Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 45

Aihe: Puhdistusaineet, öljyt ym. kemikaalit

Puhdistusaineet, öljyt ym. kemikaalit

Kertokaapas empiirisistä kokemuksistanne ja rationalistisista tiedoistanne koskien erilaisia kemikaaleja. Millä kannattaa puhdistaa, öljytä jne? Onko CRC:stä, Suomen suosituimmasta yleisvoiteluaineesta, mihinkään vai kuivattaako se ketjuja? Mikä on elämän tarkoitus?

Ja yleisen keskustelunavauksen lisäksi minulla on muutama spesifimpikin kysymys:

1) Kannattaako esim. Biltemasta löytyviä autokäyttöön tarkoitettuja puhdistusaineita käyttää pyörän puhdistukseen? Esimerkiksi vaikkapa jarrujen puhdistusaine ja vanteenpuhdistusaine.
    2) Minkälainen on hyvä liuotin? Käykö ihan perus-pultsarisinoli? Ainakin Formula suosittelee jarrujen puhdistamiseen isopropyl alcohol eli isopropanolia. Onko joitain sellaisia liuottimia, joita tulisi välttää?
    3) Voiko automaaleja, vaikkapa niitä Bilteman, käyttää polkupyörässä?
    4) Yleisesti ottaen, kannattaako kemikaaliasioissa mennä pyöräkauppaan, huoltoasemalle vai Supermyyntiin?

Anteeksi lukiolaisuuteni - en oikein tällaisista asioista tiedä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eelis Katso viesti
    Kertokaapas empiirisistä kokemuksistanne ja rationalistisista tiedoistanne koskien erilaisia kemikaaleja. Millä kannattaa puhdistaa, öljytä jne? Onko CRC:stä, Suomen suosituimmasta yleisvoiteluaineesta, mihinkään vai kuivattaako se ketjuja? Mikä on elämän tarkoitus?

Ja yleisen keskustelunavauksen lisäksi minulla on muutama spesifimpikin kysymys:

1) Kannattaako esim. Biltemasta löytyviä autokäyttöön tarkoitettuja puhdistusaineita käyttää pyörän puhdistukseen? Esimerkiksi vaikkapa jarrujen puhdistusaine ja vanteenpuhdistusaine.
    2) Minkälainen on hyvä liuotin? Käykö ihan perus-pultsarisinoli? Ainakin Formula suosittelee jarrujen puhdistamiseen isopropyl alcohol eli isopropanolia. Onko joitain sellaisia liuottimia, joita tulisi välttää?
    3) Voiko automaaleja, vaikkapa niitä Bilteman, käyttää polkupyörässä?
    4) Yleisesti ottaen, kannattaako kemikaaliasioissa mennä pyöräkauppaan, huoltoasemalle vai Supermyyntiin?

Anteeksi lukiolaisuuteni - en oikein tällaisista asioista tiedä
    Ihan yleiseen pyörän ja sen osien pesuun olen käyttänyt Tolua. 2,50 euroa per litra lähes jokaisesta ruokakaupasta. Aika harvassa paikassa tarvitaan mitään mitään järeämpää. Jos tuo ei auta, niin sitten ihan tavallinen tärpätti toimii erittäin hyvin. Ketjujen pesuun sitten ihan tavallista polttoöljyä.

Formulan suositus nyt on yleistä amerikkalaista hapatusta. Jos amerikkalaisessa ohjeessa sanotaan, että "use alcohol to clean brakes", niin joku haastaa firman oikeuteen kun putsasi Southern Comfortilla ja sitten ajoi sokerihuurretuilla paloilla metikköön. Ihan sama oli takavuosina C-kasettimankkojen ohjeissa ja hyvin puhdistui osat Sinolilla.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Olen käyttänyt sitä bilteman jarrujenpuhdistus spraytä jarrulevyille ja ketjuihin joskus. Hyvin pelittää ja on edullista. Olen myös joskus muutaman kerran pessyt pyörän bilteman moottoripyörän pesu litkulla, tuskin siinä mitään ihmeellistä on, sattuu vaan tulemaan kätevässä pumppupullossa.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

-Muumipeikko ja pyrstötähti-

Biltemasta hommattu 4 litran kannu bio-rasvanpoistoainetta, toimii ihan hyvin voimansiirrossa. Ja on helppo siivota, jos suihkutilassa fillaria pesee. Asetonia myös samasta kaupasta, niin saa jarrutkin puhtaaksi.

Ääni CRC:lle koska kuivahko ketju ei kerää pölyä. Muista pestä ketju säännöllisesti, vaikka fairilla, ja sitten CRC-voitelu, jotta kosteus poistuu ketjua ruostuttamasta. Liika öljy pyyhitään ketjusta pois.

Huomaa, että jos öljynsekaisen veden jättää pesuvatiin tai kaataa pulloon, niin sakka laskeutuu muutamassa päivässä astian pohjalle. Näin ko. ongelmajäte ei pääse/ päädy luontoa pilaamaan.

j.k. Pitäisi varmaan kokeilla joskus tolulla...

j.j.k. Ns. hiilivetyjä sisältävät (= kieltämättä tehokkaammat) liuottimet ovat epäterveellisiä sekä iholla että hengitettynä; syöpävaara siis. Nuorempana tätä puolta ei ehkä mieti/ oivalla, mutta wanhempana kylläkin...
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 42 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

Itse käytän nykyisin tätä:
    http://www.wurth.fi/site/media/pdf/t...e/TEHOPESU.pdf

Tuolla kun pesee vaikka auton ennen kunnon vahausta, eron huomaa. Fillariin en ole ehtinyt kokeilla kun loppui pullosta tuo litku... Sumutepulloon kannattaa tehdä valmis seos ja sillä ketjuihin tai rasiaan upottaa osat.

Rungon vahaus?

Onko teillä kokemusta tai tietoa rungon vahaamisesta? Ostin muutama viikko sitten uuden pyörän (Jamis Nova Pro) ja 500 km:n jälkeen se alkaa olla puhdistuksen tarpeessa. Onko pesun jälkeisessä vahaamisessa ideaa? Käykö perus auton vaha tähän tarkoitukseen?

Ite pesen rungon autoshampoolla ja kuivaan mikrokuituliinalla. Rungon vahaamiseen olen käyttänyt autovahaa (esim. Simoniz). Vahaan n. 2 kertaa vuodessa ja siinä vaiheessa pesen rungon liuotinpesuaineella. Muutoin pesu autoshampoolla tai kevyt vesihuuhtelu, riippuu ihan pyörän likaisuudesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    jos suihkutilassa fillaria pesee.
    Siis ihan oikeasti suihkutilassa fillaria peset? Ei voi olla totta, Higg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    Minäkin olen pessyt fillaria suihkutilassa. Lämpimän varasto-/pesutilan puutteessa ei talvipakkasilla oikein muuta vaihtoehtoa ole. Onneksi on sentään käytettävissä kakkosvessan suihku jota ei muuten käytetä ollenkaan. Ainoa seikka mitä tässä olen miettinyt ovat klinkkerien saumat. Mahtaako niiden huokosiin aikojen saatossa kertyä rasvaa ja muuta shittiä siten että alkaa näyttää rivolta.

Maantiepyörää en mielelläni pese sisällä, koska se öljyinen maantiepöly on todella sottaista. Maastopyörästä irtoava lika menee suihkun avulla suoraan viemäriin ja neulaset ja kävyt jäävät lattiasihtiin

Minäkin pesen fillarit suihkuhuoneessa, koska ei ole muuta vaihtoehtoa (asun rivitalossa). Jos lattialaattoihin tai saumoihin jää rasvaa/sitkeämpää likaa, pesen lattian ja saumat Jyty-nimisellä pesuaineella. Erittäin hyvä pesuaine kyseiseen hommaan.

m a k k e Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ropelius Katso viesti
    Wurthin Pineline toimii aika hyvin, Bilteman kylmäpoisto yhtälailla. Tuota Pinelineä kannattaa tarkistella vaikkapa Tarjoustalosta, siellä moinen saippua on ollut aika edukasta.

Jopas on tullut mukavasti vastauksia, kiitoksia. Lisään vielä alkuperäisiin kysymyksiini:

5) Millä kannattaa voidella vaijerit? Usein neuvotaan vain yksinkertaisesti spruuttaamaan jotain yleis-pyöräöljyä, mutta eräässä alan liikkeessä sanoivat että ei kannata - pitäisi käyttää auton moottoriöljyä Muistaakseni perusteli asiaa pakkasensiedolla.
    Eelis muokkasi tätä : 11.10.2008 at 19.15

Mun työmatkakitkan vaihde- ja jarruvaijereihin ujutettiin pyörähuollossa auton jäähdytinnestettä vuosi sitten, kun jarruilla ja vaihteilla oli tapana jäätyä liian herkästi. Viime talvena vaihteet ja jarrut toimi kuin junan vessa. Kannattaa kokeilla, omaan kitkaan ei vaseliinit tai muut rasvat/öljyt tehonneet.

Edittiä: Kitkan jarrut on siis v-jarrut, ei mitkään hydrauliset levarit.

Jopas on tullut mukavasti vastauksia, kiitoksia. Lisään vielä alkuperäisiin kysymyksiini:

4) Millä kannattaa voidella vaijerit? Usein neuvotaan vain yksinkertaisesti spruuttaamaan jotain yleis-pyöräöljyä, mutta eräässä alan liikkeessä sanoivat että ei kannata - pitäisi käyttää auton moottoriöljyä Muistaakseni perusteli asiaa pakkasensiedolla.
    En tiedä minkälaisia pakkasia Tampereella on, mutta täällä Espoon suunnalla viime talvi meni helposti bilteman yleisvoiteluaineella. Vaijerit, ketjut jne. Käytän samaa tavaraa muutenkin tähän aikaan vuodesta kun kun on märkää koko aika.

Vaijereihin olen laittanut mm. samaa TF 2 kun ketjuihinkin. Sekä kylmemmillä keleillä ja joskus muullonkin Aseöljyä (Pakkasenkesto n. -54 astetta) ja pitäisi olla hyvin tunkeutuvaa. Toki aika monessa sprayöljyssä lukee käyttökohteissa vaijerit jne... mutta en tiedä sitten siitä kylmänkestosta.

En ole vertaillut öljyjä, mutta jossain +- 0-5 asteissa ainakin takavaihtajassa oli havaittavissa pientä muutosta. En tiedä johtuiko vaijerin jäätymisestä, vai muuttuiko vaijerin pituus lämpötilan johdosta.

Ehkäpä enemmän Talvipyöräilyä harrastavat osaavat valaista asiaa paremmin.

Voimansiirron tehopuhdistukseen käytän liuotinta, en siis joka pesukerta.
    Kyllä lähtee...

Kukaan ei ole maininnut vielä WD-40:stä. Se on omasta kokemuksesta vähän joka paikkaan sopiva voiteluaine. Hävitin sillä toissa kesänä ampiaisenpesätkin.
    Ei se matka tapa, vaan liian kova vauhti ylämäessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dakar-xam Katso viesti
    ..Rungon vahaamiseen olen käyttänyt autovahaa ....
    Rungon lisäksi olen kyllä vahaillut pyöristä kaiken muun paitsi kumiosat ja ketjut. Siis navat, vanteet, pinnat, kammet ...... Vaha muodostaa osien pinnalle kalvoin johon lika ei tartu yhtä tiukasti kuin huokoisempaan pintaa. Kiiltäähän se kalvo myös kivasti. Vahaaminen helpottaa merkittävästi normaalia saippuapesua. Siksi juuri vahaan erityisesti kaikki hankalasti puhdistettavat kohdat.

Vannejarrujen palat pesin muuten viimeksi sellaisella käsienpuhdistustahnalla ja hammasharjalla. Huuhtelu kuumallla vedellä. Pelasi oikein hyvin. Vanteen jarrupintaan käytin tuulilasille tarkoitettua vanhaa hyönteissientä. Näin toimin jatkossakin niin ei tarvitse lisää kemikaleja hyllyyn.

5) Millä kannattaa voidella vaijerit? Usein neuvotaan vain yksinkertaisesti spruuttaamaan jotain yleis-pyöräöljyä, mutta eräässä alan liikkeessä sanoivat että ei kannata - pitäisi käyttää auton moottoriöljyä Muistaakseni perusteli asiaa pakkasensiedolla.
    Moottoriöljy kerää aivan kaiken roskan itseensä. Sitä kyllä käytettiin aiemmin ihan yleisesti kun ei paljon parempaa ollut saatavilla. Kyllä nykyiset pyöräöljyt hyvin toimivat pakkasellakin. Menneet ovat ne ajat jolloin samaa ohutta mineraaliöljyä myytiin ompelukoneisiin ja fillareihin, jolloin tuo suositus oli paikallaan. Suosittelisin jatkossa välttämään paikkaa, koska ilmeisesti moni muukin tieto siellä taitaa olla päivitetty viimeksi 30 vuotta sitten.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kysymys 6) Vaikuttaako anodisoitu pinta mitenkään mihinkään? Voiko sitä vahailla ihan samalla tavalla kuin muitakin?

Anodisoitu pinta, joka on jäänyt huokoista muistuttavasti hivenen karheaksi ?
    Tällaista pintaa ei omaan kalustoon ole sattunut. Voit toki kokeilla vahaa pienelle alalle. Jos ei saa kiilloitettu vaan jää harmaaksi kuten huokoiset muoviosat, niin kyllä se vaha lähtee eloksoinnista liuottimella. Samoja "mömmöjä" vaan mitä on auton käsitelystä jäänyt yli.

Käytettynä ostetuissa rattaissa (joo mä tiedän että ne on kulutustavaraa, mutta kun on vähän erikoisemmat kammet...) jotain ihan järkyttävää alustamassaa muistuttavaa mönjää, joka ei lähde edes tärpätillä. Kokeilin myös lamppuöljyä ja ruokaöljyä huonolla menestykselä. Onko kellään mitään vinkkejä millä voisi lähteä vahingoittamatta isoimman rattaan anodisoitua alumiinia?

Liekö joku laittanut jotain Bilteman ketjuöljyn kaltaista töhnää, joka on sitten ajan kuluessa kovettunut tai sitten on sattunut käteen auton alustasuojaspray raspatölkin sijaan...
    Oletko nahnyt varastettua fillariani?
    Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
    -hopeinen 70mm Marzocchi keula
    -hollowtech keskio
    -mustat DMR V8 avopolkimet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK71 Katso viesti
    Käytettynä ostetuissa rattaissa (joo mä tiedän että ne on kulutustavaraa, mutta kun on vähän erikoisemmat kammet...) jotain ihan järkyttävää alustamassaa muistuttavaa mönjää, joka ei lähde edes tärpätillä. Kokeilin myös lamppuöljyä ja ruokaöljyä huonolla menestykselä. Onko kellään mitään vinkkejä millä voisi lähteä vahingoittamatta isoimman rattaan anodisoitua alumiinia?

Liekö joku laittanut jotain Bilteman ketjuöljyn kaltaista töhnää, joka on sitten ajan kuluessa kovettunut tai sitten on sattunut käteen auton alustasuojaspray raspatölkin sijaan...
    Kokeileppa hinkata WD-40 tai muulla ohkasella voiteluaineella. Itsellä ainakin ihan tehokkaita kokemuksia noista puhdistusaineena juurikin tollasen mönjän kanssa.
    Gravity, what a heartless bitch.

Lämmitä kuumailmapuhaltimella? JOs on jotain pikeä ym, niin luulisi pehmenevän.

Muuten aika moneen puhdistukseen ja kiillotukseen tulee käytettyä sellaista puhdistuskiveä. Valkeaa savea purkin pohjalla, kastellaan ja hinkataan sienellä kohteeseen. Yksi kauppanimi on Universal stone, mutta taitaa olla joku suomalainen markkinoijakin nykyään (Muurikka tai joku sellanen). Putsaa tosi hyvin, eikä naarmuta. Käy esim takan lasiluukkujen puhdistukseen.

WD40, tai sitten UÄ pesuri jossa pinelinee.

Itse olen vuosikaudet pessyt Tolulla, sen vähän mitä olen runkoja "pessyt". Yleensä on vesisuihku riittänyt. CRC:t ketjuihin.

Meillä paskaisen fillarin vieminen pesuhuoneeseen olisi seitsemän oikein ja lisänumero avioeroloton arvonnassa

Onko kellään mitään vinkkejä millä voisi lähteä vahingoittamatta isoimman rattaan anodisoitua alumiinia?
    Pakosta kun nuita hyvin töhnättyjä ratasjuttuja olen joutunut restauroimaan niin raaka peli Ranualla, teräsharja... omiin en nyt käyttäis...
    I väntan på ännu dåligare tidet

No pahus ja kiitos - teräsharjaa porakoneella tullut käytettyä grillin puhdistukseen ja puhdistussavea kattiloihin. WD40:n tiesin käyvän voiteluun ja kosteuden poistoon, mutta että liuottimeksi - on kyllä aineiden aine...

Pyörän putsaus kylppärissä tuskin toisi täälläkään parisuhdepisteitä vaikka puolisokin aikanaan pesi kurat maasturistaan vuokrakämpän kh:ssa. Tosin tuli laitettua tubelessit kh:ssa kun se oli pois kotoa...

Vanha keskustelu, mutta itse olen käyttänyt messinkiharjaa rattaille. Anodisoinnista ei ole kokemusta.
    Edit: siis käsiharjaa, ei konetta. Messinkiharjalla poistin pahimmat pinttymät myös vanhan maantiepyörän vanteista (jarrutuspinta). Alumiinilta näytti.
    Polku ei aina ole tarpeen - fillariseikkailu on!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •