Mä en pysty ajamaan tollasilla leveänokkaisilla satuloilla muutoin kuin siellä nokalla istuen tai muuten on sisäreidet verillä välittömasti. Muutenkin olen käynyt karseen määrän satuloita läpi vuosien mittaan ja aina päädyn sellaisiin suht perinteisen mallisiin. Jos mukavuudella on väliä, niin joustava runko on mun mielestä parempi vaihtoehto kuin paksumpi pehmuste.
SLR:t oli hyviä aikoinaan, mutta vähän kapeita (132 mm). Niissäkin taitaa nykyään olla vähän leveämmät nokat kuin ennen ja leveysvaihtoehtoja myös. Nyt olen jämähtänyt leveämpään Aspideen (142 mm, Carbon FX) jo moneksi vuodeksi. Ajoasento on mukavuuspainotteinen ennemmin kuin agressiivinen tai aero ja pitkähköselkäisenä mulla on mieluummin taipumus työntää persettä satulassa taaksepäin kuin siirtää painoa eteen.
Multa löytyy pari vanhemman mallista Antares R1:stä (regular 141 mm) kokeiltavaksi, jos joku kaipaa testiin profiililtaan lättänää, nokasta maltillisesti leveämpää satulaa. Toinen on umpinainen toinen avonainen.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit