FenixFillarilehtiHuntteriShimano
Sivu 47 / 47 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 45 46 47
Näyttää tulokset 1.381 - 1.410 / 1410

Aihe: Satula vaihtoon

Drop, mielestäni ei Rominin muotoilussa mitään erityistä, itsellä S-Works versio ja kaiken lisäksi suht kevytkin.

Fabricin satulat ovat omia suosikkejani. Edullisia ja suht kevyitä. Kestävyydestä en osaa sanoa muuta kuin että 12k soratieajelua ei ole vielä aiheuttanut havaittavaa kulumaa satulan pinnassa.

edit: joka on siis mallia Fabric Scoop Shallow Race

Minkälaista satulaa porukka suosittelee sähkömaasturille? Jäykkäperäisessä canyonissa on nyt tällä hetkellä kiinni alkuperäinen satula ja ajoasento on ihan ok mutta kapea satula saa hanurin kimoilemaan. Ostin xxl:stä pehmeämmän ja leveämmän satulan mutta sillä ajoasento vaan paheni. Valuin koko ajan eteenpäin siinä ja kämmenet puutuivat tämän takia. Satula oli kuitenkin tasan tarkkaan vaakatasossa kun vatupassilla tarkistin.
    Pituutta mulla on 175cm ja painoa n. 90kg eli leveähkö hanuri kyseessä

Hanurin leveys ei kulje käsi kädessä painoindeksin kanssa. Mittaisellasi 60-kiloisella kaverilla voi olla leveämpi hanuri kuin sinulla.

Mielipiteitä on monia eikä täyttä yksimielisyyttä ole saavutettu siitäkään onko niin sanottujen istuinluiden väli se, joka ehdottomasti määrää sopivan satulanleveyden. Hyvä lähtökohta se kuitenkin on.

Toiseksi alkuperäisen satulan vika ei välttämättä ollut sen kapeus vaan sen muoto. Jollekin sopii kuperampi, jonkun hanuri vaatii tasaisemman.

Kolmas juttu on sitten se että samalla satulalla samassa paikassa voi sama kuski istua useammalla eri tavalla. Minulle esimerkiksi on hyvän tunteen merkki se että reippaasti ajaessa painetta tuntuu polkimilta ja satulan takaosasta (eikä ohjaustangosta oikeastaan yhtään). Kun ajaa niin sanotusti maisemia katsellen, voi havahtua huomaamaan että istuukin kuin satulan päälle heitetty säkki ja kokemus on opettanut että silloin on viisasta korjata asentoa (ja aina välillä keskittyä havainnoimaan sitä miten oikein satulassa istuu).

^^ Jos uusi satula muuten tuntuu hyvältä niin säädä satulan nokkaa vähän ylöspäin niin loppuu se eteenpäin valuminen. Ajotuntuma kertoo milloin satula on oikeassa kulmassa, sen jälkeen digitaalipassilla (känny äpillä) lukema ylös siltä varalta jos joskus pitää satula irrottaa.
    Kylätason pyöräilijä

Tarvittavat työkalut mukaan niin lenkin aikana helppo hakea sopivaa asentoa satulalle, aika pitkälti makuasioita. Itse kun pidän matalasta ajoasennosta niin pidän satulan nokkaa millin kaksi ylempänä juuri tuon valumisen vuoksi.

Mikä olisi mukava satula pidempään touring tyyppiseen retkeilyyn jolloin satulassa tulee istuttua pitkiä aikoja mutta vauhti ei päätä huimaa eikä painoa tarvitse optimoida. Esim Fabric Scoopista kuullut paljon hyvää. Onkos muita?

^ susta en tiedä, mutta itselleni passelit on mm. Spessun Phenom ja Pro Stealth Carbon.

^^Gilles Berthoud Aspin tai Mente riippuen ajoasennosta.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Mikä olisi mukava satula pidempään touring tyyppiseen retkeilyyn jolloin satulassa tulee istuttua pitkiä aikoja mutta vauhti ei päätä huimaa eikä painoa tarvitse optimoida. Esim Fabric Scoopista kuullut paljon hyvää. Onkos muita?
    Brooks satuloihin monet ovat olleet tyytyväisiä.
    Juoksen, hiihdän, kävelen. No en. Minä pyöräilen

^Ja monet ei, aivan yhtä yksilöllistä kuin mikä tahansa satula. On tavallaan aika ikävä juttu että kukaan ei aja kysyjän persuksella joten yleensä itselle sopivan satulan löytäminen on ajan ja kokeiluiden tulos. Nimim. "Etsintää vuodesta 198..." Kyllä se sieltä löytyy, ennemmin tai myöhemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ja monet ei, aivan yhtä yksilöllistä kuin mikä tahansa satula. On tavallaan aika ikävä juttu että kukaan ei aja kysyjän persuksella joten yleensä itselle sopivan satulan löytäminen on ajan ja kokeiluiden tulos. Nimim. "Etsintää vuodesta 198..." Kyllä se sieltä löytyy, ennemmin tai myöhemmin.
    Yleensä se löytyy myöhemmin. Satulakierros on menossa eikä vielä ole mieleistä löytynyt kun muiden pyöriä olen kokeillut, sitten kun löytyy niin ostan yhden varalle ja pyörää myydessä se lähtee vakiosatulalla.
    Kylätason pyöräilijä

Kun nyt tuli puheeksi niin mitkä on oleellisimmat erot Pro Stealth ja Offroad mallien välillä muuta kun aukko satulassa? Ja miten nämä vertautuu edullisempiin Sport malleihin?

Sekalaiseen ajoon satula haussa maasturiin ryhdikkäällä ajoasennolla ja 150-155 leveänä.
    Kylätason pyöräilijä

^ Testaa Spessun Romin, löytyy 155mm. leveänä ja monelle kukkarolle sopivana.

Tuon voisi myös testata jos löytyy paikallisista puodeista, samoin Power Comp joka olisi lyhytnokkainen.

Pro Stealthien erot löytyi Youtubesta, pitää tuo Offroad myös katsomassa.
    Kylätason pyöräilijä

^Itsellä eka Ego Carbon ja nyt S-works, itselle ainakin sopii hyvin pitkälläkin lenkillä.

Minulle taas monet WTB mallit ovat sopineet hienosti. Tärkeintä että satulan profiili on tasainen eikä kaareva. Niin kuin vanha Flite oli, se oli minulle kaamea penkki.
    Hankit lippiksen, teethän edes sen
    Lippis on ehto viimeinen
    Lippis auttaa sulautumaan
    Elämä on hauskaa taas

- Litku Klemetti
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minulle taas monet WTB mallit ovat sopineet hienosti. Tärkeintä minulle että satulan profiili on tasainen eikä kaareva. Niin kuin vanha Flite oli, se oli minulle kaamea penkki.
    Korjasin hieman, yksi minulle unohtui.

No, jos tuossa mun tekstissä on jo kahdesti sana minulle, niin eikö se riitä? Eikö siitä selviä että puhun omasta kokemuksesta?

Minulle taas monet WTB mallit ovat sopineet hienosti. Tärkeintä että satulan profiili on tasainen eikä kaareva. Niin kuin vanha Flite oli, se oli minulle kaamea penkki.

Sama juttu, kaareva satula alkaa jomottaa pian omia istuinluita. Fizik antares oli melko hyvä mutta uusi Flite boost superflow on aivan täydellinen omalle takamukselle.

Voihan istuinluu! Olisipa mukava päästä kokeilemaan Sellen Superflowta ennen kuin sijoittaa 250-300€ siihen.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

No, jos tuossa mun tekstissä on jo kahdesti sana minulle, niin eikö se riitä? Eikö siitä selviä että puhun omasta kokemuksesta?
    Varmuuden vuoksi korjasin, täällä foorumilla on niin epämääräistä hiippailijaa, että parempi ottaa varman päälle.

Joku voisi luulla, että satulan tasaisuus on kaikille tärkeää.

Joskus aikojen alussa kun tarjontaa ei ollut pilvin pimein niin Flite oli aikansa huippu ja vieläkin ihan ok. Itse en oikein ole päässyt selvyyteen satulan leveyden merkityksestä, SpeedNeedle oli yksi parhaista, samoin Saevid Alien mutta nuo painorajat... Kummatkin suht kapeita nykyiseen Rominiin verrattuna ja vieläkään en osaa sanoa kumpi parempi.
    Siinä on juuri homman pointti, hyvin vaikeaa kertoa kenellekään mikä sopii toiselle. Suosittaa voi mutta usein tulee kalliita kokeiluja!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Pystyasentoinen hybrid: Reilun puolen tusinan satulan jälkeen (joista 3 reikämallista) Kodintavaratalosta löytynyt Dunlop-tekstillä varustettu 13,9x € maksanut reikämalli toimii. Leveys 16 cm, piirun verran kaareva. Joustosatulatolppa käytössä ja mun massa nyt n. 69 kg.

Spessu Power Comp nyt pyörässä kiinni ja pienen lenkin perusteella on vielä vaikea sanoa onko se hyvä vai ei, ainakin se on tuntumaltaan täysin erilainen mitä aiemmat satulat.
    Kylätason pyöräilijä

Fliten kakkosmalli oli sellainen, että vieläkin ottaisin jos olisi myynnissä (ei Max, vaan kapeampi normimalli). Nykyisistä WTB Silverado kapeana toimii melko hyvin. Tasaiset jakkaramallit ei miellytä mun ahteria, toisin kuin pyöreämmät orsimallit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti WECLIMITS Katso viesti
    Voihan istuinluu! Olisipa mukava päästä kokeilemaan Sellen Superflowta ennen kuin sijoittaa 250-300€ siihen.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla
    Fillaritorissa on yhdellä tyypillä myynnissä sellen flite ja slr superflow satuloita 90€ sieltä ostin omanikin.

Pitäisi saada aikaiseksi jokin testirinki satuloille, porukalla varmaan useita kierii varastossa. Vaikka postikulut ja jokin takuumaksu niin saisi testiin.

^Joku "satulapankki" olisi hyvä että pystyisi kierrättämään ja testaamaan eri satuloita. Käytettynä ostaminen ja myyminen toimii myös mutta se on tuurissaan että saisi kokeiltua niitä satuloita jotka pyörii mielessä.

Spessu Power Compilla ajettu joku 80km, maastossa ei ole mitään ongelmaa ja toimii siellä mainiosti mutta esim työmatka ajossa alkaa penkissä pyöriminen noin 18km kohdalla kun takamus alkaa väsymään. En tiedä onko 155 liian leveä ja flätti, vai onko riesana satulan kovuus. Pro Elaston kävi jo mielessä mutta pinkka ei ole siinä kunnossa että voisi ostaa 250€ satulan mutulla testiin.

Satulan lyhyeen nokkaan tykästyin välittömästi eikä ole housut tarranneet nokkaan kiinni kertaakaan kun putkelta palaa satulaan. Ajellaan nyt vielä tuon kanssa, parempi se on kun Giantin oma "markan" satula. Seuraavalle lenkille toiset housut missä on tukevampi pehmuste.
    Kylätason pyöräilijä

Ostin juhannuksena hajonneen Orbean oem jakkaran tilalle selle italia slr:n xxl:stä. Olen kesän aikana alkanut päässä sinuiksi uuden satulan kanssa, mutta tämä on alkanut pitää hemmetin moista narinaa polkiessa. Ihan peukalolla aukon vierestä painaen saa narinan kuuluviin.
    Nopealla googlauksella en oo ainoa jolle on näin käynyt. Mitäs tuolle tekis? Valittamaan kauppaan vai voiteluainetta? Silikonispraytä vai ketjuöljyäkö tuonne laittais. Ääni vaikuttaisi tulevan kiskojen etupään kiinnityksestä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •