Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 74

Aihe: Työmatkapyörä

Työmatkapyörä

Tässä amatööri kyselee.
    Tuli kaupassa vastaan tuollainen Nishiki Hybrid SL-1 (siis miesten malli):
    http://www.nishiki.fi/mallisto/city/hybridsl1/

Osaatteko sanoa soveltuuko tuo 10km työmatka-ajoon kesät-talvet (tai talvella vähemmän, kun joskus menee sitten autolla)? Asun Oulussa eli täällä nuo pyörätiet ovat aivan hyvät. Jos pituutta on vähän yli 170cm, niin mikä tuuma koko pitää olla?

Rajoilla on. Itse tahkoan 16 km matkaa 2-4 kertaa viikossa kesäisin ja tähän asti olen pitänyt vaihdepyörää parempana vaihtoehtona. Maantiepyörä ei kuitenkaan ole vaihtoehto talvikeleille.

Pyörä on mielestäni paras Nishikin malli pitkästä aikaa ja ainoat häiritsevät asiat ovat jalkajarru ja suora tanko, joiden käyttökelpoisuudesta tuollaisessa käytössä en ole ollenkaan varma. Jarrusta pääsee tietysti eroon vaihtamalla takanavan. Varustettuna lukkopolkimilla se voisi olla ok, jos viitsii ajaa suoralla tangolla.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Moi

Olen useamman vuoden ajanut fillarilla duuniin. Mulla on matkaa vajaa kymppi per siivu ja vaihteista en luovu - Vastatuuli, ylä-/alamäet, väsymys, kiire yms.
    Tuo on varmasti helppohoitoinen, kätevä ja kevyt eli sen suhteen mainio kapistus. Mulla on napavaihteinen (nexus8) cressu. Varmasti löytyy erinomaisia menijöitä myös ketjuvaihteiden puolelta. Itse olen n.170cm ja mulla on 28 renkaat ja 51 runko. Näillähän on eroa riippuen minkämallisen fillarin valitsee.

Varmasti hyvä peli! Onko sitten se sulle se kaikkein sopivin.........?

Kirj. nimim. Kahdesta en luovu; vaimo ja vaihteet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Tässä amatööri kyselee.

Osaatteko sanoa soveltuuko tuo 10km työmatka-ajoon kesät-talvet (tai talvella vähemmän, kun joskus menee sitten autolla)? Asun Oulussa eli täällä nuo pyörätiet ovat aivan hyvät. Jos pituutta on vähän yli 170cm, niin mikä tuuma koko pitää olla?
    MENE JA OSTA! Todella fiksu pyörä. Yksinkertainen ja luultavasti melko kevyt. Jos oikean kokoinen ja hyväntuntuinen,niin osta. Ja kyllä jalkajarruilla pärjää ihan hyvin työmatka-ajossa. Ihan turvalliset nekin on,ei kaikki aja polkupyörällä neljääkymppiä työmatkoja ja jalkajarrut on hyvät,kun niitä osaa vain käyttää.

Kyllä tuolla pyörällä polkaisee kymmenen kilometriä helposti.

Sanoisin että varmasti hyvä ostos jolla poljet pitkään ja hartaasti. Soveltuu ihan hyvin työmatka-ajoon. Siks toisekseen täähän on trendikäskin kun ei ole vaihteita. Täällähän moni rakentelee vanhoista fillareista näitä sinkuloita ja kehuu maailman parhaiksi kun ei ole ylimääräistä tekniikkaa.
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!

http://pd.kuvat.fi/

Ensiasennusrenkaat 32mm. Tarkasta, että joku nastarengas sopii pyörimään lokareissa. Kuvasta sitä ei voi päätellä.
    OLMO Dynamic 2005
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Stypid Guest
    Mielestäni taas sanoisin, että käy ainakin koeajamassa pyörä ja vertaa sitä johonkin toiseen ennen hankintaa. Näky ainakin tuon sivun mukaan runkokoot olevan vain 18":sta ylöspäin, joten onko se sitten sen verran iso sun kokoiselle, että tuntuu kankealta talvella. Kokeilemalla se selviää.

Uskoisin kyllä, että Oulussa selviää yksivaihteisella hyvin kesät ja talvet. Tänne, ko tuo tiehallinto ei ole noita mäkiä juuri laittanut, toisin kuin etelään. Että sikäli en pitäis mahdottomana tuolla ajaa talvisinkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stypid Katso viesti
    Mielestäni taas sanoisin, että käy ainakin koeajamassa pyörä ja vertaa sitä johonkin toiseen ennen hankintaa. Näky ainakin tuon sivun mukaan runkokoot olevan vain 18":sta ylöspäin, joten onko se sitten sen verran iso sun kokoiselle, että tuntuu kankealta talvella. Kokeilemalla se selviää.
    Kävin jo itseasiassa sitä testaamassa, mutta se oli sellainen nopea rääpäisy ja ei siinä kaikkia asioita tule huomattua. Pitää pistäytyä uudestaan liikkeessä tarkistamassa. Eli ilmeisesti 18" isompaa ei kannata edes ostaa? Liikkeessä oli esillä yksi kyseistä pyörää, niin kaippa niillä on varastossa enemmänkin, jos tuo oli joku isompi koko.

Renkaan ja lokarin välissä ei muistaakseni ollut hirveästi tyhjää tilaa, mutta enpäs ite taas tiedä kuin pieniä nastarenkaita saa ostettua.

Katso jollain laskurilla ensin karkeasti oikea koko, niin olet edes hehtaarilleen jäljillä. Joillakin kauppiailla on tapana myydä pyörä kuin pyörä asiakkaasta välittämättä. Laskureita on mm. tällä samalla palstalla.
    OLMO Dynamic 2005
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Osta vaikka vain eteen nastarengas samalla kun ostat pyörää. Tai sitten käsket myyjän näyttämään kuinka nastarengas mahdollisesti sopii alle.

Myyjätkään eivät aina tiedä. Konan Paddywagonia kaupataan sitkeästi pyöränä, johon nastat eivät mahdu. Kuitenkin kaupuglla olen nähnyt niitä nastarenkaat alla.
    OLMO Dynamic 2005
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Takahaarukan chainstaystä se nastanakki ekana nappaa kiinni - eli mittailee josko sieltä löytyy tilaa kolmevitoselle TalviMaralle, niin kaikki ok.

Pelkällä etunastallakin pärjää aika pitkälle, ellei takana nyt hirmusen kaponen gummi oo. Työmatkalla varsinkin.

mutanaama Guest
    Kävin jo itseasiassa sitä testaamassa, mutta se oli sellainen nopea rääpäisy ja ei siinä kaikkia asioita tule huomattua. Pitää pistäytyä uudestaan liikkeessä tarkistamassa. Eli ilmeisesti 18" isompaa ei kannata edes ostaa? Liikkeessä oli esillä yksi kyseistä pyörää, niin kaippa niillä on varastossa enemmänkin, jos tuo oli joku isompi koko.

Renkaan ja lokarin välissä ei muistaakseni ollut hirveästi tyhjää tilaa, mutta enpäs ite taas tiedä kuin pieniä nastarenkaita saa ostettua.
    Älä ihmeessä osta 18" isompaa, mulle (175) kokosuositus oli 20", joka kuitenkin tuntuu varsin isolta.

Ketjusuojat ja lokarit tekee tosta loistavan työmatkapyörän, muihin ne pitää yleensä ostaa erikseen. Keveydenkin puolesta menee maantiepyörän kanssa lähes samalle tasolle.

Itse 21-vaihteisesta yksivaihteiseen juuri vaihtaneena voin lämpimästi suositella, ei niitä vaihteita mihinkään tarvii, jos välitys on sopiva. Tuossa 42/18 kuulostaa varsin leppoisalta, eiköhän sillä mäetkin mene mukavasti ylös.

Mulla menee 23mm renkailla varustetulla sinkula/fix -pelillä 15km työmatka varsin kivuttomasti, mäkiin ottaa vähän vauhtia ja viime metrit polkee putkelta, niin ei ongelmia. Välitys mulla on 42/16 (eli aavistuksen raskaampi kuin tuossa Nishikissä).
    Quickly, we must escape THE WHITE. It chases us relentlessly, stealing all color.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kml Katso viesti
    Itse 21-vaihteisesta yksivaihteiseen juuri vaihtaneena voin lämpimästi suositella, ei niitä vaihteita mihinkään tarvii, jos välitys on sopiva. Tuossa 42/18 kuulostaa varsin leppoisalta, eiköhän sillä mäetkin mene mukavasti ylös.

Mulla menee 23mm renkailla varustetulla sinkula/fix -pelillä 15km työmatka varsin kivuttomasti, mäkiin ottaa vähän vauhtia ja viime metrit polkee putkelta, niin ei ongelmia. Välitys mulla on 42/16 (eli aavistuksen raskaampi kuin tuossa Nishikissä).
    Jotenkin tuo yksivaihteisuus, yhdistettynä pyörän keveyteen, kiinnostaisi. Osaakos joku arvioida, mitä vaihdetta tuo ym. Nishikin välitys vastaisi Nexuksen seitsenvaihteisessa pyörässä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harpyö Katso viesti
    Osaakos joku arvioida, mitä vaihdetta tuo ym. Nishikin välitys vastaisi Nexuksen seitsenvaihteisessa pyörässä?
    Niitä ei kannattane juurikaan vertailla. Nexushan hävittää voimaa poljettaessa huomattavasti enemmän kuin tuo vaihteeton napa. Tuolla välityksellä pääsee varmasti leppoisasti mäet ylös ja tasamaalla pääsee niin lujaa kuin jaksaa/osaa polkea. Kun otat tällaiset jengat,niin kyllä sillä varmaan neljä-viiskymppiä vauhtia saa.

Tässä amatööri kyselee.

Joko kävit pyörän laittamassa? Miltä on tuntunut? Pyörää olen itsekin katselemassa ja vaihtoehdot ovat aikalailla Cannondale Bad Boy, Trek Soho 1.0 tai Feltin qx85. Tuntuu vain huonosti tuota Cannaria ja Feltiä täältä Oulun perukalta saavan.

Konan Jake meinasi lähteä mukaan mutta pitäydytään nyt vielä kuitenkin suorassa tangossa.

Mielenkiintoinen kapistus tuo Nishiki.. mistä liikkeestä olet sitä hankkimassa(hankkinut)?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jafe Katso viesti
    Joko kävit pyörän laittamassa? Miltä on tuntunut? Pyörää olen itsekin katselemassa ja vaihtoehdot ovat aikalailla Cannondale Bad Boy, Trek Soho 1.0 tai Feltin qx85. Tuntuu vain huonosti tuota Cannaria ja Feltiä täältä Oulun perukalta saavan.
    Kleessä on yksi kyläkauppa , mielestäni Felt qx85:sta oli ainakin jokin koko esillä eilen, kun vierailin.

Konan Jake meinasi lähteä mukaan mutta pitäydytään nyt vielä kuitenkin suorassa tangossa.
    Olisi tällä hetkellä minun valintani hintaluokassaan. Jake ei ole niin räväkkä ajoasennossaan, minä tykkäsin, siirtymä suorasta putkesta helpompi. Suoralla tangolla otemahiksia niin avuttoman vähän. Kokeile tingata Jarilta vielä tästä!

Mielenkiintoinen kapistus tuo Nishiki.. mistä liikkeestä olet sitä hankkimassa(hankkinut)?
    Nishikeissä keskiöleekereissä ollut ropleemia?

Käys kattoon Kempeleen kyläkaupasta ja sitten Rajakylässä olevasta yksityisestä polkupyöräkaupasta. Niissä molemmissa on ainakin Feltin maastureita myynnissä. Ja Muhoksellakin on kuulemma joku urheilukauppa, joka myy Felttiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneT Katso viesti
    Käys kattoon Kempeleen kyläkaupasta ja sitten Rajakylässä olevasta yksityisestä polkupyöräkaupasta. Niissä molemmissa on ainakin Feltin maastureita myynnissä. Ja Muhoksellakin on kuulemma joku urheilukauppa, joka myy Felttiä.
    Oli Ulapassa vain maastureita ja senverran myyjän kiireiltä sain irti, että kevväämmällä ois uutta pyörää tulossa. Pitääpä siellä Kempeleessä poiketa, kauhea fillarikuume päällä ja mitä enemmän kattelee niin tuntuu vain vaikeammalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti keluri Katso viesti
    Kleessä on yksi kyläkauppa , mielestäni Felt qx85:sta oli ainakin jokin koko esillä eilen, kun vierailin.

Olisi tällä hetkellä minun valintani hintaluokassaan. Jake ei ole niin räväkkä ajoasennossaan, minä tykkäsin, siirtymä suorasta putkesta helpompi. Suoralla tangolla otemahiksia niin avuttoman vähän. Kokeile tingata Jarilta vielä tästä!

Nishikeissä keskiöleekereissä ollut ropleemia?
    Kiitos vinkistä, pitää poiketa siellä. Aika rajusti pitäisi vain hinnasta saada pois, kun tällä hetkellä 900€ on ollut mielessä pyörään varusteineen laittaa, tosin mieli voisi muuttua, kun kunnon tyypit Jakella kävis ottamassa.

Olihan tuolla Höyhtyällä pari Trekin 7500:sta 690€:lla. Mutta se joustokeula ei kauheasti nappaa (ainakin vanhassa 7300:ssa lähinnä huononsi ajo-ominaisuuksia).

No nyt on pyörä ja 1km:n lenkin vasta ehtinyt ajaa, tuossa kohta ajattelin tehdä uutta lenkkiä. Ihan hyvältä tuntuu (enkä mitään huonoa huomannut tuolla matkalla) ja mieli polkemaan lisää polttelee. Huomena menen sillä töihin, niin tulee pidempää matkaa samalla testattua. Keskustan Intersportista ostin ja sain ymmärtää ettei niitä enää jäänyt, vai liekkö ollut markkinointikikka.

Tarviiko tuon uuden pyörän kettinkiä rasvata mitenkään uutena ja saako käyttää jotain crc:n tapaista (olikohan nimi CR2 tai jotain)? Tarkoitus pitää pyörä paremmassa kunnossa kuin edellinen.

Tarviiko tuon uuden pyörän kettinkiä rasvata mitenkään uutena
    Voi sen rasvauksen hetikin aloittaa. Muista öljyämisen jälkeen pyyhkiä rätillä ylimääräiset öljyt pois ketjuista kampia pyörittämällä. Ei roisku sitten öljyt ympäri uutta hienoa runkoa ajaessa.

Kannattaa ostaa suihkupullossa olevaa ainetta. Ja muistaa sitten vielä silloin tällöin puhdistaa ketjut kunnolla.

Ketjun öljyäminen on uskonnollista touhua. Yhdet vannovat yhden aineen nimiin, toiset toisen. Itse olen fundamentalistisesti sitä mieltä, että ei kannata ostaa suihkupullossa olevaa ainetta, koska se on aivan liian ohutta. Ehkä TF2 on sitä minkä nimeä etsittiin. Monihan sitä käyttää, mutta itse vannon aivan tavallisen voiteluöljyn nimiin. Oli se sitten moottoriöljyä, teräketjuöljyä, hydrauliikkaöljyä tai mitä tahansa suihkepulloöljyä paksumpaa öljyä.

Ja ketjua ei tarvitse rasvata jos se ei ole kuiva. Se alkaa liian öljyisenä vain kerätä likaa ja toimia huonosti. Tippa öljyä per rulla siinä vaiheessa kun alkaa kuulua ääntä kuivasta ketjusta, ja sen jälkeen pyyhkiminen rätillä.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

No nyt on pyörä ja 1km:n lenkin vasta ehtinyt ajaa, tuossa kohta ajattelin tehdä uutta lenkkiä. Ihan hyvältä tuntuu (enkä mitään huonoa huomannut tuolla matkalla) ja mieli polkemaan lisää polttelee. Huomena menen sillä töihin, niin tulee pidempää matkaa samalla testattua. Keskustan Intersportista ostin ja sain ymmärtää ettei niitä enää jäänyt, vai liekkö ollut markkinointikikka.
    Onneksi olkoon hankinnasta, hyvältä peliltä vaikuttaa. Kävin kysymässä eikä tosiaan yhtään sykkeliä ollut. Yksi valkoinen naistenpyörä olisi 400€ lähtenyt. Piti kyllä jo myyjälle sanoa et ethän säkään osta naisten alusvaatteita, kun se väkisellä meinas mulle liian pienen, naisten fillarin myydä.

Etsintä siis jatkuu mun osalta.. nuo sinkulat alkoivat kiinnostaa. Pitää tuota Cannarin Bad Boytä ruveta katteleen yksvaihteisena.

Cannondale Bad Boy Singlespeed

Heitän nyt kyssärin tähän ketjuun, kun asiani koskee myös sinkulaa työmatka-/kaupunki-/maantiefillarointiin. Tuo 2008 sinkku pahapoika kiinnostaisi ja mm. Evans myy sitä vielä kukkarolleni sopivaan hintaan toimitettuna. Täkäläiset pyöräkaupat eivät kuitenkaan täytä varastojaan juuri tuolla mallilla, joten testaaminen jäänee haaveeksi.

Kyselisin siis kokemuksia filusta ja ikuista ongelmaa eli runkokokoa. Olen 180cm pitkä.

Kiitoksia etukäteen!

ivsq Guest

Sotaratsun vaihto

Mulla on käytössä ollut Tunturi Huracan-merkkinen 7-vaihteinen jalkajarrullinen city-maastopyörä(tuolla nimellä ne muistaakseni myytiin) vuodesta 1995 lähtien. Maksoi uutena muistaakseni 2000mk pintaan +-300mk ja hyvin on pyörä palvellut vaikka putsaamista ja ketjujen öljyymistä kummoisempaa huoltoa en olekkaan jaksanut harrastaa. Ainut huonopuoli pyörässä on sen paino. Nyt on sitten viimein alkanu pyörä paukkua siihen malliin, että joutuu luopua siitä ja etsiä korvaava menopeli. Eli mikä olisi hyvä malli lähinnä kaupunkipyöräilyyn? Työmatka on noin 7km suunta ja pidempiä lenkkejä tulee vedettyä vain harvoin. 7-vaihdetta on riittänyt paremmin kuin hyvin, oikeastaan 5 vaihdettakin olisi tarpeeksi. Jalkajarruja olen käyttänyt koko ikäni, eli ne olisi bonusta. Kuitenkin pyörä saisi olla mahdollisimman kevyt, että voisi tarpeenvaatiessa kuskata päivittäin ylös kerrostalon rappuja, eli jalkajarrut ei ole aivan pakolliset jos lisää merkittävästi painoa. Polkuasentoki saisi olla melko pystyhkö, olen joskus koittanut matalampaa asentoa, mutta selkähä siitä tuli kipeäksi enkä muutenkaan niin paljoo pitänyt asennosta. Pyörä tulisi ympärivuotiseen käyttöön. Eli pyörä saisi olla mahdollisimman kevyt, pystyhkö ajoasento, mahdollisimman vähän huoltoa vaativa. Ajatuksia, ideoita?

PS. Ja minkähänlaiset pyöränkumit kannattaisi ostaa tänne lasipullonsärkijöiden luvattuun maahan? -nimim. jälleen kumi tyhjänä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •