Joskus johonkin satulaan kiskoihin yksi kierros jeesusteippiä niin kitinä loppui, konstit on monen.
Mistäs löytyisi korvaaja Superflow X:n tilalle? Muoto on OK, itseasiassa todella hyvä mutta se kumimainen pinta ei sitten toimi lainkaan kaikilla housuilla... Hanuri ei sinänsä ole ollut tarkka satulasta mutta jotain samantyylistä hakusessa edullisesti.
Ostin Specialized Bridge comp mimic satulan ja ihmetyttää tuon paino. Ilmoitettu paino 246g ja oma vaaka näyttää 340g. Onko tuo ihan normaalia, että poikkeaa noin paljon ilmoitetusta?
Ei kyllä mitenkään, tai en oo ite ainakaan törmännyt mihinkään yli 5% heittoihin satuloiden painoissa.
Voisko olla, että kyseessä on jokin muu malli. Esim. voiko olla jokin Bridge mimic -satula, jota myydään oem-satulana, mutta ei hyllytavarana? Tai Aliexpress-piraatti? Mistä ostettu? Ite ainakin valittaisin, jos tuote painaa yli kolmanneksen enemmän kuin on ilmoitettu.
Ostettu bike-components.de ja heidän sivuilla ei ilmoiteta painoa. Tuote numero täsmää valmistajan sivuilla olevaan ja siellä on tuo paino ilmoitettu. Täytyy laittaa aspaan viestiä ja kysyä asiasta
Erikoinen juttu. Näköjään Spessun sivuilla joku valittaa arvostelussa, että 168mm satula painaa 335g, kun pitäisi olla 256g.
Pitäskö jaksaa punnita oma oem satula. Olisi kyllä ihan Spessun tapaisen suuryhtiön tapaista myydä samalla nimellä eritasoista satulaa mitä oem malli on. Tai että speksi muuttuu mutta tuollainen pieni muutos jää korjaamatta tuote-esitteessä.
Onkohan tuosta olemassa muita kun teräskiskoinen versio jonka painon ilmoittaneet? Tuo 340g ihan uskottava paino teräskiskoilla...
Ei ole. Tyypillisemmin Spessun satuloiden painot 250-260 g comp malleille teräskiskoilla, myös mimic. Comp mallista sworksiin punnitut painot olleet 10-15 g enemmän.
Itse tarkistaisin onko vaaka kunnossa tai muuta käyttäjävirhettä. Kolmannes ylimääräistä painoa kuulostaa erikoiselta. Valitusta kuitenkin eteenpäin.
Olen ollut tyytyväinen Brooksin nahkasatulan istumamukavuuteen. Siinä on lähtökohta.
Mutta en enää tyydy siihen että satula on nahkaa joka ei pitemmän päälle siedä sadevettä. Pitäisi löytää jokin synteettinen satula, joka olisi myös mukava.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Onhan Brooksilla niitä synteettisiä sateen kestäviä satuloita.
Oman käyttöfillarin jousi-Brooks:n päällä olen pitänyt sateella muovipussia suojana ja joskus sateella ajaessa ei ole ollut muovipussia satulan päällä. Joskus kun olen muistanut olen rasvannut satulan sen ollessa kuiva. Hyvin on kestänyt yli 10 v. Kiristysruuvista loppui kiristysvara, n. vuosi sitten. Löysäsin kiristysruuvin kokonaan, öljysin satulan kunnolla valjasöljyllä, laitoin satulan "nokan" ympärille irtohihnan kohtuu tiukalle, jotta alareunatkin menee oikeaan muotoon ja jätin satulan muutamaksi kesäkuukaudeksi "vetäytymään". Tuon jälkeen on ollut kiristysvaraa ruuvissa. Käytön jälkeen olen laittanut "nokan" ympäri irtohihnan, niin alareunat pysyy muodossaan. (Jotkuthan on tehneet alareunaan reikiä ja "naruttanee" alareunat toisiinsa niin ne pysyy muodossaan)
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Kiitos hyvistä vihjeistä. Arvostan niitä. En aio heittää hyväkuntoista nahkasatulaa pois, joten näistä voi vielä olla minulle hyötyä.
Mutta synteettistä (siis ei nahkaista) satulaa edelleen etsiskelen. Kestävyys ja säänkestävyys ovat tärkeitä, kuten myös ergonomia (ts. istumamukavuus ja terveellisyys).
Brooksin synteettinen satula on joustava mutta ei mukautuva nahkasatulan tapaan. Olen lukenut että jotkut moittivat satulan karkeaa pintaa, eli se ei ole samalla tapaa liukas kuin nahka. Karkea pinta kuluttaa housuja.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Talvi tulee ja satula kylmenee. Markkinoilta ei löydy lämmitettävää satulaa mutta löytyykö talvikäyttöön tarkoitettua satulaa. Satulaa joka tuntuisi persauksen alla lämpöisemmältä kuten styroxi renkas ulkohuussisa. Ulkohuussissa -20 pakkasella lauta tuntuu paljasta poskea vasten pirun kylmältä mutta styrox lämpöiseltä. Samaa ominaisutta etsin pyörän satulaan.
^Eikös ainakin pappapyöriin löydy niitä satulan päälle vedettäviä lämmitettäviä huppuja? Toisaaltaan vuosien aikana huomannut että jalat/persus ei pahemmin palele ajossa (poislukien viiman aiheuttama) kun pitää kadenssin tarpeeksi reippaanaa jolloin lihakset kyllä kehittää riittävästi lämpöä.
Tietenkin on faktaa että jokaisessa kuskissa on eroja myös kylmänkeston suhteen ja toivottavasti keksit sopivan ratkaisun ongelmaan.
^ Löytyy varmasti mutta se ei ole satula. Voihan sitä pyöräillä vaikka alasti jos pitää kadenssin tarpeeksi korkealla ettei tule kylmä.
Talvisin on pyöräilyhousujen säämiskäosan paksuudella merkitystä.
Jos olisi joku satula uhrattavaksi kokeilulle, vetäisin alapuolelle PU-vaahdolla eristyksen lähes kiskoja myöten.
Telttapatjan palaset eivät tahdo pysyä siellä kovin hyvin. Pelkkä satulansuojakin voisi pussimaisena estää alapuolista viimaa ja lämmön karkaamista.
^^No, eikös sitten ole hyvä konsti? Vahva veikkaus että joku DIY heppu kyllä rakentaa sopivat, löytynee vastuksia ja muitakin elementtejä puodeista.
Tuollaisia Wittkopin satuloita joskus myyty mutta onkohan enää tuotannossa? Ovat kylläkin niin kamalan näköisiä että tulee varmasti muita haittoja kuin kylmä persus.
^ Jos olisin tarvinut DIY ohjeita olisin kysynyt niitä mutta kun en kysyt kun sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Wittkopin satulaa ei enää löydy markkinoilta. Satulan olen ostamassa itselle en sinulle Nure joten ei haittaa vaikka kyseessä olisi hieman rumempi satula. Ei se satula paljon pyrstön alta näy joten ulkonäöllä ei niin väliä. Nure ei sinun ole pakko vastata kysymykseen jos et tiedä vastausta.
Lähinnä ei kyse rumuudesta vaan siitä millainen se on perseen alla. Osta vaan löydät ja ei ole pakko vastausta lukea jos et kestä vaihtoehtoja.
Jos ei lämmintä satulaa löydy miten olisi jotkin talvishortsit lisänä housujen päällä noita löytyy monenlaisia pyöräilyyn. Taisi joku rohkea foorumilainen talvihamettakin käyttää.
Jos lämmikettä pyöräilyyn kaipaa niin se oikea paikka lämmikkeelle on housut, kuten tuossa on jo useammat maininneet.
Syyt siihen, miksi homma ei toimi kuten huussissa ja siellä täytyy käyttää styroksia eikä housuja on seuraavat:
1) Huussiin ei (yleensä) tuule eikä sinne sada lunta ellei omasi satu olemaan ns riukumallia.
2) Huussin istuimelle ei roisku nestettä ja rapaa ellet itse ole niitä roiskimassa.
3) Huussissa tarpeiden tekeminen housut jalassa ei yleensä johda toivottuun lopputulokseen.
On jo käytössä. Kun istahtaa -25C kylmälle jakkaralle niin toki voi pukea persauksen suojaksi erilaisia vaatteita kuten tähän asti olen tehnyt. Mutta ajatukseni oli että vaatetusta voisi keventää jos satula olisi lämmin.
Olen yrittänyt jo vuosia olla lukematta kirjoituksiasi.
^ Ja näköjään huonosti onnistunut. Laita hylkylistalle niin ei tarvi sitäkään murehtia.
Sellaista asiaa ei ole olemassa kuin "lämmin satula". Ei ainakaan siinä mielessä kuin miten sitä itse ehkä ajattelet.
Jotta jokin olisi lämmin, siinä pitää itsessään olla jokin lämmön lähde (eli "lämmitin"). Ellet ole jotain sähkövehjettä hanurisi alle virittämässä, pyörän satulassa ei ole lämmitintä.
Istuin voi myös tuntua lämpimämmältä silloin kun se eristää jotain kylmää kohdetta hohkaamasta kylmää iholle. Eristeenä toimii lähes aina ilma tai sen puute eli tyhjiö. Esim termospullo on tyhjiö, siksi juoma sisällä pysyy kylmänä tai kuumana. Huussin styroksi (eli solupolystyreeni) taas on huokoinen muovi, jossa on paljon ilmaa välissä. Vain alle 5% styroksin tilavuudesta on muovia, loppuosa on pelkkää ilmaa. Koska ilma ei liiku vaan se on muovin sisällä kuplissa, se eristää esim ulkohuussin istuimessa alla olevan kylmän puun iholta.
Pyörän satulan alla ei ole oikeastaan mitään, mitä pitäisi tai voisi eristää. Satula istuu kiskoilla ja kiskojen välissä ilma toki virtaa vapaasti. Se on pääasiallinen kylmän lähde satulan suunnalta. Mutta satulan alta virtaavan kylmän ilman määrä on hyvin pieni verrattuna kaikkeen muuhun kylmään, joka jalkoja talvisin ympäröi. Siksi eriste pyörää vasten on aikalailla hyödytön.
Kylmä takapuoleen tulee ulkopuolisesta talvi-ilmasta. Lämpösuojan pitää olla sitä vastaan ja suoja siis koostuu ihosi ympärillä olevasta paikallaan pysyvästä ilmasta. Kun puet vaatteita päällesi, vaatteiden ulkopinnan ja ihosi väliin jää ilmaa. Mitä useamman kerroksen vaatteita laitat, sitä enemmän ilmaa sinne jää ja sitä lämpimämpi vaatetus on.
Satula on vaatteiden ulkopinnan ulkopuolella. Siellä kylmä ilma liikkuu vapaasti. Se ei siksi eristä eikä lämmitä. Pukeudu mieluummin kunnolla.
Hanuri siis pysyy mukavan puhtaana ja lämpöisenä kun muistaa kaksi perussääntöä:
1. Pyöräillessä housut ylös.
2. Huussissa housut alas.
Siinä kohtaa kun nuo alkavat menemään päinvastoin, kannattaa yleisen turvallisuuden nimissä harkita ajokilometrien vähentämistä.
Mitähän tälle prokkikselle kuuluu:
https://www.bike-eu.com/45441/selle-...-heated-saddle
Ja:
https://www.elctrc.co.uk/products/ri...heated-saddle?
Onko vain patteripyöriin?
Bibsit, talvihousut ja kuorishortit. Tuolla pitää kylmän ilman palleilta pois. Eli just niinkuin jahucin luento kertoi, tarttee niitä kerroksia joiden välissä ilma eristää.
Sitten jos on jo tulehduksen saanut päälle, niin villasukka ei satulan päällä auta. Lepoa vaan.
Lämmön johtuminen: perse lämmittää satulaa, satulaa jäähdyttää kylmä ulkoilma->perse jäätyy.
Satula eristetään alta: perse lämmittää satulaa, satula lämpenee->perse ei jäädy.
Kokeillu en ole, mutta ihan näin pohtimalla päädyin tähän.
Tuo voi auttaa, mutta on siinä vielä monta kerrosta josta kylmä pääsee väliin. Joku ohut retkipatja voisi ajaa saman asian jopa paremmin, kun eriste saataisiin suoraan pyllyä vasten. Jotain tällaista jos askartelisi satulan päälle niin voisi toimia. Toki jos sen liimaa jollain uretaaniliimalla siihen niin patjan kuluessa on sitten entinen. Vielä paremmin voisi toimia jos saisi tuollaisen materiaalin tai avaruushuovan palasen vanhoihin bibseihin pehmusteen paikalle
Kirjanmerkit