ElectrobikeTrekRideSumekoAlltricksFillarilehti
Sivu 2 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 1610

Aihe: Satula vaihtoon

Ei tähän varmaan löydy mitään yleispätevää keinoa, miten se sopiva löytyy.
    Ilmeisesti perse täytyy "tappaa" riittävällä ajamisella, ennen kuin se kestää valittamatta.
    Itse löysin vasta 2-vuotta sitten sopivan satulan (SDG Ti-Fly) jolla istuminen on helppoa, ja kokeita on tehty kohta 20 vuotta.
    Ajomäärät ja -kerrat on varmaan kanssa melko ratkaisevaa asiassa, niin ja mulla on kyse maastopyöristä.

Uuden fillarini satula rasittaa persettäni tai tarkemmin sanottuna kankkuja. Ihme juttu, koska satula muuten tuntuu hyvältä. Pitää vielä jatkaa (hanurin) sisäänajoa - jospa tuo perse tuohon tottuisi. Kummasti sillä lailla satulan ulkopuolella nuo kankut tuntuvat puutuvan tai rasittuvan. Olen kokeillut säätää satulan kulmaa ja sijaintia etu/taka-suunnassa tuloksetta.
    Verrattuna vanhaan satulaani, niin huomasin että tämä uusi on lähes saman levyinen, mutta aika lailla tasainen / flätti sieltä peräpäästä. Vanha oli selvästi kuperampi takaa - paino jakautuu kenties tasaisemmin mun ahterille sillä?

NallePuh Guest
    Mulla perse tykkää Max Flitestä.. Aika pirun monta satulaa oli kokeilussa eri frendeltä ja uus Flite oli jo tosi jees, hekutin jo sen ihanuutta, mutta puutuminen alkoi vaivaamaan tossa luokkaa parin tunnin ajon tienoolla. Sitten mun perse sai ekat treffit max Fiten kanssa, se rakastu siihen tyystin.. Nyt ei perse valita pitkistäkään lenkeistä. Satulan etsimiseen kannattaa uhrata aikaa sillä kun SE löytyy, ajaminen on todella kliffaa puuhaa !!

Max Fliteä...

tere - oliko se joku noista, tyyppejä tuntuu olevan Max Flite genressä useampia mm. Trans am ja gel flow. Mikä sun paino/pituus? Mainitsemasi satula kyllä näyttää lupaavalta, suht kupera peräpää (minkä havainnut hyväksi) + snadi syvennyt keskellä ja ehkä geeliä hiukan. Kö?

http://www.cyclelink.com.au/category393_1.htm

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NallePuh Katso viesti
    Mulla perse tykkää Max Flitestä.. Aika pirun monta satulaa oli kokeilussa eri frendeltä ja uus Flite oli jo tosi jees, hekutin jo sen ihanuutta, mutta puutuminen alkoi vaivaamaan tossa luokkaa parin tunnin ajon tienoolla. Sitten mun perse sai ekat treffit max Fiten kanssa, se rakastu siihen tyystin.. Nyt ei perse valita pitkistäkään lenkeistä. Satulan etsimiseen kannattaa uhrata aikaa sillä kun SE löytyy, ajaminen on todella kliffaa puuhaa !!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiger Katso viesti
    Uuden fillarini satula rasittaa persettäni tai tarkemmin sanottuna kankkuja. Ihme juttu, koska satula muuten tuntuu hyvältä. Pitää vielä jatkaa (hanurin) sisäänajoa - jospa tuo perse tuohon tottuisi. Kummasti sillä lailla satulan ulkopuolella nuo kankut tuntuvat puutuvan tai rasittuvan.
    Samat on ongelmat ja ajattelin, että kyllä se hanuri tottuu, kun totutetaan. Nyt on San Marco Blazen päällä istuttu n. 300 tuntia ja yhä tuntuu satula sopimattomalta. Säädetty on vaan tuloksetta. Kyllä tolla penkillä sen tunnin istuu, mutta etenkin pitempien sessioiden loppupuoli on tuskaa (tarkoittaa 3-6 tuntia istumista).

Olen yrittänyt myös kunnon housuilla ongelmaa hoitaa, mutta tässäkin tulokset puhuvat puolestaan. Ja nyt alkaa olla jo ahterissa muutakin ongelmaa kuin vain aristusta istuinluiden ympäristössä. Nämä "saddle sore" (mikä lie suomenkielinen nimitys näille vaivoille) -ongelmat alkavat jo uhata treeniä. Lienee siis vain luovutettava ja etsittävä paremmin ahterille sopivaa satulaa.

Tää Fillari-lehden juttu antoi mulle avun, kun ei meinannut löytyä maasturissa sopivaa asentoa: www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf
    10k-kerhon jäsen

Vink vink

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Samat on ongelmat ja ajattelin, että kyllä se hanuri tottuu, kun totutetaan. Nyt on San Marco Blazen päällä istuttu n. 300 tuntia ja yhä tuntuu satula sopimattomalta. Säädetty on vaan tuloksetta. Kyllä tolla penkillä sen tunnin istuu, mutta etenkin pitempien sessioiden loppupuoli on tuskaa (tarkoittaa 3-6 tuntia istumista).

Olen yrittänyt myös kunnon housuilla ongelmaa hoitaa, mutta tässäkin tulokset puhuvat puolestaan. Ja nyt alkaa olla jo ahterissa muutakin ongelmaa kuin vain aristusta istuinluiden ympäristössä. Nämä "saddle sore" (mikä lie suomenkielinen nimitys näille vaivoille) -ongelmat alkavat jo uhata treeniä. Lienee siis vain luovutettava ja etsittävä paremmin ahterille sopivaa satulaa.
    Joo, nämä on vaikeita asioita, mä olen siirtynyt vähitellen vähempi topatusta aina vain vähempi topattuun, ja lopulta pitkille maantie matkoille mukavimmaksi on osoittautunut Selle Italian SLR64, jossa ei ole toppausta ollenkaan... kuskilla painoa 85-90kg ... maastossa menee tavan SLR yms. myös, kun ajoasento muuttuu kokoajan...

Suosittelen siis kokeilemaan vähemmän topattua
    "Speksaus ja osapäivitykset ovat enemmän kuin puolet pyöräharrastusta"

NallePuh Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Morfoosi Katso viesti
    tere - oliko se joku noista, tyyppejä tuntuu olevan Max Flite genressä useampia mm. Trans am ja gel flow. Mikä sun paino/pituus? Mainitsemasi satula kyllä näyttää lupaavalta, suht kupera peräpää (minkä havainnut hyväksi) + snadi syvennyt keskellä ja ehkä geeliä hiukan. Kö?

http://www.cyclelink.com.au/category393_1.htm
    Mulla satula on max flite gel flow ja siinä on keskellä halkio. Geeliä ei taida satulassa olla kuin nimeksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti

Mitatkaa ahterinne. Niiden istuinluiden pitää asettua pehmustetulle osalle tai jossan vaiheessa alkaa kivistää ihan penteleellisesti. Lopulta nöyrryin tuohin mittaukseen ja huomasin että ahteri onkin sentti-pari cm leveämpi kuin nuo vakiosatulat... heti helpotti kun oli leveämpi malli alla. Tarkempi kuvaus löytyy haulla tältä foorumilta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wanderer Katso viesti
    Penkkiä ei koskaan siirretä ohjaamon mitan säätämiseksi! Penkki on just siinä mihin jalat sen haluaa.
    Niin siis se että sinä et siirrä, ei tarkoita sitä etteikö sitä voisi siirtää..
    Penkki on just siinä mihin kuski sen laittaa.
    Vanha mutta lihava.

http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=22000
    olisi harkinnassa tuo jos ei toi "välimaasto" puutuisi?
    onko kokemuksia moisesta mallista maastokäytös?
    www.mckramppi.com

Ei oo tosta mutta Flite genuine gelejä tuolla reijällisenä ollut kaks kappaletta, alle vuoden kestivät, molemmista poikki halkion ja kiinityskiskon takapään edestä halkioon, ainut hyvä puoli takuu on pelannut, nyt on vastaava flite ilman halkiota kestänyt vuoden ja istuma tuntuma ei oo halkiollisesta tohon vastaavaan umpimalliin erilainen. Lupaavat molempien soveltuvan maasto käyttöön. Oma painoni on75 kg ja pyärässä 160mm pehmeetä joustoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NallePuh Katso viesti
    Mulla satula on max flite gel flow ja siinä on keskellä halkio. Geeliä ei taida satulassa olla kuin nimeksi.
    Nyt pari lenkkiä takana juuri tällä satulalla ja tuntuu hyvältä.

Pitemmänkin istumisen jälkeen sukupuoli tuntui selvältä ilman että asiaa tarkisti ajokorttin printatusta sotun loppuosasta.

Minun bärsseltäni siis yksi ääni tälle Selle Max Flite Gel Flow:lle (tuliko nyt sanat varmasti oikeassa järjestyksessä...)

Selle Italia Signo Gel Flow:lle ääni. Yhden epäonnistuneen satulakokeilun jälkeen lähdin valkkaamaan satuloista, joiden esiintymistiheys Pro-teameilla on suurin. Nuo jampat kun kuitenkin viettävät kyseisillä jakkaroilla vastaavan määrän ajastaan kuin me muut konttorituoleillamme, joten kannattaa kuunnella kokemuksen ääntä. Esim. SelleItalian sivuilla kerrotaan kaikkien sponssitallin kuskien käytössä oleva penkki.

100kg:n pyöräilijä Guest
    Kaikki pisteet selle italia max flite gel flowlle (131 mm). Lakkasi vehkeet puutumasta kun ostin tällaisset satulat sekä maasto- että maantie pyörään. Kun vielä asettelee satulannokkaa karvan verran alaspäin niin menee yli 4h lenkitkit vaikeuksitta. Näkyvät kirjoitelleen foorumilla jotta paino tulee liikaa käsille ja hartiat puutuu kun satulannokka on käännettynä alaspäin. Puutukoot mieluummin hartiat kuin pelivehkeet. Ei ole kuitenkaan ollut hartiaongelmia. Suomen urheilupyörä myi edullisesti satuloita jotka oli leimattu myymälämalleiksi. Ostin pari satulaa 70 euroa kappale. Hyvin ovat toimineet 97 kg:n painon alla.

Nonih, nyt lähti satula (taas) vaihtoon.

Selle Iltalia SLR XC Gel Flow:n tilalle tulossa Selle Italia Prolink Gel Flow.
    Prolinkkimalli pitäisi olla leveimpiä Sellen Italian satuloista (144mm), siis ns. kisasatuloista, ja siinä on vako, tärinänvaimennus sekä pehmustetta hieman enemmän SLR:n verrattuna ja runkokin kai on jossain määrin joustavampi.

Jos vaikka perse ja selkä tykkäisivät tuosta enemmän, kuin nykyisestä SLR:stä. SLR on kyllä ollut hyvä, mutta nyt selkäsärkyjen vaivatessa olen alkanut epäilemään josko SLR olisi hitusen liian kapea ja ikäänkuin kiilautuisi istuinluiden väliin aiheuttaen jotain hermopuristusta yms. Itselläni ei mikään megaleveä ahteri ole eikä istuinkymyjenkään etäisyys ole valtava, mutta testattuani (nopeasti) Bontragerin leveää satulaa huomasi eron selkeästi kuinka paino ei ole pelkästää persvaon ja istuinkyhmyjen sisäosan päällä. Katsotaan olisiko leveämmästä satulasta hyötyä.

SLR on 131mm leveä ja 275mm pitkä, painoa 175g
    Prolink on 144mm leveä ja 277mm pitkä, painoa 250g
    TURISTI muokkasi tätä : 29.04.2009 at 10.47

di luca Guest
    Selle Italia SLR Kit ollu hyvä mun perssuukselle. Muuten merkki ei ole Selle vaan Selle Italia!

Korjattu Italiat mukaan.

zippo Guest
    Noita Italiaanoja saa korjata roskikseen,ne mitään kestä.

No mutta eikös se sun hajonnut satula ollut joku muu kuin Selle Italia?
    Selle Italiat ei oo kyllä kovin helpolla hajonneet...

zippo Guest
    On ollut kit carbonia ym malleja 5 kpl yhteensä(kaikki rikki alle vuoden käytössä).Myös viimeksi titskukiskot meni poikki Selle Italia tuotteesta.
    Ei tule mulle Sellen penkkejä.Mä siirryin halpis Titecpenkkeihin,katsotaan kuinka ne kestää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zippo Katso viesti
    On ollut kit carbonia ym malleja 5 kpl yhteensä(kaikki rikki alle vuoden käytössä).Myös viimeksi titskukiskot meni poikki Selle Italia tuotteesta.
    Ei tule mulle Sellen penkkejä.Mä siirryin halpis Titecpenkkeihin,katsotaan kuinka ne kestää.
    Mun mielestäni se mistä lauantaina napsahti kiskot poikki ei ollut Selle Italia vaan joku muu, mutta voin olla väärässäkin.

Mitenkäs sen hiilikuitutolpan sai pitämään korkeutensa? Satula ja tolppa vaihtui, satulan kanssa ei ongelmia.

Vaikkakin ollut hiukan hiljaista topicissa niin päätinpä kymäistä kun tuo rupee itseänikin hieman vaivaamaan. Kun jaloilla ja selällä on hyvä olla niin väliliha puutuu ikävästi. Ei se vielä mitään kipua ole mutta epämukavaa silti.

Omistan yllättävän leveän perseen! Tai siis istuinluut ovat kyllä sellaisella etäisyydellä toisistaan etten tiedä onko tuo flite ihan paras mahdollinen. Spessulta ainakin olisi Käheä satula

Kokemuksia muusta kuin Selle Italian vermeistä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeijei Katso viesti
    ... Spessulta ainakin olisi Käheä satula

Kokemuksia muusta kuin Selle Italian vermeistä?
    Vaihdoin just lenkkipyörään Selle Italian C2:n tilalle Spessun Avatarin, nyt on koko kalustossa Spessun BG-satulat 143mm levyisenä. Sopii hyvin leveämpiperseiselle.

C2:n kanssa jatkuvana ongelmana oli yli kolmen tunnin lenkeillä loppua kohti palleihin heijastunut jomottava kipu, Avatarin kanssa ei mitään vastaavia ongelmia. Osuu ihan täydellisesti meikäläisen istuinluihin.

Suosittelen koeistumaan tollasen BG-tyyppisen Spessun, jos vaan mahdollista.
    Jos maastopyöräilijä kaatuu metsässä, eikä kukaan ole kuulemassa, lähteekö siitä ääni?

No niin no pientä kokeilua selle italian vaollisella alla. Pitää huomenna lenkillä kokeilla uudelleen mutta taitaa olla ratkaisu jos nyt meinaa sukua jatkaa (ehkä olisi parempi pitäytyä vanhassa yhteistä hyvinvointia ajatellen)

Vanha satula alkaa olla surkeassa kunnossa (pinta rikki, toinen "tukiputki" poikki) eli uusi pitäisi hankkia, ja hakuammunnaksi menee. Selle Italian Shiver Gel Flow voisi olla asiallinen:

http://www.bike-components.de/produc...ow-Sattel.html

Kokemuksia tästä? Vai onko vastaus aina: saattaa olla sopiva, saattaa olla ettei.

Ei ollut Selle Italia Prolink meikän perseelle sopiva (http://www.keskio-mtb.com/forum/index.php?topic=296.0), liian pyöreä takaosastaan eli keskeltä korkea ja sivuilta matala. Tuntuu että istuisi pallon päällä

Ruuvasin maantiepyörän Bontragerin perussatulan maasturiin ja sillä mennään luultavasti Tahkokin, ei tässä enää ehdi etsiä parempia vaihtoehtoja. Olen tehnyt huomioita, että satulan pitää olla mulla:
    - tasainen, eli ei semmosta että on joko pituus tai leveyssuunnassa notkoa tai nousua
    - takaalta vähän leveämpi kuin perusflite
    - joustava, varsinkin takaosa saa joustaa hieman, muuten istuinkyhmyt ja häntäluun vieressä olevat lihakset kipeytyvät

Eli mikä satula olisi:
    - n. 145mm leveä
    - rungoltaan joustavahko
    - tasainen eli sellainen ettei kärki ja perä ole ylhäällä ja keskellä ole notkoa
    - ei järjettömän topattu
    - keveydestä plussaa, ei missään nimessä yli 250g
    - satulan pinta mieluiten liukuvaa kuin ei liukuvaa mallia. Hiilarisatulan pinta oli hyvä.
    TURISTI muokkasi tätä : 04.06.2009 at 09.32

Jos ei kokemuksia tuosta Selle Italian Shiver Gel Flow:sta löydy, niin ei auta muu kuin ottaa riski ja tilata yksi tuollainen. Sittenpä näen ja tunnen, miten se toimii. Raportoin sitten joskus ihan perstuntumalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paapaa
    Jos ei kokemuksia tuosta Selle Italian Shiver Gel Flow:sta löydy, niin ei auta muu kuin ottaa riski ja tilata yksi tuollainen. Sittenpä näen ja tunnen, miten se toimii. Raportoin sitten joskus ihan perstuntumalla.
    Itselläni on tuo classic versio (eli ilman reikää). Ei ole mitään pidempää lenkkiä vielä takana, mutta ei se nyt ainakaan hintaansa nähden huono ole.

Melko jämäkkä vaikka pehmuste näyttääkin paksulta. Tämä on ainakin mun kokemuksella hyvä asia.
    Suo, kalja ja läski.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •