Sivu 120 / 120 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 70 110 118 119 120
Näyttää tulokset 3.571 - 3.597 / 3597

Aihe: Kengät talveksi

Täytyy kyllä testata jalkaan noita laken 303:ia. Olen kuullut muualtakin, ettei noissa varpaat hikoile.

Laken 303 on kyllä hyvät. Itse tarkenen paksulla merinosukalla koko päivän - 20 C niillä. Villasäärystimet pitää varpaatkin lämpimänä. Osa mononsuojista ei hengitä, en tiedä onko niistä mitään hyötyä.

Laken uusin malli taitaa olla 304 ja tuo 303 on jäänyt pois. Ostin itse tuon 304-mallin tässä muutama viikko sitten, wide lestillä 44 on omaan normi 43 jalkaan aivan täydellisen kokoinen ja mulla varpaat palelee aina niin noilla ja sähkösukilla pärjäsin eilen viel -13 hyvin ja ei jalat palelleet. Ne ei tunnu edes mitenkään möhköiltä jalassa.

Lake 303 on omassa jalassa kylmä, eli -10 alkaa varpaat jäätymään ja -20 ihan toivotonta, eihän niissä ole jalkaterän päällä oikein mitään eristettä. Karvavuorellisilla kengänsuojilla pärjää joten kuten.

No mulla on Laken 304 riittänyt näihin pakkasiin parin-kolmen tunnin ajeluihin. Pakkastahan täällä etelässä on ollut pahimmillaan vajaa -15 ja siihen tuuli/ajoviima päälle. Alla silkkisukat + merinovillaiset. Oli mulla 45NRTH wölvitkin, mutta myin ppois käyttämättöminä, kun Laket riittää mun tarpeisiin. Tykkään siitä, kun ei ole niin möhköt kuin wölvit.

^Toki, kyseessähän on eri kenkä ja valmistajankin mukaan lämpimämpi kuin vanha malli.

Itselläkin Laken 304:t, enkä kyllä itse tarkene niillä 15-20 asteen pakkasessa oikein yli tuntia. Viime perjantain parin tunnin työmatkalla (-17 astetta) palelutin varpaat noissa oikein kunnolla, täytyy jatkossa laittaa kemiallista lämmitintä ja/tai kengänsuojaa vielä noille keleille. Omat ajot pk-seudulla. Jalat ja tarkeneminen yleensäkin on aina toki yksilöllistä ja isompaan kenkään mahtuis tietysti enemmän sukkia, mutta viime aikojen jalkaongelmat vaatii itselle aika tarkkaan istuvan mallin. Isompi kenkä olisi sitten taas yhdellä sukalla liian iso.

Jos veri ei kierrä alas asti, niin omien kokemuksien mukaan mikään muu kuin lisälämpö ei auta. Ihan sama millaisen paketin rakentaa jalkojen päälle.

Eli halvemmalla ja helpommalla pääsee, kun ostaa sähköä heti.

Kuivat jalat ja riittävä lämpö on se juttu. Jos sukat kastuu ajaessa, niin mikään lisälämpökään ei oikein riitä pidemmälle.

Jep, armeijassa muutaman kerran jalat palelutin, eikä sen jälkeen oikein lämmitys alhaalla ole toiminut. Sähköä pitää varmaan ensi talveksi hommata lämmittämään. Ongelma on itsellä lähinnä pyöräilyssä, esim. hiihdossa lämpöä riittää varpaisiin asti, kun jalkapohja joutuu enemmän töihin.

^Ja varmaan siirtymillä tai matkapyöräilyssä? Vai jäähtyykö jalat metsässäkin?

Joo, kylmettymiset muualla kuin metsässä, eli tasaisessa pyörityksessä. Metsässä pyörän kanssa tulee enemmän "jumpattua" ja vauhdit hiljaisempia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    Jep, armeijassa muutaman kerran jalat palelutin, eikä sen jälkeen oikein lämmitys alhaalla ole toiminut. Sähköä pitää varmaan ensi talveksi hommata lämmittämään. Ongelma on itsellä lähinnä pyöräilyssä, esim. hiihdossa lämpöä riittää varpaisiin asti, kun jalkapohja joutuu enemmän töihin.
    Täältä kyllä ääni akkusukille. Vaatetta on kyllä päällä, mutta huono ääreisverenkierto on huono ääreisverenkierto, eikä muun kropan lämpö siirry varpaisiin ilman avustusta.

-10C kieppeillä omat varpaat pysyny sealskins cold weather + fiveten hellcat kombolla maastossa lämpimänä. Paikallaan odotellessa ja tasasemmas ajossa tuntu et vähä alkais kylmettyä, mutta kun maastoon pääsi ni poistu tämä tunne. Tunkkaamistakin on umpihangessa harrastettu ja pysyny lämpö tallella.

Lämpimät ovat nämä boa kiristyksellä olevat Bontraget OMW:t. -10C meinaa jo kuuma tulla. Harmi vaan jos kun laittaa housun kengän sisään niin helpommin päästää viileää ilmaa kenkään. Oletteko joka lenkin yhteydessä tuulettaneet väli osaa irroittamalla sen kengästä? On nimittäin aika vaikea laittaa takaisin.

Hankin tuossa 2018/2019 talvella XXL:stä tässäkin foorumissa mainitut Bugaboot-talvikengät. Tähän asti olen pärjännyt 1 - 1,5 tunnin lenkeillä maastossa ihan villasukilla ja Crocsin lyhyillä saappailla noin -15°C asti. Tuossa meni minulla raja että siirtymällä tuntee että kylmenee, mutta heti kun pääsi metsään oli vielä ok.

Nyt kun oli tänään -18°C lähtiessä ajattelin sitten vihdoinkin kokeilla noita Bugabootseja. Samat sukat, ja heti huomasin että varpaiden päälliosa on jotenkin matala eikä pääse liikuttamaan varpaita. Kankeita ja raskaitakin. Matkan puolivälissä, noin 30 min jälkeen varpaat aivan jäässä ja kotiin tullessa valkoiset. Kivulias homma lämmitellä niitä.

Muuten oli kyllä lämmin, alusmerino märkä hiestä ja käsineetkin kosteat kiitos tankokintaiden (toimivat erittäin hyvin kun tottuu siihen ettei niistä nenää teknisessa alamäessä).

Bugabootsit joutaa roskiin, ensi kylmällä lenkillä vedän neopreeniset suojat Crocsin saappaiden päälle.

^Mulla on fläteille Icebugin jotkut varsikengät karvavuorella. Mukavuuslämpötila tuntuu olevan -20 asteen alapuolella, koska tähän asti olleet liian lämpimät. Toiset on sitten jotkut addun nastoitetut talvilenkkarit, mutta niillä en ole uskaltautunut metsään alle viiden pakkasasteen keleissä.

Millään crocsin saappailla en kyllä metsään uskaltaisi/haluaisi lähteä. Nastat ne olla pitää, jos ja kun tunkkaamaan joutuu.

Toistaiseksi ei nastoja ole tarvinnut. Sitten kun minulla on rahaa ostan niitä ruuvattavia nastoja.

Ei riitä Wölvhammer 20 asteen pakkasessa, uskottava se on. Tuli tosin tehtyä lenkillä 45 minuutin kohdalla typerä virhe, kun aloin ottaa fiilistelykuvia. Siihen asti oli kaikki hyvin. Keekoilin siinä ilman hanskojakin melko kauan ja fiilistelin. Loppulenkki 45 minuuttia olikin sitten varpaat aivan jäässä ja perillä punaiset. Ehkä tällaista pitäisi terveyden takia välttää. Sähkösukat taidan hankkia ensi vuodeksi, enää en viitsi.

Tarinan opetus: älä pysähdy.
    Pyöräily on kivaa!

Menihän ne vauden neopreenit päälle. Crocs in disguise (edit: imgbb jumii, kyllä siellä kuvakin on)

Vähän päälle kuukausi poljettu polannepolkuja Kuoma Crossereilla. Parhaat talviajokenkäni tähän mennessä. Mukavan lämpimät, eivätkä tunnu pahemmin hikoavan. Pito on hyvä DMR V10 polkimilla ja tunkatessa. Pohja ja päällinen ovat kestäneet ilman vauriota polkimen piikit. Omaan jalkaan, 1-4h lenkeillä, Kuomien pohjat eivät ole tuntuneet mitenkään lötköiltä.
    routaisten peltojen pehtoori

Kengät hakusessa joilla pärjäisi pakkasella työmatkalla sekä myös märemmässä kelissä. Harkinnassa Shimanon Mw5 tai Mw7. Onko Mw7 liian lämmin plussa keleillä? Muita hyviä vaihtoehtoja?

^ Mw7 on lämpimämpi kuin edeltävä malli, itse pärjään -10 asteeseen pelkällä merino linerilla. Boa-kiristys on kyllä hyvä, istuu paremmin jalkaan kun ilman sitä.

Eilen tuli paketista Shimano MW501 popot. Vaikuttavat oikein hyviltä mun tarpeisiin. Vanhat Diadorat oli kömpelöt kuin skimbamonot, nämä Shimpat istuu jalkaan paljon paremmin. Jopa nilkkaosan varrensuu näyttää siltä ettei se kauho kaikkea sohjoa sisäänsä.

^^liekkö ne lämpimämmät vain uutena ja eristeiden painuessa samanmoiset kuin edellisetkin.
    Mutta minä tilasin varuiksi myös nuo MW701 jo jemmaan kun edeltäjistä tarranauhat väsyi reilussa kolmessa vuodessa. Tilapäisesti tosin toimii kun parin euron liimattavan tarranauhan pätkät liimasin edellisten pörröjen päälle kun suutarilla oli jonoa.
    Nämä on itellä aika bisnesskriittiset kengät kun ajan noilla jostain +10--20C. Jännä miten niillä päällysten ja kemiallisten lämmittimien kanssa pärjää melko kylmälläkin justiin sen mitä siellä viittii muutenkaan ajaa, ja sitten esim eilen oli pari plussalla ja taas alkoi crossilla pyörätiellä paleleen puolentoista tunnin jälkeen. Eli niinku aina palelee mutta silti pärjää.

Minkälainen on MW501 ja MW701 pohjien pitävyyden ero? Eli onko tehtaan pohjat luistimet verrattuna Micheliineihin?

501:n pohja tuntui heti paremmalta ja pitävämmältä kuin vanhat XXL myymät Diadorat, muuta en osaa sanoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •