Sivu 115 / 117 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1565105113114115116117 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.421 - 3.450 / 3485

Aihe: Kengät talveksi

Mulla oli ekat LAken 303 liian napakat niin myin ja ostin isommat tilalle, että mahtuu tuplapohjallinen ja semi paksu merinovillasukka niin pystyy ajamaan -20 yön yli reissuja, tarvittaessa voi käyttää kemiallisia lämmittimiä myös. Jos varpaita pystyy heiluttelemaan niin on tarpeeksi tilaa. Lisäksi YOkon karvasuojukseia voi käyttää kovemmilla pakkasilla. Villasäärystimet auttaa myös pitämään varpaita lämpiminä. Nollakelillä ovat liian kuumat kengät ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Ja himalayat himassa, nopea oli toimitus

Alla kuva pohjasta, vaikuttaa mielestäni toimivalta flättien kanssa, testilenkki tosin tekemättä

Ainut mitä en huomannut tilatessa: pohjasta puuttuu piikit & nastoja ei varmaan saa kiinni.. lopputalven jääränneissä olisi hyvät

Tosin pärjää varmaan ilman piikkejäkin: ajaa sitten nastakengillä pahimmat kelit tai ruuvaa piikkaripiikit spd-reikiin, liekkö kierre sama?

Ja vuoden pähkäilyn jälkeen tilasin itsekki nuo. Oliko ne hyvät/lämpimät?

Freerider eps:jä kävin ensilumilla taas testaan ja pyllymäkeä niillä pääsee laskeen ku ei pidä sitte vähääkään lumella. Hemmetin noloa ku en kerenny ku varmaan 50m ajaa ku laskin jo pyllymäkeä

Joo, talven ajoin tyytyväisenä, taitaa mennä toinenkin. Omat ajot siirtyy sisälle pakkasen kiriessä kympin alapuolelle, sinne asti pärjäsin noilla hyvin..

Pohjat nastoitin fillarin nastoilla, ihan toimivat tuli

Lähetetty minun SM-A605FN laitteesta Tapatalkilla

Täällä on joillakin ollut hyviä kokemuksia noista Bontragerin OMW -talvikengistä. Kävin tänään Hi5bikesissä testaamassa uudempaa Boa-mallia. Vaikutti päälle päin pätevältä kengältä. Harmi vain, että suurin koko 47 oli liian pieni. Yleensä olen käyttäny 45-46 kokoisia pyöräilykenkiä. Ei taida tuota edes valmistettavan 47:aa isompana. Tällä hetkellä minulla on Northwaven Arcticit, muttei varpaat tahdo pärjätä niissä pienelläkään pakkasella ja parempaa pitäisi saada. Sorelin rönttösillä olen lähinnä pakkasilla ajellut, mutta olisi se nyt kiva ajaa oikeilla spedeillä.

Laken 400 mallit on lämpimät ja kokoja löytyy. Mulla omwt myös, mutta isot laket menee lenkillä -20° yli 3h. Toki yksilöllisiä juttuja, mutta lämpimät on.

Jep, Laken 303 tai 400 riippuen kuinka lämmintä haluaa ja kokoja pitäisi löytyä.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Onkos kellään kokemuksia näistä ns välikelin kengiksi lanseeratuista Bontrager JFW Winter popoista? Jossain Fillari-lehden numerossa oli lyhyt esittely.
    https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...llowvisibility
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Miten nuo koot menee Nortwaven ja Laken kengissä? 43 on yleensä monon koko, että pitääkö ottaa isompi vai pienempi? Sen verran hevonjeerassa asuu niin ei ole oikeen mahdollista sovittaa.

Laken 304. Mulla kengät normaalisti 41,5-42. Nämä Laket 43 ja tuntuu että on aika hyvä, varpaat mahtuu liikkumaan myös villasukalla mutta on tukevasti jalassa myös ohuella sukalla.

Mulla on jalka ehkä 42+ ja tilasin Laken 304 widet kokoa 43. Sovituksen perusteella oikea koko mulle, mutta en ole vielä ajanut noilla. Sehän se on sitten se lopullinen testi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maurizio09 Katso viesti
    Miten nuo koot menee Nortwaven ja Laken kengissä? 43 on yleensä monon koko, että pitääkö ottaa isompi vai pienempi? Sen verran hevonjeerassa asuu niin ei ole oikeen mahdollista sovittaa.
    Otin numeroa isommat northwavet ja ei ollu ainakaan liian isot, Muistelisin jostain lukeneeni että niin kannattaa. Ja talvikengässä on hyvä ollakki vähän sukka varaa

Mulla normisti kengät 43. Kokeilin northwaven 43 ja 44 spider plus 2 kenkiä kesäkäyttöön alkukesästä ja otin 44. 43 oli itsellä ainakin niin justiinsa niissä, että vain ohuella sukalla olisi mennyt. 44 olen ollut tyytyväinen, menee syksyllä tarvittaessa toinenkin sukka.

Nonni nyt on northwave himalayat testattu -15. Tunnin lenkkin vedin ja alko lopussa varpaissa tuntuun. Lämpimät hiihtosukat jalassa.
    Vielä ku siihen villasukan laittaa niin varmaan tarkenee pitempään. Ei tuolla kauhee nautinto ole ajaa muutenkaan enään nuissa lukemissa

Ihan hyvä ostos. Toimii flättien kans hyvin. Aina neutron evojen. Eihän tässä ole edes vielä harjaantunu kylmiin keliin ku talvi tule vähän niinku hetkessä.

Loska kelillä kastu sisältä ku oli jatkuvassa loskasuihkussa. Eli vedenpitävät ei ole

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Nonni nyt on northwave himalayat testattu -15. Tunnin lenkkin vedin ja alko lopussa varpaissa tuntuun. Lämpimät hiihtosukat jalassa.
    Vielä ku siihen villasukan laittaa niin varmaan tarkenee pitempään. Ei tuolla kauhee nautinto ole ajaa muutenkaan enään nuissa lukemissa

Ihan hyvä ostos. Toimii flättien kans hyvin. Aina neutron evojen. Eihän tässä ole edes vielä harjaantunu kylmiin keliin ku talvi tule vähän niinku hetkessä.

Loska kelillä kastu sisältä ku oli jatkuvassa loskasuihkussa. Eli vedenpitävät ei ole
    Ei sattumalta olisi vertailukohtaa FiveTenin kenkiin lämmön suhteen?

^Kyllä nuo mielestäni on lämpimämmät on ku freerider EPS high. Tosin muisto vähän hatara viime talvelta että käytinkö mä edes niitä kovemmissa pakkasissa.
    Enen kaikkea nuo sentään pitää lumessa. Freeridereilla lähetään alamäkeen jos joutuu jalkautuun mäessä
    freeriderit jääköön syksysille keleille ku lunta ei vielä ole

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ei sattumalta olisi vertailukohtaa FiveTenin kenkiin lämmön suhteen?
    Siis jos talvikengiksi mietit noita niin kannattaa unohtaa.
    Ei noita kahta voi edes verrata keskenään. Fivetenin EPS high on musta aivan kevät/syyskengät plus pohja ei pidä talvella yhtään. Omistan molemmat ja Fivetenit on jääny käyttämättä, kun ei niillä tarkene, jos on vähänkään pakkasta.

Mulla on High Impactit ja niillä mennyt hyvin vielä siellä kymmenessä pakkasasteessa eikä pidonkaan kanssa mitään ongelmia. Tossa laatikossa olisi noi Himalayat mutta mietin onko niille oikeasti käyttöä vai pistänkö eteenpäin. Lähinnä toi nilkasta menevä lumi haittaa kun ei jaksaisi aina noita säärystimiä laittaa. Noilla Himalayilla jäisi varmaan toi lumijuttu pois. Ja jos olisi vielä vähän lämpimämmät niin ei haittaisi.

e. Tiistaina oli näköjään 9 pakkasta ja pikkasen kipristeli varpaita. Ei ollut tosin vielä pitkiä alushousuja ja sukatkaan ei parhaat niin taitaa 15 olla ennemmin se raja.

^Hui. Taidat olla aika lämminverinen kaveri ku ei välikerrosta laita vielä -10
    Joo se lumijuttu on kans hankala noilla freeridereilla. Ei niihin passaa oikeen mikään lahje

Kävin kokeilemassa XXL:ssä Northwave Raptor GTX Arctic -kenkiä mutta hyllyyn jäi vielä kun sovittaessa tuntui että kantapää lähtee nousemaan liian helposti. Pyörän selässä kokeilemaanhan noita pitäisi päästä.

Muutenkin pyöräilykenkien osto on tuskallisen vaikeaa kun omaa jalka on pitkä, kapea ja matala. Kun kenkä on tarpeeksi pitkä, täytyy lähes aina ylikiristää ettei sivusuunnassa ole tolkuttomasti tilaa.

Shimanon MW7 on olleet itselle todella hyvä syys/talvikenkä. Se on suht kevyt ja yllättävän lämmin sellaisenaan. Sitten ku on kylmempää vedän sportfiren karvapäällisen viel lisäks.

Mul on ollut aiemmin esim laken 303, bontin OMW:t ja nykyiset wölvhammerit eikä niistä mikään oo oikein noita parempi. 303 ja wölvit ovat lisäksi todella painavat MW7 verrattuna eivätkä ole kuitenkaan varpaista sen lämpimämmät oikeastaan.

Kritiikki Laken 304-mallista. Etsin pitkään kenkiä pk-seudun työmatka-ajoon, jossa matkaa tulee tunti per sivu ja suositusten perusteella päädyin Laken malliin, josta ostin reilun koon sukkien varalle- valmistajan suositus välillä -10 - +7.
    Olen polkenut ympäri vuoden viimeiset viisi vuotta ensin vaelluskengillä ja sitten kesäkenkä/neopreenipäällinen -yhdistelmällä. En ole kokenut olevani erityisen herkkä palelemaan jaloista, mutta tunnistan sen että kylmä hiipii liikkumattomiin jalkateriin helpommin.

Olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin Laken kenkien kanssa; tuulisella +3 kelillä kengän kärjestä lämpö karkaa ja kärjen sisäpohja on jo kylmä. Huolimatta eristävästä välipohjasta varpaat ovat kylmät jo plussakeleillä. Hengittävyydestäkään en ole ihan varma. Olen epäillyt omaa verenkiertoani, välipohjan tukevuutta ja pedaalin sijoittelua kenkään nähden ja tarkastanut nämä kaikki. Jos näin käy jo plussalla, on kirjaimellisesti jäätävää jos pitää vielä ostaa 280€ talvikenkiin patterilämmittimet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Shimanon MW7 on olleet itselle todella hyvä syys/talvikenkä. Se on suht kevyt ja yllättävän lämmin sellaisenaan. Sitten ku on kylmempää vedän sportfiren karvapäällisen viel lisäks.

Mul on ollut aiemmin esim laken 303, bontin OMW:t ja nykyiset wölvhammerit eikä niistä mikään oo oikein noita parempi. 303 ja wölvit ovat lisäksi todella painavat MW7 verrattuna eivätkä ole kuitenkaan varpaista sen lämpimämmät oikeastaan.
    Mielenkiintoista. Itsellä samat pari talvea ja miettinyt juuri että paranisiko elämänlaatu paksuimmilla kengillä, kun noilla kuitenkin pienellä kärsimyksellä pärjää yli -10C pakkasilla useamman tunnin kun laittaa päälliset ja johonkin varpaiden lähelle sellaiset kertakäyttöiset kemikaalilämmittimet. Nekään ei kuitenkaan maksa kuin alle euron pari, joten ~250€ kenkien hinnalla ostelee niitä aika paljon, ja talvessa ei kuitenkaan kovin montaa kertaa tule että pakkasta se päälle -10C ja on tarve ajaa tunteja. Tunti täysiähän noilla menee sellaisenaan kelissä kuin kelissä.
    Itse olen käyttänyt näitä päällisiä, aika paksut vaan liekkö sitten lämpimämpiäkin tai vetäisisikö vielä toiset päälle: https://www.hibike.com/zwolfender-cl...682cd9f31cbf66

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmard Katso viesti
    Kritiikki Laken 304-mallista. Etsin pitkään kenkiä pk-seudun työmatka-ajoon, jossa matkaa tulee tunti per sivu ja suositusten perusteella päädyin Laken malliin, josta ostin reilun koon sukkien varalle- valmistajan suositus välillä -10 - +7.
    Olen polkenut ympäri vuoden viimeiset viisi vuotta ensin vaelluskengillä ja sitten kesäkenkä/neopreenipäällinen -yhdistelmällä. En ole kokenut olevani erityisen herkkä palelemaan jaloista, mutta tunnistan sen että kylmä hiipii liikkumattomiin jalkateriin helpommin.

Olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin Laken kenkien kanssa; tuulisella +3 kelillä kengän kärjestä lämpö karkaa ja kärjen sisäpohja on jo kylmä. Huolimatta eristävästä välipohjasta varpaat ovat kylmät jo plussakeleillä. Hengittävyydestäkään en ole ihan varma. Olen epäillyt omaa verenkiertoani, välipohjan tukevuutta ja pedaalin sijoittelua kenkään nähden ja tarkastanut nämä kaikki. Jos näin käy jo plussalla, on kirjaimellisesti jäätävää jos pitää vielä ostaa 280€ talvikenkiin patterilämmittimet.
    Ei ole kokemusta juuri tästä mallista, mutta vanhemmista Laken kengistä kylläkin. Mielestäni hengittävyys näissä, kuten muissakin talvikengissä, on juuri se ongelma. Jalat hikoaa kengän sisällä äkkiä, minkä takia tuntuvat kylmältä jo matalilla pakkasasteilla. Siitä huolimatta olen ajanut monen tunnin lenkkejä yli -20 pakkasillakin eikä jalat ole paleltuneet. Ehkä siksi että jalat eivät ole hikoilleet kengän sisällä ja eristeet toimivat paremmin.

Kannattaa siis pitää huoli että jalat eivät pääse hikoamaan kengissä. Nyt lauhalla ohut merinosukka ja kylmemmillä sitten paksumpaa mummon kutomaa villasukkaa käyttöön. Ja kengät jalkaan vasta juuri ennen ulos menemistä.

Sealskinz sukat pitävät kengät kuivana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tual Katso viesti
    Ei ole kokemusta juuri tästä mallista, mutta vanhemmista Laken kengistä kylläkin. Mielestäni hengittävyys näissä, kuten muissakin talvikengissä, on juuri se ongelma. Jalat hikoaa kengän sisällä äkkiä, minkä takia tuntuvat kylmältä jo matalilla pakkasasteilla. Siitä huolimatta olen ajanut monen tunnin lenkkejä yli -20 pakkasillakin eikä jalat ole paleltuneet. Ehkä siksi että jalat eivät ole hikoilleet kengän sisällä ja eristeet toimivat paremmin.

Kannattaa siis pitää huoli että jalat eivät pääse hikoamaan kengissä. Nyt lauhalla ohut merinosukka ja kylmemmillä sitten paksumpaa mummon kutomaa villasukkaa käyttöön. Ja kengät jalkaan vasta juuri ennen ulos menemistä.
    Kiitos vastauksesta. Kiinnitän tähän huomiota ja tutustun tarvittaessa toisiin sukkiin, nyt minulla ollut vaellussukat jalassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Sealskinz sukat pitävät kengät kuivana.
    No ei mulla ainakaan, jos kyse on hiestä. Lisäksi niillä jäätyy varpaat helpommin, kuin vastaavanpaksuisilla normi merino villasukilla. Eli aika turha ostos mulle nuo paksut sealsskin sukat. Käyttö jäänyt oikestaan pikku pakkasille talvikenkien kassa, milloin on vaara molaa jalat johonkin suohon.

No nää hikoilut ja palelut on, niin yksilo juttuja.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

https://www.lenzproducts.com/en/prod...-rcb-1200.html kiinnostaisi lake 303:n kaveriksi, tuolla 1800-akulla. Onko järkevä ostos, pysyykö varpaat lämpöisinä? Onko tuotteen laatu hinnan arvoinen? Soveltuuko kyseiset sukat edes pyöräilykäyttöön?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeZaH Katso viesti
    https://www.lenzproducts.com/en/prod...-rcb-1200.html kiinnostaisi lake 303:n kaveriksi, tuolla 1800-akulla. Onko järkevä ostos, pysyykö varpaat lämpöisinä? Onko tuotteen laatu hinnan arvoinen? Soveltuuko kyseiset sukat edes pyöräilykäyttöön?
    https://www.karkkainen.com/verkkokau...earchTerm=lenz ja https://www.karkkainen.com/verkkokau...et-pohjalliset
    Nämä ollut mulla useamman vuoden ja siihen loppu ainainen tuskailu varpaiden palelusta.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmard Katso viesti
    Kiitos vastauksesta. Kiinnitän tähän huomiota ja tutustun tarvittaessa toisiin sukkiin, nyt minulla ollut vaellussukat jalassa.
    Tämäkin lienee äärimmäisen henkilö- tai siis jalkakohtaista, mutta mä en ole koskaan onnistunut hankkimaan sellaisia parempia paksumpia sukkia jotka olisivat toimineet yhtä hyvin kuin perinteinen ohut sukka alla ja villasukka päällä -yhdistelmä.

Toinen keppihevoseni tässä asiassa on muistuttaa siitä yksinkertaisesta tosiasiasta ettei lämpiminkään kenkä voi toimia toivotunlaisesti jos lesti on liian kapea. Jos jalkaterä vähän liioitellen ilmaistuna puristuu kasaan, verenkierto häiriintyy ja varpaat jäätyvät ennen aikojaan.

PS Kokemukset samoista kengistä voivat tunnetusti olla huiman erilaisia - silloinkin kun käyttäjät ovat sikäli samanlaisia että kokevat jalkojensa palelevan herkästi tai ovat jopa joskus aiemmin palelluttaneet varpaitaan. Ruotsalaisen bloggarin ensivaikutelmat puheena olevista kengistä: https://www.pulskurvan.se/2019/11/re...interskor.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    https://www.karkkainen.com/verkkokau...earchTerm=lenz ja https://www.karkkainen.com/verkkokau...et-pohjalliset
    Nämä ollut mulla useamman vuoden ja siihen loppu ainainen tuskailu varpaiden palelusta.
    Jonkinlaiset pohjalliset ollutkin joskus käytössä. Yrittänyt kuitenkin kaivaa revikoita noista kyseisistä sukista, sopisivatko kuinka pyöräilykäyttöön.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •