PartioaittaCanyon
BikeshopShimanoVerkkokauppa
Sivu 219 / 219 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 119 169 209 217 218 219
Näyttää tulokset 6.541 - 6.563 / 6563

Aihe: Hiihtojutut

Ei ollut myöskään hirveästi vaihtoehtoja, jos jotain liikuntaa halusi harrastaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti

Merkillistä muuten etten kykene mitenkään muistamaan tai edes arvioimaan milloin latuja ruvettiin ajamaan koneella, ensin tietenkin sellaisella lumikelkan perään laitettavalla ja sitten joskus (paljon?) myöhemmin näillä nykyisen mallisilla.
    Arvokisojen osalta uskoisin, että Lahden 1978 MM-kisat olivat ensimmäiset joissa hiihdettiin koneladuilla. Falun 1974 ja Seefeld 1976 näyttäisivät vielä videoiden perusteella olevan hiihtämällä tehdyt ladut. Olen ollut koulussa oppilaana tietääkseni (Suomessa) ensimmäisen latuhöylän 70-luvulla kehittäneen miehen oppilaana ja tietääkseni tämän kehittämällä toimintaperiaatteella -78 Lahden ladut tehtiin. Opettajan nimi oli Arto Taskinen ja hän vaikutti Vaajakoskella hyvinkin persoonallisena luokan opettajana. Kertoi saaneensa latuhöylään idean juustohöylästä, kuulema meni kilo Edamia siivuiksi kun idea iski. Tällä höylällä tehtyjä latuja tuli siis hiihdettyä 70-luvun loppupuolella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No maaseudulla moottorikelkka taisi olla niin yleinen, että kyllä ne konelatuja on ollut mitä silloin hiihdeltiin.

Joskus järkättiin kavereiden kanssa ampumahiihtokisoja missä itse hiihtämällä tehtiin ne ladut.
    Maaseudun talkoohenki elää yhä. Ainakin täällä Savon perukoiden syrjäkylillä. Esimerkkinä naapuripitäjä Kiuruvesi.
    https://www.youtube.com/watch?v=6BZqLq2p8o0

ps. videolla esiintyvä puuhamies on syyllinen ( herra numero 239) tähän https://photos.app.goo.gl/5Hs84RiYjH4P767CA

esson baarista:
    Koska ollaan f-foorumilla:
    Nokkamiehenä toimiva varsinainen hiihtoniilo Kari Saastamoinen on myös innokas pyöräilijä.
    https://www.sylva.fi/tarina/kanssakulkija-tarina-syopasykkeli-polki-halki-suomen-sylvan-kanssakulkijana/

*keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Tänään juniorilla oli hiihtokisat Vieremällä(Kuopiosta reilu sata pohjoiseen). Siellä kulkee runsaslumisen vyöhykkeen raja ja voisi sanoa että aina talvella on lunta. Tämä vuosi ollut sikäli poikkeuksellinen että pertsan kisa oli pitänyt vaihtaa vapaaksi huonon lumitilanteen vuoksi. Sen verran oli lunta ja järjestäjät uutteria että kisat sai hyvin pidettyä. Toivottavasti vielä lumi tulee talvisin.

Tuli ostettua Karhu nowax skin200 sukset. Lähinnä siksi että jäisillä laduilla Fisherin twin skinien pito on huono ainakin omalla hiihtotekniikalla eikä pitovoitelun opetteleminen tunnu nyt kiinnostavalta vaihtoehdolta. Olin vähän skeptinen Karhujen suhteen vaikka niiden pitoa on paljon kehuttu. Oittaan hiihtocenteristä sain ensin vuokrasukset joilla tein testilenkin ja ne tuntui hyviltä. Ostin sitten saman tien uudet omat sukset. Ja suksien pito on ollut tosiaan ihmeen hyvä vaikka latu olisi melko jäinen. Kolme lenkkiä olen niillä nyt hiihtänyt ja kaikki ylämäet on voinut niillä hiihtää latua pitkin, jos latu on ollut, ja suht kapeeta haarakäyntiäkin vain jossain laduttomissa jyrkimmissä mäissä. Luistokin on ihan riittävän hyvä mun tarpeisiin, samaa luokkaa kuin noilla luistovoidelluilla Fisherin twin skineillä (jotka taitaa olla halvimmat Fisherit). Mutta hyvä pito tekee pertsasta nautinnollista, lipsuvilla suksilla hiihtely ei niinkään.

Noita twin skin:jä on useampaa versiota.
    Ite ostin race stiffit. On kyllä loistosukset. Mukava hiihtää ku pitoa ei tarvi hakea niinku voideltavilla monesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Tänään juniorilla oli hiihtokisat Vieremällä(Kuopiosta reilu sata pohjoiseen). Siellä kulkee runsaslumisen vyöhykkeen raja ja voisi sanoa että aina talvella on lunta. Tämä vuosi ollut sikäli poikkeuksellinen että pertsan kisa oli pitänyt vaihtaa vapaaksi huonon lumitilanteen vuoksi. Sen verran oli lunta ja järjestäjät uutteria että kisat sai hyvin pidettyä. Toivottavasti vielä lumi tulee talvisin.
    Joo on kyllä lumi kortilla täälläkin P-Savon mailla. Eilen pe. oli paana siinä rajoilla, uskaltaako lähtä jäiselle paanalla luistelelemaan. Onneksi liikuntatoimen väki oli tehnyt millintarkkaa työtä ja jyrsineet pinnan rikki.
    Oli kyllä varsinainen lentokeli, mutta kuitenkin hyvin hiihdettävä vakaalla kovan alustan suksella (Rossignol) Sama tänään aamupäivällä, kunnes tuli lumipyry ja nyt näyttää taas talvelta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Tuli ostettua Karhu nowax skin200 sukset. Lähinnä siksi että jäisillä laduilla Fisherin twin skinien pito on huono ainakin omalla hiihtotekniikalla eikä pitovoitelun opetteleminen tunnu nyt kiinnostavalta vaihtoehdolta. Olin vähän skeptinen Karhujen suhteen vaikka niiden pitoa on paljon kehuttu. Oittaan hiihtocenteristä sain ensin vuokrasukset joilla tein testilenkin ja ne tuntui hyviltä. Ostin sitten saman tien uudet omat sukset. Ja suksien pito on ollut tosiaan ihmeen hyvä vaikka latu olisi melko jäinen. Kolme lenkkiä olen niillä nyt hiihtänyt ja kaikki ylämäet on voinut niillä hiihtää latua pitkin, jos latu on ollut, ja suht kapeeta haarakäyntiäkin vain jossain laduttomissa jyrkimmissä mäissä. Luistokin on ihan riittävän hyvä mun tarpeisiin, samaa luokkaa kuin noilla luistovoidelluilla Fisherin twin skineillä (jotka taitaa olla halvimmat Fisherit). Mutta hyvä pito tekee pertsasta nautinnollista, lipsuvilla suksilla hiihtely ei niinkään.
    Laitahan raporttia eri keleillä tehdyistä lenkeistä. Paikalliset kelit ovat pitovoitelun kannalta hankalia, ja menee siihen voiteluu myös aikarajoitteisen aikaa. Tulisiko enemmän hiihdettyä pertsaa jos olisi varmasti pitävät sukset? Ehkäpä. Luisto noissa arveluttaa.

Kuinka suuri ero noissa pehmeällä lumelle suunnitelluissa suksissa on verrattuna kovemmalle alustalle suunniteltuihin silloin kun hiihdetään pehmeällä alustalla? Nykyisissä suksissa valmistajan mukaan: Skating 115 Special camber and snow contact points further apart from each other mean increased stability and a more powerful kick action on hard snow.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pumpum Katso viesti
    Kuinka suuri ero noissa pehmeällä lumelle suunnitelluissa suksissa on verrattuna kovemmalle alustalle suunniteltuihin silloin kun hiihdetään pehmeällä alustalla? Nykyisissä suksissa valmistajan mukaan: Skating 115 Special camber and snow contact points further apart from each other mean increased stability and a more powerful kick action on hard snow.
    Kovan lumen suksi on helpompi hiihtää kelissä kuin kelissä, mutta sen luisto ei ole optimaalinen pehmeällä alustalla. Eli harrastelijalle minä ottaisin aina kovan lumen suksen ja vain jossain ääritilanteessa harkitsisin lisäkalustoksi pehmeän lumen suksia. Harrastelija tuskin huomaa eroa luistossa, ellei sitten vieressä ole kaveri johon vertailla.

^
    Samaa mieltä. Sen minkä menettää (ehkä) luistossa, tulee takaisin hiihdon taloudellisuudessa. Ja noita kovan alustan kelejähän on tänä talvena riittänyt aivan näihin päiviin asti Kainuun kulmille saakka.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Kovan lumen suksi on helpompi hiihtää kelissä kuin kelissä, mutta sen luisto ei ole optimaalinen pehmeällä alustalla. Eli harrastelijalle minä ottaisin aina kovan lumen suksen ja vain jossain ääritilanteessa harkitsisin lisäkalustoksi pehmeän lumen suksia. Harrastelija tuskin huomaa eroa luistossa, ellei sitten vieressä ole kaveri johon vertailla.
    Kovan alustan sukset löytyy jo.

Mulla nuita pehmeän kelin luistelusuksia on siunaantunu muutama pari. Sinne niitä ei ole tarkotettu mutta ne selkeesti sillä alustalla toimii parhaiten.
    Lötköjä keulasta niin ei kynnä.

Ai niin jäi hävittämättä ne erikois-löysäkeulaiset Salomonit viime talvena. Ei taida missään olla pehmeitä kelejä tänä talvena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pumpum Katso viesti
    Kovan alustan sukset löytyy jo.
    Niin se minun väite on, että harrastelija ei paljoa saavuta hommaamalla erikseen pehmeän kelin suksea. Enemmän saavuttaa kun hommaa vesikelin suksen. Tai sitten hyväksyy, että on liukkaampia ja vähemmän liukkaita kelejä. Kisakäyttö ja ajanotto sitten erikseen - silloin sillä on väliä, mutta pehmeän lumen lenkin hiihtää kyllä hyvin kovankin kelin suksella.

Niin se minun väite on, että harrastelija ei paljoa saavuta hommaamalla erikseen pehmeän kelin suksea. Enemmän saavuttaa kun hommaa vesikelin suksen. Tai sitten hyväksyy, että on liukkaampia ja vähemmän liukkaita kelejä. Kisakäyttö ja ajanotto sitten erikseen - silloin sillä on väliä, mutta pehmeän lumen lenkin hiihtää kyllä hyvin kovankin kelin suksella.
    Riippuu miten ja missä suksii ja kannattavuus riippuu viekö sukisen hommaaminen kuinka pitkäksi aikaa kaurapuurolinjalle. Itse nappasin loppuunmyynnistä edulliset pehmeän alustan sukset koska aikaisemmin jonkin verran oli hiihtoa vähän satunnaisemmilla reiteillä ja pehmeillä keleillä. Nyt kuitenkin koko kansan hiihtovillitys ja vähälumiset talvet ovat taanneet kovat alustat oikeastaan kaikille niille paikoille joissa aikaisemmin olisin tuosta kalustosta hyötynyt.
    Silloin kun se keli on juuri oikea niin pehmeäkeulaisella vielä hiihtää kun kovan kelin kapula syö itsensä lumeen. Mutta niitä kelejä on täällä etelässä hyvin harvoin ja nekin kestää muutamia tunteja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Ai niin jäi hävittämättä ne erikois-löysäkeulaiset Salomonit viime talvena. Ei taida missään olla pehmeitä kelejä tänä talvena.
    Kyllä nuita täällä lapissa on ollu aika paljon. Lumisateessa tai sen jälkeen.
    Mutta ei niin pehmeitä enää että perus sompa pitäs vaihtaa isommaksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Mutta ei niin pehmeitä enää että perus sompa pitäs vaihtaa isommaksi
    Jos sitä haluaa tehdä, niin tämän hetken markkinoiden ykköstuote

https://www.normark.fi/tuotteet/rex-rx-wide-sompa

Ei se ihmeitä tee sekään, mutta on se postimerkkiä paljon parempi.

Ei se ihmeitä tee sekään, mutta on se postimerkkiä paljon parempi.
    Tuotetiedoissa lukee että umpihankihiihtoon, sitä kyllä epäilen.

Meikeläisellä ei ole kuin yhdet vapaan sukset, ja ne on valittu tarkoituksella kovalle ladulle. Ja minusta sen kyllä pehmeällä ladulla huomaa, hiihto menee helposti tosi raskaaksi. Mutta en sitten tiedä on syy huonossa tekniikassa vai suksessa. Mutta ei se minulle mikään ongelma ole, niitä tilanteita tulee vastaan niin harvoin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tuotetiedoissa lukee että umpihankihiihtoon, sitä kyllä epäilen.

Meikeläisellä ei ole kuin yhdet vapaan sukset, ja ne on valittu tarkoituksella kovalle ladulle. Ja minusta sen kyllä pehmeällä ladulla huomaa, hiihto menee helposti tosi raskaaksi. Mutta en sitten tiedä on syy huonossa tekniikassa vai suksessa. Mutta ei se minulle mikään ongelma ole, niitä tilanteita tulee vastaan niin harvoin.
    Hiihtosuunnistuksessa noita käytetään ja siinä se on ihan hyvä. Ja kyllä minä tuollaisilla metsäsuksilenkkinikin hiihtelen, mutta eihän se mikään umpihankisompa ole.

Pehmellä lumella hiihtäminen on aina raskaampaa - ei se sille kelille spesiaalisuksi sitä toisenlaiseksi muuta - pikkuisen ehkä liukkaammaksi vain.

Pitäisi varmaan pertsan oikeaan sauvaan laittaa isompi sompa. Ladut kun ajettaan usein niin reunaan että oikea sauva ei ole enää kovan päällä. Luistelukepeissä on jo tuollaiset, mutta nuo taitaa olla jo liioittelua pertsan kepeissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    mutta nuo taitaa olla jo liioittelua pertsan kepeissä.
    Minulla taitaa olla kaikissa kepeissä nuo. Eivät ne mitään haittaa perinteisessäkään, kun meikäläisen hiihdosta ei kellolla oteta aikaa. Jos saivarrellaan, niin oikein kovalla tuo ei ole niin hyvä sompa kuin muinainen vanha excel. Suorat sivut kampeavat piikin irti ladusta, jos työntää sauvalla jotenkin vinoon. Vanhassa excelissä oli muovissa jonkinlainen sahalaita, joka antoi pitoa sekin ja vähensi sitä kampeamista. Tässä sitä sahalaitaa ei ole.
    tikola muokkasi tätä : 01.02.2023 at 17.26

Suorat sivut kampeavat piikin irti ladusta, jos työntää sauvalla jotenkin vinoon.
    Tämän olen itsekin huomannut ja asentanut sommat hiukan "vinoon". Eli kun sauva on luonnollisessa asennossa kädessä, niin silloin sompa on suoraan taaksepäin. Siis molemmat sommat on jokusen asteen ulospäin käännetty.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •