Tervehdys Surlyjen omistajat, ja varsinkin Cross-Checkien. Minulla olisi yksi kysymys: Minkä pituisilla keskiön akseleilla Cross-Check -pyöränne ovat varustettuja? Olisi tarkoitus laittaa maantiekammet kahdella rattaalla ja yritän selvittää mimmoista akselia siihen voi laittaa ennen kuin kammet tai ratas nakkaavat runkoon tai ketjulinja menee huonoksi. Kiitti!
EDIT: Eli voisin tarkentaa: Mahtuuko 39-piikkinen pyörimään 102 millisen keskiön akselilla?
Subdog muokkasi tätä : 07.09.2009 at 22.13
Riippuu pitkälti siitä mitkä kammet on kyseessä, mutta todennäköisesti ei mahdu.
Mulla on vanhojen Campan Velocen kampien (39-50) kanssa 111mm keskiö ja tilaa ei oo kovin paljon.
recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die
Muistaakseni Campan viimeisimmät nelikanttikammet ennen Ultra-Torqueen siirtymistä olivat niin, että halvemmassa päässä 111-millinen keskiö (ml. tuo Veloce), Record ja Chorus 102 -millinen (triplaseteille oli sitten omia systeemejä joita en muista). Olettaisin kuitenkin, että niillä kuitenkin saatiin sama ketjulinja eli kammet olisivat olleet erimuotoiset. Eli hyvinkin kiinni kammista, pitäisi selvittää että mahtuuko jollain tietyllä ketjulinjalla mikä noilla kammilla ja keskiöllä tulee. Mutta kuulostaisi siis siltä, että tuossa Länsiväylän pyörässä on ihan standardi maantieketjulinja.
Mulla on Campan vanha Mirage-sarja (3 eturatasta) laitettuna CrossCheckin runkoon, mutta en kyllä muista keskiöstä mitään. En kuitenkaan muista että olisin joutunut ostamaan uutta keskiötä asennuksen yhteydessä.
Ainakin yksi Surly tuli bongattua TdH:ssa (itse olin Ridleyllä liikkeellä).
Take the Long Way Home - Supertramp
Ei ole vielä kampia ollenkaan. Recordit olisi hakusessa, mutta mietinpä on kova, että miten 102 millisellä mahtuu rattaat ja kammet pyörimään. Netti ja google ei paljon auta, paitsi Surlyn sivuilla tekstiä, että jos käyttää isoa ratasta (lähemmäs tai yli 50-hampaista), ei lyhyemmällä akselilla välttämättä selviä. Tämä saattaa tietysti tarkoittaa tilannetta, jossa on vain yksi ratas. Kahdella rattaalla tilanne saattaa olla eri. Mutta kuitenkin tämä saattaa sulkea siis Recordit ja Chorukset 102 millisine keskiöineen pois. Jos se on tosiaan liian pieni, laitan varmaan Centaurin kammet 111 millin keskiöllä tms. Etuvaihtajana olisi tarkoitus kyllä pitää Record.
Subdog muokkasi tätä : 08.09.2009 at 14.03
Niin siis se mitä minä ja länsiväylä tässä tarkoitimme, on että Recordin (/Choruksen) 102 mm keskiöllä + sille tarkoitetulla kammella rattaat tulevat millilleen samaan paikkaan kuin Centaurin (/Velocen/Miragen...) 111-millisellä keskiöllä ja sille 111-milliselle tarkoitetulla kammella... Niin ja oletan, että tässä puhutaan edelleen kasettikeskiöstä, mahdetaankos noista uudemmista ulkoisten laakerien systeemeistä edes antaa sellaista tietoa kuin akselin pituus, edes virtuaalista?
Tuo Surlyn ohje tarkoittanee sitä, että jos laitat pidemmälle keskiölle (111, 113, 118, 108, mitä näitä nyt on erilaisille akseleille tarjolla) tarkoitettua kampea lyhyempään keskiöön ja ketjulinja näin kapenee, niin voi tulla ongelmia. Älä tuijota sitä keskiön pituutta vaan mieti ketjulinjaa, koska sehän se ratkaiseva on toiminnan kannalta. Eri kammet antavat samalla keskiöllä eri ketjulinjan, ja sama ketjulinja saadaan eri kammilla aikaan erimittaisilla keskiöillä, joten pelkkä keskiön pituuden pohtiminen ei kerro välttämättä mitään.
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html
Edittiä: Niin ja kuten arvelitkin niin ohje koskee mitä luultavimmin juuri sinkulanrakennusta (kysehän on kuitenkin surlystä), jolloin ketjulinjaa mietitään ihan eri näkökulmasta, ja se yksi ratas voi tulla tuplakampien sisempään paikkaan (tai jos tulee ulompaan niin alkaa kiinnostaa q-factorin kaventaminen tms.). Jos ja kun kerran olet laittamassa vaihteita niin maantietakanavan kanssa paras ratkaisu lienee ihan tavallinen maantietuplan ketjulinja ilman mitään kikkailuja, jolla eturattaat ovat pakan keskellä. En jaksa millään uskoa, että kukaan olisi tehnyt cyclocross-rungon, jossa ei 39-53 rattaat mahtuisi pyörimään vakioketjulinjalla.
Wasserträger muokkasi tätä : 08.09.2009 at 15.18 Syy: lisäkommentti
Pitääpä kokeilla miten käy. Niin vähän pyörän kasaamisesta kokemusta, että tyhmät kysymykset suotakoon.Kiitos huojentavista neuvoista, I'm going for the Record. Ilmoittelen sitten jos menee v*******i. Joo ja nelikattikeskiöllä on tarkoitus homma toteuttaa.
Nostoa ketjulle.
Kävin tänään rakastumassa omaan CC:n uudestaan. Eka lenkki Thompson Elite setbäck tolpalla ja hyvälle tuntui. On kuitenkin itänyt epäilyksen siemen että ostinkohan kuitenkin liian pienen rungon (54")? Setback + 10cm stemmi 0° kulmassa (tanko on Surly Torsion bar) ja ... ja ... onko se nyt hyvä ja valmis ... kunhan pähkäilen. Mutta on se kyyti kuitenkin niin makiaa ja mukavaa![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Tuammosta se on ku laittaa Cross-checkiin suaran tankon.....Paas joku päivä/viikko/kuukausi testaten mun Mölöä niin saat tuntumaa teräkseen.
![]()
Shimaani muokkasi tätä : 25.11.2010 at 19.17 Syy: lehmään linkki poistettu
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Minä yritin ihan uutterasti ja tosissani opetella kippurasarviselle, useita eri stemmejä orkkis kippuralla + One-One Mungolla, mutta ei vaan sytyttänyt. Olis ehkä pitänyt vielä jatkaa harjootuksia, mutku oli kiire ajonaatiskelemaan
Vanha enään mitään uusia temppuja opi, nih. Mutta saatanpa hyvinkin poiketa talossa ja tutustua Mölöön hieman paremmin ja lähemmin. Hyvin Hienon Näköinen Pyörä, ihan selvästi.
Anatole France
Nostetaanpas tätä.
Ensimmäinen ajelu tehty itse kasatulla Surly Cross-Checkillä. Vaihtajat ja vivut Gamagoolon Recordia, kammet Kuitukentauria. Kylläpä oli hauskaa. Vauhtia riitti vähän painavammilla krossirenkaillakin, kuraa lensi ja mukavan letkeää oli ajaminen. Ensivaikutelma pyörästä on kertakaikkisen mukava.
Jaa tämmönenkii. Tuli kesällä haettua ekan varsinaisen pyöräretken jälkeen LHT Foxcompilta pois kulkemasta. Olisko täällä muita vajaiksi (pituudeltaan) jääneitä eli 26" vanteilla ajelevia, mistä tuommoiselle löytäis vähän kapoisempia gumeksia vai kannattaako edes?
Ajella ei paljoa kerinnyt, kun samainen retki ensin rikkoi jalat ja sitten muuttohässäkät ja talvi aikataulun ja ajokelit...
Schwalbella on, mm. Duranoa saa 28-559-koossa. Soita Roihuvuoressa sijaitsevaan Helsingin Pyörähuoltoon ja kysy, ne tuovat Schwalbea maahan.
Velotradella (ent./nyk. Helsingin Pyörähuolto? ainakin puh.nrot ja osoite täsmäävät) ei ollut Duranoja tuossa koossa, mutta Stelviota oli, kaksi kävin hakemassa pois kuleksimasta ja yhden asensin takavanteelle. Kiitos siis vinkistä. Pääseekin heti huomenna tositoimiin, ja toivon mukaan parin viikon päästä semmoiselle 170 km päivärykäisylle.
Tää voi olla taas tyhmä kysymys, mutta: Onko tuossa Nice Rackissa väliä, että mihin kulmaan nuo takahaarukan yläputkeen tulevat kiinnikkeet jäävät (suhteessa vaakatasoon)? Makialehden filossa näyttävät osoittavan hieman taakse ylös, mulla taas taakse alas (ja ottavat ärsyttävästi kiinni lokariin, mikä sitten aiheuttaa turhaa räminää, pitänee tuunata)...
Onko muuten suosituksia hyviksi jarruiksi noitten LHT Completen Tektrojen tilalle? Ainakin näin levareihin tottuneelle varsinkin takapyörän jarrut tuntuvat lähinnä hidastimilta, ja jarrukahvan käyttö esittää vain kainon toiveen, josko fillari suvaitsisi hieman hidastaa...
Moi kaikki Surly-spesialistit. Cross-checkin ympärille olis tarkoitus rakentaa pyörä työmatkakäyttöön ja erittäin satunnaiseen maantielenkkeilyyn ja retkiajoon. Kuulisin mielelläni kokemuksia rungon koosta. Olen 183 cm pitkä ja jalan sisämitta on n. 86-87 cm. Nykyisen pyörän vaakaputki (on käytännössä vaakatasossa) on 58 cm, stemmi 14 cm ja tolpassa on 2 cm offsettia taaksepäin. Vaikka satulan on siirtänyt ihan eteen (liikkuu n. 2 cm kumpaankin suuntaan) on pyörä tuntunut liian isolta. Uusi pyörä olisi tarkoitus mitoittaa pienemmäksi, mutta en ole ihan varma että kuinka pieneksi ja mistä ottaa sentit pois. Erityisesti hämmentää se, että rungossa vaakaputken pituus vaihtelee hyvin vähän eri kokojen välillä (54 cm rungossa 56 cm vaakaputki, 56 cm rungossa 57 cm vaakaputki, 58 cm rungossa 58 cm vaakaputki). 58 cm runko menee jo ehkä vähän pieneksi jos ajattelee standover-korkeutta (n. 85 cm) ja vaakaputkikin olisi yhtä pitkä kuin edellisessä pyörässä. 56 cm rungossa standover olisi n. 82-83 cm vaakaputken päälle mitattuna eli ok. Riittääkö kuitenkaan 1 cm vähennys vaakaputken pituudessa vai pitäisikö mennä numeroa pienempään eli 54 cm runkoon jossa vaakaputkeen tulisi 2 cm lyhennystä nykyisestä? Olisiko se kuitenkin muussa mielessä (missä?) liian pieni? Stemmiä voisi lyhentää 3 cm ja tolpasta ottaa offsetin pois?
Jos stemmin ja tolpan valinta ei mee ihan kohdalleen niin niitä voi aina ostaa uusia. Rungon koko olis kiva saada kerralla kohdalleen.
Mitä tajunnanvirtaa, sentit vaan pyörii päässä.
Niin, ja jos omistaa tai tietää kuvia Cross-checkeistä joiden runkokoko on tiedossa niin saa laittaa esille.
@Alex
Ollaan aika saman kokoisia. Mullon 54", setback tolppa, 12cm stemmi ja suora tanko. Oon mietiskellyt että jos laittaisin isomman rungon niin tolppa voisi olla suora ja stemmi lyhyempi, mutten ole vielä saanut aikaiseksi - saankohan ikuna?
Testiajo on mahdollista järjestää jos sillä tulisit viisaammaksi.
Anatole France
krosstsek kävi tänään lohjalla
Minkälaista palikkaa cross checkien omistajilla on pyörissä kiinni?
Pientä nostoa tähän ketjuun.
Kymysys on Cross-Check ja sivulaukut. Edell. pyörässä hyvin toiminut tarakka + Ortlieb ei käy CC:iin. Chainstay on vaan liian lyhyt ja kantapää ottaa kiinni laukkuun. Mitäs tarakoita muut rostsekkarit ovat käyttäneet? Tubuksella on paljon malleja, mutta oiskos siellä mulle sopivaa?
PS. tänään asentelin kippurasarven + bar end-vaihtajat. Testailu vielä edessä.
Anatole France
Mulla on Tubus Vega. Aika läheltä kulkee 44-kokoinen kenkä mutta mahtuu kuitenkin. Laukkuna Ortlieb Back-Packer, joka on säädetty niin taakse kuin menee.
Matkapyörässäni on Tubus Logo, jota mittailemalla tulin siihen tulokseen, että että kenkä ottaisi Surlyssä kiinni. Logossa laukut roikkuu muutaman sentin alempana.
Löysin tämän ketjun vasta nyt. Aloittaja kyseli mitä Surlyjä porukalla löytyy. Minulla on maitokahvin värinen LHT ja lisäksi On One Inbredissä Instingatorin patarautainen keula.
Mutta asiaan:
Minulla on LHT:ssa telineenä Tortec Expedition. Muistan lukeneeni telinettä hankkiessani, että juuri tähän malliin saa laukut taakse kauas jaloista vaikka olisi lyhyet chainstayt. Kuvasta asia selviää verrattaessa esimerkiksi Tubus Vegaan.
http://www.bikeradar.com/gear/catego...ear-rack-16968
http://www.bike-components.de/produc...7464_Vega.html
Kiitos vinkistä xx851z. Tänään kuriiri toimitti paketin Evansilta ja pikainen testailu oli positiivinen. Tortec Expedition siirtää laukun riittävästi taakse että 46 Shitmano mw50 talvipopo pyörii hienosti. Tilaa olisi varmasti 53 kengällekin.
Paketista löytyi myös Brooksin tankonauhaa. Nyt rimmaa elekantisti Swiftin kaa![]()
Anatole France
Meillä kävi niin, että kun koko kesän perse kehui Swiftiä, niin kädet ilmoitti syksymmällä että jos ei tule nahkaista tankonauhaa, niin sitten ajat äijä ilman käsiä jatkossa. Pakkohan ne oli sitten laittaa, mutta laitoin tällaiset. Vaikka itse sanonkin, niin on ihan tyylikkäät...
http://www.etsy.com/listing/49504255...drop-bar-wraps
Tuon punoksen idean keksiminen kesti tosin hetken ja piti jopa konsultoida vaimoa (!!!)![]()
On nätisti laitettu tankonauhat. Ripsektiä BONK:n vaimolleMulla on täysi työ saada jotenkuten ja melkein siististi paikalleen ihan vaan normisti kierittämällä. Tumpelo mikä tumpelo.
Onkos nahkatankoteippiä syytä rasvata kuten satulaa?
Anatole France
Tuossa kuvassa ei kylläkään ollut meikäläisen punokset, mutta (lähes) yhtä hyvät ne kyllä on livenäkinNämä on sellaista nahkaa, että pitäisi ajan saatossa patinoitua saman väriseksi kuin satula ja itse en ajatellut rasvaa tarjoilla heti kättelyssä. Tosin eipä noilla ole oikeastaan vielä edes ajettukaan, katsoo sitten ensi keväänä, tarvitseeko värin tasaamiseksi tehdä jotain rasvausoperaatioita.
Trinkula, 36/18-16-14
Takapakka tuli tiensä päähän eikä laarista löytynyt toista. Ja meneehän se noinkin, vaihtaminen kestää n. 15sek, jarru menee samoilla säädöillä koko ajan.
Viime yönä Santapakanmäen alla http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...371795&lang=fi laitoin 18t ja pääsihän siitä. Luukissa tuli sitten vastaan se lenkin ainoa kinkama joka piti tunkata. Klo 02.00 sateessa kotia kiitäessä kohti 14t antoi riittävästi kyytiä
Tosin laarista löytyy 13t jota pitää kokeilla.
Tommonen zydeemi voisi olla käyttökelpoinen esim. työmatkasinkulassa, ts. myötä- ja vastatuuliratas. Rostsekin pitkä dropoutti sallii isotkin erot piikkien määrässä.
Ja ei enää Brooks. Niiden keskiharjanne on vaan inan liian leveä mun haaroille. Perustuttujaturvallinen SDG ti-fly on mun ahterille hyvä.
Anatole France
Kirjanmerkit