ContinentalAlltricksGiantCanyonVelobeAjopyora
Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4
Näyttää tulokset 91 - 120 / 120

Aihe: Polvikivut

Tuolta löytyy jotain infoa... https://www.mantel.com/uk/blog/how-t...-saddle-height Jos mittaan tuolla x .883 säännöllä mennään niin satula jää seitsemän senttiä alemmas kuin nykyään on. No, täytyy tutkia kun tuota uutta jossain vaiheessa alkaa kasaamaan mutta vanhoilla mennään siihen asti.

Jack, juuri niin, jonkin kaavan noudattamisella voi mennä pahastikin metsään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jos mittaan tuolla x .883 säännöllä mennään niin satula jää seitsemän senttiä alemmas kuin nykyään on....
    Aivan varmasti ei jää jos 109% menetelmällä sun satula on oikealla tontilla.

Nyt toivoisin nuren päästävän meidät pähkäilemästa miten hän on voinut tuollaiseen tulokseen päätyä!

Onko hän tyytynyt muistelemaan inseam-mittaansa ja muistanut sen hiukkasen väärin? Onko hän laskenut paperilla ja tehnyt pienen laskuvirheen? Vai onko sittenkin käynyt niin että mitta oli oikein, mutta mittaus meni väärin?

Eli pliis, nure, täytä seuraavat kohdat:

Inseam: ___ cm

0.883-satulankorkeus: ___ cm

Nykyfillarin satulankorkeus mitattuna 0.883-menetelmän mukaan: ___ cm

Minulla koivet on jotain 89-90 cm luokkaa, eli ”tavoite” on jossain 78-79 cm huitteissa.

Ja nyt olen pikku hiljaa nostanut jakkaraa 75:stä ylöspäin ja tänään eka lenkki 78 cm korolla. Ja kylläpä tuntui oudolta. Tuossa 77-78 välissä muutos oli paljon isompi kuin se oli välillä 76-77 tai jopa 75-77.

Seurataan nyt mitä se vaikuttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minulla koivet on jotain 89-90 cm luokkaa, eli ”tavoite” on jossain 78-79 cm huitteissa.

Ja nyt olen pikku hiljaa nostanut jakkaraa 75:stä ylöspäin ja tänään eka lenkki 78 cm korolla. Ja kylläpä tuntui oudolta. Tuossa 77-78 välissä muutos oli paljon isompi kuin se oli välillä 76-77 tai jopa 75-77.

Seurataan nyt mitä se vaikuttaa.
    Muutaman sentin alle tuosta .883 on ihan ok. Moni pro äijäkin on käsittääkseni alkanut ottaamaan satulaa tänä vuonna vähän alemmas, kun ovat huomanneet, ettei sillä korkeammalla satulalla ollutkaan mitään eroa watteihin. Se voi olla mukavampi ajaa pitkään ja ehkä jopa aerompi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minulla koivet on jotain 89-90 cm luokkaa, eli ”tavoite” on jossain 78-79 cm huitteissa. Ja nyt olen pikku hiljaa nostanut jakkaraa 75:stä ylöspäin ja tänään eka lenkki 78 cm korolla. Ja kylläpä tuntui oudolta. Tuossa 77-78 välissä muutos oli paljon isompi kuin se oli välillä 76-77 tai jopa 75-77. Seurataan nyt mitä se vaikuttaa.
    Yhtä pitkät jalat ja satulan korkeudet noin 78-78,5cm. Todella nopeasti tuon yli kun mennään niin alkaa tuntua ettei polvi ole enää oikein hallinnassa. Satulan korkeuteen tosin vaikuttaa todella paljon myös missä kohtaa klossit ovat, itsellä niin takana kuin pystyy ja pysyykö jalka tasaisena koko matkan vai osoittavatko varpaat alas. Tästäkin tulee mieleen, että osoittavatko ne varpaat alas koska niin on hyvä vai koska satula on vain liian korkealla?

Tänään töihin polkiessa testailin jalkaterän asentoa, ja heti kun painaa varpaita korostetusti alaspäin, niin polvituntemus paranee.

Hmm. Ehkä tässä voisi 5 mm laske satulaa...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Mulla jumissa olevat takareidet aiheuttaa lumpion taakse kiputuntemuksia, jotka on sitä voimakkaampia, mitä kovempaa poljen. Kivut häviää venyttelemällä. Jos en tietäisi syytä, niin helposti voisin kuvitella, että pitää säätää jotakin jonnekin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Totta tuokin. Vaikka joka aamu teen lyhyen venyttelysession, niin pitää tunnustaa että sellaisia pitkiä kunnon venyttelyjä tulee tehtyä liian harvoin.

Kumma juttu tuo pyöräily kun ei koskaan jalkoihin tule kipuja eikä vaivoja mutta kävely kyllä rasittaa. Lomalla tuli käveltyä suht pajon normaaliin verrattuna, +10000askelta päivässä, alkuun meni hyvin mutta sen jälkeen iski, oman diagnoosin mukaan penikat kipeytyi aikuisiällä ja kävely tuli pienenkin matkan jälkeen kivuliaaksi säteillen polveen ja jopa nilkkaan. Nyt rauhallisesti ja (hieman) treenaten ja katsotaan missä vaiheessa tarvii tohtori setää.

Vaikka ei polvesta kyse niin löytyykö muilta kokemuksia ja neuvoja ko. seikkaan ja sen hoitoon?

Vähän viereen osuu: Sain oikea kantapään kipeäksi kun lisäsin kävelyä, hiihtoa ja juoksua. Syy oli lapsesta asti ollut lättäjalka ja siitä seurauksena akillesjänne kuormittui ja se kun on kiinni kantapäässä niin siitä kipu + jumitti pohkeen ulkosivun ja se taas.... DR T. Kallio näki sen heti ja hankin ohjeiden mukaiset pohjalliset. Fillaroinnissa kun paine tulee pelkälle päkiälle niin rasitus yksipuolista. Tässäkin sama ohje kuin muille - kerta hyvällä asiantuntijalla yleensä auttaa.

No niin.

Nyt on penkit olleet 775 mm korossa ja hyvältä tuntuu. Eli polvioireet katosi kun nosti satulaa 2-3 cm.

Eilinen Pirkka siinä kaatosateessa oli myrkkyä. Nyt taas särkee vasenta polvea aika tavalla. Sama tilanne kuin Myllyn Pyöräilyssä n 15 vuotta.

Kun pahasti palelluttaa polvensa, niin kipuja on tiedossa.

^ Minulla oli juoksu-uralla vähän tuontapaista eli kylmässä viimassa tai sateessa hölmöiltyäni - eli juostuani lyhkäisissä, kun kone muuten tuotti ihan tarpeeksi lämpöä - toista polvea rupesi jomottamaan ja se oli selvästi turvonnut. Luulen tai siis koin että kuuman ja kylmän vaihtelu oli tepsivä hoitokeino. Sekä suihkutus että jääpussi/haudepussi toimivat.

Kumma juttu tuo pyöräily kun ei koskaan jalkoihin tule kipuja eikä vaivoja mutta kävely kyllä rasittaa. Lomalla tuli käveltyä suht pajon normaaliin verrattuna, +10000askelta päivässä, alkuun meni hyvin mutta sen jälkeen iski, oman diagnoosin mukaan penikat kipeytyi aikuisiällä ja kävely tuli pienenkin matkan jälkeen kivuliaaksi säteillen polveen ja jopa nilkkaan. Nyt rauhallisesti ja (hieman) treenaten ja katsotaan missä vaiheessa tarvii tohtori setää.

Vaikka ei polvesta kyse niin löytyykö muilta kokemuksia ja neuvoja ko. seikkaan ja sen hoitoon?
    Mun havainto on, että kun kävellessä pakottaa askeleen joko pidemmäksi tai tahdin nopeammaksi kuin luonnostaan käy, niin säären etuosan lihakset ottavat osumaa. Tämän voi välttää kävelemällä useammin ja silloinkin rennosti.

Tuohan on ihan normaalia. Jos sohvalta nousee ykskaks pienen ylipainon kanssa kävelemään pitkiä matkoja, niin ihan varmasti saa paikat kipeäksi.

Ihan sama juttu se on pyörälläkin. Jos lisää ykskaks määrää tosi rajusti, niin akilles kipeytyy. Normaalia kaikessa treenissä. Hissukseen määrä ylös.

Päätön, nuo kivut alkoi reilun kahden kuukauden jälkeen ja siitä hiljalleen pahenivat, siis ei hetkellisen sohvalta nousun seurauksena...

Pyörällä ei jalat, eikä varsinkaan akilles ole milloinkaan kipeytyneet. Jos joku paikka "kipeytyy" niin silloin vain yksinkertaisesti kyse huonon kunno aiheuttamasta rasituksesta mutta se nyt menee päivässä ohi.

Päätön, nuo kivut alkoi reilun kahden kuukauden jälkeen ja siitä hiljalleen pahenivat, siis ei hetkellisen sohvalta nousun seurauksena...

...
    Hiljakseen paheneminen viittaa ylikuormitukseen ja kävelyn ollessa kyseessä väkisin kävelemiseen. Väkisin kävelemisellä tarkoitan joko liian pitkää asekelta, liian kovaa vauhtia tai sitten yleisesti kävelyä, vaikka etusääressä on levon tarpeesta kertova alkava kiputila.

Kävely on yllättävän vaikea laji.

Kumma juttu tuo pyöräily kun ei koskaan jalkoihin tule kipuja eikä vaivoja mutta kävely kyllä rasittaa. Lomalla tuli käveltyä suht pajon normaaliin verrattuna, +10000askelta päivässä, alkuun meni hyvin mutta sen jälkeen iski, oman diagnoosin mukaan penikat kipeytyi aikuisiällä ja kävely tuli pienenkin matkan jälkeen kivuliaaksi säteillen polveen ja jopa nilkkaan.
    No, käsitykseni mukaan olet kohtuullisen raskasrakenteinen (painava) mies. Kai se paino kävelyssä polvia ja jalkoja rasittaa. Fillaroidessa kehonpainolla ei ole jalkoihin mitään vaikutusta.

Itse olen kohtuullisen kevyt (66kg), mutta rankka, nopeatahtinen ja pitkillä askeleilla tehty kävely laukaisee polvikivut. Todettu nivelrikko lievänä. Fillarointi on täysin kivutonta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^ Minulla oli juoksu-uralla vähän tuontapaista eli kylmässä viimassa tai sateessa hölmöiltyäni - eli juostuani lyhkäisissä.
    Oli minulla pitkät WS irtolahkeet koko ajan jalassa, mutta noissa sunnuntain oloissa se ei vaan riittänyt. (Sadetta ja 6-8 C) Polvet paljaana pystyn ajamaan kun lämmintä on reilusti päälle 20 astetta ja aurinko paistaa. Pitkistä thermolahkeista vaimo joskus lyhensi minulle polven lämmittimet, niin niillä tulee ajeltua lähes koko kesä. Eli tämä n 14-24 välinen lämpötila-alue. Sen viileämmässä sitten täyspitkät thermolahkeet.

Niin ja ei nure ole koskaan ajanut niin paljoa, että saisi akillekset ja polvetkin kipeäksi.

Tuo on siis fillaroidessakin ihan normaalia, jos vaan ylittää aikaisemman kuormitustason täysin överisti. Akillekset ja myös polvet saa kyllä paukkumaan, jos ajaa esim etelän leirillä täysin kylmiltään 30h viikkoja. Tuohon vielä liian pitkät välitykset, niin peli on valmis.

Ohiampujalla kylmä ja kova kuormitus ykskaks. Minäkin saan noin polvet kipäksi, vaikka ne eivät käytännössä kipuile koskaan.

Kävely on oikeasti raakaa. Mulla kipeytyi jokin jalkapöydän luu aika pahasti, kun pitkän sairastelun jälkeen lähdin kävelemään kuntoa ylös. Yksi 30km kävelylenkki sai jalkapöydän aika kipeäksi. Eli iisi aloitus kaikessa touhussa.

Sivustakatsoja, kävely ei ollut mitenkään väkinäistä eikä mitään kova vauhdistakaan mutta osittain voit olla oikeassakin...

Hower, polvet ei varsinaisesti rasittuneet, kipu lähinnä säären etuosassa josta se liikkeen jatkuessa säteili sinne sun tänne.

Päätön taas tietää itsestäni kaiken mutta vaan ollut fakta ettei pyöräillessä KOSKAAN ole polvet tai akilles kipeäksi josta vasta eka kerran edes kuulin että sekin voi kipeytyy. Minkäs voi ettei satu :-)))

Polvikivuista polkiessa: mulla on ollut aika pitkään klossit aivan takana ja uskoisin, että sillä on ollut vaikutusta. Aikaisemmin oli jotakin herkkyyttä kehittää sekä polvikipua. että nilkkaan.

Tottuminen taaempana oleviin klosseihin otti aikansa ja vieläkin joillakin kengillä tuntuu, että klossit voisivat olla edempänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Polvikivuista polkiessa: mulla on ollut aika pitkään klossit aivan takana ja uskoisin, että sillä on ollut vaikutusta. Aikaisemmin oli jotakin herkkyyttä kehittää sekä polvikipua. että nilkkaan.

Tottuminen taaempana oleviin klosseihin otti aikansa ja vieläkin joillakin kengillä tuntuu, että klossit voisivat olla edempänä.
    Monissa maantiekengissä klosseja ei saa edes tarpeeksi taakse, itsellä käytössä mid foot cycling adapterit (patro cleats), saa vähän lisää säätövaraa.

Itse, pieniä hairahduksia klossikenkiä lukuunottamatta, olen ajanut kaikki ajot maastopolkimilla jolloin aina ollut sen verran vapaaliikettä ja polvi ei ole pakottautunut määrättyyn asentoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Monissa maantiekengissä klosseja ei saa edes tarpeeksi taakse, itsellä käytössä mid foot cycling adapterit (patro cleats), saa vähän lisää säätövaraa.
    Tämä onneksi on muuttumassa. Uusissa fizikeissä klossit saa jo liiankin taakse. Pari vuotta vanhemissa ei mene.

Itse, pieniä hairahduksia klossikenkiä lukuunottamatta, olen ajanut kaikki ajot maastopolkimilla jolloin aina ollut sen verran vapaaliikettä ja polvi ei ole pakottautunut määrättyyn asentoon.
    Puhut taas ihan eri asiasta, mitä tuossa kirjoitetaan, mutta eipä tuo tietysti uutta ole.

Päätön, puhuin klossien paikan merkityksestä jalan/polven asentoon.

Mutta joka tapauksessa, ei tähän ikään mennessä jalat ajamalla kipeiksi tulleet.

Sivustakatsoja, kävely ei ollut mitenkään väkinäistä eikä mitään kova vauhdistakaan mutta osittain voit olla oikeassakin...

...
    Kun vaiva ei kehittynyt nopeasti, vaan hitaasti, niin kannattaa pohtia säären rasitusmurtuman mahdollisuuta.

^Kaikkea voi pohtia ja niin tehnytkin mutta tuo täydellinen lepokivun puuttuminen mietityttää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •