla puutuminen vaivaa edelleen joskin uusin kokeilusatula on toiminut ihan kohtalaisesti. Kokeiluun ei onneksi/valitettavasti tarvitse kuin n. 30 minuutin tiukemman ajosession. Spessu väittää että Urheiluaitassa olisi satulatestaus joten suuntaan sinne katsomaan pitääkö se paikkansa.
Luulen, että halkiollinen satula tulee olemaan se oikea ratkaisu mutta siinä yhdessä jota olen kokeillut oli liian pehmeät reunat jotka sitten hiersivät.
Brooksiakin tietysti voisi kokeilla, mutta se että se sopii jollekulle ei millään muotoa takaa sitä että se tekisi kaikki autuaaksi…
Minulle eivät reikäsatulat sovi, mutta tämä Fizi:k Twin Flex pelittää oikein hyvin. Maantiepyörässä on Arione ja kohta hommaan Fizi:k Tundran maastokonkeleihin. Näissä ei puudu paikat ja kuitenkin tuki on parempi kuin reikäsatuloissa.
Jos et aja et voi ottaa!
Brooksit näyttää kyllä perseelle suunnitelluilta, mutta kun ostin alle 10kg fillarin, niin katotaan nyt jos takamus tottuisi tommoselle kevyelle suikaleelle
Ja mitä enemmän tässä kuntoilee, niin sitä vähemmällä persaus pääsee... Yritys ainakin on.
Muistan kyllä männävuosina, että kevään eka fillarilenkki sai samaa aikaan "pehmeämmilläkin" satuloilla, mutta jälkipolton mittakaavasta ei oikein ole muistikuvaa. Saattoi silloinkin kyllä pari päivää aristaa.
Itse fillari(Focus Marek) kuitenkin tuntuu varsinkin näin jälkikäteen hyvältä. Vaikka tykittelin yltiöpositiivista vauhtia ylämäkiäkin pitkin, niin persaus on ainoa johon jäi muisto mankeloinnista. Kumma ettei kintereissä ole tuntunut yhtäänNo se on jonkin muun topicin heiniä.
Minua alkoi puutuminen rassaamaan niin ankarasti, ettei huvittanut useampana vuotena polkea juuri lainkaan. Monena keväänä homma alkoi sillä, että
1. Uusi satula...
2. Kyllä se persaus ensimmäisen tonnin jälkeen tottuu...
3. Epätoivoista ajoasennon, satulan paikan, korkeuden ja kulman, stemmien yms. jne. säätöä ja muuttamista
4. Armoton hatutus ja motivaation lasku, kun puutuminen ei katoa mihinkään
5. Pyörä talliin ja mielummin vaikka golfkentälle
6. Satunnaista ja väkinäistä tekemistä
7. Uusien ostosten suunnittelua seuraavalle kaudelle
En nyt ihan tarkkaan muista, mutta 13 tai 14 eri merkkistä ja tyylistä satulaa löytyy varastosta muistoina noista vuosista. Viime kesänä sitten hommasin maantiepyörään Brooksin Swiftin (titaanisena).
Olin aina pitänyt nahkasatulahihhuleita hieman omituisina "old school" genren edustajina, sillä kyllähän nykyajan modernit materiaalit, halkiot ja tuulitunnelimuodot olisivat ilman muuta parempia. Parin Brooksilla istutun lenkin jälkeen en edes muistanut, että joskus olisivat paikat olleet mukamas puutuneet. Samana kesänä vaihdoin Brooksit kaikkiin fillareihin ja nyt kalusto on vihdoin kunnossa istuinmukavuuden suhteen. Ainoa valittamisen aihe on enää huono kunto, mutta se nyt on mitä on...
Se on totta, että kaikkia ei Brooks tee autuaaksi, mutta kokeilla kannattaa jos on vain mahdollisuus. Perse sen sitten kertoo, mikä on oikea tie kullekin. Testatessa satulatolppaa kannattaa laskea n. puoli senttiä, sillä Brooksin muoto on hieman erilainen.
Jotenkin tulee mieleen, että tuolla vammalla on jotain osuutta asiaan. Joko jotain on vahingoittunut tuossa laskeutumisessa tai sitten lihaksisto on päässyt lievään epätasapainoon, kun olet pari kuukautta varonut kipeää pakaraasi. Hyvä urheiluhieroja/fysioterapeutti saattaisi osata vinkata vian laadusta ja luonteesta, sekä kuinka päästä eroon siitä.
*** The Goat ***
Jaa, unohdin tänne laittaa: Spessun bikefit-putiikeissa on ihan lainattavaksi tarkoitettuja testisatuloita joista kannoin eilen kotiin kaksi (130 ja 143mm). Nuhaisena ei tullut hirveän hyvää tai pitkää koestusta mutta saipahan noista jonkinlaisen kuvan. Taidan toisen ostaa.
Mulla oli alunperin 13 satula ja se oli snadisti liian leveä. Aiheutti nimenomaan toiselle puolle kipeytymistä. Kannattaa ensimmäiseksi mitata istuinluiden leveys!
Itsellä ei sentään kipu alaselkään siirtynyt mutta pidemmistä lenkeistä tuli tuskaa.
Spessun toupe geelillä ja 14 leveänä on palvellut vallan mainioti. Kovahan se on muttei sillä niin väliä ole jos se muuten jakaa painon todella hyvin.
Jos mahdollista niin tuo spessun fitti on vallan mainio kokeilla, itselläni meni yrityksen ja erehdyksen kautta mutta lähtisin ensin leveydestä liikenteeseen.
Tässä isompi jamppa, jolla meinasi mennä hermot satularallissa. Ostin netistä Brooksin team pron, vai mikä se malliltaan olikaan. Se hyvä puoli siinä satularallissa ja epäsopivissa satuloissa oli että samalla tuli säädettyä ajoasento mahdollisimman oikeaksi mun kropalle ja siihen päälle kunnon BROOKS, niin eipä satu enää ajelu mihinkään...
Brooksin ehdottomasti paras ominaisuus on sen mukautuminen omaan listoon. Aluksi nahkaläppä tuntui melko epämukavalta, koska se oli muotin jäljiltä ja painoi hieman. Melko nopeasti kuinkin peräpään hikirauhasten avustuksella satulan nahka alkoi muokkaantua sopivaksi ja nyt en voisi kuvitellakaan muuta satulaa...
- puoli noissa on se paino. Taitaa olla 0,5kg luokkaa tuo pro temin karvalakkimallikin..
ps. ja ne niitit, hyvin passaa vanhan teräsbianchin habitukseen. Painosta vielä sen verran että kun sitä itselläkin on n. 8kg liikaa, niin 200-300 gr satulassa ei oo mitään![]()
Onkos noita Spessun PG Fit testauspisteitä kuinka yleisesti täällä Suomen-maassa? Sitä persauksen ja satulan mittausta tarkoitan...
http://www.specialized.com/bc/micros...tml#/Equipment
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.
Itselle sopivimman satulan valinta on on runkomallin valinnan oheella täysin mahdoton tehtävä. Ne pitäisi kaikki "ajaa" ja vielä ajalla. Muut eivät voi sanoa, että "tämä ja se" on juuri sinulle sopivin, valitettavasti. Meillä jokaisella on oma "kankkunen" ja oma ajotyyli. Brooks-satulat, kokonaan nahkaa, ovat hyviä muotoutuvuutensa takia, mutta ne eivät vain mielestäni ole sattuneet "disainin" puolesta koskaan "menopyöriin". Niitä kuitenkin käytettiin 60-luvun puolelle kaikissa kilpapyörissä; kokemusta on. Minulla on niitä tuolla kahdet hyllyssä; olivat vielä 70-80-luvun taitteessa hankimissani englantilaispyörissä. Ne vaihdettiin heti "kauniimpiin". Istuin kuitenkin toisen päällä kymmenkunta vuotta retki-työmatkapyörässäni ja se muotoutuvuus aspekti toteutui erinomaisesti, varsinkin kun öljysin satulan alussa ja suojasin sitä välillä epätoivoisestikin kastumiselta. Suosittelen touring-pyöriin.
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCDealerLoc.jsp ja sieltä satula- tai BG-fitti liikkeen tyypiksi. Käsittääkseni jälkimmäinen sisältää edellisen mutta kannattaa varmaan soittaa jos on pidemmälle menossa.
hommasin uuden filun ja siihen spessun satulan body geometry -systeemin mukaan. istuinkyhmyjen etäisyys toisistaan tsekattiin siten, että istuin jäykälle geelityynylle ja näin kyhmyistä jäi tyynyyn kuopat. siitä sitten taulukko käteen ja näytti että 143 millinen satula (mistä se muuten on mitattu?) on oikean kokoinen. kyseistä Spessun Romin -satulaa on kuulemma moni kehunut mukavaksi.. ei tuo mittaus minua kuitenkaan perusteellisuudellaan vakuuttanut.
no, olen nyt tahkonnut pyörällä ja satulalla muutaman sata km ja fiilis on tosi pettynyt. pyörä on upea mutta satula parin tunnin ajelun jälkeen niin epämukava, että koko ajokokokemus muuttuu kivuliaaksi kun joutuu vaihtelemaan asentoa ettei kipu ja pistely tuntuisi jalkovälissä.
siis helvetti, on tuskaista etsiä itselle sopivaa satulaa ja komppaan edellisiä että vaikka muuten ajoasento olisi just niin jos satula ei niin ei tule mitään. vaihdoin vanhasta fillarista vanhan satulan (10 v) niin johan sillä jo ajelee, ulkonäkö ja paino vaan ovat vähän niin ja näin..
Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi
eiks joo![]()
Vanha mutta lihava.
Vanha satula käteen ja uutta etsimään sen pohjalta, jos se kerran hyvin sopii!
näin juuri ajattelin tehdä. vanhassa on enemmän sellaista napakkaa pehmustetta eikä niin "teräviä" reunoja, tuntuu sopivan minulle
Minua kiinnostaisi nämä Fizikin Versus tai VS mallit, jotka on siitä keskeltä "kevennetty".
http://www.roseversand.com/article/f...-vs/aid:472014
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.
Olisiko kenelläkään testattavaksi sdg:n bel air rl:llää Espoossa?
Minulla on saman firman ti fly, ja ei meinaa perse tuohon asettua. Alussa puutuu, sitten menee tunti-puolitoista jotenkin jonka jälkeen asentoa saa hieroa vähän väliä. Mun jakkaraa saa kokeilla ja jos tuntuu kivalle puolin ja toisin niin vaihtokin onnistuisi titaanikiskoiseen versioon.
Eikö kellään?Alkujaan tämän lähetti tero76
tero76 muokkasi tätä : 08.05.2011 at 11.28
Harmi, just viime viikolla heitin tuollaisen sdg:n roskiin ja juuri samasta syystä. Mun hanurille ei toimi nuo takaa korkeat satulat, joissa siis takareuna nousee reilusti.
"Poronsorkka" ISM Adamo Racing on nyt ollut yhdessä pyörässä parin tuhannen kilometrin verran ja hyvältä tuntuu edelleen. Pisin lenkki sillä on ollut 5h eikä mitään ongelmaa.
Muiden pyörien Feltin orkkis-satulat ei pärjää mukavuudessa, mutta niilläkin on poljettu tyytyväisenä. Tosin toiseen ehkä jotain John Cobbin satulaa vois ihan vaan mielenkiinnosta kokeilla... (cobbcycling.com)
ISMin satula on yhdelle kaverille ollut epäsopiva koska sillä lantio on kaponen ja tämä satula hänelle liian leveä.
Vaikka takamus on yhtä henkilökohtainen kuin ajajansakin, rohkenen silti tämän threadin luettuani kysyä suosituksia, tai neuvoa siitä mistä seuraavan satulan valintaa voisi jatkaa.
Noin 1.5 vuotta sitten pyörän mukana tuli WTB:n Pure V -satula, joka toimi yllättävän hyvin. Vaikka en pitänyt sen perän "spoilerimaisesta" -muotoiulusta en jaksanut sitä vaihtaa, koska en tuntenut mitään epämukavuuksia pidemmilläkään matkoilla, poislukien pieniä hiertymiä yli 4 tunnin lenkeillä. Kyseinen jakkara otti kuitenkin yhdellä lenkillä liikaa iskua itseensä ja vuoden palvelemisen jälkeen löysin tilalle Fizikin Aliante -satulan, joka oli malliltaan ja mitoiltaan suunnilleen WTB:tä vastaava. Vaikka Aliante oli mukava, oli se aivan liian kuppimainen ja lyhyt, mikä teki teknisessä maastossa painon siirtelyn eteen ja taakse hankalaksi/mahdottomaksi.
Tästä rohkaistuneena ostin tarjouksesta SDG:n FXR -satulan, joka on sekä pidempi, kapeampi että tasaisempi kuin kaksi aikaisempaa satulaa. Se oli myös sivuttaissuunnassa tasaisempi kuin WTB:n ja Fizikin tarjoamat hieman kuperammat jakkarat. Olen pitänyt SDG:n satulasta muuten, mutta lähes poikkeuksetta noin kahden tunnin ajon jälkeen alkaa tuskastuttava kipu istuinluissa mikä ei poistu asentoa vaihtamalla tai painetta helpottamalla. Kipu tuntuu myös ajon jälkeen kovilla tuoleilla istuessa ja kestää pari päivää, jonka aikana ajaminen tuntuu epämiellyttävältä.
Tänään aaltopahvia käyttäen mittasin istuinluiden leveydeksi noin 120mm, joka Spessun noin -taulukon mukaan suosittelisi noin 143mm leveää satulaa. Eli itselläni haussa on:
- Suhteellisen pitkä (280mm+) ja pituussuunnassa tasainen satula, jossa painon siirtäminen eteen ja taakse onnistuisi
- Noin 142 - 145 mm leveä
- Leveyssuunnassa hieman kupera helpottamaan takamuksen asettumista, koska aikaisemmat kuperat mallit toimivat kivasti ja nykyinen tasainen huonosti
- Painolla ei ole väliä koska olen niin lihava että on helpompaa polttaa omaa rasvaa kuin alkaa hifistelemään pyöräosien grammoissa, joten kestävyys on plussaa
Aikaisemmat satulat ovat mitoiltaan seuraavat:
WTB Pure V: 145 x 277
Fizik Aliante: 142 x 265
SDG FXR: 138 x 285
Etenkin SDG:n pituudesta olen pitänyt, mutta muuten satula on itselleni helvetistä. Toki voin olla väärässä siinä missä haen, mutta siksi otin asian puheeksi täällä. Olen silmäillyt etenkin Selle Italian Max Flite, sekä Prolink -mallia, mutta tuntuu että niin moni valmistaja jää aina väliin vaikka kuinka kahlaisi eri valmistajien sivuja.
Minkä satulavalmistajien satuloita voisi testata Helsingin (eri) pyöräliikkeissä, tai mitä vastaavia satuloita voisitte suositella?
Iso kiitos!
Miksipä en. Yritin aikaisemmin hakea Spessun testipisteiden paikkoja mutta ei se mihinkään johtanut, hankala navigaatio jne. Mutta unohtui joka tapauksessa Spessu mainita aikaisemmassa postauksessa, se oli mielessä mutta tätä asiaa niin kauan omassa päässä vatvoessa jotain jäi kuitenkin mainitsematta. Kiitos kun muistutit, otan huomenna yhteyttä jos saisin ensi viikolla Spessun satulan testiin.
Aika vähän on mainittu maantielle vaihtoehdoksi Prologon satulat.
Vaihdoin sellaisen orginaalin tilalle enemmän tai vähemmän vahingossa.
Satula menisi vaikka vasarasta, niin kova se on.
Ekan kesän jälkeen olin vielä hieman ihmeissäni mutta nyt en vaihtaisi sitä mihinkään. Kyseessä on vielä halkiollinen malli joka on lähes taivas liiallisesta haaruspaineesta ja verenkiertohäiriöistä kärsiville.
Köyhä polseviikki
Kirjanmerkit