ElectrobikeRide
Sivu 11 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11
Näyttää tulokset 301 - 320 / 320

Aihe: ajolasit vahvuuksilla

Stenulle pisteet oman ammattikuntansa asiallisesta puolustamisesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    Runkomateriaali pyörässä ei ole minulle mikään kynnyskysymys. Maasturi on kuiturungolla, käyttöpyörässä on Tangen putkea oleva teräsrunko, maantiepyörä ja toinen maasturi on alumiinirunkoisia. 70-luvun Tunturia en omista mutta 60-luvun alun Monark miestenpyörä löytyy ja se onkin laatupyörä. Siinä on 630 rengaskoko ja minulla oli siihen hienot Trelleborgin renkaat joilla se rullasi ihmeen hyvin, sitten kun aika jätti niistä niin uudet pistosuojatut renkaat oli selvästi huonommat ajaa.

En todellakaan halua käyttää silmälaseja koko ajan, se olisi askel väärään suuntaan. Monitehot on yksi silmälasikaupan tärkeimmistä rahastuskeinoista, niiden yhteyteen on keksitty hyvinkin paljon teknologiahömppää. Ikävä ja kiertämätön totuus kuitenkin on että yhteen linssiin eri taittovoimakkuuksien ymppääminen on aina kompromissi, se on vähän sama kuin jos yritetään yhdistää kuutio ja pallo - pieni alue voikin olla kuutiota ja toinen alue palloa mutta siinä välillä ollaan todellakin siinä välillä, ei kumpaakaan. Laseissa tämä tarkoittaa sitä että väliin jäävä alue toimii miten toimii tai on toimimatta.

Tässäkin jälleen luotetaan siihen että käyttäjä oppii katsomaan laseilla "oikein" ja että hänen aivonsa jättävät huomiotta epätarkkoina tai jopa vääristyneinä toistuvat alueet. Optisesti ajatellen monitehot ovat todelliset kökkölasit mutta niin kuin sanottu ihminen tottuu kaikenlaiseen ja oppii jopa pitämään sellaisista - erityisesti sen jälkeen kun niistä on saanut maksaa itsensä kipeäksi

Tietenkin se kuinka vahvat monitehot ovat vaikuttaa paljon niiden käyttökelpoisuuteen. Pienillä vahvuuksilla ne voivatkin toimia ihan hyvin mutta jos tarvitaan enemmän korjausta ja halutaan vielä tinkiä lasien koosta homma menee hyvin pian mahdottomaksi.

Lasikauppiaalle monitehot on se paras tuote, niissä on aivan hirvittävä kate. Kun muovinpalasia myydään jalometallin kilohinnalla on vaikea keksiä parempaa bisnestä
    Aikamoista BS:ää. Mulla on vahvat monitehot ja aivan helvetin hyvät. Näkee kauas ja pystyy lukemaan samoilla laseilla. Eikä mulla ole urheilulaseja erikseen juuri tuon monitehoisuuden takia, mutta nämä pysyy päässä maastopyöräilessäkin.

Pöh. Lasit tiimarista elämään ja motonetistä pyöräilyyn. Tuohan kerrotaan jo Facebookissa ja se on aina oikeassa. Parempia ei ole olemassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    Runkomateriaali pyörässä ei ole minulle mikään kynnyskysymys. Maasturi on kuiturungolla, käyttöpyörässä on Tangen putkea oleva teräsrunko, maantiepyörä ja toinen maasturi on alumiinirunkoisia. 70-luvun Tunturia en omista mutta 60-luvun alun Monark miestenpyörä löytyy ja se onkin laatupyörä. Siinä on 630 rengaskoko ja minulla oli siihen hienot Trelleborgin renkaat joilla se rullasi ihmeen hyvin, sitten kun aika jätti niistä niin uudet pistosuojatut renkaat oli selvästi huonommat ajaa.

En todellakaan halua käyttää silmälaseja koko ajan, se olisi askel väärään suuntaan. Monitehot on yksi silmälasikaupan tärkeimmistä rahastuskeinoista, niiden yhteyteen on keksitty hyvinkin paljon teknologiahömppää. Ikävä ja kiertämätön totuus kuitenkin on että yhteen linssiin eri taittovoimakkuuksien ymppääminen on aina kompromissi, se on vähän sama kuin jos yritetään yhdistää kuutio ja pallo - pieni alue voikin olla kuutiota ja toinen alue palloa mutta siinä välillä ollaan todellakin siinä välillä, ei kumpaakaan. Laseissa tämä tarkoittaa sitä että väliin jäävä alue toimii miten toimii tai on toimimatta.

Tässäkin jälleen luotetaan siihen että käyttäjä oppii katsomaan laseilla "oikein" ja että hänen aivonsa jättävät huomiotta epätarkkoina tai jopa vääristyneinä toistuvat alueet. Optisesti ajatellen monitehot ovat todelliset kökkölasit mutta niin kuin sanottu ihminen tottuu kaikenlaiseen ja oppii jopa pitämään sellaisista - erityisesti sen jälkeen kun niistä on saanut maksaa itsensä kipeäksi

Tietenkin se kuinka vahvat monitehot ovat vaikuttaa paljon niiden käyttökelpoisuuteen. Pienillä vahvuuksilla ne voivatkin toimia ihan hyvin mutta jos tarvitaan enemmän korjausta ja halutaan vielä tinkiä lasien koosta homma menee hyvin pian mahdottomaksi.

Lasikauppiaalle monitehot on se paras tuote, niissä on aivan hirvittävä kate. Kun muovinpalasia myydään jalometallin kilohinnalla on vaikea keksiä parempaa bisnestä
    Käsittämätöntä hevonpskaa.
    Minä käytän tyytyväisenä monitehoja, samoilla laseilla näkee kauas, lähelle ja siihen välimaastoon (tietsikan näyttö).
    Pitäisikö minun ostaa kolmet lasit, että olisi paremmin; lähilasit, näyttöpäätelasit ja kaukolasit.
    Vai pitäisikö tappaa itsensä kun elämä on yhtä kompromissia tuon näkemisen ja mahdollisesti muittenkin asioiden suhteen.
    Hinnoista, ei varmaan ns. normihinnalla ole mitään järkeä ostaa rillejä kun kaiken aikaa tulee tarjouksia puoleen hintaan tai kahdet yksien hinnalla.

Silmälääkärit ja optikot tekevät arvokasta työtä. Olen ostanut kolmet ammattilaislasit.

RayBan kauppa meni pahasti pieleen, enkä saanut perhokalastukseen sopivia laseja. Olin väsynyt työviikon jäljiltä, silmäni olivat erittäin kipeät ja olin kärsimätön pitkän ajomatkan keskellä. Minulla ei myöskään ollut riittävää kokemusta ja osaamista ensimmäiseen optikkoliikekäyntiin. Näin loistavasti, elettiin aikaa ennen EU:ta ja internettiä, joten minulla ei ollut esitietoa tuotteesta ja mitoistani. Niinpä ostin raskaat, huonosti sopivat ja polaroimattomat lasit, jotka näyttävät Aviatoreilta. Optikko heitti lähtiessäni elinikäisen mysteerin: "Voitko ajaa pitämättä?"

Toisen kaupan tein silmälaseista ikäni takia. Tarvitsin ajolasit ja hankin ne tarjouksesta suuressa kauppakeskuksessa puotia pitävältä avioparilta. Mies hoiti mittaukset, ja kertoi minun olevan puolisokea ja muista hirveistä vääristymistä. Pysyin tiukasti tarjouslaseissa. Pokia valitessani nainen raivostui tarjouslaseista, ja alkoi haukkua kohtalaisen voimakkaasti poissaolevaa miestään miinuskaupoista, ja kysyi, että pitäisikö tähän hintaan vielä pokat saada. Piipersin hiljaa, että olisivathan ne kyllä tarpeeseen, ja valitsin ensimmäiset tarjotut pelosta vapisten. Lopuksi nainen vielä latisti tunnelmaa kertomalla, että valituilla linsseillä ei voisi ajaa pimeässä häikäistymisen takia.

Kolmannella kerralla olin jo voiton puolella hankkiessani aurinkolaseja vahvuuksilla. Minulla oli riittävä kokemus ja mitat, joten pystyin tekemään kaupat tarjouslaseista ilman mitään säätöä. Laseja hakiessani sain toki huomautuksen, että toimintani tarjouslasien ostajana vaaransi bisneksen jatkuvuuden. Sain silti erinomaiset aurinkolasit.

Ilmeisesti kehityin ryöstetystä ryöstäjäksi. Onnekseni pärjään edelleen pyöräillessä markettilaseilla. Niissä on riittävä UV-suoja, mutta pyöräillessä laseilta vaaditaan myös suojaa viimalta, joten lasien istuvuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Paras kauppani oli kahdet hyvät ja upeat lasit kympillä Lidlistä, joista toiset hukkasin ja toiset hajotin vaihtaessani linssejä ennen kaamosta.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

Ehkä mua sitten ollaan kustu silmään ja pahasti, mutta kun 3,5 vuotta sitten hain ekat moniteholasit, samalla kertaa sekä silmä- että aurinkolasit, niin lähinnä otti päähän se, etten ollut käynyt silmälasi kaupoilla jo vuotta tai kahta ennemmin. Nyt olisi taas aika käydä pävittämässä lasit, aika tarkalleen euron per päivä on laseille tullut hintaa yhteensä. Aivan erinomaisesti käytettyä rahaa. Noin tonnin se tulee maksamaan kai tälläkin kertaa, mutta sitten se maksaa sen verran. Terävästi on aika kivaa nähdä.

Mulla on monitehot myös aurinko/urheilulaseina, enkä ikinä tyytyisi edes niissä yksitehoihin.

Syksyn hämärään, talven lumille.. uutta ajolasia tarvitsisi ja linssivalinta mietityttää kovasti. Muutamia optikkoliikkeitä käynyt, mutta ei oikein saa irti sitä mitä kaipaa ja sitä myöten kaupanteko vaikeaa.

Täytyy siis yrittää itse valistaa itseään asian tiimoilta..

Transitions toi markkinoille uuden Gen S linssi joka ruskean sävyisenä vahvimpana mielessä, tässä pitäisi olla rekationopeus selvästi paremmalla tasolla ja samalla lämpötilasta johtuvat muutokset pienempiä.

Onko kertynyt kokemuksia tästä uusimmasta linssistä? Toiveena tosiaan, että pilvisenä päiivänä metsän siimeksessäkin pystyisi ajamaan.

Rudyn punaisensävyisestä olen itse tykännyt hämärälle kelille.

Synsamko käyttää noita Transition linssejä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FreeZ Katso viesti
    Syksyn hämärään, talven lumille.. uutta ajolasia tarvitsisi ja linssivalinta mietityttää kovasti. Muutamia optikkoliikkeitä käynyt, mutta ei oikein saa irti sitä mitä kaipaa ja sitä myöten kaupanteko vaikeaa.
    Jos oikeasti haluaa asiantuntemusta valintoihin niin ketjuliikkeistä tuskin sitä saa. Ei ainakaan itselleni ole tulluti näissä vastaan myyjää/optikkoa, joka ymmärtää vähänkin syvällisemmin jotakin urheilulaseista tai puhumattakaan linssien ominaisuuksista. Tosin aika vähän tuntuvat tietävän yksityiskohtia myös myymiensä silmälasilinssien ominaisuuksista vaikka osaavat mainostaa käyttävänsä markkinoiden parhaimpia linssejä.

Toki noissa yksityisissä optikkoliikkeissä maksaa hieman extraa, mutta nämä on niitä valintoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FreeZ Katso viesti

Täytyy siis yrittää itse valistaa itseään asian tiimoilta..

Transitions toi markkinoille uuden Gen S linssi joka ruskean sävyisenä vahvimpana mielessä, tässä pitäisi olla rekationopeus selvästi paremmalla tasolla ja samalla lämpötilasta johtuvat muutokset pienempiä.

Onko kertynyt kokemuksia tästä uusimmasta linssistä? Toiveena tosiaan, että pilvisenä päiivänä metsän siimeksessäkin pystyisi ajamaan.
    Gen S ei taida olla Suomessa myynnissä vielä. Maailman mittakaavassa tummuvien linssien suurin ongelma on, että ne ei tummu lämpimillä keleillä tarpeeksi, mutta Suomessa isompi ongelma on se, että ne tummuu kylmillä keleillä liikaa. Gen S:n pitäisi olla parempi tuon ensimmäisen ongelman suhteen, mutta koska se tummuu gen 8:ia tummemmaksi, ei välttämättä jälkimmäisen.

Transition 8 Amber jää tummimmillaan jonkin verran muita tummuvia silmälasilinssejä vaaleammaksi ja siksi se on toistaiseksi ainoa noista normisilmälasikäyttöön tarkoitetuista linsseistä, joka mun kokemuksen mukaan on käyttökelpoinen myös talvisin. Silti sekin sopivissa olosutheissa tahtoo ajoittain tummua turhan tummaksi, mutta ajoin sellaisilla koko viime talven ja pärjäsin ihan ookoosti.

Essilorin Transitions -linssien mahdollinen ongelma on se, että niitä ei saa järkevästi kovin kaarevaan pokaan. Essilorila on ne aurauskulmakorjatut SunMax Wrap -linssit, mutta niitä ei saa tummuvina. Hoyallekin tuli juuri tämän kuun alusta kaarevat Sportive-linssit, mutta niitäkin saa vain kiinteillä väreillä.

Rudy Projectin Photochromic 2 Red on minusta edelleen varsinaisesti urheiluläyttöön suunnittelluista tummuvista linsseistä paras ja lisäksi tietääkseni ainoa kirkkaasta punaruskeaan tummuva Trivex-linssi. Julbolla on ruskeaksi tummuva High Contrast Trivex, jossa on kevyt pohjaväri, mutta en ole saanut aikaiseksi laittaa itselleni testiin vielä niitä. Pitänee testata ensi talven aikana. Bollen Trivexeissä on sen verran tumma pohjaväri, että ne eivät mielestäni toimi ympärivuotisessa Suomi-käytössä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Syyskuun alussa vaihtuu Suomessa myytävät Essilorin Transitions-linssit Gen S:ksi. Vähän vaaleammaksi tummuvia värejä on nyt Amberin lisäksi kolme uutta. Pakkaskäyttäytymisestä ei ole tietoa eikä virallisia testejä, joten menee ensi talveen ennen kuin pystyy kertomaan, että kuinka paljon ja mihin suuntaan eroaa Gen 8:sta.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Syyskuun alussa vaihtuu Suomessa myytävät Essilorin Transitions-linssit Gen S:ksi. Vähän vaaleammaksi tummuvia värejä on nyt Amberin lisäksi kolme uutta. Pakkaskäyttäytymisestä ei ole tietoa eikä virallisia testejä, joten menee ensi talveen ennen kuin pystyy kertomaan, että kuinka paljon ja mihin suuntaan eroaa Gen 8:sta.

Kiitos aiemmasta infosta ja odotetaan innolla millainen on talvikäytös. Itselle tulossa nyt Gen S ruskeaksi tummuvana, mutta ei ole vertailukohtaa joten katsotaan miten niillä pärjäilee.

Pari juttua niille, keitä ajolasiasiat kiinnostaa:

Ensinnäkin Rudy Project Photochromic Red (ylempi) vs. Transitions Gen S Ruby -vertailu. Keli pilvinen, +15 astetta. Transu menee silmämääräisesti vähän tummemmaksi, mutta läpi katsoen ero ei ole merkittävä. Eroa kaventaa se, että Transussa on heijastamaton pinnoite, mutta tuossa Photoredissä ei. Seuraavaksi pakkastesti, kunhan pakkasia tulee.

Sitten jotain oikeasti uutta. Maailman ensimmäinen vahvuudellinen shield-mallinen linssi, joka on valmistettu yhtenä kappaleena. Ei siis kuten tähän asti eli niin, että pleksiin leikataan reiät ja vahvuudelliset linssit integroidaan niihin. Tässä linssin etupinta on sileä ja vahvuudellisesta linssistä syntyvä pykälä on vain linssin takapinnassa. Otin kuvat kirkkaasta linssistä, koska siinä tuo näkyy parhaiten. Tummemmissä linsseissä ja varsinkaan peilipintaisena vahvuudet eivät näy ulospäin käytännössä lainkaan. Kokonaisvahvuusrajat noin +6.0:sta -9.0:ään. Koitan saada itselleni testiin, kunhan selviää, että saako noihin myös prismavahvuudet. Se jäi vielä epäselväksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Sitten jotain oikeasti uutta. Maailman ensimmäinen vahvuudellinen shield-mallinen linssi, joka on valmistettu yhtenä kappaleena. Ei siis kuten tähän asti eli niin, että pleksiin leikataan reiät ja vahvuudelliset linssit integroidaan niihin. Tässä linssin etupinta on sileä ja vahvuudellisesta linssistä syntyvä pykälä on vain linssin takapinnassa. Otin kuvat kirkkaasta linssistä, koska siinä tuo näkyy parhaiten. Tummemmissä linsseissä ja varsinkaan peilipintaisena vahvuudet eivät näy ulospäin käytännössä lainkaan. Kokonaisvahvuusrajat noin +6.0:sta -9.0:ään. Koitan saada itselleni testiin, kunhan selviää, että saako noihin myös prismavahvuudet. Se jäi vielä epäselväksi.
    Oikeastaan nyt heräsi ensimmäistä kertaa mielenkiinto niin, että voi joutua sovittamaan ostohousuja jalkaan. Jään odottamaan raporttia.

Kiitos stenu, että pidät meidät kuolevaiset tietoisina tästä teemasta.

Noi kun yleistyy ja hinnat laskee niin varmaan voisi itsekin harkita. Hyvä syy olla toistaiseksi vaihtamatta nykysankoja ja päivittää vaan linssit.

Sent from my Takapalk

Kun en näistä juuri mitään ymmärrä niin kysyn viisaammilta että onnistuuko noihin ajolaseihin myös moniteho ja toimiiko se ajaessa? Mulla on toinen silmä 0,5, toinen 1,75 ja lisäystä 1,75 lähelle. Käytän ajaessa tavallisia korjauksettomia laseja kun en tarvitse apua ajamisnäköön mutta olisihan se ihan kiva jos noista Garmineista jne. näkisi myös samalla jotain.

Onnistuu. Toimii.

Ruskeilla Gen S:llä nyt muutama lenkki takana ilta-aikaan. Toimii hienosti, ei ongelmaa liian tummuuden kanssa ainakaan vielä näillä keleillä.

Vertailupohjaa ei tosin ole, seurataan tilannetta.

Ongelmat tummuvien linssien kanssa tulee - jos on tullakseen - talvella päiväsaikaan pilvisinä pakkaspäivinä. Muutoin ne pääsääntöisesti toimii hyvin.

ajolasit vahvuuksilla

Löysin paikallisen optikon joka myy Rudy Project-laseja ja menin kyselemään josko mulle löytyis yleishyvät monitehot niin pyöräilyyn kuin lasketteluunkin. Sanoi heti että hänestä parhaat ko. parametreillä on Maui Jimsin wrapper-lasit niiden omilla linsseillä. Hänen mielestään heidän linssit on parhaat aurinkolasilinssit mihin hän on törmännyt. Hyllystä löytyi näppärän näköinen Kaiwi Channel -malli joka istuu päähäni todella hyvin eikä valoa juuri vuoda mistään. Istui jopa niin hyvin että nyt vähän arveluttaa josko ne huurtuvat hikoillessa helposti kun ilma ei kierrä.

Jätin aurinkolasit vielä mietintään. Tonnin kustantaisi vahvuuksilla mikä on kyllä aika paljon. Jos tietäisi varmaksi että ne on tosi hyvät eikä vain optikon katteen kannalta niin ehkä sen voisi kärsiä, mutta kattellaan. Tulin kuitenkin tilanneeksi uudet monitehosilmälasit samalla kun sairaskassan korvausraja kaksi vuotta tuli taannoin täyteen. Vähän tuli lisää korjausta lisää molempiin silmiin ja lisäys lähinäköönkin nousi 0,25 diopteria. Pokat japanilaiselta Yellows Plusilta ja linssit espanjaiselta Prasilta.

Mulla on yhdet Maui Jimsin tavalliset aurinkolasit. En varsinaisesti linsseistä mitään tiedä, mutta ovat mielestäni selkeästi paremmat kuin RayBanit tai ei urheilu Oakleyt joita minulla on. Pidän kyllä myös Oaklyn prizm linsseistä. Joten olettaisin, että optikko ei ihan turhia puhunut.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •