^Periaatteessa suurinosa pyöräilijöistä on mieltynyt johonkin satulaan ja usein/yleensä ensiasennussatula vaihtuu omaan lempisatulaan joten pyörän voisi myydä ilman satulaa kuten yleensä myydään ilman polkimiakin.
Käyttääkö kukaan useampaa satulaa samassa pyörässä eri tarkoituksiin? Jotenkin tuo sqlabin satula tuntuu heiveröiseltä ja vähän tiellä olevalta bikeparkissa, mutta hyvä lenkillä. Jos parkkiin hommais jonku pienen jykevän kikkailusatulan. Vähän kyllä nihkeetä niitä olis vaihdella..
Jos olis langaton dropperi niin kiinteä tolppa eri satulalla olis näppärä vaihtoMuutenhan toi menis käytännössä silleen, et lenkkisatula kiinni parkkikauden ulkopuolella ja jos tiedossa joku pidempi polkuajelu.
Tulipaha laitettua ”freeride” satula. Aika hirveä tuo oli tollee polkiessa, pehmee möhkyrä, mut kyllä tuon kanssa elää, kikkailuun ja parkkiin vaikuttaa jykevältä ja mukavan pieneltä. Ei myöskään narise rasittavasti.
![]()
Specialized Avatar (expert) on kait jo aikoja sitten poistunut mallistosta. Mikä nkyisistä malleista lähinnä vastaisi muodoltaan tuota -Romin?
^Taitaa olla aika pehmeä Rominiin verrattuna, muodoltaan kyllä hieman muistuttaa...
Avatar Comp on itelle silleen kummallinen, että se ei tunnu ensihetkestä alkaenkaan kovin mukavalta, mut ei muutu oikeastaan sen kamalammaksi edes pitkän ajon jälkeen. Joku spessun bulkki-satula, joka tuli Tricrossin mukana, on silti paljon mieluisampi.
Saako Foxcompista testisatuloita? Tai Turusta ylipäätään mitään merkkiä mistään?
Phenom on taas paskana. Kiskot alkaa natisemaan liitoksissaan. Oiskohan kolmas näin paskaksi mennyt Phenom. Mitä tilalle?
^Testaa Romin Evo, ei mun massan alla ainakaan kummassakaan pyörässä natise.
Ei ne nuo Phenomitkaan uutena ole natisseet. Kilsoja alle niin alkaa. Ei vissiin ihan tavatonta internetin mukaan ja noihin Spessun paskoihin en enää rahojani laita. https://singletrackworld.com/forum/t...addle-problem/
Taidan käydä SDG Bel Air V3 Overland LTD:n. Tavallinen Bel Air toimii maasturissa ihan mukavasti.
^Juuri jossain sivustolla Romin Evo valittiin parhaaksi.
Kuinka siinä testattiin satulan kestävyyttä käytössä?
En kummemmin edes viitsinyt avata juttua koska sen ei enää tarvi tehdä vaikutusta itseeni, kummassakin pyörässä ko. satula jo. Löydät varmaan itsekin artikkelin jos kiinnostaa.
Siinä ei paljon ykkössija lämmitä jos ei kestä perseen alla. Etenkään jos satulalla istuu vain muutaman testisatasen. Jos sitäkään. Tuollainen pidempiaikainen kestotesti toisi taatusti esille kuinka toppaukset väsyy, puhumattakaan nitinöitä ja natinoista. Ja satula perskohtaisena kapineena puhuu vaan käyttäjän mieltymyksistä.
Ihan hyviä spessun satulat on silti olleet mitä nyt niitä on tullut omistettua muttei sentään niin hyviä että ne pyörään olis jääneet. Rouvalla Power Comp vielä on eikä sitä satunnainen nakse joka paikallistuu railon päähän tunnu häiritsevän. 3D tulostettu kiinnostaisi kyllä istua jonkun sata kilometria.
Mulla vuosikerta-Phenomit ei naksu. Ehkä kaikki niistä ei ole maanantaikappaleita?
Ei varmasti kaikki olekaan, mutta se ei sitä lohduta jolta se penkki hajoaa. Jonkinlainen tyyppivika tuo on selvästi. Enää en jaksa arpajaisiin osallistua. On minulla tälläkin hetkellä yksi Phenom, joka ei naksu eikä toivottavasti alakaan naksua. Se on kyllä tuota naksuvaa selvästi vähemmän ajettu ja uudempi.
No tuo SDG haettu. Katellaan.
^^Itsellä ollut neljä Rominia ja ei natinat häirinneet eikä edes kuulossakaan pahemmin vikaa...
Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että kaikki Spessun satulat naksuisivat. Itse en vaan halua enää ko. valmistajaa tukea tässä asiassa. Testituloksilla ei sinänsä ole mitään väliä, kun niitä testejä ei ole minun perseellä tehty.
^Niinhän se menee... Itse en helposti parasta vaihda.
Natinaa niin monenlaista mutta hulluksihan ne usein kuskin saa jos syytä ei löydy!
https://www.outdoorgearlab.com/revie...ed-phenom-comp
Eipä tuommoista pahemmin pureta. Joku sieltä kuluu väljäksi ja/tai materiaali väsyy ja natina alkaa. Se on oma arvaus. Olisikohan nuo kalliimmat mallit sitten parempia vaan hintaa on tuollakin jo ihan tarpeeksi. Harmi kun omalle takamukselle hyvä jakkara ollut, mutta nyt riittää.
Ääni on vähän sellainen kuin joku muovi tai komposiitti olisi murtunut ja murtuma elää.
Kuitusatula, jossa kiskot on samaa palaa satulan rungon kanssa tietty ainakin poistaisi ongelman.
Mun kahdesta Spessun satulasta näköjään vanhemman ja halvemman, kompliitin mukana tulleen saa purettua ja toista ei. Toisaalta, eipä sillä ominaisuudella mitään tee, jos muovi murtuu. Brooksit taas saa purettua useampaan osaan ja kaikki osat löytyy erikseen varaosina.
Aiheesta toiseen. Ostin jokin aika sitten Ergon SMC Coren käytettynä testiin. Eli satulan sisään on leivottu tuommoista joustavaa BASF Infinergy -lenkkarinpohjamateriaalia. Oman tuntuman perusteella tekee suunnilleen saman, kuin 20mm joustolla toteutettu elastomeeritolppa. Satulan muodosta en oikeen tiedä. Omista satuloista muistuttaa tuntumaltaan ehkä eniten WTB Voltia. Alussa sain aika kipeät hiertymät ja tuntuma on jotenkin kulmikas, mut nyt menee kivutta ja ilman puutumista pidempikin ajo. Mukavaksi en sanoisi vieläkään. Painava satula (345g), mutta jäykän tolpan kanssa sentään vähän kevyempi yhdistelmä kuin joustotolppa ja puolet kevyempi satula.
Taitaa olla ihan yleinen ominaisuus metallisten kiskojen kanssa. Mulla ainakin Spessun Power Compissa, Ergonin ja Selle Italian joissakin malleissa kiskot eläneet takaa hieman irti muovirungosta. Huomaa viimeistään, kun käsin vääntää satulaa. Tarpeeksi kun muovi kuluu niin ei ihme jos natina alkaa.
Ehkä noi kuitusatulat on kestävimpiä tän suhteen missä kiskot ja satulaosa yhtä osaa, esim. PRO Stealth ultralight. Spessun kuitusatulat taitaa olla jo reippaasti päälle 300 € mikä on ainakin itselleni liikaa satulasta.
^tuo on kiva satula! Itsellä grävelissä tosin proletaarien carbon, ilman ultraa.
Pystyskö sinne kiskoihin tiputtamaan jotain hyvin ohutta liimaa?
Mulla on Fliten kanssa sama juttu. Kiskot ovat jo väljät vaikka en ajanut sillä montaa kilsaa. Josko sinne sais jotain tiivistemassaa sekaan.
Tosin pask.. eiku epäsopiva satula mun hanurille muutenkin. Tosin voisin ehkä koklata sitä toisessa pyörässä, jossa on matalampi ajoasento.
Kirjanmerkit