Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 31

Aihe: Telttailu Euroopassa

Telttailu Euroopassa

Moi!

Minkälaisia kokemuksia arvon pyörämatkaajilla on telttailusta Keski- ja Etelä-Euroopassa? Itseäni kiinnostaa lähinnä Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Espanja, Portugali ja Kanarin saaret. Ruotsissa ja Tanskassa lienee melko pohjoismainen vapaus leiriytyä, mutta muista maista olen lukenut netistä kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Monissa Euroopan maissa leiriytyminen on periaatteessa kielletty, mutta taas bivakointi (auringon laskusta auringon nousuun) monin paikoin joko sallittu, tai ainakin kohtuudella hyväksytty. Espanjasta luin, että siellä poliisi sakottaa ihan oikeasti rannalle leiriytyjiä, mutta näistäkin suurin osa taitaa olla joko ryyppyporukoita tai campereita. Mikä lienee huomaamattomasti ja siististi yöpyvän pyöräilijän kohtalo poliisin käsissä? Toinen sakon syy on kuulemma alituinen pelko maastopaloista, jolloin edes retkikeitin ei ole kuulemma suotava varuste.

Tulevista reissuista haaveillen, kuulisin mieluusti telttailukokemuksia laidasta laitaan.

Kovin suurta otantaa ei omilla kokemuksilla ole mutta Tanskassa ainakin on helppoa, tsekkaa en.wikivoyage.org/wiki/Primitive_camping_in_Denmark
    Itse käytin kahtena yönä "Primitive camp sites"-paikkoja matkalla köpiksestä Saksaan. Molemmat hienoja mestoja rannalla, toisessa kunnon wc ja juokseva vesi. Viereisen talon asukas eli paikan ylläpitäjä käväsi illalla toivottamassa mukavaa yötä ja pyysi 30 dkk:n maksun. Toisessa paikassa ei näkynyt ylläpitäjää mailla halmeilla joten en oikein voinut maksaakaan mitään.Udinaturen.dk sivulla löytyy paikkojen sijainnit ja kuvailut. Saksassa telttailu sopivasti poissa muiden silmistä ei ole ongelmallista. Kohtalaisen myöhään paikalle ja aikaisin pois, jälkiä jättämättä. Eräänäkin aamuna purkailin telttaa itämeren rannalla ja varhainen koiranulkoiluttaja toivotti ystävällisesti guten morgenit.

Tulevista reissuista haaveillen, kuulisin mieluusti telttailukokemuksia laidasta laitaan. [/QUOTE]

Itse olen lähdössä Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan toukokuussa maantiepyöräileen, olen ajatellut alustavasti ottaa 40l pyöräily repun ja telttailukamat yht. 3kg messiin. Käsitykseni mukaan jokamiehenoikeuksia ei yöpymisessä sovelleta myös askarruttaa onko leirintäalueilla mahdollistaa buukata useampi yö etukäteen (TUKIKOHDAKSI) vai toimiiko ne vain yöperiaatteella. Dolomiiteille ja jopa Gardalla poiketen teltalla, onko kokemuksia juurikin siellä telttailleilta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stiplu Katso viesti
    Kovin suurta otantaa ei omilla kokemuksilla ole mutta Tanskassa ainakin on helppoa, tsekkaa en.wikivoyage.org/wiki/Primitive_camping_in_Denmark
    Kiitos linkistä. Tanskassa ei näköjään olekaan ns. jokamiehenoikeuksia. 30DKK näyttäisi olevan 4€, että ei ole paha sekään hyvistä yöunista.

^^ Miten saat kamojen painon pysymään noin kolmessa kilossa?
    Ei aika kulu; me kulumme.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bucinebikers Katso viesti
    Itse olen lähdössä Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan toukokuussa maantiepyöräileen, olen ajatellut alustavasti ottaa 40l pyöräily repun ja telttailukamat yht. 3kg messiin. Käsitykseni mukaan jokamiehenoikeuksia ei yöpymisessä sovelleta myös askarruttaa onko leirintäalueilla mahdollistaa buukata useampi yö etukäteen (TUKIKOHDAKSI) vai toimiiko ne vain yöperiaatteella. Dolomiiteille ja jopa Gardalla poiketen teltalla, onko kokemuksia juurikin siellä telttailleilta...
    Kokemukseni ovat automatkalta 15 vuoden takaa, mutta pienet leirintäalueet olivat hyvin vastaavia kuin Suomessa. Isommilla oli paljon ns. kesämökkiläisiä kiinteillä asuntovaunuillaan. Uskoakseni teltalla mahtuu lähes kaikkialle pidemmäksikin aikaa. Vain joku Garda-järven rantaleirintäalue voi olla täynnä. Gardan vieressä on pienempi järvi, Lago di Ledro, jossa oli viehättävä leirintäalue v. 2000.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    ^^ Miten saat kamojen painon pysymään noin kolmessa kilossa?
    Kysymystä ei osoitettu minulle, mutta samaa luokkaa ovat omani: Teltta 2,1kg, alusta 500g, makuupussi 700g. Tuohon vielä keitin ja kaasupatruuna, niin noin 4kg leirivarusteet. Viileänä vuodenaikana 4,5 kg, kun tarvitsee järeämmän makuupussiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Noviisipyöräilijä Katso viesti
    Kiitos linkistä. Tanskassa ei näköjään olekaan ns. jokamiehenoikeuksia. 30DKK näyttäisi olevan 4€, että ei ole paha sekään hyvistä yöunista.
    Nuo Primitive Campingit ovat nimensä mukaisia. Voi niissä hyvät yöunet saada, mutta paikat ovat usein vain jollain tapaa rajattuja plänttejä metsikön laidassa tms. Vessa löytyy ja stiplun viestin mukaan näköjään juokseva vesikin joskus, mutta ei juuri muuta. Käyvät yöpymiseen, mutta en kyllä jättäisi kamojani sinne vartioimatta ja lähtisi tutustumaan lähikyliin.

Tanskassa on lukuisia B&B-paikkoja. Voisi kysyä saako pystyttää teltan vaikka takapihalle ja paljonko pelkkä aamiainen kustantaisi. Juutit ovat joustavaa porukkaa, voi hyvinkin onnistua.

Saksassa jollei halua nukkua joka yö teltassa, niin tuo:
    http://www.jugendherberge.de/en/youth-hostels

Pari kymppiä yöltä aamiaisineen. Juttuseuraa riittää. Vaatinee retkeilymajakortin hankkimista etukäteen, kantsii tarkistaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Käyvät yöpymiseen, mutta en kyllä jättäisi kamojani sinne vartioimatta ja lähtisi tutustumaan lähikyliin.
    Ok, eli vastaavat tavallaan luonnossa yöpymistä tältä osin. Normileirintäalueelle olen jättänyt teltan pystyyn ja tavarat sisälle, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Toki arvotavarat kulkee aina mukana.

Mulla on haaveissa useamman kuukauden retki, jolloin täytyy jo miettiä hieman noita kustannuksiakin. Vaikka 20€ on edullinen hinta majoituksesta, tekee se 3kk:ssa 1800€. Joka kolmas yö hostellissa riittäisi, että pääsee kunnolla peseytymään ja huoltamaan varusteita.

Kannattaa liittyä Warmshowers.org-palveluun, ja auttaa Suomessa matkailevia. Sitten voi saada joskus suihkun ja patjan Keski-Euroopassakin.

Dolomiiteilla olen muutamaan kertaan yöpynyt teltassa korkealla (+ 2000). Rauhallista ja komeat maisemat. Liikenne hiljenee illan tullen ja saa olla aivan rauhassa. Hieman tieltä sivuun niin aamuliikenne ei häiritse. Ei siellä kukaan tule potkimaan pois. Aamu on mukava aloittaa alamäkeen. Etelä-Eurooppa eroaa Suomesta siinä että asutusta on melkein joka paikassa, siitä huolimatta sieltä löytää teltalleen sopivan paikan kun vähän ympärilleen katselee. Laskettelukeskusten liepeiltä löytyy hyviä telttapaikkoja. Kokeiltu on Itävallasta, Sveitistä ja Italiasta. Telttailu on mukava tapa matkailla. Ja halpa. Oma leirisetti painaa 1,5 kg (teltta, makuualusta ja makuupussi). Keitin ja "kattila" varmaan 120g + kaasu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kettukolo Katso viesti
    Oma leirisetti painaa 1,5 kg (teltta, makuualusta ja makuupussi). Keitin ja "kattila" varmaan 120g + kaasu.
    Aika kevyeksi olet settisi saanut. Mulla pelkkä (untuva)makuupussi on jo reilun kilon, että tarkenee viileätkin yöt (<10 astetta). Teltasta voisi tietty hieman rahalla paino nipistää, vaikka luulen että mukavuudenhalu ajaa kohti 2h tunnelitelttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Käyvät yöpymiseen, mutta en kyllä jättäisi kamojani sinne vartioimatta ja lähtisi tutustumaan lähikyliin.
    Totta varmaan juu, itse kun jos jonnekin teltan olen pystyttänyt en yleensä enää ole lähtenyt hengailemaan kylille . Johtuu lähinnä siitä että useimmiten pysähdyn yöpaikkaan suht myöhään, ilmeisesti moniin muihin verrattuna ainakin.

Warmshowersille ehdoton suositus myös multa. Olen majoittanut viime vuosina paljon monen maalaisia pyörämatkaajia ja vastaavasti saanut majoituksen ulkomailla muutaman kerran. Eikä suositeltava pelkästään suihkun ja patjan vuoksi vaan ehdottomasti mukavien iltojen kannalta mukavien erilaisten ihmisten seurassa.

Senkun laittaa sen teltan vähän syrjempään, jos on laitonta, ei sitä sieltä kukaan löydä. Itse en edes jaksanut selvittää oliko laillista telttailla maissa missä pyöräilin viime kesänä. Tanskassa toissakesänä useamman yön myös teltassa yöpynyt ilman ongelmia. Saksassa varmaan yli 10 telttayötä tullut vietettyä, ei mitään ongelmaa.

taas on ovelaa kusetusta ei ihme et Italiassa leirintä alueella tuli kinaa alennuksesta ei tolla moottorikerhon kortilla saakkaan muualla kun Suomessa alennusta kun mp kerho on smoton alainen Suomen Hostellijärjestö ry:n jäsenjärjestö.Jäsenedut jäsenjärjestöjen jäsenille

Majoitusetu Suomen HI-hostelleissa

10 % alennus normaalista majoitushinnasta kaikissa Suomen HI-hostelleissa. Etu on henkilökohtainen.

Kansainvälinen hostellikortti jäsenhintaan

Yhden/kahden vuoden kansainvälinen hostellikortti 5/10 euron alennuksella. Hostellikortti oikeuttaa jäsenhintaiseen yöpymiseen kaikissa HI-hostelleissa ympäri maailman. Hostellikortilla saa myös erilaisia matkailullisia etuja kotimaassa ja ulkomailla.

Jäsenedut saa todistamalla jäsenyytensä jäsenjärjestön jäsenkortilla, jäsenmaksukuitilla tai vastaavalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Noviisipyöräilijä Katso viesti
    Moi!

Minkälaisia kokemuksia arvon pyörämatkaajilla on telttailusta Keski- ja Etelä-Euroopassa? Itseäni kiinnostaa lähinnä Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Espanja, Portugali ja Kanarin saaret. Ruotsissa ja Tanskassa lienee melko pohjoismainen vapaus leiriytyä, mutta muista maista olen lukenut netistä kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Monissa Euroopan maissa leiriytyminen on periaatteessa kielletty, mutta taas bivakointi (auringon laskusta auringon nousuun) monin paikoin joko sallittu, tai ainakin kohtuudella hyväksytty. Espanjasta luin, että siellä poliisi sakottaa ihan oikeasti rannalle leiriytyjiä, mutta näistäkin suurin osa taitaa olla joko ryyppyporukoita tai campereita. Mikä lienee huomaamattomasti ja siististi yöpyvän pyöräilijän kohtalo poliisin käsissä? Toinen sakon syy on kuulemma alituinen pelko maastopaloista, jolloin edes retkikeitin ei ole kuulemma suotava varuste.

Tulevista reissuista haaveillen, kuulisin mieluusti telttailukokemuksia laidasta laitaan.

Ollaan reissattu teltta pakkarilla Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tsekissä, Puolassa, Slovakiassa, Portugalissa sekä Espanjassa. Kaikissa maissa leirintäalueet ihan kohtuullisia sikäli mikäli ne vaan löytää. Kartat eivät aina pidä paikkaansa alueiden suhteen eivätkä alueet välttämättä ainakaan ihan siinä tien kupeessa ole, vaan joutuu polkaisemaan välillä paljonkin sivummalle. Puolassa oli ainakin vielä 6-7 vuotta sitten hyvin alueita, joskaan ei mitään luksusta mutta niissä oli se mitä haluttiin eli suihku (rouvashenkilö ei lähde pöpelikköihin telttailemaan, pitää päästä suihkuun ajon jälkeen!). Vajaa kymmenen vuotta sitten Liettuassa tai Latviassa jouduttiin maksamaan pyörästä erikseen, mikä oli ihan uutta ja outoa. Keittokatoksia, pöytiä tai muita herkkuja on turha odotella, mutta homma hoituu. Kaasuahan ei lennoille saa viedä, joten sen löytäminen saattaa olla haastavaa. Hintataso Baltiassa alhainen, Portugalissa ja Espanjassa (ja Budapestissa) yö saattoi olla yli 20 euroa, mutta edullisempiakin oli.
    Nyt ollaan pari viimeistä kesää jätetty teltta, makuupussit ja -alustat ihan vaan siitä syystä, että koska niitä paikkoja ei niin kovin tiheästi ole eikä niitä aina löydä, on turhauttavaa roudata ylimääräistä painoa mukanaan. Keitin ja ruokailuvälineet ovat edelleen matkanneet laukussa ja niillä keiteltiin toisinaan hotellihuoneen kylppärissä tai parvekkeella evästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rouvashenkilö Katso viesti
    Kaasuahan ei lennoille saa viedä, joten sen löytäminen saattaa olla haastavaa.
    Kaasua löytyy, kun etsi ison urheilualan liikkeen, tyyliin XXL tai Sportia. Itselläni on myös adapteri, jolla noita puhkaistavia 190g säiliöitä voi käyttää keittimessä. Niitä löytyy ainakin Espanjsata paremmin kuin kierteellisiä retkikaasupatruunoita. Noita puhkaistavia saa mm. rautakaupoista.

Kokemani mukaan kaikissa Euroopan maissa telttailu onnistuu hyvin. Sopiva pusikko tai metsä ja teltta pystyyn. Olen telttaillut noin yli 15 Euroopan maassa. Tällä vuosituhannella en ole kertaakaan vaivautunut edes ajattelemaan telttailu-aluetta. Joissakin maissa, esimerkiksi Unkarissa, on telttailu toki kielletty. Silloin olen vienyt teltan syvempään pusikkoon tai metsään.

Toki metsän äänet yms. aluksi pelottavat. Riittävän monta "kautta" kun menee ohitse, oppii erottamaan villisian ja kauriin lähestymisen toisistaan. Kauriin sorkka kapsauttaa risun terävämmin poikki kuin villisian, jotka yleensä lähestyvät laumana siten, että vain yksi tekee telttaan tuttavuutta eli saattaa kärsällään vähän työntää telttakangasta. Villikoiralauman ympäröimänä on aidosti turvallista nukkua. Ne jollakin tavalla tottuvat telttaan ja pitävät kyllä huolen että mahdollinen asiaton lähestyjä ei tule yllättäen. Toisaalta ihmiset ovat aina suhtautuneet telttailijaan ystävällisesti.

Turvallisuus-uhkaa en ole tuntenut. Toisaalta suosikkialueeni eli Balkan on nyt tänä kesänä valikoimasta poissa. Ei ole mukava ajatella yötä vuorilla tai metsässä, jossa kaikenlaista kulkijaa Irakin ja Syyrian joukoista kulkee ja kohtaa yksinäisen telttamiehen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Varila Katso viesti
    Kokemani mukaan kaikissa Euroopan maissa telttailu onnistuu hyvin. Sopiva pusikko tai metsä ja teltta pystyyn. Olen telttaillut noin yli 15 Euroopan maassa. Tällä vuosituhannella en ole kertaakaan vaivautunut edes ajattelemaan telttailu-aluetta. Joissakin maissa, esimerkiksi Unkarissa, on telttailu toki kielletty. Silloin olen vienyt teltan syvempään pusikkoon tai metsään.

Toki metsän äänet yms. aluksi pelottavat. Riittävän monta "kautta" kun menee ohitse, oppii erottamaan villisian ja kauriin lähestymisen toisistaan. Kauriin sorkka kapsauttaa risun terävämmin poikki kuin villisian, jotka yleensä lähestyvät laumana siten, että vain yksi tekee telttaan tuttavuutta eli saattaa kärsällään vähän työntää telttakangasta. Villikoiralauman ympäröimänä on aidosti turvallista nukkua. Ne jollakin tavalla tottuvat telttaan ja pitävät kyllä huolen että mahdollinen asiaton lähestyjä ei tule yllättäen. Toisaalta ihmiset ovat aina suhtautuneet telttailijaan ystävällisesti.

Turvallisuus-uhkaa en ole tuntenut. Toisaalta suosikkialueeni eli Balkan on nyt tänä kesänä valikoimasta poissa. Ei ole mukava ajatella yötä vuorilla tai metsässä, jossa kaikenlaista kulkijaa Irakin ja Syyrian joukoista kulkee ja kohtaa yksinäisen telttamiehen.
    Tuon onnistuneen puskayöpymisen salaisuus lienee siis taidossa osata valita maasto/paikka oikein. Itse olen yöpynyt mm. Lapissa paljon teltassa ja eipä nuo villieläimet, edes porot, juuri ole häirinneet. Jonkun kerran olen rapsahteluja kuullut, ja luulen, että kettu on ollut asialla. Tule helposti ruoan perässä.

Läntisessä Euroopassa ei myöskään taida olla enää paljoa villieläimiä, joten suurin todennäköisyys lienee törmätä johonkin kasvatettuun eläimeen. Niiden reitit osaa toivon mukaan lukea maastosta.

Hieman OT, mutta jos Euroopassa pyörämatkailee kannattaa kyllä harkita hostauspalveluita. Esim. Warmshowers hosteja on jokaisessa pikkukaupungissa 2-3 kpl ja suuremmissa kaupungeissa jopa satoja. Tätä voi varauksetta suositella https://www.warmshowers.org/
    Tyytyväisiä herrat on, on meillä harraste terve, verraton.

Onko puskayöpyjien ainut pointti säästää rahaa vai se ettei tarvitse kenenkään kanssa joutua vahingossakaan sosiaaliseen tilanteeseen (leirintäalueella saattaisi joku vaikka tulla rupattelemaan)?
    Olen elämäni varrella joutunut pakosta yöpymään puskissa jotain sata kertaa (pääosin USA:ssa), mutta Euroopassa luokkaa kymmenen ja sekin tuntui kyllä jokainen kerta, että ei enää koskaan näin. Leirintäalueita yms. löytyy Euroopasta aika tiuhaan.
    Ja se mikä meikäläistä eniten ahisti puskissa oli se, että ajat 8-12 tuntia päivässä, juot jonkin sortin sokerilitkuja, iho hikoilee ja pöly lentää, niin illalla ukko on kuin 120:stä santapaperia. Ja onhan ne vähät ryysytkin kiva pestä illalla, mutta kuten alkuun sanoin, jos se on raha...

Minulle motiivi on jännitys, oma rauha ja kulkemisen vapaus. Siinä kuuden maissa alan katsoa telttapaikkaa, seitsemältä jos on etsintä päällä edelleen, rupeaa olemaan jo pikkaisen kiire. Kulkemisen merkitys on äijä-luokkaan kuuluvalla kohdata maailma ilman pehmennyksiä tai "hallitsemisen" tarvetta. Niin, että ainoa mahdollisuus on vain sopeutua muutoksiin. Sen vuoksi en kuljeta älykännyköitä mukana: tulisi kuitenkin säätä katselua ja yritettyä ennakoivasti sopeutua siihen mitä luulee olevan tulossa.

Älyttömän kiva on jos telttapaikalla käy eläimiä tai yöllä liikkuvat lähellä. Eteläisen Euroopan pusikoissa niitä on ihan mukavasti, jos jonkinlaista.

Pusikoissa kolme yötä ja yksi hotellissa tai majatalossa. Luostarien välittömään läheisyyteen on kiva leiriytyä. Moldovassa oli tori, jonka keskellä oli erittäin tiheä viikunapuu. Oksat muodostivat suojaisen katoksen. Illan hämyssä sinne teltta, jollain tapaa oli tosi nastaa samalla kuunnella kaupungin ääniä. Kylien läheisyyteen, äänen kantamiin on kiva laittaa teltta.

Vastaus: Pusikoissa ja metsissä telttailu on yksinkertaisesti kivaa! Ei se kontaktin välttäminen ole tavoite tai rahansäästö. Tavallinen ilta majatalossa - pieni kaupparetki ja television tuijottelua pitkästyneenä - on tylsä.

Kukin tavallaan. Ja iällään. Kauan fillarimatkailin niin, että yövyin vain ja ainoastaan majataloihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti puffe Katso viesti
    Onko puskayöpyjien ainut pointti säästää rahaa vai se ettei tarvitse kenenkään kanssa joutua vahingossakaan sosiaaliseen tilanteeseen (leirintäalueella saattaisi joku vaikka tulla rupattelemaan)?
    Osin toki raha, jos pidemmällä (+1kk) reissulla on. Silloin noita majoituksia tulee niin paljon, että alkaa jo kukkarossa tuntumaan. Ja toisaalta myös yöpaikan etsimisen vaiva, eli että teltan kanssa voi ajaa hämärään asti ja pysähtyä sitten sinne missä on. Majapaikoissa on aina oma etsimisensä ja usein vielä nopealla etsimisellä löytää sen kalleimman. Se on totta, ettei montaa yötä peseytymättä viitsi matkata.

Valinnan vapaus itsellä on tärkein syy. Kun tietää että seuraava yö on missä vaan mihin päivän matka päättyy ei tarvitse suunnitella missä majoitus on ja mahdollisesti ottaa selvää missä moista ylipäätänsä on. Tietysti se matkabudejtissakin näkyy, positiivisesti. Ja kyllä mä ainakin syön ihan kunnolla kun nälkä etten vaan "sokerilitkuilla" kulje, mutta on niin monta tapaa mikä pyörämatkailussa on se kunkin oma ja prioriteetit. Mulle tärkeätä on kulkea paikkoihin joita ei muuten tulisi nähtyä, nauttia luonnosta, pikku kaupungeista ja kylistä ja fillarilla kulkien on hienointa kokea niitä, nauttien pyöräilystä, mutta itse pyöräily mahdollisimman tehokkaasti ei ole itseaarvoisesti se pääasia.

Eikä se leirintäaluekaan aina niin kiva paikka ole. Ei ole yks tai kaks kertaa kun on paikalla ollut myös helvetinmoista älämölöä aamuyöhön pitävää porukkaa jolloin sitä toivoi olevansa rauhallisessa puskassa...

Warmshowers on tullut tässä ketjussa jo parikin kertaa esille, ja kuten jo kerroin itsekin kuulun siihen, ja suosittelen varauksetta. Semmoinen juttu vain että jos liittyy siihen, niin vaikka säännöt eivät siihen sinänsä "pakota", homman idea on sitten myös tarjota sitä yöpaikkaa kun itse ei ole reissussa. Muutaman vuoden kokemuksella näyttää siltä että todella moni liittyy juuri ennen reissuaan mutta palattuaan ei vaivaudu vastapalveluksiin. Joten kun hosteja etsii kannattaa varautua että yöpaikkaa ei niin helposti löydykkään vaikka paikkakunnalla olisi useampikin jäsen, tietysti myös ottaen huomioon että koska mihinkään se ei velvoita ja usein ihmisillä on muutakin tekemistä - tai ovat itse reissussa. Sosiaalisena kanssakäymisenä Warmshowers on ihan omaa luokkaansa jo yhteisen viitekehyksensä kautta.

Tuossa puhetta sokerilitkuista ja pesuista matkalla.

Pari kuukautta kulken niin, että ruokavalio koostuu meetvurstista, leivästä, vihanneksista, suklaasta, jäätelöstä. Hapotettua ja hapottamatonta vettä tarpeen mukaan kaupasta. Ja se on siinä. Erittäin harvoin vaivaudun ruokaloihin. Rautapilleri päivässä ja valkosipulipilleri rouvan vaatimuksesta.

Huoltamoiden vessoissa pystyy usein aika hyvin peseytymään. Niska, kainalot, käsivarret... on kuin uusi mies. Aina löytyy lätäkköä strategisempaan pyyhintään. Uinti joessa tai järvessä; samalla vaatteet pikapesuun.

Kyllä noilla eväillä kummasti kaksi kuukautta ja ylikin pärjää Euroopan puolessa. Aasian suunnalla erilaiset katukeittiöt (tms) ovat olleet mahtavia ja niitä olen käyttänyt paljon.

Turvallisuudesta tärkein on mielestäni sopivan rähjäiseksi laittautuminen. Pyörälaukut on tarkoituksellisesti eri paria jo lähtiessä, vaatteet vähän nuhjuisia. Homma on miehekkäästi päällä, jos etelä-Venäjän maalaiskaupassa tullaan pummina ajamaan pois. Ihan sille tasolle en vielä ole päässyt, mutta jos joskus pääsisi.

Pari kuukautta kulken niin, että ruokavalio koostuu meetvurstista, leivästä,...

Huoltamoiden vessoissa pystyy usein aika hyvin peseytymään....
    .
    Turvallisuudesta tärkein on mielestäni sopivan rähjäiseksi laittautuminen.
    Mulla kulkee mukana aina pieni keitin ja olen tavannut tehdä pastaa harva se päivä. Siitä saa paljon energiaa ja vatsa sietää paremmin kuin leipää. Ja aamu alkaa aina parhaiten kahvilla.

Peseytyminen ei ole koskaan ollut ongelma. Talvivaelluksilla Lapissa on menty toista viikkoa samat vaatteet päällä ja ilman suihkuja. Toki kriittisiä paikkoja, kuten jalkoja, kainaloita ja intiimialueita kannattaa jollain pyyhiä, Savetilla tai ihan vaan märällä rätillä, niin välttää pahimmat hiertymät ja tulehdukset. Ja vaihtamalla joka päivä puhtaat alusvaatteet saanee paljon likaa iholta pois.

Tuo (turvallisuusrähjäisyys) oli myös yksi syy, miksi en hankkinut nyt uutta pyörää, vaan lähden reissuun 20v vanhalla. Se ei toivottavasti houkuta varkaita tai ryöstäjiä niin kuin uudenkiiltävä voisi tehdä.

Itse olen reissannut muutaman pyöräily/vaellusreissun, ja vaikka useimmiten onkin teltta mukana (paitsi keski-euroopan vuoristossa ennalta valituilla reiteillä, lisäpaino ei lohduta jos on riittävästi nousua jalan päivässä :->), olen kyllä yleensä yöpynyt mieluummin jossain halvassa vuorimökissä/bnbssä kuin telttailualueella ja wild campingia lähinnä pakosta tai sitten jos ei ole muita optioita. Pyöräillessä ehkä 50-50 bnb/telttailua, vaeltaessa telttailua vähemmän.

That said, wild camping on kyllä optio - ainakin pohjoismaissa ja esim Skotlannissa ihan laillisestikkin, ja laittomasti varmaan missä vain kunhan on syrjässä tai häviät ennenkuin paikalliset heräävät (olen mm. yöpynyt kerran yhden Japanilaisen temppelin takapihalla teltassani kun laskeuduin vuorilta myöhään ja en jaksanut raahautua kylään etsimään minshukua yms vaan pistin teltan pystyyn suunnilleen esimmäisen tasaiseen paikkaan joka oli tuulensuojassa).

Tämä kuulosti niin hauskalta että pakko kysyä onko blogia?

Tuossa puhetta sokerilitkuista ja pesuista matkalla.

Pari kuukautta kulken niin, että ruokavalio koostuu meetvurstista, leivästä, vihanneksista, suklaasta, jäätelöstä. Hapotettua ja hapottamatonta vettä tarpeen mukaan kaupasta. Ja se on siinä. Erittäin harvoin vaivaudun ruokaloihin. Rautapilleri päivässä ja valkosipulipilleri rouvan vaatimuksesta.

Huoltamoiden vessoissa pystyy usein aika hyvin peseytymään. Niska, kainalot, käsivarret... on kuin uusi mies. Aina löytyy lätäkköä strategisempaan pyyhintään. Uinti joessa tai järvessä; samalla vaatteet pikapesuun.

Kyllä noilla eväillä kummasti kaksi kuukautta ja ylikin pärjää Euroopan puolessa. Aasian suunnalla erilaiset katukeittiöt (tms) ovat olleet mahtavia ja niitä olen käyttänyt paljon.

Turvallisuudesta tärkein on mielestäni sopivan rähjäiseksi laittautuminen. Pyörälaukut on tarkoituksellisesti eri paria jo lähtiessä, vaatteet vähän nuhjuisia. Homma on miehekkäästi päällä, jos etelä-Venäjän maalaiskaupassa tullaan pummina ajamaan pois. Ihan sille tasolle en vielä ole päässyt, mutta jos joskus pääsisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Tämä kuulosti niin hauskalta että pakko kysyä onko blogia?
    Olisikohan nimimerkin "Juha Varila" takana todellisuuden henkilö, joka on myös kirjoittanut ihan painetun kirjankin pyörämatkailusta itäisessä Euroopassa: "Matkantekoa polkuvauhtia"? Vähän tuon kuvauksen perusteella voisin jopa epäillä tällaista. Ja se kirja on muuten ihan hyvä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Mites puskamajoittujien vesihuolto? Täytätte useamman pullon illalla huoltarilla? Itse tykkään kokata illalla pastaa ym. retkikeittimellä ja aamulla puuroa + kattiloiden pesu. Siihen kuluu vettä + juomavesi päälle. Ei välttämättä parilla litran juomapullolla pärjää.

Minulla on ollut käytössä hyvä vesifiltteri. Järvistä, lätäköistä ja joista olen ottanut siihen juomavettä, suodattanut ja puhdasta vettä on ollut riittämiin.

Tosin vain muutaman kerran olen majoittunut puskissa reissuillani. Jostain syystä ei tahdo siihen tottua ja nukkuminen on huonoa sekä rauhatonta. Leirintäalueilla enimmäkseen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •