VelosportAjopyoraContinentalFanticHuntteriHelkama
Sivu 55 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 45 53 54 55
Näyttää tulokset 1.621 - 1.647 / 1647

Aihe: Satula vaihtoon

Pikkuhiljaa alkaa penkki tuntuu omalta kun on aloittanut kerran-pari viikossa alle tunnin ajolla. Pitää vähän pudottaa ohjaustankoa alaspäin että paine vähenee nystyröiden kohdalta. Hyvä tästä tulee ja ajaminen alkaa taas maistumaan kun suurin kynnys on ylitetty eli aloittaminen
    Kylätason pyöräilijä

Tällä hetkellä uudessa maantiepyörässä satulana Fizik Terra Argo X5 - 150mm. Reilu tunnin lenkin jälkeen takamus pirun kipeä ja vielä seuraavana päivänä. Tuli kokeiltua vaihtaa satulan asentoa ja omaa asuntoa, mutta tuntuu istuvan huonosti omaan persukseen. Onko suositella mitään vaihtoehtoista satulaa maantiepyöräilyyn missä ehkä hitusen paremmat pehmusteet/erimallinen?

Jos ei oo kilsoja alla, niin alkuun tulee perse kipeeksi väistämättä ja se on kestettävä. Voi se silti olla huono satula, mut ei noilla tiedoilla ehkä kannata luovuttaa.

Selle Italia SLR ja Specialized Romin on ainakin aika tykättyjä satuloita.

Sama ongelma oli helmikuussa kun tauon jälkeen aktivoiduin ajamaan, sen jälkeen pitkä flunssajakso ja taas joutui totuttelemaan. Alkuun tunnin-parin lenkki ja useamman päivän tauko ennen kun pystyi istumaan satulassa, muutama viikko meni totutellessa.
    Kylätason pyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zypytin Katso viesti
    Tällä hetkellä uudessa maantiepyörässä satulana Fizik Terra Argo X5 - 150mm. Reilu tunnin lenkin jälkeen takamus pirun kipeä ja vielä seuraavana päivänä. Tuli kokeiltua vaihtaa satulan asentoa ja omaa asuntoa, mutta tuntuu istuvan huonosti omaan persukseen. Onko suositella mitään vaihtoehtoista satulaa maantiepyöräilyyn missä ehkä hitusen paremmat pehmusteet/erimallinen?
    Tiettyä satulaa on vaikea suositella mutta kannattaa kokeilla myös kapeampaa mallia. Leveä satula voi näyttää mukavalta mutta se helposti ajaa istumaan satulan etuosaan mikä ei ole mukava. Tarpeeksi kapeassa satulassa voi istua siellä missä kuuluukin.

Muutama tuhat kun alkaa olla ajettuna niin vähemmän pehmustettu ja kapeampi satula etsintään. Tuo alkuperäinen on alkuun ihan suositeltava ja istuinkyhmyt tottuvat vähitellen.
    Vai tuliko muitakin kipeitä paikkoja?

Itse huomasin myös kapeamman satulan olevan mukavampi. Leveämmät satulat alkoivat painaa pidemmillä lenkeillä ja kuten yllä mainittiin aiheuttivat valumista satulan etuosaan. Kun vaihdoin Selle Italia SLR Boostin 130mm leveään S3 malliin niin ymmärsin miltä istumaluilla istumisen pitää tuntua. Endurance ja gravel malleissa on marginaalisesti paksumpi pehmuste kuin perusmallissa.

Eikös se peruslähtökohta kuitenkin ole, että se satulan leveys valitaan omaan fysiologiaan sopivaksi, eli lähtökohtana oma istumaluiden leveys ja sen perusteella satulan leveys? Hakuammuntana eri leveyksisten satuloiden kokeileminen voi olla työlästä ja kallistakin.

^Peruslähtökohta varmastikin, mutta - kuten nyrkkisäännöissä yleensä - poikkeuksia on eivätkä ne edes ole kauhean harvinaisia. Eli toimivin satula voi olla jonkin verran leveämpi tai kapeampi kuin istuinluiden mitattu etäisyys + valmistajan suosittelema lisä.

Mutta yllä olevissa vastauksissa oli lähtökohtana se, että kysyjän satula oli - voi sanoa - poikkeuksellisen leveä ja siksi vaihto kapeampaan on ihan luonteva ja jollain todennäköisyydellä varmasti täysin oikeansuuntainen neuvo.

Kysyjä ei kuitenkaan kertonut onko tuo https://www.fizik.com/eu_en/terra-argo-x5.html uuden pyörän mukana tullut satula eli valmistajan vai oma valinta? Ja jos viimeksi mainittu, niin miten siihen päädyttiin eli kokeiltiinko useampaa mallia ja leveyttä.

Ei ole harvinaista että vähemmän maantiepyörällä ajaneesta tuntuu satulaa nopeasti kaupassa kokeillessa leveämpi ja/tai pehmustetumpi satula paremmalta (ja että elämä itse sitten opettaa että vähän kapeampi ja vähemmän pehmustettu toimii sittenkin paremmin kun ajetaan lenkkejä.

Juu ei ollut missään nimessä tarkoitus dissata kenenkään neuvoja, vaan tuo minun kommentti oli lähinnä sellainen yleinen muistutus, mistä on hyvä lähteä liikenteeseen, jos itselle sopiva satulan leveys on täysin hakusessa. Kuten totesit, niin pelkkä mitta ei varmasti monessakaan tapauksessa riitä sopivan satulan löytämiseksi ja joillakin itselle sopiva satula voi poiketa tuosta nyrkkisäännöstä reilustikin. Eivätkä toki eri satulamallien ilmoitetut leveydetkään ole suoraan vertailukelpoisia.

Ajoasennolla on suuri vaikutus minkä levyinen satula on passeli. Itselläkin on nyt ainakin kolmea eri leveyttä käytössä, kun on niin erityyppiset pyörät kyseessä.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Ajoasennolla on suuri vaikutus minkä levyinen satula on passeli. Itselläkin on nyt ainakin kolmea eri leveyttä käytössä, kun on niin erityyppiset pyörät kyseessä.
    Tämä pitää kutinsa. Ongelma istumaluiden mittaamisessa on se että monesti mittaus tehdään ihan eri asennossa kuin missä istutaan pyörän selässä. Tuollainen pressure mapping mittaus bike-fitin yhteydessä varmaan antaa parempaa tietoa mutta satulavalinnassa on monesti hyvä luottaa perstuntumaan.

Tossa videossa just jotain pressure mappingia ja terra argoa muistuttava Spessun Power (kylläkin 143mm leveänä) näyttää aiheuttavan ainakin testaajalla sen, että paine on ihan väärässä paikassa. Moni taas tuntuu ajavan 155mm Powerilla mielellään vaikka maantietä, mikä on jotenkin hämmentävää.
    https://www.youtube.com/watch?v=kd75Qi-CbYQ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Tossa videossa just jotain pressure mappingia ja terra argoa muistuttava Spessun Power (kylläkin 143mm leveänä) näyttää aiheuttavan ainakin testaajalla sen, että paine on ihan väärässä paikassa. Moni taas tuntuu ajavan 155mm Powerilla mielellään vaikka maantietä, mikä on jotenkin hämmentävää.
    Toi äijä istuu selkä suorana ja satula on ihan liian takana.

Ei tuohon mitään pressuremappingia tarvita, jos siis ei istuta oikealla kohtaa satulaa. Power on satula, joka tulee mun mielestä saada tosi eteen. Ja istua satulan takana, jolloin paine sattuu istuinluille.

Itse en tuollaisista satuloista tykkää vaan haluan leveämmän nokasta. Esim pro stealth toimii minulle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Toi äijä istuu selkä suorana ja satula on ihan liian takana.

Ei tuohon mitään pressuremappingia tarvita, jos siis ei istuta oikealla kohtaa satulaa. Power on satula, joka tulee mun mielestä saada tosi eteen. Ja istua satulan takana, jolloin paine sattuu istuinluille.

Itse en tuollaisista satuloista tykkää vaan haluan leveämmän nokasta. Esim pro stealth toimii minulle.
    Sunhan kannattaa paaton pistää bike fitting palvelu pystyyn kun yhden hätäsen videon vilkasun perusteella "osaat" kertoa mikä on ajoasennossa muka vialla. Vai vertasitko pro kuskien asentoihin ja kun ei näytä samalta niin väärä asento? Uskoisin että videon testaaja tietää ajoasentonsa, satulan paikan, missä kohtaa siinä tulee istua ja miltä istumisen ja hyvän satulan tulisi tuntua.

Videolla tyyppi kertoo Power satulasta, että liian leveä, ei tukea, mukavasti istuakseen pitää siirtyä eteenpäin, painoa tulee käsille jne. Silloin ei ole merkitystä vaikka Power olisi "tosi edessä" kun sieltä satulan takaa kuitenkin valuu, yleensä ihan tiedostamatta, satulan kärjelle keikkumaan, koska liian leveä / huono muoto.

Niin, eli istuu liian edessä. Kaikki satulat ei toimi kaikille, mutta onhan tuo ihan selvä, ettei satulalla voi ajaa, jos valuu välilihan päälle. Varsinkaan tuollaisella tosi kapeanokkaisella satulalla.
    Leveämpinokkaiset antavat liikkumista enemmän anteeksi.

En nyt äkkiä nää onko tuo testattu leveämpi vai kapeampi power.

Mulle Pro Stealth oli liian leveä nokasta, sisäreidet hankasi siihen ikävästi. Vaihdoin Powerin tilalle ja on parempi minulle. 142 leveitä molemmat penkit. Bikefitissä käyty ja penkkiä ei viety eteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Mulle Pro Stealth oli liian leveä nokasta, sisäreidet hankasi siihen ikävästi. Vaihdoin Powerin tilalle ja on parempi minulle. 142 leveitä molemmat penkit. Bikefitissä käyty ja penkkiä ei viety eteen.
    Täsmälleen saman seikan vuoksi olen kuullut useampien vaihtavan poweriin.
    Eikä sitä penkkiä eteen tarvitse viedä, jos istuu siellä missä pitää.

Muita vastaavia satuloita on esim pogacarin käyttämä prologo nago.
    Siis jotka toimivat varmasti hyvin, kun ei vaellella istuinluiden kohdilta karkuun, kuten tosiaan itse usein teen.

Minä en ole poweria testannut, enkä oikein usko että haluankaan. Tuo nago ja esim powerin curved versio on riittänyt testiksi. Noista joudun kallistamaan nokkaa tosi paljon alas ja tuon jälkeen on keskityttävä takaosassa pysymiseen, tai muuten ajaminen muuttuu melkoiseksi kivuksi.

Pro stealth tosiaan hankaa herkästi sisäreisiin. Minä en voi käyttää assoksen housuja tuon satulan kanssa. Säämiskän sauma/ommel on ilmeisesti just väärässsä kohdassa. Castellit toimii. Tuo on vähän harmi, koska muuten pidän assoksia parempina housuina.

Mä en pysty ajamaan tollasilla leveänokkaisilla satuloilla muutoin kuin siellä nokalla istuen tai muuten on sisäreidet verillä välittömasti. Muutenkin olen käynyt karseen määrän satuloita läpi vuosien mittaan ja aina päädyn sellaisiin suht perinteisen mallisiin. Jos mukavuudella on väliä, niin joustava runko on mun mielestä parempi vaihtoehto kuin paksumpi pehmuste.

SLR:t oli hyviä aikoinaan, mutta vähän kapeita (132 mm). Niissäkin taitaa nykyään olla vähän leveämmät nokat kuin ennen ja leveysvaihtoehtoja myös. Nyt olen jämähtänyt leveämpään Aspideen (142 mm, Carbon FX) jo moneksi vuodeksi. Ajoasento on mukavuuspainotteinen ennemmin kuin agressiivinen tai aero ja pitkähköselkäisenä mulla on mieluummin taipumus työntää persettä satulassa taaksepäin kuin siirtää painoa eteen.

Multa löytyy pari vanhemman mallista Antares R1:stä (regular 141 mm) kokeiltavaksi, jos joku kaipaa testiin profiililtaan lättänää, nokasta maltillisesti leveämpää satulaa. Toinen on umpinainen toinen avonainen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Satula vaihtoon

Minä olen päätynyt Prologon Kappa-mallin eri vaihtoehtoihin, usein on tarjouksessa 50-60€ hintaluokassa. Hyvin neutraali tuntuma, ei tunnu erityisen hyvältä lenkille lähtiessä eikä pahalta sieltä palatessa. Nämä kestää ajosta riippuen minulla 1-3v, vaihdan kun runko alkaa tuntua riippumatolta, taitaa olla kuudes menossa kun nyt on sama satula maasturissa ja gravelissa.
    Edit. Taustatiedoiksi kuski on +90kg, ohuiden säämisköjen ystävä, ajot eniten maastoa.

Vähintään joku 15-20 erilaista satulaa tullut testattua ja en silti osaa suositella toiselle hyvää satulaa tai edes itselle. Aina on pitänyt ajaa 5-10 lenkkiä ennen kuin voi sanoa hyvyydestä mitään ja ehkä merkittävin huomio on siinä että jos satula on tuntunut erityisen hyvältä alkuun se on sitten muuttunut pettymykseksi pitkällä lenkillä.

Itse laitoin ja tykästyin gravelissa Prologo Dimensioniin, jossa vähän perinteistä lyhkäisempi nokka. Laitan maasturiinkin, kunhan tulee satulan tarve.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Vähintään joku 15-20 erilaista satulaa tullut testattua ja en silti osaa suositella toiselle hyvää satulaa tai edes itselle. Aina on pitänyt ajaa 5-10 lenkkiä ennen kuin voi sanoa hyvyydestä mitään ja ehkä merkittävin huomio on siinä että jos satula on tuntunut erityisen hyvältä alkuun se on sitten muuttunut pettymykseksi pitkällä lenkillä.
    Todella paljon satuloita olen viimeisen 25 vuoden aikana kokeillut, varastossa vieläkin yli 20 erilaista myymättä, mutta palaan aina fliteen eri muodoissa. Nyt Flite Boost Superflow 145 mm, takapuoli tykkää!

En myöskään osaa suositella satulaa muuta kuin fliteä itselleni. Hassua miten nämä menee, Selle Italia SLR on ollut mulle kamalin vaihtoehto

Niin ne on perseet erilaisia. Omalle hanurilleni sopii maantiepyörässä oikein mainiosti Selle Italia SLR Boost Superflow.

Satulan ostaminen kaverin kokemuksen perusteella on samanlaista arpapelia kuin sen ostaminen sokkona ilman suositusta. Joko sopii omalle hanurille tai ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Niin ne on perseet erilaisia. Omalle hanurilleni sopii maantiepyörässä oikein mainiosti Selle Italia SLR Boost Superflow.
    Jossain bikefit videossa totesivat että tätä suorittelevat eniten asiakkailleen, ja hyvällä osumatarkkuudella. Omissa käyräsarvisissa on samanmoinen satula L3 koossa, pidän vielä enemmän maantiepyörän kit carbonio -versiosta.

Molemmissa maastopyörissä tuli Selle Model X satula asennettuna. Jo ensimmäisen pyörän kohdalla totesin sen kidutusvälineeksi. Parin tunnin ajon jälkeen ei meinannut enää pystyä istumaan satulalla ja turha haaveillakaan pyöräilystä peräkkäisinä päivinä. Molempiin pyöriin tilasin WTB Rocket -satulan medium-kokoisena ja on kyllä mukava. Leveyden varmistin istumalla ensin pahville ja mittaamalla perseluiden painaumien välin. Pisin tehty lenkki on 8 tuntia ja hyvin jaksoi istua satulalla.

Mulla toimii kapea, aukollinen ja täysin tasainen satula. Pro Falcon ja Flite itsellä käytössä. Molemmista kapeat ja Falconista myös leveämpi maasturista. Flite on vähän eri mallinen, miltä Falcon ja mietin, notta leveämpääkiin voisin kokeilla, koska painoa tullut lisää ja kapea Flite ei tunnu enää niin hyvältä.

Myös Pro Stealth ja Model X ollut kokeilussa, ylivoimaisesti huonoimmat kokemukset itsellä.

Mulla on erinomainen liikkuvuus ja lantio painunut selvästi eteen. Ainakin jälkimmäinen puoltaa flättiä satulaa, näin olen ymmärtänyt.

Kapea satula, koska kapea perse ja sisäreidet hinkkaa jo 140mm satulassa ikävästi. Leveämpi Flite 145 italilaista milliä, eli voi olla mitä vain väliltä 140-150mm Pitäis saada kokeilla satulaa, mut ei ole sellasta palvelua täällä päin.

Edit: kyseessä siis Selle Italia Flite Boost TM Superflow.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •