Kaikki satulat hyvin yksilöllisiä mutta itsellä Brooks menee kategoriaan paskimmat satulat.
Brooksilta löytyy hyviä satuloita pitkille matkoille, erityisesti meille, jotka tarvitsevat vähän leveämpää satulaa. Olin itse jotenkin ottanut sen itsestäänselvyytenä useammankin satulan kokemuksella, että maantie ja soratiepyöräilyn pitää olla vähän kivuliasta perseelle ja bibsien tehtävä on tehdä hommasta lähinnä siedettävää. Sain kuitenkin vinkin, että Brooks Cambium c17 voisi sopia minulle ja täytyy sanoa, että kokemus oli hämmästyttävä. Siis ei vielä 50km kohdalla ala tuntumaan ikävältä. Eikä edes 100km. reilu 260km on nyt pisin päivämatka ja pylly vaan tykkää. Kokeilin välissä taas jotain muutakin, mutta nyt on sekä gravelissa ja maantiepyörässä sama satula. Mutta todellakin yksilöllistä ja vain kokeilemalla selviää.
^ Onko sulla luut millä leveydellä ja osaatko sanoa, mikä oli peruste tuolle vinkille, että miksi se voisi sopia just sulle? Uusi satula hakusessa ja koitan tässä haarukoida ensimmäistä kokeiltavaa. Ei tietenkään yhtään haittaisi, jos osuisi kerrasta hyvä.
Mulla on kanssa brooks cambium c17 carved maantiepyörässä, pisimmät lenkit 300km ja ei mitään tuntemuksia takalistossa.
L2 Flite Flow lähti jonkkaan. Mun pärsse ei saanut siitä passelia kaveria vaikka melkein vuoden yritin. Laitoin Cuben halpiksen takaisin ja parempihan se. Ehkä voisin kokeilla jotain L3:sta mutta eipä tuo Cubehalpis nyt ahistakaan.
Saatoin kyllä konfiguroida asian pärsseelleen, kun maantieajoasentoon sitä valikoin vaikka maasturiin sen ruuvasin.
Ja FLite Flown laatu on pettynyt. Klappia tuli melkein heti alkuun kiskojen ja satulan liitoskohtiin. Wiggleltä ostettu ja niitten rekkulaprosessi on niin kankea, ettei jaksanu alkaa takuusta vääntämään. Olkoon. Ruuttaan jotain liimantapaista sekaan josko se siitä.
Itselle tuli toiseenkin pyörään Romin Evo S-Works 155mm. leveänä. Itselle tämän hetken paras!
Olikohan Helsingissä paikkaa, mistä saa Spessun satuloita testiin, vai onko lähin Porvoossa?
^Jotenkin tullut siihen päätelmään että ovat masokistien märkä uni.
Kaikkien muiden perseet eivät ole samanlaisia kuin nurella ja Pumafilla.
Mä voisin puolestani sanoa, että Flitet ovat kaikki ihan paskoja ja ihmettelen miks niitä edes tehdään kun mulla oleva yks malli ei toimi.
^Itsellä ollut usea Flite alkaen jostain 90luvulta eka ja jokainen ollut parempi kuin Brooks. Toisaaltaan olet aivan oikeassa siinä että perseet ja tottumukset ei ole samanlaisia ja kaikki satulasuositukset voisi unohtaa.
Eipä nuo joidenkin ylistämät Spessun satulat sopineet omaan istumiseen ollenkaan, tuskien taivala alkoi puolentunnin ajon jälkeen ja istuminen oli jatkuvaa pyörimistä. Selle Italialta löytyi malli joka on paras tähän asti kokelluista ja sen kanssa tulee toimeen.
Kylätason pyöräilijä
^Tuota juuri tarkoitankin, jos itse jotain ylistän niin ei sitä tosiaan suositukseksi kannata ottaa, sama pätee Brooksiin. Vuosikymmeniä sitten oli helppoa hankkia satuloita kun valikoima oli minimaalista mutta ajan mukana valikoima laajentunut niin on sitä rahaa palanut turhiin hankintoihin varsinkin kun jokin media ylisti jonkun maasta taivaisiin.
Mittasin ne Velobiassa ja oli ne keskimäärin leveämmällä, vaikka muuten olen aika pieni kaveri. Ihan kuvauksen aiempien satuloiden kivulliaisuudesta pohjalta sain tämän esimerkin ja laitoin satulan kylmästi sokkona tilaukseen. Osui kerrasta. Otin velobiasta sen kapeamman c15 mallin testiin, mutta ei se ollut yhtä hyvä ja tilasin sitten toiseenkin pyörään c17. Nyt tuli uusi maantiepyörä ja mennään nyt sillä ensiasennussatulalla siihen asti kunnes persettä taas hiertää, satanen meni vkl ihan ok.
^^Jalkkis, varmasti tiedät hyvin että tälläiset jutut pitkälti kokemuksiin perustuvia juttuja ja mielestäni tuossa sanoin mielipiteeni enkä haukkunut tai kieltänyt moista hankkimasta.
Toisaaltaan onkos niin että negatiiviset mielipiteet ovat nyt jo kiellettyjen asioiden listalla?
Brooks cambium c17 minulla kaikissa pyörissä, no yhdessä Brooksin nahkainen. Siis maantiepyörässä, maastopuörässä, läskipyörässä ja cyclossa tuo cambium. Aina vaihtuu orkkissatula tuohon. Mutta joidenkin takapuolelle ei kuulosta sopivan.
Jalkkis, jos masokismi olisi juttuni niin Brooksilla ajaisin... Älä ota mielipiteitä niin henkilökohtaisesti ja ole joskus erimieltä valtavirran kanssa, se tuntuu joskus hyvältä.
Mun panos tähän on että Flite on ihan karmea penkki, Brooks vaikuttaa kidutusvälineeltä. Mutta onneksi WTB tekee kunnon satuloita.![]()
![]()
WTB:n satuloista menee olkapää kipeäksi, ne kun kannattaa heittää niin kauaksi kuin vaan saa lentämään.
WTB:n SST oli aikoinaan suosikkilistalla. Itsellä kyllä satuloista moni muu paikka tullut kipeäksi muttei olkapää.
300km lenkeillä olkapäät kipeytyy eniten
^Siitää pääsee eroon kun ostaa huonomman penkin, ei enää kiinnitä huomiota olkapään kipuihin![]()
Kylätason pyöräilijä
^^ Täytyy testata...
Kirjanmerkit