GiantPirkanPyöräily
Sivu 42 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 1620

Aihe: Satula vaihtoon

Maantie tuntuisi muuten kulkevan kuntoon nähden mainiosti ja ajohalut olisivat kovat, mutta hanurin kipeytyminen rajoittaa intoa lenkeille.Jo n. 1½h ajon jälkeen rupeaa ajatukset keskittymään takamuksen puutumiseen=/ Satula pitäisi nyt laittaa vaihtoon.. Tiedän, että tämä jos mikä on henkilökohtainen juttu, mutta olisiko vinkkejä millä satulalla kannattaisi lähteä ratkomaan ongelmaa?

Maantiepyöräilyyn siis. Ajo n. 2-5h maantielenkkejä, ei kilpaa. Ajoasennossa droppia (satulalta ohjaustankoo) jonkin verran ja ala-otteellakin tulee ajettua (alaotteella nykyinen satula tahtoo painaa kasseja, mikä hieman helpotti kun laskin satulan kärkeä inasen..). Painoa kuskilla n. 70kg. Istuinluiden väliksi mittasin (pahvin palan avulla) n. 11cm, toki hieman ehkä tuosta kapenee todellisessa ajoasennossa. Tämmöinen kukkakeppi kroppa muutenkin, eli ahterissakaan ei yhtään pehmustetta luonnostaan -> ei mukava istua pehmustamattomalla ruokapöydän tuolillakaan. Käytössä olevat bibsit ovat kyllä mielestäni hyvät..

Nykyinen satula on Fiziki Aliante. Tämä kaarevapintainen satula onkin Fizikin sivujen mukaankin tarkoitettu "Bull" tyyppiselle melko pystylle asennolle, ja itse tunnun Fizikin mukaan olevan Chameleon ja Snake välimaastossa... Satulan pitäisi siis ilmeisesti olla tasapintainen. Pehmustetta saisi varmaan myös olla jonkin verran yllämainituista syistä johtuen

Fizikin Antares ja Arione ovat monessa paikkaa aika kehuttuja malleja. Onko näistä kokemuksia? Entä Selle Italia SLR? Muita vaihtoehtoja meikäläisen tapaukseen? Avointa/halkiolla olevaa satulaa en ole koskaan koittanut...

Olisi niin mahtava löytää nopeasti sopiva satula, päästä takamusongelmasta eroon ja saada keskittyä vain ajamisen treenaamiseen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    ^ Oletko mitannut istuinluiden väliä? Oliko ongelma vanhassa satulassa paineen tunne vai joku muu? Toi oli itseläkin ykkösvaihtoehto noista XXL myymistä, vaikuttaa kovapintiaselle?
    Olen mitannut, 11,4 cm. Esim. Spessulla ohjaa 143 mm kokoon. Haluan paineen pois pehmytkudokselta, tosin se sitten lisääntyy istuinluilla, mutta ne tottuvat. "Normaalikova kisasatula". En ole huomannut, että olisi sen kovempi kuin Fizik Antares/Spessu Toupe/Pro Stealth.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti

Maantiepyöräilyyn siis. Ajo n. 2-5h maantielenkkejä, ei kilpaa. Ajoasennossa droppia (satulalta ohjaustankoo) jonkin verran ja ala-otteellakin tulee ajettua. Painoa kuskilla n. 70kg. Istuinluiden väliksi mittasin (pahvin palan avulla) n. 11cm, toki hieman ehkä tuosta kapenee todellisessa ajoasennossa. Tämmöinen kukkakeppi kroppa muutenkin, eli ahterissakaan ei yhtään pehmustetta luonnostaan -> ei mukava istua pehmustamattomalla ruokapöydän tuolillakaan. Käytössä olevat bibsit ovat kyllä mielestäni hyvät.. Satulan pitäisi siis ilmeisesti olla tasapintainen. Pehmustetta saisi varmaan myös olla jonkin verran yllämainituista syistä johtuen

...
    Mulla aikalailla vastaava tilanne, eli 72kg kukkakeppi ja ratkaisuksi löytyi käytännössä pehmusteeton hiilikuituinen halkiosatula ja ohuehko, napakka pehmuste bibseissä. Lyhyemmät lenkit menee ilman pehmusteita aivan hyvin (työmatkat 6-50km), mutta varsinaisille lenkeillä tulee laitettua yleensä castellin housut jalkaan.
    Meridan vakiosatulalla meni vehkeet turraksi vähänkään pidemmillä lenkeillä ja liian pehmeillä bibsillä samaa havaittavissa halkiosatulallakin.
    Toki alkuun, kun aloitin pyöräilyn, oli istuinluiden alue hellänä pienenkin matkan jälkeen. Vaikka silloisen pyörän penkki oli pehmeähkö.

Jos Fizikin fiilis muuten maistuu, niin Arionea kannattaa varmasti kokeilla. Omilla yhtä kapeilla luilla on toiminut erinomaisesti muutaman kilometrin työmatkoista 500km reissuviiikkoon. Olen käyttänyt tätä klassisempaa K:IUM-kiskoista sekä maantiepyörässä että pystymmän ajoasennon monstercrossarissa, uudemmista R3 ym. ei ole kokemusta. Tykkään tuosta pituudesta ja huomaan liikkuvani melko paljon pituussuunnassa tilanteen mukaan.

Vuosien varrella lienee ollut muutosta materiaaleihin, kaksi käytettynä ostettua (ajalta ennen ICS-kiinnikkeitä) ovat olleet hyvin paljon pehmeämmät kuin uusi Arione Classic.

Itselläni auttoi Fizikin mobiilisovellus satulan valinnassa, toki satulan leveyden selvitin ensin mittaamalla istuinluiden välin aaltopahvilla. Satulana on nyt Fizik Arione R3 Open Large.

Onko kokemuksia 3 West Designin satuloista ?

https://www.3westdesign.com/store/p14/Trinity.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti roadking Katso viesti
    Onko kokemuksia 3 West Designin satuloista ?

https://www.3westdesign.com/store/p14/Trinity.html
    Ei ole kokemusta, mutta täytyy silti kommentoida, että tuossa on ainakin pudotusta niin, ettei mikään jää pudotuksen puutteesta kiinni. Näin kuvien perusteella nokka vaikuttaa turhan leveältä, joten pitäisin sitä yhtenä riskinä, mutta ilmeisesti monia ei hankaa helposti reisiin. Minun satuloissani on pakko olla kapea nokka tai muuten järki lähtee siitä jatkuvasta hinkkauksesta. Tuollainen (oletettavasti leveä, eihän minulla tuon mittoja ole) on ihan turha, kun eihän tuohon tule painoa kuitenkaan, joten miksi se ei voisi olla varmasti riittävän kapea? SQlab tekee mielestäni samaa virhettä etenkin monissa uusissa satuloissaan.

Tuo on kuin raju SQlab, joskin Ergowaveissa on ikään kuin kolme porrasta. Lähtökohtaisesti annan isot pisteet tuosta porrastuksesta. Jos vain muu muotoilu ja kovuus sopii omaan peppuun, niin voi olla erinomainen satula.

Miksei nettikaupoissa ole satulan tarkkoja mittakuvia. Voisi yrittää verrata omien kannikoiden mittoihin.

Sen verran tuosta satulasta vielä, että minusta tuo menee jo tavallaan nokattomien sarjaan, mutta siinä on kuitenkin nokka tarvittaessa ohjaamassa (sivusuunnassa tai satulaan asettumista tai vastaavaa). Hyvin mielenkiintoinen konsepti yhdistäessään kaksi eri maailmaa.

Nyt jos lähdetään liikkeelle istuinluiden leveydestä, niin on otettava huomioon, että mitattavat pisteet ovat vain yksi osa lantiopohjan luustoa ja ne eivät välttämättä ole ne pisteet, joiden päällä kuski istuu satulassa.

Ne pisteet, joiden päällä kuski istuu satulassa määrittyvät ns. 'lantioryhdin' perusteella eli käytännössä mihin suuntaan kuskin lantio kallistuu pyöräillessä ja kuinka paljon. Lantion kallistuminen vaihtelee akselilla vaakatasossa ja vaihtelevia määriä eteenpäin kallistuneena. Mikäli kuskin lantio on vaakatasossa, eli lantioryhti on sama kuin seistessä tai tuolilla istuessa, on istuinluiden mittauksella huomattava merkitys. Istuinluut mitataan siten, että lantio on vaakatasossa, joten tällöin istuinluiden leveys kääntyy suoraan ajoasentoon ja satulan kontaktipisteisiin.

Jos kuskin lantio kuitenkin kääntyy eteenpäin satulassa, on tilanne mielenkiintoisempi. En nyt ala kaivamaan anatomisia malleja tähän postaukseen, mutta koitan kuvailla sanallisesti. Lantiopohjan luut, joiden osa istuinluut ovat, kapenevat eteenpäin mentäessä. Istuinluiden kohdalla ko. luut ovat lähes leveimmillään ja lantion etupäätä kohti mentäessä luut lähenevät kunnes ne aivan edessä joko koskevat tai lähes koskevat toisiinsa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lantion kallistuessa eteenpäin, kontaktipisteet lantion luustossa siirtyvät eteenpäin, jolloin satulaan kiinni ottavat pisteet ovat kapeammat, kuin mitatut istuinluut. Jos lantion eteenpäin kallistuminen on huomattavaa, voi ero olla huomattava ja esim. 135mm istuinluilla varustettu kuski voi ajaa 110mm leveällä satulalla ongelmitta.

Oman lisämonimutkaisuutensa satulan valintaan tuo lantiopohjan luiden kaventumisen kulma. Pääsääntöisesti naisilla kulma on avoimempi ja miehillä jyrkempi. Eli naisten luut sulkeutuvat lyhyemmällä matkalla ja miehillä pidemmällä. Tämä vaikuttaa satulan pituuteen ja muotoon, mutta lähinnä muotoon. Jos luut sulkeutuvat nopeasti, on mahdollista käyttää T-mallista satulaa, eli satula näyttää T-kirjaimelta ylhäältä päin katsottaessa. Jos luut sulkeutuvat hitaasti, T-mallinen satula ei ole mahdollinen, koska luut tipahtavat nokalta alas. Tällöin on käytettävä päärynän mallisempaa satulaa tai peräti kolmiota, jos sellainen toimii paremmin (ISM:t ovat aika kolmiomallisia)

Itse lantioryhdistä, niin omien kokemusten perusteella sitä ei voi pakottaa vaan se on jokaisella mitä se on. Sitä voinee harjoittaa, mutta paremmin pärjännee, jos arvioi oman asentonsa ja rakentaa siihen ympärille. Oma lantioryhtini on varsin eteenpäin kallistunut, joten normaalit satulat eivät tule kuuloonkaan maantie tai maastopyörässä, koska tuppaavat olemaan aina kohtuu T-mallisia. Toisaalta pystyn käyttämään aika-ajosatuloita ihan ok ja nykyinen hyvinkin toimivaksi todettu penkki on voimakkaan päärynämallinen Selle SMP Dynamic.

Vielä, jottei tämä nyt liian helpolla menisi, niin riippuen kuskin keskivartalon ja jalkojen voimien suhteesta, saattaa satulaan tarvita etuvakautusta, ettei liu'u eteenpäin ja ettei kaikki paino mene käsille. Helpoin tapa etuvakauttaa satulaa on nostaa nokkaa ylös, mutta se vastaavasti aiheuttaa nopeasti puutumista sukupuolielimissä jopa hyvin sopivilla satuloilla. Satulan etu-taka-säädöllä vakautusta haetaan myös, mutta jos jalat ovat liian vahvat keskikroppaan nähden, ei se pelkästään riitä. Tässä tapauksessa kyseeseen voi tasaisen satulan sijaan tulla ns. notkosatula, eli satula jonka sivuprofiili ei ole tasainen vaan nokasta ja perästä nouseva. Esimerkkejä notkosatuloista ovat Specialized Romin Evo, Fizik Aliante, Specialized Power, lähes kaikki Selle SMP:t yms. Notkosatulassa ensisijaisen tärkeää on kuitenkin huomioida, että satulan nokka on riittävän leveä tukemaan luustoa, eikä se saa tipahtaa luiden väliin, mikäli nokkaa on nostettu ylöspäin ottamaan lantiota vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni auttoi Fizikin mobiilisovellus satulan valinnassa, toki satulan leveyden selvitin ensin mittaamalla istuinluiden välin aaltopahvilla. Satulana on nyt Fizik Arione R3 Open Large.
    Arvoin Arionen ja Antareksen välillä ja nyt tuli Antares R3. Tänään ensimmäiselle lenkille kokeiluun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Arvoin Arionen ja Antareksen välillä ja nyt tuli Antares R3. Tänään ensimmäiselle lenkille kokeiluun.
    Hommasin myös tuon Antares R3 satulan leveämpänä mallina. Muutaman sadan kilsan jälkeen täytyy sanoa, että tämä on eka satula, legendaarisen Turbon jälkeen, jonka päällä voi ajella +3h lenkkejä ilman suurta maailmanahdistusta. Hanuri väsyy kyllä, mutta oikeasta paikasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouko Katso viesti
    Hommasin myös tuon Antares R3 satulan leveämpänä mallina. Muutaman sadan kilsan jälkeen täytyy sanoa, että tämä on eka satula, legendaarisen Turbon jälkeen, jonka päällä voi ajella +3h lenkkejä ilman suurta maailmanahdistusta. Hanuri väsyy kyllä, mutta oikeasta paikasta.
    Itselle tuli normilevyisenä siis. Parit ajot nyt alla ja ihan hyvältä vaikuttaa eilisen 3,5h lenkin perusteella. Tänään jos palauttelisi ja huomenna "lisätyypit" satulasta...

Minä kokeilen nyt tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501114/Selle-Royal-Satula-Look-IN-Relaxed

Toiset täällä vannovat kovan satulan nimeen. Minulla kuten eräs toinenkin täällä sanoi, alkaa peppuun sattumaan jo kovalla tuolilla istuminen. Kovalla satulalla en pysty ajamaan ollenkaan. Olen kokeillut muutamia pyörän mukana tulleita. Nyt olen ajanut aika pehmeällä, mutta siinäkin alkaa sattumaan jo puolen tunnin jälkeen ja tunnin kuluttua ajaminen on jo kidutusta. Laitoin tuon linkin satulan eilen kiinni ja ajoin pienen matkan. Huono puoli siinä on, ettei siinä pysty paljon liikkumaan pituussunnassa. Mutta muuten on kyllä pehmeä. Tänään kokeilen miltä tuntuu, vähän pidemmällä matkalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Minä kokeilen nyt tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501114/Selle-Royal-Satula-Look-IN-Relaxed

Toiset täällä vannovat kovan satulan nimeen. Minulla kuten eräs toinenkin täällä sanoi, alkaa peppuun sattumaan jo kovalla tuolilla istuminen. Kovalla satulalla en pysty ajamaan ollenkaan. Olen kokeillut muutamia pyörän mukana tulleita. Nyt olen ajanut aika pehmeällä, mutta siinäkin alkaa sattumaan jo puolen tunnin jälkeen ja tunnin kuluttua ajaminen on jo kidutusta. Laitoin tuon linkin satulan eilen kiinni ja ajoin pienen matkan. Huono puoli siinä on, ettei siinä pysty paljon liikkumaan pituussunnassa. Mutta muuten on kyllä pehmeä. Tänään kokeilen miltä tuntuu, vähän pidemmällä matkalla.
    Käy Biltemassa. Tuote 27-1857. Polkupyörän satula, sport. 14,50 €. Se näytti suhteellisen fiksun muotoiseltaltakin. Se näytti fiksummalta kuin 90 prosenttia satuloista, koska siinä nokkakin taisi olla selvästi takaosaa alempana. Se on ihan liian pehmeä enemmän ajavalle (pehmeä mm. hiertää helpommin), mutta kerran sellaista etsit. Sen muotoilu vaikutti tosi paljon fiksummalta kuin tuon nyt linkittämäsi. Bilteman satula on myös varsin leveä (16 cm).

Minusta tällainen ei tosin ole itse ongelman ratkaisu, vaan oireiden. En tiedä, mitä ne kovat kokeilemasi ovat olleet, mutta yleensä pyörän mukana tulevat ovat aivan hirveitä, enkä minäkään niillä pysty ajamaan, kun ajan ilman pehmusteita. Sama pätee monien täälläkin suosimiin satuloihin, mutta housunsa toppaaminen tietysti muuttaa kummasti kovuuden tuntemusta ja ehkäpä jopa piilottaa usein satuloiden surkean muotoilun ongelmia. Esim. reunoilta liian aikaisin tai jyrkästi kaareutuminen saa istuinluut osumaan viistossa, mikä taatusti helposti sattuu kovassa satulassa. Minusta ratkaisu ongelmaasi olisi tottumus, oikealla lailla joustava ja oikein muotoiltu satula, mikä minusta tarkoittaa esim. jotain SQlabin pehmeämpää mallia, jos silti koet takamuksesi olevan normaalia herkempi. Niillä on vain hurjasti hintaa pelkkään kokeiluun, kun kaikki kaupat eivät varmasti hyväksy käyttöön otetun satulan palauttamista. Tuo Bilteman satula olisi kuitenkin askel sinne päin. Se on mielestäni niin pehmeä, että en ymmärrä, miten kukaan voisi edes enemmän satulaan upota.

Kiitos ehdotuksesta, pitää käydä katsastamassa Bilteman satulaa. Tuon voi ostaa jo kokeiluun, kun ei ole kallis.

Onkos linkata niitä pehmustettuja housuja? Onko niitä niin sanottuja kalsareita joiden päälle sitten voi pukea toiset housut?
    Minulla oli joskus liiteristä ostetut pehmustetut housut, mutta eivä olleet hyvät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Minulla oli joskus liiteristä ostetut pehmustetut housut, mutta eivä olleet hyvät.
    Yhdet liiterin housut ollut ja niiden pehmuste oli liian iso, pehmeä ja paksu. Nykyään castellin henkselihousuja tulee käytettyä, mutta kaapissa on henkselittömätkin (one way), joita voisi pitää vaikka shortsien alla. Joskus näkynyt Kärkkäisen hyllyssä shortseja joiden mukana tulee pehmuste alkkarit.

Ehkä on parempi ajatella ettei ajohousujen pehmusteen varsinainen tarkoitus ole toimia pehmusteena tai kompensoida satulan kovuutta. (Sitä mikä on sen ensisijainen tarkoitus tai miksi sellaisetkin pehmusteellisia housuja käyttää jotka ilmankin pärjäisivät saa minun puolestani kukin miettiä tykönään.)

Senkin voi muistaa että se miltä satula, olipa se täysin pehmustamaton tai pehmusteellinen, tuntuu riippuu oleellisesti (fysiologisten ja muiden mahdollisten erojen ohella) siitä miten pystyssä tai eteenpäin kallistuneena istuu, missä kulmassa lantio on, miten paljon painostaan tosiasiassa satulalle laittaa, missä määrin "kannattelee itse itseään" jne. (Ja melkein kaikkeen edellämainittuun vaikuttaa se millaisen satulan on valinnut, mille etäisyydelle ja mihin asentoon sen on säätänyt.)

Tavallaan ikäviä tosiseikkoja sikäli että kovin yleispäteviä totuuksia ei loppujen lopuksi ole eikä jonkun toisen tai monien muiden satulamieltymyksistä aina ole kovin helppo päätellä mitään omalta kannaltaan hyödyllistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Tavallaan ikäviä tosiseikkoja sikäli että kovin yleispäteviä totuuksia ei loppujen lopuksi ole eikä jonkun toisen tai monien muiden satulamieltymyksistä aina ole kovin helppo päätellä mitään omalta kannaltaan hyödyllistä.
    Mieltymykset ovat se viimeinen asia, mutta sitä ennen on olemassa yleispäteviä totuuksia, kuten painon saaminen pääosin istuinluille ja kuinka se käytännössä tapahtuu. Jos mitään ei voi sanoa, niin saman tien voi kiistää kaiken ergonomian muuallakin kuin satuloissa, mutta totta kai on joitain yleisiä suunnitteluperiaatteita, jotka sopivat toisia paremmin ihmisen fysiologialle. Hyvin suunnitellussakin satulassa voi olla jokin juttu, jonka takia se ei jollakin kunnolla toimi, mutta todennäköisyys toimimiseen on paljon parempi. Todella huonosti suunniteltu satula ei oikeastaan voi olla kellään hyvä, ellemme mittaa hyvyyttä pelkästään tyytyväisyydellä, sillä onhan moni tyytyväinen satuloihin, jotka ihan turhaan tukkivat mm. heidän alapäänsä verenkiertoa, mutta he eivät esim. huomaa sitä, kun se ei ole liian paha. Tai moni voi luulla, että satula on mukava, kun ei ole paremmasta kokemusta ja eivät siten osaa odottaa enempää jne.

Mulla on käytössä ISM peloton (nykyään PS 1.1) ja se auttoi merkittävästi aiempien perinteisempien satuloiden kanssa koettuun alakerran puutumiseen. Ongelmaksi on muodostunut se ettei iho istuinluiden kohdalla tahdo kestää istumista puolta tuntia-kolmea varttia pidempään. Kävin talvella bikefitissä ja se auttoi muuten kyllä muttei tuohon ahterin arkuuteen. Onko muilla ongelmia ihoarkuuden kanssa? Olen kokeillut muutamia pöksyjäkin. Ei apua. Pitäiskö vaihtaa chamois cream tai ajaa perse kuivana? Iho punoittaa lenkin jälkeen istumakohdasta, onneksi ei mene rikki kuitenkaan.
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warlord Katso viesti
    Mulla on käytössä ISM peloton (nykyään PS 1.1) ja se auttoi merkittävästi aiempien perinteisempien satuloiden kanssa koettuun alakerran puutumiseen. Ongelmaksi on muodostunut se ettei iho istuinluiden kohdalla tahdo kestää istumista puolta tuntia-kolmea varttia pidempään. Kävin talvella bikefitissä ja se auttoi muuten kyllä muttei tuohon ahterin arkuuteen. Onko muilla ongelmia ihoarkuuden kanssa? Olen kokeillut muutamia pöksyjäkin. Ei apua. Pitäiskö vaihtaa chamois cream tai ajaa perse kuivana? Iho punoittaa lenkin jälkeen istumakohdasta, onneksi ei mene rikki kuitenkaan.
    Iho-ongelmaa täälläkin. Valkovaseliinia olen vetänyt ennen lenkkia, en tiedä onko siitä mitään apua.. Miettinyt myös mikä mahtaa olla karvan vaikutus asiaan? Lenkin jälkeen punoitukseen/näppyihin sitten Bepanthenia, joka tehoaa uskomattoman hyvin.

Olen paikallistanut itsellä ahterin arkuuden ja näpyt yhdellä tietyllä pyöristäni ajamiseen, oli rasvaa tai ei, joten penkki on vahva epäilyksen kohde syyllisenä. Aion kokeilla eri penkkejä.

Väittävät että hienojakin chamois cremejä voi laittaa liikaa. Vaikka on luonnollista ajatella että pikkaisen liikaa ei voi olla haitaksi, se saattaa itse asiassa lisätä hankautumista ja aiheuttaa sitä kautta iho-ongelmia.

Sopiva määrä on yllättävän pieni, pari sormenpäällista pikemmin kuin kourallinen, ja kannattaa ehkä kokeilemalla hakea pienintä riittävää määrää.

Sellainen huomio tuli omalla kohdalla SDG Bel Air 2.0 satulasta, että tuntui profiililtaan sopivan levyiseltä ja muotoiselta, tiellä ajettaessa toimii.
    -mutta takaräystäs nousee ylös, mistä tuli epämukavuutta maastossa.
    Satula on muotoiltu tarpeeksi pyöreäksi, jotta taakse ja eteen siirtyminen eivät ole mahdottoman hankalia, vaikka perän nousu vastustaa enemmän.
    Eniten harmitti kun pyörän keikkuessa juurakossa räystäs tuuppii takamukseen ja heittää painoa eteenpäin tangolle kun tarkoitus olisi ajaa kevyellä keulalla.
    Vaihtoon.

Moikka,

Ostinpa uuden satulan - Specialized Toupe Comp Gel. Pika-arvio satulasta on ihan huippu! En ole pitemmällä matkalla vielä testaillut, mutta pari tuntia menee ihan helposti ja ilman pehmustettuja ajohousujakin. Loistavan napakka ja tarjoaa hyvän tuen istuinluille. Ei tarraa kiinni ajohousuja tai ei ole jotakin röpelö kuviota haittaamassa istumista. Mukava ajaa, kun satula ei ahdista mistään tai aiheuta painetta. Satula on krossarissa ja oli tarkoitus löytää vastaava satula, kuin Specialized Phenom Comp Gel, jota ei enään saa mistään. Viimeisin vuosi ko. Phenomille on varmaan 2013, jolloin sitä vielä oli saatavilla. Phenom on minulla maantie fillarissa ja sillä ajaakin esim. 6 tuntia ilman mitään ongelmia. Ei puutumista tai mitään muutakaan ongelmaa. On huippu satula. Mä testaan vielä tuon Toupen maantie pyörässä, koska sehän voi olla jopa parempikin, kuin tuo Phenom. Krossarissa oli jonkin aikaa Spessun Power satula, mutta ei se toiminut minulla yhtään. Tuo Spessun Phenom toimii myös maastopyörässä. Toupessa on karvan verran pyöreämpi muoto varsinkin istuinluiden vierestä ja tuntuu paremmalle peräkkäisinä päivinä. Phenom painaa toisen päivän ajoissa hiukan alussa, mutta unohtuu aika äkkiä. Phenom on ehkä vähän tasaisempi ja toki kovempi, kuin Toupe. Toupe onkin enemmän maantie satula. Maastossa oon vannoutunut Brooks Cambium Carved satulan fani, koska se joustaa ja tarjoaa helpotusta selälle. Muutenkin loistava tuo Brooks istua ja ajaa. Aikoinaan olin jo hylätä tuon Brooksin, kun se oli niin "kova". Onneksi löytyi asento, jossa Brooks alkoi toimimaan, eli karvan verran pitää olla takakenossa.

Ohessa minun TOP kolme satulaa: 1. Specialized Phenom Comp Gel, 2. Brooks C17 Cambium Carved ja 3. Specialized Toupe Comp Gel.
    Kaksi parasta satulaa toimii maantiellä ja maastossa. Molempia käyttänyt ihan ristiin eri pyörissä ja hyvällä menestyksellä! Toupe voi nousta vielä ykköseksi, mutta liian aikaista sanoa vielä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Kiitos asiantuntijalta vaikuttavasta selvityskommentistasi.

Nyt on mennyt taas reilu vko lisää ’heilurin’ tunnottomuuden kanssa ja sain hermotautien erikoislääkärin, neurologin, turkulaisesta isosta yksityisestä terveyspalvelusta soittamaan mulle.
    Hän kuunteli asiallisesti kertomani, vaikka seuraava potilas jo odottikin oven takana. Joten kiitos hänellekin.

Mutt sitt... kuunneltuaan totesi, ett olis ehkä syytä tulla näyttämään (’varusteita’).
    Joten kysyin, ett onko hermon/-jen paranemiseen/korjautumiseen jotain hoitoa?
    Johon hän: ”voidaan tutkia... ja silloin sitt miettiä”...

Eli johtopäätöksenäni, ett eipä taida juurikaan olla muuta kuin odottaa, kun hän vielä lisäsi että ei olisi syytä pyöräillä ennen kuin tunto on palannut (mahdollisesti...)
    Sen kun, hänenkin sanomansa mukaan, ”PITÄISI” palautua
    Oli siis samaa mieltä kanssani, että pitäisi, juu - tosin hän uskotteli, mutt minä toivon...

Joten satulaan kantsii oikeasti kiinnittää huomiota eikä vain luottaa vanhoihin arvostettujen valmistajien tuotteisiin, vaikka ne olis miten hienoja tahansa ...tai joskus olleet... Tieto kun on siltäkin osin lisääntynyt mm kokemusten myötä.

Polkijan perä kun ei ole satulaa varten, vaan satulaa vasten

Ps. Totaalitunnottomuuteen eli hermon vaurioitumiseen ei olemassa hoitokeinoa.
    Eli ei voi muuta kuin odottaa ja toki toivoa, että hermo korjautuisi omia aikojaan...
    Vanhaan juttuuni ikävä uutinen, johon liittyen satuin just lukemaan lehtikirjoituksen, vaikka olikin vanhan ip-lehden kirjoitus... minkä arvon sellaiselle kukin sitten antaakin, mutt mulle kävi just niin kuin siinä varoitettiin...
    johtuiko sitten kovasta satulasta vai jousittamattomasta pyörästä tai satulatolpasta, en tiedä

https://www.iltalehti.fi/syopa/a/2014070918476097

Mutt mulla todettiin neljä kk hermovaurion jälkeen agressiivinen, laajalle luustoon levinnyt eturauhassyöpä
    Jatkan taas kuitenkin pyöräilyä, mutt oon hankkimassa jousitetun satulatolpan ja pehmeämmän ’kaksihaaraisen’ satulan...

Ps. Hermovaurio sinänsä korjautui itestään pitkän, neljä kk, odottelun jälkeen ...ja syöpä kk sen jälkeen...

Pps. Joten ehkä satulan valintakriteereitä kantsis ’kova ja kapea’-matran lisäksi ihan oikeesti miettiä käytön mukaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti

Pps. Joten ehkä satulan valintakriteereitä kantsis ’kova ja kapea’-matran lisäksi ihan oikeesti miettiä käytön mukaan
    Nimenomaan käytön mukaan, eikähän satulan pitäisi olla kapea, vaan oikean levyinen ja muotoinen. Jos jokin paikka mene turraksi, saatikka tunnottomaksi, niin pitäisi hälytyskellojen soida.

Omaan maantiepyörään jouduin penkin vaihtamaan, koska vakiopenkki painoi, niin että meni vehkeet turraksi. Itselle auttoi suurinpiirtein saman levyinen, mutta halkiolla oleva, kova penkki. Kaksi versiota ollut tuon tyyppisiä käytössä ja molemmat toimivat hyvin. Ensimmäinen vaan meni rikki, niin joutui vaihtamaan uuteen. Ensimmäisessä ei ollut pehmusteita ollenkaan ja nykyisessäkin vain nahka kuidun päällä.

Cyclon vakiopenkki sitten sattui olemaan oikeinkin hyvin toimiva, pehmeämpi ja keskeltä syvennetty jakkara. Toki cycloillessa tulee enemmän liikuttua pyörän päällä.

Vinkkiä please kelvollisesta ’kakshaaraisesta’ satulasta ois kiva saada, kun en ole alan tuntija.
    Mutt haluaisin leveän, istuttavan silikoni, tms, pehmeän ...persystävällisen mallin, koska istun sillä ajaessani, enkä vain ’tuntosarvena’ käytä... mummonpyörän mallisella city-pyöräksi kai nykyisin nimiteltävällä sähköavusteisella ajelen
    Painoni n 77 kg näin kesä-pizza-aikana...

Näyttäis olevan uudet Ergon satulamallit ihmeteltävän leveitä ja kapeampia ei edes ole saatavilla määrätyissä satuloissa jotka on tarkoitettu esim. MTB käyttöön, onko nyt sitten niin että onkin huomattu että leveämpi satula ei sittenkään ole paha. Onhan selvä että mitä pystympi on ajoasento sitä leveämpi saa satula olla eli tällä kohtaa istuinluiden leveys mitta ei anna oikeaa tulosta. Eli ei kannata pelkästään tuijottaa tuota istuinluiden leveysmittaa vaan pitää huomioda myös ajoasento.

https://ergonbike.com/en/product.htm...smmen-44001307

^tarjonta riippuu vähän miten tuota Ergonin sivustoa napsuttelee, minulle sieltä tupsahti esille 144mm leveä MTB-satula joka on aika tavallinen leveys. Leveyden viimeiset millit ei ole kovin merkittäviä, riippuu pitkälle vastakappaleen muodosta osuuko sinne reunaan mitään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •