ElectrobikeImatraonactiveVerkkokauppaRideBikeshop
Sivu 49 / 52 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 47 48 49 50 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.441 - 1.470 / 1541

Aihe: Satula vaihtoon

Omassa oli Giant Romero ja se on hyvä sekä huono, tyypillinen satula jonka valmistaja laittaa pyörään että se voidaan myydä satulan kanssa. Ensimmäisenä vinnyli irtosi syvennyksen liimauksesta, vähän lisää kilometrejä ja pehmeät alumiinikiskot mutkalla, sen jälkeen lkoi vinyyli irrota liimauksistaan. Satula on mukavan pehmeä mutta ei liian pehmeä, muoto vaan ei sovi joten satula vaihtoon.

Nyt on ollut eri valmistajien satuloita eri levyisinä, monia niitä on kehuttu graveleissa ja maantiepyörissä, on myös vakuuteltu että toimii hyvin myös ryhdikkäässä maastopyörässä. Lähes yhtä monta satulaa on myyty kun on ostettu, joko liian leveä ja osuu sisäreisiin, liian kova, ei löydä oikeaa satulan asentoa, puutumista ja pyörimistä.

Nyt ajossa on Selle Italia X-Cross joka on lähellä mitä haen mutta vielä ei päästy maaliin asti. Vaatekausi alkaa ja housuja on jalassa enemmän tai/ja ne on paksumpia joten satulan ei tarvii olla ihan niin justiinsa kun kesällä pelkillä pyöräilyhousuilla. Seuraavaksi kokeillaan Sellen X-Bow tai Fizik Terra Aidon.

Paljon on puhuttu satulan leveydestä ja miten se määritellään. Tämä on samanlainen yleisohje kun satulan paikan ja kulman määrittäminen mittanauhalla ja vatupassilla, todellisuudessa yleisohjeet (jos koskaan) ei aina toimi täydellisesti ja lopulta hienosäädöt tehdään ajotuntumalla. Laskennallisesti mulla pitäisi olla 155 leveä satula ja jotkut valmistajat suosittelee flättiä satulaa mutta 143 tuntuu paremmalta, samoin pieni pyöreys kun täysin flätti.

Se mitä on taas oppinut, (jälleen kerran) ettei ole oikotietä satulan löytämiseen, eikä kukaan pysty sanomaan mikä satula on mulle/sulle sopiva. Karu fakta mutta minkäs teet? Juutuubi on täynnä erilaisia testejä joissa on usein yhteinen piirre, joko testattava satula on awesome tai i love it... Joskus hyvä satula löytyy nopeasti, välillä menee pidemmän aikaa ja satuloita saa ostaa-myydä jonkun kappaleen verran ennen kun on tyytyväinen. Kun löytyy mieleinen niin kannattaa ostaa niitä vähintään yksi varastoon tulevaisuutta varten.
    Kylätason pyöräilijä

Tänään kokeilin kaverin pyörää ja oon kokeilut sitä ennenkin ja todennut siinä olevan hyvän tuntuinen satula. Nyt tajusin jopa pistää merkille satulan mallin, elikkäs kyseessä sqlabin 611 perus cromo malli 14cm leveänä, jos en ihan väärin muista aiempia mittauksia istuinluista, niin mulle vois mennä leveämpikin malli, mutta.. satulan tiedoissa ilmoitetaan maksimipainoksi 90kg. Mitenhän tämmösen yli 100kg painosella kävis tuon kanssa, räjähtääkö alle Minkäänlaista notkumista tai taipumista en satulassa huomannun kaverin pyörää kokeillessa. Onko jollain tuo käytössä vaikka painorajat paukkuu?

Koheltaja, aika hyvin tiivistetty tuo loppu, jokainen hakekoon oman satulan oman persuksen mukaan ja ei ne muiden neuvot (paljoa) auta.

Sambalo, aika surkea kantavuus teräskiskoiselle, itsellä S-works ja taitaa olla painoraja 109kg, siis huomattavasti hentoisempi satula... Suhtautuisin hyvin luottavaisesti tuohon mainitsemaasi, itsekin aikoinaan ajoin Tune Speedneedlellä hyvässä uskossa yli 100kilosena ilman ongelmia

Itse se on kokeiltava. Mulle on kyllä käynyt kaikki muut paitsi käytetyn Colnagon mukana tuli täydellisen kova ja joustamaton vehje, ettei pystynyt kauaa käyttämään. Beast näyttää yhtä kovalta mutta varsin mukava, hiilari oikeasti joustaa. Beastin 260e on turhuutta verrattuna Motonetin San Marco kopioon 17e. Molemmat yhtä hyviä, painossa ero tietenkin. Joku aito San Marco Concorde tjs. on kanssa ollut hivenen epämiellyttävä välillä.

Joo tuo painoraja ei siis liitt noihin kiskojen vahvuuteen, vaan satula joustaa ajossa ja optimoitu 75 kiloiselle, mitään joustoa en kyllä silti ite havainnut, luulis että ois joustanut normaalia enemmän, ehkä se pinnisti vaan vastaan ku huomas mikä jössikkä istuu päälle

Satulan jousto-ominaisuudet on suunniteltu optimaalisen mukavuuden takaamiseksi aina 75 kg:n painoon asti. Enimmäiskuorma saa olla enintään 90 kg” lukee siis tiedoissa.

Onhan noilla muitakin malleja ja isomilla(100kg) kantavuuksilla, mut niitäpä en ole kokeilut ja todennut hyväksi niin sit oltais taas arvailuosastolla..

SQlabin sivuilla asia ilmaistaan mainiosti eli annetaan ymmärtää että saattaa hyvin kestääkin ja oikeastaan pitäisikin kestää, mutta ei kuitenkaan luvata mitään vaan päinvastoin varoitetaan, jottei jouduttaisi maksumieheksi jos jokin hajoaa painavamman kuskin käytössä:

Our saddle models are designed for ergonomic performance and are therefore, depending on the saddle model, only able to perform the ergonomic function up to a certain rider weight.
    The saddles are carefully designed and are regularly subjected to various load tests and usually significantly exceed the standards. The weight specification serves as orientation and specification and we are obliged to point out that an additional load on the saddle, related to the body weight, can lead to the failure of the components (struts, shell, seat post). For this reason, the use of the saddle outside our specifications is at your own risk and responsibility.
    Painoraja on siis sama 90 kg kaikille Ergowave-satuloille kiskojen materiaalista riippumatta.

Minulla on se vanha, Ergowavea edeltänyt 611, mutta harmikseni en muista millainen painoraja sille annettiin. (Ymmärrettävästi asia ei juurikaan kiinnostanut alle 70-kiloista ajajaa j ...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Sambalo, aika surkea kantavuus teräskiskoiselle, itsellä S-works ja taitaa olla painoraja 109kg, siis huomattavasti hentoisempi satula.
    Specialized antaa kaikille hiilikuituosille - runko ja haarukka tietysti poislukien - painorajaksi saman 240 lbs eli 109 kg.

Olisikin hauska tietää miten siihen on päädytty tai miten se on valittu - ja sama koskee luonnollisesti myös SQlabin painorajaa. Voisin kuvitella ettei satuloiden kestävyydessä löytyisi eroa, jos ne vietäisiin johonkin rasitussimulaatiotestiin, ja että kyse on yksinkertaisesti siitä että eurooppalaisen merkin päämarkkina-alueella eivät yli 90-kiloiset ajajat muodosta kovin merkittävää osaa sporttifillareihin tarkoitettujen satuloiden ostajista, mutta Amerikassa asia on toisin...

Olikohan Sambolo tämä testattu satula kiinni täpärissä? Jos oli niin tuskin sen satulan joustoa/kestävyyttä kannattaa mietiskellä sen enempää jos muuten tuntuu sopivalta.

Testattu satula oli peräjäykässä fätissä, itellä tulis täpäriin. Enköhän mä tuon testiin ota ja uhmaa fysiikan lajeja kun hyvällä hinnalla tarjouksessa. On kyllä jonku verra sqlabin arvioissa mainittu satuloiden hajoavan.. pärsekin mitattu ja 15cm mutu näyttäis pitävän paikkansa

Mulla sähkötäpärissä 611 ja elopainoa taitaa olla joku 92-93kg, kamat päällä varmasti yli 95 ja hyvin tuntuu kestävän. Tuon kun käpistelin ekaa kertaa kiinni ajattelin että on todella himmeän tuntuinen laitos ja että pilalle menee tämäkin lenkki mutta on kyllä hyvä satula. Erilainen.

Juu tuo 611 tuli 15 senttisenä tilattua. Kohtapuolin varmaa saa jo kokeiluun.

Kummaa vieläkin että joku hankkii satulan toisen mielenpiteen perusteella. Ei tosiaan koskaan tulisi mieleen mutta kaiketi täältäkin löytyy joitakin standartiperseitä...

^ Kuka nyt niin on tehnyt?

Mutta eikö uuden satulan hankkiminen aina silloin kun sitä ei ole tilaisuutta koeajaa tapahdu jonkun toisen mielipiteen perusteella - olipa se sitten foorumilaisen, ajokaverin, fillarilehden arvostelijan, bloggaajan tai valmistajan mainosmiehen?

Vaikka standardiperseitä ei ehkä ole olemassa, eivät kaikki perseet suinkaan ole niin uniikkeja etteikö toisen käyttäjän kokemusten ja mielipiteiden perusteella voisi tehdä ihan järkevää valintaa siitä millainen tai mikä satula kannattaa hankkia kokeiltavaksi. Ei se ainakaan huononna mahdollisuuksia siihen että satula osoittautuu onnistuneeksi ostokseksi - jos vaihtoehtona on valita satula siksi että se on hyvän näköinen tai tiettyä merkkiä tai siksi että sen kerrotaan olevan prokuskien suosima tai whatever.

^Miksi jonkun mielipide? Jos on aloittanut pyöräilyn ennen netin aikaa niin miten silloin satulat valittiin? Toisaaltaan valikoima oli ihan eri luokkaa kuin nykyään muuta silloinkin löytyi mieleinen ilman sen kummempia kyselyitä.

Toisaaltaan kun kerran mielipiteen haluat ja annat sen vaikuttaa niin standardiperseelle Other Danish Guyn kalsarit ovat loistavia, suositan!

Tjaa, Ennen netin aikaa ei ollut verkkokauppojakaan, joten satulat ostettiin niin sanotuista kivijalkakaupoista, jolloin niitä saattoi katsella, hipelöidä ja ehkä koeistuakin. Joku jopa kuunteli myyjän suosituksia. Voisihan kivijalkakaupassa kieltämättä käydä nykyäänkin.

Mutta miksi on niin äärettömän vaikea tajuta ja ymmärtää että mielipiteiden kuuntelu, satulavalintojen perusteluihin ja satuloista saatuihin kokemuksiin tutustuminen ja kaikki sinun ilmeisesti täysin turhana ja hyödyttömänä pitämäsi on yksinkertaisesti vain keino, jolla voi pyrkiä - enemmän tai vähemmän onnistuneeksi - suuntaamaan valintansa muuten mahdottoman laajasta erilaisten satulamallien valikoimasta?

Tai sitä että ainoa tie satulaonneen ei ole läpikäydä sataseitsemäntoista erilaista satulaa? Että ne kyselyt ja lukemiset voivat kenties auttaa löytämään sen mieleisen jo toisella, kolmannella tai seitsemännellä kokeilulla?

PS Mistä helkutista keksit että minä minkäänlaista mielipidettä - etenkään sinulta - olin kyselemässä? Olen parikin mielestäni oikein toimivaa satulaa löytänyt - mutta olisin kyllä kiinnostunut jos joku jompaan kumpaan satulaan tyytyväinen olisi sattunut hankkimaan mielestään vieläkin paremman

Kummaa vieläkin että joku hankkii satulan toisen mielenpiteen perusteella...
    Mitä ihmettä siinä on? Minulle sopii tosi hyvin WTB:n penkit. Jos joku täällä kertoo että hänen mielestään esim Sqlab satula on tosi lähellä WTB Voltia, niin kyllä minä sen perusteella voisin sitä itsekin kokeilla.

Satulan ostaminen on ollut aina arpapeliä. Monta merkkiä ja mallia on tullut kokeiltua ja sitten eteenpäin myytyä. Ennen ja jälkeen netin keksimisen. Fizik, Selle, Ergon yms.

Eli minusta on ihan fiksua kuunnella muidenkin mielipiteitä ja sitten kasata niistä se oma johtopäätös. Sillä voi säästää rahaakin

Kai jokainen voi toimia tavallaan, itse sitä ikäluokkaa että tiedon saaminen oli huomattavasti hankalampa kuin tänäpäivänä ja oma-aloitteisuus oli avainsana. Aihan satuloiden kanssa menee metsään mutta kun vuosien aikana löytänyt jonkin linjan niin niissä pitäytyen ei suunnattomasti rahaakaan hukkaan mene, nyt Romin S-works ollut suosikki. Myös WTB SST oli aikoinaan hyvä valinta ainakin työmatka käytössä.

Itselläni jos on jonkun satulan kanssa ongelmaa niin vika on yleensä ollut siinä että olen satulan asentanut väärin eli satulan nokka on sojottanut joko liikaa ylös tai alas tai satulan pituus säätö ei ole ollut kohdallaan. Nuokin säädöt on pitänyt itse etsiä kokeilemalla eikä etsiä netistä tietoa mitenkä muilla säädöt on. Varsinkin vaakasuoruuden säädöissä voi jonkin verran olla yksilöllisiä eroja riippuen anatomiasta.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Joo tuo painoraja ei siis liitt noihin kiskojen vahvuuteen, vaan satula joustaa ajossa...
    Mulla on yksi Selle Italian runko murtunut aika vähällä ajamisella ja vielä maantiellä: alkoi joustaa kunnolla. En muista oliko satulassa jotakin painorajaa, mutta mahdollisesti ylitin sen.

Itseltäni on joskus mennyt Fizik Arionen istuin osan runko poikki puolestavälistä vaikka painoa oli meikäläisellä silloin jotain 75kg 15-vuotta sitten. Yksi satula jonka olen huomannut liian joustavaksi on Selle Italia Flite Superflow, tuota ei taideta valmistaa enää. Boost malli on mutta se on eri malli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni jos on jonkun satulan kanssa ongelmaa niin vika on yleensä ollut siinä että olen satulan asentanut väärin eli satulan nokka on sojottanut joko liikaa ylös tai alas tai satulan pituus säätö ei ole ollut kohdallaan. Nuokin säädöt on pitänyt itse etsiä kokeilemalla eikä etsiä netistä tietoa mitenkä muilla säädöt on. Varsinkin vaakasuoruuden säädöissä voi jonkin verran olla yksilöllisiä eroja riippuen anatomiasta.
    Hämmästyn kauhiasti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Hämmästyn kauhiasti
    Välillä itsekin

Hämmästyttää sama seikka täälläkin.
    Kokeilin seinällä roikkuvan maantiepyörän satulaa putkineen, säätöineen, kun arkipyörässäkin sama satulakulma ja vielä satula asettuu oikealle etäisyydellekin, niin ei vaan toiminut arkiajossa, vaikka satula on mitä mainioin. Ajoasento näissä tietenkin vähän eroaa.
    Ei kulje pyörä ei, jos satula hitusenkaan kiusaa ajoa.
    Suositukset merkitsevät vain "hehtaarilleen" oikean asennon satulalle, siitä vasta alkaa haku omalle persaukselle sopiva asento.

Asettelu tuntuu satulaa tärkeämmältä!

Onko kokemusta siirtymisestä saman satulan 3D printattuun versioon perusversiosta? Esim Selle Italian SLR Boost TM -> SLR Boost 3D. Stages pyörässä ollut nyt pari kuukautta tuo SLR Boost TM kiinni. Tunteja sillä on tullut ihan kivasti, ei tosin mitään kahta tuntia pidempää sessiota ja ainakin tässä käytössä tuntuu sopivan omalle ahterille. Tuo 3D versio mietinnässä, mutta uskaltaako sellaisen pistää tilaukseen sillä oletuksella että sekin sopii?

^Mitkä perusteet vaihtamiseen? Mitä tuollaisella 3D printatulla saavutetaan normiin verrattuna? Toisaaltaan voihan reilu 400€ sijoittaa jos on hyvä persukselle.

Jos yleisesti haluaa lukea foorumikokemuksia 3D satuloista niin tästä WW topikista voi olla hyötyä. En usko täällä olevan monellakaan kokemusta puhtaasti hinnan takia.

Mutta mitä selasin tuota ketjua läpi niin paljon oli sekalaista mielipidettä. Osa tykkää ja osa ei huomaa eroa saman satulan pehmustettuun versioon verrattuna. Eipä sitä oikeen muuten kuin itse kokeilemalla ota selvää.

Ihme ettei mikään suurempi valmistaja ole vielä alkanut tarjoamaan kustomoituja 3D-satuloita. Esim. marssit Spessukauppaan, ahteri penkkiin, skannaus ja posti kiikuttaa juuri sulle printatun satulan.
    JohannesP muokkasi tätä : 07.03.2023 at 19.50

No mun mielestä tuon 3D-tulostetun kilpailuetu tulisi juuri siitä, että se on sun ahterin mukaan printattu.

^Mitkä perusteet vaihtamiseen? Mitä tuollaisella 3D printatulla saavutetaan normiin verrattuna? Toisaaltaan voihan reilu 400€ sijoittaa jos on hyvä persukselle.
    Ehkä taustalla on jonkinlainen uteliaisuus ja noiden satuloiden ulkonäkö miellyttää omaa silmää. Mitään pakotavaa syytä mennä tuollaiseen ei ole, mutta ei olisi eka kerta kun tulee ostettua kamaa ilman konkreettista tarvetta.

^Tuon ymmärrän hyvin ja on ihan hyväksyttä syy. Olis hienoa kun saisi esim. Spessun Rominista oman persuksen mukaan printatun ja kovuuskin valittuna.

Otin testiksi Brooks B17 nahkasatulan graveliin ja saa nähdä millasta on sen käyttöönotto

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •