Hyväksi havaittu Knog Ringmaster ( kumitettu vaijeri) ja siihen Abloyn lukko. Lukitsee kerralla rungon, kiekot ja kiinteän kohteen ympäri. Eikä ole liian painavakaan
http://www.bikeshop.fi/Knog_Ringmast...50/&listpos=13
Hyväksi havaittu Knog Ringmaster ( kumitettu vaijeri) ja siihen Abloyn lukko. Lukitsee kerralla rungon, kiekot ja kiinteän kohteen ympäri. Eikä ole liian painavakaan
http://www.bikeshop.fi/Knog_Ringmast...50/&listpos=13
Briteissä tuntuu olevan vielä voimassa luettelo vakuutusyhtiöiden hyväksymistä lukoista. Oheisessa ketjussa muutama tunnustaa käyttävänsä TIGRiä, jota ei ole vakuutusyhtiöiden luettelossa, eräs on ilmoittanut (?) yhtiölle tietyn lukon, ja jos TIGR murretaan, silloin onkin murrettu se tietty.
See all comments on this post here:
http://www.londoncyclist.co.uk/three...bike/#comments
http://www.hs.fi/kuluttaja/Py%C3%B6r...f=hs-art-new-1
jos linkki joskus katoaa bittiavaruuteen niin tässä testin tulokset vielä tekstinä
Vaijerilukko Max Strong (2,95 euroa, Prisma)
Testi: 4 sekuntia
Heppoinen vaijerilukko ei pidättele hetkeäkään. Lukko on hajotettu 4 sekunnissa. Hannu Kortelainen kutsuu vaijerilukkoa "muodolliseksi lukitukseksi". Osaavaa varasta se ei estä, mutta satunnaisen humalaisen pyörän lainaajan se ehkä pysäyttää.
Aim spiraalivaijeri (8,90 euroa, Stockmann)
Testi: 40 sekuntia
Spiraalivaijeri on leikkureille hieman sitkeämpää haukattavaa kuin halpa vaijerilukko, mutta 40 sekunnissa tämäkin lukko on katkennut. Lukko estää lähinnä polkupyörän spontaanit pöllimisyritykset Perinteinen takapyörän lukitseva runkolukko napsahtaa poikki viidessä skunnissa. Testaajat tajuavat että epäaito testitilanne ei tee tälle lukolle oikeutta. Lukko on irrallaan eikä polkupyörässä.
Spectra runkolukko
(24,90 euroa, Stockmann)
Testi: 5 sekuntia
"Tämä on ihan hyvä lukko, sillä tästä on vaikea saada kunnon ote pihdeillä, kun se on pyörässä", Perkola toteaa. Ainoana lukkona runkolukko ei juuri suojaa. Jos pyörää ei ole kiinnitetty mihinkään, sen voi kantaa pois.
Abus Bordo Lite 6050 (79,90 e, Intersport)
Testi: 34 sekuntia
Testin toiseksi kalleimmalta lukolta odottaisi jo turvaa, mutta mitä vielä. Kokoontaittuva, muovipäällysteisistä 5 millimetrin terästangoista koostuva lukko on kevyt kantaa mukana.
Pyörän saa lukolla kiinni vaikka tolppaan, mutta ei se testin perusteella varkautta estä. Lukko taittuu poliisin käsittelyssä heti ja on poikki 34 sekunnissa.
Basta Clinch 95 cm ketjulukko (24,95 euroa, Prisma)
Testi: 13 sekuntia
Painava, kankaalla päällystetty teräsketju tuntuu vankalta. Työkalujen puristus ei anna sillekään armoa: 13 sekunnissa ketjunpalaset kilahtavat lattialle.
Biltema Turvalukko (19,90 euroa, Biltema)
Testi: ei murru
Jussi Perkolan kasvot alkavat ensimmäisen kerran punoittaa voimanponnistuksesta, kun hän yrittää katkaista Bilteman U-lukkoa. 14-milliseen teräskaareen eivät poliisin työkalut pysty. Lukkoon ilmestyy nirhaumajäljet, mutta se pysyy ehjänä.
Abus Ketaro 505 U-lukko (49,90 e, Intersport)
Testi: ei murru
Myös Abusin U-lukon erikoisvahvasta teräksestä valmistettu kaari kestää hajotusyritykset. Kovasta väännöstä seuraa vain naarmuja. Toimiva lukko siis.
Kryptonite 230 New York U-lukko
(125 euroa, Fillarikellari)
Testi: ei murru
Testin kallein lukko karkottanee monet vorot jo jykevällä ulkonäöllään. Voimapihdit vääntyvät hajalle, mutta 16-millin paksuinen kaari pysyy ehjänä. Tällä hinnalla sietääkin.
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
brittikeskustelussa tuli esiin pyörän naamioiminen rähjäiseksi hyvänä keinona - toki lukko siihen vielä ilman muuta, mutta katse ei kiinnity samalla tavalla kuin tyylikkäissä filoissa
itsellä on rähjäfilossa 4 ecun lukko - tyylikkäässä 200 ecun
Ei ollu poliisilla ehkä ihan oikeat välineet tossa HS:n testissä, jos eivät saaneet lukkoja rikki. Metrisillä voimapihdeillä menee mikä tahansa lukko kahteen osaan ja ammattilaisilla sellaiset kyllä on mukana. Sinällään minun mielestä mikä tahansa lukko mikä ei taskuun mahtuvilla välineillä murru, on käypä tekele.
Kukaan ammattilainen kanna mukanaan metrisiä voimapihtejä. Useimmiten polkupyörä siirtyy kantamalla pakettiauton takatilaan ja U-lukko murretaan sitten hieman rauhallisemmassa paikassa.
Lukoista kannattaa muistaa se, että ne ovat vain hidasteita, eivät esteitä. Mitä enemmän ne hidastavat, sen todennäköisempää on, ettei omaisuutta anasteta.
Lukko kannattaa hankkia hyvin pitkälti em. mukaisesti.
Jos joku tässä yhteiskunnassa on väärin, niin se, että pyöräilijän on kuljetettava kilon painoista lukkoa mukanaan, jotta työpäivän tai kauppareissun päätteeksi pääsee vielä pyörällä takaisinkin. Willissä lännessä hevosen uskalsi jättää lukitsematta puomiin. Miksiköhän?
OT: Matti Rämöltä oli kössitty pyörä Odessassa. Vaijeri poikki, naps. Onneksi tavarat oli tallessa.
Näemmä on keksitty semmoinenkin ajatus, että paitsi pyörä myös sen osat pitäisi erikseen lukita.
http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/sphyke-c3n
http://www.sphyke.com/
Mitä mieltä olette Bilteman U-lukosta joka maksaa 6,99€? Paino 900g. Onkohan karkaistua metallia? Itsellä on tollainen käytössä mankeli pyörässä. Mietin onko tuosta mihinkään kun olen ostamassa kalliimpaa pyörää.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...valukko-27649/
^ Veikkaan, että menee alle 30sec lukkopesän hajoittamiseen. Säilytä pyörää sisätiloissa.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...alukko-270090/ Itsellä ainakin osoittautunut hyväksi. Ei hirveitä maksa ja on pitänyt spessun paikoillaan jopa Jakiksen ostarilla. Painaa kuin synti, mutta onpahan vankkaa tekoa. Oli myös testattu tuossa hesarin testissä.
Earn your descent
Kryptonitessä maksaa merkki.
Pyörissä ku on nykyään pikalukitukset vanteissa niin monesti tulee nähtyä kaupungilla lukossa pyöriä joista on vanteet lähteny kävelee. Sitten tuollaiseen u-lukkoon yhdistetty vaijeri taas taitaa mennä sekunneissa poikki voimapiheillä jotka kulkee povarissa. Eli pitäskö olla eteen ja taakse oma u-lukko niin voi jättää pyörän kaupungilla parkkiin? Tulee jo selkä kipeeks kahdesta u-lukosta ku niitä joutuu roudata mukana.
Lukitus on aina kompromissi ja kaks u-lukkoa on meikästä ihan selkeä overkill ellei kyse ole pitkäaikaissäilytyksestä. Kiekot ei lähde ilman työkaluja kun laittaa takaa Sheldonilla/modified Sheldonilla ja etukiekkoon tuon vaijerin. Tämä on mielestäni paras kompromissi, tosin aina ei vaijeriakaan ole mukana![]()
Kryptonitet menestyvät myös lukuisissa testeissä. Hyviä lukkoja ja hintakin on mielestäni perusteltu pyöräkaluston arvo huomioiden.
Ostin Bästan 10 mm numerolukollisen vaijerin kauppareissuja yms. varten. "Kätevää, kun ei tarvitse avainta kantaa."
Olihan se kätevää, kunnes tänä iltana lukko ei yhtäkkiä auennutkaan. Uuden koodin syöttäminen Bästaan on sen verran helppoa, että ehkäpä se voi tapahtua myös vahingossa. Tietysti tämä tapahtui, kun olin 4-vuotiaan kanssa kauppareissulla peräkärryn kanssa.
No, ostoskierros jatkui. Clas Ohlsonilta edulliset pulttisakset, joille vaijerista ei ollut juuri vastusta. Tunsin itseni kyllä hieman hämärämieheksi, kun katkoin lukkoa Itiksessä perjantai-iltana.
Uusi fillari hommattu, joten nyt pitäisi siihen saada kunnollinen lukko. Lueskelin ketjun läpi, monta hyvää vinkkiä tulikin jo, ja reilusti lisää linkkejä ihmeteltäväksi. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että jos joku tosissaan haluaa pyörän viedä, niin ei taida kovin moni lukko sitä estää, ehkä vain hidastaa.
Aiemmin olen käyttänyt riimuketjua, vaan nyt kun fillarin hinta pompsahti edellisistä, niin ajattelin sijoittaa lukitukseenkin hieman enemmän. U -mallin lukko olisi varmaan aika hyvä, esimerkiksi nuo Kryptoniten paksusankaiset New York -sarjan lukot. Mutta mitä olen paikallisia pyörätelineitä katsellut niin aika harvassa täällä on sellaiset pyörätelineet joihin U-lukolla saa fillarin rungostaan helposti kiinni.
Niinpä sille lukolle pitäisi hankkia kaveriksi ketju tai vaijeri, vaan ne taitaa olla aika heppoisia, jos koittaa pitää helpon kuljetettavuuden (keveys) yhtenä vaatimuksena. 5 kg kettinkin ei oikeen innosta, vaikkakin tarjoaisi varmaan hyvää suojaa. Vaijerit taitaa ainakin valtaosa mennä todella helposti leikkureilla poikki, ja tästä on jo valitettavasti kaveripiirissä kokemusta.
Onko suosittaa jotain hyvää lisäkilkettä tuommoiselle tukevalle U-lukolle, ja onko ylipäätään mahdollista löytää mallia jossa kohtuullinen keveys ja murtosuojaus yhdistyy?
Kuluttaja-lehden testissä ainakin Abuksella ilmoitettu suojaustaso vastasi testin tuloksia. Oman mutun mukaan tarpeesta riippuen 9-10 on minimi, johon rahoja kannattaa laittaa. Ja kaksi lukkoa, jolloin suojaustaso todennäköisesti nousee vähintään samassa suhteessa kuin lukoille ilmoitettujen luokitusten summa. Tuon paketin alapuolella menee rahat hukkaan.
http://www.kuluttaja.fi/tuote/valint...8-99a35a98cbd8
Vuoden verran tullu käytettyä tuota hiplok:ia ja kyllä se on pitänyt pyörän tallessa ja tuota kilon painoa ei tuossa vyötäröllä huomaa ajaessa.. Ennen tuli u-lukkoa käytettyä ja sitä tuli repussa roikotettua ajossa jolloin toi aina sitä ylimäärästä painoa jonka myös huomasi ja ärsytti kaivaa/laittaa reppuun..
![]()
The end of the road is just the beginning...
Hiplok V1.5 näyttäisi olevan tuolla tarjouksessa:
http://www.fortesport.fi/tuote/lukko...a/HL277660029/
Harmi kun kaikki karkaistuja lukitusketjuja myymät nettikaupat ei ilmoita ketjun painoa, tai edes lenkkikokoa. Jos Kryptoniten järeämmille U-lukoille hankkii sopivan ketju, niin pitäisi lekkkien sisäpuolinen silmäkoko olla min. 19 mm (tai ainakin päätylenkin). Pikaisen googlauksen perusteella tuo ei kovin usein toteudu, tai sitten ketju on jo ihan tolkuttoman raskasta.
Tuossa olisi iso erillinen lenkki ketjun päässä, painoa ei ilmoitettu:
https://www.ajanlukko.fi/cgi-bin/web...itti=ajanlukko
Tuossa toinen karkaistu ja muovipäällystetty ketju, kahta eri kokoa (ja ne lenkkien mitat ja paino taas puuttuu, edit: painot 1,5 m pituuksille, 8 mm = 3,2 kg, lenkin sisämitta: 14 x 30 mm ja 10 mm = 4,5 kg, lenkin sisämitta: 17 x 35 mm):
https://www.ajanlukko.fi/cgi-bin/web...itti=ajanlukko
-> Lenkkien sisämitat löytyikin tuolta: http://www.lukkotehdas.fi/fi/tuottee...nki-10x1500-mm
ylämäki muokkasi tätä : 26.02.2014 at 09.45 Syy: ketjujen painot & lenkkikoot lisätty
Tuo linkkaamasi on vanha 1.8kg malli.. Oman 1kg:n Lite-mallin tilasin wiggleltä 53€ ja tulee kotiovelle ilmasilla posteilla..
The end of the road is just the beginning...
Ei kai tuo varsinaisesti "vanha malli" ole, vaan järeämpi 8 mm ketjuversio. Lite versio on ohuemmalla 6 mm ketjulla.
http://hiplok.com/bike-locks sivu kertoo seuraavaa:
V1.5: Security Rating: Sold Secure Silver Award
Lite: Security Rating: Sold Secure Bronze Award
Pari vuotta olen käyttänyt Abuksen Steel-O-Chainia ja kyllä tuntuu pysyvän pyörä omistuksessa mutta nyt alkaa vähän loppua huumori sen kanssa, se kun painaa köykäiset 1,8 kiloa niin ei oikein huvita raahata sitä repussa (ja myös sitä reppua) mukana sitä varten että 60 km lenkillä saa käytyä ostamassa huoltoasemalta jäätelöä. Vaijerilukkoihin en luota yhtään ja tottahan se on että kaikki lukot aukeaa riittävällä voimalla mutta satunnaisvarkaalla ei ole niitä metrisiä pulttisaksia eikä akkurälläkkää kuitenkaan mukana ja jos sattuu ammattilaiset asialle niin siinä ei sitten riitä mikään. Löytyykö jotain muuta näppärästi (eli ilman sitä reppua) mukana kuljetettavaa, järkevän hintaista ja vielä vähän varasta hidastavaakin kuin Abus Bordo Lite? Ei tarvitse kestää ydinsotaa kunhan pitää pyörän paikallaan sen viisi minuuttia.
The end of the road is just the beginning...
Nostetaas vanha ketju. Millainen runkolukko kannattaisi hommata Kryptoniten U-lukon kaveriksi? Saisi mielellään olla rakenteeltaan U-lukko tyyppinen. Tietty muunlainenkin käy, jos on samaa kestävyysluokkaa.
Kiinnitän fillarin siis rungosta ja eturenkaasta Kryptonitella johonkin kiinni ja runkolukon pitäisi lähinnä estää takarenkaan pöllimistä.
Kysymys kuuluu miksi?
Yleisimmin ratkaisuna olisi saman firman lenkkivaijeri ja tuo käyttämäsi u-lukko. Saat samalla lukittua taka-ja eturenkaan, rungon sekä koko laitoksen kiinni tolppaan
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Kirjanmerkit