ElectrobikeHuntteriFenixShimano
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 63

Aihe: Fillari junaan jänikseksi?

  1. #1

    Hymy Fillari junaan jänikseksi?

    Kuis tää nyt oikein menee.

    Kovin olen vaihtelevaa "tietoa" asiasta kuullu: Fillarin voi nostaa junan vaunuvälikköön, eikä siitä mitää tarvii maksaa.....Maksaa se, emmäkyltie paljo.....Se pitää purkaa osiin, ja viedä tavaravaunuun.....Eiks sieloo joku konnarivaunu...Ai miks sä veisit fillarin junaan?....Pyörän voi ottaa paikallisjunaan, mut ei IC: hen......Eiku siis einy ainakaa paikallisjunaan....eikä pendoliinoon....Onse eise

    Kertokaa nyt hyvät fillaristit, että mikä on totta ja mikä tarua.
    Ja mitkä sanktiot mahtaa seurata jos tunnustaa, että minunhan se ruoska sielä junan porstuassa on....Ehkä tarkastusmaksu, tai porttari

  2. #2
    Wanabe pyöräiliä Guest
    http://www.vr.fi/heo/palvelut/matkatavara.htm

    Polkupyörien kuljetusmaksut kaukoliikenteessä:
    InterCity- ja InterCity2 -junissa:
    Polkupyörä/matkustaja 9 euroa
    Paikka ostettava aina etukäteen

    Matkatavaraa kuljettavissa pika- ja taajamajunissa:
    Etukäteen asemalta ostettuna 9 euroa
    Junassa 10 euroa
    Tandempyörä
    18 euroa
    Polkupyörä + peräkärry
    9 euroa

    Polkupyörien kuljettaminen pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä

    Polkupyöriä voi kuljettaa pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junissa, ei kuitenkaan ruuhka-aikoina ma-pe klo 7.00-9.00 eikä klo 15.00-18.00. Potkupyörä rinnastetaan polkupyörään.
    Polkupyörien kuljetusmaksut Helsingin lähijunissa:
    Vyöhykealueella 4,20 euroa YTV-alueella 3,80 euroa

  3. #3
    pyörä (osiksi ja) kassiin. kassi olalle ja eikun junaan. Ei ylimääräisiä maksuja.
    (sitäpaitsi muut kuin fillaristit ei edes tajua mitä kuljetat)

    edit: ei kylläkään toimi lähiliikenteessä, mutta täällä korvessa sellaisia olekkaan....
    ruoste__ muokkasi tätä : 26.11.2008 at 19.03 Syy: etelän ihmisiäkin pitäis muistaa ajatella...

  4. #4
    Tässä VR:n viralliset jorinat aiheesta: http://www.vr.fi/heo/palvelut/matkatavara.htm

    Vaikee sanoa mitään noista sanktioista...

  5. #5
    Jep. Kovin näyttää arvostavan vr madollisuutta pyörän kuljetukseen.

    Jos ajatellaan vaikkapa työmatkaliikettä fillarin kans esim. Tampere-Toijala välille, tulisi pyörän osuus siis 2x 9€/ päivä?+?+? !!!
    Henkilölippu taitaa olla ihan kertamaksuna jotain 7-8 €
    Sen lisäksi pitäisi pyörälle varata paikka joka kerta... Aika vaikeaa, eikö? Eikä edes erityisen halpaa.

  6. #6
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    589
    Olen yrittänyt kuljettaa helposti purettavaa fiksiä junissa ilmaiseksi. "Tämä ei ole pyörä vaan pyörän osia." Kiekot junan toiseen päähän, runko toiseen yms. Onnistui mutta ei ollut vaivan väärti.

    Konnarit eivät tykänneet pyörän palasista, ja neuvottelut saivat nopeasti ikävän luonteen. Se tuli selväksi, että VR ei ole joustava eikä pyöräily-ystävällinen. Ja että IC:n pyörähenkarit ovat saatanasta. Ja että Pendolinon matkalaukkuhyllyyn mahtuu runko juuri ja juuri.

    Suosittelen busseja. Pyöränkuljetustaksa alhaisempi ja kuskit auttavat fillarin siististi ruumaan.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.500

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    ...Suosittelen busseja. Pyöränkuljetustaksa alhaisempi ja kuskit auttavat fillarin siististi ruumaan.
    Pyörälaukku on Paunulaisessa kulkenut veloituksetta Tre - Hki Vantaa välit.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  8. #8
    Suosittelen busseja. Pyöränkuljetustaksa alhaisempi ja kuskit auttavat fillarin siististi ruumaan.[/quote]

    Niin, kyllähän täällä Bussitkin kulkee.
    Et satu muistamaan mitä veloittaa linjurikuski fillarista?

  9. #9
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    576
    Riippuu firmasta ja kuskista, yleensä jotain halvimman kertamaksun (oliko se nyt 2,90) ja vitosen väliltä, välillä saattaa mennä ilmaiseksikin.

    Myös Riihimäeltä pohjoiseen jatkavissa taajamajunissa on ainakin minulta peritty tuo lähiliikennetaksa, toisaalta myöskään iltapäivän ruuhka-aikaan Helsingistä lähtiessä vielä yksikään konnari ei vielä ole muuta kuin myynyt lipun kun olen ymmärtänyt valita riittävän tyhjiä junia.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  10. #10
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku->Pori
    Viestit
    1.938
    Ne kolme IC:n telinettä on syvältä sieltä

    Tavallinen pyörä ei pakkaudu riittävästi, jotta sen voisi sujuvasti pakata kassiin, ja heittää penkin väliin/hyllylle (joihinkin hyllyihin mahtuu, toisiin sitten ei..).

    Ainoa kätevä keino pyörän kuljettamiseen junassa on tavaravaunu. Sinne kivat sedät/tädit nostaa pyörän (kunhan sen raahaa siihen ovelle).

    Eli ne vanhat junat, joita ei enää kohta ole.. kunhan Veijo R. lyö kahisevaa pöytään ja saa kaikki junat IC / Pedofiini-mallisiksi. Minä jo valmistauduin aikoja sitten ja ostin toisen pyörän. Onneksi ei tarvii kuljeskella kuin kahden paikkakunnan välillä


  11. #11
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    699
    Täs tullut tavaksi poljeskella kesäsin jonnekki syrjään ja tulla takas kotio junalla.

    IC-junien paikat on kyllä perseestä jos et ole ensimmäisenä laittamassa pyörää paikalleen. Ensimmäisellä se menee näppärästi.

    Paikallisjunissa on parempi olla pyörän lähettyvillä vahdissa, meinas lähtä matkakamaa Yön timon mukana jos ei olisi ollut tarkkana.

    Pahin VR:n uudistus tai sitten konnarin päätös, on se että laukut pitää irroittaa pyörästä ennenkuin nostaa konnarivaunuun. Aikasemmin ottivain vähän habasta kun nosti lastatun pyörän konnarille, nyt kesällä katosi lisätangon mutteri kun joutui vauhilla purkamaan laukut pyörästä (lisätanko ei mahdu IC:n pyöräpaikkaan).

    Näistäkin epämukavuuksista huolimatta, ajanen ensi kesänäkin jonnekki syrjään ja tulen junalla takas. Ei se taksa kuitenkaan maailmaa kaada reissaamisen muihin kuluihin nähden.

  12. #12
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Meillä on pari "mualaman isointa putkikassia" joilla kaverit on käynyt leirillä etelässäkin. Niihin menee just pari FS-filoa/kassi, 120X75X40cm. Jaa mnkä merkkinen? No "Signature" toki, kun on ollut tapana teettää aika moni asia customina. Yksi intin reppu-alihankkija teki nua. Silloin SA Mil-speksi tuntui sopivalta, nyt tekisin tiukemmalla. Junassa noilla menee filo ilmaiseksi koska vain ns. "kassi".



    Viä kun ottaa vaijerilukon ja hirttää sen elukkavaunon elukkapaikallle...Akalla on kokemusta Turuus' reiussamisesta tualla tavoin lähikantamalta. Ny lähen ottaan tän talven "neitsyet" Freddie-nastagummeista...
    Samu Ilonen muokkasi tätä : 26.11.2008 at 22.35

  13. #13
    Miksi kukaan ei halua kuulla pahalta fillaristilta kommenttia? Aina vain noita hyviksiä tentataan.
    skeptinen realisti



  14. #14
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.103
    Toissa kesänä tulin tahkolta takasin täpärin kanssa junalla. Otin kiekot, ketjut ja polkimet irti ja tavarat hyllylle. Konnari katto vaan ohikulkiessaan mutta ei sanonu mitään, saatto kyllä johtua puolityhjästä pikajunastakin. Ikävää puuhaa kyllä junan vaihtaminen matkan aikan

  15. #15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ram. Katso viesti
    Jep. Kovin näyttää arvostavan vr madollisuutta pyörän kuljetukseen.

    Jos ajatellaan vaikkapa työmatkaliikettä fillarin kans esim. Tampere-Toijala välille, tulisi pyörän osuus siis 2x 9€/ päivä?+?+? !!!
    Henkilölippu taitaa olla ihan kertamaksuna jotain 7-8 €
    Sen lisäksi pitäisi pyörälle varata paikka joka kerta... Aika vaikeaa, eikö? Eikä edes erityisen halpaa.
    Mun veikkaus on se, että VR:n on pakko muuttaa asennetta, sääntöjä & hintoja (tai nollata hinnat) ja ennen kaikkea tehdä sekä paikallis- että kaukoliikenteessä pyörän kanssa liikkuminen oikeasti mahdolliseksi. Jo nyt ko. firma (?) mainostaa itseään ympäristö/ilmastoystävälliseksi mutta...vetää natsilinjaa fillarien suhteen.

    VR:n asennemuutosta voisi koittaa jotenkin nopeuttaa?

  16. #16
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    576
    EU:n suunnalta on jotain vähän tuollaista ollut vireillä jo jonkun aikaa, tosin vaikutusvaltaisin este taitaa toistaiseksi olla Saksan DB. Ilmaiseksi fillarin kuljetus tuskin kuitenkaan on yleisesti ihan tilasyistäkään muuttumassa, paitsi ehkä YTV-alueella lähijunissa. Tai ainakin Helsingin joukkoliikennelautakunta on tänä syksynä ottanut jonkun tuon suuntaisen kannan, saa nähdä koska tuo ehkä mahdollisesti jopa toteutuukin.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  17. #17
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    EU:n suunnalta on jotain vähän tuollaista ollut vireillä jo jonkun aikaa, tosin vaikutusvaltaisin este taitaa toistaiseksi olla Saksan DB. Ilmaiseksi fillarin kuljetus tuskin kuitenkaan on yleisesti ihan tilasyistäkään muuttumassa, paitsi ehkä YTV-alueella lähijunissa. Tai ainakin Helsingin joukkoliikennelautakunta on tänä syksynä ottanut jonkun tuon suuntaisen kannan, saa nähdä koska tuo ehkä mahdollisesti jopa toteutuukin.
    Eikös juuri tänä syksynä HS:n mielipidepalstalla joku VRn ihminen vastasi, että mitään suunnitelmia lähitulevaisuudessa ei ole helpottaa pyörän kuljetusta, esim. vaunu-uudistuksilla..

  18. #18
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Joen zoo
    Viestit
    92
    Kerran olen pyörää junassa kuljettanu. Ko. junassa oli yksi vaunu, missä oli se filoteline, mutta yksikään niistä häkkyröistä ei toiminut (kaksikin konnaria oli yrittämässä). Pyörä matkusti sitten siinä telineen alla, mistä kerran kävin matkan aikana nostamassa takaisin renkailleen.
    -Kankeus on voimaa ja voima on nopeutta-

  19. #19
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.263
    http://www.polkupyoraily.net/wiki/Py..._kuljettaminen

    Suotavaa kirjoittaa tuonne kokemuksista ja tarkennuksia pyörän kuljettamisesta. Toistaiseksi oma kokemukseni on ~30 pyörän kuljetuksen jälkeen, että yhden kerran on pyörä jäänyt pois junasta ja ~20 kertaa olen maksanut.

    VR voisi tarjota palvelun myös oikeasti ilmaiseksi. (vink vink)

  20. #20
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    576
    Jossain ei ihan hirveän kaukaisessa tulevaisuudessa ainakin YTV-alueella VR:n rooli on lähinnä ajaa junia, uusi kalusto (jossa pitäisi myös olla paremmin tilaa fillareille) kuuluu kuntien omistamalle kalustoyhtiölle ja YTV määrää tariffit (myös fillarin kuljetuksesta). Sen puolesta tuolla maksuttomuudella metron tapaan saattaisi olla jopa realistiset mahdollisuudet toteutua muutaman vuoden sisällä.

    Muualla Suomessa tuskin on suuria muutoksia odotettavissa ennen kuin tuo esteettömyysdirektiivi (tms) menee läpi.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  21. #21
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    St.Karins
    Viestit
    431
    Se on aika paljon konnarista kiinni, että millaista palvelua saa. Itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia fillarin kuljettamisesta junassa ja olen sitä sentään harrastanut viisi kesää 6-8 kertaa kesässä välillä Turku-helsinki.
    Kerran jopa konnari vippasi omasta pussistaan 50 centtiä pyörätelineen lukkoon, kun itselläni ei ollut.

    Ainoa miinus tulee kalliista hinnasta (9€) ja siitä, että hieman täytyy suunnitella etukäteen, kun pendoliinossa ei pyörä kulje. Voi tosin olla, että sen sinnekin saisi, jos tarpeeksi kiltisti pyytäisi...
    "Jos rahaa jää säästöön, on väärät harrastukset"

  22. #22
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    8.492
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ram. Katso viesti
    Suosittelen busseja. Pyöränkuljetustaksa alhaisempi ja kuskit auttavat fillarin siististi ruumaan.
    Niin, kyllähän täällä Bussitkin kulkee.
    Et satu muistamaan mitä veloittaa linjurikuski fillarista?[/QUOTE]


    Jotain vajaan vitosen luokkaa oli mökkiosastolta tullessa, joskus on ollut ilmaista. Expressbus, satakunnan liikenne kakkostiellä. Sama hinta matkasta riippumatta. Joskus pyöräiltiin mökiltä karkkilaan mutta ei jaksettu takas ni saatiin parinkymmenen kilsan pätkällä pyörät ilmasiks tyttöystävän kanssa.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.282
    Toi 9e maksu pyörästä ei ole paha jos menee lappiin mut jos menee lyhyen matkan niin sen osuus kokonaishinnasta muodostuu suureksi. Esim. kesällä menimme välin hel-tur 2 pyörän ja peräkärryn kanssa. Muistaakseni liput olivat 2x27e + 3x9e joten pyöriin meni kolmannes kokonaishinnasta. Muutenkin tuo 81e on aika suolainen hinta yksisuuntaisesta matkasta. Kun kerran juna on energiatehokkain kulkuväline niin ei mene kaaliin se että se on kalliimpi kulkuväline kuin auto, bussi ja monesti myös lentokone.

  24. #24
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    333
    Hei, onko joku käyny kattoon köpiksessä miten pyöränkuljetus onnistuu junassa? Siellähän on oikein sellasia pyörävaunuja, tai pikemminkin se on silleesti että jossain vaunun keskellä on sellanen iso tila (~puoli vaunua) pyörille. Tilaa noille pyörille oli ja paljon. Niin, näin siis ainakin niissä paikallisjunissa. Tai tuossahan siitä on juttua DSB:n sivuilla:
    http://www.dsb.dk/Kundeservice/Service-i-toget/Cykler/

    Eli pyörän hinta näyttäis olevan 200 kr/vuosi, eli ei paljon mitään. Hienoa Tanska, osataanpa siellä!

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Toi 9e maksu pyörästä ei ole paha jos menee lappiin mut jos menee lyhyen matkan niin sen osuus kokonaishinnasta muodostuu suureksi. Esim. kesällä menimme välin hel-tur 2 pyörän ja peräkärryn kanssa. Muistaakseni liput olivat 2x27e + 3x9e joten pyöriin meni kolmannes kokonaishinnasta. Muutenkin tuo 81e on aika suolainen hinta yksisuuntaisesta matkasta. Kun kerran juna on energiatehokkain kulkuväline niin ei mene kaaliin se että se on kalliimpi kulkuväline kuin auto, bussi ja monesti myös lentokone.
    Jep. Pyörän hinnan osuus on kohtuuton. Suunnittelimme kesällä Joupiska-maraan kulkemista junalla Oulusta Seinäjoelle. Kaksi ihmistä = kaksi pyörää kahteen suuntaan. Pelkkien pyörien kuskaaminen olisi siis ollut jo 36 euroa. Siihen henkilöiden liput päälle, niin yllättäen tuli taaskin heitettyä filot autoon ja matkaan.

    Kangasalan VPCX:stä tulin kotio päin, niin avain katkesi Inter Cityn pyöränhirttotelineeseen. Siinähän cyclopyörä sitten kiikkui jumissa. Kerroin asiasta konduktöörille, jonka ensimmäinen kommentti leveällä eteläpohjalaisella murteella oli jotain luokkaa "onhan se s****na noitten värkkien kanssa". Ja sitten kysyi, missä olen jäämässä pois. Vähän ennen Oulua hän tuli kysymään, notta lähetäänkö ottamaan se pyörä irti. Vähän aikaa jaksoi konduktöörisetä ährätä sen telineen kanssa sivistyneesti, katsoi mua välillä ja kysyi, että mahtaa olla aika arvokas pyörä... Sitten otti ja väänsi ne koukun haarat noin 180 asteen kulmaan toisiinsa nähden ja kertoi, ettei ennenkään asiakkaiden esineitä ole jumiin jätetty.

    Taitaa ensi kesän kulkea kamppeet autossa, junat jätän kyllä rauhaan...

  26. #26
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    589
    Niihin henkareihin katkeilee avaimet, eikä tarvi edes Dynamon bodattuja käsivarsia.

    Eräänkin kerran oli kaikki kolme henkaria poissa käytössä, kun lukoissa törrötti juuttuneita avaimenpätkiä.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    576
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tane Katso viesti
    Hei, onko joku käyny kattoon köpiksessä miten pyöränkuljetus onnistuu junassa? Siellähän on oikein sellasia pyörävaunuja, tai pikemminkin se on silleesti että jossain vaunun keskellä on sellanen iso tila (~puoli vaunua) pyörille. Tilaa noille pyörille oli ja paljon. Niin, näin siis ainakin niissä paikallisjunissa. Tai tuossahan siitä on juttua DSB:n sivuilla:
    http://www.dsb.dk/Kundeservice/Service-i-toget/Cykler/

    Eli pyörän hinta näyttäis olevan 200 kr/vuosi, eli ei paljon mitään. Hienoa Tanska, osataanpa siellä!
    Tuo on Kööpenhaminan seudun asemien lukitun fillaripysäköinnin avainkortin vuosihinta... Oikeat hinnat ovat täällä:

    http://www.dsb.dk/Om-billetter-og-ko...r/Cykelbillet/

    Eli pääkaupunkiseudun lähijunissa 12 kr (sarjalipulla 10,50) ja maan yhdeltä laidalta toiselle enimmillään 60 kr (sarjalipulla 52,50). Kesäaikaan kaukojunissa vaaditaan paikkavaraus ja tilaa on muutamalle fillarille per juna.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  28. #28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti runcis Katso viesti
    Teimme konnarin käytöksestä vielä kirjallisen valituksen mut eipä oo mitään kuulunut siitä...
    Mitäs täällä valitetaan? "Paikka ostettava aina etukäteen" Jos pyörälle pitää varata paikka, niin silloin sen kanssa ei mennä paikkaa varaamatta junaan. Onhan se toki ikävää, jos konduktööri tulee ja sanoo sen.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    265

    Peukalo alas

    Kerran olen IC-junassa hybridipyörän kuljettanut. Oli runsassuolainen kokemus.

    Ensiksi se lipun hinta. Pyörän kuljettaminen oli kalliimpaa kuin opiskelijan paikkalippu. Toiseksi se järkyttävä telinehässäkkä. Minulle tietenkin sattui se tankopaikka. Konnari tuli katsomaan, kun yritin nostaa pyörää tankoon, ja sanoi, että jätä vaan siihen alas ja lukitse pyörän omalla lukolla. Ihmettelin, että eikö se paikkajärjestys mene sekaisin, jos ei laitakaan pyörää siihen lippuun merkitylle paikalle. Ei kiinnostanut konnaria tällaiset seikat. Seuraava vaaranpaikka oli se alaosan kiinnityssysteemi, eli koukku pinnojen väliin.

    Sekin on hassua, että normaaliasennossa matkustavat pyörät jäävät osittain vaunun ulko-oven eteen!

    Kyllähän ne pyörätilat on IC-junissakin ihan toimivat, kunnes joku haluaa tuoda sinne pyöränsä...
    Onpa kevyt - taitaa olla sellainen hiilidioksidirunko?

    @KostiOlavi (twitter)



  30. #30
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    8.492
    Toin yhden pyörän Bostonista tänne. Lennolle piti varata paikka pyörälle ja niin tein, sen piti maksaa 50 taalaa tai euroa, pelkäsin kun on lennolla vaihto että sen joutuisi maksamaan toistamiseen.. pyörä meni sellaisenaan, ei edes tankoa tarvinut kääntää ja polkimet olivat kiinni. Helsinki-vantaalla matkatavaraosastolle tullessa pyörä seisoi siellä jaloillaan eikä maksanut penniäkään. Muita matkatavaroita saikin sitten odotella.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •