Sivu 1 / 5 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 146

Aihe: Satula - kysymys VAIN NAISILLE!

Satula - kysymys VAIN NAISILLE!

No, miehet, hus pois täältä!

Kysymys naisille: oletteko hankkineet ns. naisten satulan? Toimiiko tämä käytössä paremmin kuin vakiomalli? Onko naisillekin erilaisia satulamalleja, esim. maantiepyörään omansa? Mistä kannattaisi ostaa / tilata?

Olen vakavasti pohtinut elämäni helpottamista tällaisen lisävarusteen hankinnalla. Puolentoista tunnin jälkeen moiset ajatukset yleensä jostain syystä voimistuvat...

Kiitos vastauksista
    Festina lente

Itse ostin MountainBikeShopista Treko Sohooni Bontragerin naisten satulan. Satula oli yllättävän leveä ja aluksi epäilinkin sopiiko satua peffalleni. Mutta nyt 1000km jälkeen täytyy sanoa, että hyvä satula on.

Liikkeistä varmaaan kannattaa kysellä mitä satuiloita naisille on mennyt ja mitä palautetta niistä on saatu.

Lähes joka valmistajalle on naisille omia satulamalleja, joissa on otettu huomioon naisten anatomia. Naisten satulat ovat yleensä hieman leveämpiä ja lyhyempiä kuin miesten.
    Itselle sopiva satula riippuu sitten monesta eri asiasta (istuinkyhmyjen leveydestä, ajoasennosta, jne.). Ja naisena en suostu edes kokeilemaan satulaa, jossa ei ole reikää ;-)

Itse kokeilin aikoinaan useita eri naisten malleja, esim. Selle Italia SLK, Terry Butterfly, mutta tyytyväisin olen ollut Specializedin Toupe-malliin. Kannattaa selvittää aluksi istuinkyhmyjensä etäisyys toisistaan, jotta saa selville kuinka leveä satula itselle sopii. Osa naisille tarkoitetuista satuloista on aika leveitä, joten ne tuppaavat hankaamaan sisäreisiä eivätkä sovi maantieajoon.

Eri mallien kokeileminen kannattaa, ja saattaa kestää ennen kuin löytää itselleen sopivan mallin, mutta malleja on niin paljon markkinoilla että ei kannata sietää huonoa satulaa.

En ole jostain syystä edes koskaan kokeillut naisten satuloita. Omissa fillareissa on vain Selle Italian SLR:ää ja taitaa varastossa olla yks Fizikin Gobi. Molemmat sopii mun pyllerölle.
    Pyörät tykkää siitä, että niillä ajetaan.

Minulla on käytössä Selle San Marco Aspide Glamour. Tuo on vähän lyhyempi ja takaosasta leveämpi, kuin vastaava miesten malli (=Aspide), ja toppaukset ovat minimissään. Toimii hyvin maastossa ja maantiellä, eikä painokaan ole paha (190g).

Aikaisemmin oli käytössä Selle Italian Lady -satuloita ja harkitsin myös Terryn satuloita. Noissa oli vain liikaa pehmustetta mun makuun, sitä kun on omasta takaakin. Varsinkin noista Selle Italian reiällisistä Lady-malleista tuli vanhemmiten keskeltä aika löysiä, kun sitä pehmustetta oli niin paljon.

Jos kerta miehetkin kykenevät ajamaan kevyemmin pehmustetuilla satuloilla, niin miksi naisille edelleen tehdään paksulla toppauksella olevia, painavia satuloita?
    -Heli

"You have reached the final page of Internet. Now go out and play."

Kokeilin joskus naistensatuloita, ainutkaan ei sattunut olemaan minun mitoilleni sopiva.
    Niinpä molemmissa maantiekulkimissa on Spessun "miestenmallin" Toupe- satula, ja en edes ajattele vaihtamista toisenmerkkiseen. Minimalistisemmasta päästä toppauksien puolesta ja sopivan kapea. Uusi fillari saa sitten saman satulan valkoisena.

Ihmetystä on mullekin aiheuttanu kerran jos toisekin jotkut naisille suunnitellut satulat, mitä ne suunnittelijat oikein ajattelee?

En ole minäkään naisten satuloita kokenut tarvitsevani. Melkein mikä vaan pehmustamaton ja suora (siis ei takaosastaan ylöspäin kaartuva) malli on kelvannut, taitaa omat pehmikkeet riittää niin hyvin. Paitsi pitkän maastolenkin jälkeen on kyllä persaus surkeena, auttaisiko reiällinen satula kestämään paremmin useamman tunnin rytkytystä?
    Yksi mukamas hieno satula on mennyt aikanaan vaihtoon noin 5 km ajon jälkeen, kun geelitäyte painoi todella ikävästi - ehkä sillä olis pitäny ajaa vähän enemmän, että se olisi muotoutunut, mutta kun ei pystynyt. Myös liian leveät on huonoja, painavat reisiä.

Kiitos kaikille vastanneille! (Saa laittaa lisääkin viestejä.)

Ei kai tässä muu auta kuin mittailla ahteristoaan ja ruveta kiertelemään kauppoja / tehdä tilauksia netissä. Aika hintavia tuntuvat satulat olevan, mutta mitä nainen ei kärsisi oman hyvinvointinsa eteen Rahalla saa ja Trekillä pääsee kohta entistäkin lujempaa.

Muistaakseni nykyinen satulani on Bontragerin ei juurikaan pehmustettu suora versio, jossa ei muuta vikaa ole kuin anatominen yhteensopimattomuus tietyiltä, y-hym, osin pitkää matkaa ajettaessa. Ja kuka sillä lyhyitä ajelisikaan
    Festina lente

Punapää satula takamuksen mukaan

Niin joo, onnittelut vaan kaikille naisille jotka pystyy ajamaan semmoisella kapealla kilpamallilla. Huh.
    Ja jopa semmoisilla "reiällisillä" malleilla.
    Ajaako kukaan ...miten sen nyt ilmaisisi, sellaisella hiilikuitu"palalla"?

Oon yhä enempi vaan vakuuttunut siitä, että mulla on ihan joku erikoismallitakamus, kun en kestä ajella kuin yhdellä pehmeällä, leveällä mallilla, Tunturin Turbolla. onneksi tämä malli sentään on halpa, 20e.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Jos nyt saisin sukupuolesta huolimatta kommentoida, aiemminkin tästä on ollut tällä palstalla puhetta: tilasin Saksasta vaimolle, jolle ei oikein mikään satula tuntunut sopivan, Selle SMP Trekking Lady -satulan. Siinä on nokka taitettu alaspäin ja keskellä halkio. Se toimii vaimon mukaan erittäin hyvin, nyt sellainen on myös tyttären maantiefillarissa. Satulasta löytyy myös paljon naisten omia, hyvin myönteisiä kommentteja ulkomaisilla fillaripalstoilla.

IoD muokkasi tätä : 18.09.2008 at 20.28

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IoD Katso viesti
    Jos nyt saisin sukupuolesta huolimatta kommentoida, aiemminkin tästä on ollut tällä palstalla puhetta: tilasin Saksasta vaimolle, jolle ei oikein mikään satula tuntunut sopivan, Selle SMP Trekking Lady -satulan. Siinä on nokka taitettu alaspäin ja keskellä halkio. Se toimii vaimon mukaan erittäin hyvin, nyt sellainen on myös tyttären maantiefillarissa.
    Toki saa kommentoida miehetkin, jos osaa tehdä sen asiallisesti. Sinä osasit, kiitos hyvästä vinkistä!

Satula näyttää varsin näppärältä mallilta ja voisi vähentää juuri niitä vaivoja joista itse kärsin. Harkitsen tätä vakavasti. Olisiko vielä heittää tilausosoitetta?
    Festina lente

Hankin tällaisen satulan keväällä. Väri on kylläkin helmiäisvalkoinen . Mun satulan leveys on 143 mm.

http://www.specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=33356

Hyvin on toiminut takamus tämän kanss. Ensimmäiset ajokerrat kyllä vaati totuttelua, mutta nopeasti satula tuntui muovautuvan sopivaksi. Joillakin on kuulemma näiden halkiomallien kanssa ollut ongelmaa, että juuri halkion reunat alkaa painamaan. Tässä ei ainakaan minun peffalla ole sitä ongelmaa ollut.
    HiMa muokkasi tätä : 19.09.2008 at 07.54 Syy: lisäys
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

Systeri taisteli monta vuotta muovisatuloiden kanssa. Hankki sitten Brooks B17 S:n (naisten malli), ja valitukset loppuivat. On sittemmin hankkinut toisen samanlaisen.
    "Uusimman henkilöliikennetutkimuksen (HLT 04–05) mukaan pyöräilyn osuus kulkutapaosuuden mukaan tarkasteltuna on noin 9 prosenttia."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Olisiko vielä heittää tilausosoitetta?

Pikaisen googletuksen jälkeen esim. täältä löytyis:
    http://www.amazon.de/Touren-Sattel-S.../dp/B000NVYEVC

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HiMa Katso viesti
    Pikaisen googletuksen jälkeen esim. täältä löytyis:
    http://www.amazon.de/Touren-Sattel-S.../dp/B000NVYEVC
    Herttinen, minkäs teit! Toihan on tavarataivas Nyt rupesi Visa vinkumaan Taidanpa tästä siirtyä kauppa-osastolle....
    Festina lente

Saksassa sitä näytti olevan useammassakin nettikaupassa, ja hintakin on yleensä kutakuinkin sama. Eli kannattaa tosiaankin guuglata "Selle SMP Trekking Lady".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Herttinen, minkäs teit! Toihan on tavarataivas Nyt rupesi Visa vinkumaan Taidanpa tästä siirtyä kauppa-osastolle....
    Sori , tiedän että nämä nettikaupat on "vaarallisia" paikkoja. Omakohtainen kokemus bike24.comista: piti tilata vain ajolaseihin linssejä- paketti tuli eilen, jossa taisi olla 5 muutakin artikkelia... Kaikki on kyllä ihan tarpeellista tavaraa, kuten bandana Veikkasen tallin väreissä

Jos vielä saa ottaa satuloihin kantaa niin ite oon hankkinut kapean 143 mm spessun windien, tais olla bike24:sta.. Vaikka lantio ei ole sitä kaposimpaa mallia niin tykkään kuitenkin että satula on kapea. Tuntuu kuin tuolissa istuis, mukava.
    <3

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myth Katso viesti
    Jos vielä saa ottaa satuloihin kantaa niin ite oon hankkinut kapean 143 mm spessun windien, tais olla bike24:sta.. Vaikka lantio ei ole sitä kaposimpaa mallia niin tykkään kuitenkin että satula on kapea. Tuntuu kuin tuolissa istuis, mukava.
    Saa kommentoida!

Yritin tilata tota Selleä mutta eka tilaus tökkäs jostain syystä ja toinen kauppa ei mahdakaan toimittaa Suomeen tavaraa.

Eli lähtöpisteessä ollaan ja asiaa vielä tutkitaan myös mallien suhteen. Spessut vaan on aika hinnakkaita mun kukkarolle.

Tarttee varmaan kattoo tilaushomaa miehen kanssa, se kun on saksantaitoinen
    Festina lente

Selle-satulaa myyvät (ulkomaillekin) ainakin

http://www.bruegelmann-shop.de

ja

http://www.raddiscount.de

Eiköhän noi ole ihan kunniallisia firmoja, tosin itse en ole niistä tilannut. Kannattaa ennen tilaamista tsekata tältä palstalta Kaupat-osasto, jossa on kokemuksia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IoD Katso viesti
    Selle-satulaa myyvät (ulkomaillekin) ainakin

http://www.bruegelmann-shop.de

ja

http://www.raddiscount.de

Eiköhän noi ole ihan kunniallisia firmoja, tosin itse en ole niistä tilannut. Kannattaa ennen tilaamista tsekata tältä palstalta Kaupat-osasto, jossa on kokemuksia.
    Kiitti! Nyt läks tilaus Bruegelmanille Toivottavasti osasin täyttää kohdat oikein... Ja eihän sitä edullista satulaa voinut tietenkään yksin tilata, samoilla kuluilla tulee sitten ihan vähän muutakin Toivottavasti se mun toiseen firmaan viime viikolla tekmäni tilaus meni jonnekin bittiavaruuteen - tai sitten saan hybridiinkin hianon maantiesatulan

Hih, tästähän vois innostua! (nimim. verenpainemittari Saksasta jo tulossa...)
    Festina lente

Hyvä että sopiva malli löytyi tilaukseen, toivottavasti toimii ajossakin. Minusta satulan valintaan ei muuta reittiä ole kuin kokeilu, sen verran hajontaa naisten keskenkin ruuminrakenteessa.

Itse käytin aiemmin ainoastaan Sellen TransAm Lady satuloita, jotka tosiaan on melko pehmustettuja. Cyclocrossissa on taas Brooksin perussatula (siis miesten malli) ja hyvin sekin toimii.
    Uusimman pyörän mukana tuli San Marcon Aspide Glamour, jossa ei ole reikää vaan vain pieni syvennys keskellä. Hyvin toimii sekin, vaikka pehmusteet on jo aika vähissä.
    Oma arvio on se että istumakestävyys on kehittynyt kilometrejä kerätessä, joten useammanlaiset satulat käy nykyään. Mutta ei sovi myöskään unohtaa että keskivartalon lihaksilla paketti pysyy kasassa eikä koko kuski vain röhnötä istumalihasten päällä.
    Take the Long Way Home - Supertramp

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mandello Katso viesti
    Oma arvio on se että istumakestävyys on kehittynyt kilometrejä kerätessä, joten useammanlaiset satulat käy nykyään. Mutta ei sovi myöskään unohtaa että keskivartalon lihaksilla paketti pysyy kasassa eikä koko kuski vain röhnötä istumalihasten päällä.
    Puhut asiaa, Mandello! Mulla otti jo tuossa hybridissäkin (siis jotain 4 kesää sitten tullut pyörä) aikansa, ennen kuin totuin uuteen kovaan satulaan. Mutta nyt en vaihtaisi kovaa, pehmustamatonta mihinkään! Siksi en katsellutkaan nyt noita naisten geelisatuloita, vaikka siinä haarukassa olisi ollut paljon enemmän tarjontaa. Tuossa maantiepyörässä vaan on sen verran etunojampi ajoasento, että löysin alapäästäni jotain vakiosatulan kanssa synkkamatonta aineistoa.

Ja keskivartalopaketin olemassaolon saa havaita, kun ajaa pitkähkön lenkin kovatuulisella kelillä. Ainakin seuraavana päivänä. Ainakin meikä. Siis jotain siellä on
    Festina lente

Onko kukaan kokeillut Charge Ladle -satulaa? http://www.evanscycles.com/products/...addle-ec008967

Kakkospyörän satula on tosi kehno ja ajattelin, että tuo voisi olla riittävä ja kohtuuhintainen siihen. Toiseen pyörään hankin ilmeisesti Selle Italian lady gel -penkin. Sitä on ainakin kehuttu.

Löytyykö jostakin "istuinluiden etäisyys - sopivat satulat" taulukko Meinaan torstaina kysyä (jos vain kehtaan ) josko gyne mittaisi etäisyyden
    Täysillä keskelle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Heli Katso viesti
    Minulla on käytössä Selle San Marco Aspide Glamour. Tuo on vähän lyhyempi ja takaosasta leveämpi, kuin vastaava miesten malli (=Aspide), ja toppaukset ovat minimissään. Toimii hyvin maastossa ja maantiellä, eikä painokaan ole paha (190g)....
    Glamouria näyttää saavan aika sopivaan hintaan ProBikeKitista. Varsinkin perusmalli on oikeastaan jo halpa.
    http://www.probikekit.com/advsearch.php?AQUERY=glamour
    Rule #1: Obey The Rules

Aspide Glamouria voin suositella, sillä yhden kauden ajaneena. Muissa pyörissä on Transam Lady, ja vaikka se on mukava satula ja vannoin sen nimeen monta vuotta, niin kyllä nykyään Aspide on ykkönen.

En tiedä kuinka paljon hyötyä niistä istuinluiden mittaamisesta on, kun siihen satulassa viihtymiseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten keskivartalon lihasten kunto ja varmaan sekin missä kohtaa satulaa suurimman osan aikaa viettää. Ainakin tuo Aspide sallii vähän vaihtelua, Transam Lady ei niinkään.

Tuo Charge vaikuttaa nimekkäimpien satuloiden kopiolta ja voi hyvin ajaa asiansa. Ja onhan se edullisempi tapa kokeilla sopiiko tuonmallinen satula omaan fysiikkaan.
    Take the Long Way Home - Supertramp

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mandello Katso viesti
    Aspide Glamouria voin suositella, sillä yhden kauden ajaneena. Muissa pyörissä on Transam Lady, ja vaikka se on mukava satula ja vannoin sen nimeen monta vuotta, niin kyllä nykyään Aspide on ykkönen.

En tiedä kuinka paljon hyötyä niistä istuinluiden mittaamisesta on, kun siihen satulassa viihtymiseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten keskivartalon lihasten kunto ja varmaan sekin missä kohtaa satulaa suurimman osan aikaa viettää. Ainakin tuo Aspide sallii vähän vaihtelua, Transam Lady ei niinkään.

Tuo Charge vaikuttaa nimekkäimpien satuloiden kopiolta ja voi hyvin ajaa asiansa. Ja onhan se edullisempi tapa kokeilla sopiiko tuonmallinen satula omaan fysiikkaan.
    Tuo Aspide vaikuttaa hyvältä. Sitä löytyy näemmä ainakin kahden sorttista: sileää ja reikämallista. Ykköspyörään varmaan hyvä valinta.

Ajoasento ja istumatyyli toki vaikuttavat satulassa viihtymiseen ja en oikeastaan ole varma löytyykö/kannattaako ostaa erityinen naisten malli. Mulla on tosi kapea lantio ja luut ilmeisesti kapealla välillä. Halvat unisex-satulat alkavat vaan ottaa peffaan pikkuhiljaa. Kokeilemalla selvinnee mikä sopii persuuksille parhaiten
    Täysillä keskelle

Tässä yksi miehinen kommentti satula asioihin, mä oon sitä mieltä että "kaikkeen tottuu" itse en ole vielä niin huonoa satulaa löytänyt etteikö siihen olis tottunu ja aika monenlaista istuinta on pyörissä ollu, ei kannata heti ensimmäisen eikä vielä toisenkaan lenkin jälkeen tehdä liian hätäsiä johtopäätöksiä penkin sopivuudesta, vaimolla on vähän saman suuntaisia kokemuksia. Tällä hetkellä emännän maatiepöörässä on toi sellen glamour aspide. Niin ja maasturissa SLK lady malli ja tykkää molemmista.

Surullinen

Viime kesänä oli Lahden endurossa joku kauppias esittelemässä sellaista vekotinta mihin istutaan ja se mittasi ilmeisesti istuin kyhmyjen leveyttä. Sen mittauksen perusteella sai sitten sopivamman satulan. Sitä en muista tehtiinkö satula mittatilaus työnä vai oliko sitten eri levyisiä mistä katsottiin lähimäksi osuva. En vaan muista mikä yritys se oli. Mutta sellaisella mittauksella ehkä säästäis vaivaa ja rahaa kun ei tarviisi kokeilla puolta tusinaa eri satuloita.
    Jos ei pysy muiden mukana niin ainahan voi polkea hitaammin

Mulla on ongelmana Sele Italian Nt1. Osaisko joku autaa? Takamus on aina mustelmilla jo melko lyhyen ajon jälkeen. Onko tää jokin tottumuskysymys vai pitäiskö ajaa vain pehmustetuilla housuilla, kun nuo istuinluiden kohdat on aina mustana?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •