Sivu 166 / 167 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 66 116 156 164 165 166 167 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.951 - 4.980 / 4993

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti

Maikkariin vertaus oli ihan hyvä. Jonkun aikaa jaksaa katsoa, mutta liiallinen kaupallisuus työntyy läpi mikä puuduttaa nopeasti ja toistaa itseään.
    Hambini on sitten varmana Ylen 20.30 pääuutislähetys ? Suhteellisen faktapohjaista ja näyttöön perustuvaa tietoa mitä osa ihmisistä seuraa kuin raamattua, mutta sielläkin taustalla on joku hyypiö ohjailemassa ja vetelemässä naruista.

Jos GCN on Maikkari niin Hambini on sitten Seiska? Vai jopa Myrkky?
    Aika yliampuvia ne isojen merkkien roastaukset kun on 0.1mm heittoa keskiössä. Antaa myös sellasta yliteknistä kuvaa että olis enemmän ymmärrystä kun välttämättä oikeesti on.

Mulle jäi sellanen fiilis tosta GCN testistä että ne oikeesti vaan vahingossa ei tullu ajatelleeks koko rengashommaa. Laitto sit videon kuitenkin julki jostain syystä.
    Canyonin maksettu mainoshan se kuitenkin oli ja varmaan viesti meni riittävästi perille.
    Vähän samanlaista on NorCal Cyclingillä spessun suuntaan. Siis että detailjeista viis mutta mitä kallimpi spessu tai rovali sitä kovempi vauhti.

Minä olen varmaan ikäni puolesta vähän youtuben väliinputoaja. Ei vaan jaksa tuota mainostamista. Joko omaa naamaa tai tuotteita. Luettu sana kolahtaa paremmin ja nopeammin.

Junnuille youtube on elämä. Samoin pykälää vanhempi ikäluokka on jäänyt tietokone ajasta jälkeen ja youtube on se, minkä kautta interweb on tullut tutuksi. Duunissa aika moni vanhempi jäärä tuijottelee husqwarnan esittelyvideoita yuutuubista...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Hambini on sitten varmana Ylen 20.30 pääuutislähetys ? Suhteellisen faktapohjaista ja näyttöön perustuvaa tietoa mitä osa ihmisistä seuraa kuin raamattua, mutta sielläkin taustalla on joku hyypiö ohjailemassa ja vetelemässä naruista.

Jos haluat asian ymmärtää noin niin ehkä, mutta tietenkin Hambininkin videoissa taustalla oma bisnes. Tärkeää vain pitää kriittisyys mielessä eikä sulattaa kaikkea tietoa somen maailmasta, ihan sama onko se Hambini, Hunt vai GCN.

Jos oli joku tarkoitus yhdistää jostakin syystä Hambini muhun niin en ymmärrä.

OT:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Jos GCN on Maikkari niin Hambini on sitten Seiska? Vai jopa Myrkky?
    Aika yliampuvia ne isojen merkkien roastaukset kun on 0.1mm heittoa keskiössä. Antaa myös sellasta yliteknistä kuvaa että olis enemmän ymmärrystä kun välttämättä oikeesti on.
    Poikkeama oli muistaakseni ihan 1-1,5 mm luokkaa huonoimmissa keskiöissä. Ei pysty tarkistaan, kun valmistajat vetoneet youtubeen videoiden poistamiseksi. Siihen päälle sit ne kierot pinnat, joita vasten keskiö asettuu eli keskiö ei välttämättä istu kohtisuoraan tai laakerikupit eivät ole täysin kohtisuoraan toisiaan vasten. Joku parempi asiantuntija voi sit arvioida miten tuollanen vaikuttaa laakereihin eli onko koko Hambinin roastauksessa mitään perää. Itse en tälläistä ole niin lopputulokseen en ota kantaa.

Jokainen vo kuitenkin miettiä onko ok maksaa 3-4k€ tuollaisista rungoista, mitkä ei mene edes valmistajan ilmoittamien toleranssien sisään ja valmistajan mielestä reklamaatiolle ei ole aihetta.

Niin ja ehkä tarpeellista sanoa, että en ole mikään hambini fanboy ja kritisoinut Hambinin keskiöiden ostoa ongelmattomiin runkoihin hinnan perusteella. Olihan se tosin kiva kuulla pyöräliikkeessä kuinka Rotorin keskiö istui Timen runkoon kuin sukka jalkaan.

^ Tuohon vielä lisäyksenä että reaaliolosuhteissa tehdyt testit on arvokkaita ja runko, kiekko yms. valmistajien testeihin tai mainostamiseen pitää myös suhtautua varauksella.

GCN videossa arvokasta oli se loppu kun siinä pohdittiin mistä yllättävät tulokset johtuivat. Sivutuuli tasaisella vaikuttaa korkealaippaiseen kiekkoon enemmän, samoin huono päällyste syö aerokiekon etua. Renkaiden osalta myös hyvää spekulointia. Noissa tuloksissa ei mulle ollut mitään muuta yllättävää kuin se tasainen osuus. Aerorungolla on mun mielestä normivauhdeissa enemmän merkitystä kuin kiekolla, korkealaippaisen kiekon etu tulee esiin kovemmissa nopeuksissa. Ajajan asennon merkitys valtava, pitäisi päästä kapeaksi ja matalana kuitenkin niin että pystyy tuottamaan riittävästi tehoa ettei ajoasento ahdista liikaa.

Hambini tuntee aerodynamiikan ja virtaus- sekä muutakin mekaniikkaa, lisäksi pystyy itse suunnittelemaan ja valmistamaan osia, ei hän mikään hupiäijä ole vaikka ulosanti ja olemus videoissa voi olla huvittavia.

Sen verran olen Hambinin videoiden "uhri" että Time Scylon olisi yksi potentiaalisista runkovaihtoehdoista jos hinta vain olisi sopiva ja olisi uudelle rungolle tai rungon päivitykseen nyt tarvetta. Lyonin likellä kuulemma joku Timen tehdas, sinne olisi 200km matkaa, pitäiskö lähteä joku päivä käymään ja tutkimaan löytyiskö tehtaalta ale-laari ja sieltä jotain sopivaa.

EDIT: Hambini näköjään avannut Odysee kanavan. Lieneekö syynä Youtubesta sensuroidut videot. Tuolta löytyy mm. KG386 aeropyörän rakennusprojektin loppu ja sen arviointia:

https://odysee.com/@hambini:9
    pulmark muokkasi tätä : 12.03.2021 at 16.01
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

Itseäkin hieman ihmetytti että julkaisivat tuon videon, kun lopussa sitten totesivat että muutenkin hatara testi ei oikeastaan millään muotoa ollut pätevä. Katsoin youtube-luvut, vajaa 160 tuhatta katsomiskertaa 3 viikossa, ja 4500 tykkäystä, ei-tykkäyksiä 200. Uutta testiä pukkaa, ja mielenkiinto herätetty. Ehkä tuossa yksi syy.

Canyon ja Orbea ovat aika kovasti esillä gcn:ssä.

Lopputulos tosiaan sopii hienosti tilanteeseen, jossa canyon julkaisi aerorungon ja monet muut ovat siirtymässä semi-aeroihin.

Tosta aero ja tavallisen rungon erosta on aika vähän oikeata dataa saatavilla. Itse olen vertaillut kahta aika-ajorunkoa, eikä niissä ainakaan ollut normaalioloissa mitattavia eroja. Toinen oli hinnat alkaen malli ja toinen muutaman vuoden takainen "superpyörä". Cervelolta löytyi vuodelta 2018 laskelma heidän R5 ja S5 pyörien erosta, joka oli tuon jutun mukaan 0,015M2. Pyörissä samat kiekot ja sama 74kg kuski EBH. Laskin tuon eron perusteella 80 kg kuski+pyörä, että noin 200 watin teholla ero olisi 0,5 km/h ja tehoissa noin 7 wattia, 300w teholla ero on 0,7 km/h. Tämä siis viimeisen päälle integroitu pyörä kaikilla aerokilkkeillä ja perinteinen fillari pyöreällä ohjaustangolla.

Tuo Gnc:n aerokiekkotesti sai vereni kieuhumaan - haukuin sen Pirellin mainokseksi. Eivät taida uksaltaa mainita aeroadin satulatolpasta tai katkenneesta tangosta koskaan =( - koska raha. Medialukutaitoa tarvitaan!
    Koko you tube on siirtynyt markkinointikoneiston liittolaiseksi. Viisi vuotta sitten vielä sai katsoa lähes 20min pätkiä ilman ainuttakaan mainosta / itse video ei sisältänyt piilomarkkinointia. Ei taida enää kukaan tehdä ihan vain huvikseen videoita ilman dollarin kuvat silmissä.

Ketjussa on keskusteltu paljon aero/hiilarikiekkojen suorituskykyhyödyistä. En jaksa kahlata 166 sivua läpi;
    vaihdoin BMC RM02:en Mavic Ksyriun Allroad (noin 2017) DT Swiss ERC Spline:en. Vauhdin kasvusta en tiedä, mutta pyörän ajo-ominaisuudet tuntui muuttuneen; jotenkin tukevampi ja mukavampi, myös lokareiden (täyspitkät Curana) kolinat epätasaisuuksissa tuntuu vähentyneen.
    Mahtaako olla placebo-vaikutusta, vai voiko hiilari materiaalina esim. suodattaa tien värinää eri lailla kuin alumiini (näinhän se taitaa mennä rungoissa ja haarukoissa). Rengas pysyi samana (GP5000), vanteiden sisämittakin taitaa olla sama (19mm) eli renkaan geometriankin olisi pitänyt pysyä samana.

^ Canyonin alla pyörii myös ERC setti ja vähän samansuuntaisia ajatuksia itselläkin. Renkaana Vittorian Corsa speed. Ei tosin ole eksaktia vertailukohdetta muutakuin matalaprofiilisempiin saman painoisiin alukehiin, mutta tosiaan yleismainintana fiilikset samansuuntaisia.

Vaihtui alumiinikiekot tänään kuituun. Entisissä alkoi olla laakeriongelmaa ja vääntymää .... mukamas.
    Koronan aiheuttama patoutunut investointihimo purkautui, nyt alla Zipp 303s. Tuntuuhan nuo toimivan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Vaihtui alumiinikiekot tänään kuituun. Entisissä alkoi olla laakeriongelmaa ja vääntymää .... mukamas.
    Koronan aiheuttama patoutunut investointihimo purkautui, nyt alla Zipp 303s. Tuntuuhan nuo toimivan.
    Itse olen ajellut noilla nyt varmaan tuhannen kilometriä gravelia ja en kyllä löydä kiekoista oikein mitään moitittavaa. Tonnin pintaan kun saa ZIPPin kaltaisen kokeneen kiekkofirman kuitukiekot, niin eipä tullut oikeastaan katsottua edes mitä muuta tuohon rahaan olisi saanut. Nämä sai sopivasti paikallisesta luottokaupasta, joten sekin puolsi päätöstä ostaa juuri nämä kiekot.

Pikaisesti vasta kokeilin. Noihin nyt menisi ne tubelekset.. olen vaan vierastanut niihin siirtymistä kun olen seurannut aiheketjua ja niiden kanssa askartelun iloja. Eipä mulla ole juuri koskaan rengasrikkoja tullut perinteisillä sisäkumirenkaillakaan.

Jossainpäin intterwebbiä oli zipeille jotain yhteensopivuustaulukkoa tubelesskumien suhteen. En vaan löytänyt enää.

Itse olen ajellut noilla nyt varmaan tuhannen kilometriä gravelia ja en kyllä löydä kiekoista oikein mitään moitittavaa. Tonnin pintaan kun saa ZIPPin kaltaisen kokeneen kiekkofirman kuitukiekot, niin eipä tullut oikeastaan katsottua edes mitä muuta tuohon rahaan olisi saanut. Nämä sai sopivasti paikallisesta luottokaupasta, joten sekin puolsi päätöstä ostaa juuri nämä kiekot.
    Tämä. Speksailin kiinankuituja ja kun niille tulee melkein sama hinta ja perävalotakuu vs. zippin elinikäinen takuu niin valinta on aika helppo.
    Synnyin latvaan ja droppasin alas

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Jossainpäin intterwebbiä oli zipeille jotain yhteensopivuustaulukkoa tubelesskumien suhteen. En vaan löytänyt enää.
    Arvaan että tarkoitat hookless -yhteensopivia renkaita. Kaikki uuden ETRTO tubeless -standardin mukaiset renkaat on periaatteessa yhteensopia Zippin hookless -kehien kanssa, mutta kaikki rengasvalmistajat (esim. Conti) eivät vaan ole vahvistaneet tätä Zippille.
    Synnyin latvaan ja droppasin alas

Jos on ostamassa kiekkoja, niin oheinen kulumaongelma uusissa DT swissin exp ratchet:ssa on hyvä huomioida.
    Näitä uusia napoja löytyy Dt swissin kiekoista sekä mm. Rovaleista ja Bontragereista. Vissiin on niin, että jostain syystä ongelmia ilmennyt nimenomaan dt swissin kiekoista.

https://cyclingtips.com/2021/05/dt-s...vice-bulletin/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Arvaan että tarkoitat hookless -yhteensopivia renkaita. Kaikki uuden ETRTO tubeless -standardin mukaiset renkaat on periaatteessa yhteensopia Zippin hookless -kehien kanssa, mutta kaikki rengasvalmistajat (esim. Conti) eivät vaan ole vahvistaneet tätä Zippille.
    Täällä juttua yhteensopivuuksista:
    https://support.sram.com/hc/en-us/ar...-brake-wheels-

Contin kokoisella isolla valmistajalla ei ole käytännössä mahdollisuutta jättäytyä uuden tubeless-standardin ulkopuolelle, joten standardiin sitoutuminen luultavasti on vain ajan kysymys.
    Rule #1: Obey The Rules

Mulla täsmälleen sama tilanne ja oon juurikin katsellut Zipp 303. :-) Mistä hommasit Zippit? Yllättävää kyllä, XXL:stä tilaamalla saisi nuo front+rear about 1100e pintaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PasiK Katso viesti
    Mulla täsmälleen sama tilanne ja oon juurikin katsellut Zipp 303. :-) Mistä hommasit Zippit? Yllättävää kyllä, XXL:stä tilaamalla saisi nuo front+rear about 1100e pintaan.
    https://www.tonitoni.fi/kiekkopari-zipp-303s-db

Toneilta löytyy shimanon vaparilla suoraan hyllystä ehkä markkinoiden halvimmalla hinnalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Jos on ostamassa kiekkoja, niin oheinen kulumaongelma uusissa DT swissin exp ratchet:ssa on hyvä huomioida.
    Näitä uusia napoja löytyy Dt swissin kiekoista sekä mm. Rovaleista ja Bontragereista. Vissiin on niin, että jostain syystä ongelmia ilmennyt nimenomaan dt swissin kiekoista.

https://cyclingtips.com/2021/05/dt-s...vice-bulletin/
    Aika jännä. Mistähän tuo johtuu? Vanhassa sydeemissa hampaat kohdistuvat paremmin vastakkain, koska molemmat ovat uivia?

Dtswissillä varmaan enemmän napoja mtb käytössä. Siinähän vapari joutuu paljon lujemmalle.

https://www.tonitoni.fi/kiekkopari-zipp-303s-db

Toneilta löytyy shimanon vaparilla suoraan hyllystä ehkä markkinoiden halvimmalla hinnalla.
    Tuo on kyllä halpa hinta, mutta näyttäis olevan levyjarruille, oon nyt hakemassa vannejarrulliseen Cervéloon kiekkoja.

Onko porukalla kokemusta Veltecin kiekoista? Bike Discountissa 850e kiekkosetti 63mm:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...eelset-1096362

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Aika jännä. Mistähän tuo johtuu? Vanhassa sydeemissa hampaat kohdistuvat paremmin vastakkain, koska molemmat ovat uivia?
    Just tämän suuntaista olen kuullut Dt:n insinöörin väittäneen perusteluksi miksi Dt:n systeemi parempi kuin muiden valmistajien yhden jousen systeemi. Tai sitten on vaan prosessissa hiomista ja sovituksesta tulee liian tiukka. Tai jousi liian heikko.
    Hügin eka napa oli yhdellä jousella ja kehittivät siitä kahden jousen systeemin. Sitten siitä tuli Dt. Kehitys kehittyy
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Jep tuossa voi olla monta juttua. Ehkä se vapari hieman kääntyykin, kun läskillä runttaa kunnolla. Silloinhan yhden jousen sydeemi ei ole kunnolla kontaktissa. Se kahden jousen settihän on tosi väljä booreihin, eli pysyy varmasti paremmin hampailla vaikka elämistä tapahtuisikin.

Semmosta kun fillarin pitää olla naurettavan siisti, joten on tullut aina vahattua maalattu hiilarirunko.
    Nyt on ne uudet hiilarivanteet, miten niiden kanssa?
    Nehän on mattapintaiset ja liekö niissä mitään lakkaa päällä tms., kannattaako vahata, en nyt mitään kiillottamista hae?
    Autoista on sanottu näin: "Hiilikuitukaton tai minkä tahansa muun pinnan puhdistamiseksi ja suojaamiseksi pitää ensin varmistaa, että se on lakattu (jos se on lakkaamaton, pinta tuntuu karkealta ja epätasaiselta). Pese katto ensin Korinhoitoaineella (Bodywork Shampoo Conditioner), kiillota se sitten Superhartsikiillokkeella (Super Resin Polish) ja pinnoita lopulta suojaavalla Korostusvahalla (High Definition Wax)."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PasiK Katso viesti
    Tuo on kyllä halpa hinta, mutta näyttäis olevan levyjarruille, oon nyt hakemassa vannejarrulliseen Cervéloon kiekkoja.

Onko porukalla kokemusta Veltecin kiekoista? Bike Discountissa 850e kiekkosetti 63mm:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...eelset-1096362

Tuollainen tuli vastaan, Vision Metron 40 SL TLR 1.126 euroa Mantelilta.
    1369 g, 40 mm laippa, sisäleveys 19 ja ulkoleveys 25,5.
    Bike24:ssa tuota myydään hieman yli 1.400 euroon.
    Itsellä ei kokemusta, mutta tuolla hinnalla ja noilla spekseillä varmaankin ihan kilpailukykyinen ellei Visionin kiekoissa jotain perusongelmaa.

Mantelilta löytyy myös Bontragerin Aeolus Pro 5:ta levyjarrullisena (pientä pintavikaa) hintaan 767 euroa.

ja linkit
    https://www.mantel.com/fi/vision-met...ad-bike-wheels
    https://www.mantel.com/fi/bontrager-...ad-bike-wheels

Semmosta kun fillarin pitää olla naurettavan siisti, joten on tullut aina vahattua maalattu hiilarirunko.
    Nyt on ne uudet hiilarivanteet, miten niiden kanssa?
    Nehän on mattapintaiset ja liekö niissä mitään lakkaa päällä tms., kannattaako vahata, en nyt mitään kiillottamista hae?
    Mattapinnoille on omat suoja-aineet ja ainakin omalla kohdalla mattarunko on hyvä ja helppo pitää puhtaana suojalla käsiteltynä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Tuollainen tuli vastaan, Vision Metron 40 SL TLR 1.126 euroa Mantelilta.
    1369 g, 40 mm laippa, sisäleveys 19 ja ulkoleveys 25,5.
    Bike24:ssa tuota myydään hieman yli 1.400 euroon.
    Itsellä ei kokemusta, mutta tuolla hinnalla ja noilla spekseillä varmaankin ihan kilpailukykyinen ellei Visionin kiekoissa jotain perusongelmaa.
    Tuo setti vaikuttaa hyvältä. Luin muutamia arvosteluja ko. kiekoista ja ihan positiivista kommenttia oli, jossain luki "near Zipp-like performance at a much more wallet-friendly price".

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •