Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 101

Aihe: Polven eturistiside

Polven eturistiside

Bonjour!

On tällä saitilla kellään kokemusta eturistisiteen katkeamisesta, korjaamista siirränäisen kera ja toipuminen takaisin normaalin elämään.

Omani katkesi rappusia alas astuessa 4 viikoa sitten. Jalka operoitiin 1,5 viikoa sitten ja toipuminen on hidasta.

Jalkaa särkee tosi paljon koko ajan, en ole nukkunut juuri ollenkaan leikkauksen jälkeen ja muutenkin on tosi rankkaa kun koko kesä meni pilalle totaalisesti ihna joka kantilta.

Tämä on vain tällainen "vuodatus" koska vaimoni on jo saanut kärsiä mun valituksista aika paljon ja mulla on sentään tosi korkea kipukynnys.

Toivoisin jos jollain on käynyt yhtä huono tuuri, niin vähän kertoisi että on hyvin kuntoutunut ja pyörä kulkee taas ja muukin elämä.

-k

ps. ainoa hyvä puoli tässä on että, nyt on ollut aikaa katsoa Eurosportilta touria kaikki lähetykset uusintoineen.
    kaierkki.pic.fi

Terve!
    Vastaan, vaikka ei itselleni ole ikävästi käynyt. Kavereilleni on muutamalle omaan polveen napsahtanut. Alppihiihdossa täyteen treeni ja kilpailukuntoon on mennyt aikaa puolisen vuotta aktiivisella kuntoutuksella. Pyöräily on kuntoutusmielessä kyetty kuitenkin aloittamaan heti kivun salliessa, ja monet ovatkin sen hyvin nopeasti aloittaneet. Kaikissa tapauksissa on siirränäinen tehty polven ja takareiden jänteestä, ja kenenkään vauhti ei ole toipumisen jälkeen ollut hidasta. Eräälläkin kaverilla on paukkunut jo kolmesti.
    Uskoisin, että aktiivisella kuntouksella on mahdollista päästä mukavaan treenikuntoon 3-4 kuukaudessa, mutta täysi kisaisku ainakin alppihiihdossa (suuret väännöt) vie 6kk. Pyöräilyssä ei välttämättä niin kauan.

Tsemppiä!
    Yesterday is history, tomorrow is mystery.

Kiitos

Vastauksesta. Alppihiihto onkin totaalinen toinen harrastukseni ja talvella vietän joka talvi vähintään 2 vko lajin parissa.

Kyllä kirurgini määräsi jo tulevana tiistaina kuntoutuksen aloituksen fysion kanssa. heti kun saadaan liikerataa polveen lisää, niin eikun kuntopyörän selkään ja heti kun homma edistyy niin kelluntaliivit päällä ja altaaseen polkemaan "tyhjää".

Ja nyt Eurosportin ääreen, alkaa mieltetön vuorietappi.

Kiitos Norsolle vastauksesta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Norso Katso viesti
    Terve!
    Vastaan, vaikka ei itselleni ole ikävästi käynyt. Kavereilleni on muutamalle omaan polveen napsahtanut. Alppihiihdossa täyteen treeni ja kilpailukuntoon on mennyt aikaa puolisen vuotta aktiivisella kuntoutuksella. Pyöräily on kuntoutusmielessä kyetty kuitenkin aloittamaan heti kivun salliessa, ja monet ovatkin sen hyvin nopeasti aloittaneet. Kaikissa tapauksissa on siirränäinen tehty polven ja takareiden jänteestä, ja kenenkään vauhti ei ole toipumisen jälkeen ollut hidasta. Eräälläkin kaverilla on paukkunut jo kolmesti.
    Uskoisin, että aktiivisella kuntouksella on mahdollista päästä mukavaan treenikuntoon 3-4 kuukaudessa, mutta täysi kisaisku ainakin alppihiihdossa (suuret väännöt) vie 6kk. Pyöräilyssä ei välttämättä niin kauan.

Tsemppiä!
    kaierkki.pic.fi

Mun polveen tuli liikerataa jonkin verran heti kun turvotus salli. Nimenomaan eturistiside ja reidestä siirrännäinen.

Fillarilla liikerata kasvoi nopsaan, joskin kävely turvotti jalkaa vielä pitkään niin että se haittasi. Joka tapauksessa, hyvä siitä tulee, etenkin pyöräilyyn.
    Miten niin tyhmä kysymys??

No, tuota kokemusta korjaamisesta siirrännäisen kera ei ole, mutta eturistisiteen katkeamisesta on. Mulla katkes eturistiside (ja samalla polvikierukka repeytyi) futiksessa keväällä 1997. Tähystysoperaatiossa irralliset kierukanpalaset poistettiin, mutta itse eturistiside jätettiin kuitenkin fiksaamatta. Lääkäri (ihan tunnettu urheilijoiden operoija) sanoi että ristiside voidaan fiksata, mutta että pärjäilen varmaan hyvin ilmankin, koska jalkalihakseni olivat tuolloin hyvässä kunnossa. Lääkäri suositteli kuntoutuksena pyöräilyä, jonka sitten noihin aikoihin aloitinkin.

Hyvin olen tullut toimeen ilman tuota vasemman polven eturistisidettä, pelasin myöhemmin 4 vuotta salibandyäkin harrasteporukassa ja kaukalopalloa olen pelannut näihin päiviin saakka. Ainoa palloilulaji mikä selkeästi ei sopinut koivelleni, oli koripallo (jota sitäkin pelailin vammautumisen aikoihin kerran viikossa kaveriporukalla). Pari ekaa vuotta siteen katkeamisen jälkeen käytin kaikessa harrastamisessa polvitukea, mutta sitten luovuin siitäkin. Hyvin menee edelleen..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaierkki Katso viesti
    Bonjour!

On tällä saitilla kellään kokemusta eturistisiteen katkeamisesta, korjaamista siirränäisen kera ja toipuminen takaisin normaalin elämään.

Omani katkesi rappusia alas astuessa 4 viikoa sitten. Jalka operoitiin 1,5 viikoa sitten ja toipuminen on hidasta.

Jalkaa särkee tosi paljon koko ajan, en ole nukkunut juuri ollenkaan leikkauksen jälkeen ja muutenkin on tosi rankkaa kun koko kesä meni pilalle totaalisesti ihna joka kantilta.

Tämä on vain tällainen "vuodatus" koska vaimoni on jo saanut kärsiä mun valituksista aika paljon ja mulla on sentään tosi korkea kipukynnys.

Toivoisin jos jollain on käynyt yhtä huono tuuri, niin vähän kertoisi että on hyvin kuntoutunut ja pyörä kulkee taas ja muukin elämä.

-k

ps. ainoa hyvä puoli tässä on että, nyt on ollut aikaa katsoa Eurosportilta touria kaikki lähetykset uusintoineen.

Terve! Mulla on juuri tuo puolen vuoden aika tulossa täyteen leikkauksesta. Katkaisin eturistisiteen salibandytreeneissä marraskuussa 2007 ja helmikuun alussa oli leikkaus (takareidestä siirre). Täytyy todeta, että noiden särkyjen suhteen homma taitaa olla hyvinkin yksilöllistä. Sulle on näemmä sattunut huonompi tuuri niiden suhteen. Mun nimittäin ei tarvinnut napata kuin ekana yönä pari Panacodia ja seuraavana iltana yksi ja säryt olivat muutenkin aika vähäiset. Uskoisin kuitenkin, että ne sinullakin helpottavat kunhan turvotus laskee! Koita jaksaa alkuhetket.

En nyt enää muista ihan tarkkoja aikoja, mutta melko pian pääsin kuntopyörän selkään. Kuntoutusliikkeet sinällään aloitin jo seuraavana päivänä leikkauksesta. Jalan nostoja, koukistuksia tuolilla istuen, lähentäjiä ja loitontajia... Niitä kannattaa vääntää vaikka pahalta tuntuiskin (no okei, järki mukana toki, ettei tule takapakkia). Olisinkohan kolmen/viiden viikon kohdalla saanut hiljalleen aloitella kuntofillaria.

Kuntoutuksen edetessä jalan toiminta on kyllä kehittynyt ihan sairaan nopeasti. Olisi pitänyt pitää treenipäiväkirjaa kylläkin, koska nyt en enää muista kehitystä riittävän tarkkaan. Kävely (ja monet arkiaskareet) oli pitkään toispuoleista, mutta onneksi tyttöystävä kiinnitti niihin huomiota ja sain niitä toispuoleisuuksia tiedostetusti karsittua. Varmaan kolmen kuukauden kohdalla aloin pyöräillä maantietä hissuksiin, mutta maastoajelut ovat olleet fysioterapeutin kehotuksesta pannassa. Tällä viikolla ajattelin lähteä kokeilemaan sitäkin. Maantiellä voi jo ajaa niin kovaa kuin lystää, enkä ole siinä juuri enää varonut polvea ainakaan kuukauteen. Muutaman kerran putkelta ajaessa polvi on ollut vähän hassussa asennossa ja lupaillut kipua, mutta muuten ei ole ollut mitään tuntemuksia pitkilläkään lenkeillä. Ja se maantieajo on kyllä ollut todella siistiä sen jälkeen, kun talvella vielä tuntui ettei polvella tee yhtään mitään! Maastoajo on ollut kiellossa kaatumisriskin takia, mutta nyt siirre alkaa olla jo yhtä kestävä kuin alkuperäinenkin, joten metsään saa taas mennä.

Juoksulenkkejä olen tehnyt parisen kuukautta. Ekat lenkit olivat mallia "yritän juosta 100 askelta". Nyt pystyy jo vetämään puoli tuntia helposti, joskin ekat 5 minuuttia polvi oireilee. Vauhtiakin on mukavasti pystynyt lisäämään. Vähän vielä arveluttaa, uskallanko tehdä paluun salibandykentille. Nyt oli jo toinen ko. lajista johtuva polvileikkaus, eikä enää kiinnosta kolmanteen joutua.

Oma kuntoutukseni eteni suunnilleen näin:

1. lihasten toiminnan palauttaminen, liikeradat (ilman painoja, ei vääntäviä liikkeitä)
    2. lihasvoiman asteittainen kehitys (aluksi nilkkapainoilla ym., sitten punttiksella 2-3krt/vko)
    3. koordinaatioharjoitteet (hyppelyt, tasapainolauta)
    4. pyöräily
    5. polven iskunvastaanottokyvyn parantaminen (juoksulenkit)
    6. paluu salibandykentille - aluksi ilman kontaktia itsekseen pallotellen.

Fysioterapiasta on ollut korvaamaton apu prosessissa, TEE MITÄ KÄSKETÄÄN!

Tsemppiä sinulle kuntoutukseen! Kyllä siitä vielä toimiva koipi tulee, vaikka nyt tuntuisikin mahdottomalta ajatukselta.
    https://raeven.fi

Mullakin meni vuosia hyvin ilman eturistisidettä -tietämättäni. Päästin kondiksen laskemaan ja jossain firman sählyissä menetetyn nuoruuden innolla päästin polvea uudelleen pyörimään. Avain pärjäilyyn siis tuntui olevan hyvä lihaskondis. No sittemmin polvea on pariin kertaan fiksailtu (ensin kierukkaa ja sitten ristisidettä) ja hyvä siitä pidemmän päälle tuli. Vajaat viisi vuotta sitten tehty remppa ei muistuta enää itsestään liikkuessa. Lähinnä muistuttaminen kai olikin alitajuista polven ylenpalttista varomista. Mitä paremmin alkuajan kuntoutuksen hoitaa ja mitä paremmassa kunnossa jalan lihaksia myöhemmin pitää, sitä paremmin jalka pysyy kuosissa. Tsemppiä jalan paranteluun -eikä niitä kipulääkkeitä kande vältellä jos särkee. Heti vaan trainerilla/ kuntopyörällä liikettä kun hoitsut sallii niin aivan kaikki lihakset eivät pääse jalasta katoamaan.

Täällä on puolestaan eturistiside revennyt luunkappaleen kera irti junnuna ja kierukka revennyt ja korjailtu muutama vuosi takaperin. Eturistiside luutunut pikkunystyn päähän uudestaan, polvi entistä löysempänä kierukan pienennyttyä ja avain liikkumakykyyn on nimenomaan lihaskunnon ylläpito. Heti kun vähän on lihaskunto huonompana niin polvi alkaa särkemään.
    FLEXI RULES!!!

Itseltä korjattiin eturistiside vuosi sitten reidestä otetulla jänteellä. Toipuminen oli ensimmäisinä kuukausina normaalia hitaampaa, jalan liike ei tahtonut tulla takaisin kunnolla. Puolen vuoden kohdalla kaikki oli kuitenkin kuten pitääkin, vähän kipuja välillä mutta se on kuulemma normaalia vielä vuodenkin päästä leikkauksesta. Rinteessä laudalla lekuri antoi luvan vain peruslaskuun, siirrännäinen on kuulemma täydessä vahvuudessaan vasta vuoden kuluttua leikkauksesta. Kaiken kaikkiaan jalka on nyt hyvän tuntuinen, tennistä kestää pelailla, maastossa voi ajaa varomatta ym. Tasapainolauta on kaiken muun kuntoutuksen lisänä hyvä kapine jalan parantelussa, itsellä ollut käytössä näihin päiviin asti. Kunhan leikkauksen jälkeen jaksaa vain ottaa rauhallisesti ja kuntoutella kunnolla niin jalasta tulee hyvä vielä.

Update 27.7. 2008

Iso kiitos kaikille vastaajille kannustuksesta ja tsemppauksesta. Polvea särkee edelleen niin **tusti ja lääkkeet ei auta. Ihme juttu, mulla viimesen kymmen vuoden aikana polvikierukoita, putsattu/pätkitty/imuroitu irtopalasia 3 kertaa ja kertaakaan en ole leikkauksen jälkeen tarvinnut kipulääkettä, enkä hammaslääkärissäkään ota koskaan puudutuspiikkiä.

Olen ollut siinä uskossa että, minulla on korkea kipukynnys, ehkä onkin mutta, nyt tämä pitkäaikainen särky leikkauksen jälkeen tuli samaan hintaan .

Lopetin siis lääkeiden syönnin kun ne ei auta mitään ja nyt vastaan huomaan kun pää toimii normaalisti, miten "lääkepöllyissä" tuli vietettyä pari viikkoa leikkauksen jälkeen.

Olin mökillä viikon "kiukuttelemassa" keppien kanssa ja sivusta seurailin kun vaimo joutui hoitamaan kaikki asiat mökillä, ai että kyllä sapetti. Mega-suur-kiitos vaimolleni, 6 ja 7 vuotiaille pojille kun olette auttaneet ja tukeneet minua . (6-vuotiaan kommentti - iskällä on vähän polvi kipee, mut ei se pelimiestä haittaa, tuu nyt pelaa mun kanssa futista, jep -syksymmällä).

No hyvä puoli oli että kun oli neljä päivää helle ilmoja niin haava parani hyvää vauhtia ilmakylpyjen ansiosta ja särkyä auttoi edes vähän kun seisoin +20 astesessa järvivedessä mahdollisimman kauan kerrallaan.
    Jumppalin jalkaan myös samalla vedessä sillä seurauksella että se kipeytyi lisää....... Nooh, ainakin kokeilin.

Huomenna alkaa Ma. 28.7. alkaa ensimmäinen ohjattu fysio ja siitä sitten kova kuntoutus.

Nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja alan taistelun jalan kuntoon laittamiseksi mahdollisimman pian ja sitä kautta normaaliin elämän rytmiin.
    kaierkki.pic.fi

Mulla meni eturistiside 4 vuotta sitten. Muistaakseni pari viikkoa särki aika kohtuullisesti ja napsin paljon panacodeja ja burana kasisatasia.
    Jälkikäteen katsottuna leikattu polvi on jämäkämpi kuin ei leikattu.
    ANTAA SOITTAA!!!

Meikäläisellä vähän huonompaa tuuria tuon eturistisiteen kanssa. Katkaisin omani taannoin, melkein 20 vuotta sitten. Silloin tapahtuman ja leikkauksen välillä 8 kk. Leikkaus tähystyksellä, siirrännäinen otettiin patellajänteestä. Leikkauksen jälkeen ei oikein mikään sujunut, kuntoutuminen oli hidasta ja kaikenlaista vaivaa oli. Noin vuoden päästä leikkauksesta side katkesi uudelleen. Edellisestä leikkauksesta oli niin huonot kokemukset että pyysin vaan poistamaan polvesta ylimääräiset tavarat ja niin tulikin eleltyä ihan sujuvasti ilman ristisidettä melkein kymmenen vuotta. Polvi oli hyvässä kunnossa kun lihaksia muisti treenata, toki nivelessä oli pientä löysyyttä.

Vuosituhannen vaihteessa polvi meni huonommaksi ja menin uuteen korjausoperaatioon. Nyt otettiin siirrännäinen takareidestä. Leikkaus meni hyvin ja kuntoutuminen onnistui yhtä takareiden revähtymää lukuunottamatta hyvin. Kuntoutusmenetelmät oli kehittyneet aika tavalla ekaan operaatioon verrattuna. Koipi oli hyvässä kunnossa pari vuotta kunnes taas alkoi kävellessä mennä pois paikoiltaan. Niveltä putsattiin ja kierukasta otettiin pala pois, ja tilanne oli taas hiukka parempi hetken.

Nykyisin nivelessä on edelleen löysyyttä, ja polvi pettää silloin tällöin ja turpoaa. Pyöräillessä ei juurikaan haittaa, päin vastoin ajaminen pitää lihakset paremmassa kunnossa, ja lukkopolkimiin vaihtaminen on vahvistanut myös takareittä paremmin. Kova runttaamminen aiheuttaa kuitenkin turvotusta, joten ajoni on rauhallista ilman kovia vetoja. Uinti ja pyöräily ovat ne lajit joilla menen, mitään äkkinäisiä liikkeitä vaativia lajeja en voi harrastaa. Toimeen tullaan, mutta koko ajan tuntee, että toinen polvi on erilainen kuin toinen. Mitään jatkuvaa tai satunnaistakaan kipua/särkyä polvessa ei ole, joten siltä osin saa olla tyytyväinen.

Kirurgi kertoi, että kolmaskin rekonstruktio voidaan vielä tehdä, mutta en tällä hetkellä ainakaan ole kovin innokas asiaan. Koetan pitää lihaksia jonkinlaisessa kunnossa ja pärjätä sillä. Ulospäin tuo vaiva ei näy esim. kävellessä paitsi silloin kun turvotusta on.

Oma neuvoni on sama kuin tuolla aiemminkin joku heitti: tee mitä lääkäri/fysioterapeutti käskee, kuntota aktiivisesti mutta jätä liika riuhtominen pois. Toipumisia!
    "I had pains in places where I didn't know I had places"
    - Sledge Hammer -

Olenkin itkenyt omasta polvestani pariin otteeseen muissa ketjuissa. ACL rakennettiin uudestaan torstaina. Terapiablogi löytyy täältä...

Oho... onpas täällä ollut huonotuurisia eturistisiteen omistajia useita... tai sitten minulla vain oli poikkeuksellisen hyvä tuuri (ja hyvä lääkäri).

Eturistiside napsahti irti-poikki vuonna 1996 keväällä hiihtorinteessä. Leikkaus hoidettiin pari kuukautta tapahtuneen jälkeen Tilkassa. Leikkaava lääkäri sattui olemaan joku aivan erinomainen urheilulääkäri. Ristisiteeseen otettiin siirrännäiseksi suikale patellan jänteestä. Päivän tai kaksi otin särkylääkkeitä - 2-3 viikkoa menin kepeillä ja sitten ihan omin voimin. Ensimmäisen kuukauden puolentoista jälkeen polvi ei koskaan varsinaisesti mitenkään vaivannut ja oli täysin kunnossa muistaakseni noin 2 kuukauden kuluttua leikkauksesta. Siitä lähtien ei ole ikinä vaivannut ja on aina tuntunut paremmalta kuin koskaan ennen. Mitään varsinaista kuntoutusohjelmaa ei ollut, mutta urheilin tuohon aikaan muuten aika paljon ja monipuolisesti.

En ollut tuolloin mikään keijukainen (paino 80-85kg) enkä varsinkaan nykyään (paino 100+). Aina olen kuitenkin pelannut leikkauksen jälkeenkin lentopalloa ja laskenut agressiivisesti alppia kisasuksilla (jotka tunnetusti aiheuttaa välillä polviin melko järkyttäviä vääntöjä ja kuormia). Polvi ei ole ikinä vaivannut leikkauksen jälkeen.

Eihän se ACL mitään PCL katkeamiseen verrattuna... Kaiken lisäksi pelkään että mulle 7v sitten tehty rekonstrukio petti juuri äskettäin. Lisäksi posterolateraalinen kulma on ihan tohjona. On nimittäin alkanut polvi/lonkka vähän oireilla entiseen malliin. Voitte siis lohduttautua että onneksi vain eturistiside.

Kunhan vaan muistaa, että 3 kk kohdilla siirrännäinen on heikoimmillaan. Verenkierto ei vielä ole kehittynyt kunnolla siihen ja se alkaa olla "vanha" ilman sitä. Harjoitella voi niin kuin fyssari sulle ohjaa. Tärkeää on suljettu kineettinen ketju. Eli jalkapohja kiinni alustassa. Ei heiluriliikkeellä puntti jalassa tms, ,koska silloin juuri ACL rasittuu. Fillarointi on siis OK!!

Kärsivällisyyttä vaan. Alussa tuntuu ,ettei hommasta tule mitään, mutta kyllä se siitä ajan kanssa lähtee. 6 kk-12 kk siinä haitari kilpaurheiluun. Ja sitä voimaa pitäis olla 90 % toiseen verrattuna. Ennen ei kyllä mutkamäkeen kannata mennä.

Olen itse hoitanut noita jälkihommia fyssarina 20 v ajan, eikä yksikään ole pitkässä juoksussa pommiin mennyt. Aika hyvin ovat kirurgit siis onnistuneet. Yhden tiedän, mutta siinä bakteeri meni jo alkuvaiheessa niveleen. Ja se on sitten huonoa tuuria se. Eikä sulla sekään enää riskinä ole, koska aikaa on kulunut jo sen verran. Toki sen voi sitten jossain uudessa tapaturmassa katketa uusiksi. Näin on munkin potilaille joskus käynyt. Mutta silloin on tehty jotain samanlaista kuin ekalla kerrallakin.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

Aika hauska lueskella luimupupun blogista miten erilailla noita siteitä rakennellaan/kuntoutusta tehdään. Heinäkuussa olin häissä, joissa toukokuussa Helsingissä leikattu futaajatyttö käveli vielä ohjeiden mukaan tuki jalassa. Itsellä meni ristiside poikki salibandyssä 31.5 ja leikkaus oli tiistaina. Leikkaus suoritettiin päiväkirurgisesti yksityisellä puolella. Klo 8.30 sisään, 9.00 nukutus, 11.30 herääminen, 15.00 kotiin pelkkä kompressioside jalassa ja reilusti ryyniä mukana. Sisään on menty yhdestä kohtaa ja neljä tähystysaukkoa on tikattuna. Siirrännäinen takajänteestä. Toipuminen on alkanut yllättävänkin hyvin. Olen tarkoituksella vältellyt suurempaa liikuskelua. Toissapäiväisen kaupassa kävelyn jäljiltä tuli hiukan takajännekipuja ja lisäturvotusta. Olen kuuliaisesti syönyt kuurin mukaisesti 3*päivässä 50mg Voltaren-tulehduskipulääkettä ja yöllä ottanut pariin otteeseen Panacod-poretabletin. Ekoiksi öiksi varuiksi annetut opiaattipohjaiset ryynit saivat jäädä koskematta. Normaalisti en syö oikein edes buranaa, eikä nytkään välttämättä kivun sietämättömyyden vuoksi olisi tarvinnut ryyniä napata, mutta ohjeistus oli, että mielummin syö ekan viikon siksi ettei kipu pääse edes tulemaan ja noi Voltarenit kai laskee turvotusta. Vielä noista leikkausta edeltävistä tunnelmista: samaistuin kyllä täysin tuohon "ei tässä jalassa VOI olla mitään vikaa"- kommenttiin Fillari on liikkunut nyt paremmin kuin aikoihin ja puntillakin on romua saanut käyttää hyvin. Jälkeenpäin todetakseni tuntemukset kuitenkin johtui liene enemmän pienestä epävarmuudesta toipumiskipuja kohtaan ja nukutuspelosta, todella hyvä että leikkasivat, ei tämä niin sietämätöntä ole. Löytyipä samalla myös katkennut kierukka, jonka palaset siivottiin poies. Tsemppiä muille toipilaille kuntoutukseen!

Mukavaa, että blogistani on ollut tukea. Jalkani oli tosiaan viimeiset pari viikkoa sellainen, että pystyin ajamaan pyörällä maastossa kaikkein teknisipiä pätkiä lukuunottamatta oikein hyvin mutta muut hommat eivät sitten sujuneetkaan. Kävely piti rajoittaa sisällä pyörimiseeen ja pyörän luo kävelyyn. Eihän tämä toipilasaika herkkua ole mutta näyttää siltä, että Tapio Kallio teki oikein hyvää työtä.

Miulle sanottiin silloin suoraan pari päivää tapahtuneen jälkeen, että paras leikkausaika olisi 6-8 vkoa tapahtuneesta, kun jalka on saavuttanut täydet liikeradat. Tässäkin suhteessa ilmeisesti koulukuntaeroja. Toinen vaihtoehto käsittääkseni olisi leikata melko välittömästi traumaattisessa tilassa oleva polvi. Itsellä oli siis jo polvi siinä kondiksessa, ettei se käytännössä haitannut arkielämää. Koiran kanssa pari kertaa päivässä puolen tunnin metsälenkki sujui ongelmitta kävellen. Ilmeisesti toi katkennut kierukka tms. roipe jossain välissä aiheutti vähän nivelkipua, mutta muuten ei oireita. Maastossa kävin ajamassa touko-elokuussa vain kerran, kun tuntui että oli korvien välille liikaa yllätysjalkautumiset. Tosin silloin oli maastokin hyvin teknistä kivenkiertoa. Tarkoituksena oli saada leikkausta ennen lihakset mahdollisimman hyvään tikkiin toipumisen nopeuttamiseksi, josta syystä siirryin täysin maantielle (joka kuumana kesänä on mielestäni muutoinkin mielekkäämpää). Nyt olisi ohjeet samankaltaiset ekan 3 vkon osalta. 90 asteen taivutusrajoite ja sitten alkaisi fyssari. Ilmeisesti olet tehnyt jo omaehtoista heiluttelua jonkin verran? Itse olen keskittynyt nyt turvotuksen lakemiseen, enkä ole kauheasti lihaksiston avustamana taivutellut. Jotenkin tuntuu noi tikit vielä kiristävän sen verran polvinahkaa, ettei oikeen tohdi. Ilmeisesti kuiten viimeistään loppuviikosta tikkien poiston jälkeen pitäisi alkaa touhuta. Vaikkei se lienee ihan vähällä mahdollista olekaan, mutta mielikuva liian aikaisen rehkimisen vuoksi irti räpsähtävästä siirteestä ei tunnu myöskään mielekkäältä Btw. ton haavan sulkemisenkin osalta on päädytty eri ratkasuun. Miulla ei niittejä, ilmeisesti katsotaan ettei näitä karvasia sääriä tarvi kaunistella Aisnii, sain muuten itelleni full-length-videon tosta operaatiosta. Ei oo vielä riittäny mielenkiinto kattoa

10. toukokuuta 2008 katkes eturistiside oikeasta polvesta. muutamia viikkoja tuntui pistävää kipua varsinkin autosta noustessa. 5 viikon päästä pääsin ortopedin tykö joka laitto minut heti magneettikuvaukseen.

pari kuukautta huristelin alamäkipyörällä ihan normaalisti kesän aikana. 13. elokuuta oli tähystysleikkaus Terveystalossa. Fysioterapia alkoi 3 viikon päästä tähystyksestä. Ite kuntoutusoperaatio oli hemmetin työlästä aikaa. 3-5 kertaa viikossa kuntosalilla ohjeiden mukaan. tätä tein jouluun asti jolloin jalat alkoivat olla tasavertaiset ja tasapainoaisti toimi normaalisti. tämän jälkeen jatkoin entisten harratusten parissa. oli jännä huomata miten perse alkoi väkisin kääntymään toiselle puolelle tietyissä liikkeissä kun jalkojen lihaskunto oli erilainen. 3 kiloa tippui paino leikkauksen jälkeen ja reiden ympärysmitta 10 cm polven yläpuolelta pieneni 3 senttiä.

kilot ja sentit sain takasin. nyt polvi toimii normaalisti. onneksi muuta ei hajonnu kuin eturistiside. seuraavan talven lasketteluhommat ei kärsiny yhtään polven korjauksesta en haluais kokea samaa operaatiota toista kertaa.

läpi käyty tapahtumasarja jätti alitajuntaan pienen epävarmuuden. esim aina kun hyppään ojan yli niin pitää pari kertaa miettiä miten suoritan alastulon. ja tramboliinille ei tee mieli lähteä hyppimään.

ps. vakuutukset rules! yksityisellä puolella polvi oli tähystetty 5 viikkoa ennen kuin kunnallisella puolella olis edes päässy magneettikuvaan.
    jou mään, chicago

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tv. Katso viesti
    10. toukokuuta 2008 katkes eturistiside oikeasta polvesta. muutamia viikkoja tuntui pistävää kipua varsinkin autosta noustessa. 5 viikon päästä pääsin ortopedin tykö joka laitto minut heti magneettikuvaukseen.

pari kuukautta huristelin alamäkipyörällä ihan normaalisti kesän aikana. 13. elokuuta oli tähystysleikkaus Terveystalossa. Fysioterapia alkoi 3 viikon päästä tähystyksestä. Ite kuntoutusoperaatio oli hemmetin työlästä aikaa. 3-5 kertaa viikossa kuntosalilla ohjeiden mukaan. tätä tein jouluun asti jolloin jalat alkoivat olla tasavertaiset ja tasapainoaisti toimi normaalisti. tämän jälkeen jatkoin entisten harratusten parissa. oli jännä huomata miten perse alkoi väkisin kääntymään toiselle puolelle tietyissä liikkeissä kun jalkojen lihaskunto oli erilainen. 3 kiloa tippui paino leikkauksen jälkeen ja reiden ympärysmitta 10 cm polven yläpuolelta pieneni 3 senttiä.

kilot ja sentit sain takasin. nyt polvi toimii normaalisti. onneksi muuta ei hajonnu kuin eturistiside. seuraavan talven lasketteluhommat ei kärsiny yhtään polven korjauksesta en haluais kokea samaa operaatiota toista kertaa.

läpi käyty tapahtumasarja jätti alitajuntaan pienen epävarmuuden. esim aina kun hyppään ojan yli niin pitää pari kertaa miettiä miten suoritan alastulon. ja tramboliinille ei tee mieli lähteä hyppimään.

ps. vakuutukset rules! yksityisellä puolella polvi oli tähystetty 5 viikkoa ennen kuin kunnallisella puolella olis edes päässy magneettikuvaan.
    Nostelen kyllä kovasti hattua motivoituneelle jälkikuntoutukselle! Tuo on vaihe, jossa polven voi joko antaa pilaantua tai hoitaa _kovalla_ työllä kuntoon. Lisäksi olet oikeassa tuosta ketjun nopeudesta kunnallinen vs. privaatti. Kaikki ei valitettavasti kunnan puolella ole ihanteellista mutta tota vartenhan niitä vakuutuksia otetaan.

Joo, olen kyllä vanhemmille isosti kiitollinen vanhasta vakuutuksestani. Itsensä loukkaaminen on jo riittävän ikävää - on edes kiva päästä hoitoon nopeasti (ja voi vielä valita veitsimiehen). Mulla tuo pitkä kuntoutus on vielä edessä...

Vähän päivitystä tilanteeseen tännekin blogin lisäksi: operaatiosta on nyt viikko, haavat näyttävät hyviltä ja sääressä on ihan tajuton mustelma. Olen tänään kävellyt sisällä ilman kepakoita ja polvi tuntuu hyvältä. Isoin ongelma on tuo siirteen paikka ja sääri - turvotusta ja paineen tunnetta on pystyssä ollessa enemmän kuin tarpeeksi...

Vakuutus! Se olis ollu hyvä kun 1.5 vuotta sitten meni lastenrinteessä lasta opettaessa ACL vasemmasta polvesta. Kunta pikkasin 'pelasi' hoitotakuuprossessia ja pääsin leikkaukseen vasta viime marraskuussa, mutta hoito Peijaksessa oli perin asiallista. Kunnallisella vaan valitettavasti ei fysiokäyntejäkään saanut kuin kaksi heti alussa (3vk, 5vk).. Olisin ehkä tarvinnut hieman persiillepotkintaa, vaikka tein kyllä treenejä aika ahkeraasti koko talven ja kevään.

Kipuja oli leikkauksesta ensimmäiset kolme viikkoa aika tavalla - panacodia otin ehkä ekan viikon. Sitten on tuntunut lähinnä juostessa tai salilla tietyt liikkeet.

Ensimmäinen urheilumuoto helmikuussa (n. 3kk) oli hiihto (pertsa, luistelua ei olisi kestänyt) ja siitä sitten pyörän selkään lumien sulettua. Ensin katulenkkejä maasturilla jossa slicksit ja kun innostuin tästä niin ostin kesällä maantiefilun ja sain maasturin takaisin omaan käyttöönsä. Kesällä uskalsi jo mennä maastoonkin.

Salilla on ollut ohjelmassa erilaista jalkaliikettä lämmittelynpöyräilyn jälkeen, mutta kivointa oli vähentää yksitoikkoista, lähes jokapäiväistä salitreenia ja siirtyä fillarin selkään! Säännöllisyys piti nivelet 'rasvattuna', eli aina kun keväällä oli pieni tauko salitreenistä jostain syystä niin alkoi tulla särkyä koipeen -> takaisin salille siis.

Nyt on polvi (9 kk) aika kivassa kunnossa, mutta jalkojen lihasmassassa on edelleen kyllä eroa. Oikea polvi kun saa aina samat treenit ellei siihen erityisesti keskity.. Laskettelun aloitus hieman jännittää, mutta hoidetaan nyt syksy vielä pyöräillen koska se on sujunut hyvin ja kunto on kasvanut.

Phuuh 12 päivää leikkauksesta ja alkaa kypsyttää tämä toipuminen, jota on edessä vielä pitkä tovi! Pääsis nyt edes kunnolla kuntouttamaan. Törmäsin HeliT: n blogissa noihin kuviin mustelmista, itsellä ei ole edes mustelmia sanottavasti tullut, mitä nyt kehräsluun alapuolelle näyttää jostain valelevan hiukan tummaa. Sen sijaan reidestä alaspäin jalka on ollut viimeisen viikon todella turvoksissa. Jalkaterä muistuttaa muodoltaan miltei Reino-tohvelia Kävin sitten perjantaina poistattamassa tikit, niin työterveyshoitaja kutsui vallan lääkärin paikalle. Lääkäri käski syömään cardioaspiriinia ja tulemaan maanantaina erillistarkastukseen, kuulemma veritulpan riski olemassa..Hiukan kaksiteräinen miekka olemassa, kun toisaalta pitäisi olla paljon liikkeellä jottei tukoksia muodostu, toisaalta taas pitäisi maata riittävästi koipi ylhäällä, ettei turvottaisi. Suht hyvin on balanssi kestänyt. Ilmeisesti tuo välittömän aktiivisen mekaanisen liikuttelun lopputulema on parempi liikelaajuus heti alkuunsa. Itsellä ei ole toivoakaan vielä saada jalkaa suoraksi. Noin 90 asteen kulmaan se sen sijaan taipuu, enempäähän ei ole ensimmäiseen kolmeen viikkoon edes lupaa. Toisaalta tuntuu, että tuota suoristamista estää eniten tuo pohkeen turvotus, joka kiristää myös taivetta. Lääkityksestä on onneksi päässyt luopumaan kipujen puolesta lähes kokonaan

Kovin henkilökohtaista tuntuu toipuminen olevan. Uskon, että passiivisesta liikuttelulaitteesta ja polveen ekaksi yöksi jätetystä dreenistä oli hyötyä. Yön aikana verta ja muuta nestettä tuli 1,5dl. Tsemppiä Baldielle, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Noniin, nyt aletaan ehkä pikkuhiljaa päästä itse asiaan, eli kuntoutukseen Tuo edellisessä viestissä mainittu turvotus laski kuin laskikin itsekseen ja oli ilmeisesti normaalia lymfaperäistä turvotusta. Uutena tietona itselle tuli lääkärissä se, että istuminen on pahempi asia turvotuksen kannalta, mitä kävely. Johtuu siitä, että nivusten lymfatiehyet menevät tukkoon istuessa, mikä kuulostaa hyvin loogiselta. Turvotuksen laskettua pääsin ruhjomaan jalkaa suoremmaksi ja sainkin hyvin liikerataa venyttelemällä. Tämän jälkeen eteneminen sujui jo yhdellä kepillä keskiviikkona. Puntilla olen käynyt yläkroppaa reenaamassa, alkaen viikko leikkauksesta. Eilen rohkaistuin vetelemään suorin jaloin maastavetoa pienillä 50kg painoilla, niin ilmeisesti hermotus jotenkin rohkaistui, koska reenin jälkeen pystyi jo varaamaan jalalle ilman keppejä. Nyt sitten hitaasti hiipien lyhyet matkat sisällä ja maanantaina sitten ekaan fyssariin. Tiedossa ilmeisesti allasjumppaa mummojen mukana tms.

18 päivää leikkauksesta. Soitin tänään koipitohtorille ja sain luvan ajaa trainerilla (jos jalka taipuu riittävästi). En kyllä tiedä, paljonko se taipuu kun olen kiltisti yrittänyt noudattaa kolmen viikon suorakulmarajoitusta. Luulen kyllä, että se taipuu aika paljon enemmän.

Itse kävin eilen ekaa kertaa fyssarilla. liikeratavajausta on 15 astetta (ei siis mene suoraksi). Suoran kulman yli taipuu ihan hyvin, eli voisi kuvitella että pyörittely onnistuisi jo, kun oli suht samassa kondiksessa kuukausi tapaturman jälkeen, jolloin aloitin ajelut. Silloin oli mentaliteetti, ettei sieltä enää voi mitään rikki mennä. Nyt on oltava vähän varovaisempi. Fyssari kielsi ainakin alkuun hyvin kevyenkin fillaroinnin. Ergolla saa kuulemma ilman vastusta ajella, ensalkuun kantapäillä. Löi 14 liikkeen kotiohjelman, jonka tänään kolusin läpi kahdessa tunnissa. Kaks kertaa viikkoon lisäksi kahden tunnin fyssari, josta toinen tunti allasjumppaa ja juoksua. Noh, mikäs tässä niin kauan kun on täyspäiväinen reenaaja. Ens viikon jälkeen pitäs alotella vaan jo duunit..Kävely on kuitenkin jo muutaman jumpan jälkeen parantunut huomattavasti ja kepit on voinut jo hyljätä lähes täysin

Sain eilen pyörän pestynä sisälle ja kokeilin vähän pyörittämistä. Ensin tuntui, ettei siitä tule yhtään mitään vaikka jalka tuntuikin taipuvan hyvin. Äsken pyörittelin jo 10min "hyvin sujuvasti" ilman vastusta, pyöritysnopeus ei kyllä ollut huimaava. Virheasennot ja paikallaan olo alkavat tehdä tehtäviään: alaselkä on vaikeana ja korjatun koiven pohkeen alaosa jumissa, nilkka lukossa ja nilkassa vähän turvotusta.
    Sain ohjeeksi tehdä nilkan hoitoon varpaillenousua, kantapäillä kävelyä ja tasapainolautailua. Blogitarinaa...

Nimimerkki: lukkopolkimilla on huisin hyvä ajaa paljain jaloin...
    HeliT muokkasi tätä : 08.09.2010 at 14.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •